خداى من،
۱-به (ناپاكى)درونم مرا رسوا نكردى
۲- و به گناهم مرا هلاك ننمودى
۳-.تو را مىخوانم،پس مرا اجابت مىكنى
۴- و اگر چه هنگامى كه مرا مىخوانى،كند هستم.
۵-و هر حاجتى كه مىخواهم،از تو درخواست مىكنم
۶-و هر كجا كه باشم راز خود را نزد تو مىگذارم
۷-.پس جز تو را نمىخوانم
۸-و به جز تو اميدوار نيستم
إِلَهِي لَمْ تَفْضَحْنِي بِسَرِيرَتِي ، وَ لَمْ تُهْلِكْنِي بِجَرِيرَتِي، أَدْعُوكَ فَتُجِيبُنِي وَ إِنْ كُنْتُ بَطِيئاً حِينَ تَدْعُونِي، وَ أَسْأَلُكَ كُلَّمَا شِئْتُ مِنْ حَوَائِجِي، وَ حَيْثُ مَا كُنْتُ وَضَعْتُ عِنْدَكَ سِرِّي، فَلاَ أَدْعُو سِوَاكَ، وَ لاَ أَرْجُو غَيْرَكَ
#صحیفه_سجادیه_دعای_پنجاه_ویکم
https://eitaa.com/jorenab
عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم
خذوا كل دينكم عن الزهراء.
همه ي دينتان را از (زهرا سلام الله علیها) بياموزيد و ياد بگيريد
(الوسی تفسیر روح المعاني ج3 ص۱۵۶)
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_همام
#درس_پنجم_بخش_اول
ششم-« نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلَاءِ كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِي الرَّخَاءِ » ویژگی دیگری انسانهای متقی آن است که سختی وراحتی تغییری در رفتار ومنش آنان ایجاد نمی کند زیرا به پروردگار خویش چنان یقینی دارند که چیزی در آنها اثر نمیگذارد وآنهارا از هدفی که دارند دور نمی سازد زیرا اثر یقین به پروردگار این است که برایشان مهم نیست به راحتی روزگار می گذارنند یا به سختی « فَإِذَا اسْتَيْقَنَ الْعَبْدُ لَا يُبَالِي كَيْفَ أَصْبَحَ بِعُسْرٍ أَمْ بِيُسْر »([1])
اهل تقوا میداند دنیا میدان آزمایش است واز آب مخلوط آفریده شده است تا مورد آزمایش قرار گیرد « إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيه »([2])و آنچه برای او مهم است گرفتن توشه تقوا است زیرا تنها چیزی که برای آخرت مفید است تقواست « وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى »([3])
ومی داند گاهی شرایط سخت وطاقت فرساست لذا نا امید نمی شود واگر نعمتی به او برسد چون میداندبرای ابتلا وامتحان است طغیان نمی کند
بنابراین انسان متقی چون هدف برایش مشخص است پستی وبلندی وسختی وراحتی اورا از هدف دور نمی کند.
هفتم-« وَ لَوْ لَا الْأَجَلُ الَّذِي كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ »
انسان متقی هدف اصلی خویش را زندگی اصلی یعنی آخرت قرار میدهد ومیداند دنیا وسیله ای برای رسیدن به آن دنیاست ودنیا مسافرخانه ای است که باید ازآن کوچ کند لذا آنرا جدی نمی گیرد برای دنیا به اندازه قوت لایموت توشه می گیرد وتوجه او به دنیا توجه مسافر به زاد وتوشه خودش است ومقصد را هرگز فراموش نمی کند وهرچه سریعتر میل دارد به مقصد برسد لذا اگر نبود اجل وزمانی که خداوند برای آنها برای ماندن در دنیامعین کرد- زیرا هرفردی دارای اجل مشخصی است که اگر زمانش فرا برسد عقب وجلو نخواهد شد « فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون »([4]) -
چشم برهم زدنی جانشان در بدنشان نمی ماند بخاطر شوق رسیدن به ثواب الهی وترس از اینکه اگر بیشتر درین عالم خاکی بمانند با این امور انس می گیرند ومقصد را فراموش می کنند ودچارعقاب می شود .
پس انسان متقی بیش از آنکه بفکر معاش خودش باشد در اندیشه معاد است وانجام امور دنیوی را در حد ضرورت برعهده می گیرد بدون آنکه رغبتی به آن داشته باشد زیرا دنیا را بسان زندانی میداند که درآن محبوس شده است وهر لحظه منتطر باز شدن در زندان وپرواز به سوی حق تعالی است
-بحارالانوار ج74 ص 27[1]
-انسان :2[2]
-بقره:197[3]
-نحل:61[4]
https://eitaa.com/jorenab
خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست
۱-و مرا از آنچه اهتمام به آن مشغولم مىسازد كفايت كن.
۲-و مرا به كارى كه فردا از آن بازپرسى مىنمايى وادار.
۳-و سراسر روزهايم را در آنچه مرا براى آن آفريدى صرف نما
۴-.و مرا بىنياز گردان و روزىات را بر من بگستر
۵- و مرا به چشم به راه بودن گرفتار نكن.
۶-و مرا گرامى دار و به خود بزرگبينى مرا مبتلا(آزمايش)نكن.
۷-و مرا به عبادت خود وادار ولى بندگىام را با خودپسندى تباه نگردان.
۸-و نيكى كردن به مردم را به دست من جارى ساز ولى آن را با منّت گذاردن باطل نفرما.
۹-و به من بزرگوارىهاى اخلاقى عطا كن
۱۰-و مرا از فخرفروشى حفظ فرما
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اِكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي اَلاِهْتِمَامُ بِهِ، وَ اِسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ ، وَ اِسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ ، وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ، وَ لاَ تَفْتِنِّي بِالنَّظَرِ ، وَ أَعِزَّنِي وَ لاَ تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ، وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لاَ تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ، وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ اَلْخَيْرَ وَ لاَ تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ، وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ اَلْأَخْلاَقِ ، وَ اِعْصِمْنِي مِنَ اَلْفَخْرِ
#صحیفه_سجادیه_دعای_بیستم
https://eitaa.com/jorenab
رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند:
شیاطین دو گروه هستند
۱-شیاطین جنّ که با ذکر
لاحُولَ وَلاقُوَّۀ إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ
رانده میشوند،
۲-و شیاطین انسان که با
اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ
[شر و آزارشان] از شخص دور میشود
إنَّ الشَّیطانَ اثنانِ: شَیطانُ الجِنِّ وَ یُبَعَّدُ بـ لاحُولَ وَلاقُوَّۀَ إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ، وَشِیطانُ الإنْسِ وَیُبَعَّدُ بِالصَّلاۀِ عَلیَ النَّبیِّ وَآلِهِ.
(بحارلانوارج۹۲ص۱۳۶)
https://eitaa.com/jorenab
حال و روز برخی از انسانها
اینها به دنبال یافتن حق نیستند تمام پیشنهاد هایشان را مو به مو اجرا کنید باز ایمان نمی آورند، اگر به جای این قرآن که تدریجی نازل میشود یک کتاب بفرستیم نوشته بر کاغذ باشد و لمس کنند می گویند این سحری آشکار است، هیچ داروئی در اینها میسر نیست .
وَ لَوْ نَزَّلْنا عَلَيْكَ كِتاباً فِي قِرْطاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقالَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاّ سِحْرٌ مُبِينٌ انعام ۷
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#خطبه_همام
#درس_پنجم_بخش_دوم
هشتم- عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ
متقین کسانی هستند که نه تنها علم دارند که همه کارها بدست خداوند متعال است بلکه آنرا با تمام وجود باور دارند یعنی از منظر متقین تنها موثر در وجود خداوند متعا ل است لذا اگر خداوند نخواهد هیچ کاری محقق نخواهد شد
اگر تیغ عا لم بجنبد زجای نبُرّد رگی تا نخواهد خدای
واگر خداوند بخواهد کاری انجام پذیرد؛ محقق می شود هرچند همه عالم جمع شوند تا آنکار واقع نشود
خدا کشتی آنجا که خواهد برد اگر ناخدا جامه ازتن دَرَد
پس هم در حوزه اندیشه معتقد هستند موثری در وجود جز الله نیست وهم در حوزه عمل کسی جز خدارا موثر نمیدانند لذا وقتی می گویند« إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين » فقط سر بر آستان خداوند فرود می آورند وفقط از خداوند برای کارها یاری می طلبند وچون عظمت الهی را درک می کنند همه جا خداوندرا حاضر می بینند پس هرچه غیر خداست در چشم آنها حقیر وکوچک است وروشن است متقین به سراغ امور حقیر وکوچک نمی روند
« فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ »
بخاطر یقینی که بخداوند متعال وبه امر ونهی الهی دارند مانند کسی که با حس وبا چشم بهشت را دیده ودربهشت در ناز ونعمت هست به بهشت اعتقاد دارند ومشتاق رفتن در آن هستند ومانند کسی که در جهنم است ودر حال عذاب است دوزخ را باوردارند واز آن هراسناک هستند یعنی به مرتبه علم الیقین رسیده اند که جایگاه بس بزرگی است که انسان با علم خویش آنگونه نظاره کند که دیگران با حس وعیان به آن می نگرند پس انسان متقی همیشه بین خوف ورجاء هست امید به رفتن به بهشت وترس از عذاب جهنم وهمیشه در خوف ورجاء هستند لذا نه از رحمت الهی نا امید می شوند ونه به اعمال خویش مغرور می گردند
https://eitaa.com/jorenab
خداوندا
۱- به سوى آمرزشت روى آوردهام
۲-و به سوى بخشايش تو قصدنمودهام
۳- و به گذشت تو اشتياق ورزيدهام
۴- و به احسان تو اعتماد كردهام.
۵-در حالى كه آنچه موجب آمرزيدن تو گردد،در من نيست
۶- و در عملم چيزى كه سزاوار عفو تو شوم وجود ندارد
۷-و پس از آنكه خود را محكوم كردم، چيزى جز فضل تو ندارم.
۸-پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و به من تفضّل نما
اَللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِكَ وَفَدْتُ ، وَ إِلَى عَفْوِكَ قَصَدْتُ، وَ إِلَى تَجَاوُزِكَ اِشْتَقْتُ، وَ بِفَضْلِكَ وَثِقْتُ، وَ لَيْسَ عِنْدِي مَا يُوجِبُ لِي مَغْفِرَتَكَ، وَ لاَ فِي عَمَلِي مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَكَ، وَ مَا لِي بَعْدَ أَنْ حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِي إِلاَّ فَضْلُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ تَفَضَّلْ عَلَيَّ
#صحیفه_سجادیه_دعای_بیستم
https://eitaa.com/jorenab