نویسندگان حوزوی
🌻 برارجان ✍️سعید احمدی این مدت که «زن، زندگی، آزادی» افتاد روی زبانها، از هر کس که شنیدم، سرووضع
.
✍️ تلنگرِ پس از خوشحالی
همه فضلا و طلاب تجربه پژوهشی، تبلیغی و جهادی دارند
اما کمتر هستند که پس از آن تجربه دست به قلم شوند و بنویسند
این کمتر بودن راوی حوزوی برای حوزه، اسلام و انقلاب #مصیبت_بزرگی است
سپاس از استاد احمدی، نویسنده و مبلغ جهادی که از روزانههایشان رویداد میسازند و مینویسند.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖌 پیوست رسانهای عملیات موشکی افتخارآمیز اخیر
✍️محمدهادی شریعتی
امروز ظهر وارد آرایشگاه مردانه شدم؛
آرایشگر مردیست میانسال، مومن و انقلابی؛با خوشوبش شروع کردم و گفتم: «از بالستیکهای دیشب خوشت اومد؟» بیتامل گفت: «نباید سفارت آمریکا را میزدیم، وجهه جهانی خوبی ندارد!» تمام!
هر چه تلاش کردم این روایت غلط را با روایت صحیح جایگزین کنم، مثمر واقع نشد.
اگر توفیقات فنی را با روایتپردازی دقیق و دست اول همراه نکنیم، چنان موشک سرگردانی در میان خودیها منفجر خواهد شد.
🔗کانال حکمت فرهنگ
#رسا_دین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 سناریونویسی(۱)
✍️ محمدجواد محمودی
برای خلق سناریوی یک داستان کوتاه لازم است در ابتدا طرح آن را از زبان سوم شخص بنویسید،
سپس شخصیتها و نمادهای مهم داستان را جدا کرده و آنها را با جزئیات کامل توصیف کنید. یعنی هر آنچه که در ذهن نسبت به این نماد یا شخصیت دارید ترسیم کنید، حتی رنگ موها و مدل خندهها!
این اولین قدم برای نوشتن طرح یک داستان پس از ایدهیابی است.
#آموزش
#سناریو_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
📌 یک بام دو هوا
✍ مرتضی بذرافشان
این ضرب المثل مال ایرانی هاست، نه ما عراقی ها؛ پس به ما حق بدهید، به ساز خودمان برقصیم؛ هرطور دوست داریم، ادا و اطوار در آوریم و به ریش به ظاهر هم پیمانمان بخندیم؛ واردات گاز و برق ایران و بدهی ۱۲ میلیاردی ما هم، خوشبختانه به بهانه تحریم ها، پا در هوا و در اختیار بانک های خودمان است؛ انشالله این تحریم ها ادامه داشته باشد؛ از خسارات و بدهی جنگ ۸ ساله هم فعلا حرف نزنید؛ چون حالا حالاها، ایران، باید به ما باج بدهد؛ سعیکم مشکور.
واقعا اگر ایران نبود ،اقلیم کردستان و کل عراق، بدست داعش، افتاده بود؛ به اقرار خود ما_ قادسیون و اقلیمی ها_ نه خبری از شال و شلوار بارزانی بود و نه کراوات الاحقر السودانی.
با همه خدمات خوشبختانه بی منت، نباید، به بهانه حضور موساد، ایران به خاک ما، تجاوز کند؛ حساب حساب، کاکا برادر؛ ما خودمان، کاملا از این اتهامات با پایه و اساس، خبر داریم، ولی حکمرانی به قول قالیباف، آبکی نیست؛ طرف عربستانی و اماراتی را هم باید راضی نگه داریم؛ دیدید من هم اخیرا از عنوان خلیج استفاده کردم؛ به قول روحانی تدبیر لازم است و امید؛ طرف آمریکایی را نباید نادیده بگیریم و برنجانیم و از اخراج آنها، احساساتی حرف بزنیم و بیخود دشمن بتراشیم.
همین دیروز، برادران ترک ما، سوء تفاهم نشود، ترکیه منظور است؛ از زمین و آسمان، به خاک ما، حمله کردند، لام تا کام، چیزی نگفتیم و نخواهیم گفت؛ باید حرمتشان حفظ شود؛ چون آنها ایرانی نیستند؛ بده کارشان نیستیم؛ به خاکشان هم تجاوز نکردیم.
حالا تا انتخابات بعدی که دوباره من_السودانی_ انتخاب شوم و نیاز به حمایت ایران داشته باشم، فاصله زیاد است؛ از این ستون تا آن ستون فرج است؛ ضمنا پیش خودتان باشد، از مقاومت هم دلخوشی نداریم؛ البته اگر پته ام را، مالکی روی آب نریزد؛ قربون مقتدی صدر...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 عدالت همهجانبه نیکوست!
✍ بابک شکورزاده
🔹در جریان فتنه سال ۱۴۰۱ و حوادث ناگوار آن در ایران، عدهای کشته یا شهید شدند.
در این میان برخی از چهرهها نسبت به شهادت مظلومانه شهدای آن حوادث موضعگیری درستی نداشتند و بعضا نمک به زخم هم پاشیدند. از طرفی همین افراد یا امثال آنها نسبت به محاکمه جنایتکاران، کمپین "نه به اعدام" و چیزهایی شبیه این راه انداختند و رفتاری دوگانه با شئون انسانی از خود نشان دادند.
🔹طبیعتا قوه قضاییه به عنوان مرجعی که باید مجری عدالت باشد وظیفه دارد که به این امور رسیدگی کند و حق را به حقدار برساند.
🔹حالا بعد از گذشت یک سال هنوز خبری از سرنوشت برخی از این جانیان از جمله قاتلین شهید آرمان علیوردی که بسیار وحشیانه بود معلوم نشده، ولی حکم قصاص مأمور نیروی انتظامی رسانهای میشود و از قضا همان جماعتی که حامی جنایتکاران بودند(حداقل بخشی از آنها ) و هشتک "نه به اعدام" میزدند از این مسئله استقبال کردهاند.
🔹خب اگر واقعا مأمور نیروی انتظامی مستحق اعدام است، عیبی ندارد عدالت را اجرا کنید؛ ولی چرا هنوز تکلیف برخی از این جانیان که اصلا قابل قیاس با این مأمور نیستند را مشخص و رسانهای نمیکنید.
🔸ما در مقام قضاوت نیستیم که چرا تکلیف اینها هنوز معلوم نشده است؛ ولی چرا باید طوری عمل شود که شائبهی مصلحتسنجی کاذب ایجاد گردد که برای خوشآمد عدهای بیانصاف، اینگونه رفتار شود؟!
اجرای عدالت بسیار خوب و نیز لازمه حکومت است؛ ولی باید همهجانبه باشد و از افراط و تفریط پرهیز کرد.
#عدالت
#قوه_قضائیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 مهمترین مراقبه اهل معرفت در ماه رجب
✍ حجت الاسلام حسین انجدانی، عضو تحریریهی مداد الفضلاء
🔷آنگونه که اهل معرفت گفتهاند، از مهمترین مراقباتی که در این ماه از ابتدا تا انتهای آن خوب است مورد توجه قرار گیرد، یادآوری حدیث «فرشته داعی» است.
چنانکه در حدیثی از پیامبر اکرم که درود خداوند بر خودش و خاندانش باد، چنین نقل شده است که خدای متعال در آسمان هفتم فرشتهای را گماشته است که به او «داعی» گفته میشود. زمانی که ماه رجب فرامیرسد کار این فرشته این است که در طول ماه رجب هر شب تا صبح ندا میدهد:
🌹طوبى للذاكرين؛ خوشا به حال ذاکرین (یادکنندگان خدا و نعمتهای او)؛
🌹طوبى للطّائعين؛ خوشا به حال فرمانبران و منقادان؛
🔷سپس پیام خداوند به بندگان خود را چنین فریاد میزند:
۱. أنا جليس من جالسني؛ من همنشین کسیام که همنشین من باشد؛
۲. و مطيع من أطاعني؛ من فرمانبر کسیام که فرمانبرم باشد؛
۳. و غافر من استغفرني؛ من بخشنده کسیام که از من طلب بخشش کند؛
۴. الشّهر شهري، و العبد عبدي، و الرّحمة رحمتي؛ این ماه ماه من است، بنده هم بنده من است، و رحمت هم رحمت من است،
۵. فمن دعاني في هذا الشهر أجبته؛ پس هر کس در این ماه مرا بخواند اجابتش میکنم؛
۶. و من سألني أعطيته؛ و کسی که از من بخواهد، به او عطا خواهم کرد؛
۷. و من استهداني هديته؛ و کسی که از من طلب هدایت کند، او را هدایت میکنم؛
۸. و جعلت هذا الشّهر حبلًا بيني و بين عبادي، فمن اعتصم به وصل إليّ؛ این ماه را ریسمانی میان خودم و بندگانم قرار دادهام، کسی که به این ریسمان چنگ زند به من میرسد.
🔶دوستان عزیز بیایید تصمیم بگیریم، همین الان و در آستانه اولین شب جمعه ماه رجب که به لیلة الرغائب مشهور است «لبیک و سعدیک»گویان، به ندای این فرشته پاسخ دهیم. و ارواح پاک اولیاء و پیامبران الهی به ویژه پیامبر خاتم و امیرمؤمنان را به مدد بگیریم و از آنها بخواهیم در این مسیر کمککار ما باشند.
هنگام انجام مناسک این شب بافضیلت، حقیر کمین را نیز مشمول ادعیه خیر خود قرار دهید.
#ماه_رجب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کوتاه_نوشت
برای شکست دادن یک نفر،
نیاز نیست او را واقعا شکست دهید،
کافی است کاری کنید که او باور کند شکست خورده است!
.................................
آنکه را تدبیر نباشد،
تقدیر چاره نبخشد!
✍️ محمدجوادمحمودی
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✅ استخاره؛ باب رحمت یا استحاله حکمت؟!
✍️ محمدعلی بابایی ملیکی
در یک روز زیبا، بعد از نماز جماعت، عزیزی به خدمت رسید، و از باب فی المثل عالم بودن تقاضای استخاره کرد.
طبق روال سوالاتی پرسیده شد و در نهایت استخاره الحمدالله خوب آمد، اما نگو حاجی برای ما خواب دیده، اونم چه خوابی!
در حالی که از درب مسجد خارج میشدیم ندا داد حاج آقا....یک لحظه........
خوب؛ ما هم طبق معمول گفتیم حتما«حاجاقا مسئلتون است» اما نگو...
