eitaa logo
حوزه علمیه خراسان جنوبی
1.4هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
596 ویدیو
64 فایل
این کانال متعلق به مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی می‌باشد. 🔸ارتباط با مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی http://eitaa.com/modiriat_khj ارتباط با ادمین @kianikhj
مشاهده در ایتا
دانلود
💡 ۲۰ توصیه کلیدی رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیون ◻️معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه ۲۰ توصیه کلیدی و کاربردی از رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیون را در قالب «میثاق طلبگی» منتشر نموده است. + دانلود نسخه PDF👇 hawzahnews.com/xb8gh
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه چهاردهم: "وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَ فِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ" ♻️ نکته چهارم: لزوم شکر خداوند ♦️ لزوم شکرگزاری از والدین خصوصاً مادر، به جهت تحمل سختی‌ها و رنج‌های بسیار، برای رشد و تربیت فرزند، امری کاملاً مشخص و معلوم است لکن خداوند متعال با قرار دادن محبت فرزند در دل مادر، تحمل این رنج و سختی‌ها را آسان کرده است. به همین جهت شکر خداوند هم لازم و ضروری است. ♦️ در این آیه شریفه برای بیان لزوم شکر خدا و لزوم شکر والدین، یک مرتبه از واژه شکر استفاده شده است و این مسأله اهمیت شکرگزاری از والدین در کنار شکرگزاری از خداوند را می‌رساند و اینکه شکر والدین همان شکر خداوند است. ✅ آیه پانزدهم: "وَ إِنْ جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَ صَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا ۖ وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ۚ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" ♻️ نکته اول: استثناء اطاعت والدین ♦️ قاعده "ما من عام الا و قد خص" که در علم اصول فقه بحث می‌شود به معنای این است که الفاظی که عمومیت را می‌رسانند به احتمال زیاد تخصیص می‌خوردند. ♦️ در این آیه شریفه هم عمومیت اطاعت از پدر و مادر تخصیص می‌خورد و شامل زمانی که فرزندان را به خلاف شرع دعوت کنند، نمی‌شود و در آنجا اطاعت از والدین جایز نیست. ♦️ در تعارض اطاعت خالق و مخلوق، اطاعت خالق، مقدم است. ♦️ این مسأله در امور اعتقادی میان مذاهب اسلامی بسیار کاربرد دارد به شکلی که بعضی از برادران اهل سنت اطاعت امرا را در هر شرایطی واجب می‌دانند در حالی که شیعه اعتقاد دارد، عمومیت اطاعت از امرا، به واسطه قاعده "لا طاعة لمخلوق فی معصية الخالق" تخصیص می‌خورد. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه پانزدهم: "وَ إِنْ جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَ صَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا ۖ وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ۚ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" ♻️ نکته دوم: لزوم احترام به والدین در هر شرایطی ♦️ درست است که در تعارض اطاعت مخلوق با خالق، اطاعت از خالق لازم است، لکن نباید به مخلوق که در آیه والدین هستند بی‌احترامی شود. ♻️ نکته سوم: تفسیر واژه معروف ♦️ معروف اسم مفعول از ریشه معرفت است. ♦️ معروف در اصطلاح به معنای آن چیزی است که متعارف عرف و عقلا است. ♦️ در مقبولیت عرفی، هماهنگی عقل و شرع مورد تاکید است لکن اگر مخالف عرف و عقل بشود در آنجا معروف صدق نمی‌کند. ♦️ بعضی رفتارها جنبه خرافات پیدا کردند بنابراین نمی‌توانند معروف نام‌گذاری شوند. 🔴 برخی مصادیق خرافات: ⬅️ برخی رفتارها در روز سیزدهم فروردین مانند (گره زدن چمن، خارج شدن از منزل به دلیل نحسی سیزده، رها کردن سبزه در آب روان) ⬅️ عرض تسلیت در مجالس ترحیم با صدای بلند، هم‌زمان با تلاوت قرآن که چه بسا بی‌احترامی به قرآن است. ♦️ تذکر مهم: اميرالمؤمنين علیه‌السلام در خطبه 201 نهج البلاغه می‌فرماید: "أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ"؛ انسان در هیچ زمانی نباید خودش را در زندگی خرافی رها کند بلکه باید در مسیر حق حرکت کند حتی اگر در آن مسیر تنها باشد. ♦️ برداشت از این آیه شریفه این است که: "اطاعت از پدر و مادر در اموری که اوامرشان مخالف شرع نباشد هم‌چنین تکریم و احترام والدین در اموری که مخالف شرع است، از مصادیق رفتارهای متعارف و صحیح است." ♻️ نکته چهارم: محور اطاعت فقط پروردگار متعال است. ♦️ "إنابه" به معنای توجه کامل است یعنی از کسی تبعیت کنید که به صورت کامل متوجه منِ پروردگار است. ♦️ اطاعت مطلق فقط از حضرت حق و کسانی که توجه کامل به حضرت حق دارند یعنی پیامبران و امامان علیهم السلام، جایز است. ♻️ نکته پنجم: ترک مجادله با والدین در هر شرایطی ♦️ زمانی که والدین از فرزندان خود اوامری طلب می‌کنند که مخالف شرع است، فرزندان جایز به عدم اطاعت هستند لکن حق بی‌ادبی و بی‌احترامی ندارند و با ترک مجادله، روشن شدن این مساله را به قیامت بسپارند. ♦️ شاید از رفتار حضرت علی عليه‌السلام به این نتیجه برسیم که در مسایلی که نمی‌توان در دنیا نتیجه گرفت، نباید مجادله کرد، بلکه باید تا قیامت صبر کرد‌. ♦️ هر چند حضرت علی علیه‌السلام در ابتدا با رفتار و گفتار مخالفت خود را به چشم و گوش همه رساندند ولی بعد که این اعمال بی‌نتیجه ماندند، با ترک مجادله، روشن شدن حق را به قیامت سپردند. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
🔖 مدیر پذیرش حوزه علمیه خراسان : آزمون ورودی حوزه علمیه یک ماه به تعویق افتاد. 💠 حجت الاسلام ریحانی ضمن اشاره به این مطلب افزود : با توجه به تداوم وضعیت قرمز و نارنجی در اکثر شهرها و همچنین تداخل برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان با آزمون ورودی حوزه ، این آزمون با یک ماه تعویق در ۳۱ خرداد برگزار می شود و با توجه به این مطلب زمان ثبت نام حوزه علمیه خراسان هم تا ۲۵ خرداد تمدید شد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄          🆔 @pazireshkh
📝پیام مدیر حوزه علمیه خراسان به مناسبت روز قدس 🔻آیت الله سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان از اقشار مردم به ویژه روحانیت دعوت کرد با بهره گیری از عرصه های در اختیار به رسالت تبلیغی خود در دفاع از دین و مظلومین عالم ادامه دهند و فریاد خروشان ملت های آزادی خواه را بر سر مستکبران و رژیم غاصب صهیونیستی فرود آورند. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry.aspx?entryID=40299 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
🔰 سخن‌نگاشت | رهبرانقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز قدس ۱۴۰۰/۲/۱۷ ▪️فلسطین زنده‌ترین مسئله مشترک اسلامی است 🔸رهبر انقلاب: ماجرای فلسطین، همچنان مهم‌ترین و زنده‌ترین مسئله‌ی مشترک امّت اسلامی است. سیاستهای نظام سرمایه‌داری ظالم و سفّاک، دست یک ملّت را از خانه‌ی خود، از میهن و خاک آباء و اجدادی خود کوتاه کرده و در آن، رژیمی تروریست و مردمی بیگانه را نشانده است. •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
💠بسم الله الرحمن الرحیم 💠 ⏪با توجه به سئوالات مکرر خواهران محترم توضیحات ذیل جهت تبیین مطالب ارائه می گردد. 1️⃣ پذیرش از سراسر کشور در شهرستاهایی که فاقد حوزه علمیه خراسان هستند در مدرسه مجازی نجمه امکانپذیر است . 2️⃣ تحصیل در مدرسه مجازی حضرت نجمه سلام الله علیها برای متولدین 1368تا1360 از دیپلم تا مقاطع بالاتربرای کلیه متقاضیان از سراسر کشور امکانپذیر می باشد. 3️⃣ امکان تحصیل مجازی برای کلیه طلاب درحال تحصیل با تایید مدیر وگروه علمی در مدارس استان خراسان امکان پذیر است. 4️⃣ در صورتی که مدرسه علمیه شهرستان محل سکونت طلبه خواهر مایل به ارائه خدمات تحصیل مجازی نباشد امکان ثبت نام درمدرسه مجازی حضرت نجمه از سراسر استان خراسان برای خواهران بلامانع است 5️⃣حضوردر مصاحبه و اردو های آموزشی برای خواهران خارج استان الزامی است . 6️⃣ انتقالی طبق تقویم تحصیلی از مدارس حضوری به مدرسه نجمه در صورتی بلامانع است که مدرسه علمیه شهرستان محل سکونت طلبه خواهر مایل به ارائه خدمات تحصیل مجازی نباشد 7️⃣ دعوت برای مصاحبه حضوری ازمتقاضیان شهرستان ها و خارج از استان پس ازتایید اولیه درمصاحبه وبیناری (آنلاین ) صورت می پذیرد. هماهنگی لازم جهت اسکان متقاضیان انجام می گیرد. ⏪توجه : مصاحبه در ایام کرونایی تابع دستورات ستاد کروناست . ✍🏻 ثبت نام و تکمیل مراحل: سایت مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان، قسمت پذیرش 📄 برای آگاهی بیشتر به صفحه 23دفترچه پذیرش مراجعه فرمایید پشتیبانی ومشاوره : 05132008287 پیام رسان ایتا : @amanat @Tasnim_soltani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 حوزه علمیه خراسان طلبه می پذیرد. 📆مهلت ثبت نام تا ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ☎️ تلفن راهنما : ۰۵۱۳۲۰۰۸۲۰۰ 🌐 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.hozehkh.ir مراجعه فرمایید. 🆔 @pazireshkh
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فردآیه شانزدهم: "يا بُنَيَّ إِنَّها إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ في‏ صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّماواتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطيفٌ خَبير" ♻️ این آیه شریفه دومین مورد از مواعظ حضرت لقمان به فرزند گرامی‌شان است. ♻️ اولین موعظه در آیه سیزدهم طرح شد که موعظه به توحید و مبدأ باری‌تعالی بود و دومین موعظه در این آیه شریفه موعظه به معاد و بازگشت به سوی پروردگار است. 🔰 نکته اول: اشاره به یکی از ابعاد مهم مسأله معاد 🔹 معاد جزء‌ اعتقادات اصلی ادیان الهی است و ابعاد گوناگونی دارد. 🔹 در این آیه شریفه به یکی از ابعاد مهم این مسأله اشاره شده و آن حفظ و آوردن اعمال انسان در روز قیامت است. 👈توضیح: اعمال ما در دنیا زمان‌مند و گذرا است. کارهایی که دیروز یا یک ماه پیش یا یک سال پیش انجام داده‌ایم الان حاضر نیستند. خدای تعالی در این آیه شریفه می‌فرماید: 1⃣ این اعمال محفوظ است. 2⃣در روز قیامت این اعمال آورده می‌شود. «یأت بها الله» ❓سؤال: این محفوظ بودن و آورده شدن بر اساس چه سازوکاری است؟ ♻️ سه عامل در اینجا وجود دارد که سبب این سازوکار می‌شود. دو عامل مربوط به آوردن اعمال است و یک عامل مربوط به حفظ اعمال. 1⃣ علم خدای تعالی به تمام موجودات تعلق گرفته است و تمام موجودات در حیطه علمی پروردگار است؛‌ کوچک باشد یا بزرگ،‌ پنهان باشد یا آشکار،‌ بر روی زمین باشد یا در آسمان یا در اعماق زمین؛ فرقی نمی‌کند. 🔸اصلاً تقسیم به پنهان و آشکار برای ما انسان‌هاست که علم محدودی داریم ولی برای خدای تعالی که عالم مطلق است این تقسیم معنایی ندارد، برای پیامبران و ائمه علیهم‌السلام هم چون علمشان علم خدایی است پنهان و آشکار معنایی ندارد. 2⃣ قدرت خدای متعال هم قدرتی است که محیط بر تمام موجودات عالم است و هیچ استثنائی در آن وجود ندارد؛‌ از ذرات ریز هسته‌ای گرفته تا بزرگترین اشیاء عالم تحت نفوذ قدرت پروردگار عالم است. 🔸 این دو عامل مربوط به آوردن اعمال است: چون خدای تعالی هم علم دارد و هم قدرت دارد پس می‌تواند همه اعمال انسان را در قیامت بیاورد اما یک مسأله دیگر حفظ اعمال بود باید این اعمال حفظ شده باشد تا در قیامت آورده شود،‌ چطور این اعمال حفظ می‌شود؟ 3⃣ عامل حفظ اعمال انسان، نفس و جان انسان است. 🔅 هر عملی که انجام می‌دهیم یک اثری در نفس ما می‌گذارد و نفس ما آن را ثبت می‌کند. 🔅 الان با این وسائل الکترونیکی و رایانه‌ای که برای ثبت و نگهداری اطلاعات وجود دارد، درک این مسأله راحت‌تر است،‌ اگر چه سازوکار نفس برای ثبت اعمال به‌مراتب بسیار بالاتر از این هاردها و ابزارهای رایانه‌ای و الکترونیکی مثل دوربین‌های مدار بسته و امثال آن است و قدرت حفظ نفس به‌مراتب بیشتر است. ✳️ تفاوت بین این دوربین‌های مداربسته و آنچه در نفس ثبت می‌شود: ▪️دوربین‌ فیلم را ثبت می‌کند یعنی یک تصویر متحرک از عمل انجام شده است. ▪️ولی آنچه در نفس انسان ثبت می‌شود و در قیامت آورده می‌شود فیلم اعمال ما نیست بلکه خود اعمال است یعنی خداوند در قیامت ما را در همان صحنه قرار می‌دهد نه به صورت مجازی بلکه به صورت حقیقی و در صحنه واقعی. ▪️آنچه در قیامت به انسان نشان داده می‌شود خود صحنه واقعی اعمال است «یأت بها الله» و در درون این چهره واقعی چهره ملکوتی آن هم هست که یا بهشت و نعمت‌های بهشتی است یا دوزخ و عذاب‌های دوزخی. 🔰 نکته دوم: تناسب دو اسم لطیف و خبیر با صدر آیه شریفه 🔹 در پایان آیه شریفه دو اسم از اسماء‌ الله یعنی لطیف و خبیر ذکر شده است. این دو اسم ارتباط مستحکمی با مسأله معاد دارد. 🔹 لطیف به موجود ظریفی گفته می‌شود که آن قدر ظریف است که همه‌جا می‌تواند نفوذ کند مثل هوا و اکسیژن؛‌ خدا لطیف است یعنی در همه‌جا نفوذ می‌کند و همه‌چیز تحت اشراف و سیطره او قرار دارد. 🔹 خبیر یعنی کسی که خبره است یعنی کسی که کُنه و عمق شیء را می‌داند. مثلاً ما که خبره نیستیم وقتی به یک ماشین نگاه می‌کنیم ظاهرش را می‌بینیم اما کسی که خبره است به این چیزها نگاه نمی‌کند بلکه یک استارت می‌زند و با همین استارت وضعیت درون ماشین را می‌فهمد. خدا خبیر است یعنی از عمق وجود ما و نیات ما آگاه است. ⬅️ نتیجه: باید مراقب اعمال و رفتارمان باشیم چون هم خدای تعالی لطیف و خبیر است و هم تمام اعمال ما را در قیامت می‌آورد. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فردآیه هفدهم: "يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ" 🅾 در این آیه چهار توصیه دیگر از حضرت لقمان به فرزند گرامی‌شان مطرح شده است: 1⃣ توصیه به نماز 2⃣ توصیه به امر به معروف 3⃣ توصیه به نهی از منکر 4⃣ توصیه به صبر 🅾 برای موفقیت و سعادت در زندگی سه رابطه لازم و ضروری است: 1⃣ رابطه با خدا 2⃣ رابطه با جامعه 3⃣ رابطه با خود 🅾 در یک تقسیم‌بندی آن چهار توصیه بالا زیرمجموعه این سه رابطه قرار می‌گیرد: ✅ توصیه به نماز = رابطه انسان با خدا ✅ توصیه به امر به معروف و نهی از منکر = رابطه انسان با جامعه ✅ توصیه به صبر = رابطه انسان با خود 🔰 نکته اول: توصیه به نماز 1⃣ بهترین عمل برای تصحیح رابطه انسان با خدا، 《نماز》 است. 🔸اینکه گفته می‌شود نماز خیرالعمل است به جهت این است که وقتی انسان رابطه خودش را با خدا تصحیح کند سایر رابطه‌ها با عنایت خداوند درست می‌شود. 🔸بعضی‌ها اعتقاد داشتند بهترین عمل جهاد است در حالی که اگر کسی به واسطه نماز با خدا رابطه خوبی برقرار کند در زمان‌های مختلف و در میدان‌های مختلف حضور خواهد داشت؛ در هنگام مبارزه، جهاد خواهد کرد، در هنگام دستگیری، به نیازمندان کمک خواهد کرد و ... 2⃣《نماز》 بهترین وسیله و روشن‌ترین راه برای تقویت اراده و مبارزه با نفس است. 3⃣《نماز》 و ارتباط با خداوند قلب انسان را پاک می‌کند و از دیگر مشکلات گره گشایی می‌کند. 4⃣ توصیه علما به 《نماز》 و حل شدن مشکلات به واسطه 《نماز》برگرفته از این اعتقاد است که اگر رابطه با خدا درست شود سایر رابطه‌ها درست خواهد شد. 🔸《نماز》هم دافع و هم رافع مشکلات است. 🔰 نکته دوم: توصیه به امر به معروف و نهی از منکر 🔸 《امر به معروف و نهی از منکر》 به نوعی تصحیح رابطه انسان با جامعه و دیگران است. 🔸《امر به معروف و نهی از منکر》 یعنی اینکه من نسبت به جامعه مسئولیت دارم و چون مسئول هستم باید تلاش کنم تا خوبی‌ها را نشان دهم (امر به معروف) و بدی‌ها را پاک کنم. (نهی از منکر) 🔸 در حدیث زیبایی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: مسافران داخل کشتی حق ندارند کشتی را به بهانه اینکه محل استراحت خودم است سوراخ کنند. چون وقتی آب داخل کشتی راه پیدا کند همه مسافران را به کام مرگ خواهد کشاند. 🔸 بنابراین نمی‌توانیم در زندگی خود از امر به معروف و نهی از منکر دیگران ناراحت شویم بلکه باید خودمان احساس مسئولیت کنیم و این دو موضوع را نهادینه کنیم. 🔸 رابطه فرد و جامعه مانند رابطه اعضا بدن با مجموعه هستی انسان (جسم-روح) است. 🔸 سعدی علیه الرحمه می‌گوید: 🌹بنی آدم اعضا یکدیگرند (یک پیکرند) 🌹که در آفرینش ز یک گوهرند 🌹چو عضوی به درد آورد روزگار 🌹دگر عضوها را نماند قرار 🌹تو کز محنت دیگران بی غمی 🌹نشاید که نامت نهند آدمی 🔸 روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمودند: "مَثَلُ المُؤمِنِینَ فِي تَوَادِّهِم وَ تَعَاطُفِهِم وَ تَرَاحُمِهِم مَثَلُ الجَسَدِ إذَا اشْتَکَی مِنْهُ شَيءٌ تَدَاعَی لَهُ سَائِرُ الجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمَّي" 🔸 بر اساس این گرایش و پیوند است که جامعه معنای الهی ـ انسانی می‌یابد. 🔸 حقیقت آن است که با پیوند انسان‌ها به هم ارزش آن‌ها ظهور می‌کند و سلامت جامعه تضمین می‌شود. 🔸 با ظهور روح همبستگی و همیاری است که عمل صالح تحقق می‌یابد و جامعه به سوی کمال سیر می‌کند. 🔸 حضرت علی (علیه السلام) در کلمات قصار نهج‌البلاغه شماره ۳۷۷ می‌فرمایند: «و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل‌الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثة فی بحر لجی.» 🔸 امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود، حتی از جهاد بالاتر است؛ چون پایه‌ی دین را محکم می‌کند. اساس جهاد را امر به معروف و نهی از منکر استوار می‌کند. 🔸 به جهت جنبه پیشگیری 《امر به معروف و نهی از منکر》 باید یکی از شئون حاکمیتی در کشورهای اسلامی مسئله امر به معروف و نهی از منکر باشد. خداوند متعال در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج می‌فرماید: "الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَ لِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ" تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه هفدهم: "يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ" 🔰 نکته سوم‌: توصیه به صبر 🔸 توصیه به صبر در ذیل ارتباط انسان با خودش قرار می‌گیرد. 🔸 انسان وقتی به درجات بالا و سعادت می‌رسد که روحیه مقاومت و استقامت در برابر سختی‌ها داشته باشد. 🔸 انسان صبور می‌تواند بر اصول صحیح و درست خویش باقی بماند و با اصول خودش آن سختی را شکست دهد و الا انسان ضعیف به راحتی از اصول خودش دست بر می‌دارد. 🔸 انسان‌های صبور روحیات مقاوم و مستحکمی دارند و می‌توانند در سختی‌ها خودشان و دیگران را به سعادت برسانند. 🔸 صبر یک داروی بسیار تلخ است لکن برای درمان بسیاری از مرض‌ها مناسب است. 🔸 صبر کردن بسیار تلخ و سخت است لکن نتیجه آن سعادت روحی و جسمی را به دنبال دارد که بسیار شیرین است. 🔸 ضرب المثل فارسی به همین مسئله اشاره دارد:《صبر تلخ است و لیکن میوه شیرین دارد》 🔸 وظیفه بزرگ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، خداوند متعال را بر آن می‌داشت که متعدد ایشان را توصیه به صبر کند. 🔸بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم انسان‌ها هر اندازه که مسئولیت سنگین‌تری به دوش دارند باید آستانه صبر و تحمل خود را بالا ببرند. خصوصا انسان‌هایی که وظیفه "تعلیم و تربیت" را به عهده دارند. 🅾 راهکارهای تقویت روحیه صبر 1⃣ اعتقاد به وجود فواید در سختی 🔹 اعتقاد داشته باشیم در سختی‌ها فواید و منافعی وجود دارد. 🔹 خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن به این مسئله تذکر داده است: ☑️بقره آیه ۲۱۶《وَ عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ》 ☑️نساء آیه ۱۹ 《فَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا》 2⃣ بدانیم که بدتر از بد بسیار است. 🔸 در هنگام سختی‌ها به این باور برسیم خداوند متعال می‌توانست سخت‌تر از این هم برای من به وجود آورد. 🔸 یک داستان عبرت‌آموز‌: 🔻وقتی انوشیروان بر بزرگمهر، وزیر با تدبیر خود، خشم نمود، بر او تنگ گرفت و او را به زندانی تاریک افکند و گفت بر او سخت بگیرند. 🔻 بعد از مدتی انوشیروان جمعی را فرستاد که با او گفتگو کنند و از احوالش جویا شوند و هر چه شنیدند بی کم و کاست، به شاه برسانند. 🔻 آنها نزد حکیم رفته و گفتند: چندی است که در محنت و غم، روزگار می‌گذرانی امّا با این حال، چرا رنگ چهره‌ات مانند روز نخست است و هیچ تغییری نکرده و ضعفی در تو مشاهده نمی‌شود، حکمتش چیست؟ 🔻 حکیم گفت: این مقاومت و تحمّل به خاطر معجونی است که برای خود درست کرده‌ام و دایم از آن استفاده می‌کنم و در اثر آن مانند روز نخست هستم. 🔻 آنها سؤال کردند: اجزای آن معجون چیست؟ 🔻 حکیم گفت: 🔅 اول: اعتماد و اطمینان بر کرم خداوند است. 🔅 دوم: رضا به قضای خداوند و اینکه آنچه مقدر باشد، خواهد شد. 🔅 سوم: استقامت و پایداری را بهترین چیز برای امتحان یافتم. 🔅 چهارم: اگر صبر نکنم، چه کنم. 🔅 پنجم: توجه به افرادی که کارشان سخت تر از من است. 🔅 ششم: امید نجات از سختی و فشار و اینکه از این ساعت تا ساعت دیگر و از این ستون تا ستون دیگر فرج است. 🌷در نومیدی بسی امید است. 🌷پایان شب سیه سپید است. 🔻انوشیروان با شنیدن این سخنان، حکیم را از زندان آزاد کرد و مقام بهتری نسبت به قبل به او داد. 3⃣ انسان خودش را مملوک خدا بداند. 🔸 انسان‌ها زمانی در مصیبت‌ها ناراحت می‌شوند که خودشان را مالک آن چیزی می‌دانند که به خاطرش ناراحت شدند، در حالی که اگر اعتقاد داشته باشند همه هستی مخلوق خداوند و مملوک خداوند است و خدا برای بندگان خودش تصمیم می‌گیرد دیگر هیج زمان ناراحت نمی‌شود. 🔸 خداوند متعال در آیه ۱۵۶ سوره مبارکه بقره به ما توجه داده است: "الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ" 4⃣ توجه به بشارت برای صابران داشته باشد. 🔸 خداوند متعال در آیه ۱۵۷ سوره بقره به این مسئله اشاره کرده است. "اولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ ۖ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ المهتدون" تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فردآیه هیجدهم: "وَ لَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ" ♻️ در این آیه به دو موعظه دیگر از مواعظ حضرت لقمان به فرزندشان اشاره شده است. 1⃣ دوری از تکبر 2⃣ دوری از مرح (شیفتگی بی‌حدّ نسبت به دنیا) ♻️ نکته اول: توصیه به دوری از تکبر 🔆 صفت تکبر که در درون انسان رخ می‌دهد یک سلسله آثار دارد که در بیرون ظهور و بروز می‌کند. 🔆 همه صفات درونی - چه خوب و چه بد - در رفتارهای بیرونی هم تأثیر می‌گذارد و در جسم ظهور و بروز می‌کند، چون روح و بدن یک حقیقت را تشکیل می‌دهد. 🔆 یکی از آثار و نتایج تکبر، نگاه تحقیرآمیز به دیگران است. (لا تصعر خدک للناس) 🔆 در مقابل انسان متواضع، نگاهش به دیگران، نگاه مهربانانه است. 🔆 حضرت لقمان می‌فرمایند: ای فرزندم! مبادا در نگاه کردن به دیگران گونه‌های خود را بالا بگیری و با گوشه چشم نگاه متکبرانه داشته باشی به این معنا که طرف مقابل اصلاً برای تو ارزش نگاه مستقیم را ندارد. 🔆 در این فرمایش حضرت لقمان می‌خواهد از مطلق تکبر نهی کند اما با یکی از مظاهر بیرونی آن را بیان می‌کند زیرا بی‌اعتنایی فرد به دیگران در رفتارهای اجتماعی باعث می‌شود دیگران از او فاصله بگیرند. 🔆 یکی از توصیه‌های به اهل علم بر اساس این آیه شریفه این است که نسبت به عموم انسان‌ها و سؤالات عامیانه آن‌ها نباید رفتار متکبرانه داشته باشند. 🔆 در تاریخ نقل است حضرت عیسی علیه‌السلام پای حواریون خودش را شست‌وشو کرد، بعد به آن‌ها گفت: من که معلم شما هستم با شما چنین رفتار کردم تا شما هم با مردم چنین رفتار کنید، مبادا با دیگران رفتار متکبرانه داشته باشید. 🔆 حضرت لقمان می‌فرماید: انسان‌هایی که از جانب خداوند لطفی را دریافت می‌کنند نباید نگاه تحقیرآمیز به بندگان دیگر داشته باشند. ♻️ نکته دوم: توصیه به نهی از شیفتگی بی‌حدّ نسبت به دنیا 🔆 مرح به معنای شدّت شیفتگی نسبت به دنیا و تجلّیات آن است، به شکلی که برای انسان حالت مستی رخ می‌دهد. 🔆 خداوند به خاطر آزمایش به برخی انسان‌ها مال و ثروت یا جایگاه اجتماعی یا علم فراوان می‌دهد اما آن‌ها به این خاطر دچار مستی می‌شوند و آنچنان غرق در این نعمت‌ها می‌شوند که از منعم فراموش می‌کنند و دچار یک غفلت فوق‌العاده‌ای می‌شوند که نه به عبادت خالق فکر می‌کنند و نه به خدمت مخلوق. 🔆 چنین حالت بی‌توجهی به خداوند و مخلوقات او را "مرح" می‌گویند. 🔆 تعبیر دیگری که از این حالت در آیات شریف قرآن آمده، واژه "سکری" است. "إِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ" 🔆 سکری به معنای خارج شدن از حالت عادی و روی آوردن به غفلت است؛ حالت خطرناکی که دوری از حق تعالی را به دنبال دارد. 🔆 البته اسلام مخالف استفاده از زیبایی‌های دنیا نیست اما افراط در هر چیزی خطرناک است و افراط در استفاده از لذت‌های دنیوی هم انسان را از مسائل واجب و اصلی‌اش دور می‌کند. ♻️ نکته سوم: معنای مختال و فخور 🔸 تعابیر پایانی آیه شریفه به‌نوعی بیان علّت این دو دستور ابتدای آیه است؛ یعنی قرآن کریم فقط دستور را بیان نمی‌کند بلکه تبیین و روشنگری هم می‌کند: ✳️ مختال علّت است برای توصیه هفتم (نهی از تکبر) 🔆 مختال یعنی توهم‌زده؛ کسی که متکبر است دچار خیال و توهم است. 🔆 انسانی که خیال‌زده است می‌تواند تکبر و غرور داشته باشد و الا انسان عاقل که حقیقت را درک می‌کند و به ضعف‌های خود توجه دارد هرگز دچار تکبر نخواهد شد. ✳️ فخور علت است برای موعظه هشتم (نهی از مستی و مرح نسبت به دنیا) 🔆 فخور به معنای ناز فروش است یعنی کسی که دارایی و کمال خویش را به رخ مردم می‌کشد. کسی که در لذت‌های دنیوی و حیوانی فرو رفته و به آن‌ها افتخار می‌کند. 🔆 افراط در لذت‌های حیوانی نه‌تنها افتخار ندارد بلکه مایه سرشکستگی است؛ انسانی که باید تا قرب الهی پیش برود همچنان سر در آخور حیوانیت دارد. این که افتخار ندارد! 🔆 اگر انسان از حکمت و عقلانیت اندک بهره‌ای برده باشد به این گونه چیزها افتخار نخواهد کرد. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
بازدید مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی از پروژه در حال احداث مدرسه علمیه باقرالعلوم علیه السلام اسدیه @howzehkhj
مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی: همه مصرف‌کننده نیروی انسانی هستند و معلم تولید کننده نیروی انسانی است. به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین خسروی در دیدار با مسئولین و اساتید مدرسه علمیه باقرالعلوم علیه السلام اسدیه ضمن تقدیر و تشکر از تلاش ها و زحمات آنان گفت: معلمی بالاترین و والاترین و مؤثرترین شغل است؛ زیرا همه برای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت کار می‌کنند ولی معلم برای استمرار زمان کار می‌کند، همه مصرف‌کننده نیروی انسانی هستند و معلم تولید کننده نیروی انسانی است. @howzehkhj
