eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاورقی
📝محمدصدرا مازنی 💠پیشنهاد عنوان پژوهشی: تحلیل تجربه نگاری الگوهای آموزشی مبتنی بر روش  سامرا 🔻در گپ و گفتهای صمیمی با مدیران، اساتید و فضلای حوزه فرصت را غنیمت می شمرم و درباره روش های آموزشی و در این باره که چگونه می توان بر محور پژوهش درس گفت، گفت و گو می کنم. در این مباحثات از سبک تدریسشان می شنوم و اینکه روش درسی برخی از آنان بر گرفته از روش سامرا است و نیز رضایت طلاب از شیوه درسی آنها. 🔻همواره پس از این مباحثات به خود می گفتم خوب است این تجربه ها مکتوب شود و در اختیار عموم اساتید و اهل نظر قرار گیرد؛ تا اینکه با خبر شدم این کار توسط دفتر هماهنگی امور مدارس قم(در زمان مدیریت حجت الاسلام والمسلمین آقای واحدی) انجام شده است. از سرگذشت این تجربه نگاری و تحلیل احتمالی آن خبری نداشتم؛ از این رو از طریق همکار خوبم آقای هاشم پور پی گیر شدم. ایشان بعد از بررسی خبر داد که اتفاق خاصی روی نوشته یاد شده نیافتاده و در همان مرحله تجربه نگاری باقی مانده است. از این رو به نظر می رسد تجربه های به دست آمده ظرفیت تحلیل و ارزیابی را داشته تا پس از اصلاح و تکمیل به جامعه علمی ارائه شود. 🔻برخی از سرفصل های پیشنهادی: ۱. توصیف الگوی تدریس سامرا؛ ۲. تجربه های تدریس مبتنی بر سامرا؛ ۳. بررسی تجربه ها با توجه به الگوهای نوین درسی؛ ۴. بررسی تجربه ها؛ امتیازات و اشتراکات؛ ۴. الگوی پیشنهادی. 🔻پ. ن: برخی از کوشش های نهادهای حوزه ای برای دست یابی به الگوی آموزش پژوهش محور: ۱. چنانکه گفته شد مرکز مدیریت حوزه های علمیه تجربه های تدریس اساتید را جمع آوری کرده است که می تواند به عنوان مهمترین منبع این تحقیق به شمار رود. ۲. مجله پژوهش و حوزه و نیز مجله رهنامه پژوهش هر کدام یک شماره مستقل را برای این موضوع اختصاص داده اند که اولی از طریق سایت معاونت پژوهش حوزه های علمیه و دومی از سایت مجله رهنامه پژوهش قابل دستیابی است. ۳. از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیز اخیرا الگویی به پژوهش حجت الاسلام والمسلمین زارعی تهیه شده است که منبع مهمی در این باره به شمار می رود. @masaelepazuheshi
aac_200917_001.mp3
25.78M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 6 🕜 زمان کل کلاس: 50:43 ⏱ زمان شروع درس: 08:00 ❇️ 📄 شروع متن: الثالث ص: 31 📄 پایان متن: افصل ص: 33 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
007.mp3
43.5M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 7 🕜 زمان کل کلاس: 1:09:40 ⏱ زمان شروع درس: 1:15 ❇️ بررسی نکات تاملی و بلاغی پیرامون معانی همزه 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
008.mp3
32.88M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 8 🕜 زمان کل کلاس: 1:04:11 ⏱ زمان شروع درس: 00:40 ❇️ 📄 شروع متن: فصل ص 33 📄 پایان متن: الثالث ص 34 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
009.mp3
21.41M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 9 🕜 زمان کل کلاس: 44:07 ⏱ زمان شروع درس: 00:00 ❇️ 📄 شروع متن: الثالث ص 34 📄 پایان متن: الخامس ص 34 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
010.mp3
33.4M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 10 🕜 زمان کل کلاس: 1:05:14 ⏱ زمان شروع درس: 03:57 ❇️ 📄 شروع متن: الخامس ص 34 📄 پایان متن: اذ ص 34 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
011.mp3
28.63M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 #أ ♦️جلسه 11 🕜 زمان کل کلاس: 55:33 ⏱ زمان شروع درس: 4:55 ❇️ ☑️ موضوع:بررسی معانی حقیقی استفهام و اغراض مختلف از استعمال همزه استفهام 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
012.mp3
40.14M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 12 🕜 زمان کل کلاس: 1:07:22 ⏱ زمان شروع درس: 10:20 ❇️ 📄 شروع متن: اذ ص 35 📄 پایان متن: االوجه الثانی ص 37 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
013.mp3
44.09M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 13 🕜 زمان کل کلاس: 1:17:13 ⏱ زمان شروع درس: از ابتدا تا دقیقه 30:05 ارائه بحث توسط یکی از دوستان پیرامون معنای مجازی همزه در آیات جز اول ❇️ ☑️ موضوع: داوری در باب دیدگاه ابن هشام و جمهور پیرامون اذ و مبنای ابن هشام در متعلق ظرف و جار و مجرور 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
014.mp3
38.92M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 14 🕜 زمان کل کلاس: 1:48:06 ⏱ زمان شروع درس: 1:36 ❇️ 📄 شروع متن: الوجه الثانی ص 37 📄 پایان متن: الوجه الرابع ص 38 ❇️ ☑️ موضوع: ماده فعل و قیود آن/ تعریفی دیگر از ظرف/ مجاز عقلی در اذ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
015.mp3
39.19M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 15 🕜 زمان کل کلاس: 1:21:38 ⏱ زمان شروع درس: 42:14 📄 شروع متن: الوجه الرابع ص 38 📄 پایان متن: و هل هی ظرف مکان ص 38 ❇️ ☑️ موضوع:بررسی معنای مفاجاه برای اذ و طرح این سوال که آیا حقیقتا معنای مفاجاه از اذ و سیاق جملات بعد از آن فهمیده می شود یا اینکه معنا مفاجاه را از روابط معنایی بین کلمات فهمیده می شود؟ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
016.mp3
46.2M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 16 🕜 زمان کل کلاس: 1:14:47 ⏱ زمان شروع درس: 4:45 📄 شروع متن: و هل هی ظرف زمان ص 38 📄 پایان متن: کما یعمل التالی اسم شرط فیه ص 38 ❇️ ☑️ موضوع: آیا از ساختار جمله ای که (بینا-بینما) و (جمله 1) و (اذ) و (جمله 2) در آن است، همیشه مفاجات فهمیده می شود؟ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
درسنامه انتخاب مساله پژوهش.pdf
940.4K
درسنامه انتخاب مسئله پژوهش 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ با ما در کانال تأملات طلبگی همراه باشید🌹 🔎 @ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
درسنامه انتخاب مسئله پژوهش #آموزش_پژوهش #درسنامه_انتخاب_مساله_پژوهش #مساله_پژوهش #تحقیق_موضوع_محور
این درسنامه قبلا در کانال بود که ظاهرا فایل آن آسیب دیده بود. دوباره تقدیم دوستان شد.
aac_017.mp3
31.64M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 17 🕜 زمان کل کلاس: 1:27:52 ⏱ زمان شروع درس: 5:17 ❇️ 📄 شروع متن: و هل هی ظرف مکان ص 38 📄 پایان متن: مساله ص 39 ❇️ ☑️ موضوع: آیا مفاجات از سیاق اذ و جمله ما قبل آن فهمیده می شود یا معنای غیر منتظره بودن را از هم نشینی کلمات می فهمیم؟ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
018.mp3
34.76M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 18 🕜 زمان کل کلاس: 57:29 ⏱ زمان شروع درس: 2:36 ❇️ 📄 شروع متن: مسالة ص 39 📄 پایان متن: اذا ص 40 ❇️ ☑️ موضوع: طرح دو سوال 1. آیا اذا اسم زمان ماضی است یا اسم زمان عام(ظرف زمان مطلق)؟ 2. آیا به لحاظ مفهومی، جمله می تواند مضاف الیه باشد؟ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
019.mp3
34.36M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 19 🕜 زمان کل کلاس: 1:02:07 ⏱ زمان شروع درس: 24:47 ❇️ 📄 شروع متن: اذا ص 40 📄 پایان متن: او الثالث الزمخشری ص 40 ❇️ ☑️ موضوع: 1. از ابتدا جلسه تا دقیقه 20 مباحثه پیرامون ماهیت ندا/ 2. طرح سوالی در ارتباط با ماهیت جمله اسمیه و فعلیه. / 3. فایده تقسیم جمله به اسمیه و فعلیه چیست؟ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ چگونه عاشق علم شویم؟ 🔸حتما خیلی از ما طلبه‌ها از علاقه بسیار زیاد بزرگان به علم و کار علمی داستان‌ها شنیده‌ایم. شاید هم به این سوال فکر کرده‌ایم که این علاقه چگونه به وجود می‌آید؟ چه طور می‌توان به این حد عاشق مطالعه بود و این همه سختی‌ها را به جان خرید؟ 🔹 هرچند ممکن است قدری از این عشق، ارثی یا محیطی باشد اما قطعا همه آن چنین نیست. بخش عمده این شورِ علم‌ورزی، اکتسابی است. اما چه طور می‌شود به آن رسید؟ 🔸 همه بزرگان علمی، خواسته یا ناخواسته برای رسیدن به این میزان از علاقه به علم، مرحله به مرحله جایزه دریافت کرده‌اند. این جایزه در هر مرحله علاقه آنان به علم را افزایش می‌داده است. اما این جایزه چیست؟ 🔹نقل است که ارشمیدس، دانشمند یونانی زمانی که مشغول استحمام بود، اصل معروف خود را کشف کرد و از هیجان این کشف، برهنه به بیرون دوید و فریاد زد که یافتم یافتم. همه اندیشمندان بزرگ در زندگی خود موارد زیادی از این «یافتم یافتم»‌ها داشته اند هرچند برهنه به بیرون ندویده‌اند.😊😊 🔸 وقتی عالمی در علم‌ورزی‌اش چیز جدیدی را کشف می‌کند هیجان این کشف و لذت این فهم، او را به تکرار چنین تجربه لذت‌بخشی سوق می‌دهد. کسی که کشف می‌کند علاقه دارد که بازهم کشف کند. این هیجان راز علاقه شدید بزرگان به علم است. 🔹البته لزوما این کشف، به معنای تولید علم نیست بلکه ممکن است این شخص مطلبی را کشف کرده باشد که دیگران هم کشف کرده‌اند. و به تعبیر دیگر لزومی ندارد که این کشف جدید در گستره تاریخ علم هم جدید باشد بلکه مهم این است که این کشف خود آن شخص باشد یعنی او تولیدگر و کاشف باشد نه اینکه کشف دیگران را مطالعه کند و بفهمد. کاشف کسی است که مساله‌ای را حل می‌کند نه اینکه حل دیگران را مطالعه کند. 🔸 در نظام آموزشی اگر طلبه کاشف نباشد به درس بی‌علاقه خواهد بود. ظرف وجودی انسان توان این همه واردات را ندارد. اینکه بسیاری از طلبه‌ها تا سال‌ها بی‌علاقه به علم هستند به این دلیل است که انتظار نظام آموزشی ما از طلبه این است که بخواند و بفهمد یعنی باید سالها موجودی منفعل باشد. بعد از سال‌ها انفعال، به ناگاه در پایان‌نامه یا درس خارج باید فعال شود و تولید نظریه کند. 🔹آموزش پژوهش‌محور راهی است برای فعال شدن دانش‌پژوه در علم‌ورزی. در این نظام آموزشی طلبه باید خودش بفهمد و تولید علم کند البته در گستره شخصی و نه لزوما در گستره تاریخ علم. مربی این نظام آموزشی بیش از آموزش و تعلیم، قدرت کشف و تفکر و خلاقیت طلبه را فعال می‌کند. ارزش در این نظام آموزشی، توانایی نقد و حل مساله است نه حفظ کشفیات دیگران. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 با ما همراه باشید در کانال تاملات طلبگی: @ghorbani_hamedani
aac_201010_001.mp3
29.33M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 20 🕜 زمان کل کلاس: 49:35 ⏱ زمان شروع درس: 00:00 ❇️ 📄 شروع متن: و الثالث الزمخشری ص 40 📄 پایان متن: و اذا قیل ص 41 ❇️ ☑️ موضوع: آیا از جمله اسمیه بعد از اذا (که یک جمله ثبوتی است)، می شود مفاجات را فهمید یا اینکه مفاجات مناسب جمله حدوثی ( جملیه فعلیه بلاغی) می باشد؟ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
021.mp3
26.19M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 21 🕜 زمان کل کلاس: 1:12:45 ⏱ زمان شروع درس: 14:16 ❇️ 📄 شروع متن: و اذا قیل ص 41 📄 پایان متن: الثانی ص 41 ❇️ ☑️ موضوع: 1.کیفیت دلالت اذا فجائیه بر فجائیت / آیا از جملات ثبوتی (جمله اسمیه نحوی) مفاجات فهمیده می شود؟ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
aac_201012_001.mp3
18.33M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 22 🕜 زمان کل کلاس: 50:55 ⏱ زمان شروع درس: 00:00 ❇️ 📄 شروع متن: الثانی ص 41 📄 پایان متن: تنبیه ص 43 ❇️ ☑️ موضوع : بیان چند مسئله: 1.به طور دقیق، اذا در جمله ظرف زمان برای چه چیزی است؟ / 2. متعلق اذا در جمله چه چیزی است؟ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani
23.mp3
25.45M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 23 🕜 زمان کل کلاس: 1:10:41 ⏱ زمان شروع درس: 01:19 ❇️ 📄 شروع متن: تنبیه ص 43 📄 پایان متن: و اما الثانی ص 43 ❇️ ☑️ موضوع : بیان تفاوت معنای حتی با الی 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تاملات طلبگی: @ghorbani_hamedani
