.
✍️ تلنگری از استاد جواد محدثی
⌛️هر کس که اسیر «دور» دنیاطلبی است
⌛️در دام «تسلسل» است منزلگاهش
#شعر
#طلبگی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖍 آسیب مواضع غلط خواص!
✍️ استاد علی اکبر رشاد
جوانانی خام، سرگرمی خود در بازیهای رایانه ای را در فضای حقیقی دنبال میکنند!
کسانی از داخل جامعه با ادعای فرهیختگی، سیاستمداری، هوشمندی و احیاناً دلسوزی نسبت به کشور و نظام و همچنین با ادعای اینکه در درون چارچوب نظام تنفس میکنند آتش تهیه و در شورش کور و بی آرمان میریزند. عدهای دیگر نیز جوانان خام و خام سری هستند که نمیدانند در عالم چه خبر است، کشور و نظام در چه شرایطی قرار دارد و چه میخواهند! آنان نه ایدئولوژی، نه آرمان و نه هدفی دارند جز اینکه آن چیزی را که در گیم ها و بازیهای کامپیوتری که در این چند سال با آنها دلگرم و سرگرم بودند را این بار نه در فضای مجازی بلکه در فضای حقیقی میخواهند به آن عمل کنند!
عدهای نیز در گوشهای به امید واهی، در یک جامعه با فرهنگ و پر پیشینه و متمدن آن هم در بستر نظام نورانی اقدام به رفتارهای هنجارشکنانه و فحاشی میکنند؛ اینان نه سیاسی هستند و نه انقلابی! حتی نمیدانند ضد انقلاب هستند یا نیستند بر همین اساس با ادبیات دور از شأن ضمایر خود را ابراز میکنند و کنش و واکنشهایی از خود بروز میدهند.
کسانی که خطا کردند چنین رفتار زشتی را مرتکب شدند و با عجله و شتابزدگی بیانیه دادند و نظام و نیروی امنیتی را متهم کردند جبران کنند؛ هیچکدام از آنها صدایشان در نیامد و بیانیهای صادر نکردند که بگویند ما اشتباه کردیم زیرا نگران رأی خودشان بودند. آنان وقتی فاجعهای مانند فاجعه تروریستی شیراز رخ داد بیانیهای ملایم صادر کردند و گفتند کارهای خشونت بار خوب نیست و از این کارها انجام ندهید؛ احتمالاً منظورشان این است که با اسلحه مردم را نکشید و تنها با کتک بکشید. آیا در این چهل روز که شما به این آتش دامن زدید هیچ خشونتی از طرف کسانی که خیابانها را به آتش کشیدند صورت نگرفت؟
#نخبگان_حوزه
#فضای_مجازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 روایت زن، زندگی، آزادی از زبان بانوی فرهنگ
✍️ نوشتاری با امضای ۱۸۴ بانوی نویسنده و شاعر
⏹ ما نه شرقی هستیم و نه غربی؛ ما از جغرافیای فکری دیگری طلوع کردهایم. ما الگوی سوم جهان هستیم؛ زن با شرف مسلمان ایرانی.
انقلاب اسلامی ایران آغاز شکفتن ما بود.
⏺ ما بانوان نویسنده و شاعر، تحقق اراده انقلابیم؛
آغاز تمدنی نو که بشر به پیش از آن بازنخواهد گشت. و اینگونه است که جهان برای سرعت بخشیدن به روند تکامل خود، سخت محتاج شناختن ماست.
ما باید با هم گفت و گو کنیم؛ دستهای همدیگر را بگیریم؛ در چشمهای هم خیره شویم تا حیات انسانی که انقلاب به ما بخشیدهاست، دیده شود.
⏹ البته که
_ ما دل آزردهایم؛
زیرا رسانهی ما توان ابهام زدایی ندارد و رسانه دشمن، وارد جنگی ترکیبی در مدیریت افکار عمومی جهان شدهاست.
_ ما دل آزردهایم؛
زیرا به رغم تأکیدات رهبرمان بر ایجاد کرسیهای آزاد اندیشی، ساز و کار اعتراضی که به اغتشاش نینجامد مهیا نشد.
⏺ دلهای ما داغدار حوادث تروریستی شیراز و زاهدان است و به گفته رهبر عزیزمان، همه در مقابله با دشمن و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛
و امروز جز این قلم در دست ما نیست.
ما نهضت روایت زن مسلمان ایرانی را آغاز میکنیم، که این راه رفتنی است نه گفتنی... و جنگ، جنگ روایتها و ارادههاست.
🔗 متنِ کامل
#حجاب
#شاهچراغ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📕«فرانکلین در تهران» منتشر شد
🔍 روایتی مستند از یک نفوذ فرهنگی
جلال آلاحمد را اگر نگوییم اولین، مسلما از نخستین کسانی بود که درباره خطر فرهنگی «مؤسسه فرانکلین» هشدار داد؛ سخنرانی کرد و مقاله نوشت. آلاحمد در کتاب «سه مقاله دیگر» نوشت: «این بنگاه محترم کمکم از یک دستگاه سانسور هم برای آزادی کل مملکت خطرناکتر شده. [...] وضع جوری شده است که هر که با کتاب و با هر خواندنی مرتب غیر روزنامهای سر و کار دارد، ناچار با این بنگاه محترم سر و کار دارد [...] به همه کتابخوانها و کتابنویسها و کتابفروشها هم اعلام خطر میکنم که از این پس سر و کارتان با یک تراست مطبوعاتی است.»
آلاحمد در کتاب «یک چاه و دو چاله» باز هم هشدار داد و نوشت: «فرهنگ مملکت دارد تبدیل میشود به شعبهای از شعبات بنگاه فرانکلین.»
به جرأت میتوان بنگاه فرانکلین را یکی از نخستین مصادیق نفوذ فرهنگی سازمانیافته در ایران دانست. پروژهای آمریکایی در دل تاریخ معاصر ایران که کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و اکنون دفتر پژوهشهای کیهان این پروژه را در قالب کتابی با عنوان «فرانکلین در تهران» مورد تحقیق و بررسی قرار داده است.
سعید مستغاثی پژوهشگر و مستندساز تاریخی، پس از کتاب «حکایت سینماتوگراف» و افشای چهره مافیای شکلگیری صنعت سینما در ایران، این بار به سراغ «مؤسسه فرانکلین» رفته است تا پرده از انحصار گردانندگان پروژه فرانکلین در بازار نشر بردارد و چگونگی هدایت فرهنگی ایران در دوره پهلوی را روایت کند.
در این کتاب برای نخستین بار مستندات وابستگی موسساتی همچون «بنگاه فرانکلین» و «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» و همچنین نهادهایی مانند «انجمن ایران و آمریکا» به کانونهای استعماری غرب ارائه میشود.
برخی از اسناد و تصاویر منحصر به فرد «مؤسسه فرانکلین» و افراد و نهادهای وابسته به آن پس از سالها برای اولین بار در این کتاب منتشر میشود. کتاب «فرانکلین در تهران» به عنوان شصت و چهارمین جلد از مجموعه «نیمهپنهان» در 350 صفحه به بازار نشر عرضه شده است.
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
⛔️ مگر در سوریه حجاب آزاد نبود؟!
✍️ مصطفی منفرد، نویسنده و هنرمند حوزوی
یک عده فکر میکنند اگر حجاب آزاد شد دیگر چنین اغتشاشات و حرکتهای ضدملی نخواهیم داشت!
مگر در سوریه حجاب آزاد نبود؟
چرا آن را ویران کردند؟
مسئله حجاب تنها یک بهانه است. اگر حجاب هم آزاد شود با موضوعات دیگر کشور را به آشوب و ویرانی خواهند کشید!
#پویش_نوشتن
#حجاب #شیراز
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 ویروس رسانهای
✍️مصطفی گودرزی، نویسنده حوزوی و پژوهشگر فلسفه
⭕️ این روزها که صداوسیما و رسانه های داخلی و خارجی بیشترین زمان خود را به انعکاس اخبار اغتشاشات و معرکه گیری سلبریتیها اختصاص دادهاند، شاهد این هستیم که تبادلات اخبار بین افراد به شدت افزایش پیدا کرده و اخبار صادق یا کاذب در کوتاهترین زمان به گوش تمام افراد جامعه از پایتختنشینان تا نقاط دور مرزی میرسد.