تجلیل از اساتید و مسئولین مدرسه علمیه اسدیه به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، همزمان با ایام شهادت استاد شهید مطهری وگرامیداشت مقام معلم؛ با حضور حجت الاسلام والمسلمین خسروی؛ از مسئولین و اساتید مدرسه علمیه باقرالعلوم علیه السلام اسدیه تجلیل شد. @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه نوزدهم: "وَ اقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ" 💢 در این آیه شریفه به دو موعظه دیگر از مواعظ حضرت لقمان به فرزندش اشاره شده است. 1⃣ رعایت اعتدال در راه رفتن 2⃣ رعایت اعتدال در صحبت کردن ♻️ مقدمه‌ 💢 مطلب اول: ما دو نوع حکمت داریم: 🔆 حکمت نظری (در حوزه اندیشه) 🔆 حکمت عملی (در حوزه رفتار) 💢 این دو موعظه از نوع حکمت عملی است. 💢 مطلب دوم: زیبایی‌های وجودی انسان دو جنبه دارد: 🔆 جنبه زیبایی درونی (اندیشه) 🔆 جنبه زیبایی بیرونی (رفتار) 💢 در مکتب اخلاقی اسلام به هر دو جنبه وجودی انسان توجه می‌شود. ♻️ نکته اول: تفسیر "و اقصد فی مشیک" ⬅️ برای این عبارت سه تفسیر بیان شده است: ✅ تفسیر اول: اعتدال از جهت کمّیت 🔸 در راه رفتن نه تند حرکت کند نه آهسته، بلکه اعتدال را رعایت کند. 🔸از امام موسی کاظم (عليه‌السلام) نقل است که فرمودند: «تند راه رفتن، متانت مؤمن را از بین می‌برد». (ابن بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج3، 561، دفتر انتشارات اسلامى، قم‏، 1413ق.) 🔸آرام راه رفتن موجب خستگی دیگران می‌شود. 💐رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود 💐رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود (سعدی) ✅ تفسیر دوم: اعتدال از جهت کیفیت 🔸در راه رفتن نباید تکبّر داشت و نیز نباید حالت ذلّت به خود گرفت. ✅ تفسیر سوم: داشتن هدف مثبت 🔸هنگام راه رفتن: 👈 اولاً: باید هدف داشته باشد یعنی اگر فردی از او سوال پرسید به چه علت راه می‌روی؟ پاسخ مناسب بدهد. 👈 ثانیاً: هدف ارزشمندی داشته باشد، مثلاً: 🔅 به کلاس برای مجلس درس می‌روم؛ 🔅 به مسجد برای عبادت خالق می‌روم؛ 🔅 کارگاه برای خدمت به خلق می‌روم؛ 🔅 و ... 🔅 نه اینکه بیان شود به مجلسی می‌روم که قرار است لهو انجام دهیم. 💢 نتیجه‌گیری از نکته اول: ⬅️ اعتدال و میانه‌روی در همه شئون زندگی ⬅️ اعتدال و میانه‌روی هم در کمّیت و هم کیفیت 🔰یک توصیه: رعایت اعتدال در زندگی اهل علم بسیار توصیه شده و بسیار ضروری است. (خصوصاً در خرید وسیله نقلیه و منزل) ♻️ نکته دوم: تفسیر "و اغضض من صوتک" ⬅️ برای این عبارت سه تفسیر بیان شده است. ✅ تفسیر اول: اعتدال در میزان صدا حتی در شرایط عادی و غیر مجادله 🔸 صداى خود را كوتاه كنيم، از فرياد بيهوده بپرهيزيم و بيانى نرم و آرام داشته باشيم. 🔸 فرياد كشيدن و بلند كردن صدا، امرى ناپسند و نكوهيده است. ✅ تفسیر دوم: اعتدال در میزان صدل هنگام مجادله 🔸 مشخص و معلوم است که در شرایط عادی انسان‌ها صدای خودشان را بلند نمی‌کنند، به همین جهت خداوند در این آیه شریفه دستور به اعتدال میزان صوت در مجادله داده است. 🔸 برای جلوگیری از بلندی صدا در مجادله انسان باید به خودش مسلط شود. 🔸 هنگام غلبه احساس بر عقل، شخص صدای خود را در مجادله بلند می‌کند. 🔸 غلبه احساسات علّتی برای کم شدن نور عقل است. 🔸حتی در شوخی‌ها نباید صدا را بالا برد‌. ♻️ نکته سوم: تعلیل موعظه دوم 🔹 چون بدترين صداها، صداى بلند خران است، پس صداى خود را بلند نكنيد. 🔹 در همه انسان‌ها اگر جنبه انسانی تقویت نشود، قطعاً جنبه حیوانی تقویت خواهد شد. 💢 دفع دخل مقدر: 👈 ممکن است برخی با استناد به آیه ۱۴۸ سوره نساء "لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَ كَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا" بگویند: انسان برای دفع ظلم می‌تواند صدایش را بلند کند. 🔻 در پاسخ باید بگوییم: 👈 این آیه ثابت نمی‌کند که انسان اجازه دارد در مواردی که ظلمی واقع شده است، صدای خود را بلند کند بلکه مقصود این است که معایب ظالم را در محلی که تاثیر دارد و باعث می‌شود شخص از ظلم خود دست بردارد، بیان کنیم. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه بیستم: "أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً ۗ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى وَ لَا كِتَابٍ مُنِيرٍ" ♻️ بیان اجمالی 🔸 از آیه ۲۰ تا ۳۴ به اختلاف موحدین و مشرکین در دو موضوع می‌پردازد: 👈۱- توحید ربوبی 👈۲- معاد و جهان آخرت ✳️ اختلاف اول: توحید در ربوبیت 🔸 مشرکین توحید در خالقیت را قبول داشتند لکن توحید در ربوبیت را قبول نداشتند، در حالی که موحدین توحید ربوبی را قبول دارند. 🔸 قرآن به دنبال این است که ثابت کند همه موجودات از جمله ملائکه، جنیان، ارواح مقدسه، ستارگان همه مسخر خداوند متعال هستند و بدون اذن او هیچ اثری ندارند و خداوند امور جهان را به صورت کامل واگذار نکرده است. ✳️ اختلاف دوم: معاد و جهان آخرت 🔸 مشرکین معاد را قبول ندارند در حالی که موحدان اعتقاد به معاد و بازگشت به سوی خداوند دارند. ♻️ بیان تفصیلی آیه بیستم ✳️ نکته اول: تسخیر آسمان‌ها و زمین 🔸 یکی از نشانه‌های توحید ربوبی تسخیر آسمان‌ها و زمین برای انسان است. 🔸 تسخیر به معنای قرار دادن اشیاء در مسیر مشخص برای هدف معین است. 🔸 آسمان‌ها و زمین در مسیر معین برای پرورش انسان قرار گرفته است به گونه‌ای که سبب رشد انسان می‌شود. 🔰 اقسام تسخیر: 1⃣ تسخیر غیر اختیاری 🔸 به این معنا که انسان در آن تسخیرها هیچ نقشی ندارد. مثل آفرینش خورشید، باران، گیاهان، حیوانات، دریا، باد، ابر و ... 🔸 انسان برای حیات و رشد معنوی به همه موارد بالا نیازمند است. به همین دلیل خداوند به شکلی آن موجودات را مدیریت کرده که سبب رشد و حیات انسان و حتی موجودات دیگر بشوند. 🔸 تسخیر آسمان‌ها و زمین نشان از "توحید در ربوبیت" جهان توسط خداوند متعال است. 2⃣ تسخیر اختیاری 🔸 خداوند با هدیه قدرت تفکر به انسان، سبب شده تا انسان‌ها با "قدرت علم و اختیار" از مخلوقات دیگر (آسمان و زمین) برای منافع خویش استفاده کند و بهره‌مند شود. و همه آن‌ها را در تسخیر خویش قرار دهد و این نوع تسخیر یکی دیگر از نشانه‌های توحید ربوبی است. 🔰 نشانه‌های وجود مدیریت صحیح 👈 ۱. هدف‌گذاری 👈 ۲. برنامه‌ریزی 🔸 دو نشان بالا در مدیریت جهان هستی به صورت کامل قابل مشاهده است. 🔸 هدف جهان هستی رسیدن انسان به کمال است. 🔸 برنامه‌ریزی جهان هستی همان تسخیر عالم وجود برای رسیدن انسان به کمال است. 🔸 در نتیجه جهان هستی یک مدیر لایق و شایسته دارد که همان خالق جهان است. 🔸 اولین نشانه توحید ربوبی، مدیریت حضرت حق نسبت به جهان است. ✅ نکته دوم: معنای "أسبغ علیکم نعمه" 🔸 کلمه "أسبغ" به معنای شمولیت و کمال است. یعنی خداوند به اندازه نیازهای انسان نعمت بدهد و نعمت‌ها به گونه‌ای باشد که همه نیازهای انسان را پاسخ بدهد. 🔸 معمولا وقتی کلمه " نعمت" گفته می‌شود نعمت‌های مادی به ذهن می‌آید در حالی که ما دو نوع نعمت داریم: نعمت تکوینی و نعمت تشریعی. 🔸نعمت تکوینی: همان خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها و امثال اینها است. 🔸 نعمت تشریعی: همان کتاب‌های آسمانی، علماء ربانی، اوصیاء الهی، نعمت هدایت، نعمت فقاهت، نعمت امامت، نعمت نبوت و امثال اینها است. ✅ نکته سوم: معنای نعمت ظاهری و باطنی 🔸 مراد از نعمت در این آیه شریفه، نعمت‌های بیرونی نیست بلکه نعمت‌های درونی است. 🔸دلیلش این است که نعمت‌های بیرونی خارج از ذات ماست و این موارد را خداوند در آیات قبل بیان فرموده است. پس مراد در این آیه نعمت‌های درونی است؛ نعمت‌هایی که به هستی ما برمی‌گردد. 🔸نعمت‌های ظاهری از جانب خداوند همان حواس پنج‌گانه است. 🔸 نعمت باطنی از جانب خداوند حواس باطنی است یعنی قوه عاقله، قوه متخیله، قوه متوهمه، قوه حافظه و قوه حس مشترک 🔸 "اسبغ" هماهنگی حواس ظاهری و باطنی است و این خود نشان از مدیریت و توحید ربوبی خداوند می‌دهد. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
تجمع انزجار طلاب و دانشجویان از اسرائیل کودک کش 📆 یکشنبه 26 اردیبهشت ساعت 11:30 📌 در جوار شهید گمنام حوزه علمیه @howzehkhj
تجمع اعلام انزجار طلاب و دانشجویان بیرجند از رژیم کودک‌کش اسراییل به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، جمعی از اساتید، طلاب و دانشجویان بیرجند پیش از ظهر امروز با حضور آیت الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی و مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه قم در جوار مزار شهید گمنام حوزه علمیه جمع شده و به جنایات رژیم صهیونیستی اسراییل علیه مردم مظلوم فلسطین اعتراض کردند. @howzehkhj