eitaa logo
من شیعه هستم
568 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹 💠 در حالى كه انشعابات درست عكس اين را نتيجه مى دهد، يعنى اهل يك وطن هر قدر متّحدتر و در هم فشرده تر شوند، از ساير مجتمعات بشرى بيشتر جدا مى گردند، اگر متّحد مى شوند، واحدى مى گردند كه روح و جسم آن واحد از واحدهاى وطنى ديگر جدا است و در نتيجه ، وحدت خود را از دست مى دهد و «تجمّع» جاى خود را به «تفرقه» مى دهد و بشر به تفرّق و تشتّتى گرفتار مى شود كه از آن فرار مى كرد و به خاطر نجات از آن دور هم جمع شده و جامعه تشكيل داده بود. و واحدى كه جديداً تشكيل يافته شروع مى كند به اينكه با ساير آحاد جديد همان معامله اى را بكند كه با ساير موجودات عالَم مى كرد، يعنى ساير انسانها و اجتماعات را به خدمت مى گيرد، و از آنها چون بهره كشى مى كند و چه كارهايى ديگر كه انجام نمى دهد و تجربه دائمى از روز اوّل دنيا تا به امروز (كه عصر ما است) شاهد بر صدق گفتار ما است و آياتى هم كه در خلال بحث هاى قبل آورديم كافى است كه از آنها همين معنا را بفهميم و بتوانيم به قرآن كريم نسبت دهيم. 💠 و همين معنا باعث شده كه اعتبار اينگونه انشعابها و چند دستگى ها و امتيازات را لغو اعلام نموده و اجتماع را بر پايه «عقيده» بنا نهد نه بر پايه جنسيّت، قوميّت، وطن و امثال آن؛ و حتّى در مثل پيوند زوجيّت و خويشاوندى (كه اوّلى : مجوّز تمتّعات جنسى، و دومى : وسيله ميراث خوارى است) نيز مدار و معيار را قرار داده نه منزل و وطن و امثال آن را. (به اين معنا كه فلان فرزند كه از دين توحيد خارج است از پدر و مادر مسلمانش با اينكه از پشت پدرش و رحم مادرش متولد شده، به خاطر كفرش ارث نمى برد، و همسرش نيز نمى تواند از جامعه مسلمين باشد). و از بهترين شواهد بر اين معنا نكته اى است كه هنگام بررسى شرايعِ اين دين به چشم مى خورد، و آن اين است كه مى بينيم مسأله «توحيد» را در هيچ حالى از احوال مُهمل نگذاشته و بر مجتمع اسلامى واجب كرده كه حتّى در اوج عظمت و اهتزاز بيرقِ پيروزيش دين را بپا بدارد و در دين متفرّق نشود، و نيز در هنگام شكست خوردن از دشمن و ضعف و ناتوانيش تا آنجا كه مى تواند در احياى دين و اعلاى كلمه توحيد بكوشد؛ و بر اين قياس، مسأله توحيد و را در همه احوال لازم شمرده، حتّى بر يك فرد مسلمان نيز واجب كرده كه دين خدا را محكم بگيرد و به قدر تواناييش به آن عمل كند هر چند كه به عقد قلبى باشد، و اگر سختگيرى دشمن اجازه تظاهر به دين دارى نمى دهد در باطن دلش به عقايد حقّه ی دين معتقد باشد، و اعمال ظاهرى را از ترس دشمن با اشاره انجام دهد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣از کجا بدونم شب قدرهام خوب بوده یا نه... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
❇️ راهپیمایی که دفاع از فلسطین به ‌وسیله ‌ی حضور مردمی است، همیشه مهم است. امسال این راهپیمایی مهمتر است. به ‌خاطر این کارهای خیانت‌ باری که بعضی از دنباله ‌های آمریکا دارند در منطقه انجام میدهند برای جا انداختن معامله ‌ی قرن؛ که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقّق هم پیدا نخواهد کرد و آمریکا و دنباله ‌هایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 و از همه آنچه كه گفتيم، چند نتيجه به دست مى آيد : 🔸اوّل اينكه : بشر در آن دوران درباره دو طرز تفكّر داشت، يكى اينكه زن را انسانى در سطح حيوانات بى زبان مى دانست، و ديگری اينكه او را انسانى پَست و ضعيف در انسانيّت مى پنداشت، انسانى كه مردان (يعنى انسان هاى كامل) در صورت آزادى او، از شرّ و فسادش ايمن نيستند و به همين جهت بايد هميشه در قيد تبعيّت مردان بماند، و مردان اجازه ندهند كه زنان آزادى و حُرّيتى در زندگى خود كسب كنند؛ نظريه اوّل با سيره اقوام وحشى و نظريه دوم با روش اقوام متمدّن آن روز مناسب تر است. 🔸دوم اينكه : بشر قبل از اسلام نسبت به زن از نظر نيز دو نوع طرز تفكّر داشت، بعضى از جوامع، زن را خارج از افراد اجتماع انسانى مى دانستند، و معتقد بودند زن «جزء» اين هيكل تركيب يافته از افراد نيست بلكه از «شرايط» زندگى او است، شرايطى كه بشر بى نياز از آن نمى باشد، مانند «خانه» كه از داشتن و پناه بردن در آن چاره اى ندارد. و بعضى ديگر معتقد بودند زن مانند اسيرى است كه به بَردگى گرفته مى شود، و از پيروان اجتماعِ غالب است، و اجتماعى كه او را اسير كرده، از نيروى كار او استفاده مى كند، و از ضربه زدنش هم جلوگيرى مى نمايد. 🔸سوم اينكه : محروميّت زن در اين جوامع، همه جانبه بود، و زن را از تمامى حقوقى كه ممكن بود از آن بهره مند شود، محروم مى دانستند، مگر به آن مقدارى كه بهره مندى زن در حقيقت به مردان بود، كه قيّم زنان بودند. 🔸چهارم اينكه : اساس مردان با زنان عبارت بود از غلبه قوى بر ضعيف و به عبارت ديگر : هر معامله اى كه با زنان مى كردند بر اساس قريحه ی استخدام و بهره كشى بود، و اين روش امّتهاى غير متمدّن بود، و امّا امّتهاى متمدّن علاوه بر آنچه كه گفته شد اين طرز تفكّر را هم داشتند كه زن انسانى است ضعيفُ الخِلقه، كه توانايى آن را ندارد كه در امور خود مستقل باشد، و نيز موجودى است خطرناك كه بشر از شرّ و فساد او ايمن نيست؛ و چه بسا كه اين طرز تفكّرها در اثر اختلاط امّت ها و زمان ها، در يكديگر اثر گذاشته باشند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa
🌹🌹🌹 💠 از اينجا روشن مى شود كه طورى تأسيس شده كه در تمامى احوال مى تواند زنده بماند، چه در آن حال كه خودش حاكم باشد و چه در آن حال كه محكوم دشمن باشد، چه در آن حال كه بر دشمن غالب باشد، و چه در آن حال كه مغلوب باشد، چه در آن حال كه مقدّم باشد و چه در حالى كه مؤخّر و عقب افتاده باشد، چه در حال ظهور و چه در حال خفا، چه در حال قوّت و چه در حال ضعف و ...، دليل بر اين معنا آياتى است كه در قرآن كريم درباره خصوص نازل شده، مانند آيات زير : ❣منْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ — كسى كه بعد از ايمان آوردن كفر بورزد از دروغگويان است، مگر كسى كه از ناحيه دشمن مجبور به اظهار كفر شود، ولى دلش مطمئن به ايمان باشد.(سوره نحل آيه 106) ❣إلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً — مگر آنكه بخواهيد خود را از شرّ دشمن حفظ كنيد.(سوره آل عمران آيه 28) ❣فاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ — تا آنجا كه مى توانيد رعايت تقوا و پرواى از خدا را بكنيد.(سوره تغابن آيه 16) ❣يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ — هان اى كسانى كه ايمان آورده ايد از خدا پروا كنيد، آن طور كه شايسته خداى تعالى باشد، و از دنيا نرويد مگر با حالت اسلام. (آل عمران 102) ❇️ اسلام، تمامى شؤونش است. 💠 در قرآن كريم مى خوانيم : وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون — يكديگر را به صبر بخوانيد، و قلب يكديگر را محكم كنيد، و از خدا بترسيد تا شايد رستگار شويد. (آل عمران 200) بيان اين آيه در تفسيرش گذشت و آيات بسيارى ديگر هست كه اجتماعى بودن همه شؤون را مى رساند. و صفت اجتماعى بودن در تمامى آنچه كه ممكن است به صفت اجتماع صورت بگيرد (چه در نواميس و چه احكام) رعايت شده، البته در هر يك از موارد، آن نوع از اجتماعيّت رعايت شده كه متناسب با آن مورد باشد و نيز آن نوع اجتماعيت لحاظ شده كه امر به آن و دستور به انجامش ممكن، و تشويقِ مردم به سوى آن، موصل (=رساننده) به غرض باشد؛ و بنابر اين يك بايد هر دو جهت را مورد نظر داشته باشد، آن گاه به بحث بپردازد، پس هم نوع اجتماعى بودن احكام و قوانين مختلف است و هم نوع دستورها مختلف است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa
❤️ هر كس مى خواهد از گناهى توبه كند، در ماه رمضان از آن گناه به آستان الهى توبه كند؛ زيرا اين ماه، ماه توبه و بازگشت و ماه آمرزش و رحمت است و هيچ شبى از شبهاى آن نيست، مگر آن كه خداوند در آن شب، آزادشدگانى از آتش دارد كه همه آنان به سبب گناهانشان، مستحقّ آتش اند. 📚 فضائل الأشهر الثلاثة ص 106 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 ❇️ اسلام چه تحوّلى در امر پديد آورد؟ 💠 سراسر دنيا عقائدى را كه شرح داديم، هم چنان درباره زن داشت، و رفتارهايى كه گفتيم معمول مى داشت و زن را در شكنجه گاه و پَستى زندانى كرده بود، بطورى كه ضعف و ذلّت، يك طبيعت ثانوى براى زن شده و گوشت و استخوانش با اين طبيعت مى روئيد، و با اين طبيعت به دنيا مى آمد و مى مُرد، و كلمات «زن - ضعف - خوارى - پَستى» نه تنها در نظر مردان، بلكه در نظر خود زنان نيز مثل واژه هاى مترادف و همانند واژه های انسان و بشر شده بود، با اينكه در معانى متفاوتى وضع شده بودند، و اين خود امرى عجيب است كه چگونه در اثر تلقين و شستشوى مغزى، فهم آدمى واژگونه و معكوس مى گردد. و تو خواننده عزيز اگر به فرهنگ محلّى امّت ها مراجعه كنى هيچ امّتى را نخواهى يافت، نه امّتهاى وحشى و نه امّتهاى متمدّن كه مَثَل هايى سارى و جارى درباره و خوارى آنان، در آن فرهنگ وجود نداشته باشد، بلكه به هر يك از اين فرهنگ ها مراجعه كنى خواهى ديد كه با همه اختلافاتى كه در اصلِ زبان و سياق ها و لحن هاى آن هست، انواعى از استفاده و كنايه و تشبيه مربوط به كلمه «زن» خواهى يافت، و خواهى ديد كه مردِ ترسو و يا ضعيف و يا بى عُرضه و يا خوارى طلب و يا ذلّت پذير و يا تن به ذلّت داده را مى نامند، مثل اين شعر عرب كه مى گويد : و ما أدرى و ليت اخال أدرى / أقوم آل حصن ام نساء —- نمى دانم و اى كاش مى دانستم كه آل حصن مردانند و يا زنان. و صدها هزار از اينگونه مثلهاى شعرى و نثرى را در هر لغتى خواهى يافت. و اين به تنهايى براى اهل تحقيق كافى است كه بفهمد جامعه بشرى چه طرز تفكّرى درباره زن داشته است، و ديگر حاجت ندارد به اينكه سيره نويسان و كتب تاريخى، فصل جداگانه و يا كتابى مختصّ به دادن آمارى از عقائد امّتها و ملّتها در مورد زنان نوشته باشند، براى اينكه خصلتهای روحى و جهات وجودى هر امّت و ملّتى در لغت و آداب آن امّت و ملّت تجلّى مى كند. و در هيچ تاريخ و نوشته اى قديمى چيزى كه حكايت از احترام و اعتنا به شأن زن كند، نخواهى يافت، مگر مختصرى در تورات و در وصاياى عيسى بن مريم (ع) كه بايد به زنان مهربانى كرد و تسهيلاتى براى آنان فراهم نمود. و امّا يعنى آن دينى كه قرآن براى تأسيس آن نازل گرديده، در حقّ زن نظريه اى ابداع كرده كه از روزى كه جنسِ بشر پا به عرضه دنيا گذاشت تا آن روز چنين طرز تفكّرى در مورد زن نداشت. اسلام در اين نظريه خود، با تمام مردم جهان در افتاد، و زن را آن طور كه هست و بر آن اساسى كه آفريده شده، به جهان معرفى كرد، اساسى كه به دست بشر منهدم شده و آثارش نيز محو گشته بود. اسلام عقائد و آرايى كه مردم درباره زن داشتند و رفتارى كه عملاً با زن مى كردند را بى اعتبار نموده و بر آنها كشيد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa
هدایت شده از من شیعه هستم
💠 سلوک الی الله با مراعات دستوراتی که در برای دستیابی به انقطاع رسیده است همچون : «توبه»، «إنابه»، «محاسبه»، «مراقبه»، «صَمت»، «جُوع»، «خلوت» و «بیداری» آغاز می شود. 💠 و سالك با به دستورات و انجام عبادات به مجاهدت با نفس می پردازد تا اینکه منجر به انقطاع کامل و غفلت از نفس و توجه تامّ به خداوند سبحان می گردد. 💠 در این هنگام «طالعي از غیب» درخشیدن می گیرد و به دنبال آن «نفحات الهی» و «جذبات رحمانی» پی در پی فرا می رسند و موجب محبّت و گرایش بیشتر به معبود که همان ذکر و یاد می شوند. 💠 سپس برقی می درخشد که هیچگاه فروکش نمی کند و جَذبه ای طالع می گردد و اشتیاقی دست می دهد تا اینکه سلطان محبّت در دل استقرار می یابد و ذکرْ بر نفس، مستولی و چیره می گردد، و به مقام می رسد و امر پایان می یابد. 📚مجموعه رسائل علامه طباطبایی، ج2، ص86 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 ❇️ هويت زن در 💠 اسلام بيان مى كند كه زن نيز مانند مرد، انسان است، و هر انسانى چه مرد و چه زن فردى است از انسان كه در مادّه و عنصرِ پيدايش او، دو نفر انسان نر و ماده شركت و دخالت داشته اند، و هيچ يك از اين دو نفر بر ديگرى برترى ندارد مگر به ، هم چنان كه در كتاب آسمانى خود مى فرمايد : ❣يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى، وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا، إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ — هان اى مردم، ما يك يك شما را از نر و ماده آفريديم، و شما را شعبه ها و قبيله ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد، و بدانيد كه گرامى ترين شما نزد خدا با تقواترين شما است.(سوره حجرات، آيه 13) بطورى كه ملاحظه مى كنيد قرآن كريم هر انسانى را موجودى گرفته شده و تأليف يافته از دو نفر انسان نر و ماده مى داند كه هر دو بطور متساوى، مادّه ی وجود و تكوّن او هستند، و انسانِ پديد آمده (چه مرد باشد و چه زن) مجموع ماده اى است كه از آن دو فرد گرفته شده است. در معرفى زن مانند آن شاعر نفرمود : (و انّما امّهات الناس اوعية — مادران تنها و تنها صدف و ظرف پيدايش انسانها هستند) و مانند آن ديگرى نفرمود : (بنونا بنو أبنائنا و بناتنا / بنوهن ابناء الرجال الأباعد — فرزندان پسران ما، فرزندان خودمان هستند و امّا فرزندان دختران ما، فرزند مردمى بيگانه اند)، بلكه هر فرد از انسان -چه دختر و چه پسر- را مخلوقى تأليف يافته از زن و مرد معرفى كرد، در نتيجه تمامى افراد بشر يكديگرند، و بيانى تمامتر و رساتر از اين بيان نيست، و بعد از بيان اين عدم تفاوت، تنها ملاك برترى را تقوا قرار داد. 💠 و نيز در جاى ديگر فرمود : ❣ أنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى، بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ — من عمل هيچ عمل کننده ای را ضايع و بى نتيجه نمى كنم چه مرد و چه زن، بعضى از شما از بعضى ديگر هستيد. (آل عمران، 195) در اين آيه تصريح فرموده كه كوشش و عمل هيچكس نزد خدا ضايع نمى شود، و اين معنا را تعليل كرده به اينكه «چون بعضى از بعض ديگر هستيد»، و صريحاً نتيجه آيه قبلى كه مى فرمود : إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى ... را بيان مى كند، و آن اين است كه مرد و زن هر دو از هستند، و هيچ فرقى در اصل خلقت و بنياد وجود ندارند. آن گاه همين معنا را هم توضيح مى دهد به اينكه عمل هيچ يك از اين دو صنفِ بشر نزد خدا ضايع و باطل نمى شود، و عمل كسى به ديگرى عايد نمى گردد مگر اينكه خود شخص، عمل خود را باطل كند. و به بانگ بلند اعلام مى دارد : كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ — هر كسى در گرو عمل خويش است (سوره مدثر،38)، نه مثل مردم قبل از اسلام كه مى گفتند : « گناه زنان به عهده خود آنان و عمل نيک شان و منافع وجودشان مال مردان است!» و ما ان شاء اللَّه به زودى توضيح بيشترى در اين باره خواهيم داد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹 ❇️ شش چیز در شش جا 🔸 گاه سؤالاتی در زندگی انسان مطرح است که این حدیث به پاسخ اهمّ آنها پرداخته است : 1. چرا در دنیا مشکلات داریم؟ 2. چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود؟ 3. چرا به علم و عزّت نمی رسیم؟ 4. چرا به ثروت و مال نمی رسیم؟ 🔹 خداوند بلند مرتبه به حضرت موسی (ع) چنین وحی کرد : «ای موسی! شش چیز را در شش محلّ پنهان کرده ام؛ ولی مردم در جای دیگر دنبال آن می گردند؛ ولی (آنها را در آنجا) نخواهند یافت : 1. همانا راحتی را در قرار دادم؛ ولی مردم در دنیا دنبال آن می گردند. 2. همانا علم را در و تلاش قرار دادم؛ ولی مردم در سیر بودن دنبال آن می گردند. 3. به راستی ع‍زّت را در (و نماز شب) قرار دادم؛ ولی مردم عزّت را در خانه حاکمان می جویند. 4. همانا بلندمرتبگی و مقام را در و فروتنی قرار دادم؛ ولی مردم در تکبّر و خودبرتر بینی، دنبال آن می گردند. 5. همانا اجابت دعا را در قرار دادم؛ ولی مردم در قیل و قال (و داد و فریاد)، دنبال اجابت دعا می گردند. 6. به راستی من بی نیازی را در قرار دادم؛ ولی مردم آن را در زیادی مال و ثروت جستجو می کنند، و هرگز آن را نخواهند یافت. 📚 مواعظ العدديۀ، ص446 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 جهت اوّل : كه گفتيم «اجتماعى بودن احكام در موارد مختلف، انواع مختلفى دارد»، دليلش اين است كه مى بينيم شارع مقدّس اسلام در مسأله ، اجتماعى بودن را بطور مستقيم تشريع كرده و دستور داده حضور در جهاد و دفاع به آن مقدارى كه دشمن دفع شود واجب است، اين يك نوع اجتماعيّت، نوع ديگر نظير وجوب و است، كه بر هر كسى كه مستطيع و قادر به انجام آن دو باشد و عذرى نداشته باشد واجب است، اجتماعيّت در اين دو واجب بطور مستقيم نيست. بلكه لازمه آن دو است، چون وقتى روزه دار روزه گرفت قهراً در طول رمضان در مساجد رفت و آمد خواهد كرد، و در آخر در روز عيد فطر، اين اجتماع به حدّ كامل مى رسد، و نيز وقتى مكلّف به زيارت خانه خدا گرديد قهراً با ساير مسلمانان يك جا جمع مى شود، و در روز عيد قربان اين اجتماع به حدّ كامل مى رسد. و نيز نمازهاى پنجگانه يوميّه را بر هر مكلّفى واجب كرده، و جماعت را در آن واجب نساخته، ولى اين رخصت را در روز جمعه تدارك و تلافى كرده و اجتماع براى را بر همه واجب ساخته، البته براى هر كسى كه از محلّ اقامه جمعه بيش از چهار فرسخ فاصله نداشته باشد، اين هم يك نوع ديگر اجتماعيّت است. 💠 و در جهت دوم : يعنى «اختلاف در دستور»، دليلش اين است كه مى بينيم وصفِ اجتماعيّت را در بعضى از موارد بطور تشريع كرده كه مثالش در جهت اوّل گذشت، و بعضى را بطور ، چون گفتيم بطور وجوب ممكن نبوده (و اى بسا واجب كردنش باعث عُسر و حَرَج مى شده و اسلام آمده تا حرج و عسر را از هر جهت برطرف سازد)، مثال آن باز همان استحباب به جماعت خواندن نمازهاى يوميّه است كه مستقيماً واجبش نكرده و ليكن آن قدر سفارش بدان نموده و از ترك آن مذمّت كرده كه بجاى آوردنش سنّت شده، و بر مردم لازم كرده كه بطور كلى سنّت را اقامه كنند، مرحوم شيخ حرّ عاملى در وسائل كتاب الصلاة بابى دارد به عنوان باب كراهتِ ترك حضور جماعت. رسول خدا (ص) هم خودش درباره عدّه اى كه حضور در جماعت را ترك كرده بودند فرمود : چيزى نمانده كه درباره آن عدّه كه نماز در مسجد را رها كرده اند، دستور دهم هيزم به در خانه هايشان بريزند، و آتش بزنند تا خانه هايشان بسوزد، و اين رويّه كه درباره نماز در مسجد از رسول خدا (ص) مى بينيم رويه اى است كه در تمامى سنّت هاى خود معمول داشته، پس حفظ سنّتِ آن جناب به هر وسيله اى كه ممكن باشد و به هر قيمتى كه تمام شود، بر مسلمين واجب شده است. اينها امورى است كه راه بحث در آنها راه استنباط فقهى است، نه راه تفسير، بر فقيه است كه با استفاده از كتاب و سنّت پيرامون آن بحث كند، آنچه از هر چيز در اينجا مهمتر است اين است كه رشته بحث را به سوى ديگرى بكشيم، يعنى به سوى «اجتماعى بودن اسلام در اش». ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣ما جامعه اسلامی نداریم ولی این به معنای نا امیدی نیست.. بلکه حرکت کشور، رو به و در حال پیشرفت است. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 پس وقتى به حكم اين آيات، عمل هر يك از دو جنس مرد و زن -چه خوبش و چه بدش- به حساب خود او نوشته مى شود، و هيچ مزيّتى جز با براى كسى نيست، و با در نظر داشتن اينكه يكى از مراحل تقوا، اخلاق فاضله (=ايمان با درجات مختلفش، عمل نافع، عقل محكم و پخته، اخلاق خوب، صبر و حلم) است، پس يك زنى كه درجه اى از درجات بالاى ايمان را دارد، و يا سرشار از علم است، و يا عقلى پخته و وزين دارد، و يا سهم بيشترى از فضائل اخلاقى را دارا مى باشد، چنين زنى در ذاتاً گرامى تر و از حيث درجه بلندتر از مردى است كه هم طراز او نيست، حال آن مرد هر كه مى خواهد باشد، پس هيچ كرامت و مزيّتى نيست، مگر تنها به تقوا و فضيلت. و در معناى آيه قبلى بلكه روشنتر از آن، آيات زير است، كه مى فرمايد : ❣منْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً، وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ — هر آن كس كه عمل صالح بجا آورد، چه مرد باشد و چه زن، به شرطى كه عملش توأم با ايمان گردد، بر او زندگى طيّب و پاكى داده و اجرشان را بر طبق بهترين عملى كه مى كردند مى دهيم. (سوره نحل، 97) ❣و مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ، يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ — و هر كس عملى صالح كند، چه مرد باشد و چه زن، به شرط اينكه ايمان داشته باشد، چنين كسانى داخل بهشت مى شوند و بدون حساب روزى خواهند داشت. (سوره مؤمن،40) ❣و مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ، وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً — و كسى كه عملى را از اعمال صالحه انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، البته به شرط آنكه داراى ايمان باشد، چنين كسانى داخل بهشت مى شوند و به اندازه خردلى ستم نمى شوند. (سوره نساء، 124) 💠 علاوه بر اين آيات كه صريحاً بين زن و مرد را اعلام مى كند، آيات ديگرى هست كه صريحاً بى اعتنايى به امر زنان را نكوهش نموده، از آن جمله مى فرمايد : ❣و إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ، يَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ، أَ يُمْسِكُهُ عَلى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ، أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ — و هر گاه يكى از آنان اطّلاع حاصل مى كند كه خداوند دخترى به او داده، صورتش شروع به سياه شدن مى كند و اين در حالى است كه مالامال از خشم است و خود را از شرمسارى، از مردم پنهان نموده، فكر مى كند آيا پيه و روغن اين ذلّت را بر خود بمالد و دخترش را نگهدارد و يا براى رهايى از اين ننگ، او را زنده زنده در خاك كند، آگاه باشيد كه در اين طرز تفكّر سخت خطا كرده اند. (سوره نحل، 59) و اينكه مى فرمايد «خود را از شرمسارى از مردم پنهان می كند»، براى اين است كه ولادت را براى پدر ننگ مى دانستند، و منشأ عمده اين طرز تفكّر اين بود كه مردان در چنين مواقعى تصوّر مى كردند كه اين دختر به زودى بزرگ خواهد شد، و ملعبه و بازيچه جوانان قرار خواهد گرفت، و اين خود نوعى غلبه مرد بر زن است، آن هم در يك امر جنسى كه به زبان آوردن آن مستهجن و زشت است، و در نتيجه، ننگ زبان زد شدنش به ريش پدر و خاندان او مى چسبد. همين طرز تفكّر، عرب جاهليت را واداشت تا دختران بى گناه خود را زنده زنده دفن كنند. سبب ديگر قضيه را كه علّت اوّلى اين انحراف فكرى بود در گذشته خوانديد، و خداى تعالى در از اين عمل نكوهيده، تأكيد كرده و فرمود : ❣و إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ، بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ — روزى كه از دختر زنده به گور شده مى پرسند به چه گناهى كشته شد. (سوره تكوير، 9) از بقاياى اينگونه بعد از ظهور اسلام نيز در بين مسلمانان ماند، و نسل به نسل از يكديگر ارث بردند، و تا كنون نتوانسته اند لكّه ننگ اين خرافات را از صفحه دل بشويند، به شهادت اينكه مى بينيم اگر زن و مردى با يكديگر زنا كنند، ننگ زنا در دامن زن تا ابد مى ماند، هر چند كه توبه هم كرده باشد، ولى دامن مرد ننگين نمى شود، هر چند كه توبه هم نكرده باشد؛ با اين كه اسلام اين عمل نكوهيده را هم براى زن ننگ مى داند و هم براى مرد، هم او را مستحقّ حدّ و عقوبت مى داند و هم اين را، هم به او صد تازيانه مى زند و هم به اين. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️یا ایّتها النفس المطمئنة ▪️ارجعی إلی ربّک راضیةً مرضیةً 🌹روحت شاد و راهت پاینده ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
5abddfde6ae135636622e1e9_-3059660911684828993.mp3
1.9M
❇️ وداع با ماه مبارک 😭 کمی آهسته تر... 🌹 التماس دعا ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
این، عید کسی است که خداوند روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است، و هر روزی که در آن، خدا نشود، آن روز، عید است. 📚 نهج البلاغه، حکمت 428 ❤️عیدتان مبارک❤️ ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 و امّا بودنش در تمامى قوانين عملى، يعنى دستورات عبادى و معاملى و سياسى و اخلاقى و معارف اصولى كم و بيش براى خواننده روشن است. و در اسلام مى بينيم كه مردم را به سوى دين «فطرت» دعوت مى كند، و ادّعا مى كند كه اين دعوت حقّ، صريح و روشن است و هيچ ترديدى در آن نيست، و آيات قرآنى كه بيانگر اين معنا است آن قدر زياد است كه حاجتى به ايراد آنها نيست، و همين اوّلين قدم است به سوى ايجاد اُلفت و اُنس در بين مردم، مردمى كه درجات فهمشان مختلف است؛ چون همه آنها را به چيزى دعوت نموده كه اختلاف فهم ها و تقيّدش به قيود اخلاق و غرائز در آن اثر ندارد، بلكه همه بر درستى آن اتّفاق دارند، و آن اين است كه «حقّ بايد پيروى شود». و از سوى ديگر مى بينيم كسانى را كه هستند، يعنى حقّ برايشان روشن نشده و راه حقّ برايشان مشخص نگشته، معذور دانسته، هر چند كه حجّت به گوششان خورده باشد، و فرموده : ❣ليَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ، وَ يَحْيى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ – تا هر كس که هلاك مى شود بعد از روشن شدن حقّ هلاك شود، و آن هم كه زنده مى شود با روشن شدن حقّ زنده شود. (سوره انفال، 42) ❣إلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ، لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا، فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً – كسانى كه به نفْس خود ستم كردند در جهنّم جای دارند، مگر مردان و زنان و فرزندانى كه به استضعاف كشيده شده باشند، نه چاره اى دارند و نه راه حقّ را پيدا مى كنند، درباره اینان اميد آن است كه خداى عزّ و جلّ با عفو و مغفرت خود رفتار كند. (سوره نساء، 98- 99) خواننده عزيز توجّه دارد كه آيه شريفه اطلاق دارد، و اگر جمله : «نه چاره اى دارند و نه راه حقّ را پيدا مى كنند» را نيز به دقّت مورد نظر قرار دهد، آن وقت متوجّه مى شود كه تا چه حدّ آزادى در تفكّر داده، البته به كسى كه خود را شايسته تفكّر و مستعدّ براى بحث بداند. اسلام به چنين كسى اجازه داده تا با كمال آزادى در هر مسأله اى كه مربوط به معارف دين است تفكّر نموده، در فهم آن تعمّق كند، و نظر بدهد؛ علاوه بر اينكه قرآن كريم پُر است از آياتى كه مردم را تشويق و ترغيب به تفكّر و تعقّل و تذكّر مى كند. (در اينجا ممكن است بگويى اين آزادى در تفكّر كه از آيه فوق استفاده مى شود تا چه اندازه است، آيا حدّ و مرزى هم دارد يا نه؟ و با اينكه ما به وجدان مى بينيم كه فهم ها و استعدادها در درك حقايق مختلفند پس چگونه مى تواند حدّ و مرز داشته باشد؟) در پاسخ مى گوئيم بله، معلوم است كه فهم ها مختلفند، زيرا عوامل ذهنى و خارجى در اختلاف فهم ها اثر به سزايى دارد، هر كسى يك جور تصوّر و تصديق دارد، يك جور برداشت و داورى مى كند و اين را هم قبول داريم كه _ها باعث مى شود تا مردم در درك آن اصولى كه اسلام، اساس خود را بر پايه آنها بنا نهاده مختلف شوند، اين معنا را قبلاً هم اعتراف كرده بوديم. ليكن اختلاف در فهم دو انسان... ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa
هدایت شده از من شیعه هستم
🌹🌹🌹 ❓سوال : راجع به که وارد است «وعند ذلک یتکلّم الرّویبضه». مقصود از رویبضه چیست؟ و منظور از دجّال؟ و کیفیّت احوال یأجوج و مأجوج که بیان شده است؟ ✅ پاسخ : ❣در أشراط السّاعه یعنى علامت آمده است که در آن وقت رویبضه سخن مى گوید؛ ظاهراً منظور از رویبضه کسانى هستند که در جامعه قرب و منزلت ندارند و بحساب نمى آیند، آنها تکلّم مى کنند. کنایه از اینکه امور مردم را در شئون اجتماعى در دست مى گیرند و ریاست بر مردم مى نمایند. ❣راجع به اصل دجّال یعنى شخص دروغ زن و دروغ پرداز، روایات بسیارى وارد است که قبل از ظهور ارواحنا فداه خروج مى کند؛ و مردم را گمراه مى نماید؛ و امّا درباره خصوصیّاتش روایاتى وارد است که قابل اعتماد نیست؛ مثل اینکه دجّال شخصى است که به الاغى سوار مى شود و حرکت مى کند؛ و یمیناً و یساراً (= از طرف راست و چپ او) جنّت و نار با او حرکت مى کنند. در روایات نیز دجّال آمده است؛ و تولّد دجّال هم روایت شده؛ و حتّى روایت است که به رسول الله خبر دادند و حضرت تشریف بردند و یا او آمد، یک حرفهائى زده شده است که البتّه قابل اعتماد نیست. مثل اینکه مثلا طول الاغش یک فرسخ است؛ الاغ یک فرسخى؟؟ ❣و امّا راجع به یأجوج و مأجوج ظاهراً دو دسته از مردم باشند که در سدّ کوه قفقاز واقع شده و آن سدّ شواهدى دارد که بین آنها کشیده است و از حمله به این سرزمینها جلوگیرى کرده است؛ و بعضى گویند دو طائفه از مغول هستند، و قرآن مجید درباره أصل یأجوج و مأجوج آیه دارد؛ و حتّى دارد که از هر بلندى آنها سرازیر خواهند شد: «حَتَّى إِذا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ کُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُونَ». و لیکن در خصوصیّات خلقت آنها روایاتى وارد شده است، مثل اینکه گوش هاى آنها به اندازه اى بزرگ است که یکى را فِراش مى کنند و بر روى آن مى خوابند؛ و گوش دیگر را بعنوان لحاف به روى خود مى کشند. این روایات از عامّه (= اهل سنّت) است؛ و معلوم است که ساختگى است على الظّاهر؛ و قابل قبول نیست. 📚 در محضر علامه طباطبائی ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