eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
518 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 قورباغه‌های هفت‌تیرکِش ✍️ امیرعباس طباطبایی، نویسنده حوزوی در «فکرت» نوشت: 🔷 طبق آخرین یافته‌های علمی هفت‌گونه قورباغه در ایران وجود دارد که یک گونه از آن‌ها در ناحیه جنوب تا جنوب شرق کشور زیست می‌کنند؛ همچنین شش‌گونه دیگر در بخش‌هایی از شمال کشور و نواحی زاگرس و جنوب غرب وجود دارند. متخصصین ویژگی‌های زیادی را برای این حیوان بیان کردند که می‌توان سه مورد را جز مهمترین آنها دانست: 1️⃣ دوزیست‌بودن: قورباغه‌ها زیست واحدی ندارند؛ آنها نمی‌توانند خود را در وضعیت ثابت قرار داده و به صورت پیوستار زندگی کنند چرا که اصولا حیاتشان به همین تزلزل بسته است. 2️⃣ جهش‌کردن: قورباغه‌ها برخلاف دیگر حیوانات نه راه می‌روند، نه می‌دوند و نه می‌خزند؛ بلکه آنها می‌جَهَند؛ یعنی به یک‌باره از نقطه‌ای به نقطه دیگر پرش می‌کنند و هیچگاه در موقعیت آرام به پیش نمی‌روند. 3️⃣ حمله به دوست و دشمن: قورباغه‌ها (مخصوصا انواع خطرناک آنها) زمانی که موجودیت خود را در خطر ببینند، به هر طریقی که شده (یا از طریق پوست یا از طریق نیش و بزاغ)، زهر خود را به طرف مقابل (خواه دوست باشد یا دشمن) می‌ریزند. 🔶 تا اینجا فقط یک سری نکات علمی رو مرور کردیم؛ غرض از بیان این مطالب این بود که در وضعیت فعلی کشور، باید مراقب انسان‌های قورباغه‌صفتی باشیم که اولا منافق‌گونه و دوزیست‌وار فقط به فکر منافع خود هستند؛ ثانیا هیچ تعادل شخصیتی نداشته و به یک باد رسانه‌ای از حالتی به حالت دیگر جهیده و مدام گرفتار افراط و تفریطند؛ ثالثا زمانی که دیگ برای آنها نجوشد، اجازه نخواهند داد تا دوست و دشمن بر سر آن سفره بنشینند. 🔷 این افراد فقط در ظاهر بین مردم محلی بلوچ و بختیاری و کرد و عرب زندگی می‌کنند و همانند مردم آن دیاران لباس می‌پوشند، ولی کوچکترین تحریکی کافی است تا آنها موجودیت خود را در خطر پنداشته و آن وقت نه به دشمنان فرضی خود (مامورین حکومتی) بلکه به مردم کوچه و بازار خودشان هم رحم نکنند. ✅ آری اینها نه بلوچند؛ نه بختیاری؛ نه کرد؛ نه ترک و نه حتی انسان؛ اینها مُشتی قورباغه‌اند که شهر را شلوغ پنداشته و هفت‌تیرکِش شده‌اند. @HOWZAVIAN
💠 رهبرِ کتابخوانِ ما ✍️ الناز رحمت نژاد، نویسنده حوزوی نوشت: 📚چه صبح هایی که از خواب بیدار شدم و با چند جلد کتاب بالایِ سَرِ خودم و فرزندم مواجه شدم، لبخندِ رضایتی زدم و یادم آمد که آقا فرموده اند:«در منزل من، همه افراد بدون استثنا هر شب در حال مطالعه خوابشان می برد.» 📕 چه روزهایی که دوستانِ نویسنده ام از تهِ دِل می خندیدند و می گفتند:« آقا کتابشان را خوانده اند و تقریظ کرده اند، چاپ های بعدی کتاب را با تقریظ و دست نوشته رهبری روانه بازار می‌کنند.» 🔗 متن کامل در خبرگزاری فارس یا بسیج @HOWZAVIAN
🖌نوشتن، بی‌تردید شما را به کتابخوانی می‌رساند 📒اما کتابخوانی مطلقا شما را به نوشتن نمی‌رساند 📉از معبر نوشتن وارد دنیای «آگاهی» و «دانایی» شوید. @HOWZAVIAN
🔴 بحران نژادپرستی در غرب ✍️محمد تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه رویکرد نژادپرستانه به سیاهپوستان در غرب همواره بسترساز ایجاد تنش بوده و درگیری سیاه و سفید را به همراه داشته است؛ یک مثال آشکار داستان مالکوم ایکس از رهبران سیاهپوست آمریکایی است که سال‌ها به مبارزه علیه تبعیض نژادی در آمریکا پرداخته است او در کتاب خاطرات خود به دنبال تحمل مرارت‌ها و تبعیض‌های فراوان در نهایت به این نتیجه می‌رسد که همه سفیدپوستان شیطان هستند! او در این اثر همه سیاهان را خشمگین و خود را خشمگین‌ترین سیاه آمریکایی توصیف می‌کند. دیدگاهی که می‌توان آن را ناشی از تبعیض‌های ناروای تاریخ غرب نسبت به آنان تلقی کرد. هرچند در سال 1964 توسط لیندون جانسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده هرگونه تبعیض نژادی، ملیتی و رنگی در آمریکا ممنوع اعلام شد ولی این معضل در فرهنگ این کشور ریشه تاریخی دارد و هنوز نیز جلوه‌های آشکاری از تبعیض نژادی در این کشور مشاهده می‌شود. علاوه بر معضل تبعیض نژادی در غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا، انواع دیگری از تبعیض همچون تبعیض جنسی، مذهبی و ... در این مناطق وجود دارد که طرح و بررسی همه آنها در این مجال نمی‌گنجد. نکته قابل توجه در این زمینه آن است که برخی گروه‌ها در غرب برای مشروعیت بخشیدن به دیدگاه‌های تبعیض‌آمیز خود، آن را به مذهب نیز نسبت می‌دهند تا آنجا که یکی از محققان موضوع مذهب و سیاست در ایالات متحده معتقد است: در آمریکا هرگز گروه یا نهضتی وجود نداشته که ضد سیاهپوستان و یا در خط نژادپرستی باشد ولی در قالب اصول مسائل غیر مذهبی عمل کند... انگیزه نژادپرستی در این کشور همواره به انجیل نسبت داده شده است و حتی آخرین فرقه مذهبی نژادپرست یعنی کوکلاس کلان، صلیب را به عنوان نشانه نهضت خود به کار می‌برد. این در حالی است که روح ادیان و مذاهب الهی با هرگونه نژادپرستی مخالف بوده‌اند. دین اسلام از ابتدای ظهور همواره بر نفی این پدیده شوم تلاش نمود. رسول خدا(ص) در خطبه معروف حجه‌الوداع ‌فرمودند: ای مردم، خدای شما یکی است و پدر شما یکی است همه شما از نسل آدم هستید و آدم هم از خاک می‌باشد، هیچ فضیلت و برتری برای عرب‌ها بر غیر عرب‌ها و هیچ فضل و برتری برای غیر عرب‌ها نسبت به عرب‌ها وجود ندارد و هیچ قرمزی بر سفید و نه سفیدی بر قرمز برتری ندارد مگر به تقوی. @HOWZAVIAN
🔴 سخنان کلیدی رهبر انقلاب در دیدار مردم اصفهان ✍️ علی محمدی‌راد، نویسنده حوزوی 🔸۱.[اصفهان]یک شهری با هویّت کامل ایرانی و اسلامی. 🔸۲.اگر یک حکومتی و یک نظامی در دنیا به وجود بیاید که منطق لیبرال‌دموکراسی را رد کند و با یک منطق واقعی به مردم کشورش هویّت بدهد، آنها را زنده کند، آنها را بیدار کند، آنها را قوی کند این، منطقِ لیبرال‌دموکراسی را ابطال میکند؛ و این، جمهوری اسلامی است. بر پایه‌ی نفیِ دین بنا شده بود، و جمهوری اسلامی بر پایه‌ی دین بنا شده؛ 🔶۳.دلیل مردمی بودن[جمهوری اسلامی] این است که از بعد از رحلت امام تا امروز، این دولتهایی که سر کار آمدند، هیچ دو دولتی از لحاظ فکری شبیه هم نبودند 🔸۴.پس مشکل غرب و استکبار با جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی دارد پیشرفت میکند، و این پیشرفت را همه‌ی دنیا دارند می‌بینند و به آن اعتراف میکنند، و این برای غرب غیر قابل تحمّل است؛ 🔸۵.در این کارزار، در خط مقدّم دشمن، آمریکا قرار دارد؛ علّت اینکه ما روی آمریکا تکیه می‌کنیم و اصرار داریم، این است که آمریکا در خطّ مقدّم است 🔸۶.وظیفه‌ی همه‌ی ما این است که بدانیم باید پیشرفت کنیم. امروز پیشرفت وظیفه‌ی ما است؛ در همه‌ی زمینه‌ها این پیشرفتها نظام را مستحکم میکند، به نظام اقتدار میدهد. وقتی شما اقتدار پیدا کردید، دشمن نمی‌تواند نگاهِ چپ به شما بکند. 🔸۷.امید مهم‌ترین ابزار پیشرفت است و دشمن روی این متمرکز شده؛ دشمن از همه‌ی توان دارد استفاده میکند برای ، برای القای بن‌بست 🔸۸.خب حالا این کارهایی(پیشرفت‌های ایام اغتشاش) که من اشاره کردم، هم از لحاظ خود کار مهم است، هم از این جهت مهم است که نشانه‌ی حرکت در جامعه است؛ پس جامعه راکد نیست، در حال حرکت است، در حال پیشرفت است؛ این خیلی مهم است که جامعه در حال پیشرفت و حرکت باشد. 🔸۹.پس شما اگر ایران‌دوست هستید، یکی از علائم و شاخص‌های ایران‌‌دوستی شما این است که امید آفرینی کنید؛ اگر یأس‌آفرینی کردید، نمیتوانید بگویید ایران‌دوستید. 🔸۱۰.آنهایی که پشت صحنه، مسائل را آنها دارند می‌چرخانند ــ میخواستند مردم را بیاورند در صحنه، و حالا که نتوانستند، می‌خواهند شرارت کنند بلکه بتوانند مسئولین کشور را و دستگاه را خسته کنند. اشتباه می‌کنند؛ این شرارتها موجب میشود مردم خسته بشوند، از آنها بیزارتر بشوند، از آنها متنفّرتر بشوند. 🔸۱۱.«طبیعت یک ملّتِ باایمان همین است». بله، حادثه برایش پیش می‌آید امّا از حادثه که ممکن است تهدید باشد، برای خودش فرصت درست میکند در اغتشاش اخیر هم همین جور [است]؛ در این اغتشاشات هم از این به‌اصطلاح تهدید ــ که حالا آنها این را برای ملّت ایران یک تهدیدی دانستند ــ ملّت ایران استفاده کرد. چه کار کرد؟ «حقیقت خودش و جهت‌گیری خودش را نشان داد» @HOWZAVIAN
🔵 «اسلایم» ✍️ سیدحمید حسینی‌کیا به جمع نویسندگان حوزوی پیوست علی! این چیه دستت؟ این؟ اسلایمه بابا. چی هست؟ مثل خمیر بازیه اما خیلی بهتره. همه شکلی در میاد. ازش گرفتم و مشغول شدم. توی استکان به شکل استکان در آمد. توی نعلبکی به شکل نعلبکی. جذاب بود. دونه های قرمز و نرمی که پیوسته آدمو به تکرارِ پشت تکرار وامیداشت. در حال ورز دادنش بودم که یکباره شباهت زیادی بین این ماده و اسلام به ذهنم خطور کرد. خصوصا که با حذف یک حرف، خودِ اسلام میشد. دیدم احکام اسلام هم خیلی منعطفه؛ مثلا با اینکه طهارت در نماز واجبه اما «مربیه» می تونه با همون لباسِ جنایت زده نمازشو بخونه یا مثلا با اینکه شکستن نماز حرامه اما اگر دارن مالتو می دزدن، می تونی نمازو بشکنی و پیگیر مالت باشی، یا وقتی مریض هستی، میتونی و گاهی باید روزه نگیری. و دهها مثال دیگه. البته اینا در احکام شرعی بود. در رفتارهای اجتماعی هم اسلام همینه؛ مثلا وقتی اوضاع اقتصادی زمانه بهبود پیدا می کنه و اکثریت جامعه از رفاه نسبتا خوبی برخوردار هستن، امامِ معصوم، لباس به روز می پوشه... جالبه که شاگردانِ مکتب اسلام هم با همین فرمون پیش رفتن و دچار تصلب فکری نشدن. اون هم در حدی که در صورت لزوم و اقتضای مصلحت، قادرن کاری در حد انداختن قرآن از روی نیزه انجام بِدن. 🔗 متن کامل در افکار حوزوی . @HOWZAVIAN
⁉️ کدام زن؟ کدام زندگی؟ کدام آزادی؟ ✍️ فاطمه میری، نویسنده حوزوی چه سوگلی‌هایی که برای جایگاه بهتر در حرمسرای شاهی، تن به همکاری با بیگانه می‌دهند. چه زنانی که که برای آرام شدن حقد و کینه‌شان هم پیاله دشمن می‌شوند. برای مطاع اندکی پای خود را در منفورترین صفحات تاریخ این مرز و بوم ثبت می‌کنند. از قرادادهای سنگین گرفته تا کشتن امیرکبیرها. سود اصلی عاید کسانی می‌شود که دشمنی دیرینه با این آب و خاک دارند. نباید تعجب کرد که دشمنان این کشور هنوز هم می‌توانند با همین نقشه نخ‌نما اهداف شوم خودشان را جلو ببرند. زنان و مردانی هستند که به ثمن‌ بخس، تاراج به دارایی خود و مملکتشان می‌زنند. سوال این‌جاست. کدام زن؟! کدام زندگی؟ کدام آزادی؟... 🔗 متن کامل/ دل‌گویه صفحه‌ای از صفحات @HOWZAVIAN
آنچه از «کشف حجاب» دیدم؛ روایت‌بازی یک اقلیّتِ دیکتاتور ✍️ مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 📌 «توزیع جغرافیاییِ» کشف حجاب نیز در همۀ ایستگاه‌ها، یکسان بود و تفاوت خاصی میان این نقاط وجود نداشت؛ هر چند مشاهدات قبلی‌ام نشان می‌دهد که باید میان «جنوب شهر» و «شمال شهر»، تمایز نهاد و در محله‌ها و مناطق شمالی، باید این رقم را به حدود ده درصد افزایش داد. در واقع، میان فرودستیِ اقتصادی از یک سو و کشف حجاب از سوی دیگر، همبستگی مثبت وجود ندارد، بلکه برعکس است. ازاین‌رو، جریان اغتشاش در ماه گذشته در تهران، بی‌اعتنا به «مطالبه‌های اقتصادی» بود و «دغدغۀ معیشت» نداشت، بلکه «آزادی پوشش» را دنبال می‌کرد. 🔻«مواجهۀ دیداری و چشمیِ مردم» با کسانی که کشف حجاب کرده بودند، هنوز به صورتی است که گویا کشف حجاب در «وضع ضدّهنجاری» قرار دارد؛ یعنی عموم مردم با «دیدۀ تعجب» به اینان می‌نگرند؛ چنان‌که حرکت این افراد در میان مردم، با «نگاه‌های طولانی و خیرۀ» دیگران توأم است. البتّه ازآنجاکه این نگاه‌ها، خاص مردان نیست و زنان نیز نسبت به این زنان، چنین دیدی دارند، چندان نباید نگاه‌های مردان را بر تمنّاهای جنسی و لذّت‌طلبیِ مردانه حمل کرد. هرچه که هست، همچنان کشف حجاب به‌عنوان یک «کنش نابهنجار و غیرعادی» تلقّی می‌شود و ما با موقعیّت تثبیت‌شدگی و جاافتادگی این کنش، فاصله داریم. 🔗 متن کامل در صفحه یادداشت‌خوانی @HOWZAVIAN
. 📌سوء استفاده از فضای باز جمهوری اسلامی؛ 💠 مولویِ کاتولیک‌تر از پاپ ✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء در فکرت نوشت: 🔸قتل، ناامنی، فحاشی، انتشار ترس و وحشت در جامعه و در عین حال مظلوم نمایی و تلاش برای ترغیب زنان و دختران به فرهنگ بردگی و بی‌هویتی، اضلاع متناقضِ اغتشاشات اخیر بود که تشابه عجیبی به استراتژی داعش از شکل‌گیری تا استقرار داشت... 🔸جایگاه بانوان عفیف و اسطوره‌ای ایرانی به مثابه عناصری نمادساز در شکل‌گیری استعاره مامِ وطن و سرزمین مادری و نقش و منزلت مادران شهدا در ایجادِ پیوندِ مفهومِ خانواده و ملیت بر کسی پوشیده نیست، به همین جهت خط رسانه‌ای عبری، عربی، غربی سال‌هاست همگام با پروژه تجزیه ایران، فروپاشی نهاد خانواده را نیز کلید زده است... 🔗 متن کامل در پایگاه تحلیلی فکرت @HOWZAVIAN
♨️ خیال‌پردازی برای پیروزی ✍️ محمدحسین رمضانی یکی از ویژگی‌های پلتفرم‌های خارجی، تقویت و تحریک قوه واهمه و خیال است و چون فضای اینستاگرام و توییتر به شدت توهم زاست و هر روز در این دو شبکه اعلام و القا می کنند که کار جمهوری اسلامی تمام است، اوباش مجازی توهم می زنند و به خیابان ها می آیند و به جان و مال مردم آسیب می رسانند. بدتر از این توهم ، توهم رؤسای جمهور کشورهای غربی است، که خیال کرده اند کار جمهوری اسلامی تمام است و با تمام قوا به میدان آمده اند و همه امکانات خود را بسیج کرده اند و از این آشوبگران حمایت می کنند. زین رو طبیعی است در حالی که زندگی مردم ایران در امنیت و آرامش جریان دارد و شرایط عادی است، در چند نقطه کشور همزمان حمله تروریستی از سوی متوهمین صورت گیرد تا به حساب خودشان، انقلاب داعشی ها خاموش نشود. معمولا در این شرایط که مزدور داخلی و دشمن خارجی توهم زده است ، فقط با یک چیز می شود او را بیدار و به قوه تعقل واداشت و آن هم با یک سیلی محکم! رجزخوانی را تمام کنید و یک سیلی محکم به دشمن خارجی و یک سیلی محکم به مزدور داخلی بزنید، مطمئن باشید فورا این غائله می خوابد! @HOWZAVIAN
✍️ نویسندگان حوزوی در «مجله روحانیت امروز» نوشتند ☑️ استانداردهای دوگانه یا معیارهای رتوش شده 🔺یادداشتی از احمد مدنی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی 🔗 متن کامل ☑️ خطر ارتداد جامعه دینی 🔺یادداشت سید عبدالله هاشمی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی درباره خطر ارتجاع و ارتداد در جامعه دینی و ضرورت استقامت 🔗 متن کامل ☑️ روحانیت چه بود و چه شد؟ 🔺یادداشت محمد چراغی، طلبه سطح عالی و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی درباره منزلت پیش از انقلاب روحانیت در عرصه عمومی 🔗 متن کامل گفتنی است، پایگاه اینترنتی مجله فکری تحلیلی دین و روحانیت با نام «روحانیت امروز» به زودی با مدیر مسئولی و سردبیری سیدیاسر تقوی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزوی، راه‌اندازی می‌شود. @HOWZAVIAN
. 🔍 فریب اسم‌ها ✍️ کاریکلماتور زهرا ابراهیمی، نویسنده حوزوی اسمش زن، زندگی، آزادی‌ست مفهومش توحش، تجزیه، ترور @HOWZAVIAN