آخه استخاره در واقع برای بنده بود که مثلا آستین بالا بزند و شک در گفتنش داشت.
اما امان! نگو! چه خانمی! هر جور در تصوراتمان میچرخیدیم نه به شخصیت ما میخورد,، نه لباسمان.
آخه این استخاره داشت،پس عقل سلیم جایگاهش کجاست؟!
مخلص کلام:
در باب استخاره و مسئلت خواستن از خدا، بحثی نیست.
اما قرارم نیست باب علم و معرفت از طرق عقل و مشورت...بسته شود، و به راحتی و از روی عوام بازی یا کاهلیت هی به استخاره رجوع کنیم، بلکه استخاره بعد از گذر از این مسائل و در نتیجه گیرافتادن در دوراهی است و گرنه این مطلب مطابقتی با شریعت اسلام ندارد و خود پیامبر(ص) در موارد بسیاری در مشورت و....پیش قدم بودن و اتفاقا یکی از دستورات صریح الهیاست.« ۳۸ شوری و..»
ومن الله توفیق ۱۷ دی ۱۴۰۲
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 نامه اعمال
عبد اللَّه بن ابان زيّات گوید : به امام رضا عليه السلام گفتم : براى من و خانوادهام دعا كنيد . فرمود : «مگر نمىكنم؟! به خداسوگند كه اعمال شما در هر روز و شب ، به من عرضه مىشود» . عبد اللَّه مىگويد : اين مطلب در نظرم درشت آمد . امام عليه السلام فرمود : «مگر كتاب خدا را نمىخوانى كه مىفرمايد : «بگو: [هر كارى كه مىخواهيد] بكنيد، كه به زودى خدا و فرستاده او و مؤمنان ، كردار شما رامىبينند» ؟! به خدا سوگند كه مراد [از مؤمنان] ، على بن ابى طالب است.
الكافي : ج ۱ ص ۲۱۹ ح ۴
در این روایت آمده که اعمال شیعیان بر امام معصوم عرضه می شوند ، که آیه شریفه مذکور دلالت بر این مطلب می کند. همچنین اعمال ما شیعیان امروزه بر امام زمان عجل الله فرجه الشریف عرضه می شود ، اگر در نامه اعمال ما کار خوب ببینند خرسند می شوند و درصورتی که عمل گناه مشاهد کنند دل آن حضرت آرزده میشود.لذا می بایست سعی کنیم با انجام کارهای خیر و امام زمان پسند دل حضرت را خرسند کنیم.
🍃سپاس از پیشنهاد
آقای سیدعلیرضاموسوی
#امام_زمان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
🔴 برکناری مقدس
✍️مرتضی بذرافشان
اراده و عزم دولت سیزدهم، در برکناری مدیران نالایق و ناکارآمد، آیا قابل ستایش نیست؟ این شجاعتی ست، که از زمان هخامنشیان، در هیچ دولتی، قطعا سراغ ندارید! لطفا صحه بگذارید و به آن اقرار کنید؛ عهدی که با مردم بسته ام، خط قرمز است و تعارفی هم ندارم.
با اینکه این تصمیم، کمی تا اندکی، دیر است، ولی برای افکار عمومی واقعا، قانع کننده و اعتماد را، به جامعه، تزریق و موجب حضور مردم پای صندوق رای خواهد شد. مرحبا به ناصرنا.
درست است که این تصمیم فعلا، در رده های پایین شهرستانی، دانه ریزها، خدمه و دهیارها نه کله گنده ها، اخذ و به اجرا، گذاشته شده، ولی بدانید، این سیاست جدی و دنباله داری است، که بزودی آثار آن را در سطح ملی و هیات دولت خواهید دید؛ فقط برای اینکه، منشاء سوء استفاده زیبا کلام و عبدلی نشود، به قول روحانی با شیب ملایم و خیلی آرام رو به پیش است؛ خداروشکر.
دولتیان، نورچشمان و ستادیان، پیام را انشالله خوب، گرفته باشند؛ نیاز به تکرار نیست؛ مدیر فشل و ناکارآمد، در دولت من، جایی ندارد؛ با تبر خیلی تیز من که آشنائی دارید؛ در روزهای آینده، وزیران، البته غیر از امیر عبداللهیان، اگر به اصلاح خود اقدام نکنند، هر چه دیدند از چشم خود دیدند؛ مبارزه با ناکارامدی، از پائین است به بالا؛ نه برعکس. دیر یازود همه باید بروند. به قول پروین خانم اعتصامی، گرحکم شود مست گیرند، در دولت هر آنکه هست گیرند. چون حق دخالت در قوه مقننه را متاسفانه ندارم، هرگونه اظهار نظر درباره نمایندگان، بامردم در ۱۱ اسفند...
