eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله امروز 19 اردیبهشت کلاس نحو 3 تمام شد. محدوده این ترم تا اول باب الحروف است. امیدوارم تابستان بتوانیم این بخش باقی مانده را هم تمام کنیم. این ترم دوستان خوبی از کنگو، میانمار، چین، تایلند، هندوستان، ترکیه و آذربایجان داشتم که خیلی از محضرشان بهره بردم. امیدوارم هرجا هستند مورد عنایات خاصه حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه باشند. اینم عکس یادگاری روز آخر کلاس بود. از دوستان و بزرگواران عضو کانال هم خواهش می کنم بنده را حلال بفرمایند و هر نکته و انتقادی بود به بنده منتقل کنند. در این شبها و روزهای مهم بعد از فرج حضرت برای همدیگر دعا کنیم. @hedayeh
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
🌸🌺💐🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🔻علیت و حتی ناصبه🔻 🔸 بیان می شود که حتی گاهی بر سر فعل مضارع آمده و با أن در تقدیر، فعل مضارع را نصب می دهد. در این حالت حتی، جاره بوده و أن و ما بعد، تاویل به مصدر رفته و کل آنها مجرور به حتی جاره می شوند. در بیان معانی حتی ناصبه گفته شده که یا معنای الی (انتهاء غایت) می دهد یا معنای کی تعلیلیه. 🔸 به نظر می رسد حتی همیشه به معنای انتهاء غایت است البته با اختلافاتی که با الی دارد که فعلا محل بحث نیست. حتی تعلیله واقعا وجود ندارد. به عنوان مثال در آیه «هُمُ الَّذينَ يَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا» (منافقون/7) بیان می شود که حتی به معنای کی تعلیله است به این معنا که حتی بر علیت ماقبل برای مابعد دلالت دارد. 🔸 به نظر می رسد در این آیه و موارد مشابه دیگر، تعلیل، مدلول خود حتی نیست. حتی بیان می کند که انتهاء فعل قبل، مجرور به حتی است. از اینکه انتهاء فعل قبل فعل دیگری است نتیجه گرفته می شود که پس فعل قبل برای رسیدن به فعل بعد از حتی انجام شده است یعنی فعل مابعد علت غایی فعل قبل است. در این صورت از این ترتبی که بین فعل و غایت آن وجود دارد علیت فهم شده است. به عنوان مثال در آیه فوق، می گوید این عدم انفاق را انجام دهید تا به یک نتیجه برسید و آن اینکه در نتیجه عدم انفاق شما، اطرافیان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از کنار ایشان پراکنده شوند. اینکه مابعد حتی علیت غایی برای ماقبل دارد از مناسبات بین ما قبل حتی با مابعد آن فهمیده می شود نه اینکه علیت، موضوع له خود حتی باشد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال @gah_negareh
بسم الله الرحمن الرحیم لیست صوت های «الهدایه فی النحو(التحریر الثالث)» همراه با لینک صوت (جلسه 101 تا جلسه 112) 🎧 جلسه 101 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/712 🎧 جلسه 102 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/713 🎧 جلسه 103 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/714 🎧 جلسه 104 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/717 🎧 جلسه 105 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/730 🎧 جلسه 106 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/732 🎧 جلسه 107 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/733 🎧 جلسه 108 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/734 🎧 جلسه 109 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/735 🎧 جلسه 110 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/736 🎧 جلسه 111 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/737 🎧 جلسه 112 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/749
لیست صوت های «الهدایه فی النحو(التحریر الثالث)» همراه با لینک صوت (جلسه 81 تا جلسه 100) 🎧 جلسه 81 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/585 🎧 جلسه 82 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/586 🎧 جلسه 83 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/589 🎧 جلسه 84 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/590 🎧 جلسه 85 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/591 🎧 جلسه 86 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/611 🎧 جلسه 87 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/615 🎧 جلسه 88 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/623 🎧 جلسه 89 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/624 🎧 جلسه 90 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/635 🎧 جلسه 91 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/641 🎧 جلسه 92 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/643 🎧 جلسه 93 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/695 🎧 جلسه 94 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/696 🎧 جلسه 95 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/697 🎧 جلسه 96 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/698 🎧 جلسه 97 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/699 🎧 جلسه 98 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/708 🎧 جلسه 99 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/709 🎧 جلسه 100 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/710
190328_001.MP3_Default_1558469871.mp3
16.61M
جلسه  113 درس 30     المصدر شروع:  مقدمّه ص.    208 پایان: عمله: ...   ص.    209 زمان:  34:36 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190328_002.MP3_Default_1558472647.mp3
19.49M
جلسه  114 درس 30     المصدر شروع:  عمله: ...   ص.    209 پایان: 2.المنوّن  ص.    210 زمان:  40:36 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190330_002.MP3_Default_1558553700.mp3
17.83M
جلسه  115 درس.  30 و 31     المصدر  و  اسم الفاعل شروع:  2. المنوّن  ص.    210 پایان: عمله اسم الفاعل   ص.   212 زمان:  37:08 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190331_003.MP3_Default_1558693851.mp3
22.6M
جلسه  116 درس:   31      اسم الفاعل شروع: عمله اسم الفاعل   ص.   212 پایان:   پایان درس 31    ص.   213 زمان:  47:05 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190407_001.MP3_Default_1558702507.mp3
21.9M
جلسه  117 درس:   32 و 33      اسم مبالغه و اسم مفعول شروع: تعریف اسم المبالغه   ص.   215 پایان:   پایان درس 33    ص.   217 زمان:  45:36 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190408_001.MP3_Default_1558778642.mp3
21.44M
جلسه  118 درس:   34.       الصفة المشبهة شروع: تعریف الصفة المشبهة    ص.  219 پایان:   پایان درس 34    ص.   220 زمان:  44:39 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190409_001.MP3_Default_1558876774.mp3
22.47M
جلسه  119 درس:   35.       اسم التفضیل شروع: تعریف اسم التفضیل    ص.  222 پایان:   3. أن یکون مضافا    ص.   223 زمان:  46:48 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190410_001.MP3_Default_1558950933.mp3
20.83M
جلسه  120 درس:   35.       اسم التفضیل شروع: 3. أن یکون مضافا    ص.   223 پایان: پایان درس اسم تفضیل    ص.  224 زمان:  43:23 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نکته طلبگی در باب معرب و مبنی واقعا نمی فهمم چرا به فعل و حرف می گوییم معرب یا مبنی. واقعا فعل معرب یعنی چی؟ حتما می فرمایید یعنی فعلی که با وجود عوامل نصبی منصوب و با وجود جوازم مجزوم میشه و اگر هم عامل نداشته باشه میشه مرفوع. اگر هم حرکت حرف آخر تغییر نکنه میشه مبنی. اولا حرف که اصلا مبنی نیست. چون مبنی کلمه ای است که اگر در جایگاهی در جمله قرار بگیره بر اساس موقعیتش حرکت حرف آخرش تغییر کنه. خب حرف که اصلا نمی تونه در جمله نقش بپذیره تا بخواد حرکت حرف آخرش تغییر بکنه یا نکنه. اونهایی که منطق خوندن می دونن. معرب و مبنی ملکه و عدم ملکه اند. به دیوار نمیشه بگیم کور چون کور کسی است که استعداد بینایی دارد. حرف هم مبنی نیست. فعل هم مبنی و معرب نیست. چون ما در نحو از جایگاه کلمات بحث می کنیم. نقش کلمه در جمله است که نشان می دهد یک کلمه مرفوع است یا منصوب یا ... فعل که درجمله نقش ندارد. ممکن است بگویید عواملی بر سر آن می آید. آیا ما در نحو از جمله و نقش کلمات در جمله بحث می کردیم یا اینکه هر جا عاملی بر سر کلمه ای دیگر بیاید هم جزء علم نحو است. با این حساب فقط اسم می تونه معرب و مبنی باشه. البته کلا بحث عامل و معمول را نمی فهمم. به نظرمیرسه این چیزی که می خونیم علم نحو نیست علم اعرابه. @gah_negareh
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نکته طلبگی در باب معرب و مبنی واقعا نمی فهمم چرا به فعل و حرف می گویی
به این مطلب فکر بفرمایید که کار علم نحو بررسی جایگاه کلمات در جمله است یا بررسی حرکت حرف آخر کلمات و تغییرات حرف آخر
190415_002.mp3
17.3M
جلسه  121 درس:   36 و 37.       اسم الفعل و اسماء العدد شروع: اسم الفعل    ص.   226 پایان: و بعد العشره للواحد(خط 8)    ص.  232 زمان:  35:26 https://eitaa.com/hedayeh
122.mp3
18.49M
جلسه  122 درس:  37.       اسماء العدد شروع: استعماله (خط 3)    ص.   232 پایان: ثم تقول (خط 6)    ص.  233 زمان:  38:23 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
123.mp3
18.95M
جلسه  123 درس:  37.       اسماء العدد شروع:   ثم تقول (خط 6)  ص.   233 پایان: اعراب الممیز    ص.  233 زمان:  39:10 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190417_001.mp3
17.29M
جلسه  124 درس:  37.       اسماء العدد شروع:  اعراب الممیز   ص.   233 پایان: پایان درس اسماء العدد    ص.  234 زمان: 35:54 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190417_002.mp3
19.93M
جلسه  125 درس:  38.       الاسم المنصرف و غیر المنصرف شروع:  اقسام الاسم المعرب   ص.   238 پایان:   3. العدل    ص.  239 زمان: 41:17 https://eitaa.com/hedayeh
190418_001.mp3
18.32M
جلسه  126 درس:  38.       الاسم المنصرف و غیر المنصرف شروع:   3.  العدل   ص.   239 پایان:  الثالث ((جُمَع))    ص.  239 زمان: 37:45 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
بسم الله الرحمن الرحیم بیان می شود که حروف زائده دارای معنای تاکید هستند. به نظر می رسد این حرف کاملا جای تامل دارد. تاکید یکی از امور فرازبانی است که در همه زبانها وجود دارد هرچند اسلوب آن در هر زبانی متفاوت است. فلسفه وجودی تاکید، این است که در ذهن مخاطب محتوای جمله آن طور که مقصود گوینده بوده جا نیفتاده و گوینده به ناچار از ادات تاکید استفاده می کند. دلیل اینکه مخاطب با وجود شنیدن جمله همچنان منکر یا شاک در محتوای جمله است این است که در ذهنش نسبت به آن جمله هنوز استبعاد وجود دارد. یکی از دلائل این استبعاد می تواند دلیل روانی باشد که برای رفع آن باید کلام را تکرار کرد یا از ادات دیگر تاکید استفاده کرد. یکی دیگر از دلائل استبعاد، وجود تسامح زبانی است. اینکه می توانیم در کلاممان مجاز استفاده کنیم و مثلا به جای اینکه بگوییم بخشی از کتابم پاره شد بگوییم کتابم پاره شد و مخاطب هم مقصود ما را بفهمد، باعث می شود وقتی کلامی می شنویم که گاهی دارای استبعاد هم هست گمان کنیم که این کلام، مجاز است نه حقیقت. گوینده برای نشان دادن اینکه کلامش، مجاز نیست از ادات تاکید استفاده می کند. واضح است که برای تاکید، باید مشخص کرد که اولا چه چیزی تاکید می شود یعنی موکَّد و بعد هم مشخص شود که غرض از این تاکید چیست. بدون این دو مورد، ادعای تاکید، ادعای صحیحی نیست. در حروف زائده یا در مواردی از این دست که ادعای تاکید می شود نمی توان غرضی بر این تاکید یافت. مثلا وقتی می گوییم ما جاءنی زید و لا بکر، لا زائده است زیرا زید فاعل عدم آمدن است و بکر هم که بر آن عطف شده یعنی نیامده است. اما تاکید از آن فهم نمی شود. یکی از دلائل واضحی که می تواند این مطلب را نشان دهد این است که اعراب همیشه به همین نحو سخن می گویند و کلام به گونه ای نیست که خیال کنیم در ذهن شنونده مشکلی از جهت قبول معنای حقیقی جمله وجود دارد. شبیه این بیان در عباراتی مانند اسکن انت و زوجک الجنة هم می آید. در این عبارت هم انت، تاکید نیست بلکه باید گفت این کلمات صرفا یک ساختار زبانی است که در زبان عربی وجود دارد. به عبارت دیگر یک عادت زبانی است و چنین نیست که اعراب وقتی بخواهند کلامشان را تاکید کنند از این اسلوب ها استفاده می کنند. ✍️ @gah_negareh
بسم الله الرحمن الرحیم یک سوال: بیان شد که خبر بر دو قسم است یا مفرد است یا جمله و مفرد هم یا مشتق است یا جامد. در مثل زید ضرب گفته شده که زید مبتداست و ضرب خبر و خود ضرب یک جمله است و دارای مسند و مسند الیه که عبارت است از فعل ضرب و هو مستتر که فاعلش است و به زید بر می گردد. زید هم مبتداست. در مثل زید ضارب ابوه گفته می شود که زید مبتدا و ضارب خبر و ابوه فاعل ضارب است چون ضارب از اسماء شبیه فعل است و عمل می کند و ابوه فاعل آن است. فاعل مسند الیه است و لذا اسم فاعل باید مسند بشود و لذا اسم فاعل و فاعلش تشکیل یک جمله را می دهند. چرا که فاعل به فعل یا شبه فعل اسناد می یابد. در نتیجه خبر زید ضارب ابوه هم مفرد است هم مفرد نیست بلکه جمله است یعنی اجتماع نقیضین. 😳😳😳🤔🤔🤔 پیدا کنید پرتقال فروش را. پاسخ هایتان را برای مدیر محترم کانال بفرستید. بعدا جواب ها را از ایشان می گیرم ان شاء الله. 👉 @Alikhorsandi @hedayeh
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم الحمدلله امروز کتاب هدایه به پایان رسید و ان شاءالله به زودی فایلهای باقی مانده در کانال قرار می گیرد. اگر بزرگواران نقدی یا نکته ای در مورد کلاس ها داشتند حتما ما را مطلع کنند. هدایای (انتقادات) شما را با جان و دل پذیرائیم.😊 👇👇 @alikhorsandi التماس دعا