eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
731 ویدیو
293 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢هشداری به مسئولان حوزوی در آستانه جشنواره فیلم فجر ✔️حجت‌الاسلام علی نهاوندی، استاد حوزه و مدیرگروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔹یکی از دلایل کاهش محبویت روحانیت در جامعه، تخریب چهره و جایگاه ایشان توسط سینمای سکولار روشنفکری از یکسو و سینمای جبهه انقلاب که پولشان از نهادهای حاکمیتی مانند سازمان هنری، اوج و... تامین می‌شود. 🔹با تحلیل فیلم‌هایی همچون مارمولک، دینامیت، طلاومس، پارادایس، مصلحت، منصور، روز بلوا، خروج، لباس شخصی، زیرنورماه، دیدن این فیلم جرم است، خیلی دور خیلی نزدیک، فرشته‌ها با هم می‌آیند و... خط تخریب روحانیت به عنوان ضد قهرمان و نماینده حاکمیت و گاهی قهرمان با کاراکتر ساده لوح، اهل زدوبند، دنیا طلب، دچارآلودگی، شریک جرم، سرمایه دار و کارپرداز تجاری، ماله کشان سیاسی، بداخلاق و عبوس و .. مطرح می‌گردند. 🔹انتخاب بازیگران کمدین، لهجه‌های خاص و کاراکترهای متفاوت در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی امر تصادفی و اتفاقی نیست. 🔸به نظر می‌رسد این خط تخریب نرم، هشداری است که در آستانه جشنواره فیلم فجر باید مسئولان حوزوی و نهادهای انقلابی آن را جدی بگیرند. 🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبر انقلاب دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند 🔹دکتر علیرضا مرندی، پزشک ویژه رهبر انقلاب ضمن دعوت از مردم برای دریافت دُز‌های واکسن کرونا، از دریافت دُز سوم واکسن کرونا توسط رهبر معظم انقلاب خبر داد. 🔹رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری سه نوبت واکسن‌شان را زدند، واکسن ایرانی هم زدند، برکت هم زدند، ما هم باید همین‌کار را بکنیم، آن‌هایی که واکسن نزدند عجله کنند. 🆔 @ijtihad
💢 مظلومیت علمی امام خمینی (قدس سره) ✔️مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی: 🔻شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبه‌ی علمی ایشان مشخص نشده است. به نظر من امام از نظر فطانت و قوت استعداد و ذکاوت، فرد ممتاز و بی‌نظیری بود، نمی‌خواهیم ادعا بکنیم در طول تاریخ نظیری برای ایشان وجود نداشته ولی ما نظیری برای ایشان درک نکرده‌ایم. خود من ۲۶ سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می‌کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می‌کنم می‌بینم که فاصله‌ی زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است. یادم هست در مهمانی شامی در قم به حاج احمد آقا گفتم پدر شما با این که شهرت جهانی پیدا کرده و فکر نمی‌کنم کسی روی زمین باشد که اسم ایشان را نشنیده باشد ولی از نظر علمی یک محرومیت و مظلومیت عجیبی دارد، چون برخی می‌پندارند که نظریات ایشان علمی نیست و از این نظر باید اظهار تأسف کرد. البته اگر این گرفتاری‌های امام نبود و فقط در جنبه‌ی علمی متمحض بود حوزه از وجود ایشان استفاده‌ی زیادی می‌توانست بکند لکن گرفتاری تشکیل و اداره حکومت ایشان را از این معنا بازداشت. مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه‌هایی که درس ایشان را ندیده‌اند و کتاب‌های ایشان را درست مطالعه نکرده‌اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبه‌ی جوان نصیحت می‌کنم که از کتاب‌های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی‌شود. 🌐کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی/ مصاحبه‌های علمی، ج ۱۰، ص ۹ 🆔 @ijtihad
4_6044311671843851129.pdf
1.31M
🔺چرا در سال ۱۳۵۷ به رهبری امام‌خمینی اقبال شد؟ 👤در‌گفت‌وگوبا: شمس‌الله مریجی؛ عبدالوهاب فراتی؛ سیدمحمد معصومی ✍️آیا حوزه علمیه با نهضتِ امام خمینی همراه بود؟ نوشتاری از عبدالرحیم اباذری 📖در شماره ۴۸۷ هفته‌نامه حریم‌امام بخوانید 🆔 @ijtihad
💢کارگاه حضوری «مدرسه حدیث» 👤با حضور اساتید برجسته دانشگاه قرآن و حدیث 📌 ظرفیت کارگاه: محدود (۳۵نفر) 📆مهلت پیش ثبت نام: ۲۷ بهمن ماه 🔹محل برگزاری: شعبه تهران ⚜️طول دوره: ۴ هفته متوالی روزهای پنج شنبه و جمعه 👈 ثبت نام و جزئیات: https://b2n.ir/h55872 🆔 @ijtihad
🔔تأثیر فقه مقارن در فهم روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🔹دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با فقه مقارن 🎙با حضور استاد محمدحسن ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۰ بهمن، ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ به صورت آنلاین 📎 لینک آنلاین: https://bbb01.dte.ir/b/knf-10c-hck-c5m 🆔 @ijtihad
🔔کارکردهای هوش مصنوعی در تعیین عناوین معیار در پژوهش‌های رجالی 🎙ارائه دهندگان: 👤حجت‌الاسلام مرتضی اسدی 👤سید محمد شجاع الدینی 👤علیرضا نعمت اللهی 🎙ناقدان: 👤حجت‌الاسلام دکتر محمدکاظم رحمان ستایش 👤حجت‌الاسلام علی اعلائی بنابی 📅زمان: چهارشنبه، 20 بهمن 1400، ساعت 10 صبح 🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، مرکز نور 🆔 @ijtihad
🕌 حوزه علمیه خراسان طلبه می‌پذیرد 📆آغاز ثبت نام ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ⏳مهلت ثبت نام ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ ☎️ تلفن راهنما : ۰۵۱۳۲۰۰۸۲۰۰ 🌐 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی http://hozehkh.com مراجعه فرمایید. 🆔 @ijtihad
🔔نشست‌هایی پیرامون «نظام مسائل و چالش‌های فقه حکمرانی» 👤اساتید دوره: محسن اراکی، عبدالحسین خسروپناه، محمد حاج ابوالقاسم، محمدحسین ملک‌زاده، سید صمصام‌الدین قوامی، نقی‌پورفرد ✔️ ویژه دانشجویان دکتری و طلاب سطح چهار ‌ ⏰ زمان برگزاری: پنجشنبه‌های هر هفته 👇جهت ثبت نام به کاربری های زیر پیام دهید: ایتا: @feghahat_110 بله: @m_hossein313‌ 🆔 @ijtihad
اجتهاد
♨️ محقق داماد، مختاری، ثبوت و جعفریان در نشست «صدسالگی حوزه قم» چه گفتند؟ ✔️نشست «صدسالگی حوزه قم و
💢آنچه محقق داماد نگفت؟ ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔻اخیراً جناب محقق داماد در نشستی، پیرامون دیدگاه آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(رضوان الله علیه) مبنی بر «ضرورت عدم ورود طلاب در صحنه سیاست» سخنانی گفتند. ظاهر بیان ایشان این است که این ضرورت، برخاسته از اندیشه سیاسی شیخ مؤسس بود که اعتقاد داشت، ورود در سیاست، ملازم با بدنامی حوزه علمیه است. اگر چنین امری هم صحت داشته باشد، اما بخش مهمی از حیات سیاسی شیخ، در کلام ایشان مغفول مانده و نقل نشده است. 🔹بواقع، آنچه که شیخ رحمةالله علیه، انجام داد یک رفتار سیاسی برای حفظ کیان حوزه علمیه بوده، تا از درون آن، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران پرورش یابد. برای دریافت تصویری روشن از زمانه شیخ به این گزارش تاریخی توجه کنید: 🔸رفتارتان را عوض کنید و گرنه حوزه قم را با خاک یکسان می‌کنم! «در ماجرای کشف حجاب هم که آیت‌ﷲ حائری تلگرافی به رضاشاه فرستاده بود، با پاسخ تند و نابخردانهٔ حاکم پهلوی مواجه شد. آیت‌ﷲ حائری در تیر ماه ۱۳۱۴ این‌گونه به شاه نوشت: «مشهور خاطر همایونی بوده که احقر همیشه تعالی و ترقی دولت علیّه را منظور داشته و اهمّ مقاصد می‌دانسته، فعلاً هم به همین منظور نظر عرضه می‌دارد اوضاع حاضره که بر خلاف قوانین شرع مقدس و مذهب جعفری(ع) است، موجب نگرانی داعی و عموم مسلمین است، البته بر ذات ملوکانه که امروزه حامی و عهده‌دار نوامیس اسلامیه هستید، حتم و لازم است که جلوگیری فرمایید، عموم اهالی ایران بلکه مسلمین دنیا را قرین تشکر فرموده، امید است رفع اضطراب این ضعیف و عموم ملت شیعه بشود». گفته می‌شود رضا شاه به شدت با این گفتار حاج شیخ برخورد کرد و شخصاً به قم رفت و در منزل آیت‌ﷲ حاضر شد و این‌گونه با وی سخن گفت: رفتارتان را عوض کنید وگرنه حوزه قم را با خاک یکسان می‌کنم. کشور مجاور ما (ترکیه) کشف حجاب کرده و به اروپا ملحق شده است، ما نیز باید این کار را بکنیم و این تصمیم هرگز لغو نمی‌شود‏.» (مجله یاد، به نقل از شیخ حیدر علی محقق، ص ۱۰۶) 🔹آقای داماد نگفت که: شیخ در تنگنایی صعب و دشوار، حفظ حوزه علمیه در برابر حکومت بی دین و قلدر رضاخانی را مقدم بر ورود مستقیم در امر سیاست می‌دانست. و این، اضطرار شیخ بود نه اختیار او. آیا ما در دوران کنونی، مضطر به تشکیل حکومت اسلامی برای حفظ اساس اسلام نیستیم؟ 🆔 @ijtihad
💢اجازات عام در حدیث امامیه؛ کارکرد، گستره و ارتباط با تبدیل اسناد ✍️ مصطفی بارگاهی 🔻اقسام تحمل حدیث، کیفیت و شیوه‌ی استفاده از آن‌ها از دیرباز مورد بحث عالمان حدیث در فریقین بوده است. یکی از اقسام تحمل حدیث، اجازه است. با توجه به انتقال کتبی احادیث شیعه از قرن دوم (زمان صدور بیشتر این احادیث)، اجازه در آن جایگاهی بسیار مهم دارد. اجازه در صورتی که با سماع، قرائت، یا مناوله همراه نمی‌بود می‌توانست راه را برای انتساب نادرست یک کتاب به صاحب اجازه باز کند. هم‌چنین ممکن بود نسخه‌ی ناصواب یا مغلوطی از کتاب صاحب اجازه به دست شاگرد بیافتد. از سوی دیگر اگر اجازه تنها با مناوله (نه سماع یا قرائت) همراه می‌بود چه بسا اشتباهات فراوانی در تشخیص الفاظ متن حدیث یا راویان سند آن رقم زده و در نتیجه، موجب فزونی تصحیفات می‌شد. این اشتباهات در قرن دوم و سوم که خط کوفی، دارای مشکلاتی (از جمله: نقصان نقطه‌گذاری یا نوشته نشدن الف وسط کلمه) بود برای کسانی که کتاب‌ها را با وجاده نقل می‌کردند بیشتر رخ داده است. در این میان، اجازات عام نیز که در آن نام کتاب‌ها (یا خصوصیات احادیث) ذکر نمی‌شد ممکن بود سبب انتساب کتاب‌هایی به صاحب اجازه شود که از اساس برای انتساب به او جعل شده بود. هم‌چنین وجود چنین اجازاتی می‌توانست موجب تبدیل سند شود؛ به این معنی که شخص در هنگام نقل حدیث از یک کتاب، با توجه به اجازه عامی که از یکی از شاگردان (باواسطه یا بی‌واسطه‌ی) رجال سند آن حدیث داشت، می‌توانست سندی دیگر به جای سند موجود قرار دهد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که راویان سند جدید، لزوماً این احادیث را سماع یا قرائت نکرده و شاید حتی از وجود آن احادیث خبر نداشتند. این مبنا لاجرم در طبقات بعد، موجب مشکلاتی در تشخیص راویان اصلی آن حدیث و در نتیجه تشخیص منبع اصلی آن می‌شد. از این روی، بررسی قدمت اجازه (خصوصا اجازات عام که با مناوله همراه نبوده) در تاریخ حدیث شیعه اهمیت فراوانی دارد. در صورت اثبات وجود چنین اجازاتی در قرن‌های دوم تا پنجم (زمان تألیف مهم‌ترین جوامع حدیثی موجود و منابع آن‌ها)، بررسی اسانید و تشخیص مصادر اخبار حتی در آن دوره نیز دشوار می‌شد، ولی بیش از آن در زمان حال -که دسترسی مستقیم به مصادر این کتاب‌ها مقدور نیست- این امر مشکل‌زا است. در صورت احراز وجود چنین مبنایی در میان قدما، برای ارزیابی سند احادیث باید معیارهای جدیدی متناسب با این رویداد یافت. هم‌چنین در صورت انکار وجود یا شیوع چنین اجازاتی در این قرون، باید برای مواردی که ظاهر آن با تبدیل سند سازگار است، تبیینی نو و البته با شواهد کافی ارائه داد. 🆔 @ijtihad
💢اگر عقل چیزی را به مصلحت یك نظام و ملت تشخیص داد این می‌شود حجة الله! ✔️آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: 🔹آن روز كه انقلاب به ثمر رسید سخن از مدیریت علمی و فقهی بود. آنها كه جرأت نمی‌كردند نسبت به امام (رضوان الله علیه) درباره ولایت فقیه و ولایت امام و اینها سخنی بگویند، گفتند كشور مدیریت لازم دارد، مدیریت هم علمی است فقهی نیست، فقه مربوط به احكام است مدیریت مربوط به علم است، فقه را حوزه بگوید مدیریت را دانشگاه، كشور را ما باید اداره كنیم. اگر مدیریت، فقهی نبود، آن والی هم نمی‌تواند به فقاهت اكتفا كند [لذا] سخن از ولایت فقیه هم زیرش آب بسته می‌‌شد؛ منتها آن را جرأت نمی‌كردند بگویند! 🔹آن روز هم همین جواب گفته می‌شد كه فقه تنها علوم نقلی نیست؛ اگر ما حجتی داشتیم كه فرمان خدا را كشف بكند این فقه است؛ اگر با دلیل نقلی مثل ظاهر آیه مثل ظاهر روایت چیزی ثابت شد چه مسلمان چه كافر باید عمل بكند چون كفار هم مثل مسلمان ها مكلف به فروع ‌اند و اگر نكردند عذابشان در قیامت مضاعف خواهد بود و اگر چیزی را با عقل _ نه با نقل_ فهمیدیم که این مصلحت نظام اسلامی است، این مصلحت جامعه است، فلان كار برای جامعه مفسده دارد، فلان كار زیانبار است، این «حجة الله علی الخلق» است [لذا] چه مسلمان چه كافر باید به آن عمل كنند. 🔹معنای حجة الله یعنی چه؟ یعنی در محاكمه در محضر ذات اقدس الهی یوم القیامه كه ﴿فَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ ٭ وَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ﴾، این شخص دولتمرد را به محاكمه می‌كشند می‌گویند تو چرا این كار را كردی؟ می‌گوید من ارزیابی كردم تشخیص دادم كه راه خودكفایی ایران اسلامی در جریان گندم یا جو یا برنج به این وضع است اقدام كردم این مقدار نتیجه گرفتم این مقدار نتیجه نگرفتم چون امكانات نبود، ذات اقدس الهی می‌گوید طوبی لك و هنیئا، این را به بهشت راهنمایی می‌ كند، دیگر نمی‌ گوید كه تو چون به فلان آیه عمل كردی برو به بهشت! دیگر نمی ‌گوید سد خاكی یا بتونی بسازیم این در آیه یا روایت آمده است! اما اگر دیگری با اینكه بر او ثابت شده است كه راه خود كفایی در تولید گندم یا برنج فلان كار است اما این كار را نكرده خب چنین كسی را آیا ذات اقدس الهی در قیامت به جهنم می ‌برد یا نه؟ این كه نمی‌تواند بگوید شما در قرآن نگفتید در روایت نگفتید! پاسخش این است که این فهمی كه من به تو دادم مثل روایت است، عقل حجة الله است، مگر می ‌شود چیزی را عقل _ نه خیال و وهم و قیاس _ بگوید آن وقت انسان بتواند به آن بی ‌اعتنایی كند؟! در داروسازی همین ‌طور است، در كشاورزی همین‌ طور است، در دامداری همین‌ طور است كه اینها امور تجربی است؛ در سیاست همین ‌طور است، در علوم جامعه ‌شناسی همین‌ طور است كه اینها علوم انسانی است. اگر عقل چیزی را به مصلحت یك نظام و ملت تشخیص داد این می‌شود حجة الله! 🖇 سوره مبارکه ابراهیم جلسه 31 سال 1384 🆔 @ijtihad