#دولت
#آسیب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
حاشیهنگاری
گریزی بر زبان و ادبیات در حوزههای علمیه
✍️ سعید احمدی
از گرههای ذهنی من در آن روزها و روزگاری که سرگرم ادبیات عرب بودم، نامهایی بود که برخی از قدرقدرتها و قویشوکتهای صرف و نحو عربی داشتند؛ مثل ابنثعلب، ابنجنی، ابن وحشی و ابنبلبل. اگر آن دو_سهتای اولی را برمیگرداندم به فارسی، خیلی مؤدبانه و موقر درنمیآمد. بعدها فهمیدم چندان ربطی به جن و روباه و این چیزها ندارند؛ ولی موقع خواندن دیدگاههای ایشان، روحشان را اینطور احضار میکردم. اگر از جملات آنان چیزی نمیفهمیدم بیگمان زبان چنین روح حضوریافتهای هم برایم نامفهوم و نامتجانس بود. اکنون که فکرش را میکنم گره کور را در جای دیگر میبینم. زبان و ادبیات مثل نسلها نو میشود. گاهی ادبیات از زمانه هم سبقت میگیرد؛ ولی ساختار و شاکله آموزشی حوزههای علمیه، همواره کهنهگرایی بوده است؛ برای همین البهحةالمرضیه و دیگر کتابهای آموزشی حوزه با همان زبان و ادبیات عهد دقیانوسی، همچنان تدریس میشوند. سالها وقت و عمر نازنین نوجوانان و جوانان بااستعداد، سر فهم زبان تلف میشود. مجلسی اگر
حلیةالمتقیننوشت برای روزگار خودش بود. معراجالسعاده ملا احمد نراقی ادبیات زمانه خودش را دارد. با صبحکمالله و مساکمالله بالخیر و العافیه صبح و عصر طلبهجماعت بهخیر نمیشود. «با این تقریب واضح است که اگر به نظر دقی ملاحظه کنیم، تکلم بهغیر لسان زمانه استهجان عرفی دارد». حوزه در باب زبان نهتنها روزآمد نیست، دستکم چند دهه عقبتر است. #نویسندگان_حوزوی @HOWZAVIAN
🔻مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی!
✍️ قدرت الله غلمانی
این روزها که در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم،عده ای از روی اتهام زنی به جریان سیاسی حاکم، اینگونه به فضای سیاسی جامعه القاء می کنند که جریان حاکم می خواهد مجلس و دولت یک دست تشکیل دهد و برای رسیدن به این یک دستی،به نهادهایی نظیر شورای محترم نگهبان و وزارت کشور برچسب« خالص سازی » می زنندتا به جامعه وانمود کنند فقط یک طیف از داوطلبین در انتخابات حضور دارند واز طیف های دیگر خبری نیست؛ تا جایی که با برچسب های غیر واقعی، بحث تحریم انتخابات،یا عدم رأی دهی یک جریان خاص را در کشور مطرح می کنند وحتی مردم را به دلسردی و تشویق به اعتراض در قالب رأی ندادن تحریک می کنند.
📌سئوال این است یک مجلس ایده آل چه ویژگی هایی دارد ؟
🔻این روزها عده ای که از نظارت استصوابی شورای محترم نگهبان گلایه مند هستند،و توقع دارند همه مهره های آنان طبق هر شرایطی تأئید صلاحیت خود را از شورای محترم نگهبان بگیرند،در یک توقع بی منطق به سر می برند واز واژه های نخ نمای قدیمی نظیر « خالص سازی » استفاده می کنند.منظور این طیف از جریان های سیاسی از واژه « خالص سازی » چیست؟
🔻اینها این واژه را برای همسو کردن،یکدست کردن مجلس شورای اسلامی و دولت در نظر می گیرند.در واقع یک طیف سیاسی خاص از سال های اول انقلاب تا کنون اینگونه القاء می کنند که اگر ما در قدرت باشیم، انتخابات درست است.اگر اکثر کرسی های مجلس به طیف ما تعلق داشته باشد،هیچ اعتراضی به شورای نگهبان نیست. اگر شورای نگهبان اکثر مهره های ما را تأیید صلاحیت کنند؛آن موقع ما به صحنه می آییم و مشارکت حداکثری فقط با حضور تأیید اکثر مهره های ما در انتخابات صورت می گیرد و تازه اگر پیروز انتخابات هم نباشیم پس تقلّب صورت گرفته و باید کل آراء را باطل کنند،اگر آراء را هم باطل نکنند،امنیت کشور را به خطر خواهیم انداخت؛ مثل همان خواسته های انتخابات سال 88.واژه هایی نظیر « تقلّب » ، « مهندسی انتخابات » و این روزها « خالص سازی »از دل این جریان سیاسی به جامعه ما منتقل شده است .
📌سئوال این است آیا مردم به دنبال مجلس دولتی هستند یا به دنبال مجلس ضدّ دولتی؟
این واژه ها را طیف های سیاسی جهت بهره برداری های حزبی وسهم خواهی های خود در قدرت بیان می نمایند وگرنه توده های اصلی مردم از مجلس ایده آل خود ،رفع مشکلات مردم را می خواهند و کاری به این بازی های سیاسی و قدرت طلبی های احزاب و طیف های سیاسی ندارند.اگر عده ای از مردم این روزها ناراحت هستند،بخاطر فراموشی آنها و فراموشی حل مشکلات آنها توسط مسئولینی است که آنها را به قدرت های سیاسی رسانده اند،سرگرم مباحث بیهوده سیاسی می شوند، توقع دارند مسئولین برایشان کار کنند.
✅رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: «ملت ایران نه مجلس دولتی می خواهند،ونه مجلس ضدّ دولتی می خواهند؛ ملت ایران مجلسی می خواهندکه به وظایف خودش آشنا باشد؛بداند که چه بر عهده او است در قانون اساسی؛متعهد باشد،متدین باشد،شجاع باشد،مرعوب آمریکا نباشد،علاقمند واقعی به پیشرفت کشور باشد؛پیشرفت کشور را را در تربیت علمی جوانان با استعداد این کشور واین ملّت بداند؛این جور مجلسی را می خواهند؛مجلسی که درد مردم را بشناسد،درد کشور رابشناسد،در صدد درمان و علاج آن دردها باشد -قانونگذاری یعنی این- مردم این جور مجلسی را می خواهند.
مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی یعنی چه ؟ اینها دو قطبی کاذب است.شما با یکایک ملّت ایران تماس بگیرید وبگویید آیا شما مجلسی می خواهید که دردهای کشور را،مشکلات کشور را،مشکلات مردم را بشناسد وبخواهد آن را حل کند یا مجلسی که طرف دار زید و عمرو باشد؛جواب چیست از طرف مردم ؟ معلوم است که مردم آن اوّلی را می خواهند؛برای مردم این مهم است؛مجلس متدین،مجلس متعهد،مجلس شجاع،مجلس فریب نخور که فریب ترفند دشمن را نخورد؛مجلسی که به عزت ملّی و استقلال ملّی اهمیت بدهد و عزت ملّی را پایمال نکند،استقلال ملّی را پایمال نکند،بایستد در مقابل طمع ورزی وزیاده خواهی استکبار،در مقابل طمع ورزی قدرت هایی که دستشان از ایران کوتاه شده ودارند تلاش می کنند که دوباره برگردند و زمام قدرت را در این کشور در دست بگیرند؛این جور مجلسی.
مسائل اقتصاد درون زا،به معنای واقعی کلمه وقت گذاری کند،ریل گذاری کند ودولت موظف بشود بر اساس این حرکت بکند؛آنچه مردم می خواهند اینها است.( دیدار با مردم نجف آباد در حسینیه امام خمینی « ره » ۵ اسفند ۱۳۹۴ )
یک مجلس ایده آل مجلسی است که رهبر معظم انقلاب ویژگی های آن را فرمودند.
مردم بصیر و وقت شناس ایران اسلامی، 11 اسفند 1402 با حضور حداکثری خویش پای صندوق های رأی حماسه ای دیگر خواهند آفرید.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️ از «سطل ماست» شاندیز تا «جزیره جنسی» اپستین!
✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
جفری ادوارد اپستین، یکی از سرمایهداران یهودی و لیبرالیستهای سرشناس آمریکایی، در سال ۲۰۱۹ به جرم دلالی و سوءاستفاده جنسی از دختران نابالغ بازداشت بود که ناگهان خبر آمد که در زندان خودکشی کرده است! و کمتر از ۲۰ روز بعد نیز قاضی مربوطه پرونده اتهامی او از دستور کار خارج و ادامه رسیدگی خارج کرد! جدیداً به دستور یکی از قضات آمریکایی، برخی از اسناد پرونده اتهامی او از حالت محرمانه خارج شدهاند.
اپستین «جزیزهای جنسی و شهوانی» در کارائیب و خانههایی مجلل در فلوریدا و نیویورک و ... تأسیس کرده بود که دختران زیر سن قانونی را، از گوشه و کنار جهان، در آنجا گرد میآورد و در اختیار رجال سیاسی لیبرال، سرمایهداران و بانکداران بزرگ، برخی از دانشمندان ملحد و مدافع اومانیسم و لیبرالیسم، مدافعان ادعایی حقوق بشر و آزادی زنان، سینهچاکان حقوق #زن و سلبریتیهای هالیودی قرار میداد!
تاکنون نام تعدادی از افرادی که به جزیره یا خانههای اپستین رفت و آمد داشتهاند (حدود ۱۵۰ نفر) منتشر شده است که از آن جمله میتوان به این افراد اشاره کرد:
۱. آندرو آلبرت، عضو خاندان سلطنتی انگلیس
۲. آلن درشوویتز، پروفسور حقوق دانشگاه هاروارد
۳. ژان لوک برونل، مدل فرانسوی
۴. دیوید کاپرفیلد، جادوگر آمریکایی
۵. بیل کلینتون، رئیسجمهور سابق آمریکا
۶. دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا
۷. استیون هاوکینگ، فیزیکدان
۸. مایکل جکسون، خواننده
🔻نکته جالب توجه این است که تاکنون صدایی از سینههای تنگ و بسته و تاریک روشنفکران وطنی و مدافعان شعار صهیونیستی «زن زندگی آزادی» در این موضوع به گوش نرسیده و البته نخواهد رسید. اما کافی است که در جمهوری اسلامی یک فرد عادی در گوشهای از یک شهر دورافتاده، در یک بقالی با زنی هتاک مواجههای داشته باشد، آنگاه است که نه تنها جمهوری اسلامی و اسلام؛ بلکه اساس دین و حکومت دینی زیر سؤال خواهد رفت و دهها نشست و میزگرد در تحلیل و تعلیل و تفسیر آن برگزار خواهند کرد!
#علوم_انسانی
#لیبرالیسم
#روشنفکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معرفی_رسانه
❇️ روزنامه گویه
✅ شنبه 30 / دی 1402 شمسی / سال #نوزدهم/ 8 صفحه
⬅️ هر با مداد ما را در #شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.
👈 کانال روزنامه گویه درایتا
#پویش_نوشتن
#مطبوعات #رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔎فهم کاریکاتوری و متد موزاییکی یک حوزوی دگراندیش(۱) ✍️علیرضا محمدلو ▫️روش شناسی میگوید؛ در فهم مت
.
🔎فهم کاریکاتوری و متد موزاییکی یک حوزوی دگراندیش | بخش پایانی
✍️ علیرضا محمدلو
🔸الان قرن ۱۹ و دوران اتوریته غرب نیست جناب اکبرنژاد و تاریخ انقضای شیفتگی به غرب هم مدت هاست که به سر رسیده. تاریخ تمدن ویل دورانت یا توین بی را ورق بزنید تا با طلوع و غروب تمدنها بیشتر آشنا شوید. مرعوبیت شما از مدرنیته و رسیدن به نسخه انزوا و تسلیم، ناشی از تجزیه نکردن مبانی و مسائل و نتایج غرب از همدیگر و تمرکز بر نتایج ماشین غرب در قاب پروپاگاندای رسانهای و غفلت از مبانی لرزان و فرایندهای پریشانی است که شکاف های جدی اجتماعی و سیاسی را در جغرافیای مدرن رقم زده است.
🔸حداقل انسان تک ساحتی مارکوزه را مطالعه و تفکرات نوام چامسکی را مرور کنید تا با شکافهای فلسفی و گسل های اجتماعی بنیان افکن غرب آشنا شوید روی دیوار موقت مدرنیته یادگاری ننویسید که غرب با نسخه پست مدرن از یکه تازی خودش عبور کرده است.
🔸جهت اطلاع شما، اندیشه دینی و تفکر مقاومت در جهان امروز مشتری های بزرگ و جذابی پیدا کرده است. از طرفی نیز جریانهای اقتصادی ضد دلار و توافق بزرگ بریکس و جنبش جلیقه زردها و دهها مورد مشابه ضد امپریالیسم غرب در آمریکای لاتین و غرب آسیا و چین و..، نشان از افول هژمونی مدرنیته و نائل شدن به جهان چند قطبی دارد.
🔸شما دست امام را در صحنه انقلاب، خالی از نرم افزار اداره خواندید که این سخن نامعقول و نگاه ایده آلیستی هم نتیجه بیاطلاعی شما از استراتژیهای پدیدارشونده و پازل سازی سیال و انعطاف در عین انضباط بوده که امر رایج و شناخته شدهای در امور استراتژیک محسوب می شود که اندیشه های مینتزبرگ را می توانید در این زمینه مطالعه کنید.
🔸در بخشی از صحبت های یکطرفه تان امام را فاقد تجربه سیاسی خواندهاید که معلوم می شود اولا با زندگی و درک سیاسی این شخصیت اصلا آشنا نیستید که از نوجوانی در جلسات علنی مجلس شرکت می کردند و بعدها به بزرگترین چالش سیاسی دولت آمریکایی_انگلیسی پهلوی تبدیل شدند. آیا تبیین فلسفه سیاسی با تئوری ولایت فقیه و کنشگری سیاسی در سطح مخالفت با مهمترین لوایح پهلوی از جمله کاپیتولاسیون و انجمن های ایالتی و ولایتی با درک درست از منافع ملی و هویت اسلامی_ایرانی و تبعید شدن به کشورهای مختلف و توانایی بسیج عمومی جامعه و ده ها حرکت سیاسی و اجتماعی در سطح راهبری نرم بدون مواجهه سخت، از نظر شمایی که هیچ کنش سیاسی در عمرتان تجربه نکرده اید و فقط روبه دوربین و متکلم وحده انتقاد کردهاید، تجربه سیاسی محسوب نمی شود؟
🔸ثانیا اینکه انقلاب اسلامی ۵۷، نتیجه و محصول چندین دهه تجربه اجتماعی_سیاسی بود و در یک فرد خلاصه نمیشود که شما نسخه شکست خورده ماقبل مشروطیت را برای موثرترین چهره سیاسی قرن به زعم اندیشمندان علوم روز سیاسی میپیچید! اینکه امام بایستی قبل از رهبری ماکت های سیاسی را در مجلس و دولت در قامت مشاور و وکیل و... تجربه میکرد هم بهمین دلیل حاکی از عدم شناخت شما از تاریخ مشروطیت و ماقبل و مابعد آن است که مدرس ها و مشروطه چی ها را نخواندهاید و تاریخ سیاست شناسی امام اما دقیق بود. مگر تجربه مشروطیت و بازی در زمین رژیم در قامتی شبیه شورای نگهبان یا وکیل مردم چه نتیجه مثبتی داشت که امام را به تجربه مجدد آن حواله میدهید؟ به قول حکیمی خوشابحال ملتی که کودکانش تاریخ میخوانند و چون بزرگان میاندیشند و بدا بحال ملتی که تاریخ نمیخوانند و کودکانه میاندیشند(دانایی تحلیلی متصل نه اطلاعات گزینشی منفصل).
🔸متاسفانه همانطور که جنبه قهری و دافعه اهل بیت و بدر و خیبر و احد(تاسیس حکومت) و صفین و نهروان و جمل(تثبیت حکومت) را بطور کلی سانسور کرده اید، درک درستی از دکترینهای بیناللملی هم ندارید و شبهات مهندسی شده فضای مجازی را با روتوش فقهی بیان میکنید و دفاع ایران از جبهه مقاومت در منطقه را به چالش میکشید.
🔸حداقل اگر از مغالطه داخل کشور خارج کشور رها نمیشوید و عهد ایدئولوژیک نظام در دفاع از مظلومان جهان را بر نمیتابید، عنوان جنگ نیابتی و جریان دومینویی قدرت راهبردی و اهمیت عمق استراتژیک در امنیت بین الملل را سرچ بفرمایید تا بعد از فهم فلسفه حضور آمریکا و انگلیس و فرانسه و روسیه و ... در اقصی نقاط دنیا، درک درستی از امنیت برون مرزی و استراتژیک ایران و طراحی خاکریزهای منطقهای پیدا کنید و شعار تاریخ مصرف گذشته "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" را ریکاوری و ویرایش فقهی نکنید.
🔻جناب آقای اکبرنژاد، نمی دانم چه میزان از برد منفی صحبت هایی اخیرتان و سوءاستفاده ضدانقلاب از گرههای ذهنی شما مطلع هستید ولی باید عرض شود که تفکرات شما تازگی ندارد و رحمانیتش در بخشش هویداها و روی خوش نشان دادن به رجوی ها، بوی آقامیری میدهد. شیفتگیتان به غرب هم که بوی #عصر_حیرت رفیقتان را دارد و کلیدواژه فریب آلود تنشزدایی هم رنگ و بوی دهه هفتاد و دار و دسته اصلاحات.
@HOWZAVIAN
#طنز
📚 خاطرات طنّازانه
✍️آورده اند در یکی از روزهای سرد زمستان، باطری ماشین شیخ طناز به فنا رفته، مجبور به اخذ اسنپ گردید و از بد روزگار، استاد شکمپرور که اینروزها دلبسته درآمدزایی اسنپ گشته، قبول سفر بنمود. شکمپرور که خاطره خوبی از همسفری قبلی با طنّاز نداشته درصدد تلافی بر آمد؛ رادیو را روشن بنمود و یکی از کانال های بیگانه را پلی کرد:
🎼خواننده: الهی تب کنم شاید پرستارم تو باشی....
استاد طنّاز: اگر ممکن است موج را تغییر دهید.
🎼خواننده: امشب شب مهتابه حبیبم رو میخام حبیبم اگر خوابه ، طبیبم رو میخام....
شیخ طنّاز که متوجه وخامت اوضاع کانالهای بیگانه گردید از خوف اینکه در آهنگ بعدی، کار به جاهای باریک کشیده نشود، بحث را به فقه و اصول کشانید:
استاد طنّاز: یا شیخ آیا فعل این بیمار در رجوع به نامحرم حرام نیست؟ فعل پرستار و طبیب در درمان او چطور؟
استاد شکمپرور: نه آقاجان مهم اینه که دلت پاک باشه...
شیخ طنّاز: عجب! اما فقها نظر دیگری دارند
شکمپرور: مثلا چه نظری؟
شیخ طنّاز: باید بررسی شود که آیا اینجا اضطراری وجود دارد یا خیر؟ این اضطرار، جواز برای بیمار است یا برای طبیب هم جواز طبابت می آورد؟ در غیر اضطرار چطور؟ در جراحی پلاستیک و زیبایی چطور؟ در مواردی که نیاز به نظر و لمس قسمت های حرام بدن نیست؛ مثل انگشت دست چطور؟ اگر بیمار طفل بود چطور؟ اگر طبیب نامحرم، ماهرتر بود ولی اضطرار نبود چه؟ اگر بیمار به طبیب نامحرم مراجعه کرد و مضطر هم بود ولی طبیب او را نپذیرفت چه؟ حالا اگر بیمار فوت کرد آیا طبیب مجرم است؟ آیا ضرر مستند به مقتضیست یا مانع؟ حالا اگر طبیب طی قراردادی موظف به طبابت بود و نکرد چه؟ اگر شخص ثالثی( رقیب عشقی) مانع حضور و طبابت طبیب شد و بیمار فوت کرد چه؟ اگر طبیب معالج بیمار را جهت اخذ آزمایشات به طبیب دیگری حوالت بنمود چه؟ حالا اگر بیمار و طبیب در دوران دانشجویی بوده و طبیب هنوز مدرک نگرفته و مجازا طبیب است، می تواند نامحرم را معاینه کند؟ اگر این معاینات به عنوان مقدمه، برای آینده اش که طبابت است مفید باشد چطور؟ واجب می شود؟ اگر بیمار یا طبیب سن و سال دار باشد و خوف التذاذ و برانگیختگی نباشد چطور؟ حالا اگر جراح هم جنس، شکم را شکافت آیا طبیب نامحرم می تواند به دل و جیگر بیمار نظر افکند؟ آیا این نظر مصداق نظر حرام است؟ حالا اگر طبابت و معاینه با دستگاه آندوسکوپی، سونوگرافی و شبیه آن بود چه؟ حالا اگر بیماری لاعلاج است یا مثلا بیمار در حال احتضار است چه؟ اینجا که مقدمه موصله نیست آیا طبیب جواز معاینه و طبابت دارد یا نه؟ حالا اگر بیمار یا طبیب به دین مسیحیت بود تکلیف چیست؟ اگر هردو مسیحی بوده و طبابت در بلاد اسلامی باشد چطور؟
🔸 استاد شکمپرور که حسابی قاطی کرده بود، مانند دفعه قبلی آهنگ کوفتش شد و وسط حرف استاد پرید و بحث را به بیراهه کشاند. شیخ طنّاز که به برکت مباحث فقه و اصول از شر ترانه های لهوی خلاص گشته بود؛ لحظه آخر بر شانه شکمپرور زد و فرمود: اگر به جای استماع این ترانه ها، به درس و بحث چسبیده بودی، هم سواد داشتی و هم رزقت می رسید و ...
🔗 طنّاز
#خاطرات_طنّازانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍ نقد و نظر از همین جاها شروع میشود، از همین جایی که تلاقی تولید و ارائه است.
🔍 گعده ۲۳ یادداشتخوانی👇
گعده هفتگی نویسندگان حوزوی و دانشگاهی به همت مجموعه رسانهای فکرت در قم برگزار میشود.
#پویش_نوشتن
#نویسندگی #ویراستاری
#ژورنالیسم #روزنامه_نگاری
#نویسندگان_حوزوی
https://www.instagram.com/p/C2UoOcso4DQ/?igsh=ZDBjMWI0ZjMxOQ==
💠 رفتگر حکومت اسلامی
✍️ عباس بابایی
تمام هیکلش را اگر با لباسهایش میکشیدی، پنجاه کیلو هم نمیشد؛ اما بنیانهای حکومت شاهنشاهی را به لرزه درآورده بود!
نه خدمی داشت، نه حشمی؛ نه خاندان هزارفامیلی که از او حمایت کنند؛ نه شاگردان و مریدان فراوانی که دورش را بگیرند و ترویجش کنند؛ نه در میان مدیران زورگو و فاسد رژیم پهلوی طرفدارانی؛ اما وقتی برای آزادی یکی از یارانش به ملاقات شاه رفت، چنان دستش را بر میز کوبید و او را امرونهی کرد، که خود شاه به وزیرش گفت: این سید مثل یک افسر که با سرباز صحبت میکند، با من صحبت کرد و اصلاً انگار نه انگار شاهی وجود دارد!
نواب صفوی چه کرد که نام او در تاریخ این میهن با عظمت یاد میشود؟!
نواب در غربت و مظلومیت دوران رژیم منحوس پهلوی فریاد رسای اسلام و مستضعفان بود؛ آنچه برایش اهمیت داشت اسلام بود و آنچه که برایش پشیزی نمیارزید، اخم شاه و درباریان و کنایهی مذهبیهای عافیتطلب گوشهنشینِ متحجر؛ همانها که وقتی حکم اعدامش را شنیدند، گفتند: لباس روحانیت از تنش بیرون کنید که به مقام روحانیتش اهانت نشود!
چه چیزی در وجود نواب شعله میکشید، که دهها سال قبل «چراغ تولید ایران» را بر سر دست میگرفت و آن را بهعنوان تولید ملی ترویج میکرد؟!
کدام ویژگی باعث شده بود که او در هر مکانی قرار میگرفت، تبدیلش میکرد به میدان جهاد؛ جهاد تبیین.
او مگر چگونه فریاد سر میداد که اولین جرقهی انقلابیگری را در دل «بزرگترین رهبر انقلابی عصر حاضر» ایجاد کرد؟!
او چه کرده بود که چنان دل از امام راحل بردهبود که وقتی دستور اعدامش صادرشد، خودش را برای نجات او به آب و آتش زد؟!
نواب چه داشت که عدهای از ما نداریم؟!
مهمترین ویژگی این مرد الهی تاریخ معاصر ایران «غیرت» بود؛ همان صفتی که اگر در وجود انسان شعله کشید، او را نسبت به دیانت و ملت و مملکت حساس میکند و اگر در کسی نبود به انسان ذلیل و بیخاصیتی تبدیل میشود که نه علمش او را فایده رساند و نه معنویت و نه خاندان و نه حزب و گروهش.
مدیر اگر غیرتمند شد، برای حل مشکلات مردم شب و روز نمیشناسد؛
معلم اگر غیرتمند شد، در برابر انحراف فکری و رفتاری شاگردانش آرام نمیگیرد؛
پزشک اگر غیرتمند شد، نداری و فقر مریض، دست و پایش را نمی لرزاند؛
طلبه اگر غیرتمند شد، ذرهای بیحرمتی بر مقدسات را بر نمیتابد؛
پدر اگر غیرتمند شد، حریم حرمش را با عفاف و حجاب محافظت میکند؛
نظامی اگر غیرتمند شد، میشود «حاجقاسم».
رحمت و رضوان الهی بر نواب عزیز که هم نسبت به دیانت، غیرت داشت و هم ملت و هم مملکت. او از سلالهی پاکی بود که جدش فرمود: «كانَ إِبراهيمُ أَبى غَيورا و َأَنَا أَغيَرُ مِنهُ وَ أَرغَمَ اللّه أَنفَ مَن لا يَغارُ مِنَ المُؤمِنينَ؛ پدرم ابراهیم (علیهالسلام) مرد غیرتمندی بود، لکن من غیرتمندتر هستم؛ و خداوند بینی مسلمانی را که غیرت ندارد به خاک ذلّت میمالد.»
همان غیرت علویاش باعثشد تا با تمام وجود سخنی را برای همهی دلدادگان انقلاب به یادگار بگذارد و حجت را بر همه تمام کند:
«آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل بشود و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم.»
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN