eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم مهمترین عنصر در رشد علمی انسان، کتاب نیست. گاهی دوستان سوال می کنند که برای قوی شدن در فلان علم، کدام کتاب را بخوانیم. معنای دیگر این سوال، به طور عمومی این است که این افراد، نقش کتاب را بسیار جدی می دانند. البته این از اشکالات نظام آموزشی حوزه است. مهمترین عنصر در علم آموزی را استاد ایفا می کند. کسانی که به مراتب بالای علمی رسیده اند حتما مدتی را شاگردی کرده اند. شاگردی هم معنای خودش را دارد. منظور صرف کلاس رفتن نیست. هر چقدر استاد قوی تر باشد و توانایی رشد دادن علمی طلاب را بیشتر به عهده داشته باشد کتاب کم اهمیت تر می شود. اگر با احتیاط صحبت کنیم کتاب واقعا بیش از 20 30 درصد اثر ندارد. استاد است که در هر کلاسی و با هر کتاب معمولی و متداولی می تواند طلبه را به سمت اجتهاد پیش ببرد. اگر نظام آموزشی آنقدر عرصه را بر استاد تنگ کرد یا اینکه استاد توانایی چنین رشد دادنی را نداشت طبیعتا نقش پررنگ استاد، کمرنگ می شود و لذا نقش استاد صرفا حل کردن مطالب کتاب و اضافه کردن اطلاعات علمی طلاب است و در نتیجه کتاب محور کلاس خواهد شد نه استاد. در این صورت است که استاد می شود حاشیه و کتاب می شود متن در حالی که کسانی که رشد کرده اند در کلاسها و مجامع علمی ای شرکت داشته اند که استاد قوی ای محور بوده است و کتاب و نظرات دیگران حاشیه. استاد قوی و مجتهد پرور - در هر علمی نه صرفا اجتهاد در فقه - با یک روش آموزشی صحیح در فاصله زمانی کوتاهی باید فارغ التحصیلانی مجتهد را در کلاسش تربیت کند و الا بعد از عمری طلبگی و گاه عمری تدریس وقتی از استاد می پرسیم قبل و بعد از شما، این علم چه تغییری کرده است خواهیم دید هیچ تغییری نکرده و استاد محترم نقالی بوده است که مطالب را از گذشتگان به آیندگان منتقل کرده است که خوش گفته اند النقال کالبقال. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تاملات طلبگی: https://eitaa.com/ghorbani_hamedani
✅ پژوهش‌های علمی و پژوهش‌های تاریخ علمی 🔹 در این نمودار، رنگ سبز، نشان‌گر پژوهشی است که محقق انجام می‌دهد که می‌تواند هم پژوهش درجه یک باشد و هم پژوهش درجه دو. 🔸 پژوهش‌های تاریخ علمی ناظر به دیدگاه‌های پیشین در یک مساله‌اند اما پژوهش علمی ناظر به خود مساله است هرچند به عنوان مقدمه‌ای برای حل مساله از پژوهش‌های تاریخ علمی هم بهره می‌گیرد. ♦️ تذکر: برخی فلش‌های این نمودار برای نمونه است. مثلا نقد، نسبت به هر دیدگاهی قابل تصور است در صورتی که فلش آن فقط به سمت دیدگاه اول است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
آیا می توان ادات استفهامی داشت که هم مفید استفهام تصوری باشد و هم استفهام تصدیقی؟ آیا «طلب تعیین» می‌تواند طلب تصور باشد؟
هدایت شده از کانال نحو۷ استاد قربانی
005_1.mp3
16.55M
مغنی الادیب باب اول جلسه 5 : از: الثانی انها ترد لطلب التصور ص 31. تا: و هل مختص بطلب التصدیق ص 31
شیوه‌نامه کلاس نحو 7 (مغنی الأدیب).pdf
227.8K
✅ شیوه‌نامه کلاس نحو ۷ 📚متن درسی: مغنی الأدیب 🔍بر مبنای نظام آموزشی پژوهش‌محور 🖊 این شیوه‌نامه برای مرحله تصدیق از مراحل سه‌گانه آموزشی(تصور-تصدیق-تتبع) است که در مقاله «بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولید علم» مطرح شده است. ❗️مقاله فوق‌الذکر در کانال تأملات طلبگی قابل دسترسی است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
✅ شیوه‌نامه کلاس نحو ۷ 📚متن درسی: مغنی الأدیب 🔍بر مبنای نظام آموزشی پژوهش‌محور 🖊 این شیوه‌نامه برا
ان شاءالله به زودی صوت‌های کلاس مغنی مطابق با همین شیوه‌نامه در کانال تأملات طلبگی بارگزاری می‌شود.
