وقتی فضای مجازی، صحنه نمایش پروپاگاندا میشود
✍️فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین
پروپاگاندا اصطلاحی است که برای ارسال اطلاعات هماهنگ و جهتدار به منظور تهییج افکار عمومی، پشتیبانی از یک مسئله یا عقیده خاص، دستکاری یا تأثیرگذاری بر عقاید گروهها استفاده میشود. این روش ارتباطی به اشکال هنری، فیلم ، گفتار و موسیقی بیشتر مطرح است و توسط قدرتهای سلطهجوی جهانی همواره در شمار مهمترین ابزار استعمار نوین بهکار گرفته شده است.*
با در نظر داشتن تعریف مذکور اهمیت دغدغه رهبری در خصوص ولنگاری و افسار گسیختگی فضای مجازی بهتر درک میشود، ایشان در سخنرانیهای گوناگون در طی بیست سال اخیر بر اهمیت کنترل و هدایت فجازی بهمنظور بهرهمندی بهینه تاکید داشتند و در بیانات خویش با گفتمانهای مؤاخدهآمیز، نسبت به متصدیان کنترل این فضا سخن راندهاند؛ نقمت بزرگ در عین چاقوی خطرناک بودن اینترنت (۱)، ترغیب و فراخوان جوانان برای شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و برهم زدن کانونهای ضدمعنویت و ضداخلاق مجازی (۲)، تصریح بر اداره فضای مجازی توسط تجاوزگران فرهنگی و مطالبه مدیریت به همت مدیران داخلی و انتقاد بر رهایی فعلی آن (۳)، آرایش جنگی دشمن در این فضا در مقابل ملت ایران که به محل لغزشگاه و بزرگتر از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است و در آخر قتلهگاهی برای نوجوانان و جوانان ایرانی که منطقه عظیمی از آن اکنون در دست دشمن می باشد (۴) تنها شماری از سخنان دغدغهآمیز سکاندار انقلاب است که به شکل مطلوب مورد توجه مسئولان مربوطه نبوده و نیست. ایشان در گفتاری دیگر مبنی بر هشدار در عواقب عدم نظارت بر فجازی تاکید داشتند: نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند (۵) در همین راستا مطالبه جدی از دستگاههای مسئول یعنی وزارت ارتباطات و شورایعالی مجازی (۶) بازگو شد چرا که در حالی قویترینِ کشورهای جهان، در فضای مجازی خطّ قرمز دارند و کنترل می کنند ما نیز باید کنترل داشته باشیم (۷).
در اینجا این مسئله فهم میگردد که سخنان مقام معظم رهبری مربوط به فضای گسستهی مجازی در این سال ها مخاطبانی مهمی بهنام ملت ایران دارد، همان ملتی که آتش به اختیار شد تا با آنچه در توان مییابد به خط مقدم دشمن هجوم آورد، شاید اولین گام برای مطالبه دغدغههای رهبری، فراخوان مردمی مسئولانی باشد که نسبت به این موضوع تغافل ورزیدهاند و در دومین قدم حضور مستمر و پرتوان من و شمای مخاطب در فضای مجازی باشد تا این مکان محل امنی برای دشمنان قسم خوردهی ملت قرار نگیرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
* برای اطلاعات بیشتر ر.ک: برنیز ادوارد، صنعت پروپاگاندا، افکار عمومی چگونه تولید و تحریک میشوند؛ترجمه مجتبی عزیزی.
(1) بیانات 26 /۰۹/1381.
(2) بیانیه گام دوم انقلاب 22/۱۱/ 1397.
(3) بیانات 22 /۰۴/ 1399؛ ۲/۰۶/ 1399؛ ۱/۱/ 1400.
(4) بیانات 11 /۰۲/ 1398؛ 19 /۰۸/ 1395.
(5) بیانات ۱/۱/ 1400.
(6) بیانات 13 /۰۲/ 1395.
(7) بیانات ۲۲/۰۳/۱۳۹۶.
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅 آیا قم در برابر روایتسازیها هوشیار است؟
✍️ محمدصادق خرسند، پژوهشگر علوم سیاسی
🔸 باز قم و این بار سریال مسمومیت دانش آموزان دختر؛ نمی دانم چرا در چند سال اخیر هر بحرانی که گریبانگیر کشور می شود، به نوعی از قم آغاز می شود؛ هنوز داستان شیوع کرونا از قم از یادها نرفته است که این بار مسومیت دانش آموزان دختر قمی و گسترش آن به سراسر ایران نقل محافل شده است. آیا این امر واقعیت دارد یا سناریویی دقیق از جنگی پیچیده در جریان است؟
🔹پاسخ روشن است: قم، پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی است و امکان انتساب این حرکت تروریستی به جریانات مذهبی آسان تر و باورپذیرتر است. یک تیر و چند نشان: جلوگیری از عادی شدن اوضاع جامعه بعد از آشوب های پاییز و روشن نگهداشتن آتش زیر خاکستر برای سال آینده، تحریک اکثریت خاموش جامعه برای پیوستن به آشوب ها این بار با اسم رمز مسمومیت دختران؛ حفظ فشارهای بین المللی به بهانه های حقوق بشری برای اجرای بهتر نقشه ای که در آینده تدارک دیده شده است و ایجاد نوعی ذهینت منفی از شهر قم در افکار عمومی.
🔸تز انقلاب از قم آغاز شد و آنتی تز آن هم از این شهر خواهد بود! واقعیت جنگهای رسانه ای روایت سازی است؛ باید هوشیار بود و با ارائه روایت صحیح، جلوی روایت سازی ها را گرفت. سناریوها یکی پس از دیگری در حال اجرا هستند و ضرباتی که پی در پی وارد می شوند.
🔹این بار دشمن شکست خورده در جنگ چند بعدی، روی نقطه حساسی دست گذاشته است؛ ایجاد حس ناامنی در جامعه برای از بین بردن اعتماد مردم به بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی یعنی امنیت پایدار. متاعی گرانبها که اگر خدشه ببیند، دیگر آرامشی وجود نخواهد داشت. چیزی که مردم افغانستان و عراق با تمام وجود آن را درک کرده اند.
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. 🔴 هممیهن یا ضدِ هممیهن #خباثت_مدرن خیلی خنده دار است که سازمان ملل نگران چند مدرسه دخترانه شده
.
#با_کاربران
در خصوص تیتر روزنامه ضد میهن و هم وطنانم خواستم چند نکته بیان کنم؛
١.ابتدا این روزنامه به گونه ای از مراجع تقلید تیتر زده انگار مراجع تقلید در کشور آمریکا یا کاخ سفید نشستند و علیه نظام هشدار داده اند. در حالیکه مراجع تقلید همیشه به چنین دشمنان میهن و ملت هشدار می دهند و دلسوزانه به مسئولان تذکر می دهند با مردم همراهی می کنند و با دشمنان ملت و انقلاب مقابله می کنند.
٢. خنده آور است که همه بدبختی جامعه بشری نتیجه منفعل بودن و همراهی سازمان ملل با دشمنان بشریت بوده است و در تمام خیانت ها و جنگهای علیه بشر سازمان ملل یا همراه بوده یا نظاره گر. حال سازمان ملل که در واقع سازمان دولتهای مستکبر و استعماری است از کی تا حالا خباثتهای خودش را شفاف در اختیار افکار عمومی گذاشته که حالا دلسوز ملت همیشه اقتدار ایران اسلامی شده است؟
3. واضح است که این روزنامه در حال سیاه نمایی، متهم کردن نظام به این مسمومیتها و بر عکس جلوه دادن مواضع مراجع تقلید است. سرباز رسانه ای دشمن شده است تا به صورت غیر مستقیم به افکار عمومی القاء کند؛ «کار خودشون» تا علیه نظام «اهداف خودش» را پیش ببرد.
✍️حمید گنجایش
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ قصیده ای در مدح حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف🍃🌺
✍ از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف
✍ زنده یاد استاد علی ابوالحسنی (منذر)، مورخ و پژوهشگر فقید معاصر که چندین جلد کتاب در مورد علامه شیخ فضل الله(ره) به رشته تحریر درآورده است، در کتاب «خانه بر دامنه آتشفشان، شهادتنامه شیخ فضلالله نوری»، قصیده ای از ایشان را در مدح حضرت ولی عصر(عج) آورده است. گفتنی است، شیخ شهید در این قصیده ی خواندنی، بیت معروف سعدی (ما از تو به غیر تو نداریم تمنا | حلوا به کسی ده که محبت نچشیده) را نیز تضمین کرده است. با هم می خوانیم🔰
ای آنکه کسی سرو، چو قد تو ندیده/چون لعل لبت غنچه ز گلزار نچیده
چون نرگس مستت به همه گلشن عالم/نه دیده چنین دیده و نه گوش شنیده
ای مظهر خوبان همه «خوب» اند تو «خوبی»/نوری است جمالت که ز انوار چکیده
خضر ار لب لعل تو نمی کرد تمنا/تا حشر به سرچشمه حیوان نرسیده
«نشناخته» گفتند گروهی که خدایی! /پس «مرد شناسای» تو را چیست عقیده؟!
واقف نشد از سرّ تو ای مخزن اسرار/جز عارف چل ساله که در خرقه خزیده
ذات تو معماست به بویش نبرد پی/آنکس که یکی جرعه زجامت نچشیده
دانم به یقین گر به رخت پرده نبودی/کس یوسف کنعان به کلافی نخریده!
می کرد تجلی اگر این یوسف ثانی/دلباختگان، دل عوض دست، بریده!
در مردمک دیده و از دیده نهانی/پیدا و نهان! غیر خداوند که دیده؟!
جز دیدن روی تو ندارد غرضی چرخ/زین گردش روز و شب با قد خمیده
دانی ز چه در پای گل سرخ بود خار؟/از بس که به گلزار، به شوق تو دویده
پرسیده ای از خار چرا نوک تو سرخ است؟/از بس که به پای گل بیچاره خلیده
از هجر تو، در ساحت گلزار، عزادار/بلبل به نواخوانی و گل جامه دریده
دل فاخته سان بهر تو با نغمۀ کوکو/هر لحظه از این شاخ به آن شاخ پریده
از چیست که بلبل شده دلباخته گل؟/زین رو که یکی روز، گلی دست تو دیده
زان روز که من باخته ام نرد محبت/دانسته ام آخر به کجا کار کشیده
دهری است زند زلف تو اندر دل ما نیش/افسون نکند چارۀ این مار گزیده
پنهان ز عدویی، زمحبان ز چه ای دور؟/جانها به لب از هجر تو ای ماه رسیده
عید است جهانی همه در وصل گل و مل/جز من که ز «هجر» ت دلم از عیش کپیده
آیا شود آن دم که کنی تازه روانم؟/زان باد صباحی که ز کوی تو وزیده
آیا شود آن روز که بینیم بیکبار
آن یار؟!/گذشتیم ز مرّات عدیده!
زین رو شده آهوی ختا شهرۀ آفاق/کاندر حرم قدس تو یک لحظه چریده
شد چشم سپید از پی دیدار تو، تا کی؟/از دامن وصل تو بود دست بریده؟
تا چند به هجران تو باشیم گرفتار/رحمی بکن ای آهوی از دشت رمیده
صد شکر نمردیم و رسیدیم به شعبان/کاین ماه دگر باره به ما روح دمیده
گو تهنیت عید بدان نور مجسم/کامروز خدا بر همه ی خلق گزیده
«ممتاز[۱]» به شب روز، دعاگو و ثناجو/هست از نظر لطف تو این طرفه قصیده
جز شربت لطف تو نداریم تمنا/
حلوا به کسی ده که محبت نچشیده
🔸قابل ذکر است که مجموعه اشعار باقیمانده از مرجع شهید، در قالب یک پی دی اف تحت عنوان "نورالاشعار علامه نوری" نشر یافته است.
🔸[۱] مرجع شهید، به غیر از "نوری" به "ممتاز" نیز تخلص داشته اند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ShahidRabe
💧از تکرار و تکراریها خستهام
✍ علی کردانی
مولای من نه به فرداها خوشم، نه به هفتهها، نه به ماهها، نه به سالها؛ نبودنت طعم غربت دارد و غربتت طعمی عجیب.
روزگاران برایم سم شده مثل زهری که به رضا"علیهالسلام" چشاند.
نبودنت مثل زهری تمام وجودم را گرفته و
غم غیبت مرگ من شده در حالی که زندهام.
بهخدا قسم روزها و شبها نه رنگی برایم دارد نه نقشی؛ اینک، تمام دغدغهام تویی؛ چون از تکرار و تکراریها خستهام.
نبودن عقلی چون تو، بیعقلها را عاقل و نبودن عالمی چون تو، جاهلان را عالم نشان داده.
نمیدانم چه بگویم؟
تنها حرفم آمدن توست و من مردهای در میان زندههایم تا تو بیایی و مرا زنده نمایی.
بهخدا قسم، غم فاطمه، علی، حسن، حسین، سجاد، باقر، صادق، کاظم، رضا، جواد، هادی، حسن "علیهمالسلام" چیزی نبود جز حضورت و حضورت غمی ماند بر ظهورت.
✓ عجالله تعالی فرجه الشریف
#دلنوشته
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
از ما نگیر مستیِ چشم خمار را
دیدیم در پیالهی خود عکس یار را
پوشانده روی آینه را تلّی از غبار
کِی میتکانی از دل ما این غبار را
من دورم از نگاه تو که سبز و روشن است
ترسیم کن دوباره برایم بهار را
تنها به شوق دیدن روی تو بود اگر
جانم خریده سختی این روز گار را
مردن برای تو همهی حسرت من است
کِی میکنی نصیب من این افتخار را
یاقوت میشود دل هر سنگریزهای
اینجادهها ببیند اگر آن سوار را
کوتاهی از دل من و از دیدهی من است
خواندهست غایبش اگر آن آشکار را!
عجّل علی ظهورک یا صاحب الزمان
پایان ببخش سختی اینانتظار را...
#مهتا_صانعی
#نیمه_شعبان
#عجلعلیظهورک
@shaeranehowzavi
.
💐دری به روی انتظار
✍️ استاد جواد محدثی
گرچه خسته ام
گرچه دلشکسته ام
باز هم گشوده ام دری به روی انتظار
تا بگویمت، هنوز هم
به آن صدای آشنا امید بسته ام
🔹
ای تو صاحب زمان
ای تو صاحب زمین
دل ، جدا زِ یاد تو
آشیانه ای خراب و بی صفاست
یاد سبز و روحبخش تو
یاد لطفِ بی نهایتِ خداست
کوچه باغ سینه ام ،
ای گل محمدی ! به عطر نامت آشناست
آنکه در پی تو نیست ، کیست؟
آنکه بی بهانه ی تو زنده است ، در کجاست؟
🔹
ای کبوتر دلم هوایی محبتت
سینه ی من آشنای نعمت غم است
گر هزار کوه غم رسد ، هنوز هم کم است
از درون سینه ام
ناله های مرغ خسته ای به گوش میرسد
بالهای زخمی ام ، نیازمند مرهم است
🔹
ای عزیزِ دل ، پناه شیعیان
ای فروغ جاودان
سایه ی بلند نام و یاد تو
از سر و سرای عاشقان بی قرار ، کم مباد
قامت بلند شوق
جز بر آستان پُر شکوه انتظار
خَم مباد.
(چکیده ای از شعر بلند دری به روی انتظار)
✍🏼 شهریور ۱۳۷۵
#امام_زمان
#نیمه_شعبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ ایمان و امید
✍️ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه
برخی از الهیدانان تأکید میکنند که بدون ایمان و معرفت ایمانی، امید تبدیل به یک اتوپیای مبهم و نامعلوم می¬شود، و بدون امید هم ایمان پاره پاره شده، و تبدیل به باوری ضعیف و زبون (fainthearted) و ایمانی مرده (dead faith) میگردد. تنها از طریق ایمان است که می توان راهی به سوی زندگی حقیقی پیدا کرد و تنها از طریق امید است که فرد می تواند خود را در چنین طریقی حفظ نموده و در آن استوار بماند.
از این نظر، اگر ایمان منوط به امید میشود، آنگاه گناه بیایمانی در ناامیدی نیز معلوم می-گردد. در واقع خدا با وعدهای که به انسان میدهد او را گرامی میدارد، ولی آنگاه که انسان چنین وعده ممکن در آینده را باور نمیکند، دچار گناه شده و باور خود را در معرض بیایمانی قرار میدهد. در این بیان، ناامیدی برخاسته است از انتظار عجولانه و بی حساب از آنچه که خدا وعده داده ولی هنوز به نقطه کمال لازم نرسیده است. هر دو شکلِ ناامیدی که گاه به صورت توهم کمال ظاهر می-شود و گاه به صورت سرخوردگی خود را نشان میدهد، موجب میشود که امید کارکرد موثر خود را از دست بدهد و اساسا ایمان نیز از وجود آدمی رخت بربندد.
این مضمون از «امید» و نسبت بین ایمان و امید و ربط بین کفر و ناامیدی در قرآن کریم نیز آمده است آنجا که میفرماید: «لا تیأسوا من روح الله انه لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون» (87 / یوسف). هرچند این آیه در مورد برادران حضرت یوسف علیه السلام است، لیکن تعبیر «انه» اشاره به کبرای کلی و اصل دینی دارد که شامل همه در همه زمانها و مکانها میشود.
شایان ذکر است اساسا «قلمرو احتمالات و امکانات» در این دنیا با «قلمرو امید به تغییرات و تحولات» ملازم و منطبق است. هر میزان امید بیشتر و هرکجا خوشبینی به آینده عمیقتر باشد، تحولات و تغییرات رو به رشد هم بیشتر و رهایی از مشکلات ممکنتر خواهد بود. از سوی دیگر، هرمیزان ناامیدیها (با تصور اینکه امور به پایان رسیده است) بیشتر شود، ممکنها تبدیل به ناممکن میشود و بنیان هرتغییر و تحول بزرگی هم ویران میگردد.
امیدهای بزرگ به تحولات بزرگ و به رهایی از مشکلات بزرگ راهی خواهد بود برای تغییرات بزرگ در عرصۀ جهانی. چنین امیدی مبتنی بر ایمانهای بزرگی است که میتواند در میان مردم بزرگ و یا انسانهای بزرگ ظاهر شود و حرکتها و جسارتهای بزرگ و تطورات تاریخی را در مقیاس جهانی موجب شود. در مقابل، ناامیدیهای بزرگ و یأسهای کبیره نیز عملا اقدامات کلان را ناممکن نموده و راههای دشوار را عملا به راهی محال تبدیل میکند.
