امکان تمدن در وضعیت «استضعاف»
مقدمه
آیا مومنان و صالحانِ مستضعف میتوانند در مورد تمدن اندیشه کنند و یا در صدد ساخت تمدن برآیند؟ آیا میتوان در وضعیت استضعاف کنشی تمدنی داشت و درفرایند تمدنشدن قرار گرفت؟ اگر در معنای استضعاف نوعی از عدم استطاعت و فقدان هدایت («لا یستطیعون حیله و لا یهتدون سبیلا») وجود داشته باشد، آنگاه چگونه میتوان در شرایط فقدان قدرت و نبودِ بصیرت، راهی به سمت تمدن گشود و حرکتی تمدنی آغاز کرد؟ پاسخ قرآنی به این پرسش میتواند در میان مستضعفان دنیای اسلام بلکه در انبوه مستضعفان جهان امیدهای حرکتبخشی را ایجاد کند و کسانی را که ضعفهای القا شده از سوی مستکبران آنها را نسبت به زندگی دینی و دنیویشان سرخورده و ناتوان ساخته، نسبت به آیندۀ دین و دنیایشان توانمند بسازد.
ادامه 👇👇
@Habibollah_Babai
ماهیت «استضعاف»
استضعاف به معنای «وجدان الشیء ضعیفا» و یا «عدّ الشیء ضعیفا بتوهین امره» است. چیزی را ضعیف یافتن و یا چیزی را ضعیف شمردن و یا چیزی را ضعیف کردن میتواند ابعاد مختلف و سطوح متعددی داشته باشد. ضعیف یافتن چیزی و یا ضعیف یافتن کسی میتواند به معانی مختلف و در مصادیق متعددی بکار رود: به معنای القای ضعف (القاء الضعف للشیء)، به معنای پیدا کردن نقطههای ضعف (وجدان الشیء ضعیفا)، به معنای خیال ضعف (ضعیفپنداری) در آنچه و آنکه در واقع ضعفی ندارد (عدّ الشیء ضعیفا)، به معنای آرزو و یا مطالبۀ ضعف برای کسی (طلب الشیء ضعیفا)، و به معنای تضعیف و یا تحقیر کسی (جعل الشیء ضعیفا).
هریک از این موارد میتواند احکام متفاوت اجتماعی، سیاسی و حتی تمدنی داشته باشد. بدینسان، ضعیف شمردن یا ضعیف یافتن گاه به معنای القای ضعف به کسی است که ممکن است ضعیف نباشد. اگر چنین القائی در آن فرد اثرگذار باشد و او نیز در برابر این القا تمکین کند و خود را ضعیف بپندارد، بالطبع او ضعیف میشود و توان ترقی و رشد خود را از دست میدهد. گاهی ضعیف شمردن، نه به معنای القای ضعف، بلکه خیال ضعف و توهم ضعف (به موجب عدم آگاهی و شناخت لازم از آن شیء و یا از آن کس) است. خیال ضعف و ضعیف پنداری که خود حاصل ناآگاهی و جهل به فرد ضعیفشمرده شده است، موجب ضعف در فرد استضعاف شده میشود. شایان ذکر است که خیال ضعف و القای ضعف، گاه از سوی دیگری انجام میشود، و گاه از سوی خود فرد مستضعف پیدا میشود. آنجا که فرد مستضعف خود را فاقد توان و فاقد شایستگی میداند او در واقع خود را مستضعف ساخته و آن را نهایتا ضعیف میسازد. گاهی نیز استضعاف، استضعاف عملی یا ضعیفداری است به گونهای که نه فقط برای القای روانی ضعف، بلکه در جهت انسداد مسیرهای رشد و زمینهسازی برای ضعف و سستی است تا دیگری تضعیف گردد و قوای خود را از دست دهد.
بدینسان نتیجه استضعاف همیشه ضعیف شدن نیست، ضعیف شدن بیش از آنکه به فرایند استضعاف از ناحیه استضعافگر مربوط شود، به وضعیت فرد استضعافشده و تمکین او در برابر فرایند استضعاف مربوط میشود. از این رو ارادۀ انسانی در مواجهه با استضعاف مهم است، اگر ارادۀ فرد در برابر استضعافگر بر تسلیم و تمکین تعلق بگیرد، بیشک استضعاف هم به ضعف و ناتوانی منتتهی خواهد شد، و اگر ارادۀ انسانی بر مقاومت و ایستادگی تعلق بگیرد، عملیات استضعاف به قوت و رشد فردِ مستضعف منجر خواهد شد. از این رو، هرچند فاعل و عامل استضعاف (ضعیفکنندگی) غالبا فرد دیگری (مستضعِف یا ضعیفشمارنده و یا همان استضعافگر) است نه خود فرد مستضعَف (و ضعیف شمرده شده)، ولی عامل و فاعل ضعیفشدگی، خود فرد ضعیفشده است که گاه استضعاف از ناحیه فرد استضعافگر را میپذیرد و گاه از پذیرش آن ابا کرده و در برابر آن استقامت میکند. بنابراین، مستضعفان هستند که در برابر عملیات استضعاف تصمیم به تسلیم میگیرند و یا عزم بر سرکشی کرده و در برابر عوامل ضعفآور ایستادگی میکنند.
ادامه 👇👇
@Habibollah_Babai
استضعاف تمدّنی
منظور از استضعاف تمدنی، استضعاف در سطح کلان، استضعافی نظاممند، و استضعافی جامع و شامل (در ناحیه ابعاد مادی و معنوی) است به گونهای که احتمالا جامعه اسلامی در سطح کلان را متأثر سازد و امت مسلمان را در امتبودگیاش گرفتار ضعفهای بزرگ نماید. مقابله با چنین استضعافی و خروج از ضعفهای حاصل از آن، باید از طرق تمدنی و در سطح تمدن رخ بدهد. البته ممکن است خروج از ضعف سیاسی، صرفا از طرق سیاسی مانند انقلاب و کودتا و غیره رخ بدهد، لیکن خروج تامّ از ضعفِ برآمده از استضعافی که همه ساحتهای انسانی را شامل بشود، جز در ساحت تمدنی ممکن نمیشود و رشد و رهایی انسان به صورت کامل نیز در سطح و ساحت تمدن بوقوع میپیوندند. بدینسان، در صورتی که استضعاف در سطح کلان باشد، خروج از استضعاف هم ناگزیر باید در سطح کلان تمدنی باشد. آنگاه که استضعافشدگی از ناحیه تمدنها باشد و یا استضعاف در سطوح کلان اجتماعی باشد، رهایی ازآن استضعاف بزرگ و ضعفهای برآمده از آن هم باید همهجانبه و در سطح کلان و در مقیاس تمدنی باشد.
ادامه 👇👇
@Habibollah_Babai
اقتدار تمدنی و مسئلۀ عزت
برخی محققان گونههای مختلفی برای استضعاف بیان کردهاند و استضعاف را امری عام و شامل تلقی کردهاند که مواردی همچون استعباد (به بندگی کشاندن)، استثمار (ضعف اقتصادی)، استبداد (ضعف سیاسی)، استعمار (ضعف ملی)، و استحمار (ضعف فکری، روحی و اخلاقی) را دربر میگیرد. برخی نیز علاوه بر استضعاف اقتصادی (فقر اقتصادی)، و استضعاف فکری و عقلی، بر استضعاف اجتماعی تأکید کرده و ماهیت استضعاف در آیه «نرید ان نمن» را به استضعاف اجتماعی تفسیر کردهاند. براین مبنا، وقتی سخن از دولت مستضعفان (و ضعفا) میشود، منظور از آن دولت پابرهنگان و دولت فقرا نیست. یعنی چنین نیست که پابرهنگی، فقر، و گرسنگی علت شکلگیری دولت و حکومت مستضعفان باشد. اساسا علت غیبت حضرت، ثروتمند بودن مردم و نبود فقر و نداری در میان مردم نیست و برای تبدیل غیبت به ظهور هم نباید فقر و پابرهنگی را توسعه داد. همینطور مراد از دولت مستضعفان، دولتی نیست که حاکمان قدرت تشخیص حق از باطل را نداشته باشند (استضعاف یا ضعف فکری). اگر چنین باشد باید علت غیبت حضرت، قدرت فکری و فهم و شعور مردم باشد و علت ظهور ایشان هم ضعف و ناتوانی فکری مردم به حساب آید و این البته با روایات مربوط به تکامل عقلانی مردم در دوره دولت مهدوی منافات دارد. براین مبنا که استضعاف و ضعف را یکی میگیرد، استضعاف در دولت مستضعفان به معنای استضعاف اجتماعی است، یعنی کسانی که دارای ولایت و حق حاکمیت هستند، اما به جهت اجتماعی حکومت آنان تحقق نیافته است (استضعاف اجتماعی). از این منظر، مقابل استضعاف، اقتدار است و «تحقق حاکمیت نیز بسته به عنصر اقتدار اجتماعی است و نبود عنصر اقتدار و پیش آمدن وضعیت استضعاف، عامل اساسی در تحقق نیافتن حکومت معصوم است».
مشکل چنین نگاهی علاوه بر یکیانگاشتن «استضعاف» و «ضعف»، شقهشقه کردن «استضعاف»، و جزء جزء کردن «اقتدار» است (دیدنِ استضعاف در سطح خرد و غفلت از استضعافِ جامع، نظاممند، و کلان در سطوح تمدنی). در نگرش کلان به مسئله استضعاف هم آنچه در نگاه فوق نادیده گرفته شده، «استضعاف ایمانی» (یا استضعاف در ایمان و عمل صالح) و تأثیر آن در صورتبندی اقتدار اجتماعی و بلکه تمدنی است. در سطح کلان، اقتداری که راه خروج از استضعاف تمدنی خواهد بود، نه اقتداری جزء و خُرد در مقیاس یک محله و شهر و دولت، بلکه اقتداری در مقیاس یک تمدن است. اقتدار تمدنی است که میتواند راههای استضعاف تمدنی را فروبندد.
طرفه اینکه، استضعاف تمدنی صرفا با اقتدار تمدنی هم از بین نخواهد رفت، چرا که همواره مستکبران در وضعیت اقتدار مسلمانان هم برنامهها و نقشههای زیادی دارند تا آنها را تحقیر کنند و سبک بشمارند (تعبیر «استخفاف» در ادبیات قرآنی). زمانی عملیات استضعاف از ناحیه مستکبران، بیمعنا و بیفایده خواهد بود که مومنان و صالحان نه تنها اقتدار پیدا کنند و قوی شوند، بلکه قوت و اقتدار آنها منجر به «عزت جهانی» نیز بشود. اساسا در وضعیت عزت است که عملیات استضعاف از طرف مستکبران به پایان خواهد رسید. در این نگاه، قوت و قدرت گام اول است و عزت و شکوه انسانی و تمدنی گامی است نهایی برای رهایی از استضعاف. و تمدنها با انسانهای بزرگ ساخته میشوند و انسانهای بزرگ هم با عزت انسانی بزرگتر میشوند.
ادامه 👇👇
@Habibollah_Babai
نتیجه
حال آیا در وضعیت غیبت و در وضعیت استمرار استضعاف، امکانی برای حرکت تمدنی در جامعه وجود دارد یا نه؟ آیا اساسا میتوان تمدن مستضعفین را داشت و آیا مستضعفان در عین استضعاف میتوانند حرکت تمدنی و یا احیای تمدن را داشته باشند؟ روشن است اگر استضعاف به معنای ضعف (ضعف اجتماعی، ضعف فکری، یا ضعف ایمانی) باشد، بدون شک در وضعیت ضعف نمیتوان تمدنی را برساخت؛ اما اگر استضعاف را به گونهای دیگر تعریف کنیم و در آن بین ضعف و استضعاف تفکیک شویم، و بر این نکته همچنان تأکید کنیم که همیشه چنین نیست که استضعاف منجر به ضعف در ناحیه اقتدار اجتماعی و یا ضعف در ناحیه ایمان و عمل صالح شود، آنگاه می توان برای مستضعفان، اقتداری را تعریف کرد و برای مستضعفان امکان عمل صالح را ترسیم و تسهیل کرد. در این صورت، در دوره استضعاف (در عصر غیبت) مومنان و مستضعفان با استقامت در برابر جریان استکبار میتوانند کسب اقتدار و کسب ایمان و عمل صالح کنند و آنگاه به سمت تمدن حرکت کنند تمدنی که در آن هم اقتدار جامع و جهانی وجود دارد و هم اقتدار ایمانی (و نمکن لهم دینهم). ا در چنین وضعیتی، میتوان مستضعف بود، در عین حال اقتدار داشت، میتوان مستضعف بود در عین حال امکانی برای ایمان جامع و عمل صالحِ کامل داشت. این اقتدار و این ایمان و عمل صالح موجب رفع استضعاف نمیشود، ولی میتواند زمینهساز شکلگیری تمدن اسلامی در دوره غیبت و آنگاه ظهور امام عصر عج بشود. در این صورت، میتوان در عصر غیبت تمدن ساخت و حضور امام را هم در وضعیت تمدن طلب کرد.
@Habibollah_Babai
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
مژده ای دل که مسیحا نفسی میآید
که ز انفاس خوشش بوی کسی میآید
از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
زدهام فالی و فریادرسی میآید
زآتش وادی ایمن نه منم خرم و بس
موسی آنجا به امید قبسی میآید
هیچ کس نیست که درکوی تواش کاری نیست
هرکس آنجا به طریق هوسی میآید
کس ندانست که منزلگه معشوق کجاست
این قدر هست که بانگ جرسی میآید
جرعهای ده که به میخانهٔ ارباب کرم
هر حریفی ز پی ملتمسی میآید
دوست را گر سر پرسیدن بیمار غم است
گو بران خوش که هنوزش نفسی میآید
خبر بلبل این باغ بپرسید که من
نالهای میشنوم کز قفسی میآید
یار دارد سر صید دل حافظ یاران
شاهبازی به شکار مگسی میآید
#حافظ
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔
هدایت شده از مرسلات مدیا
🔴🔶درآمدی بر نظام اخلاقی قرآن
مولف: حسن سراج زاده
نگاهی نو به چگونگی شناخت و نظاممندسازی گزارههای اخلاقی قرآن در کتاب «درآمدی بر نظام اخلاقی قرآن» توسط حجتالاسلاموالمسلمین حسن سراجزاده تبیین شده است.
نویسنده در این کتاب مقدس، نشانههای استوار و یقینی آفریدگار هستی بیان کرده است و تحقیق نموده است که انسان با کاوش و بررسیهای عمیق و دقیق میتواند به معارف پنهان آن دست یابد و بدان عمل کند تا مسیر هدایت را صحیح و دقیق بپیماید.
ایشان اخلاق را اساسیترین هدف انبیا و محور اصلی کتابهای آسمانی بیان کرد .همانگونه که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در فلسفة نبوت خویش فرمودند:«انما بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق»؛ از این رو، ضرورت است با بهرهگیری از قرآن کریم، نظام اخلاقی قرآن استخراج و تدوین شود تا الگویی شایسته برای پژوهشهای قرآنی و تحقیقات اخلاقی قرار گیرد.
قرآن از زوایای مختلف ابعاد اخلاقی، یعنی معرفت، عاطفه، اراده، فعل و منش و با جنبههای مثبت و منفی، منظومه بزرگ اخلاقی را تشریح کرده و فرا روی انسان قرار داده است که نظاموارة وسیعی را شکل می دهد.
#معرفی_کتاب
#پژوهشکده_الهیات_و_خانواده
@taghcheh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قواعد فقه سیاسی
شریعتی، روحالله؛ قواعد فقه سیاسی؛ تهیهکننده: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تابستان 1387، 464ص رقعی.
پادکست چکیده کتاب اخلاق منصوری.mp3
11.29M
پادکست(فایل صوتی) چکیده کتاب اخلاق منصوری
✅بشنوید
#پادکست
#معرفی_آثار
#مرکز_احیای_آثار
🌐https://eitaa.com/isca24/7200
#مصاحبه_خبری
#پژووهشکده_مهدویت_وآینده_پژوهی
#خدامراد_سلیمیان
✅در گفت وگو با رسا بررسی شد؛نقش امدادهای غیبی در قیام جهانی حضرت مهدی موعود
🔷حجت الاسلام سلیمیان در تبیین نقش امدادهای غیبی در قیام جهانی حضرت مهدی، گفت: مطابق قرآن و روایات خداوند به امام زمان(عج) و یاران ایشان امدادهای بیرونی و درونی می رساند.
🔷حجت الاسلام خدامراد سلیمیان ریزی عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین شیوه قیام امام زمان(عج) پس از ظهور پرداخت و اظهار داشت: برخلاف پندار برخی که بنیان قیام مهدی موعود را بر پایه امدادهای غیبی می دانند، بی گمان اساس قیام و حکومت جهانی امام زمان(عج)، برپايه امور طبیعی و سنت های جاری خداوند است.
وی افزود: البته به اقتضای بزرگی و گستردگی این قیام در همه کره زمین، و نیز مجهز بودن دشمنان به امکانات بسیار و پیشرفته، خداوند برخی از نیروهای پنهان و فراطبیعی که از آن «امدادهای غیبی» یا «امدادهای الهی» یاد می شود را در اختیار او قرار خواهد داد تا زمینه های پیروزی آن حضرت و یارانش، هر چه بهتر فراهم شود.
🔹این پژوهشگر مهدویت با بیان این که از بررسی آیات و روایات به دست می آید که امدادهای غیبی را می توان به دو دسته عمده تقسیم کرد، خاطرنشان ساخت: دسته اول امدادی های بیرونی است، مانند فرستادن لشکر الهی، انجام اموری که غیرممکن می نماید، حفظ و صیانت مؤمنین، افزایش نعمت های دنیوی و حکومت دادن به صالحان و دسته دوم نیز امدادی های درونی است.
✍️حجت الاسلام سلیمیان اضافه کرد: امدادهای درونی نیز اموری مانند هدایت بخشی و آرامش قلبی، اندک نمایی دشمنان در نگاه دوستان و ایجاد ترس و وحشت در دل دشمنان است که هریک در روند قيام نقش خاصی ایفا خواهند کرد.
وی با تأکید بر این که در میان روایات مربوط به امدادهای غیبی برخی از جهت سند مخدوش هستند، گفت: اما شماری نیز دارای اعتبار بوده و بر اساس آنها می توان حکم به حضور برخی از امدادهای الهی در قیام جهانی موعود کرد، بنابراین به روشنی میتوان گفت بر پایه سنت های خداوند رویارویی با اهل باطل وظيفه اهل ایمان است و پیروزی از آن آنهاست اگرچه خداوند به عنوان حق مطلق همواره در جبهه حق است اما به قدر ضرورت، امدادهای خود را برای پیروزی آنها می فرستد.
🔳این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: این امدادها البته در جایی خواهد بود که اهل حق به خداوند ایمان آورده در راه از خود پایداری نشان دهند و از آن جایی که قیام مهدی موعود(عج) بزرگ ترین رو دررویی جبهه حق با باطل است خداوند امدادهای خود را به طور ویژه در آن گسیل خواهد داشت و البته امام مهدی(عج) و یاران او در اوج احراز شرایط جلب این امدادهای الهی خواهند بود
🌐https://eitaa.com/isca24/7202
#کرونا_ویروس
#جلسات_ویبناری
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
✅وبینار «چالشهای نظری کرونا در علوم اسلامی» برگزار میشود.
❎هفتمین وبینار کرونا با موضوع «چالشهای نظری کرونا در علوم اسلامی» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور اساتید و کارشناسان امروز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه برگزار می شود.
🔶پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکنون وبینارهای متعددی را در اسفندماه سال ۹۸ و فروردین سال ۹۹ با همکاری دانشگاههای امام صادق (ع) و باقرالعلوم (ع) برگزار کرده و به ابعاد اجتماعی و فرهنگی کرونا در ایران و در جهان اسلامی پرداخته است.
▪️آنچه در هفتمین وبینار مربوط به موضوع کرونا مورد تأکید و تمرکز خواهد بود، نه ابعاد اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه مناسک دینی و دین داری و نه تحلیل اجتماعی از حوزه علمیه و یا شهر مذهبی قم در مواجهه با ایپدمی کروناست.
🔳بررسی چالشها و قابلیتهای علمی علوم اسلامی (مانند فقه، کلام، عرفان و فلسفه) در مواجهه با ایپدمی هایی از این قبیل است. آیا علوم اسلامی پاسخهایشان در مورد شرور در عالم هستی پاسخگو و قانع کننده است یا نه (علوم انسانی و مسئله شر) ثانیاً: آیا این علوم در وضعیت شر میتوانند به حفظ ایمان بپردازند (علوم انسانی و مسئله ایمان)؟ و ثالثاً: آیا این علوم میتوانند داشتههای خود را با بسترهای فرهنگی مرتبط ساخته و داشتههای خود را در ساحت فرهنگ عمومی نهادینه کنند (علوم انسانی و مسئله فرهنگ).
🔷این جلسه یکشنبه ۲۴ فروردین ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار خواهد شد و لینک جلسه هم متعاقباً اعلام خواهد شد.
🌐https://eitaa.com/isca24/7203
#مصاحبه_علمی
#محمد_تقی_رباتی
#پژووهشکده_مهدویت_وآینده_پژوهی
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:جهاد رسانه ای بصیرت افزا، لازمه مقابله با جریان های انحرافی مدعیِ مهدویت است
✍️ایسکا/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: جهاد رسانه ای بصیرت افزا، لازمه مقابله با جریان های انحرافی مدعی در عرصه مهدویت است.
به گزارش پایکاه اطلاع رسانی ایسکتا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن نیمه شعبان به همه عاشقان و ارادتمندان امام زمان(عج) اظهار داشت: یکی از مسایلی که به عنوان آسیب در مساله انتظار و مهدویت باید مورد توجه باشد، رفتارهای احساسی و بدون پشتوانه منطقی و عقلانی است که خود نشانه ای از شتابزدگی در جامعه آن هم برپایه گزاره هایی است که چنان استوار و مُتقن نمی باشند.
وی افزود: برخی حدسیات و برداشت هایی در جامعه به عنوان نشانه های ظهور مطرح می شود که نمی توانیم برای آن ها توجیه مناسب و منطقی و عقلانی داشته باشیم و اساساً نباید به این مسایل دامن زد چرا که در گذشته نیز اگر ما تاریخ اسلام و شیعه را بنگریم از این زاویه و به خاطر این شتابزدگی هایِ احساسی، ضربه ها و لطمات بسیاری خورده ایم.
✅لزوم جهاد رسانه ای در راستای تعمیق معارف مهدوی
عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: از این حیث جامعه اسلامی از رسانه ها انتظار دارد که در این عرصه به گونه ای عمل شود که رفتارهای مربوط به تهییج و ایجاد علاقه به حضرت صاحب الزمان(عج) باعث برداشت های غلط از مساله مهدویت و تلقی شتابزده و انحرافی نشود بلکه بر عکس به تعمیق باورهای مهدوی افراد جامعه کمک کند.
وی گفت: از سوی دیگر انتظار می رود که رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما، صرفاً انتقال دهنده مطالب و انعکاس دهنده اخبار نباشند بلکه نقش مهم و کلیدی در بحث فرهنگ سازی و جریان سازی ایفا کنند.
🔶حجت الاسلام و المسلمین ربانی همچنین با اشاره به اهمیت برخورداری از دکترین ها و پیوست های فرهنگی در خصوص نوع فعالیت رسانه ها ابراز داشت: از منظر آموزه های دینی، رسانه نباید هر رطب و یابسی را به عنوان خبر و اطلاع رسانی منتشر کند بلکه در این باره به تعبیر مقام معظم رهبری باید پشت نقل قول ها و فعالیت های رسانه ای، یک نوع بینش و حکمتی وجود داشته باشد، خصوصاً در رابطه با ترویج و تبیین آموزه ها و معارف ناب مهدوی که نیاز به جهاد رسانه ای توأم با بصیرت عمیق احساس می شود.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/mahdaveyat
#کرونا_ویروس
#نجف_لک_زایی
#مصاحبه_خبری
✅رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:تشکیل کارگروه مذهبی در ستاد ملی مقابله با کرونا لازم است
💠حوزه/ معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید کمیته مذهبی در ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل و تصمیمات مربوط به حوزه دین به آن واگذار شود.
✍️حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در گفت و کو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به وضعیت کشور ناشی از وضعیت ویروس کرونا و تعطیلی اماکن مذهبی، مساجد و نماز جمعه ها و...، گفت: در اواسط کار (مقابله با کرونا) به دست اندارکاران موضوع پیشنهاد دادم که در کنار کمیتههای بهداشت و درمان، امنیتی، اقتصادی و ... کمیته امور مذهبی هم در ذیل ستاد ملی به ریاست مدیر حوزههای علمیه تشکیل شود. این مطلب بعدها از سوی حوزه هم رسما به ستاد ملی اعلام شد، ولی اتفاقی نیفتاد.
وی خاطرنشان کرد: این عدم آمادگی باعث شد نوع اقداماتی که در مورد مسائل مذهبی صورت گرفت باعث رنجش برخی از ائمه محترم جمعه و بخشی از نیروهای مذهبی بشود.
🔷رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با بیان بعضی از راهکارها در این موضوع گفت: می شد نماز جمعه را با کمترین افراد (مثلا ۵ تا ده نفر) که کنترل مسائل بهداشتی آنها نیز راحت تر باشد، برگزار کرد تا در شرایطی که جامعه به ایجاد امید و روحیه و پاسخ دهی به بعضی شبهات اعتقادی در زمینه بیماری کرونا نیاز داشت، مردم این مطالب را از زبان امامان جمعه بشنوند.
وی افزود: درباره اماکن مذهبی و مساجد نیز می شد همین کار را انجام داد تا به تعطیلی صد در صدی منجر نمی شد.
✅لزوم توجه به مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان اینکه دنیا و به تبع آن ایران در ماجرای کرونا غافلگیر شد ادامه داد: غافلگیری نیروهای مذهبی بیشتر بود و از این رو به نظر میرسد که ما در سطوح کلان همچنان به مرکز مطالعات راهبردی در حوزه های علمیه که چند سال پیش مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند، نیاز جدی داریم.
🔶,وی مهم ترین مأموریت های این مرکز را در عرصه پنج نهاد اساسی «بهداشت، خانواده، اقتصاد، سیاست و حکومت، و تعلیم و تربیت» برشمرد و گفت: هر کدام از این نهادها دچار مشکل شوند، بقای انسان به خطر میافتد و اساساً انسانی باقی نمی ماند که ما او را به دین دعوت کنیم.
🔷جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/lakzaei_isca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅فیلم | گسترش استرس ممنوع!
🔶حجت الاسلام والمسلمین رفیعی هنر روان شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی راهکارهایی را برای استرس نگرفتن در زمان بیماری بیان کرد.
🌐https://eitaa.com/isca24/7208
🔷https://youtu.be/ZzTiCryxNQE
✅وبینار چالشهای نظری کرونا در علوم اسلامی به اهتمام مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حضور اساتید مبلغی، امینینژاد، و برنجکار برگزار شد.
🔶در این وبینار استاد مبلغی با بیان مقدمهای به دو فرصت کروناییِ "جهانی اندیشی فقه" و "مناطاندیشی فقه" اشاره کرده و دو ضرورت "پاسخهای جامع و واکنشهای فراتر از جوابهای مرسوم" و "پاسخهای فوری و بهنگام" را به عنوان ضروریات فقه بعد از کرونا ذکر کردند.
🔳استاد امینینژاد هم در این وببنار، علاوه بر مسئله شرّ و ورود آن در قضا و قدر (در بیان نظام احسن) از منظر فلسفه و عرفان، به ابعاد اخلاقی و رفتاری در وضعیت شرّ پرداختند. دکتر برنجکار نیز با بیان نقدهایی نسبت به مسئله شرّ در عرفان و فلسفه، ظرفیتها و چالشهای علم کلام در مواجهه با آلام و رنجهای بشری را مطرح کردند.
✍️شرح گفتگوها در آینده منتشر خواهد شد.
جمهوری اسلامی و جنبش های اسلامی.Mp3
1.64M
✅پاسخ به پرسش های سیاسی در موضوع انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
✅جمهوری اسلامی و جنبش های اسلامی
🔷آیا جمهوری اسلامی در حمایت از جنبش های اسلامی تبعیض قائل نمی شود؟ مثلا چرا در برابر ظلم هایی که به مسلمانان اویغور چین می شود ساکت است؟ ولی درباره ملت فلسطین اعتراض می کند؟
🌐https://eitaa.com/isca24/7211
#مختار_شیخ_حسینی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#مصاحبه_با_خبرگزاری_ها
✅مختار شیخ حسینی در گفتگو با مهر:خسروشاهی نیم قرن به بازسازی گفتگوی اسلامگرایان ایران و عرب پرداخت
🔶مختار شیخ حسینی گفت: بیتردید میتوان خسروشاهی را مهمترین اخوانپژوه ایرانی نامید. حداقل نیم قرن از عمر با برکت او به بازسازی فضای گفتگوی فکری بین اسلام گرایان ایران و جهان عرب گذشت.
✍️مختار شیخ حسینی پیرامون مرحوم سید هادی خسروشاهی به خبرنگار مهر گفت: یکی از رنجهای فکری- فرهنگی ما در دوره معاصر بحران گفتگو در حوزه تمدنی ایران و جهان عرب بوده است. بحرانی که به دلایل تاریخی، سیاسی، فرهنگی و … ما را به سمتی سوق داده است که اولین پیامد آن عدم تبادل فکری بین متفکران این دو پهنه فرهنگی بوده است. از سویی در صورتی که زمینههای گفتگو و تعامل برقرار بود، چه بسا پروژههای فکری و حتی سیاسی اسلام گرایان در قرن اخیر بسامان تر از اکنون بود.
💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در این بستر بحرانی برای پژوهشگرانی که با دغدغه تحلیل جریانهای فکری و جنبشهای اسلامی به جهان معاصر عرب نگاه میکردند و به نوعی اندیشه در جهان عرب کانون اندیشه ورزی آنها قرار داشته، میراث استاد خسروشاهی نامی پرآوازه و منبعی معتبر قلمداد میشود. میراثی که تلاش کرده با برطرف کردن بحران گفتگو، زمینه تعامل فکری بین ایران و جهان عرب را فراهم کند و هم افزایی نخبگانی را بین اندیشمندان اسلام گرا فراهم آورد.
💠جزئیات خبر رد لینک زیر
🌐https://b2n.ir/isca_mokhtar
✅معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خبر داد:
♈️تعطیلی اعزام مبلغان دینی ماه رمضان و اجرای طرح های جایگزین/ گسترش تبلیغ دین در فضای مجازی و حضور نخبگان تبلیغ در رسانه ملی
✍️معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از تعطیلی اعزام مبلغان در ماه مبارک رمضان ۹۹ به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا و اجرای طرح های جایگزین این دفتر در ماه میهمانی خدا خبر داد.
⬅️ه گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: اعزام مبلغان از فعالیت های ثابت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طی چهار دهه فعالیت بوده است.
❇️وی با اعلام تعطیلی تبلیغ چهره به چهره در ماه مبارک رمضان ۹۹ گفت: طبق ابلاغیه های ستاد مبارزه با کرونا، امسال برنامه اعزام مبلغان در ماه مبارک رمضان تعطیل خواهد بود و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به علت ممنوعیت و محدودیت جا به جایی های استانی، اعزام مبلغان از قم و سایر شعب را نخواهد داشت.
✅*اجرای طرح های جایگزین
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اجرای طرح های جایگزین تبلیغ چهره به چهره در ماه رمضان امسال تصریح کرد: قریب به ۱۲ هزار نفر در ماه مبارک رمضان هرسال از این دفتر به سراسر کشور اعزام می شدند اما در ماه رمضان سال جاری این امکان را نداریم و این اتفاق نخواهد افتاد و امیدواریم با طرح های جایگزینی که تصویب و ابلاغ شده، بتوانیم بخشی از آن ظرفیت ها را فعال نگه داریم.
💠*افزایش پاسخگویی به سوالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی
⏹وی افزایش پاسخگویی به سؤالات دینی را یکی از طرح های مد نظر دفتر تبلیغات اسلامی برای ماه رمضان عنوان کرد افزود: بخشی از بسته تهیه شده برای این ایام تبلیغی شامل توسعه پاسخگویی احکام است که مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی متولی و عهده دار این مسأله است، هم به جهت تعداد پاسخگویان و هم به جهت افزایش ساعات پاسخگویی با شماره تلفن ۰۹۶۴۰۰ در خدمت مردم عزیز خواهیم بود.
⬅️حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد با اشاره به افزایش ساعت پاسخگویی به سؤالات دینی اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت این مرکز قریب به ۱۰ ساعت در ۲۴ ساعت است که ان شاء الله در ماه مبارک رمضان این ساعات افزایش پیدا خواهد کرد.
⬅️*فعالیت مجازی مبلغان گسترش می یابد
وی گفت: بخشی از آن بسته جایگزین، مربوط به فعالیت های مجازی مبلغان محترم است که در قالب گروه های تبلیغی به برگزاری مسابقه، پرسش و پاسخ و داستان گویی طی سال های متمادی مشغول به فعالیت هستند و در ماه مبارک رمضان این فعالیت ها پررنگ خواهد بود.
✍️معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت گروه های تبلیغی در ماه رمضان تصریح کرد: طبق اعلام صورت گرفته، گروه های تبلیغی در حال ارسال طرح های تبلیغی خود ویژه ماه مبارک رمضان هستند که در صورت تأیید، ان شاءالله مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
❇️وی به فعالیت های انفرادی مبلغان در ماه مبارک رمضان از طریق فضای مجازی پرداخت و افزود: بخشی از این بسته تبلیغی، مربوط به فعالیت فردی مبلغان است که طی سال های مستمر به اقصی نقاط کشور مسافرت می کردند، شاید در طی سال آن روستاها و مناطق در ماه مبارک رمضان یا محرم از فضیلت اجتماع مؤمنانه و نماز جماعت برخوردار بودند که امسال این محرومیت پیش آمده و مبلغان محترم از طریق ارتباط گیری با مخاطبان خود با تأسیس کانال و گروه در فضای مجازی بخشی از فعالیت های تبلیغی خود را در خصوص بحث احکام، تفسیر و معارف دینی پیگیری خواهند کرد.
💠*برگزاری مسابقه کتابخوانی برای عموم مردم
حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: بخشی از فعالیت ها در این ماه مربوط به برگزاری مسابقات کتابخوانی، هم برای عموم مردم در سنین مختلف و هم برای طلاب و مبلغان محترم است.
⏹*حضور مبلغان نخبه در رسانه ملی
وی به حضور مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی در ماه مبارک رمضان در رسانه ملی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: قسمت آخر فعالیت های دفتر در این ایام، همکاری با رسانه ملی و استفاده از ظرفیت رسانه برای بهره گیری هر چه بیشتر از وجود مبلغان نخبه و سخنرانان ارجمند است که در واقع، در قالب یک بسته تبلیغی جایگزین ماه مبارک رمضان تهیه شده و امیدواریم با توفیق الهی بتوانیم به سرانجام برسانیم.
🌐https://eitaa.com/isca24/7215