aac_201015_001.mp3
25.17M
📚 📚 🔸 باب اول 🔹 ♦️جلسه 23 🕜 زمان کل کلاس: 1:09:54 ⏱ زمان شروع درس: 01:20 ❇️ 📄 شروع متن: و اما الثانی ص 43 📄 پایان متن: و الثانی : ان تجی للماضی ص 43 ❇️ ☑️ موضوع : 1. معناشناسی حتی و الی / 2. ارائه سوال: اینکه گفته شده اذا برای زمان ماضی می آید، آیا زمان اذا از استقبال به ماضی تغییر پیدا می کند؟ یا اینکه اذا همان معنای استقبالی خودش را دارد ولی به سبب اغراضی خبر از یک واقعه ای می دهد که در گذشته اتفاق افتاده؟ 🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱🖱 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأملات طلبگی: @ghorbani_hamedani
هدایت شده از رهنامه پژوهش
❇❇ اشتیاق نسبت به مساله، شرط لازم برای استاد در ✳ مهمترین رکن در آموزش پژوهش‌محور استاد است، نه متن درسی. چرا که غایت قصوای این نظام آموزشی تربیت و خلاق است نه تعلیم. ✳ هدف نظام آموزشی حافظه‌محور، تعلیم و انتقال دانش است و لذا استاد به معنی واقعی کلمه «» است. در مقابل استاد در نظام آموزشی پژوهش‌محور به دنبال تربیت علمی و تقویت قوه تفکر و نقد و نوآوری دانش‌پژوه است و لذا باید استاد این نظام آموزشی را «» خواند. تعلیم در نظام آموزشی پژوهش‌محور مقدمه برای تربیت علمی است و لذا معلمی یکی از شئون فرعی استادمربی است لازمه رشد علمی محصلان این نظام آموزشی، مشارکت فعال در کلاس و فکر و ارائه نقطه نظرات پیرامون مساله مورد بحث است. مسلم است که شاگردی کردن بهترین استادمربی‌ها بدون تلاش علمی دانش‌پژوه به سرانجام نمی رسد. ✳ بر فرض مشارکت فعال دانش‌پژوه، طرف دیگر این گونه کلاس‌ها، استادمربی است. برای رسیدن به آرمان این‌گونه کلاس‌ها استادمربی باید همراه با دانش‌پژوه فکر کند و با سوال و نقد و نشان‌دادن نقاط ضعف و قوت یافته‌های دانش‌پژوه، او را رشد دهد. ✳ لازمه چنین امری که طبیعتا با مشقت فراوانی برای استادمربی همراه است، اشتیاق و هیجان‌زدگی او نسبت به مساله مورد بحث در کلاس است. اگر استادمربی نسبت به مساله‌ای که در کلاس مطرح می‌کند مشتاق نباشد به طور طبیعی تشنه نکات جدید هم نیست. زمانی استادمربی «اُذُن خیر» خواهد بود که خود مشتاق یادگرفتن باشد. هیجان ناشی از حل یک مساله علمی انرژی لازم برای بحث و شنیدن نکات جدید به او می‌دهد. ✳ اگر مساله ای که استاد در کلاس مطرح می‌کند، بعد از کلاس هم ساعت‌ها ذهن او را مشغول کند، نقد و نقطه‌نظر دانش‌پژوهان را مغتنم می‌شمارد و اگر نقدی جدی‌ مطرح شود با آغوش باز از آن استقبال می‌کند. چنین استادی با استادی که بعد از کلاس، مساله مورد بحث را فراموش کرده و به سراغ مساله دیگری می‌رود و اساسا مساله بیرون از کلاسش غیر از مساله درون کلاسش است، متفاوت است. استاد دوم ولو از نظر علمی قوی‌تر باشد در جنبه تربیت علمی موفق‌تر نخواهد بود. برخورد چنین استادی با نقد یا نکته جدیدی که پیش از این به ذهنش نرسیده و در کلاس مطرح می‌شود چه خواهد بود؟ ❌ واضح است که مراد از این مطلب این نیست که استادمربی باید درسی را تدریس کند که خودش مطالعات کافی در مورد آن را ندارد. مراد از این بیان این است که مساله مورد بحث در کلاس باید برای استاد تازه باشد و ذهن استاد بدان مشغول باشد. ✳ بنابراین استاد باید بر مساله مورد بحث در خارج از کلاس هم تمرکز داشته باشد، نه اینکه صرفا کارها و پژوهش‌های پیشین خود را تورقی کند و وارد کلاس شود. عموما چنین استادی حوصله و توان اداره چنین کلاسی را نخواهد داشت. با این حساب یک استادمربی در روز چند درس می‌تواند تدریس کند⁉
هدایت شده از ارتباط موثر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلخ‌ترین خاطره یک دختر گفت:بگو باباتون بیاد. ولی ما بابا نداشتیم... 💠 فرزند شهید مدافع حرم مهدی قاضی‌خانی یادمان هست که ما مدیونیم...؟ @ertebatmoaserdini .