تمدنی بودن مسئلۀ «امید» از همینرو حائز اهمیت است که تمدنها همواره در بسترهای بحرانی و در نقطههای بزرگی از دشواریها و سختیها بروز و ظهور پیدا میکنند و اساسا گذر از این دیوارههای ضخیمِ انباشته از ترس و یأس، جز با «ایمان و امید» شدنی نیست. بدینسان، در فرایند تمدن دینی باید بتوان امید را در مقیاس جهانی و در اندیشۀ معطوف به این جهان و مسئلههای دنیوی ایجاد کرده و فرد و جامعه را نسبت به کنشگری در عرصههای تمدنی جسورتر و توانمندتر ساخت.
#مهدویت
#امام_زمان
#نیمه_شعبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 بيعتنامهی امام عصر(عج) با ۳۱۳ ياور اصلی
✍️ احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم، استاد حوزه و دانشگاه
🔶مرحوم حائری یزدی در کتاب إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب(عج)، متن بیعتنامه امام زمان روحی له الفداء را با ۳۱۳ یاور اصلی خود نقل کرده است که ترجمه آن را عیناً تقدیم میکنم. به امید آنکه ما نیز خود را متعهد به اخلاقیات مهدیپسند بدانیم.
🔹این بیعتنامه گويای آن است که يک مدل عملی از سبک زندگی مهدوي به جهانيان عرضه میشود. مدلی که جذابيت فراوان دارد آن هم در جوامعي که پر از فساد و ظلم و بیعدالتی شده باشند و از ستم و ظلم به ستوه آمده باشند؛ وقتی چنان مدلی از رفتار را میبينند همگی جذب میشوند:
«با او بيعت میکنند که هرگز از اين اصول عقبنشينی نکنند:
(۱) هرگز دزدی نکنند؛
(۲) زنا نکنند؛
(۳) هيچ کار حرامی را مرتکب نشوند؛
(۴) هرگز دنبال فساد و فحشا نروند؛
(۵) به ناحق هيچ کس را نزنند؛
(۶) طلا و نقره، گندم و جو ذخيره نکنند مسلمانی را دشنام ندهند؛
(۷) خون به ناحق نريزند؛
(۸) به آبروی کسی لطمه نزنند؛
(۹) به خانهی کسی هجوم نبرند؛
(۱۰) کسی را به ناحق نزنند؛
(۱۱) مسجدی را خراب نکنند؛
(۱۲) هرگز شهادت باطل ندهند؛
(۱۳) هرگز بدگويی مؤمنان را نکنند؛
(۱۴) هرگز ربا نخورند؛
(۱۵) در سختیها صبور باشند و جزع نکنند؛
(۱۶) خداپرستی را لعن نکنند؛
(۱۷) شراب نخورند؛
(۱۸) لباس مطلا و حرير و ابريشمين نپوشند؛
(۲۰) دشمن شکست خوردهی در حال فرار را تعقيب نکنند؛
(۲۱) خونی را به ناحق نريزند؛
(۲۲) مسلمانی را فريب ندهند؛
(۲۳) حتی نسبت به کافران و منافقان نيز ستم روا ندارند؛
(۲۴) سادهزيست باشند؛ خاک را فرش خود قرار دهند؛
(۲۵) از فساد و فحشا بيزاری جويند؛
(۲۶) امر به معروف و نهی از منکر کنند.
🔹سپس او نيز میفرماید: اگر شما به اين عهد و پيمان متعهد بمانيد من نيز با شما عهد میبندم که:
(۱) ياران خاص ديگری را برنگزينم و کسی را بر شما ترجيح ندهم؛
(۲) در خوراک و پوشاک و مرکب همچون شما رفتار کنم؛ و برای خودم برتری قائل نباشم؛
(۳) همواره با شما باشم و با شما حرکت کنم؛
(۴) به کم راضی باشم؛
(۵)جهان پوشيده از ظلم و جور را پر از عدل و قسط کنم؛
(۶) و خدا را آنگونه که سزاوارش است عبادت کنيم.
🔹سپس میفرمايند: من به عهدم با شما پايبندم؛ شما هم پايبند باشيد.
#مهدویت
#امام_زمان
#نیمه_شعبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN