eitaa logo
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
428 دنبال‌کننده
116 عکس
26 ویدیو
51 فایل
🔸انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران Islamic Public Law Association of Iran تشکل علمی مستقل، غیرانتفاعی و غیرسیاسی با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 🌐 تلگرام و بله: @iplai_ir 🔶 ارتباط با ادمین: @iplaiadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار می‌نماید: . 🔰 سلسله جلسات
گزارش اول در اندیشه حقوق عمومی اسلامی.pdf
314.1K
📚 . ✍ تهیه و تنظیم: مجتبی علیزاده 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 🔊 نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی با موضوع مسئله در زمانه ما . 🔴 این جلسه در تاریخ سه‌شنبه مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به همراه جمعی از فعالان انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید. . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI . 🌐 @iplai_ir
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📽 . 💥 برای مردم، برای ایران 💡 ، رویدادی برای دغدغه‌مندان عرصه حکمرانی . ❓ چه کسی باید به داد مردم برسد؟! ❓ مشارکت مردم در گفتمان اصیل انقلاب یک اصل است . 📯 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: . 🏆 نخستین رویداد ایده‌پردازی مردم‌مدار . 🥁 رویدادی برای ارتقای مشارکت مردمی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی در سطوح بین المللی، ملی و محلی . ⏰ زمان برگزاری رویداد: ◾ پاییز سال ۱۴۰۳ . ⏳ مهلت ارسال آثار: ◾ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳ . 🏢 مکان برگزاری: ◾ دانشگاه تهران . 🎁 جوایز برگزیدگان رویداد: ▪️۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تیم نخست ▪️جذب برگزیدگان به‌عنوان پژوهشگر در مراکز علمی- پژوهشی ▪️پشتیبانی ترویج ایده‌ها و اجرایی‌سازی آن . 💰هزینه شرکت در رویداد (پس از پذیرش اولیه ایده از سوی هیئت داوران): 📌انفرادی: ٣٠٠ هزار تومان 📌 گروهی: ١۵٠ هزار تومان به ازای هر نفر . 🔹 جهت ثبت‌نام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC . 🧑‍💻 پشتیبانی برخط و پاسخگویی به سؤالات در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام: 🌐 @mardommadaar . 🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📽 . 🎙 حجت‌الاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه از می‌گوید . 📌 کلمه مردم را زیاد دست‌مالی نکنیم! . 📌 بخش خصوصی و بخش حاکمیتی غیردولتی، مردم با این مقیاس بزرگ را هَووی خودشان می‌دانند! . 📌 یک کارگر با چه انگیزه‌ای باید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؟ اصلاً رئیس‌جمهور چه ارتباطی به او دارد؟! وقتی که رئیس‌جمهور کارگران پیمانکاران آن‌ها هستند. . 📌 برخی از تصمیمات و رویکردها در عرصه حکمرانی، نابرابری سیاسی را به نابرابری اقتصادی تبدیل می‌کند . 💥 برای مشاهده فیلم‌های کامل نخستین رویداد ایده‌پردازی صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید. . 🔊 با همراه شو :) 😉✋ . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI . 🌐 @iplai_ir
📝 . 🚩🏴 و توبه تاریخ بعد از . ✍ دکتر محمدرضا اصغری شورستانی 🎓 عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری 🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . ⬅️ فرمود: «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِيِّ ص إِلَّا ثَلَاثَةَ نَفَرٍ» (۱)؛ بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تنها سه نفر پای عهد امامت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه ماندند و دیگران به بهانه‌های مختلف آن عهد معهود الهی (بقره/ ۱۲۴) را به فراموشی سپردند و این شد نقطه آغاز ارتداد اجتماعی مردم. آن روز که مردم میثاق نبوی را که در غدیر از ایشان گرفته شده بود، فراموش کردند و حق حکمرانی را از امیر مؤمنان صلوات الله علیه با سکوت برآمده از تهدید یا تطمیع گرفتند، شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی فرا خواهد رسید که جایگاه خلافت و رهبری جامعه به کسی مثل یزید سپرده شود. . ⬅️ روزی که ولید بن عتبة، والی مدینه، از امام حسین علیه‌السلام خواست تا با یزید از درِ اطاعت و فرمانبری درآید و بیعت کند، امام فرمودند چگونه معادن حکمت و علم پروردگار حاضر بشوند از شاربان شراب و قاتلان انسان‌های محترم اطاعت و حرف‌شنوی داشته باشند (۲) و این شد آغاز ماجرایی که بنی‌امیه تصمیم گرفت تا زمانی که خون حسین علیه‌السلام را نریزد، از پای ننشیند. . ⬅️ اباعبدالله الحسین علیه‌السلام هفتاد سال بعد از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در همان ایام بعثت (۲۷ رجب) بعثتی را آغاز کرد (۳)؛ بعثت بدون وحی اما الهام‌گرفته از وحی نبوی؛ چنانکه پیشتر پیامبر رحمت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم بشارت آن را در جمله معروف «حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» (۴) به امت داده بود. اهل نظر در معنای فراز دوم کلام رسول خاتم صلوات الله علیه و آله گفته‌اند مقصود حضرتش این بوده که بفرماید آن رسالت که من برای آن به پا خاستم، به واسطه حسینم حیات دوباره خواهد یافت. . ⬅️ خون مقدس سیّدالشهداء علیه‌السلام به تصریح زیارت‌نامه اربعین مایه نجات امت از ارتدادی شد که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بدان دچار شده بودند؛ آنجا که زائر حضرت در زمانی که آفتاب روز اربعین به میانه آسمان رسیده است، به پروردگار عرضه می‌دارد: خدایا حسین علیه‌السلام خون مقدسش را در راه تو تقدیم کرد تا بندگانت را از حیرانی و نادانی برهاند. (بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَة) (۵) امروز ماییم و زیارت اربعین برای بازخوانی عهد امامت و میثاق با وارث خون مقدس اباعبدالله علیه‌السلام در راه برقراری حکومت حق و عدل قرآن در پهنه‌ای به وسعت کل عالم؛ لیأمن المظلومون من عباد الله، تا مستکبران و ظالمان جرأت جسارت و جنایات شرم‌آوری را پیدا نکنند که ۳۲۳ روز است بی‌وقفه بر سر مظلومان آوار شده و صدای اعتراضی از سوی به اصطلاح حامیان حقوق بشر شنیده نمی‌شود ...! . به امید آن روز 🤲 . 📌 منابع: ۱- الاختصاص، ص ۶ ۲- الفتوح، ج ۵، ص ۱۳ ۳- الارشاد، ج ۲، ص ۳۴ ۴- کامل‌الزیارات، ص ۵۲ ۵- کامل‌الزیارات، ص ۲۲۸ . 🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
13.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📽 . 🎙 حاج حبیب‌الله توسلی، کارآفرین و فعال اقتصادی از می‌گوید . 📌 تا ۲۰ سال پیش کسی جرات نداشت این حرف‌ها را بزند! لکن ما همه این مباحث را می‌گفتیم، برخی می‌گفتند شما چرا انقدر نق می‌زنید؟! در حالی که ما نق نمی‌زدیم، ما ها را می‌گفتیم. . 📌 ما مردم را قربانی یک ندانم‌کاری بزرگ کرده‌ایم، مردم در فعالیت‌های اقتصادی نیستند. . 📌 به چه دلیل بخش خصوصی مِسی که در داخل معادن کشور خودمان تولید می‌شود را باید به نرخ خریداری کند؟ . 📌 در حال حاضر هیچ‌گونه آمادگی و انگیزه‌ای برای چانه‌زنی با دولت ندارد. . 📌 با شعار و حرف هیچ مشکلی در کشور حل نمی‌شود؛ شما می‌توانید در باغچه منزل خودتان بنویسید مرکز ساخت بزرگترین ! ولی هیچ وقت آنجا شمال نمی‌شود! . 💥 برای مشاهده فیلم‌های کامل نخستین رویداد ایده‌پردازی صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید. . 🔊 با همراه شو :) 😉✋ . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI . 🌐 @iplai_ir
23.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📽 . 🎙 دکتر روح‌الله ایزدخواه، نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از می‌گوید . 📌 مشارکت مردم از نگاه گفتمان انقلاب یک است، حتی یک تاکتیک و استراتژی هم نیست، بلکه یک اصل اساسی است. . 📌 تنها به ساحت سیاسی محدود نمی‌شود بلکه مردم در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی می‌توانند نقش‌آفرین باشند. . 📌 مجلس هر طرح یا لایحه‌ای که امسال پیگیری می‌کند، هر کنش نظارتی که انجام می‌دهد باید به مشارکت مردم ربط داشته باشد. . 📌 وظیفه مهم دولت در زمینه افزایش مشارکت مردم، میدان دادن به فعالیت‌های مردمی است. . 📌 این مدل ، این مدل ، این مدل که پر هزینه انجام می‌شود و همراه با نارضایتی مردم است، قطعا ضد مشارکت مردم است. . 💥 برای مشاهده فیلم‌های کامل نخستین رویداد ایده‌پردازی صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید. . 🔊 با همراه شو :) 😉✋ . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI . 🌐 @iplai_ir
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📽 . 🎙 دکتر محسن زنگنه، نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از می‌گوید . 📌 یک تفکری در کشور حاکم است و معتقد است که اگر ما کار را به مردم واگذار کنیم، کار خراب می‌شود یا اصطلاحاً از دست دولت در می‌رود. . 📌 ما هر زمانی که کار و مدیریت را به‌صورت مطلق در اختیار نهادهای دولتی قرار دادیم، در کنارش با امضاهای طلایی مواجه شدیم، با مواجه شدیم، در کنارش با کاهش بهره‌وری مواجه شدیم. . 📌 دولت با استفاده از منابع خودش که محدود به و اخذ و و مواردی از این دست می‌باشد، طبعاً نمی‌تواند اقتصاد کشور را مدیریت کند. . 📌 ما در بحث اقتصاد باید به مردم کنیم. . 💥 برای مشاهده فیلم‌های کامل نخستین رویداد ایده‌پردازی صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید. . 🔊 با همراه شو :) 😉✋ . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI . 🌐 @iplai_ir
🖼 💡 . 📌 ضوابط کلی طراحی ایده نخستین رویداد ایده‌‌نگاری . 🔊 با همراه شو :) 😉✋ . 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI . 🌐 @iplai_ir
📝 به مناسبت روز . 📌 «بانکداری بدون ربا» یا «بانکداری اسلامی»؟ مسئله این است ... . ✍ محمدحسین صادقی 🎓 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی 🏢 عضو هسته حقوق عمومی اقتصادی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران . 1️⃣ با توقّف مبادلات پایاپای و استفاده از پول به‌عنوان واسطه معاملات، صنعت بانکداری برای واسطه‌گری میان دارندگان وجوه مازاد و واحدهای اقتصادی دارای کسری پا به دنیای اقتصاد نهاد. مطالعه ماهیّت بانکداری متعارف بیانگر آن است که بسیاری از ابزارهای این نهاد، در قالب قرض با بهره طراحی‌شده‌اند. این در حالی است که این قالب قراردادی در معارف اسلامی تحت عنوان ربا شناسایی‌شده و با ادبیاتی همچون جنگ با خدا و پیامبر از آن یادشده است (بقره: 279). . 2️⃣ پس از ورود این صنعت به کشورهای اسلامی، اشکال مذکور متفکرین مسلمان را بر آن داشت تا در سطوح مختلف به رفع تناقض ساختار بانک سرمایه‌داری با نظام اقتصادی اسلام بپردازند. توضیح بیشتر آنکه بانک سرمایه‌داری در دو سطح با نظام اقتصادی اسلام در تناقض می‌باشد: 1. تناقض با احکام شریعت اسلامی و قانون مدنی فقه اسلامی که ربا را حرام نموده است. 2. تناقض با مبانی اقتصاد اسلامی و روح عمومی آن در توزیع و استفاده از ثروت. در جهت مقابله با دو تناقض مذکور، دو رویکرد قابل‌تصور است: 1. تلاش در جهت رفع تناقض نخست و دست‌یابی به‌نظام بانکداری بدون ربا. 2. عدم اکتفا به رفع تناقض نخست و تلاش در جهت دستیابی به‌نظام بانکداری اسلامی [1] از طریق حل هر دو تناقض مذکور. در چهارچوب محدود رویکرد نخست، نمی‌توان بین نقش بانک و اصول مکتب اقتصادی اسلام سازگاری ایجاد نمود؛ به همین جهت رویکرد بانکداری بدون ربا نمی‌تواند اهداف مکتب اقتصادی اسلام از تحریم ربا را به‌صورت کامل محقق سازد؛ و برای دست‌یابی به نهاد اسلامی حقیقی در زمینه مالی، تلاش برای حل هر دو تناقض مذکور ضروری می‌نماید (صدر، 1434ق، صص201-203). . 3️⃣ اکتفا به حل تناقض نخست و اجرای عقود اسلامی در نظام بانکداری بدون ربا، همواره با چالش‌ها و تناقض‌های متعددی مواجه می‌شود که ریشه این چالش‌ها عدم سازگاری لازم میان ساختار بانک بدون ربا و مکتب اقتصادی اسلام می‌باشد. درنتیجه این چالش‌ها، نه ابزار بانکی مورداستفاده، از کارکرد اقتصادی لازم برخوردار بوده و نه نظر شریعت در این حوزه تأمین می‌گردد؛ به‌ عنوان ‌مثال تنها یکی از چالش‌هایی که در اثر ناسازگاری عقود اسلامی با ساختار نظام بانکداری بدون ربا حاصل می‌شود، مسئله صوری‌سازی برخی فعّالیّت‌ها و تسهیلات نظام بانکی می‌باشد. صوری‌سازی به این معناست که معامله‌ای که بین بانک و مشتری انجام می‌پذیرد، مورد قصد جدّی یک ‌طرف یا طرفین معامله واقع نشده و صرفاً از صورت و ظاهر این معامله برای دستیابی به اغراض دیگر استفاده می‌شود؛ به‌ عنوان ‌مثال در عقد جعاله، مشتری ابتدا با درخواست خدمت به بانک، نسبت به انعقاد جعاله اقساطی با نظام بانکی اقدام می‌نماید. در ادامه نظام بانکی با انعقاد یک جعاله نقد، خود فرد را مأمور به انجام خدمت مذکور نموده و وجه مورد نیاز را در اختیار او قرار می‌دهد. حال‌ آنکه بر اساس گزارش فعّالین حوزه بانکداری معمولاً وجه دریافت شده صرف خریداری خدمت نگردیده و در امور دیگر هزینه می‌گردد (اکبریان و رفیعی، 1386ش، ص113). به همین جهت اگرچه صورت و ظاهر این معامله عقد جعاله می‌باشد؛ امّا در باطن، فرد مبلغی را از نظام بانکی استقراض نموده و متعهد می‌گردد در بازه‌های زمانی مشخص نسبت به بازپرداخت اقساط آن‌ به همراه زیاده اقدام نماید. درنتیجه ماهیّت معامله مذکور منطبق بر ربای قرضی می‌شود. . ⬛ پی‌نوشت: ✔ مقصود از «نظام بانکداری اسلامی» در این نوشتار، نهاد مالی است که بر اساس چهارچوب نظام اقتصادی اسلام طراحی‌شده باشد. استفاده از تعبیر «بانک» در این ترکیب صرفاً جهت تقریب به ذهن بوده و از اصالت ویژه‌ای برخوردار نمی‌باشد. . 📚 منابع: 1- قرآن کریم. 2- صدر، محمدباقر (1434ق). موسوعة الإمام الشهيد السيد محمد باقر الصدر قدس سره‏. قم، پژوهشگاه علمی-تخصصی شهید صدر. 3- اکبریان، رضا؛ رفیعی، حمید (1386ش). بانکداری اسلامی، چالش‌های نظری - عملی و راهکارها. فصلنامه اقتصاد اسلامی، 26 (7)، صص 97-118. . 🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI . 🌐 @iplai_ir
📝 💥 💥مجموعه یادداشت‌های ذیل رویداد . 📌 اعتماد؛ كليد احياي مشاركت جامعه در توليد از طريق . ✍ مصطفی امیری 🎓 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) . ⬅️ در ديدگاه سنتي همواره سرمايه‌گذاري كردن، از طرفي مربوط به اشخاصي تلقي مي‌شده كه داراي ثروت زياد يا نسبتاً زيادي بوده‌اند و از طرفي نيز فعالان بازار كه نياز به سرمايه داشته و پذيرندگان سرمايه بوده‌اند، آن را از نهادهاي مشخصي همچون بانك‌ها يا صندوق‌هاي معين و يا از ثروتمندان محدودي تأمين مي‌كرده‌اند. با گذشت زمان و به لطف ابزارها و فناوري‌هاي نوين، سرمايه‌گذاري نيز دچار تغيير و تحولات جدي شد. ديگر براي سرمايه‌گذاري كردن الزاماً نيازي به داشتن ثروت زياد نبود و تنها راه سرمايه‌پذيران نيز يافتن شخص ثروتمند يا نهادي همچون بانك و طي كردن فرايندهاي پيچيده و پرضابطه‌ي بانك‌ها نبود. در اين حالت، سرمايه از عموم مردم و از تعداد زيادي از افراد جامعه جمع‌آوري مي‌شود، كه به آن، «تأمين مالي جمعي (Crowd Funding)» يا «جمع‌سپاري مالي» مي‌گويند. در اين وضعيت جديد، چنانچه بخش خصوصي ثروتمند را با عموم جامعه متفاوت بدانيم، در اين صورت گروه اخير، يعني عموم جامعه مي‌توانند در امور اقتصادي به ميزان قابل توجهي مشاركت كرده و از اين طريق در اثرگذاري بر سرنوشت اقتصادي كشور نيز تأثيرگذار باشند و اين امر، همان موضوعي است كه در شعار سال 1403 با عنوان «جهش توليد با مشاركت مردم» بيان گرديده است. ناگفته پيداست كه اين جمع‌سپاري مالي و مشاركت مردم بايد در فضايي امن، شفاف و به دور از سوءاستفاده‌هاي احتمالي اشخاص سودجو باشد. علاوه بر اين، در بند «5» و «6» سیاست‌های کلی نظام در امور تشویق سرمایه‌گذاری (ابلاغي 1389 مقام معظم رهبري) نيز بر لزوم «لغو انحصارات غیرضرور و تقویت ساختار رقابتی و زیرساخت‌های لازم» و همچنين «شفافيت درآمدها» تأكيد گرديده است. ⬅️ مجموعه مطالبي كه بيان شد، مربوط به همان فضايي است كه مي‌تواند در بازار بورس كشور وجود داشته باشد. بورس‌هاي چهارگانه كشور (كالا، انرژي، اوراق بهادار، فرابورس) در حالي فعاليت مالي مذكور را با مشاركت سرمايه‌گذاران انجام مي‌دهند كه سازمان بورس و اوراق بهادار بر فعاليت آن‌ها نظارت داشته و تخلفات يا جرايم فعالان اقتصادي بورسي را رسيدگي يا پيگيري قضايي مي‌نمايد. در واقع، بورس‌هاي كشور مي‌توانند بسترهاي مناسبي در جهت جمع‌سپاري مالي يا مشاركت مردم در اين زمينه بوده و سازمان بورس و اوراق بهادار نيز مي‌تواند در جهت حفظ امنيت و شفافيت فضاي اين بازارها، اقدامات نظارتي لازم را انجام دهد. ⬅️ لكن در طول چند سال گذشته، تابلوي بورس‌ها در غالب اوقات، سرخ‌پوش بوده است، كه نشان از وضعيت نامناسب اين بازار دارد. لازم به ذكر است سرخ‌پوش بودن تابلوهاي بورس بدان معناست كه ميانگين ارزش سهام شركت‌هاي فعال در بورس (شاخص كل) كاهش پيدا كرده است و با توجه به اينكه بازار بورس مبتني بر نظام عرضه و تقاضا بوده و ارزش سهام اين شركت‌ها با خروج سرمايه سهامداران از بورس ارتباط مستقيم و بي‌واسطه‌اي دارد، بنابراين بايد در واقع عامل اصلي خروج سرمايه از بورس را يافت. در اين خصوص تحليل‌هاي مختلفي صورت گرفته است. لكن به نظر مي‌رسد مهم‌ترين عامل اين وضعيت، عدم وجود «اعتماد» جامعه به اين بازار باشد، كه باعث مي‌شود در حالت عادي سرمايه‌هاي خود را به اين بازار وارد نكرده و در مواقع خاص همچون وقوع هر گونه اتفاق كم‌اهميت سياسي، نظامي يا اجتماعي نيز آن را از بورس خارج كرده و به بازارهاي موازي (همچون بازار مستغلات، طلا و ارز) انتقال دهند. بنابراين اقدام كليدي براي بازگشت سرمايه‌ها به بازار بورس و خروج آن از سرخ‌پوشي، بازگرداندن اعتماد جامعه به آن است، كه براي اين موضوع مي‌توان راهكارهاي زير را ارائه كرد: 1️⃣ كاهش جذابيت اقدامات ناسالم بازارهاي موازي: با توجه به اينكه بازارهاي موازي بورس -چه در واقعيت و چه از نظرگاه مردم- سودآوري مطمئن‌تر و بي‌دغدغه‌تري نسبت به بازار بورس دارند، بنابراين بسياري از اشخاص ترجيح مي‌دهند كه سرمايه‌هاي خود را به آن سو هدايت كنند. حال آنكه اين امر، باعث شده تا علاوه بر ابتذال فرهنگ مالي مردم و وادار كردن آنان به سفته‌بازي و سوداگري‌هايي كه هيچ سودي براي اقتصاد كشور ندارد، التهاب در اين بازارها و در نتيجه بي‌ثباتي‌هاي مقطعي اقتصادي به بار آيد. از اين روي لازم است تا با انجام اموري از جمله اجراي جامع طرح اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي مندرج در ماده (54) مكرر قانون ماليات‌هاي مستقيم (اصلاحي 1399)، شفاف‌سازي و اخذ ماليات عادلانه در بازار طلا (كه اقدام به آن، در ماه‌هاي گذشته منجر به اعتراضات شديد طلافروشان شده است) و مواردي از اين قبيل، جذابيت بازارهاي موازي بورس، كه هيچ سودي براي اقتصاد كشور ندارند، كاهش پيدا كند. . ادامه یادداشت در پیام بعدی: 👇👇👇
2️⃣ آگاهي‌بخشي به جامعه: به دليل سقوط ناگهاني و غيرمنتظره ارزش سهام شركت‌هاي بورس در سال 1399، بسياري از مردم، فعاليت در فضاي بورس را همچون قمار دانسته و تصور مي‌كنند كه وارد كردن سرمايه در اين بازار، صرفاً نياز به انجام بازي‌هاي مالي غيرمولد دارد. حال آنكه بايد با انجام كار تبليغاتي و افزايش آگاهي جامعه، اين امر را به آنان تفهيم كرد كه فعاليت در بورس مي‌تواند باعث رشد و گسترش فعاليت شركت‌ها و نهادهايي شود كه در اقتصاد كشور اقدام به توليد مي‌كنند و در نهايت با افزايش توليد ناخالص داخلي كشور (GDP) و ساير شاخص‌هاي اقتصادي، به جامعه خدمت مي‌نمايد. 3️⃣ كاهش امكان نوسانات ناگهاني سهام شركت‌ها: يكي از مهم‌ترين خصوصيات اوراق اسلامي -كه باعث شده تا در برخي از كشورها از جمله بورس لندن نيز جذابيت لازم را داشته باشند- پايين بودن ميزان ريسك اين اوراق است. اگرچه نبايد بازار را به گونه‌اي ضابطه‌مند كرد كه آزادي آن به طور كامل مختل شده و نظام عرضه و تقاضاي شفاف آن، معيوب گردد، لكن بايد به گونه‌اي عمل كرد كه وقتي اشخاص سرمايه خود را به اين بازار وارد مي‌كنند، بتوانند از عدم نابودي سرمايه خود آن هم فقط در طول يك روز اطمينان پيدا كنند. براي نيل به اين موضوع بايد چند اقدام جدي انجام شود: . ✅ تشديد مجازات‌ها: مجازات‌هاي مربوط به جرم استفاده از اطلاعات نهاني مندرج در ماده (46) و بندهاي «1» و «2» آن و همچنين بند «3» ماده مذكور از قانون بازار اوراق بهادار (مصوب 1384) بايد تشديد گردد، تا انگيزه سودجويان براي كسب ثروت‌هاي ناگهاني براي خود و محو كردن ناگهاني سرمايه‌هاي مردم از بين برود. ✅ تحديد فروش حقوقي‌ها: با توجه به اينكه گاهي فروش ناگهاني سهام يك شركت توسط حقوقي‌ها در حجم بالا مي‌تواند ارزش سهام آن شركت را چندين برابر كاهش داده و منجر به از بين رفتن ميلياردها ريال سرمايه مردم شود، بايد علاوه بر محدوديت مربوط به «نوسان روزانه قيمت»، محدوديت «حجم فروش سهام» براي حقوقي‌ها نيز وضع گردد تا ريسك اين بازار تا حد زيادي كاهش پيدا كند. . 💠 در نهايت اميد مي‌رود كه با انجام اقدامات مذكور، بازار بورس كشور نيز بتواند در راستاي شعار سال 1403 مبني بر «جهش توليد با مشاركت مردم»، گام‌هاي مناسبي را بردارد. . 🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI . 🌐 @iplai_ir