فرم زمان‌بندی مطالعات کلاس نحو 7.pdf
54.4K
فرم زمان‌بندی مطالعات طلاب کلاس نحو ۷ (مغنی الأدیب) 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 ❇️ تدریس کتاب توسط استاد ارجمند قربانی همدانی (حفظه الله) آغاز شده و ما بر آنیم که صوت‌های دروس را به فضل الهی در کانال تأملات طلبگی به اشتراک بگذاریم ❇️ ♦️ نکته۱: در فایل درس‌ها غالبا چنددقیقه‌ای از کلاس به بیان نکات اخلاقی، معرفتی، احادیث معصومین (علیهم السلام) و یا ارائه مباحث علمی توسط طلاب اختصاص یافته است؛ لذا در اطلاعات همراه فایل صوتی قسمتی به عنوان (زمان شروع و پایان درس) که بیانگر ابتداء و انتهاء بحث درسی توسط استاد می‌باشد، درج شده است و باقی کلاس به همان نکات غیردرسی یا ارائه مطالب علمی دوستان اختصاص دارد. ♦️ نکته۲: این کلاس به شیوه بوده و به تدریس متن اکتفا نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از شیوه تدریس به فایل شیوه‌نامه کلاس به آدرس https://eitaa.com/ghorbani_hamedani/1451 مراجعه فرمایید. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
001.mp3
15.12M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ 🔸 جلسه 1 🕜 زمان کل کلاس: 31:15 ❇️ 📄 شروع متن: الباب الاول ص: 25 📄 پایان متن: الثانی ص: 29 ❇️ ☑️ موضوع: نگاه تفسیری در مغنی - پروژه تفسیر ادبی ابن هشام در مغنی 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
002.mp3
23.64M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 2 🕜 زمان کل کلاس: 48:50 ⏱ زمان شروع درس: 5:10 ❇️ 📄 شروع متن: الثانی ص: 29 📄 پایان متن: و لک ان تقول ص: 30 ❇️ ☑️ موضوع: نگاه تفسیری در مغنی - پروژه تفسیر ادبی ابن هشام در مغنی 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
003.mp3
20.82M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 3 🕜 زمان کل کلاس: 57:49 ⏱ زمان شروع درس: 00:50 ❇️ 📄 شروع متن: ولک ان تقول ص: 30 📄 پایان متن: و الهمزه اصل ادوات ص: 30 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
004.mp3
13.84M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 4 🕜 زمان کل کلاس: 29:49 ⏱ زمان شروع درس: 00:55 ❇️ 📄 شروع متن: و الهمزه اصل ادوات ص: 30 📄 پایان متن: الثانی ص: 31 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
005.mp3
40.03M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 5 🕜 زمان کل کلاس: 1:06:04 ⏱ زمان شروع درس: 10:58 ❇️ 📄 شروع متن: الثانی ص: 31 📄 پایان متن: الثالث ص: 31 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
هدایت شده از پاورقی
📝محمدصدرا مازنی 💠پیشنهاد عنوان پژوهشی: تحلیل تجربه نگاری الگوهای آموزشی مبتنی بر روش  سامرا 🔻در گپ و گفتهای صمیمی با مدیران، اساتید و فضلای حوزه فرصت را غنیمت می شمرم و درباره روش های آموزشی و در این باره که چگونه می توان بر محور پژوهش درس گفت، گفت و گو می کنم. در این مباحثات از سبک تدریسشان می شنوم و اینکه روش درسی برخی از آنان بر گرفته از روش سامرا است و نیز رضایت طلاب از شیوه درسی آنها. 🔻همواره پس از این مباحثات به خود می گفتم خوب است این تجربه ها مکتوب شود و در اختیار عموم اساتید و اهل نظر قرار گیرد؛ تا اینکه با خبر شدم این کار توسط دفتر هماهنگی امور مدارس قم(در زمان مدیریت حجت الاسلام والمسلمین آقای واحدی) انجام شده است. از سرگذشت این تجربه نگاری و تحلیل احتمالی آن خبری نداشتم؛ از این رو از طریق همکار خوبم آقای هاشم پور پی گیر شدم. ایشان بعد از بررسی خبر داد که اتفاق خاصی روی نوشته یاد شده نیافتاده و در همان مرحله تجربه نگاری باقی مانده است. از این رو به نظر می رسد تجربه های به دست آمده ظرفیت تحلیل و ارزیابی را داشته تا پس از اصلاح و تکمیل به جامعه علمی ارائه شود. 🔻برخی از سرفصل های پیشنهادی: ۱. توصیف الگوی تدریس سامرا؛ ۲. تجربه های تدریس مبتنی بر سامرا؛ ۳. بررسی تجربه ها با توجه به الگوهای نوین درسی؛ ۴. بررسی تجربه ها؛ امتیازات و اشتراکات؛ ۴. الگوی پیشنهادی. 🔻پ. ن: برخی از کوشش های نهادهای حوزه ای برای دست یابی به الگوی آموزش پژوهش محور: ۱. چنانکه گفته شد مرکز مدیریت حوزه های علمیه تجربه های تدریس اساتید را جمع آوری کرده است که می تواند به عنوان مهمترین منبع این تحقیق به شمار رود. ۲. مجله پژوهش و حوزه و نیز مجله رهنامه پژوهش هر کدام یک شماره مستقل را برای این موضوع اختصاص داده اند که اولی از طریق سایت معاونت پژوهش حوزه های علمیه و دومی از سایت مجله رهنامه پژوهش قابل دستیابی است. ۳. از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیز اخیرا الگویی به پژوهش حجت الاسلام والمسلمین زارعی تهیه شده است که منبع مهمی در این باره به شمار می رود. @masaelepazuheshi
aac_200917_001.mp3
25.78M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 6 🕜 زمان کل کلاس: 50:43 ⏱ زمان شروع درس: 08:00 ❇️ 📄 شروع متن: الثالث ص: 31 📄 پایان متن: افصل ص: 33 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
007.mp3
43.5M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 7 🕜 زمان کل کلاس: 1:09:40 ⏱ زمان شروع درس: 1:15 ❇️ بررسی نکات تاملی و بلاغی پیرامون معانی همزه 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
008.mp3
32.88M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 8 🕜 زمان کل کلاس: 1:04:11 ⏱ زمان شروع درس: 00:40 ❇️ 📄 شروع متن: فصل ص 33 📄 پایان متن: الثالث ص 34 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
009.mp3
21.41M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 9 🕜 زمان کل کلاس: 44:07 ⏱ زمان شروع درس: 00:00 ❇️ 📄 شروع متن: الثالث ص 34 📄 پایان متن: الخامس ص 34 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
010.mp3
33.4M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 10 🕜 زمان کل کلاس: 1:05:14 ⏱ زمان شروع درس: 03:57 ❇️ 📄 شروع متن: الخامس ص 34 📄 پایان متن: اذ ص 34 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
011.mp3
28.63M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 11 🕜 زمان کل کلاس: 55:33 ⏱ زمان شروع درس: 4:55 ❇️ ☑️ موضوع:بررسی معانی حقیقی استفهام و اغراض مختلف از استعمال همزه استفهام 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
012.mp3
40.14M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 12 🕜 زمان کل کلاس: 1:07:22 ⏱ زمان شروع درس: 10:20 ❇️ 📄 شروع متن: اذ ص 35 📄 پایان متن: االوجه الثانی ص 37 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
013.mp3
44.09M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 13 🕜 زمان کل کلاس: 1:17:13 ⏱ زمان شروع درس: از ابتدا تا دقیقه 30:05 ارائه بحث توسط یکی از دوستان پیرامون معنای مجازی همزه در آیات جز اول ❇️ ☑️ موضوع: داوری در باب دیدگاه ابن هشام و جمهور پیرامون اذ و مبنای ابن هشام در متعلق ظرف و جار و مجرور 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
014.mp3
38.92M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 14 🕜 زمان کل کلاس: 1:48:06 ⏱ زمان شروع درس: 1:36 ❇️ 📄 شروع متن: الوجه الثانی ص 37 📄 پایان متن: الوجه الرابع ص 38 ❇️ ☑️ موضوع: ماده فعل و قیود آن/ تعریفی دیگر از ظرف/ مجاز عقلی در اذ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani