کی رفتهای ز دل که تمنا کنم تو را
کی بودهای نهفته که پیدا کنم تو را
غیبت نکردهای که شوم طالب حضور
پنهان نگشتهای که هویدا کنم تو را
https://eitaa.com/jorenab
بر محمّد و خاندانش درود فرست
۱- و اى پروردگار من به فضل خود درِ آسايش را به رويم بگشاى
۲- و به توانايىات سلطۀ غم و اندوه را بر من بشكن
۳-و در آنچه شكوه دارم به من احسان نما
۴-و شيرينى احسانت را در آنچه درخواست نمودم به من بچشان
۵-و از جانب خويش رحمت و گشايش گوارا به من ببخش
۶-،و نزد خود زود رها شدن را براى من مقرر كن
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اِفْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ اَلْفَرَجِ بِطَوْلِكَ ، وَ اِكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ اَلْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ اَلنَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ ، وَ أَذِقْنِي حَلاَوَةَ اَلصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اِجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً
#صحیفه_سجادیه_دعای_هفتم
https://eitaa.com/jorenab
امام على عليه السلام:
مبادا كسى را به صفتى كه در او نيست، بستايى؛ زيرا كردارِ او، صفتِ او را چنان كه هست نشان مى دهد و دروغ تو را آشكار مى سازد
إيّاكَ أن تُثنيَ على أحدٍ بما لَيسَ فيهِفإنّ فِعلَهُ يَصدُقُ عن وَصفِهِ و يُكذِّبُكَ
(عیون الحکم و المواعظ ج ۱، ص ۹۹)
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_همام
#درس_ششم_بخش_اول
نهم-« قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ » متقین چون بی اعتباری دنیارا میدانند از بودن در دنیا دچار اندوه می شوند زیرا موجب می شود تا صفای با طن وطهارت روح را با کوچکترین غفلت از دست بدهند لذا همیشه نگران واندوهناک هستندنکند از یاد خدا غافل شوند زیرامیدانند غفلت از یاد الهی سر منشأهمه گناهان است .پس در حقیقت اندوه آنان برای ترس از دست دادن موهبت الهی براثر غفلت است
عده ای معتقدند حزن آنها ازین جهت است که غلبه باطل ومغلوبیت حق را در دنیا می بینند وهمینطورظلم اهل فسق وفجور وعدم عبادت پروردگاراین امور آنهارا محزون می کند ([1])
وممکن است حزن واندوه آنها بدین جهت باشد که به آنچه بدست آوردند قانع نیستند وناراحت هستند چرا به درجات بالاتر نرسیدند در حالی که امکان داشت با خلوص بیشتر ویا تلاشبیشتر ویا از خود گذشتگی بیشتر به مراتب بالاتر ازآنچه الان هستند دست یابند
پس حزن واندوه آنها برای امور مادی وامور زود گذر دنیوی نیست
دهم-« وَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ » ویژگی دیگر اهل تقوا این است که مردم از شر آنها ایمن هستند
برای روشن شدن این بخش نیاز به مقدمه کوتاهی هست وآن اینکه هرکاری که انجام می شود اثری بر آن مترتب می شود پس یک کار وفعل است که فرد انجام میدهد ویک اثر آن کار که دست فاعل کار نیست بلکه به صورت قهری بر فعل مترتب می شود مثلا هرگاه دست را در آب گذاشتیم این فعل است واثرآن خیس شدن دست است ونمی شود کسی بگوید من دست دراب میگذارم اما نمی خواهم خیس شود زیرا گذاشتن دست درآب بدست انسان است اما خیس شدن اثری است که لازمه گذاشتن دست در آب است یا مثلا غذا خوردن فعل وکاراست که اثرآن سیر شدن است .
با حفظ این مقدمه می گوئیم عملی که از انسان صادر میشود خودش معلول واثر امر دیگری استکه در فرد وجود دارد یعنی انسان در ذات خویش ویژگی هائی دارد که منجر می شود این عمل خوب یا بد از وی سر بزندکه ازآن فضائل وزذائل اخلاقی یاد می شود پس اگر انسانی گناه می کند یا موجب ایذاء یا اضرار دیگران می شود در حقیقت سرمنشأ آن زذیله اخلاقی است وریشه تمام رذائل اخلاقی طبق بیان قرآن کریم فراموشی قیامت است «إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِساب»([2])
وهرگاه انسان قیامت را فراموش کند به دنیا دل می بندد ودنیا را مقصد خویش تصورمی کند وبرای بدست آوردن وحفظ آن از هیچ تلاش وکوششی دریغ نمی ورزد حتی به قیمت آزار واذیت دیگران باشد .
متقین کسانی هستند که قیامت را باور دارند لذا میدانند آنچه انجام دهنداثرش را در قیامت خواهند دید پس سعی میکنند به گونه ای عمل کنند که مورد رضایت حضرت حق باشد ازینرو دیگران ازآنها دچار زحمت نخواهند شد واز شر آنها در ایمن هستند
-بهج الصباغه محمد تقی شوشتری ج12 ص 428 موسسه انتشارات امیر کبیر[1]
-ص :26[2]
https://eitaa.com/jorenab
امام على عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال
مردانگى چيست؟ ـ
فرمود:
اين كه در نهان كارى نكنى كه آشكارا از انجام آن شرم داشته باشى
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لَمّا سُئلَ عَنِ المُروءَةِ ـ
لا تَفعَلُ شيئا في السِّرِّ تَستَحيي مِنهُ في العَلانِيَةِ
(بحار الأنوار ج۷۵ص۶۳)
https://eitaa.com/jorenab
خداى من بر محمّد و خاندانش درود فرست
۱- و از من كه به تو رو آوردهام روى نگردان
۲-.و مرا كه از تو درخواست كردهام محروم نساز.
۳-و در حالى كه در پيشگاه تو ايستادهام دست رد بر پيشانىام نزن
إِلَهِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ لاَ تُعْرِضْ عَنِّي وَ قَدْ أَقْبَلْتُ عَلَيْكَ، وَ لاَ تَحْرِمْنِي وَ قَدْ رَغِبْتُ إِلَيْكَ، وَ لاَ تَجْبَهْنِي بِالرَّدِّ وَ قَدِ اِنْتَصَبْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ.
#صحیفه_سجادیه_دعای_شانزدهم
https://eitaa.com/jorenab
دست حاجت که بری پیش خداوندی بر
که کریم است و رحیم است و غفور است و ودود
از ثری تا به ثریا به عبودیت او
همه در ذکر و مناجات و قیامند و قعود
کرمش نامتناهی، نِعَمش بیپایان
هیچ خواهنده از این در نرود بی مقصود
#سعدی
https://eitaa.com/jorenab