⭕️ از یک نظر میتوان این شیوع اخبار را با ویروس کرونا مقایسه کرد که در چند روز ابتدایی تمام ایران را در بر گرفت و همه نقاط کشور در موقعیت ویژه فرو برد و رنگهای مختلفی از جمله نارنجی و قرمز پدیدار نمود.
⭕️ با دقتی بیشتر متوجه میشویم که ویروسی مانند کرونا با آن شیوع بالا و خطر ابتلا را با رعایت فاصله اجتماعی توان کنترل بود و میشد از ابتلای به آن جلو گیری کرد، اما ویروس رسانه را با هیچ فاصله اجتماعی نمیتوان متوقف نمود مگر با خاموش کردن اینترنت یا حذف شبکههای اجتماعی و دوری از تلویزیون، رادیو و ... که این امر تقریبا غیر قابل انجام است.
⭕️ پس با ویروسی مواجهه پیدا کردهایم که به مراتب خطر بیشتری از ویروسهای بیولوژیکی دارد و واکسنی جز مجهز شدن به سواد رسانه برای آن نیست.
#فضای_مجازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✏️میگن «کارخودشونه» تا «کارخودشونو» انجام بدن!
😈#رسانه_ی_فریب
✍️محمدجواد محمودی
#تحریف #دروغ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | ۴ دقیقه متفاوت از تشییع پیکر طلبه شهید آرمان علیوردی در تهران
◀️ مشاهده با کیفیت بالاتر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نقد
🔻تحول فقهی با تقطیع متون اصیل محقق نمیشود
حجتالاسلام غلامعباس هاشمی همدانی در یادداشتی به بررسی طرح تحول متون اجتهادی حوزه پرداخت و تاکید کرد: تحول در قدرت پاسخگویی فقه با تقطیع متون اصیل و بدیلسازی غیر قابل دفاع محقق نمیشود.
بخشی از متن:
ضعف انگیزههای طلاب حوزه امروز حقیقتی غیر قابل انکار است و متون مغلق در انگیزه طلاب متوسط و پایینتر بیتاثیر نیست ولی حقیقت این است که بی انگیزگی ویرانگر امروز با چشمپوشی از تاثر از وضعیت معیشت، در درجه اول مرتبط با عدم تفکیک استعدادهای حوزه است؛ طلبهای که هدفش اجتهاد نیست و یا استعدادش تناسبی با فقه و اصول ندارد نباید کفایه بخواند روشن است چنین شخصی انگیزه برای خواندن کفایه نخواهد داشت چنانکه از آغاز نیز نداشته است. هدف از خواندن کفایه و مکاسب، همان است که برای آن نوشته شدهاند.
هدف این است که: اولا طلبه بر ساختار اجتهاد و استنباط فقه شیعی به ویژه در معاملات به وسیله مکاسب و بر قوانین و مسایل اصولی به صورت اجتهادی در دانش اصول که مهمترین مقدمه برای توانایی استنباط و اجتهاد است به وسیله کفایه و رسائل اشراف پیدا کند.
🔗 متن کامل در خبرگزاری ایکنا
#تحول_حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹 غریب بود در شهر خود!
✍️الهه دهقانی
آمدند تا داغ بر دل ما نهند
جوانی را بیگناه لگد میزدند
مگر جرمش چه بود؟!
بسیجی، جهادگر، دوستدار وطن
مگر میشود چنین وحشیانه، ددصفت؟!
مگر او غریب بود در شهر خود؟!
خبیثان برملا کردند، افکارشان
دوباره تکرار شدکربلا
اراذل لگد میزدند،
گهی همچو شام، از پشتبام سنگ میزدند.
ولی عدهای فقط اهل تماشا بُدند.
جدا شد صف حق و ناحق، چه خوب
چه نیکو، مجرمان رسوا شدند
خدایا به حق علیاکبرت
بگیر انتقامِ این پسر
جهالت تا به کی؟!
مگر میشود، بی سند، حکم کرد؟!
مگر میشود، خود قضاوت نمود و خود اجرا نمود؟!
الا ای اسیران خفته به خواب، بس است دیگر برخیزید زخواب
کمی هم تعقل کنید، در اعمال و گفتار بیگانه تفکر کنید
کدام گربهای محض رضای خدا موش گرفت؟!
کدام بیگانه، دلسوز شماست؟!
همینان در فکر سود خودند
شما را به جان هم افکندهاند تا خود حکومت کنند
الا ای اسیران خفته به خواب، بس است دیگر، برخیزید زخواب
#آرمان_علیوردی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
😔 ایران در عزای شهدای شاهچراغ گریان، دستگاههای فرهنگی قم در خواب گران
✍️ نویسندگان تحریریه «قم پویا»
غروب چهار شنبه شب پنجم آبان ماه حادثه تلخی در حرم مطهر امامزاده شاهچراغ واقع در شهر شیراز بوقوع پیوست.
حادثه ای تلخ که 15 شهید برجای گذاشت و
آتش غم عمیقی بر دل های ملت ایران نشاند. آرتین که در مقابل چشمانش به مادرش شلیک شده است منتظر بازگشت مادرش مانده..
سه نوجوان بی گناه که به همراه پدر و مادر به حرم آمده بودند نیز به شهادت رسیدند. دشمن که گمان می کرد می تواند با دیکتاتوری رسانه ای خود کار ایران اسلامی را یکسره کند پس از شکست برنامه های خود در تجزیه کردن ایران و با مشاهده بصیرت مردم ما،تصمیم گرفت مستقیماً وارد میدان عمل شود و باز هم فضای کشور را ملتهب کند، به همین علت در حرم شاهچراغ چنین جنایت بزرگی را رقم زد، سه روز است که ایران داغدار این غم است مردم همیشه در صحنه قم همزمان با سراسر کشور در راهپیمایی روز جمعه 6 آبان ماه شرکت کرد و این حرکت تروریستی از سوی مردم شریف قم محکوم شد.
انتظار می رفت دستگاه های فرهنگی و دولتی شهر، بویژه شهرداری با نصب بنرهای تسلیت و تبلیغات محیطی ضمن اعلام همدری با خانواده شهدای شاهچراغ این اقدام تروریستی را محکوم می کردند. اما متاسفانه کافی است گشتی در سطح شهر بزنید دریغ از نصب یک بنر همدردی توسط ادارات دولتی.
هرچند شهرداری با چند روز تاخیر مدعی است تعداد ٩ بنر نصب کرده ولی بهيچ وجه جوابگوی این کمکاری نیست.
جای تاسف است که بی مبالاتی ادارات در این زمینه و بسیاری دیگر از حوادث و مناسبتهای خاص تبدیل به یک اپیدمی شده و بسیاری از دستگاههای دولتی حتی به خود این زحمت را نمی دهند تا این گونه مسائل را در ساختمان خودشان فضاسازی کنند حال چه برسد فضا سازی و تبلیغات در سطح شهر.
جای افسوس دارد در روزهایی که جنایت صورت گرفته باعث شده همه ایران برای شهدای شاهچراغ گریان شوند. متاسفانه دستگاه های فرهنگی قم به موازات مردم حماسه ساز قم به صحنه نیامدند و با اقدامات فرهنگی جنایت تروریست ها را محکوم نکردند. آن هم در زمانی که تمام رسانه های بیگانه علیه این ملت بزرگ، شریف و دیندار بسیج شده اند دستگاه های فرهنگی قم در خواب گران فرو رفته اند!
#شهدای_شاهچراغ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#با_نخبگان
📌پاسخی اجمالی به سخنان دکتر آرش حیدری
👈 آیا بدن اصالت دارد؟!
⁉️ پس جای #اندیشه و #آرمان در رفتارهای اجتماعی کجاست؟
پاسخ حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کلیپ بالا👆👆
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN