🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت62
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 تفاوت ديگر اينكه : قوّه مُجريه در #اسلام طايفه اى خاصّ و ممتاز در جامعه نيست، بلكه تمامىِ افراد جامعه مسئول اجراى قانونند، بر همه واجب است كه ديگران را به «خير» دعوت و به «معروف» امر و از «منكر» نهى كنند، به خلاف رژيم هاى ديگر كه به افراد جامعه چنين حقّى را نمى دهد. البته فرق بين رژيم اجتماعى اسلام، با ساير رژيم ها بسيار است كه بر هيچ شخص فاضل و اهل بحثى پوشيده نيست.
تمام آنچه گفته شد، درباره رژيم اجتماعى اسلام در زمان حيات رسول خدا (ص) بود، و امّا بعد از رحلت آن جناب مسأله، مورد اختلاف واقع شد. يعنى اهل تسنّن گفتند : انتخاب خليفه ی رسول خدا (ص) و زمامدار و ولىّ مسلمين با #خود مسلمين است، ولى شيعه يعنى پيروان علىّ بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه گفتند : خليفه ی رسول خدا (ص) از ناحيه #خدا و شخص رسول اللَّه (ص) تعيين شده و بر نام يك يك خلفا تنصيص و تصریح شده است و عدد آنان دوازده امام است كه اسامی شان و دليل امامتشان بطور مفصّل در كتب كلام آمده است (و خواننده مى تواند در آنجا به استدلالهاى دو طايفه اطّلاع يابد).
💠 ليكن به هر حال امر حكومت اسلامى بعد از رسول خدا (ص) و بعد از #غيبت آخرين جانشين آن جناب (صلوات اللَّه عليه) يعنى در مثل همين عصر حاضر، بدون هيچ اختلافى به دست مسلمين است، امّا با در نظر گرفتن معيارهايى كه قرآن كريم بيان نموده و آن اين است كه :
🔸اوّلاً : مسلمين بايد حاكمى براى خود تعيين كنند.
🔸ثانياً : آن حاكم بايد كسى باشد كه بتواند طبق سيره رسول اللَّه (ص) حكومت نمايد، و سيره آن جناب، سيره رهبرى و امامت بود نه سيره سلطنت و امپراطوری.
🔸ثالثاً : بايد احكام الهى را بدون هيچ كم و زياد حفظ نمايد.
🔸رابعاً : در مواردى كه حكمى از احكام الهى نيست (از قبيل حوادثى كه در زمانهاى مختلف يا مكانهاى مختلف پيش مى آيد با مشورت) عُقلاى قوم تصميم بگيرند، كه بيانش گذشت.
#دليل بر همه اينها آيات راجع به ولايت رسول خدا (ص) است، به اضافه آيه شريفه زير كه مى فرمايد :
❣لقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ —- به تحقيق شما مُجاز شديد كه در سنّت و سيره رسول اللَّه (ص) پيروى و اسوة داشته باشيد، امّا بطور شايسته. (سوره احزاب آيه21)
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
#اعمال_شب_قدر
💠 اعمال مشترک شبهای قدر :
🔸غسل🔸زیارت امام حسین (ع)🔸احیاء نگه داشتنِ این شبها🔸قرآن به سر گرفتن🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان🔸دو رکعت نماز (در هر رکعت بعد از حمد، 7 مرتبه سوره توحید — بعد از سلام نماز : 70 مرتبه استغفرالله و أتوب إلیه).
💠 اعمال مخصوص شب بیست و یکم :
🔸تلاش بیشتر برای عبادت🔸بسیار صلوات فرستادن🔸استغفار 🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان.
🌺 التماس دعای فراوان، حلالمون کنید.
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
#دانشمند_مسیحی_جرج_جرداق
◾️ قتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ.
▪️علی، در محراب عبادت خویش قربانی #عدالتش گردید.
#یا_امیر_المؤمنین
📚 علی، صوتُ العدالة الإنسانیة
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت8
#المیزان
💠 و امّا #يونان، وضع زن و اصولاً وضع به وجود آمدن خانواده و رُبوبيّت و سرپرستى خانواده در آنجا، نزديك همان وضع روم بود. يعنى قِوام و ركن اجتماع مدنى و اجتماع خانوادگى نزد آنان، مردان بودند و زنان تابع و طُفيلى مردان به حساب مى آمدند؛ و به همين جهت زن در اراده و در افعال خود استقلال نداشت، بلكه تحت ولايت و سرپرستى مرد بود. ليكن همه اين اقوام در حقيقت، قوانين خود را خودشان #نقض كردند، براى اينكه اگر براى زن استقلالى قائل نبودند، بايد همه جا قائل نباشند، يعنى همانطورى كه يك كودك نه در منافعش مستقل است و نه در جرائمش، بايد در مورد زنان نيز اينطور حكم مى كردند كه اگر در اراده و اعمالشان (آنجا كه مثلاً مى خواهند چيزى بخرند و يا بفروشند) مستقل نيستند، در جرائمشان هم مستقل نباشند؛ يعنى اگر كار خلافى كردند، نبايد خودشان جريمه شوند و يا شكنجه گردند، بلكه بايد ولىّ و سرپرستشان جريمه بپردازد. ولى همانطور كه گفتيم، اين اقوام، طُفيلى بودن زن را فقط در طرف منافعشان حكم مى كردند، یعنی اگر زنان كار نيكى مى كردند پاداش آنها به كيسه سرپرست آنها مى رفت و امّا اگر كار بدى مى كردند، خودشان شكنجه مى شدند.
و اين خود عيناً يكى از شواهد و بلكه از دلايلى است كه دلالت مى كند بر اينكه در تمامى اين قوانين، #زن را به اين نظر كه موجودى است ضعيف (و جزئى است از اجتماع، امّا جزئى ناتوان و محتاج به قيّم) مورد توجّه قرار ندادند، بلكه به اين ديد به او نگاه كرده اند كه موجودى است مُضرّ، و مانند ميكروبى است كه مزاج اجتماع را تباه مى كند و صحّت آن را سلب مى نمايد؛ چيزى كه هست مى ديدند كه اجتماع حاجت حياتى و ضرورى به اين #ميكروب دارد، زيرا اگر زن نباشد نسل بشر باقى نمى ماند، لذا مى گفتند : چاره اى نيست جز اينكه بايد به شأن وى اعتنا كنيم و وبال امر او را به عهده بگيريم.
💠 پس اگر جُرمى و خيانتى كرد بايد خودش عذاب آن را بچشد، و امّا اگر كار نيكى كرد و سودى رسانيد مردان از آن بهره مند شوند، و براى ايمنى از شرّش نبايد هيچگاه آزادش گذاشت، كه هر كارى خواست بكند، عيناً مانند يك دشمن نيرومندى كه در جنگ شكست خورده باشد و او را #اسير گرفته باشند، مادام كه زنده است بايد مقهور و زير دست باشد، اگر كار بدى كند شكنجه مى شود، و اگر كار نيكى كند تشكر و تقدير از او به عمل نمى آيد. و همين كه ديديد مى گفتند كه قِوام اجتماع به وجود مردان است، باعث شد كه معتقد شوند به اينكه اولاد حقيقى انسان، فرزندان #پسر مى باشند و بقاى نسل به بقاى پسران است (و اگر كسى فرزند پسر نداشته باشد و همه فرزندانش دختر باشند، در حقيقت بلا عقب و اجاق كور است)، و همين اعتقاد منشأ پيدايش عمل تبنّى (فرزند گيرى) شد، يعنى باعث آن شد كه اشخاصِ بى پسر، پسر ديگرى را فرزند خود بخوانند و ملحق به خود كنند، و تمامى آثار فرزند واقعى را در مورد او هم مترتّب سازند، براى اينكه مى گفتند : خانه اى كه در آن فرزند پسر نيست محكوم به ويرانى و نسل صاحب خانه محكوم به انقراض است، لذا ناچار مى شدند بچه هاى پسر ديگران را فرزند خود بخوانند، تا به خيال خودشان نسلشان منقرض نشود، و با اينكه مى دانستند اين فرزند خوانده، فرزند ديگران است و از نسل ديگران آمده، مع ذلك فرزند قانونى خود به حساب مى آوردند، و به او ارث مى دادند و از او ارث مى بردند، و تمامى آثار فرزند صُلبى را در مورد او مترتّب و جارى مى كردند.
و وقتى مردى از اين اقوام يقين مى كرد كه #عقيم است و هرگز بچه دار نمى شود، دست به دامن يكى از نزديكان خود از قبيل : برادر و برادر زاده مى شد، و او را به بستر همسر خود مى برد تا با او جماع كند، و از اين جماع فرزندى حاصل شده، و او آن فرزند را فرزند خود بخواند و خاندان او باقى بماند. و امّا مسأله ازدواج و طلاق نيز در يونان و روم نزديك به هم بود، در هر دو قوم #تعدّد_زوجات جائز بود، ولی در يونان اگر زن از يكى بيشتر مى شد يكى از آن زنان، زن قانونى و رسمى بود و بقيه غير رسمى.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آیت_الله_بهجت_ره
❣مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام، مظلومیت بشر است تا روز قیامت..
#علی_روح_و_جان_پیغمبر
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت63
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ حدّ و مرز كشور اسلامى مرز جغرافيايى و طبيعى و يا اصطلاحى نيست بلكه #اعتقاد است.
💠 #اسلام مسأله تأثير انشعاب قومى، در پديد آمدن اجتماع را لغو كرده (يعنى اجازه نمى دهد صِرف اينكه جمعيتى در قوميّت واحدند باعث آن شود كه آن قوم از ساير اقوام جدا گردند و براى خود مرز و حدود جغرافيايى معيّن نموده و از سايرين متمايز شوند)، براى اينكه عامل اصلى در مسأله #قوميت، بَدَويّت و صحرانشينى است كه زندگى در آنجا قبيله اى و طايفه اى است، و يا عاملش اختلاف منطقه ی زندگى و وطن ارضى است. و اين دو عامل، يعنى «بَدويّت» و «اختلاف مناطق زمين» (همانطور كه در محل خودش بيان شد) از جهت آب و هوا، يعنى حرارت و بُرودت و فراوانى نعمت و نايابى آن، دو عامل اصلى بوده اند تا نوع بشر را به شعوب و قبائل منشعب گردانند، كه در نتيجه زبانها و رنگ پوست بدنها و ... مختلف شد.
و سپس باعث شده كه هر قومى قطعه اى از قطعات كره زمين را بر حسب تلاشى كه در زندگى داشته اند به خود اختصاص دهند، اگر زورشان بيشتر و سلحشورتر بوده توانسته اند قطعه بزرگترى، و اگر كمتر بوده، قطعه كوچك ترى را خاص خود كنند، و نام #وطن بر آن قطعه بگذارند، و به آن سرزمين عشق بورزند، و با تمام نيرو از آن دفاع نمودند.
💠 و اين معنا هر چند در رابطه با حوائج طبيعى بشر پيدا شده، يعنى حوائج او كه فطرتش به سوى رفع آن سوقش مى دهد، وادارش كرده كه اين مرزبندی ها را بكند (و از ديگران هم بپذيرد) ولى امرى #غير_فطرى هم در آن راه يافته است و آن اين است كه فطرت اقتضا دارد كه تمامى نوع بشر در يك مجتمع گرد هم آيند، زيرا اين معنا ضرورى و بديهى است كه طبيعت دعوت مى كند به اينكه قُواى جداى از هم دست به دست هم دهند، و با تراكم يافتن تقويت شوند و همه يكى گردند، تا زودتر و بهتر به هدفهاى صالح برسند و اين امرى است كه (حاجت به استدلال ندارد و) در نظام طبيعت مى بينيم كه مادّه اصلى، در اثر متراكم شدن عنصرى با عنصر ديگر، عنصرى را تشكيل مى دهد و سپس چند عنصر در اثر يك جا جمع شدن، فلان جماد را تشکیل داده و سپس نبات و آن گاه حيوان و سر انجام در آخر انسان را تشكيل مى دهد.
در حالى كه انشعابات #وطنى درست عكس اين را نتيجه مى دهد، يعنى اهل يك وطن هر قدر متّحدتر و در هم فشرده تر شوند، از ساير مجتمعات بشرى بيشتر جدا می گردند...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
🌹🌹🌹
#حدیث_تشبیه
#یاامیرالمؤمنین
💠 از جمله فضایل امیر المؤمنین علی (ع) و از دلائل امامت و برتری او بر سایر صحابه آن است که رسول الله (ص) او را همسان خود و سایر انبیاء معرفی می کرد، بلکه از طرق شیعی و سنّی به الفاظ گوناگون روایت شده است که حضرت علی (ع) را به سبب خِصال و سجایا و مناقب او، به پیغمبران اولو العزم و سایر انبیاء تشبیه کرده است. این حدیث را که به حدیث تشبیه معروف است #امام_حنابله احمد بن محمد بن حنبل (م 241 ق) در المسند از احمد بن عبدالرزّاق و او از رسول الله (ص) چنین روایت کرده است :
💜 «مَنْ أرادَ أنْ یَنْظُرَ إلی آدمَ فی عِلْمِه و إلی نوحٍ فی فَهْمِه و إلی ابراهیمَ فی خلْقِه و إلی موسَی فی مُناجَاته و إلی عیسَی فی سُنّتِه و إلی مُحمّدٍ فی تَمامِه و کَمالِه فَلْیَنظُر إلی هذا الرَّجُلِ المُقبِلِ، فتَطاوَل النّاسُ فإذا هُمْ بِعلیِّ بْنِ أبی طالبٍ کأنّما یَنْقَلِعُ مِنْ صَبَبٍ و یَنْحَطُّ مِنْ جَبَلٍ».
❤️ هر کس بخواهد آدم را در علمش و نوح را در فهمش و ابراهیم را در خلقش و موسی را در مناجاتش و عیسی را در سنّت و رفتارش و محمّد را در تمام خلقت و کمال صفاتش ببیند، باید به این مرد که از راه می رسد بنگرد، پس مردمان همه گردن کشیدند، ناگاه #علی را دیدند که از راه می رسد گویی سیلی بود که از جای خود کنده شده و در سراشیبی افتاده و از کوه به زیر می آید.
📚 الغدیر، جلد 3، ص357
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
#اعمال_شب_قدر
💠 اعمال مشترک شبهای قدر :
🔸غسل🔸زیارت امام حسین (ع)🔸احیاء نگه داشتنِ این شبها🔸قرآن به سر گرفتن🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان🔸دو رکعت نماز (در هر رکعت بعد از حمد، 7 مرتبه سوره توحید — بعد از سلام نماز : 70 مرتبه استغفرالله و أتوب إلیه).
💠 اعمال مخصوص شب بیست و سوم :
🔸1000 مرتبه خواندن سوره قدر🔸خواندن سوره های عنکبوت، روم، دخان🔸تأکید بر شب زنده داری، غسل آخر شب، زیارت امام حسین (ع)🔸دعای سلامتی امام زمان (عج)🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان.
🌺 التماس دعای فراوان، حلالمون کنید.
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