eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
208 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق از پدران طاهرینش نقل می کند: زمانی که وفات حضرت فاطمه (علیهاالسلام) رسید گریست. امیر المؤمنین (علیه السلام)‌ فرمود: ای سرورم! چرا گریه می‌کنی؟ فرمود: بر چیزهایی می‌گریم که پس از من با آن، مواجه خواهی شد فرمود: گریه مکن! به خدا سوگند! آن رنج‌ها در برابر رضای خداوند، کوچک است و به خاطر خدای متعال، همه چیز را تحمل خواهم کرد سپس حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود سفارشی دارم و آن اینکه نگذاری در تشییع جنازه من غاصبان شرکت کنند حضرت علی علیه السلام هم این سفارش را عمل کرد لَمَّا حَضَرَتْ فَاطِمَةَ الْوَفَاةُ بَكَتْ فَقَالَ لَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ يَا سَيِّدَتِي‏ مَا يُبْكِيكِ‏ قَالَتْ أَبْكِي لِمَا تَلْقَى بَعْدِي فَقَالَ لَهَا لَا تَبْكِي فَوَ اللَّهِ إِنَّ ذَلِكِ لَصَغِيرٌ عِنْدِي فِي ذَاتِ اللَّهِ قَالَ وَ أَوْصَتْهُ أَنْ لَا يُؤْذِنَ بِهَا الشَّيْخَيْنِ فَفَعَلَ. (بحار الأنوار ج‏۴۳ص۲۱۸) @jorenab
مرحوم صدوق ( رحمه الله ) در کتاب عیون اخبارالرضا نقل می‌کند روزی هارون الرشید خطاب به امام موسی کاظم ( علیه السلام ) گفت چگونه خود را ذریه پیامبر می دانید در حالیکه پیامبر پسر نداشت و نسل در پسر می ماند نه دختر و شما فرزندان دختر وی هستید و پیامبر پسری نداشت ؟ كَيْفَ قُلْتُمْ إِنَّا ذُرِّيَّةُ النَّبِيِّ وَ النَّبِيُّ لَمْ يُعَقِّبْ وَ إِنَّمَا الْعَقِبُ الذَّكَرُ لَا الْأُنْثَى وَ أَنْتُمْ وُلْدُ الِابْنَةِ وَ لَا يَكُونُ وُلْدُهَا عَقِباً لَه ؟ حضرت در جواب آیات هشتادوچهار وهشتاد وپنج سوره مبارکه انعام را تلاوت فرمود: از ذریه حضرت ابراهیم ؛ داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی وهارون است این چنین به نیکوکاران پاداش می دهیم و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس – نیز از ذریه هستند- همه از صلحا وشایستگان هستند. وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمان وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسى وَ هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ. وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى وَ عِيسى وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِين آنگاه حضرت فرمود : پدر حضرت عیسی که بود؟ هارون الرشیدگفت:عیسی پدرنداشت حضرت فرمود : همانا خداوند متعال اورابه ذریه انبیاء ملحق کرد از طریق حضرت مریم ؛ مانیز به ذریه نبی از طریق مادرمان فاطمه ملحق می شویم . ُ إِنَّمَا أَلْحَقْنَاهُ بِذَرَارِيِّ الْأَنْبِيَاءِ ع مِنْ طَرِيقِ مَرْيَمَ ع- وَ كَذَلِكَ أُلْحِقْنَا بِذَرَارِيِّ النَّبِيِّ ص مِنْ قِبَلِ أُمِّنَا فَاطِمَة»( -عیون اخبار الرضا ج1 ص 84) @jorenab
غمناک نباید بود از طعنِ حسود ای دل شاید که چو وابینی خیرِ تو در این باشد @jorenab
۱-وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛  قصص:۷۷ الف-و در آنچه خدا به تو داده، سرای آخرت را بطلب ب-و بهره ات را از دنیا فراموش مکن ج- و همانگونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن د- و هرگز در زمین در جستجوی فساد مباش که خدا مفسدان را دوست ندارد ۲-پس ارزش دنیا به آن است که برای بدست اوردن آخرت بکار گرفته شود کسی که به دنبال تجمل گرایی و اشرافی گری باشد بدون شک از اخرت بهره ای نمی برد روش اهل بیت عصمت و طهارت همواره این بوده که زندگی بسیار ساده ای داشته باشند ۳-روزی برای دیدار پدر از خانه بیرون آمد. جناب سلمان(رض) چشمش به چادر آن حضرت افتاد، دید دوازده وصله دارد. تعجّب‌کنان گفت: خدایا! دختران قیصر و کسری در میان حریر و دختر رسول گرامی‌ات این چنین؟! حضرت صدّیقه(س) وقتی خدمت پدر رسید، گفت: پدر! سلمان از چادر من تعجّب کرده است؛ او خبر ندارد که پنج سال است من و علی تنها یک پوست گوسفند داریم که شب روی آن می‌خوابیم و روز، روی آن علف به شترمان می‌دهیم فَلَمَّا دَخَلَتْ فَاطِمَةُ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ سَلْمَانَ تَعَجَّبَ مِنْ لِبَاسِی فَوَ الَّذِی بَعَثَکَ بِالْحَقِّ مَا لِی وَ لِعَلِیٍّ مُنْذُ خَمْسِ سِنِینَ إِلَّا مِسْکُ کَبْشٍ تَعْلِفُ عَلَیْهَا بِالنَّهَارِ بَعِیرُنَا فَإِذَا کَانَ اللَّیْلُ افْتَرَشْنَاهُ بحارالانوار ج۸ص۳۰۳ ۴- حضرت علی علیه السلام می فرمایدمن در مدّت عمر به دو قرص نان و دو لباس ساده اکتفا کرده ام، شما نمی توانید مانند من عمل کنید، امّا دست کم با دین داری و رعایت تقوا و ورع، مرا یاری رسانید: «أَلَا وَ إِنَّکُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِکَ وَ لَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَاد نهج البلاغه نامه ۴۵ پس یکی ازنشانه های همسویی انسان با اهل بیت علیهم السلام ساده زیستی است @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أَرَی عِلَلَ الدُّنْیَا عَلَیَّ کَثِیرَةً وَ صَاحِبُهَا حَتَّی الْمَمَاتِ عَلِیلٌ لِکُلِّ اجْتِمَاعٍ مِنْ خَلِیلَیْنِ فُرْقَةٌ وَ إِنَّ بَقَائِی عِنْدَکُمْ لَقَلِیلٌ وَ إِنَّ افْتِقَادِی فَاطِماً بَعْدَ أَحْمَدَ دَلِیلٌ عَلَی أَنْ لَا یَدُومَ خَلِیلٌ (بحارالانوار ج۴۳ص۱۸۰) می‏بینم که مصائب دنیا بر من بسیار است، و هرکس با دنیا مصاحبت کند تا هنگام مرگ مصیبت می‏بیند. اجتماع هردو دوستی به فراق منتهی می شود ، جز اندکی از دست دادن حضرت فاطمه بعداز پیامبر اکرم (یعنی از دست دادن دوستان یکی پس از دیگری) دلیلی است برای اینکه هیچ دوستی دوام ندارد @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقتی که به اصطلاح حوصله‌‏اش سر می‌رود و فراق زهرا علیها السلام ناراحتش می‌کند چه می‌کند؟ می‌رود کنار قبرش، با قبر زهرا علیها السلام راز و نیاز می‌کند. سلام می‌دهد به زهرا، بعد خودش با خودش مناجات می‌کند. با زهرا سخن می‌گوید و از طرف زهرا به خودش جواب می‌دهد: ما لِی وَقَفْتُ عَلَی الْقُبورِ مُسَلِّماً قَبْرَ الْحَبیبِ فَلَمْ یرُدَّ جَوابی‏ أَحَبیبُ ما لَک لَا تَرُدُّ جَوابَنا أَنَسیتَ بَعْدی خِلَّةَ الْاحْبابِ‏ به خودش می‌گوید: چرا من در کنار قبر حبیب ایستاده‌ام و به محبوبم سلام می‌کنم و او جواب سلام مرا نمی‌دهد؟ حبیب من! آیا بعد از اینکه رفتی ایام دوستی را فراموش کردی؟ علی را فراموش کردی؟ بعد خودش جواب می‌دهد: قالَ الْحَبیبُ وَ کیفَ لِی بِجَوابِکمْ‏ وَ انَا رَهینُ جَنادِلَ وَ تُرابِ‏ ( دیوان منسوب به امام علی علیه السلام) حبیب به من جواب داد: علی جان! مگر نمی‏‌دانی زهرای تو در زیر این خروارها خاک و سنگ خوابیده است؟ عذر حبیب را بپذیر استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج 7، ص59 @jorenab
السلام علیک یا فاطمه الزهرا @jorenab
33.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مهمان گمنام ( فیلم تشییع شهدای گمنام در دانشگاه علوم پزشکی بابل) روابط‌عمومی و امور بین‌الملل «دانشگاه علوم پزشکی بابل»: 🔹مراسم وداع با دو شهید گمنام شهرستان بابل با حضور دکتر سید علی مظفرپور رئیس دانشگاه، مسئولین و معاونین دانشگاه، خانواده معزز شهدا، اساتید، همکاران و دانشجویان در مسجد امام علی (ع) دانشگاه برگزار گردید. سه‌شنبه، ۶ دی ۱۴۰۱. کانال‌اطلاع رسانی https://eitaa.com/khabarbabol
پانزدهم-« أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا » دنیا به آنها میل پیدا میکند وآنهارا به سوی خود می خواند اماآنها دنیا را نمی خواهند زیرا به خوبی دنیا را می شناسند واینکه دنیا جائی برای ماندن وتکیه گاهی برای تکیه نمودن نیست حضرت در خطبه غراء به خوبی ویژگی دنیا را بیان می کند 1- هما نا دنیا محل شرب آن تیره ومحل ورود به آن پر گِل ولای(گل آلود) است « فَإِنَّ الدُّنْيَا رَنِقٌ مَشْرَبُهَا رَدِغٌ مَشْرَعُهَا » 2- منظره آن (برای اهل دنیا)شگفت آوراست « يُونِقُ مَنْظَرُهَا » 3- به هنگام  آزمایش آزمایش کننده خودرا هلاک می سازد « وَ يُوبِقُ‏ مَخْبَرُهَا » 4- فریبنده ایست که نابود می گردد « غُرُورٌ حَائِلٌ » 5- وروشنی ایست که پنهان می شود « وَ ضَوْءٌ آفِلٌ » 6- وسایه ایست که زائل می گردد « وَ ظِلٌّ زَائِلٌ » 7- وتکیه گاهی است که خراب می شود « وَ سِنَادٌ مَائِلٌ » 8- وهرکس که از او متنفر بود ودوری کرد به او دل بست  وبه آن مطمئن گردید مانند شتر سرکش با پای خویش به او لگد زده ودام خویش آشکار کند وبه وسیله تیرهای خویش اورا به هلاکت افکند« حَتَّى إِذَا أَنِسَ نَافِرُهَا وَ اطْمَأَنَّ نَاكِرُهَا قَمَصَتْ بِأَرْجُلِهَا وَ قَنَصَتْ بِأَحْبُلِهَا وَ أَقْصَدَتْ بِأَسْهُمِها»([1]) پس متقین کسانی هستند که ویژگی دنیا را به خوبی می شناسند وهرگاه دنیا بخواهد آنهارا فریفته خود کند  آنهارا خودرا نجات میدهند وبه دنیا وابسته نمی شوند شانزدهم-« وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا » اندکی با دنیا مماشات نمودند وبرای گذر زندگی خویش به امور دنیوی روی آوردند اما دیدند آرام آرام به دنیا انس می گیرند لذا خودرا به طاعت الهی مشغول ساختند وآنچه از دنیا بهره بردند آنرا در راه الهی مصرف نمودند وبه گونه ای خودرا تربیت نمودند که اگر نفسشان نان خشکی ببیند خوشحال گردد وبه نمکی  به عنوان خورشت شادمان شود چنانکه امیرالمومنین علیه السلام می فرماید چنان نفس خویش را ریاضت دهم هرگاه به قرص نانی دست یافتم بدان مایل شود وبه نمک به عنوان خورشت قناعت نماید « لَأَرُوضَنَّ نَفْسِي رِيَاضَةً تَهِشُّ مَعَهَا إِلَى الْقُرْصِ إِذَا قَدَرْتُ عَلَيْهِ مَطْعُوماً وَ تَقْنَعُ بِالْمِلْحِ مَأْدُوما »([2]) پس جان خویش را به زحمت انداختند تا بهرهای که از دنیا بردند باعث انس آنها به دنیا نشود گویا برای اندک بهره ی که از دنیا بردند آنهم در حد ضرورت نفس خویش را فدیه دادند بخاطر زحمتی به نفس خویش دادند تا دنیا ازآنها طلبکار نباشد وازآنها نخواهد به دنیا میل پیدا کنند -نهج البلاغه خطبه 83[1] -نهج البلاغه:حکمت45[2] @jorenab
تصویر را زوم کنید تا انتهای این قطار جمعیتی را خوب ببینید حضور مردم روستای پردنجان از توابع فارسان استان چهار محال و بختیاری در مراسم امروز بدرقه یک شهید گمنام انقلاب اسلامی پویاتر و زنده تر از گذشته در جریان است