eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
نویسندگان حوزوی
✔️ راز درخشش محمدحسین هو الباقی هرچند ماه ها بود او را ندیده بودم اما خبر ناگوار رفتنش عید قربان
سلام و ارادت و عرض تسلیت به مناسبت رحلت دوست و همکار قدیمی به نظرم نشان دادن اخلاص ایشون در زمانی که حوزه علمیه، دفتر تبلیغات و... باید پاسخگو باشند، نوعی فروکاستن آن مرحوم و فرار از پاسخگویی باشد. الله اعلم، اللهم انی اعوذبک من شر نفسی... @HOWZAVIAN
🔴 سبک‌های تربیتی و هشداری به والدین کلیپ اخیری از نوجوانان دختری که در فضای مجازی منتشر شده در حال درگیری و گلاویز شدن با دختران دیگر هست و متاسفانه عمده افراد تشکیل دهنده‌ی این درگیری دخترانی با وضعیت ظاهری و پوششی نامناسب هستند و از اعمال خشونت و استفاده از الفاظ رکیک نسبت به همدیگر ابایی ندارند، درحالی که به ظاهر یک گروه هستند که منجر به اعمال حرکت‌های خشونت آمیز و درآوردن قمه در محله ای در اصفهان می‌شوند. پسرانی هم در گوشه‌ی این تصاویر هستند که این افراد را به دعوا تشویق می‌کنند. چیزی که نگران کننده است این است که سنین این افراد پایین است. پیام مهم این اتفاق این است که باید نگران فرزندان خود باشیم و نگران کسانی باشیم که آینده کشور را باید بسازند و این امر مستلزم این است که ما برای بار آوردن مهارت‌های بهزیستن اجتماعی، سلامت روان و سلامت اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و تاب آوری برنامه ریزی کنیم وکارهای مؤثری را انجام دهیم چراکه اگر امری در این خصوص رخ ندهد با وجود کرونا نگرانی‌هایمان به مراتب بیشتر خواهد شد. موضوع خانواده و نوجوان بسیار مهم است و چون ما اطلاعات فردی از این افراد نداریم تحلیل دقیقی نمی‌توانیم داشته باشیم لیکن می‌توان به برخی ریشه‌های روانی و عوامل موثر بر ایجاد و بروز چنین رفتار هایی اشاره کرد. رفتار این دختر نوجوان پیام‌هایی دارد چرا که چنین رفتاری بخش عمده آن می‌تواند به داخل خانواده هم بازگردد. زمانی که خانواده صمیمیت و نظارت بیشتری داشته باشند وقوع چنین رفتار‌هایی را کمتر شاهد خواهیم بود . امکان اینکه این افراد دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی باشند بسیار بالاست، هر چند نیاز به ارزیابی دقیق تر فردی و اجتماعی دارند و صرف دیدن یک فیلم یا کلیپ نمی‌شود با قاطعیت اظهار نظر کرد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی که گاهی با نام سایکوپات نیز از آن یاد می‌شود، به ناتوانی شخص در تن دادن به هنجارهای اجتماعی گفته می‌شود، به طوری که جنبه‌های متعددی از رفتارهای فرد در نوجوانی و بزرگسالی تحت تاثیر این ناتوانی قرار می‌گیرد، همانطور که از این تعریف مشخص می‌شود، این اختلال از دوران کودکی و نوجوانی نشات می‌گیرد و شکل و عمق روابط والد-فرزندی در شکل‌گیری این قبیل اختلالات بسیار تاثیرگذار است. بالاترین نرخ شیوع اختلال شخصیت ضد اجتماعی، البته در مردان دیده می شود. ولی به این معنا نیست که در خانم‌ها دیده نمی شود و وجود ندارد بلکه این اختلال در آنها نیز می‌تواند شکل بگیرد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی با رفتارهای بزهکارانه متفاوت است .برخی از عوامل ریسک بروز این اختلال را در فرد افزایش می‌دهند که شامل اختلال سلوک در کودکی، پیشینه خانوادگی اختلال شخصیت ضد اجتماعی و یا سایر اختلالات شخصیت و بیماری های روانی، قرار گرفتن در معرض کودک آزاری و یا بی توجهی در دوران کودکی، زندگی خانوادگی بی‌ثبات، خشونت بار یا از هم گسیخته در دوران کودکی، نبودن والدین (غفلت)، تنبیه کردن مکرر کودک و بی‌توجهی، والدین دارای سطح سواد پایین، فقر و گرسنگی کشیدن در زمان کودکی، بیمار بودن والدین در زمان کودکی که باعث می شود کودک روحیه خودش را از دست بدهد. البته رفتارهای این چنینی دختران در آستانه سن بلوغ می‌تواند گواه از اختلال شخصیت هیستریک و نمایشی جهت جلب توجه انظار و شبیه انگاشته شدن به جنس مذکر نیز باشد که ناشی از خلاءهای عاطفی و عوامل دیگر است. عدم وجود همدلی مهم ترین مشخصه رفتاری این آسیب در زندگی با اطرافیان و عزیزانشان است. بهتر است در تربیت فرزندان سبک مقتدرانه را پیش بگیریم نه غافل و رها و یله مثل سبک سهل گیرانه و نه مانند سبک مستبدانه؛ سخت گیر و سلطه گرانه! هلیا می‌تواند حاصل یکی از این دو سبک تربیتی باشد. ✍️ فاطمه فرهادیان @HOWZAVIAN
🔊 به جای تسلیت، فکری به حال وضعیت زندگی نخبگان حوزوی بکنید! 🛎 خیلی جلوی خودم را می‌گیرم که بعضی حرف‌ها را نزنم؛ تنها سربسته یک مورد را بگویم که بدانید از کجا می‌سوزم و از کجا می‌خوریم؛ دوستی می‌گفت: به مسئولی فرهنگی گفتم که چرا از فلان طلبه و بهمان نخبۀ حوزوی (و اسم آورد که می‌شناختم) در برنامه‌هایتان استفاده نمی‌کنید و از آنها حمایت نمی‌کنید. پاسخش داد: نمی‌خواهیم معروف شوند و یک وقت در آینده دردسر شوند! 🔹 حتماً می‌فرمایید اگر راست می‌گویی این‌قدر دریافتی‌اش کم است؛ پس چطور زندگانی را می‌گذراند؛ نگران آن هم نباش دوست عزیز؛ چون خدا از روی حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در که درهای دیگری. 🔺 اسنپ هست، نگهبانی مجتمع‌های مسکونی هست، کارخانۀ دمپایی‌سازی هست، کارهای خدماتی در نهادها و مؤسسات هست (چنان چایی‌ای می‌دهند دستت که حظ می‌کنی)؛ میوه و سبزی بساط کردن هست؛ سلمانی کردن هست؛ اوووووه… اون قدر کار ریخته که اصلاً نمی‌دانی کدامش را انجام بدهی. 🔻امروز که در دست توام مرحمتی کن فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت ✍️ محمدرضا آتشین صدف 🔗 متن کامل در صدای_حوزه @HOWZAVIAN
1️⃣ وقتی یک خبرگزاری عمومی در صفحه یک، از نخبه حوزوی یاد می‌کند 🔻تحلیل فرهنگی: بازتاب اخلاص، مظلومیت نخبگانی و کار علمی اثرگذار اینجاست که پیدا می‌شود. 2️⃣ دیده شدن ارزش خبری تعداد و فراوانی(2500) در تیتر «معرفی آثار برتر از میان 2500 اثر امام رضایی» 🔻تحلیل فرهنگی: برترین‌ها همیشه در یک پویش همگانی و از لابه‌لای فعالیت‌ آدم‌های متنوع، متوسط یا ضعیف، سربرمی‌آورند؛ پس قدر همه استعدادهای شکوفا و ناشکوفا را بدانیم. @HOWZAVIAN
🔴 شط عطش این صدای مردمان نجیب، اصیل و شهید‌پروری است که در اعتراض به بی‌آبی‌های اخیر و نداشتن آب شرب سالم به خیابان‌ها آمده‌اند. امروز درد بی‌آبی کارد به استخوان مردم استان خوزستان رسانده است. استان نفت‌خیز‌ی که روزگاری اولین تولید‌کننده‌ی گندم کشور بوده و در گاز، نیشکر، پتروشیمی، فولاد سرآمد دیگر استان‌هاست، بر اثر بی‌تدبیری مسئولین و بحران تصمیم‌گیری در مدیریت منابع آبی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و مردم این منطقه از امکانات حداقلی و رفاه عمومی محروم هستند. اعراب، بختیاری‌ها و لر‌ها اکثر جمعیت این استان را به خود اختصاص داده‌اند. مردمان عرب دو درصد از جمعیت ایران و بیش از یک‌سوم جمعیت خوزستان را تشکیل می‌دهند. از افتخارات اعراب ایران همگامی با مبارزات ایرانیان علیه اشغالگران انگلیس در سال‌های جنگ جهانی اول است که با اعلام فتوای مراجع عالیقدر نجف در کنار دیگر مردم به مقابله با نیروهای متجاوز برخاستند. اعراب خوزستان خود را جزيی از هويت ملي جمهوري اسلامي ايران می‌دانند و نقشي برجسته در دفاع از سرزمين خوزستان ایفا کرده‌اند. آنها در زمان جنگ تحمیلی در نزدیکترین فاصله با کشور عراق در برابر تهاجم رژیم بعثی عراق جوانمردانه ایستادند. آری! جنگ خانمان‌سوز است. زمانی که خاطره‌ی دفاع مقدس را در ذهن زنده‌ می‌کنیم، بی‌اختیار به یاد خوزستان می‌افتیم. خوزستانی که آن‌زمان نبض کشور بود. سرزمین تفتیده‌ای که صدای صفیر اولین گلوله‌های جنگ را به گوش جان خرید. اولین‌بار دیوارهای صوتی این شهر با صدای گوشخراش هواپیماهای بعثی شکسته شد و اولین شهدا از جمله محمد‌علی جهان‌آرا و سید حسین علم‌الهدی در این استان لاله‌گون شدند و اولین اسرا از این استان به اسارت نیروهای دشمن در آمدند. جای‌جای این دیار حاصلخیز یادآور رشادتهای دلیر‌مردانی است که هستی خود را فدا کردند. از خونین‌شهر، اولین قربانی جنگ و مامن نخل‌های سوخته و بی‌سر، گرفته تا آبادان حصر‌شده تا دزفول قهرمان و اسطوره‌ی پایداری تا سوسنگردش که به دشت آزادگان ملقب شد تا اهواز سرافراز که برای ایران مادری کرد تا دهلاویه، طلائیه، شادگان، شوش، شوشتر، بستان، ایذه، باغملک و... که با خون شهدای وطن آبیاری شد و حتی رودخانه‌هایش که با خون جوانان وطن تقدس و معنویت یافت، همه و همه در این جنگ ویرانگر رنج کشیدند. بسیاری از زیرساختهای اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، کشاورزی، بهداشتی این استان در جریان جنگ تحمیلی آسیب دید که گاها برخی از این آسیبها هرگز به طور کامل ترمیم و جبران نشد. هزاران اصله درخت نابود شد، حیوانات زیادی از میان رفتند، پهنه‌ی وسیعی از استان دچار آلودگی‌های شیمیایی و تسلیحاتی شد. امام خمینی (ره) فرمودند: خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد. خوزستان دین خود را ادا کرد؛ اما آیا ما نیز دین خود را نسبت به این مردمان شریف ادا کردیم؟ آیا مصائبی که آنها در این چند سال جنگ متحمل شده‌اند را ارج نهادیم؟ یا نه دردی بر دردهای آنها افزودیم وایثار‌گری‌های مادران و پدران این سرزمین را نادیده گرفته و آنها را با محرومیت باقیمانده از جنگ تنها گذاشتیم؟! خوزستان با داشتن ۵ رود بزرگ تنش بی‌آبی کم‌سابقه‌ای را تجربه‌ می‌کند.‌ استان‌های همجوار نظیر چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم که روزی کم‌آبی این استان را جبران می‌کردند وضعیت مناسبی ندارند. دبی کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، ۲۶۰ درصد کاهش یافته است که تداوم این وضعیت راه را برای ورود ریزگردها و آسیب‌های زیست‌محیطی هموار کرده است و این مسئله در فصول گرم سال نمود بیشتری می‌یابد. آنها نه آب سالمی برای نوشیدن دارند و نه هوایی برای تنفس و به طور مداوم غبارهای جوی را تجربه می‌کنند. مردم غیور این منطقه بی‌‌‌مهری‌های فراوانی از مسئولین دیده‌اند. آنها تجزیه‌طلب نیستند، برابری‌خواه و ضد‌تبعیض‌اند، آنها شهروند درجه‌دو نیستند؛ ایران را وطن خود می‌دانند و خواهان حقوقی مساوی با دیگر هموطنان به عنوان شهروند درجه‌یک هستند. سیاست دولتها بایستی بر مبنای احترام به حقوق شهروندی و توزیع متوازن و بدون تبعیض فرصتها، مواهب و ثروت ملی بین همه‌‌ی مردم و لحاظ کردن حق شهروندی مساوی برای هر ایرانی صرفنظر از هر آیین، قومیت، زبان و مولفه‌های شهروندی باشد. ✍ طاهره کنگازیان @HOWZAVIAN
✔️ مدیریت آب و کشاورزی در حکومت علوی بشریت در هیچ عصری مانند امروز گرفتار جنگ، بیماری، گرسنگی، فحشا، ظلم، نابودی خانواده و انهدام محیط زیست نبوده. به عبارتی در منتها درجه ظهور این آیه قرار داریم: ظَهَرَ الفَسادُ فِي البَرِّ وَالبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النّاس (آية ٤١ س روم). همه ی اینها ناشی از عقب ماندگی علمی بشر در این دوران تاریک است که علم، إمام عمل است. امروز جهان در عرصه های مختلف زندگی، امامت تمدن غرب را پذیرفته و حتی حزب اللهی چند آتشه هم اول میخواهد بداند که غرب چه میگوید و این است غربت حقیقی امام. مولایمان امام باقر علیه السلام که کودک وار و بی توجه، لقب شکافنده ی دانشش را لق لق زبان کرده ایم درباره آیه مذکور و ظهور حداکثری فساد میفرمایند: "به خدا سوگند این آیه متعلق به روز سقیفه و زمانی است که انصار گفتند از ما امیری و از شما امیری"(تفسیر روایی البرهان ذیل آیه ٤١ سوره روم) و در نتیجه بشریت از حکومت،امامت و علم گوارای لایتنهایی حضرت محروم شد. بنابراین پاسداشت حقیقی روز غدیر در ساختن زندگی بر اساس علم امام است. مثلا یکی از مهم ترین و گرانقدر ترین حوادثی که عالم بر خود دیده آن زمانی است که امام علی علیه السلام مشغول کشاورزی و حفر چاه بوده. چه بر سر شیعه آمده که از خود نمی پرسد در آن برهوت عربستان، مولایش بر اساس چه قواعدی حفر چاه میکرد که بعضی از آنها پس از ۱۴ قرن هنوز که هنوز است میجوشد و زنده میکند و بر اساس کدام قواعد کشاورزی میکرد که در یک فقره صد هزار نخل کاشت بدون اینکه حتی یکی از آنها خشک شود؟(ر.ک کافی ج۵ ص ۷۵) ✍ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN
🌏 مراسم بزرگداشت اندیشمند متعهد مرحوم فرج نژاد امشب برگزار می شود 🔹 مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمد حسین فرج نژاد با همکاری نهادهای و مجموعه های علمی فرهنگی امروز ۳ مردادماه از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ به صورت مجازی برگزار می شود. 🔹 این مراسم بزرگداشت به همت دفتر قم مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی با همکاری سازمان فضای مجازی سراج، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج رسانه، قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی، خبرگزاری رسا، خبرگزاری حوزه، قرارگاه فضای مجازی بسیج و شبکه مبلغین مجازی برگزار خواهد شد. آدرس ها جهت مشاهده زنده مراسم👇👇👇 ✅ صفحات اینستاگرام خبرگزاری حوزه و خبرگزاری رسا در فضای مجازی بستر مجازی اسکایپ 👇 https://www.skyroom.online/ch/rcmajlis/rcmajlis کانال های روبیکا 👇 https://rubika.ir/tablighmajazy @HOWZAVIAN
🔸رجزهای نخبگانی حالا که رجزهای نخبگان و نویسندگان در مورد برخی بی‌مدیریتی‌ها به میدان سخن آمد؛ بد نیست چنین مطالبه به حقی را محدود به پژوهشگرِ مرحوم، جناب آقای فرج‌‌نژاد ندانست و آوایِ رجز را به میدان عمل نزدیک کرد. مدیرانی که هستند، اما نیستند؛ مدیرانی که می‌روند اما نمی‌دوند؛ زخم کاری بر زندگی طلاب هستند. همان‌گونه که عرصه‌های مختلف مدیریتیِ کشور، در قوای سه‌گانه در حال تعویض و تغییر است؛ حوزه نیز نباید از چرخه‌ی تغییر و تبدیل عقب بماند. حوزه امروز، نیاز به مدیران جوان، فاضل، مخلص و باسواد دارد؛ دستانِ گره‌‌تراش باید جایشان را به دستان گره‌گشا بدهند. ✍️ علی کردانی @HOWZAVIAN
💠راهکارهای پیشگیری از بزه ✔️ چکیده مقاله «تدابير عام پیشگیری از بزهدیدگی از منظر قرآن و روایات اسلامی» 🖋 نویسندگان؛ محمدعلی حاجی ده آبادی، استادیار دانشگاه قم و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علميه؛ ریحانه بهارلویی، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم 🔹بزهدیده شناسی و به خصوص پیشگیری از بزهدیدگی، از مهم ترین مباحث جرم شناسی است که از منظر دینی نیز می تواند مورد بحث قرار گیرد. آیات قرآن کریم و روایات منقول از ائمه معصوم اما با توجه به علل وقوع بزهدیدگی، به ارائه تدابیری پرداخته اند که کاربست آنها می تواند برای همه افراد جامعه و نه فقط گروهی خاص، پیشگیری از وقوع گونه های مختلف برهدیدگی جسمی، جنسی، مالی، عاطفی و حیثیتی را به دنبال داشته باشد. 🔹در نوشتار حاضر، این تدابیر را ذیل عنوان تدابير عام بررسی خواهیم کرد. آموزه های اسلامی و به خصوص توصیه ها و رهنمودهای قرآنی، افزون بر بهسازی فرهنگ اجتماعی، بیشتر بر چگونگی عملکرد اشخاص در ایمن سازی خود با اموالشان در جهت کاهش موقعیت های مجرمانه و در نهایت، پیشگیری از بزهديدگی تأکید دارند. تحلیل آیات بی شماری از قرآن و روایات معتبر، امکان ارائه نظریه ها و راهکارهایی در جهت پیشگیری از وقوع بزهدیدگی را به دست می دهد. مشاهده مقاله @HOWZAVIAN
🚨 سیرک ناتمام / نخبگان در محاصره شومن‌ها 📌 گزارش زیر را حتما بخوانید(نوجوانی که سوراخ دعا را پیدا کرده بود) 🔻 وقتی می‌شود مانند مهرشاد سهیلی‌ها با نمایش، رپرتاژ، تبلیغات و مقداری پول و ارتباطات رانتی یک شبه راه صدساله را بروی چرا باید مانند استاد فرجی‌نژادها خون دل بخوری و فقط زمان وفاتت مورد توجه قرار بگیری؟ ♦️ آقایان مسئول اصلی‌ترین مقصر باد کردن بی جنبه‌ها و عرضه کردن فرهنگ غط و سطحی و قالب کردن افراد میان تهی و کوتوله به کشور و مردم هستند... در حالی که کلی طلبه و دانشجو فاضل و مخلص دارند نابود می‌شوندد. 🔺 این نوجوان جویای نام تنها یک معلول و موردی بود که به خاطر ناشی گری زود به ته خط رسید و رسوا شد... وگرنه بسیاری با همین شومن بازی ها همین الان مسئولیت کشوری دارند و بر مقدرات مردم مسلط هستند. 👈 لینک گزارش @HOWZAVIAN
📌 چرا به جان «زبان» افتادیم؟ دکتر کریم مجتهدی،استاد تمام فلسفه غرب دانشگاه تهران گفت: از قول من هيچ كلمه خارجي به كار نبريد، بعد از يك عمر كار به اين نتيجه رسيدم كه يكي از بدآموزي‌هاي ما و سوفسطايي‌گري‌هاي امروزي ما به كار بردن نادرست يا حتي درست كلمات خارجي است. ما ايراني‌ها بايد شخصيت‌مان را حفظ كنيم، ما زباني داريم و بايد با زبان خودمان كار كنيم. بدترين كلمه ايراني و فارسي از بهترين كلمه غربي در متون فارسي بهتر است. ✍️امتداد حکمت و فلسفه @HOWZAVIAN
✔️ «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» در قم بررسی می‌شود 🔸با هدف تبیین مسائل دانش نوین و تأثیر آن بر آیندۀ علوم اسلامی نشست علمی «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» در قم برگزار می‌شود. 🔹نشست علمی «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» سه شنبه، پنجم مرداد به همت طرح جامع پرورش استعداد شهید بیاضی‌زاده در قم برگزار می‌شود. 🔸در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا و دکتر بهروز مینائی به دبیری حجت الاسلام و المسلمین احمد کوهی به ارائه بحث خواهند پرداخت. 🔻این نشست ساعت 18:30 در ساختمان غدیر به نشانی خیابان عمار یاسر خیابان شهید قدوسی، خیابان شهید شفیعی اقدم پلاک 12 ساختمان غدیر، طبقه برگزار می شود. 🔻 علاقه‎مندان می‎توانند از طریق لینک https://croom.ir/b/bayazi1 مباحث این نشست علمی را پیگیری کنند. @HOWZAVIAN
💠 رفتنِ غریبانه، تلنگری دوباره نمی‌توان از کنار درگذشت غمبار دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، آن طلبه اندیشمند و خستگی‌ناپذیر به آسانی گذشت؛ نخبه‌ و پژوهشگر خوش‌نامی که با رفتنش، قلم‌ها تکان خورد، بیانیه‌ها آغاز شد و حسرت از دست‌دادنش، به فضای مجازی و حقیقی کشیده شد. نخبه‌ای که در زمان خواب متولیان سرمایه‌های علمی کشور، همراه با همسر فعال فرهنگی و سه فرزند، در حادثه‌ای به لقای الهی پیوست و به مدیران و سیاستگذاران حوزه علمیه تلنگری دوباره زد تا رصد دقیقی از میدان پرورش و فعالیت استعدادها داشته باشند. هر چند باید عوامل تغافل و تجاهل در مسیر تأمین امنیت و آرامش و زندگی نخبگان حوزه و دانشگاه به صورت دقیق بررسی شود؛ اما آنچه فی المجلس می‌توان طرح‌ریزی کرد، پرداختن به خلأها و کمبودها در کنار شناسایی فرصت‌ها و عرصه‌های رویش استعدادهاست، اینجاست که نبود «رسانه‌ای متمرکز» برای معرفی و حمایت نخبگان، ملموس و مشهود است. بخش مهمی از گمنامی نخبگان به این دلیل است که خبرگزاری‌ها و مطبوعات از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند، بهره نمی‌جویند. بی‌شک رفتن غریبانه «محمدحسین فرج‌نژاد» تلنگری است برای رسیدگی به نخبگان و سرمایه‌های علمی و معنوی کشورمان. یکی از برکات خون این طلبه مخلص، به میدان آوردن ظرفیت‌های رسانه‌ای در مسیر خدمت به نخبگان است. در این سال‌ها علی رغم توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ارزش نخبگی و ضرورت حمایت مسئولان از نخبگان، همچنان شاهد از دست دادن برخی استعدادها در کشور هستیم، فقدان‌هایی که از سر کاستی مسئولان با آن رو به روییم. به نظر می‌رسد سخن رهبر انقلاب که فرمودند: «گاهی اوقات تبعیض، عین عدالت است. این حساب بازکردن برای نخبگان، عین عدل است.» راه فراری برای مسئولان نخبه‌نشناس نگذاشته است. ✍️ علی اسفندیار 🔗 خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
💠 آغاز فعالیت کانال خبری تحلیلی در قم 📌این کانال در صدد است مطالبات عرصه نخبگانی و استعدادهای درخشان را در فضای رسانه‌ای پی‌گیری کند. 🔗شما هم می توانید با دریافت و بازنشر اخبار مربوط به نخبگان حوزوی و دینی، در ارتقای اندیشه دینی و فرهنگ اسلامی سهیم باشید. 📢 نشانی کانال 👇 🔈https://eitaa.com/joinchat/416612482C80ec4126b2 @HOWZAVIAN
ای فاتح خیبر تو شدی فاتح این دل ای مهر درخشنده صفا داده به محفل ای همسر زهرا شده این عید به نامت ای لایق حکمت که تویی فخر امامت ای سرو گلستان رشادت تو شجاعی ای مرد عدالت به یقین اهل سخایی نازم به علی ای که تو منظور سلامی شاگرد توام چون که تو استاد کلامی بر فرش زمین نور خدایی تو علی جان بر عرش سما جمله صفایی تو علی جان در جنگ خوارج یل میدان شجاعت در خانه چو دل داده به اذکار عبادت من شیعه شدم در رگ من خون علی است از دل نرود مهر علی چون ازلی است برخیز که جان در ره این عشق ببازیم برخیز که بر لشکر آن کفر بتازیم ما مست که از باده ی آن عید غدیریم آماده که ما گوش به فرمان امیریم تبریک به این امت با شور ولایی تبریک به آن رهبر ما مرد الهی ✍ عارفه مرادی @HOWZAVIAN
در آن شورای کذایی می‌خواستند پنهان‌تان کنند. می‌خواستند نورتان را نادیده بگیرند. چگونه می‌توان شما را پنهان کرد؟! شما همه جا حضور دارید. نام شما در متن تاریخ می‌درخشد. شما حقیقت شیعه‌اید. نام‌تان همه‌جا هست. حتی زیر پوست ما شیعیان. میان کلمات‌مان. لا‌به‌لای غزل‌ها و شعرهای‌مان. بر لبان شیعه ذکر شماست. پوست و گوشت ما با نام‌تان عجین شده است. نام‌تان الصاق شده است تا ابد بر قلب‌مان. خانه‌ی ما شیعیان لبریز از ولایت شماست. ذهن ما شیعیان پر از واژه‌هایی است که در اشتیاق شما روییده‌اند. ما زیر چتر شما، روی آرامش را دیده‌ایم. افتخار ما اخلاق علوی شماست. ما حتی هنگام بلند شدن از زمین، از نام شما کمک می‌گیریم. ما شما را نوشته‌ایم. ما شما را اشک ریخته‌ایم. ما شما را زیسته‌ایم. ما شما را دوست داریم. مولای بی‌مثال... ✍ زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN
🔆 نقش در پاسداشت واقعه مباحث جلد چهارم و پنجم الغدیر در جلد چهارم غديريه‌های قرون چهار، پنجم و ششم مورد بررسی قرار گرفته است. در ميان غديريه سرايان اين دوره، چهره‌های برجسته‌ای نظير شريف رضی، سيد مرتضی و خطيب خوارزمی ديده می‌شود. غديريه‌های جلد پنجم مربوط به اواخر قرن ششم تا اواخر قرن هفتم است و نيز در باب جعل احاديث در خصوص خلافت خلفای غاصب نيز به صورت مشروح، سخن به ميان آمده است. علامه امينی در اثبات مناقب ائمه هدی (ع)، تحقيقات عميق و گسترده خود را در چند مرحله ارائه كرده است. مبحث مهم ديگری را كه علامه در اين جلد به آن پرداخته‌اند مبحث جعل احاديثی در خصوص خلافت خلفای غاصب است. روايان دروغگو و كذاب برای اينكه انحراف از امامت حضرت علی (ع) را توجيه كنند به ساختن اكاذيب متوسل شدند و در مقابل هر يك از احاديث در منقبت اميرالمومنين علی (ع)، حديثی را برای خلفا جعل كرده‌اند. البته جعل حديث تنها به خلفا ختم نشد و پس از آن در مورد ابوحنيفه، شافعی، مالك و احمدبن حنبل هم رواج يافت و در مورد ايشان نيز احاديثی جعل شد. در جلد پنجم الغدير نام 700 راوی از بزرگان اهل تسنن ذكر شده است كه همگی آنها كذاب بوده‌اند. روايات و احاديثی كه اين 700 نفر ساخته‌اند در تمامی كتب اهل تسنن پراكنده است. شايان ذكر است كه تنها 43 نفر از اين 700 راوی، تعداد 408684 حديث ساخته‌اند. 🔗 بیدار باش @HOWZAVIAN
🔅 قم یا هاروارد؟ 🔻دانشگاه‌های آمریکا در منطقه پرده اول: مهمترین پایگاه های آمریکا در منطقه، دانشگاه هایی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی‌شوند! مراکزی که وظیفه تربیت نیرو برای را برعهده دارند: دانشگاه آمریکایی بغازیچی استانبول تاسیس۱۸۶۳/ دانشگاه آمریکایی بیروت لبنان ت ۱۸۸۶/ د.آ قاهره مصر ت۱۹۱۹/ د.آ ایروان ارمنستان ت۱۹۹۱/ د.آ دبی امارات ت ۱۹۹۵/  د.آ شارجه امارات ت ۱۹۹۷/ د.آ کویت ت۲۰۰۴/ د.آ کابل افغانستان ت۲۰۰۶(پنج سال پس از اشغال)/ د.آ سلیمانیه کردستان عراق ت۲۰۰۷(چهار سال پس از اشغال)/ و در نهایت دانشگاه آمریکایی بغداد عراق تاسیس ۲۰۲۱. تدریس در همه دانشگاه ها به زبان انگلیسی و اعطای مدرک معتبر بین المللی است و دانشجویانی که بیشترشان به پستهای حساس و کلیدی کشورهای جهان اسلام دست پیدا می‌کنند . البته واضح است که این ساده ترین و ماندگارترین نوع اشغال واقعی یک کشور بوسیله آمریکا است. پرده دوم: در تفسیر روایی البرهان ذیل آیه ۴۷ سوره حج و در تفسیر کلمه: بِئْر مُعَطَّلة(چاه متروکه)مجموعه روایاتی وارد شده از جمله اینکه منظور از چاه متروک، امام در غیبت است که مردم از علم در دسترس او استـفاده ای نميکنند. بنابراین راز ظهور امام در نهفته است یعنی حضور امام در عرصه های مختلف زندگی و نه فقط در ذهنیت انسانها، در منابر و در کتب. به عبارتی مهمترین پرسش بعد از انقلاب اسلامی این است: قم یا هاروارد؟چرا که انقلاب اسلامی مقدمه ای است برای ظهور، برای ساختن زندگی بر اساس معارف غدیر و اولین گام آن بنای بلند، طراحی یک طبقه بندی جدید از علوم است. ✍ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN
💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایَةِ أَمیرِالْمُؤْمِنین 🌺 آیت‌الکبرای حق نمی‌دانم چه بنویسم علی جان در ثنای تو که گفته مدح و وصفت بهتر از هرکس خدای تو به‌جز احمد که می‌داند که هستی؟ تو یداللهی به‌جز زهرا که باشد غمگسار و آشنای تو؟ به‌جز کعبه که باشد سینه‌چاکت، حجت مطلق؟ همه جان‌ها فدای تو، همه عالم گدای تو تویی شاهی که بر سر تاج فخر "إنّما" داری تویی که آسمان‌ها مانده مات "هَل‌ْأتا"ی تو تو با حق هستی و حق با تو، حق در تو تجلی کرد تو هستی آیت‌ُالکبرای حق، عالم عطای تو تویی اول تویی آخِر تویی ظاهر تویی باطن تو اسم اعظمی، قرآن همه وصف و ثنای تو ندارم جز تو در ویرانۀ دل یا علی، گنجی همه داروندار من بوَد مهر و ولای تو نسیم صبح چون آورد بویی از سر زلفت دلم برد و نشد دیگر برون از سر هوای تو تو داری صدهزاران بهتر از من عاشقت اما ندارم از تو من بهتر که بنشانم به جای تو چه شغلی بهتر از اینکه گدای درگهت هستم چه پاداشی از این بهتر که هستم مبتلای تو نمی‌دانم چه می‌خواهد دگر، آن‌که تو را دارد! نمی‌دانم چه دارد آن‌که سر ننْهد به پای تو! چه در دنیا چه در عقبی تویی داروندار من پدر، مادر، خودم، اهلم، سرم، مالم فدای تو ✍️ محمدتقی عارفیان @HOWZAVIAN
💐 برای اینکه دوستانتان را با نخستین گام نویسندگی آشنا کنید و در دوره عمومی و مقدماتی آموزش مهارت همراه‌شان کنید، 👇👇👇 را به آن‌ها، معرفی کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🌱جناب آقای رئیسی در آینده خبرنگاران خبرگزاریهای آمریکائی از شما درخواست مصاحبه خواهند کرد. لطفا شرط بگذارید... بگوئید به شرطی که خبرنگار ما در نیویورک قبل از آن با رئیس جمهور آمریکا مصاحبه کرده باشد... ✍ جهان بزرگی @HOWZAVIAN
🔸دست رسول از قلب کعبه به جهان آمدی و در قلب محراب از جهان پَر گشودی؛ تو آن بودی که زادگاهت برای خدا بود. پس قلب عالَمیان و آدمیان به تو مایل است؛ قلبی که حب و بغض‌ با او تنظیم می‌شود و مصاف حق و باطل، به نسبت او روشن می‌گردد. اما زادگاهت همچنان می‌جوشد؛ در بستر خاتم مرسلین ماندی تا پیامبر (ص) رهسپار گردد، زمانی سکوت کردی که زمانت بود و شمشیرت در ترازوی عمل از همه چیز سنگین‌تر بود. خاتم تو را زینت بود؛ که خاتمت را به مسکین بخشیدی؛ تو طلوع شب‌های مظلومان و اشک بیدار یتیمان بودی؛ اسراری داشتی که ناگفته ماند؛ چون کسی نبود تا تو را پیدا کند. دروازه شهرِ علم بودی؛ پس اجازه ورود با تو بود؛ در یاری آخرین پیامبر اولین بودی. کعبه تو را در آغوش گرفت، محراب تو را خواند و آسمان تو را فریاد زد؛ از ولادت تا شهادت شوق رهایی داشتی و در محراب ذوق رستگاری. اخلاص را جان بخشیدی و محراب را برکت؛ طلوع تو غروب نفاق است؛ آن‌جا که تو باشی نفاق از دست تو حیران و گریزان و نقشه‌ها بر آب است. تمامت امامت بود؛ اگر تو نبودی اخلاص و تقوا ترجمه نداشتند و اگر جهاد نمی‌کردی اسلام پینه بسته می‌ماند. ماندی تا آیین نبی بماند؛ عروج کردی تا اسلام بدرخشد؛ نبی رحمت (ص) دستت را گرفت، یعنی که دستی بالای دستت نیست، جز دست خدا. علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
💐 غدیریه‌های شما 💐 این حادثه نه داستان بود و نه قصه، که بتوان آن را در طول زمان‌های مختلف، به صورت‌های گوناگونی برای مردم بازگو کرد. چرا‌ که غدیر حقیقت و منصبتی الهی است. متن کامل را اینجا بخوانید ✍ مهری یزدان پناه 💐 مسئله غدیر یک حقیقت انکار ناپذیر است اما عده‌ای نصِّ قرآن را نیز انکاز کردند اما اگر کسی مسئله امامت و ولایت راشناخت به طبع ولایت و امامت ِ سایر معصومین نیز برای او محرز می‌ شود و انگاه خودش را ملزم به تبعیت از آن بزرگواران می‌کند. متن کامل را اینجا بخوانید ✍ سلاله‌اخلاقی @HOWZAVIAN
🔻پاسخ مرکز پژوهش‌های مجلس به ۱۵ سؤال مهم درباره طرح صیانت از حقوق کاربران 🔅مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تعدادی از سؤالات و ابهامات مربوط به طرح  «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» پاسخ داده است. متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌ها را در ادامه می‌خوانید. ۱) مصادیق خدمات پایه کاربردی چیست؟ مصادیق اصلی خدمات پایه کاربردی بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی عبارتند از: شبکه های اجتماعی، جستجوگرها، خدمات پایه مکانی و نقشه (مانند بلد و نشان)،‌ خدمات میزبانی داده و... ۲) طرح اولیه موسوم به طرح صیانت ایرادات زیادی داشته آیا همان طرح در دستور است؟ طرح صیانت سال ۱۳۹۹ از دستور خارج و بایگانی شد و مفاد طرح جدید از نو و طی جلسات متعدد کارشناسی بازنویسی شده است. ۳) چرا باید طرح در قالب اصل هشتاد و پنجم مورد بررسی قرار گیرد؟ 1- ابعاد فنی و کارشناسی طرح بالاست و از پیچیدگی زیادی برخوردار است؛ 2- ذی نفعان زیادی دارند؛ 3- با 85 ای شدن امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانونگذاری فراهم می شود ولی در غیر آن این امکان فراهم نمی شود؛ 4- امکان قانونگذاری با کیفیت بهتر فراهم می شود؛ 5- متن نهایی قانون دائمی نمی شود، بلکه موقت خواهد بود (3-5سال) و در نتیجه امکان اصلاح بیشتری برای قانون دائمی خواهد داشت. ۴) چرا کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح کمیسیون فرهنگی است و سایر کمیسیون ها از جمله کمیسیون صنایع و امنیت ملی و سیاست خارجی دخیل نیستند؟ با اعمال اصل 85 بنا بر آن شده است که طرح به کمیسیونی مشترک با عضویت نمایندگانی از چند کمیسیون ارجاع شود. ۵) برای اصل 85 شدن چه ضمانتی وجود دارد فرآیند نامناسب دیگر طرح ها تکرار نشود؟ الزامات پیشنهادی اصل 85 شدن: 1. به کمیسیون مشترک متشکل از چند کمیسیون ارجاع شود؛ 2. نماینده معاونت قوانین در همه جلسات حضور داشته باشد؛ 3. نماینده رسانه ملی و خبرگزاری خانه ملت در همه جلسات حضور داشته باشند؛ 4. کارشناسان مستقل، نمایندگان دولت و بخش خصوصی حضور داشته باشند؛ 5. مصوبات کمیسیون پس از هر جلسه به صورت عمومی منتشر شود سوالات مرتبط با کسب وکارها ۱) آیا محدوده طرح شامل خدماتی پرکاربرد کسب و کارهای نظیر دیجی‌کالا، دیوار و اسنپ آچاره آپارات و مانند این ها می‌شود؟ خیر، این طرح صرفاً در محدوده خدمات پایه کاربردی مصرح در مصوبات شورای عالی فضای مجازی (جلسه 35 و 66) است و موارد ذکر شده در سوال خدمات کاربردی هستند نه خدمات پایه لذا شاملشان نمی شود. ۲) آیا این طرح برای کسب و کارهای فضای مجازی مشکلی ایجاد میکند؟ خیر؛ نه‌تنها این طرح مشکلی برای کسب‌وکارها ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه در فصل حمایت در 13 ماده محورهای حمایت از خدمات پایه کاربردی را آورده است که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1) در نظر گرفتن حق‌السهم تولیدکنندگان محتوا، 2) ممنوعیت تبلیغات دستگاه‌های دولتی در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، 3) ارائه معافیت‌های مالیاتی، 4) الزام ارائه خدمات بانکی اختصاصی و ارائه خدمات دولت الکترونیک 3) آیا با تصویب این طرح، تبلیغات کسب‌وکارهای داخلی در سکوهای خارجی ممنوع خواهد شد؟ خیر؛ در طرح تصریح شده است که مردم و کسب‌وکارها از ممنوعیت تبلیغات در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، معاف هستند. ۴) آیا با تصویب این طرح فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی (مسدود شده یا آزاد) تخلف محسوب می‌شود؟ خیر؛ هر خدمت پایه کاربردی که مشابه ای که نیاز مردم را مرتفع سازد (اعم از داخلی یا خارجی) نداشته باشد، اجازه مسدودسازی آن داده نشده است. دولت نیز ملزم شده تا نیازهای اساسی کشور در زمینه خدمات پایه کاربردی را برطرف نماید. ۵) آیا با تصویب این طرح واتساپ، اینستاگرام، گوگل و سایت‌های پرمراجعه خارجی که توسط کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیلتر خواهد شد؟ خیر هیچکدام فیلتر نمی شوند چون هیچ نمونه جایگزینی ندارد همچنین برای بازاریابی بین المللی و جهانی سازی محتواهای فاخر ایرانی به استفاده از این سرویس ها نیاز داریم. ۶) آیا با تصویب این طرح استفاده از فیلترشکن ممنوع خواهد شد؟ اصل استفاده از فیلترشکن در این طرح ملاحظه شده و پیشنهاد شده ضوابط آن توسط کمیسیون عالی تنظیم گر تعیین شود. ۷) آیا با تصویب این طرح توزیع فیلترشکن توسط افراد جرم محسوب خواهد شد؟ خیر؛ بنابر ماده 33 طرح، صرفاً فعالیت تجاری به منظور کسب درآمد و انتشار عمده فیلترشکن‌ها آن هم تنها در موارد غیر مجاز بنابر تشخیص کمیسیون عالی جرم‌انگاری شده است. ۸) آیا با تصویب این طرح پهنای باند اینترنت کم می‌شود؟ نه لزوماً بلکه به عنوان یک ابزاری برای جایگزینی سیاست مسدود سازی برخی پلت فرم ها اعمال می شود. ادامه👇👇
ادامه... سوالات مرتبط با دستگاه های اجرایی ۱) آیا با تصویب این طرح قدرت وزارت ارتباطات کاهش پیدا خواهد کرد؟ خیر؛ تنها اصلاحاتی که پس از تاسیس شورای عالی فضای مجازی لازم بود در ساختار آن وزارتخانه صورت گیرد اجرایی خواهد شد. همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است وزارت ارتباطات نیز مجری مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود. ۲) آیا با تصویب این طرح ستاد کل نیروهای مسلح بر اینترنت کشور مسلط خواهد شد؟ خیر؛ صلاحیت نیروهای مسلح بر فضای مجازی صرفا به تامین امنیت زیر ساخت های ارتباطی فناوری اطلاعات آن هم زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی محدود شده که در واقع در گذرگاه های ایمن مرزی خواهد بود. مضافاً اینکه نیروهای مسلح هیچ حقی در تأمین مصادیق محتوای مجرمانه، خدمات غیرمجاز و تغییر ترافیکی در کشور ندارد.   @HOWZAVIAN