🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت22
#المیزان
❇️ بحث علمى ديگر (درباره زناشويى و منشأ طبيعى و فطرى آن)
💠 عمل همخوابى، يكى از اصول اعمال اجتماعى بشر است، و بشر از همان آغاز پيدايش و ازدياد خود، تا به امروز دست از اين عمل اجتماعى نكشيده و قبلاً هم گفته بوديم كه اين اعمال بايد ريشه اى در طبيعت داشته باشد تا آغاز و انجامش به آن ريشه برگشت كند. و اسلام وقتى مى خواهد اين #عمل_جنسى را با قانونِ خود نظام بخشد، اساس تقنين خود را بر خلقت دو آلت تناسلى نرى و مادگى نهاده است، چون دو جهاز تناسلى متقابل كه در مرد و زن است (و هر دو در كمال دقّت ساخته شده و با تمامى بدن نر و ماده، اتصال و بستگى دارد) بيهوده و عبث در جاى خود قرار نگرفته و به باطل خلق نشده، و هر متفكّرى كه در اين باره خوب دقّت كند به روشنى خواهد ديد كه طبيعت #مرد در مجهّز شدنش به جهاز نرى چيزى به جز جهاز طرف مقابل را نمى طلبد.
و همچنين طبيعت #زن در تجهيزش به آلات مادگى چيزى جز جهاز طرف مقابل را نمى جويد، و اين دو جذبه در كشش طرفينى خود هدفى به جز توليد مثل و بقاى نوع بشر دنبال نمى كند، پس عمل همخوابگى اساسش بر همين حقيقت طبيعى است (نه بر بازيچه و لذّت گيرى و بس، و نه بر اساس مدنى بودن انسان) و تمامى احكامى را هم كه اسلام درباره اين عمل مقرّر كرده، پيرامون اين حقيقت دور مى زند و مى خواهد اين عمل به صورت بازى انجام نشود. و خلاصه همه احكام مربوط به حفظ #عفّت، و چگونگى انجام عمل همخوابى، و اينكه هر زنى مختصّ به شوهر خويش است، و نيز احكام طلاق، عِدّه، اولاد، ارث، و امثال آن همه براى همين است كه اين دو جهاز در راهى به كار بيفتد كه براى آن خلق شده اند، يعنى بقاى نوع بشر.
و امّا در قوانين ديگرى كه در عصر حاضر در جريان است اساس همخوابى شركت و تعاون زن و شوهر در کار زندگی است، و در حقيقت از نظر اين قوانين، «نكاح» كه معنى فارسى آن همان #همخوابى است يك نوع اشتراك در عيش است و چون دايره اشتراك در زندگىِ درون خانه تنگتر از دايره اشتراك در زندگى شهر و همچنين مملكت است، و با در نظر داشتن اينكه قوانين اجتماعى و مدنىِ امروز تنها اجتماع شهر و مملكت را در نظر ميگيرد و كارى به زندگى مشترك در درون خانه ها ندارد، به همين جهت متعرّض هيچ يك از احكامى كه #اسلام درباره بستر زناشويى و فروعات آن وضع كرده نيستند، در آن قوانين سخنى از عفّت و اختصاص و امثال آن ديده نمى شود.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت_آخر
#المیزان
💠 و بنائى كه تمدّن امروز بر اين اساس چيده شده علاوه بر نتائج نامطلوب و مشكلات و محذورهاى اجتماعى كه به بار آورده، با اساس #خلقت و #فطرت به هيچ وجه سازش ندارد، براى اينكه مى دانيم آن هدفى كه در انسان انگيزه كرد و باعث شد تا انسانِ طبيعى به طبع خود (و نه سفارش هيچكس)، زندگى خود را اجتماعى و بر اساس همکاری بنيان نهد، غير آن انگیزه ای است كه او را به ازدواج واميدارد، انگيزه او در تشكيل اجتماع اين بوده كه مى ديد آن سعادت زندگى كه طبيعت، بنيه اش را در او نهاده، به امورى بسيار نيازمند است كه خود او به تنهايى نمى تواند همه آن امور را انجام دهد و ناگزير بايد از راه تشكيل اجتماع و #تعاون افراد و طبقات به دست آورد، بدون هيچ توجّهى به اينكه اين افراد مرد باشند يا زن، خلاصه او نان مى خواهد حال نانوا چه زن باشد و چه مرد. پس به دست آمدن همه آن حوائج نيازمند به همه مردم است، و عجب اينجا است كه همين طبيعت و فطرت، شوق و علاقه به هر شغلى را در دل طائفه اى قرار داده، تا از كار مجموع آنان، مجموع حوائج تأمين گردد.
و امّا انگيزه اش بر ازدواج تنها و تنها مسأله #غريزه_جنسى و جذبه اى است كه بين مرد و زن هست، و از طرف آن انگيزه كه وى را به تشكيل اجتماع وا مى داشت، هيچ دعوتى به ازدواج نمى شود، پس كسانى كه ازدواج را بر پايه و اساس تعاون زندگى بنا كرده اند، از مسير اقتضاى طبيعى «تناسل» و «توليد مثل»، به سوى دیگری منحرف شده اند، به جايى منحرف شده اند كه طبيعت و فطرت هيچ دعوتى نسبت به آن ندارد.
و اگر مسأله #ازدواج بر پايه تعاون و اشتراك در زندگى بود، مى بايست مسأله ازدواج، هيچ يك از احكام مخصوص به خود را جز احكام عمومی كه براى همه شركتها و تعاونى ها وضع شده است، نداشته باشد. (مثلاً همه مردان در همه زنان شريك و نيز تمامى زنان در تمامى مردان شريك باشند) و معلوم است كه در اين صورت ديگر در بشر فضيلتى به نام «عفّت» باقى نمى ماند، و نَسَب ها و دودمانها مختلط مى شد، مسأله ارث، دچار هرج و مرج مى گرديد، و همان وضعى پيش مى آمد كه شيوعى ها (كمونيستها) يعنى بلشويك ها پيش آوردند، و نيز در چنين صورتى، تمامى غرائز فطرى كه مرد و زن (انسان) مجهّز به آن غرائز است باطل مى گردد، و ما ان شاء اللَّه در محلّى مناسب توضيح بيشترى در اين باره خواهيم داد.
اين بود اجمال گفتار ما در مسأله زناشويى، و امّا #طلاق كه خود يكى از مفاخر اين شريعت است، و اين نيز مانند همه احكامش، از فطرت بشر سرچشمه دارد، به اين معنا كه جواز اصل آن را به عهده فطرت گذاشته، و از ناحيه فطرت هيچ دليلى بر منع از طلاق نيست، و امّا خصوصيات قيودى كه در تشريع طلاق رعايت شده، ان شاء اللَّه بحث از آنها در تفسير سوره طلاق خواهد آمد.
در اينجا همين را بگوئيم و بگذريم كه در فطرى بودن اصل طلاق همين بس كه ملل متمدّن دنيا و كشورهاى بزرگ امروز نيز بعد از سالها و قرن ها ناگزير شدند حكم ممنوعيّت آن را لغو نموده و جواز طلاق را در قوانين مدنى خود بگنجانند.
✅ پایان ✅
__________
🔴 علاقه مندان به ادامه بحث شخصیت و حقوق #زن در اسلام، به تفسیر المیزان ذیل آیات مربوط به زنان مراجعه کنند، همچنین کتابهای شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی در این زمینه بسیار کارگشا و کاربردی هستند. میتوانید به آنها نیز مراجعه کنید.
📚 #تفسیر_المیزان جلد 2، ص 420
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استاد_پناهیان
❌خواستگاری که اینجوری نباشه مفت نمی ارزه
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
وسط جاذبه ی این همه رنگ 🌈
نوکرت تا به ابد رنگ شماست 💚
بی خیال همه ی مردم شهر 😣
دلم آقا به خدا تنگ شماست 💔
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استاد_عالی
❓چطور رفیق امام زمانمون (عج) باشیم
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت70
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 و يا برگشت آن به اختلاف #عوامل_خارجى است، مثل دورى از شهر و در نتيجه دوری از مسجد و منبر، و دست نيافتن به معارف دينى، كه اينگونه افراد از معارف دين يا هيچ نمى دانند، و يا آنچه را كه مى دانند بسيار ناچيز و اندك است و يا تحريف شده است، و يا فهم خود آنان قاصر است، و به خاطر خصوصيّت مزاجشان دچار بلاهت و كُند ذهنى شده اند و علاج آن عموميّت دادن به مسأله #تبليغ و مدارا كردن در دعوت و تربيت است، كه هر دوى اينها از خصايص روش تبليغى اسلام است چنانچه مى بينيم فرموده :
❣قلْ هذِهِ سَبِيلِي، أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصِيرَةٍ، أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي — بگو اين خصوصيّت دين من است كه هم خودم و هم همه پيروانم، بشر را با بصيرت دعوت كنيم. (سوره يوسف، 108)
و معلوم است كه شخص با بصيرت، مقدار تأثير دعوت خود در دلها را مى داند، و مى داند كه در اشخاص مختلف كه دعوت او را مى شنوند تا چه حدّ تأثير مى گذارد، در نتيجه همه مردم را به يك زبان دعوت نمى كند، بلكه با زبان خود او #دعوت مى كند تا در دل او اثر بگذارد. هم چنان كه رسول خدا (ص) در روايتى كه شيعه و سنّى آن را نقل كرده اند فرموده :
❣انّا معاشر الانبياء نكلّم الناس على قدر عقولهم — ما گروه انبيا، با مردم به مقدار عقلشان سخن مى گوئيم. (اصول كافى ج 1 ص 23 ح 15)
❣در قرآن كريم هم فرموده : فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ، وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ — پس چرا از هر جمعيّتى طايفه اى از همان جمعيت كوچ نمى كنند تا در دين تفقّه كنند، و علم بيندوزند، تا وقتى به سوى آنان بر مى گردند انذارشان كنند، شايد بترسند. (سوره توبه ، 122)
پس منشأ بروز اختلاف در فهم و در عقايد، اين سه جهت بود، كه گفتيم #اسلام از بروز بعضى از آنها جلوگيرى نموده و نمى گذارد در جامعه پديد آيد و بعضى ديگر را بعد از پديد آمدن علاج فرموده است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
#امام_صادق_علیه_السلام
ای شیعیان؛
شما به ما منسوب هستید، پس مایه زینت ما باشید نه مایه آبرو ریزی ما.
📚 کافی ج 2 ص77
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه سریال شاید 10-15 میلیون بیننده داشته باشه ولی با سانسور کردن باعث میشن 40-50 میلیون بیننده همون قسمتی باشند که با سانسور میخواستند دیده نشه!!
#گاندو
#خواهرزاده_رئیس_جمهور
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
#آیت_الله_بهجت
انسان در دنیا (نهایتاً) به ده درصد خواسته های خود می رسد. کمتر کسی پیدا می شود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی #دنیا را این گونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواری ها و بدی های همسر و همسایه و… کمتر ناراحت می شود؛ زیرا از دنیا بیش از اینکه خانه بلاست، انتظار نخواهد داشت.
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت اقدام خنده دار آمریکا در #تحریم مقام معظم رهبری، جا داره یادی کنیم از این کلیپ دیدنی:
📛 داراییها و سبک زندگی رهبر انقلاب از دید مخالفان ایشان.
#بیت_رهبری
#آیت_الله_خامنه_ای
#رهبر_من
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