eitaa logo
حوزه علمیه خراسان جنوبی
1.3هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
591 ویدیو
64 فایل
این کانال متعلق به مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی می‌باشد. 🔸ارتباط با مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی http://eitaa.com/modiriat_khj ارتباط با ادمین @kianikhj
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فردآیه هفدهم: "يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ" 🅾 در این آیه چهار توصیه دیگر از حضرت لقمان به فرزند گرامی‌شان مطرح شده است: 1⃣ توصیه به نماز 2⃣ توصیه به امر به معروف 3⃣ توصیه به نهی از منکر 4⃣ توصیه به صبر 🅾 برای موفقیت و سعادت در زندگی سه رابطه لازم و ضروری است: 1⃣ رابطه با خدا 2⃣ رابطه با جامعه 3⃣ رابطه با خود 🅾 در یک تقسیم‌بندی آن چهار توصیه بالا زیرمجموعه این سه رابطه قرار می‌گیرد: ✅ توصیه به نماز = رابطه انسان با خدا ✅ توصیه به امر به معروف و نهی از منکر = رابطه انسان با جامعه ✅ توصیه به صبر = رابطه انسان با خود 🔰 نکته اول: توصیه به نماز 1⃣ بهترین عمل برای تصحیح رابطه انسان با خدا، 《نماز》 است. 🔸اینکه گفته می‌شود نماز خیرالعمل است به جهت این است که وقتی انسان رابطه خودش را با خدا تصحیح کند سایر رابطه‌ها با عنایت خداوند درست می‌شود. 🔸بعضی‌ها اعتقاد داشتند بهترین عمل جهاد است در حالی که اگر کسی به واسطه نماز با خدا رابطه خوبی برقرار کند در زمان‌های مختلف و در میدان‌های مختلف حضور خواهد داشت؛ در هنگام مبارزه، جهاد خواهد کرد، در هنگام دستگیری، به نیازمندان کمک خواهد کرد و ... 2⃣《نماز》 بهترین وسیله و روشن‌ترین راه برای تقویت اراده و مبارزه با نفس است. 3⃣《نماز》 و ارتباط با خداوند قلب انسان را پاک می‌کند و از دیگر مشکلات گره گشایی می‌کند. 4⃣ توصیه علما به 《نماز》 و حل شدن مشکلات به واسطه 《نماز》برگرفته از این اعتقاد است که اگر رابطه با خدا درست شود سایر رابطه‌ها درست خواهد شد. 🔸《نماز》هم دافع و هم رافع مشکلات است. 🔰 نکته دوم: توصیه به امر به معروف و نهی از منکر 🔸 《امر به معروف و نهی از منکر》 به نوعی تصحیح رابطه انسان با جامعه و دیگران است. 🔸《امر به معروف و نهی از منکر》 یعنی اینکه من نسبت به جامعه مسئولیت دارم و چون مسئول هستم باید تلاش کنم تا خوبی‌ها را نشان دهم (امر به معروف) و بدی‌ها را پاک کنم. (نهی از منکر) 🔸 در حدیث زیبایی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: مسافران داخل کشتی حق ندارند کشتی را به بهانه اینکه محل استراحت خودم است سوراخ کنند. چون وقتی آب داخل کشتی راه پیدا کند همه مسافران را به کام مرگ خواهد کشاند. 🔸 بنابراین نمی‌توانیم در زندگی خود از امر به معروف و نهی از منکر دیگران ناراحت شویم بلکه باید خودمان احساس مسئولیت کنیم و این دو موضوع را نهادینه کنیم. 🔸 رابطه فرد و جامعه مانند رابطه اعضا بدن با مجموعه هستی انسان (جسم-روح) است. 🔸 سعدی علیه الرحمه می‌گوید: 🌹بنی آدم اعضا یکدیگرند (یک پیکرند) 🌹که در آفرینش ز یک گوهرند 🌹چو عضوی به درد آورد روزگار 🌹دگر عضوها را نماند قرار 🌹تو کز محنت دیگران بی غمی 🌹نشاید که نامت نهند آدمی 🔸 روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمودند: "مَثَلُ المُؤمِنِینَ فِي تَوَادِّهِم وَ تَعَاطُفِهِم وَ تَرَاحُمِهِم مَثَلُ الجَسَدِ إذَا اشْتَکَی مِنْهُ شَيءٌ تَدَاعَی لَهُ سَائِرُ الجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمَّي" 🔸 بر اساس این گرایش و پیوند است که جامعه معنای الهی ـ انسانی می‌یابد. 🔸 حقیقت آن است که با پیوند انسان‌ها به هم ارزش آن‌ها ظهور می‌کند و سلامت جامعه تضمین می‌شود. 🔸 با ظهور روح همبستگی و همیاری است که عمل صالح تحقق می‌یابد و جامعه به سوی کمال سیر می‌کند. 🔸 حضرت علی (علیه السلام) در کلمات قصار نهج‌البلاغه شماره ۳۷۷ می‌فرمایند: «و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل‌الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثة فی بحر لجی.» 🔸 امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود، حتی از جهاد بالاتر است؛ چون پایه‌ی دین را محکم می‌کند. اساس جهاد را امر به معروف و نهی از منکر استوار می‌کند. 🔸 به جهت جنبه پیشگیری 《امر به معروف و نهی از منکر》 باید یکی از شئون حاکمیتی در کشورهای اسلامی مسئله امر به معروف و نهی از منکر باشد. خداوند متعال در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج می‌فرماید: "الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَ لِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ" تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه هفدهم: "يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ" 🔰 نکته سوم‌: توصیه به صبر 🔸 توصیه به صبر در ذیل ارتباط انسان با خودش قرار می‌گیرد. 🔸 انسان وقتی به درجات بالا و سعادت می‌رسد که روحیه مقاومت و استقامت در برابر سختی‌ها داشته باشد. 🔸 انسان صبور می‌تواند بر اصول صحیح و درست خویش باقی بماند و با اصول خودش آن سختی را شکست دهد و الا انسان ضعیف به راحتی از اصول خودش دست بر می‌دارد. 🔸 انسان‌های صبور روحیات مقاوم و مستحکمی دارند و می‌توانند در سختی‌ها خودشان و دیگران را به سعادت برسانند. 🔸 صبر یک داروی بسیار تلخ است لکن برای درمان بسیاری از مرض‌ها مناسب است. 🔸 صبر کردن بسیار تلخ و سخت است لکن نتیجه آن سعادت روحی و جسمی را به دنبال دارد که بسیار شیرین است. 🔸 ضرب المثل فارسی به همین مسئله اشاره دارد:《صبر تلخ است و لیکن میوه شیرین دارد》 🔸 وظیفه بزرگ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، خداوند متعال را بر آن می‌داشت که متعدد ایشان را توصیه به صبر کند. 🔸بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم انسان‌ها هر اندازه که مسئولیت سنگین‌تری به دوش دارند باید آستانه صبر و تحمل خود را بالا ببرند. خصوصا انسان‌هایی که وظیفه "تعلیم و تربیت" را به عهده دارند. 🅾 راهکارهای تقویت روحیه صبر 1⃣ اعتقاد به وجود فواید در سختی 🔹 اعتقاد داشته باشیم در سختی‌ها فواید و منافعی وجود دارد. 🔹 خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن به این مسئله تذکر داده است: ☑️بقره آیه ۲۱۶《وَ عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ》 ☑️نساء آیه ۱۹ 《فَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا》 2⃣ بدانیم که بدتر از بد بسیار است. 🔸 در هنگام سختی‌ها به این باور برسیم خداوند متعال می‌توانست سخت‌تر از این هم برای من به وجود آورد. 🔸 یک داستان عبرت‌آموز‌: 🔻وقتی انوشیروان بر بزرگمهر، وزیر با تدبیر خود، خشم نمود، بر او تنگ گرفت و او را به زندانی تاریک افکند و گفت بر او سخت بگیرند. 🔻 بعد از مدتی انوشیروان جمعی را فرستاد که با او گفتگو کنند و از احوالش جویا شوند و هر چه شنیدند بی کم و کاست، به شاه برسانند. 🔻 آنها نزد حکیم رفته و گفتند: چندی است که در محنت و غم، روزگار می‌گذرانی امّا با این حال، چرا رنگ چهره‌ات مانند روز نخست است و هیچ تغییری نکرده و ضعفی در تو مشاهده نمی‌شود، حکمتش چیست؟ 🔻 حکیم گفت: این مقاومت و تحمّل به خاطر معجونی است که برای خود درست کرده‌ام و دایم از آن استفاده می‌کنم و در اثر آن مانند روز نخست هستم. 🔻 آنها سؤال کردند: اجزای آن معجون چیست؟ 🔻 حکیم گفت: 🔅 اول: اعتماد و اطمینان بر کرم خداوند است. 🔅 دوم: رضا به قضای خداوند و اینکه آنچه مقدر باشد، خواهد شد. 🔅 سوم: استقامت و پایداری را بهترین چیز برای امتحان یافتم. 🔅 چهارم: اگر صبر نکنم، چه کنم. 🔅 پنجم: توجه به افرادی که کارشان سخت تر از من است. 🔅 ششم: امید نجات از سختی و فشار و اینکه از این ساعت تا ساعت دیگر و از این ستون تا ستون دیگر فرج است. 🌷در نومیدی بسی امید است. 🌷پایان شب سیه سپید است. 🔻انوشیروان با شنیدن این سخنان، حکیم را از زندان آزاد کرد و مقام بهتری نسبت به قبل به او داد. 3⃣ انسان خودش را مملوک خدا بداند. 🔸 انسان‌ها زمانی در مصیبت‌ها ناراحت می‌شوند که خودشان را مالک آن چیزی می‌دانند که به خاطرش ناراحت شدند، در حالی که اگر اعتقاد داشته باشند همه هستی مخلوق خداوند و مملوک خداوند است و خدا برای بندگان خودش تصمیم می‌گیرد دیگر هیج زمان ناراحت نمی‌شود. 🔸 خداوند متعال در آیه ۱۵۶ سوره مبارکه بقره به ما توجه داده است: "الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ" 4⃣ توجه به بشارت برای صابران داشته باشد. 🔸 خداوند متعال در آیه ۱۵۷ سوره بقره به این مسئله اشاره کرده است. "اولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ ۖ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ المهتدون" تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فردآیه هیجدهم: "وَ لَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ" ♻️ در این آیه به دو موعظه دیگر از مواعظ حضرت لقمان به فرزندشان اشاره شده است. 1⃣ دوری از تکبر 2⃣ دوری از مرح (شیفتگی بی‌حدّ نسبت به دنیا) ♻️ نکته اول: توصیه به دوری از تکبر 🔆 صفت تکبر که در درون انسان رخ می‌دهد یک سلسله آثار دارد که در بیرون ظهور و بروز می‌کند. 🔆 همه صفات درونی - چه خوب و چه بد - در رفتارهای بیرونی هم تأثیر می‌گذارد و در جسم ظهور و بروز می‌کند، چون روح و بدن یک حقیقت را تشکیل می‌دهد. 🔆 یکی از آثار و نتایج تکبر، نگاه تحقیرآمیز به دیگران است. (لا تصعر خدک للناس) 🔆 در مقابل انسان متواضع، نگاهش به دیگران، نگاه مهربانانه است. 🔆 حضرت لقمان می‌فرمایند: ای فرزندم! مبادا در نگاه کردن به دیگران گونه‌های خود را بالا بگیری و با گوشه چشم نگاه متکبرانه داشته باشی به این معنا که طرف مقابل اصلاً برای تو ارزش نگاه مستقیم را ندارد. 🔆 در این فرمایش حضرت لقمان می‌خواهد از مطلق تکبر نهی کند اما با یکی از مظاهر بیرونی آن را بیان می‌کند زیرا بی‌اعتنایی فرد به دیگران در رفتارهای اجتماعی باعث می‌شود دیگران از او فاصله بگیرند. 🔆 یکی از توصیه‌های به اهل علم بر اساس این آیه شریفه این است که نسبت به عموم انسان‌ها و سؤالات عامیانه آن‌ها نباید رفتار متکبرانه داشته باشند. 🔆 در تاریخ نقل است حضرت عیسی علیه‌السلام پای حواریون خودش را شست‌وشو کرد، بعد به آن‌ها گفت: من که معلم شما هستم با شما چنین رفتار کردم تا شما هم با مردم چنین رفتار کنید، مبادا با دیگران رفتار متکبرانه داشته باشید. 🔆 حضرت لقمان می‌فرماید: انسان‌هایی که از جانب خداوند لطفی را دریافت می‌کنند نباید نگاه تحقیرآمیز به بندگان دیگر داشته باشند. ♻️ نکته دوم: توصیه به نهی از شیفتگی بی‌حدّ نسبت به دنیا 🔆 مرح به معنای شدّت شیفتگی نسبت به دنیا و تجلّیات آن است، به شکلی که برای انسان حالت مستی رخ می‌دهد. 🔆 خداوند به خاطر آزمایش به برخی انسان‌ها مال و ثروت یا جایگاه اجتماعی یا علم فراوان می‌دهد اما آن‌ها به این خاطر دچار مستی می‌شوند و آنچنان غرق در این نعمت‌ها می‌شوند که از منعم فراموش می‌کنند و دچار یک غفلت فوق‌العاده‌ای می‌شوند که نه به عبادت خالق فکر می‌کنند و نه به خدمت مخلوق. 🔆 چنین حالت بی‌توجهی به خداوند و مخلوقات او را "مرح" می‌گویند. 🔆 تعبیر دیگری که از این حالت در آیات شریف قرآن آمده، واژه "سکری" است. "إِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ" 🔆 سکری به معنای خارج شدن از حالت عادی و روی آوردن به غفلت است؛ حالت خطرناکی که دوری از حق تعالی را به دنبال دارد. 🔆 البته اسلام مخالف استفاده از زیبایی‌های دنیا نیست اما افراط در هر چیزی خطرناک است و افراط در استفاده از لذت‌های دنیوی هم انسان را از مسائل واجب و اصلی‌اش دور می‌کند. ♻️ نکته سوم: معنای مختال و فخور 🔸 تعابیر پایانی آیه شریفه به‌نوعی بیان علّت این دو دستور ابتدای آیه است؛ یعنی قرآن کریم فقط دستور را بیان نمی‌کند بلکه تبیین و روشنگری هم می‌کند: ✳️ مختال علّت است برای توصیه هفتم (نهی از تکبر) 🔆 مختال یعنی توهم‌زده؛ کسی که متکبر است دچار خیال و توهم است. 🔆 انسانی که خیال‌زده است می‌تواند تکبر و غرور داشته باشد و الا انسان عاقل که حقیقت را درک می‌کند و به ضعف‌های خود توجه دارد هرگز دچار تکبر نخواهد شد. ✳️ فخور علت است برای موعظه هشتم (نهی از مستی و مرح نسبت به دنیا) 🔆 فخور به معنای ناز فروش است یعنی کسی که دارایی و کمال خویش را به رخ مردم می‌کشد. کسی که در لذت‌های دنیوی و حیوانی فرو رفته و به آن‌ها افتخار می‌کند. 🔆 افراط در لذت‌های حیوانی نه‌تنها افتخار ندارد بلکه مایه سرشکستگی است؛ انسانی که باید تا قرب الهی پیش برود همچنان سر در آخور حیوانیت دارد. این که افتخار ندارد! 🔆 اگر انسان از حکمت و عقلانیت اندک بهره‌ای برده باشد به این گونه چیزها افتخار نخواهد کرد. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
بازدید مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی از پروژه در حال احداث مدرسه علمیه باقرالعلوم علیه السلام اسدیه @howzehkhj
مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی: همه مصرف‌کننده نیروی انسانی هستند و معلم تولید کننده نیروی انسانی است. به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین خسروی در دیدار با مسئولین و اساتید مدرسه علمیه باقرالعلوم علیه السلام اسدیه ضمن تقدیر و تشکر از تلاش ها و زحمات آنان گفت: معلمی بالاترین و والاترین و مؤثرترین شغل است؛ زیرا همه برای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت کار می‌کنند ولی معلم برای استمرار زمان کار می‌کند، همه مصرف‌کننده نیروی انسانی هستند و معلم تولید کننده نیروی انسانی است. @howzehkhj
تجلیل از اساتید و مسئولین مدرسه علمیه اسدیه به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، همزمان با ایام شهادت استاد شهید مطهری وگرامیداشت مقام معلم؛ با حضور حجت الاسلام والمسلمین خسروی؛ از مسئولین و اساتید مدرسه علمیه باقرالعلوم علیه السلام اسدیه تجلیل شد. @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه نوزدهم: "وَ اقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ" 💢 در این آیه شریفه به دو موعظه دیگر از مواعظ حضرت لقمان به فرزندش اشاره شده است. 1⃣ رعایت اعتدال در راه رفتن 2⃣ رعایت اعتدال در صحبت کردن ♻️ مقدمه‌ 💢 مطلب اول: ما دو نوع حکمت داریم: 🔆 حکمت نظری (در حوزه اندیشه) 🔆 حکمت عملی (در حوزه رفتار) 💢 این دو موعظه از نوع حکمت عملی است. 💢 مطلب دوم: زیبایی‌های وجودی انسان دو جنبه دارد: 🔆 جنبه زیبایی درونی (اندیشه) 🔆 جنبه زیبایی بیرونی (رفتار) 💢 در مکتب اخلاقی اسلام به هر دو جنبه وجودی انسان توجه می‌شود. ♻️ نکته اول: تفسیر "و اقصد فی مشیک" ⬅️ برای این عبارت سه تفسیر بیان شده است: ✅ تفسیر اول: اعتدال از جهت کمّیت 🔸 در راه رفتن نه تند حرکت کند نه آهسته، بلکه اعتدال را رعایت کند. 🔸از امام موسی کاظم (عليه‌السلام) نقل است که فرمودند: «تند راه رفتن، متانت مؤمن را از بین می‌برد». (ابن بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج3، 561، دفتر انتشارات اسلامى، قم‏، 1413ق.) 🔸آرام راه رفتن موجب خستگی دیگران می‌شود. 💐رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود 💐رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود (سعدی) ✅ تفسیر دوم: اعتدال از جهت کیفیت 🔸در راه رفتن نباید تکبّر داشت و نیز نباید حالت ذلّت به خود گرفت. ✅ تفسیر سوم: داشتن هدف مثبت 🔸هنگام راه رفتن: 👈 اولاً: باید هدف داشته باشد یعنی اگر فردی از او سوال پرسید به چه علت راه می‌روی؟ پاسخ مناسب بدهد. 👈 ثانیاً: هدف ارزشمندی داشته باشد، مثلاً: 🔅 به کلاس برای مجلس درس می‌روم؛ 🔅 به مسجد برای عبادت خالق می‌روم؛ 🔅 کارگاه برای خدمت به خلق می‌روم؛ 🔅 و ... 🔅 نه اینکه بیان شود به مجلسی می‌روم که قرار است لهو انجام دهیم. 💢 نتیجه‌گیری از نکته اول: ⬅️ اعتدال و میانه‌روی در همه شئون زندگی ⬅️ اعتدال و میانه‌روی هم در کمّیت و هم کیفیت 🔰یک توصیه: رعایت اعتدال در زندگی اهل علم بسیار توصیه شده و بسیار ضروری است. (خصوصاً در خرید وسیله نقلیه و منزل) ♻️ نکته دوم: تفسیر "و اغضض من صوتک" ⬅️ برای این عبارت سه تفسیر بیان شده است. ✅ تفسیر اول: اعتدال در میزان صدا حتی در شرایط عادی و غیر مجادله 🔸 صداى خود را كوتاه كنيم، از فرياد بيهوده بپرهيزيم و بيانى نرم و آرام داشته باشيم. 🔸 فرياد كشيدن و بلند كردن صدا، امرى ناپسند و نكوهيده است. ✅ تفسیر دوم: اعتدال در میزان صدل هنگام مجادله 🔸 مشخص و معلوم است که در شرایط عادی انسان‌ها صدای خودشان را بلند نمی‌کنند، به همین جهت خداوند در این آیه شریفه دستور به اعتدال میزان صوت در مجادله داده است. 🔸 برای جلوگیری از بلندی صدا در مجادله انسان باید به خودش مسلط شود. 🔸 هنگام غلبه احساس بر عقل، شخص صدای خود را در مجادله بلند می‌کند. 🔸 غلبه احساسات علّتی برای کم شدن نور عقل است. 🔸حتی در شوخی‌ها نباید صدا را بالا برد‌. ♻️ نکته سوم: تعلیل موعظه دوم 🔹 چون بدترين صداها، صداى بلند خران است، پس صداى خود را بلند نكنيد. 🔹 در همه انسان‌ها اگر جنبه انسانی تقویت نشود، قطعاً جنبه حیوانی تقویت خواهد شد. 💢 دفع دخل مقدر: 👈 ممکن است برخی با استناد به آیه ۱۴۸ سوره نساء "لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَ كَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا" بگویند: انسان برای دفع ظلم می‌تواند صدایش را بلند کند. 🔻 در پاسخ باید بگوییم: 👈 این آیه ثابت نمی‌کند که انسان اجازه دارد در مواردی که ظلمی واقع شده است، صدای خود را بلند کند بلکه مقصود این است که معایب ظالم را در محلی که تاثیر دارد و باعث می‌شود شخص از ظلم خود دست بردارد، بیان کنیم. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه بیستم: "أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً ۗ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى وَ لَا كِتَابٍ مُنِيرٍ" ♻️ بیان اجمالی 🔸 از آیه ۲۰ تا ۳۴ به اختلاف موحدین و مشرکین در دو موضوع می‌پردازد: 👈۱- توحید ربوبی 👈۲- معاد و جهان آخرت ✳️ اختلاف اول: توحید در ربوبیت 🔸 مشرکین توحید در خالقیت را قبول داشتند لکن توحید در ربوبیت را قبول نداشتند، در حالی که موحدین توحید ربوبی را قبول دارند. 🔸 قرآن به دنبال این است که ثابت کند همه موجودات از جمله ملائکه، جنیان، ارواح مقدسه، ستارگان همه مسخر خداوند متعال هستند و بدون اذن او هیچ اثری ندارند و خداوند امور جهان را به صورت کامل واگذار نکرده است. ✳️ اختلاف دوم: معاد و جهان آخرت 🔸 مشرکین معاد را قبول ندارند در حالی که موحدان اعتقاد به معاد و بازگشت به سوی خداوند دارند. ♻️ بیان تفصیلی آیه بیستم ✳️ نکته اول: تسخیر آسمان‌ها و زمین 🔸 یکی از نشانه‌های توحید ربوبی تسخیر آسمان‌ها و زمین برای انسان است. 🔸 تسخیر به معنای قرار دادن اشیاء در مسیر مشخص برای هدف معین است. 🔸 آسمان‌ها و زمین در مسیر معین برای پرورش انسان قرار گرفته است به گونه‌ای که سبب رشد انسان می‌شود. 🔰 اقسام تسخیر: 1⃣ تسخیر غیر اختیاری 🔸 به این معنا که انسان در آن تسخیرها هیچ نقشی ندارد. مثل آفرینش خورشید، باران، گیاهان، حیوانات، دریا، باد، ابر و ... 🔸 انسان برای حیات و رشد معنوی به همه موارد بالا نیازمند است. به همین دلیل خداوند به شکلی آن موجودات را مدیریت کرده که سبب رشد و حیات انسان و حتی موجودات دیگر بشوند. 🔸 تسخیر آسمان‌ها و زمین نشان از "توحید در ربوبیت" جهان توسط خداوند متعال است. 2⃣ تسخیر اختیاری 🔸 خداوند با هدیه قدرت تفکر به انسان، سبب شده تا انسان‌ها با "قدرت علم و اختیار" از مخلوقات دیگر (آسمان و زمین) برای منافع خویش استفاده کند و بهره‌مند شود. و همه آن‌ها را در تسخیر خویش قرار دهد و این نوع تسخیر یکی دیگر از نشانه‌های توحید ربوبی است. 🔰 نشانه‌های وجود مدیریت صحیح 👈 ۱. هدف‌گذاری 👈 ۲. برنامه‌ریزی 🔸 دو نشان بالا در مدیریت جهان هستی به صورت کامل قابل مشاهده است. 🔸 هدف جهان هستی رسیدن انسان به کمال است. 🔸 برنامه‌ریزی جهان هستی همان تسخیر عالم وجود برای رسیدن انسان به کمال است. 🔸 در نتیجه جهان هستی یک مدیر لایق و شایسته دارد که همان خالق جهان است. 🔸 اولین نشانه توحید ربوبی، مدیریت حضرت حق نسبت به جهان است. ✅ نکته دوم: معنای "أسبغ علیکم نعمه" 🔸 کلمه "أسبغ" به معنای شمولیت و کمال است. یعنی خداوند به اندازه نیازهای انسان نعمت بدهد و نعمت‌ها به گونه‌ای باشد که همه نیازهای انسان را پاسخ بدهد. 🔸 معمولا وقتی کلمه " نعمت" گفته می‌شود نعمت‌های مادی به ذهن می‌آید در حالی که ما دو نوع نعمت داریم: نعمت تکوینی و نعمت تشریعی. 🔸نعمت تکوینی: همان خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها و امثال اینها است. 🔸 نعمت تشریعی: همان کتاب‌های آسمانی، علماء ربانی، اوصیاء الهی، نعمت هدایت، نعمت فقاهت، نعمت امامت، نعمت نبوت و امثال اینها است. ✅ نکته سوم: معنای نعمت ظاهری و باطنی 🔸 مراد از نعمت در این آیه شریفه، نعمت‌های بیرونی نیست بلکه نعمت‌های درونی است. 🔸دلیلش این است که نعمت‌های بیرونی خارج از ذات ماست و این موارد را خداوند در آیات قبل بیان فرموده است. پس مراد در این آیه نعمت‌های درونی است؛ نعمت‌هایی که به هستی ما برمی‌گردد. 🔸نعمت‌های ظاهری از جانب خداوند همان حواس پنج‌گانه است. 🔸 نعمت باطنی از جانب خداوند حواس باطنی است یعنی قوه عاقله، قوه متخیله، قوه متوهمه، قوه حافظه و قوه حس مشترک 🔸 "اسبغ" هماهنگی حواس ظاهری و باطنی است و این خود نشان از مدیریت و توحید ربوبی خداوند می‌دهد. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
تجمع انزجار طلاب و دانشجویان از اسرائیل کودک کش 📆 یکشنبه 26 اردیبهشت ساعت 11:30 📌 در جوار شهید گمنام حوزه علمیه @howzehkhj
تجمع اعلام انزجار طلاب و دانشجویان بیرجند از رژیم کودک‌کش اسراییل به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، جمعی از اساتید، طلاب و دانشجویان بیرجند پیش از ظهر امروز با حضور آیت الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی و مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه قم در جوار مزار شهید گمنام حوزه علمیه جمع شده و به جنایات رژیم صهیونیستی اسراییل علیه مردم مظلوم فلسطین اعتراض کردند. @howzehkhj
بیانیه تجمع اعتراضی طلاب و دانشجویان انقلابی بیرجند در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها دانشجویان و طلاب انقلابی بیرجند در بیانیه‌ پایانی تجمع اعتراضی خود، سکوت خفت‌بار سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری به ساحت مقدس قبله اول مسلمین جهان را محکوم و حمایت و همبستگی خود را با گروه‌های مقاومت و مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند. به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، متن این بیانیه به شرح ذیل می‌باشد: بسم الله القاصم الجبارین «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ» حج/38 سلام بر ارواح پاک شهدای راه آزادسازی قدس که در اعتلای این آرمان مقدس جان‌های خود را فدا کرده و پیام آزادگی را به جهانیان رساندند، سلام بر شهیدان عماد و جهاد مغنیه، سلام بر شهید فتحی شقاقی، سلام بر شهید ابومهدی المهندس و سلام بر سیدالشهدای مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی. در این روزها که رژیم کودک کش صهیونیستی در سایه سکوت خفت‌بار سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری به ساحت مقدس قبله اول مسلمین جهان، مسجد الاقصی، تعرض و تعدی نموده و مشغول بیرون راندن فلسطینی‌های مظلوم از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح شده و با سلاح‌های کشتارجمعی، غزه مظلوم را به خاک و خون کشانده است، و نیز در ایامی که شاهد پرپر شدن دختران مظلوم و روزه‌دار مکتب سیدالشهدای افغانستان به دست ایادی کفر و استکبار جهانی هستیم ما دانشجویان و طلاب استان خراسان جنوبی در کنار مزار متبرک این شهید گمنام جمع شده‌ایم تا انزجار خود را از آمریکای جنایتکار و تمام اذناب کثیفش به‌ویژه رژیم منحوس صهیونیستی اعلام نموده و همدردی خود را با مردم مظلوم فلسطین، افغانستان، یمن و تمامی مستضعفان عالم اعلام نماییم. آنچه به توفیق الهی و مجاهدت‌های محور مقاومت به خوبی مشهود است آن است که مرگ و نابودی از هر زمان به رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر شده است. دیگر سلاح مجاهدان فلسطین سنگ نیست! جهانیان امروز شاهد حملات موشکی مقاومت اسلامی فلسطین به سراسر مناطق اشغالی می‌باشند. حال که دنیا این نمایش اقتدار را دیده است به دولت‌های منفعل غربی و نیز برخی شیوخ عرب منطقه که سودای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دارند هشدار می‌دهیم که پایان تلخی در انتظار آن‌ها خواهد بود. ما طلاب و دانشجویان استان خراسان جنوبی ضمن اعلام حمایت و همبستگی خود با گروه‌های مقاومت فلسطینی از حماس و جهاد اسلامی تا باقی گروه‌های مقاومت در منطقه، به رهبر عزیزمان حضرت آیت الله خامنه‌ای مد ظله العالی اعلام می‌داریم که تا آخرین نفس پای آرمان قدس که یادگار امام راحل عظیم الشان انقلاب اسلامی است، ایستاده‌ایم و ذره‌ای در دفاع از فلسطین و قدس کوتاه نخواهیم آمد. ان شاء الله که بزودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین و قدس شریف باشیم. «و سیعلم الذین ظلموا‌ ای منقلب ینقلبون»
تجمع روحانیون و مردم ضد جنایات رژیم صهیونسیتی در مدرسه علمیه آیت‌الله قزوینی (ره) فردوس •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعلام انزجار طلاب و دانشجویان بیرجند از جنایات صهیونیست‌ها در جوار مزار شهید گمنام حوزه علميه •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
هدایت شده از هابیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 با این اخلاق و رفتار در فاسق خواندن دیگران، اگر ما هم در زمان صدر اسلام بودیم از غاصبان خلافت امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) بودیم! غاصبان خلافت افراد عجیبی نبودند! •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 چرا خوب درس نمی‌خوانیم؟ 🔸 چرا درس‌هایی که می‌خوانیم، زود فراموش می‌کنیم؟ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید آیت الله بهشتی (قدس سره): ⭕️ آفت این انقلاب اسلامی این است که دچار بازیگرانی باشد که اسلام و انقلاب و هر چیزی را دکان کنند. ▪️دکان قدرت ▪️دکان ثروت ▪️دکان شهرت ▪️دکان ریاست •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
🔰 اداره فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه استان با همکاری سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان جنوبی به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر، و در آستانه انتخابات برگزار می نماید 🔸باحضور حضرت حجت الاسلام والمسلمین عبد الرحیم علیزاده معاون سیاسی راهبردی سیاسی سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور 📆 دوشنبه 1400/03/03 ساعت 18 🌐 لینک ورود به جلسه: https://b2n.ir/g54104
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فردآیه بیستم: "أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً ۗ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى وَ لَا كِتَابٍ مُنِيرٍ" ♻️ نکته چهارم: عمل مشرکین بر اساس تعصب 🔹 مسیر واقعی رسیدن به حق از طریق تعقل، تعبد و شهود است اما مشرکین هیچ کدام از راه‌های فوق را نمی‌پیمایند بلکه بر اساس تعصب و تقلید کورکورانه عمل می‌کنند. ♻️ نکته پنجم: استفاده از تمام راه‌های صحیح برای دعوت به خدا 🔸برای دعوت به خدا باید از همه راه‌های صحیح بهره برد؛ از جمله مجادله به حق! 🔸مجادله از منظر قرآن کریم به طور مطلق مذموم نیست. بلکه در قرآن کریم مجادله به جدال احسن و غیر احسن تقسیم شده است و به مؤمنین امر شده تا در مسیر دعوت به خدای متعال از جدال احسن استفاده نمایند. 🔸سیره سلف در حوزه علمیه نيز با الگوگیری از اهل بیت علیهم‌السلام، جدال احسن بوده است. 🔸 وجود کتاب‌هایی چون "احتجاج" مرحوم شیخ طبرسی و یا "شب‌های پیشاور" مرحوم سلطان الواعظین شیرازی، نشانه‌ای از این جدال احسن در تاریخ علمای شیعه است. ✅ یک توصیه: امروز توجه به تربیت طلاب متعهد و آشنای به فن مناظره باید مورد نظر باشد و فضای مناظره‌ای در مدارس علمیه شکل بگیرد. ✅ شاخصه‌های جدال احسن: 1⃣ جدال برای کشف حقیقت باشد. 2⃣ منطقی و عقلانی و مبتنی بر استدلال باشد. 3⃣ به دور از فضای خودنمایی غالب و مغلوبی باشد. 🔰 در مقابل اگر جدال بدون علم و هدایت و کتاب منیر باشد بلکه بر اساس تعصب و صرفا با هدف غلبه بر خصم باشد، جدال مذموم به شمار می‌آید و به شدت باید از آن پرهیز شود. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فردآیه بیست و یکم: "وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ الشَّيْطانُ يَدْعُوهُمْ إِلى عَذابِ السَّعيرِ" ♻️ نکته اول: ارتباط آیه با آیه قبلی 🔆 خداوند در پایان آیه بیستم فرمود که مشرکین برای عقاید شرک آلود خود هیچ دلیل متقنی ندارند و تنها جدال می‌کنند آن هم جدال غیر احسن. 🔆 در آیه بیست و یکم این اعتقاد آنها را بر اساس یک تعصب و لجاجت و تقلید کورکورانه معرفی می‌کند. یعنی در واقع این آیه پاسخ به سوالی است که از آیه قبلی به دست می‌آید و آن اینکه: 🔆 چرا مشرکین با اینکه دلیلی بر مدعای خود ندارد،‌ اما بر ادعای خود پافشاری می‌کنند و به سوی شرک حرکت می‌کنند؟! 🔆 خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: دلیل این پافشاری آنها بر مدعای باطلشان، تقلید کورکورانه و تعصب آمیز از آداب و سنت‌های قومی نیاکانشان است. ♻️ نکته دوم: مبحث تقلید ❓سؤال: آیا تقلید از نظر قرآن قابل قبول است یا خیر؟ 🔸این بحث را در ضمن سه محور بیان می‌کنیم: 1⃣ معنای تقلید: 🔹 تقلید یعنی پذیرش سخن شخص دیگر به صورت تعبدی و بدون درخواست دلیل و استدلال 🔹عنصر اصلی تقلید این است که مطالبه دلیل و حجت نیست. 2⃣ تقسیم تقلید: 🔸از آیات و روایات و سیره عقلا استفاده می‌شود که دو نوع تقلید داریم: 🔅 تقلید ممدوح: مثل رجوع به کارشناس در هر زمینه‌ای باشد، چه پزشکی باشد، چه مهندسی باشد، یا مکانیکی یا امثال اینها 🔅 تقلید مذموم: تقلید از شخص به خاطر علاقه و محبت به او؛ مثل اینکه به یک هنرپیشه یا فوتبالیستی علاقه دارد لذا مانند او حرکت می‌کند، مانند او لباس می‌پوشد، یا در اصلاح موی سر از او تقلید می‌کند و ... ❗️صرف علاقه به یک فرد، ملاک معیار بودن او نمی‌شود؛‌ به همین خاطر مدگرایی مذموم است. 3⃣ شاخصه‌ تقلید ممدوح: ✅ تقلید اگر از باب رجوع جاهل به عالم باشد، ممدوح است اما اگر رجوع جاهل به جاهل باشد، مذموم است. ✅ تقلیدی که در باب احکام و سایر ابواب دینی ما به آن اشاره شده ممدوح است چون از باب رجوع جاهل به عالم است. 🔰جمع بندی: 🔹این آیه شریفه دو بخش دارد: 🔹در بخش اول آیه «اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللهُ» تقلید ممدوح را بیان می‌کند. «اتبعوا» یعنی تقلید کنید، منتها این تقلید از آن چیزی باشد که خدا نازل کرده است چون این تقلید در واقع رجوع به خداست که علم مطلق است. (رجوع جاهل به عالم است) 🔹بخش دوم تقلید مذموم را بیان می‌کند. «نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» آنها به جای تقلید از منبع اصلی علم از چیزی تقلید می‌کنند که علم و آگاهی او ثابت شده نیست. (رجوع جاهل به جاهل است) تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، همزمان با سوم خرداد ماه، سالگرد حماسه آزادی و فتح خرمشهر؛ روز مقاومت، ایثار و پیروزی، با حضور مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی و مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان از حجت الاسلام مرادی از روحانیون ایثارگر و حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر تجلیل شد. •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
حوزه علمیه خراسان جنوبی
بیانیه جمعی از اساتید، روحانیون و طلاب حوزه علمیه خراسان جنوبی در حمایت از شورای نگهبان به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، جمعی از اساتید، روحانیون و طلاب حوزه علمیه خراسان جنوبی در حمایت از شورای نگهبان بیانیه‌ای را صادر کردند. متن این بیانیه به شرح ذیل می‌باشد: بسم الله الرحمن الرحیم «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» (حدید/۲۵) بايد همه توجه داشته باشند، به مجرد اين كه يك مطلبي بر خلاف رأي يك نفر است، نبايد بگويد شوراي نگهبان درست نيست. اين خودش درست نيست، بايد خودش را اصلاح بكند. (صحیفه امام،‌ ج۱۴،‌ ص۳۷۰) انتخابات یکی از عرصه‌های بی‌نظیر مردم‌سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و بی‌تردید شورای نگهبان یکی از ارکان مهم در شکل‌گیری انتخابات سالم در نظام اسلامی محسوب می‌شود که همواره مورد حمایت و تأیید امامین انقلاب بوده است. رسالت شورای نگهبان در ساختار نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطابق اصول 91، 93، 94 و 96 قانون اساسی، حفاظت از قانون اساسی و احراز مطابقت کلیه قوانین نظام با اسلام ناب و موازین شریعت است. هم‌چنین بر اساس اصول 99 و 115 و 118 قانون اساسی، شورای نگهبان مسئولیت احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده دارد. بنابراین طبیعی است که آن نهاد محترم در بررسی و احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات، تمامی ابعاد و جوانب مربوط به اصول مذکور را مدنظر قرار داده و وظیفه خود را با استحکام تمام انجام دهد و در انجام وظایف قانونی خود، از فضاسازی و جوّسازی برخی افراد و گروه‌ها إبایی نداشته باشد و تحت تأثیر هیچ قدرتی قرار نگیرد. اما با کمال تأسف این روزها و در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری شاهدیم برخی افراد و گروه‌ها از قانون تخطی کرده و با حمله به این نهاد مقدس و پرافتخار، مطالبی را مطرح می‌کنند که خوراک رسانه‌ای را برای معاندان و ضد انقلاب فراهم کرده‌ است. ما جمعی از اساتید، روحانیون و طلاب حوزه علمیه خراسان جنوبی، حمایت قاطع خود را از تصمیمات انقلابی و قانونی شورای محترم نگهبان اعلام می‌داریم و ضمن تشکر از نامزدهایی که به قانون تمکین نموده‌اند، اقدامات و رفتارهای خلاف قانون برخی افراد و گروه‌ها را محکوم می‌کنیم و انتظار داریم نامزدهای انتخاباتی که به هر دلیلی احراز صلاحیت نشده‌اند و طرفداران آن‌ها، حرمت نهادهای قانونی کشور و نظام را رعایت کرده، نسبت به رأی و نظر شورای نگهبان که برخاسته از قانون اساسی است، تمکین نمایند و یقین بدانند که با قانون‌مداری و ولایت‌مداری قطعاً جایگاه آن‌ها،‌ در قلوب ملّت محفوظ خواهد بود و در پیشگاه خداوند متعال نیز مأجور خواهند بود. جمعی از اساتید، روحانیون و طلاب حوزه علمیه خراسان جنوبی •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
🛑 دفتر نهاد مقام معظم رهبری 🔹 فراخوان جذب روحانی در دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند برای مطالعه شرایط از تصویر فوق استفاده نمایید. ✔️مهلت ثبت نام تا۵تیرماه ۱۴۰۰ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
🔰 سخن‌نگاشت: ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ 🔰رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی: "کسانی که نرفتن به پای صندوق را ترویج می‎کنند، دلسوز مردم نیستند." ♻️ به مردم عزیزمان عرض می‎کنم؛ 📢ملت عزیز ایران! ✅ انتخابات در یک روز انجام می‎گیرد امّا اثر آن در چند سال باقی می‎ماند. ✅ در انتخابات شرکت کنید؛ ✅ انتخابات را متعلق به خودتان بدانید، که متعلق به شماست؛ ✅ و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند: 🔸به آنچه که درست و حق است. 🔸و به کسی که شایسته است. ✅ و بروید پای صندوق و رأی بدهید. ✅ به حرف این کسانی که ترویج می‎کنند که: 🔅فایده‌ای ندارد، 🔅نرویم، 🔅نمی‎رویم پای صندوق رأی، اعتنا نکنید. ✅ این‎ها نیستند. 🌷کسی که دلسوز مردم است، مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی‎کند.🌷 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj