eitaa logo
جرعه ناب
645 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
199 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز چهارشنبه به نام حضرت موسی بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی(علیهم‌السلام) است. زیارت میکنیم آن بزرگواران : السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْ لِيَاءَاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللّٰهِ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللّٰهَ مُخْلِصِينَ، وَجَاهَدْتُمْ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّىٰ أَتاكُمُ الْيَقِينُ، فَلَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا إِبْراهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنَا مَوْلىً لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِى يَوْمِكُمْ هٰذَا وَهُوَ يَوْمُ الْأَرْبَعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 روز 💠 💎 هشت ویژگی مؤمن 🔻امام صادق (علیه‌السلام): يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ فِيهِ ثَمَانِي خِصَالٍ وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ، صَبُوراً عِنْدَ الْبَلَاءِ، شَكُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ، قَانِعاً بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ، لَا يَظْلِمُ الْأَعْدَاءَ وَ لَا يَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقَاءِ، بَدَنُهُ مِنْهُ فِي تَعَبٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ. 🔻شایسته است مؤمن هشت ویژگی داشته باشد: ۱. در ناملایمات روزگار، سنگین (با وقار) باشد. ۲. در هنگام نزول بلا بردبار باشد. ۳. هنگام راحتی شکرگزار باشد. ۴. به آنچه خداوند به او داده قانع باشد. ۵. به دشمنان خود ظلم نکند. ۶. بار خود به دوش دوستانش نیفکند. ۷. بدنش از او خسته باشد. ۸. مردم از دست او آسوده باشند. 📚 کافی، ج ۲، ص ۴۷ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
  با توجه به متون دینی و بیانات اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام )برای برون رفت ازفتنه راه هایی وجود دارد که به برخی از این راه ها اشاره می شود؛ 1-تمسک به قرآن الف-مبدأ قرآن کریم -یعنی الله تبارک وتعالی- نور است « َّ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏ »([1]) ودریافت قرآن کریم از منبع و مبدائی که حکیم وعلیم علی الاطلاق است- یعنی ذات حق تبارک وتعالی- صورت پذیرفته  است« وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيم‏ »([2]) ب- از واسطه بین الله تبارک وتعالی ومردم- یعنی نبی مکرم اسلام ( صلی الله علیه  وآله وسلم)-به نور یاد شده است « وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيرا »([3]) ج- قرآن کریم به عنوان نورمعرفی شده است « قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ »([4]) ۱-ویژگی نور این است که هم خودش روشن است، هم اطراف  خویش را روشن می کند ازاینرو دستور داده شده است هرگاه پیشامدی سخت پیش آمد باید به قرآ ن کریم به عنوان پناهگاه محکم رجوع نمود ۲-.لذا نبی مکرم اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلم )فرمودند :هرگاه امور برشما مشتبه شد مانند شب تاریک ،بر شما باد قرآن زیرا شفاعت کننده ایست که شفاعتش پذیرفته شد وراستگوئی است که تصدیق شده است کسی اورا رهبر خویش قرار دهد اورا به بهشت رهنمون می شود وکسی که اورا پشت سر اندازد قرآن وی را به دوزخ سوق می دهد وقرآن روشن ترین دلیل به بهترین راه خیر است « فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْأُمُورُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ‏ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ صَادِقٌ مُصَدَّقٌ وَ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ وَ هُوَ أَوْضَحُ دَلِيلٍ إِلَى خَيْرِ سَبِيل‏»([5]) ۳-بنابراین انس با قرآن کریم می تواند نقش تعیین کننده ای در برون رفت از فتنه ایفاء کند. برای برون رفت از فتنه ها با توجه به کلمات اهل بیت عصمت علیهم السلام می توان به قرآن کریم روی آورد زیر قرآن کریم برای هدایت بشر آمده است ازین رو هرآنچه  را بشر برای هدایت نیاز دارد درآن ذکر شده است و اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر هر چيزى و هدايت و رحمت ومژده‏اى براى تسليم‏شدگان است «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمينَ»(نحل 89) ۴-مرحوم علامه طبا طبائی در المیزان می نویسد (ظاهرا مراد از" لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ" همه آن چيزهايى است كه برگشتش به هدايت باشد از قبيل معارف حقيقى مربوط به مبدأ و معاد و اخلاق فاضله و شرايع الهى و قصص و مواعظى كه مردم در اهتداء و راه يافتنشان به آن محتاجند، و قرآن تبيان همه اينها است (نه اينكه تبيان براى همه علوم هم باشد). و صفت خصوصى آن كه مربوط به خصوص مسلمين است كه حاضر شده‏اند در برابر حق تسليم شوند اين است كه هدايتى است كه مسلمين به وسيله آن به سوى صراط مستقيم راه يافته و رحمتى است از ناحيه خداى سبحان به سوى ايشان كه به وسيله عمل به آن، به خير دنيا و آخرت رسيده به ثواب خدا و رضوان او نائل مى‏گردند، و بشارتى است براى ايشان كه به ايشان مغفرت و رضوان و بهشت‏هاى خدا را كه در آن نعيم مقيم است نويد مى‏دهد.) آنگاه می نویسد (مراد از تبيان اعم از بيان به طريق دلالت لفظى باشد و هيچ بعدى هم ندارد كه در قرآن كريم اشارات و امورى باشد كه آن اشارات از اسرار و نهفته‏هايى كشف كند كه فهم عادى و متعارف نتواند آن را درك نمايد) ( ترجمه تفسير الميزان  ج‏12 469 ) ۵-امام صادق فرمودند : خدای متعال در قرآن برای هر چیز بیان روشنی قرار داد تا جایی که به خدا سوگند! چیزی را باقی نگذاشت که بندگان به آن احتیاج داشته باشند؛ به گونه ای که مطلبی نیست که بنده ای بتواند عذرتراشی کرده و بگوید: اگر این مطلب در قرآن نازل شده بود من به آن عمل می کردم«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ» (کافی، ج 1، ص 59)   ۶-ازآنجا که قرآن کریم امکان تفسیر مختلف دارد باید کسی باشد تا بطور کامل به قرآن احاطه داشته باشد وکسی جز اهل بیت عصمت وطهارت چنین ویژگی ندارندلذا در روایت آمده است  هیچ امری نیست که در آن دو نفر اختلاف کنند مگر اینکه حکمش در قرآن کریم است اما هرکسی نمی توواند آنرا بدست بیاورد مَا مِنْ أَمْرٍ یَخْتَلِفُ فِیهِ اثْنَانِ إِلَّا وَ لَهُ أَصْلٌ فِی کِتَابِ اللَّهِ لَکِنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجَالِ(بحار الانوار ج۸۹ص۹۹) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هرگاه خواستی از منزلت خارج شوی بگو   بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تَوَكَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ وقتی این را بگویی وقتی گفتی بسم الله  ملکی ندا دهدهدایت شدی ای بنده خدا وقتی گفتی لاحول و لا قوه الا بالله در امان خواهید بود وقتی گفتی توکلت علی الله کفایت خواهی شد (خداوند مهمات ترا کفایت میکند) آنگاه شیطان می‌گوید من با بنده ای که هدایت شده در پناه و کفایت خدا قرار گرفته چه کنم وسوره  «قل هو الله احد» را  یک بار از سمت راست  ویک بار از سمت چپ  ویکبار به سمت پشت ویکبار از جلو و یکبار بالا و یکبار پایین ([1]) إِذَا أَرَدْتَ الْخُرُوجَ مِنْ مَنْزِلِكَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تَوَكَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ فَإِنَّكَ إِذَا قُلْتَ هَذَا نَادَى مَلَكٌ فِي قَوْلِكَ بِسْمِ اللَّهِ هُدِيْتَ أَيُّهَا الْعَبْدُ وَ فِي قَوْلِكَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وُقِيتَ وَ فِي قَوْلِكَ تَوَكَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ كُفِيتَ فَيَقُولُ الشَّيْطَانُ حِينَئِذٍ كَيْفَ لِي بِعَبْدٍ هُدِيَ وَ وُقِيَ وَ كُفِيَ‏  وَ اقْرَأْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مَرَّةً عَنْ يَمِينِكَ وَ مَرَّةً عَنْ يَسَارِكَ وَ مَرَّةً مِنْ خَلْفِكَ وَ مَرَّةً مِنْ بَيْنِ يَدَيْكَ وَ مَرَّةً مِنْ فَوْقِكَ وَ مَرَّةً مِنْ تَحْتِكَ فَإِنَّكَ تَكُونُ فِي يَوْمِكَ كُلِّهِ فِي أَمَانِ اللَّهِ تَعَالَی -فقه منسوب به امام رضا (علیه السلام) موسسه ال البیت 1406  ص 398[1] @jorenab
۲-اهل بیت علیهم السلام ۱-اهل بیت علیهم السلام کاملا به قرآن کریم احاطه دارند ومی توانند احکام را ازآن بدست بیاورند امام صادق علیه السلام فرمودند :  هریک از ما اهل بیت که به امامت برسیم بطور کامل از کتاب الهی از اول تا اخرش اطلاع داریم  إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَمْ یَزَلِ اللَّهُ یَبْعَثُ مِنَّا مَنْ یَعْلَمُ کِتَابَهُ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَی آخِرِهِ(بحار الانوار ج۲ص۱۷۷) ۲-لذا شناخت اهل بیت علیهم السلام مهم است ازینرو فرمودند دعا کنید تا اهل بیت را بشناسید ازینرو آمده است در عصر غیبت این دعا را بخوانید :خداوندا خودت را بمن بشناسان زیرا اگر نشناسانی پیامبرت را نمی شناسم خدایا پیامبرت را بمن بشناسان زیرا اگر نشناسانی حجت تو را نمی شناسم خدایا حجت خویش را بمن بشناسان زیرا اگر نشناسانی از دین خود گمراه می شوم «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُم ‏عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏»( بحارالانوار ج 52 ص 147) ۳-این حدیث شریف بیانگرآن است که شناخت خداوند متعال ورسول گرامی( صلی الله علیه وآله وسلم )شرط لازم برای عدم گمراهی است اما شرط کافی نیست، زمانی انسان توان رهائی از گمراهی را داراست که از اهل بیت عصمت وطهارت ( علیهم السلام) پیروی کرده باشد.   این حدیث شریف بیانگرآن است که شناخت خداوند متعال ورسول گرامی( صلی الله علیه وآله وسلم )شرط لازم برای عدم گمراهی است اما شرط کافی نیست، زمانی انسان توان رهائی از گمراهی را داراست که از اهل بیت عصمت وطهارت ( علیهم السلام) پیروی کرده باشد. ۴-از آنجا که در آخر الزمان فتنه فراوان اتفاق افتاده وبعدها نیز اتفاق می افتد سفارش جدی شده است که برای نجات از این وضعیت به خدا پناه ببرید واز خدا وند متعال بخواهید تا در پرتونور اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام)قرار گیرید زیرا آنان کشتی نجات هدایت هستند وانسان را به ساحل نجات می رسانند .ازینرو آمده است در عصر غیبت این دعا را بخوانید :خداوندا خودت را بمن بشناسان زیرا اگر نشناسانی پیامبرت را نمی شناسم خدایا پیامبرت را بمن بشناسان زیرا اگر نشناسانی حجت تو را نمی شناسم خدایا حجت خویش را بمن بشناسان زیرا اگر نشناسانی از دین خود گمراه می شوم «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُم‏عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏»([1] ۵-این حدیث شریف بیانگرآن است که شناخت خداوند متعال ورسول گرامی( صلی الله علیه وآله وسلم )شرط لازم برای عدم گمراهی است اما شرط کافی نیست، زمانی انسان توان رهائی از گمراهی را داراست که از اهل بیت عصمت وطهارت ( علیهم السلام) پیروی کرده باشد -بحارالانوار ج 52 ص 147[1] https://eitaa.com/jorenabچ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام سخن چون داروست، اندكش سود مى بخشد و بسيارش كشنده است الكلامُ كالدَّواءِقَليلُهُ يَنفَعُ، و كَثيرُهُ قاتِلٌ (غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۱۲۶) https://eitaa.com/jorenab
۳-ولایت فقیه در عصر غیبت به دستور ائمه ( علیهم السلام) می بایست از کسی که ضمن شناخت احکام الهی داری ویژگی های خاصی است پیروی کرد تا گرفتار ضلالت وگمراهی نشد در روایات این ویژگی ها اینگونه ذکر شده است ؛ 1- کسی که دربرابر کشش های نفسانی خویشتن دار باشد 2-کسی که دین برای وی  دردرجه اول اهمیت باشد تا توان فدا نمودن همه چیز ،برای دین را داشته باشد . 3-توان امارت بر نفس خویش را داشته باشد،بگونه ای که نفس خویش را به سوئی که دین از وی انتظار دارد سوق دهد. 4-خویش را در برابر دستورات الهی بطور کامل منقاد دانسته بگونه ای که حتی در  درون خویش تسلیم محض ذات حق تبارک وتعالی باشد ، آنگونه که قرآن کریم خطاب به مؤمنان می فرماید ؛ تنها پذیرش کلام رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) کافی نیست بلکه می بایست در دلتان نیز تسلیم کامل فرمان رسول گرامی (صلی الله علیه وآله وسلم ) باشید«فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيما»([1]) هرگاه فقیهی با چنین ویژگی وجود داشت به مردم دستور داده شد تا از آنان پیروی کنند لذا فرمودند هر فقیهی که خویشتن دار ، حافظ دین ، مخالف هوا وهوس ومطیع دستورات مولی بود مردم باید از وی تقلید نمایند «ْ فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِينِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوه‏»([2]) سرش آن است اگر کسی به عنوان رهبر وجود نداشته باشد راهبران به گرداب فتنه دچار می شوند وگاهی چنان گرداب مهیبی است  که نه تنها فرد بلکه جامعه را نیز به کام خویش می کشد ازینرو می بایست فقیهی جامع الشرائط بی رغبت به دنیا عابدی وارسته وزاهدی از دنیا دست شسته چشم بر دهان مولا دوخته ناخدای کشتی مؤمنین در دریای متلاطم فتنه ها وتاریکی ها شود. تذکر: توجه به این نکته ضروری است  که هرگز کسی معتقد نیست فقیهی که حکومت را در عصر غیبت بر عهده گرفته معصوم بوده وآنگونه که می خواهد می تواند عمل کند بلکه حرف آن است که حرف ایشان برای دیگران حجت است واگر گفته می شود ولایت مطلقه فقیه  ؛مراد فقط در حیطه اجراست نه آنکه می تواند قانونگذاری نماید ودر اجرای احکام نیز در آن مقدار که شرع بوی اجازه داده واز اختیار امام معصوم نیست بلکه در حوزه اختیار حاکم اسلامی است می تواند عمل نماید([3]) وکلمه مطلقه در مقابل امور حسبیه ایست که در کتب فقهی است -نسا: 63[1] -بحارالانوارج 2 ص 458[2] ر. ک استاد جوادی آملی ولایت فقیه ولایت فقاهت نشر اسراء چاپ اول 1378 ص 251[3] https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: آزمون بسیج در میدان جنگ آزمون پرشکوهی بود، لکن بسیج یک سازمان نظامی نیست. بسیج یک فرهنگ و یک گفتمان است. 🔹بسیج فرهنگ مجاهدت بدون توقع است. @Farsna
بیانیه سال ۶۷ امام، فقط برای بسیجیان دهه ۶۰ نیست؛ همه بسیجیان تا دوره‌های آینده مخاطب آن هستند 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: یکی از مهمترین و بزرگترین ابتکارات امام بزرگوار ما، تشکیل بسیج بود. 🔹 برکات بسیج، این ابتکار عظیم به‌قدری بود که امام در آذر سال ۶۷، یعنی ۹ سال بعد از تشکیل، آن خطابه‌ی والا و شیوا و بلند را در مدح بسیج ایشان صادر کردند. چه اتفاقی در این ۹ سال به دست بسیج در کشور افتاد که امام بزرگوار را آن‌جور تحت تاثیر قرار داد که آن بیان والا و شیوا و این تعبیرات عجیب را و این ادبیات عجیب را بکار بردند؟ 🔸 حالا من چند جمله از آن ادبیات فاخر امام بزرگوار را میگویم که یادتان بیاید امام عزیز ما در این بیانیه در این خطابه در واقع با بسیج مثل یک پدری صحبت کرد که به فرزندان خودش عشق می‌ورزد. این عبارات را من می‌خوانم: «... بسیج مدرسه عشق، مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر دادند....» چه ادبیات فاخری، چه تعبیرات بلندی: «... درخت پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد...» 🔹 بعد امام با آن عظمت که دنیا را تکان داد، تاریخ را تکان داد، میگوید: «من افتخارم این است که بسیجی‌ام... من دست یکایک شما را میبوسم.» واقعا اینها فراموش شدنی نیست. 🔺 خب، شما مخاطب این بیانید، شما بسیجیان امروز، امام نفرمودند بسیجی دهه ۶۰؛ شما، بسیجیان بعد از شما، تا دوره‌های آینده، همه مخاطب این امام میگوید من دست شماها را می بوسم. ۱۴۰۱/۹/۵ 🆔 @rasanewsagency
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱-« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَ کونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ»([1]) «اي مؤمنان تقوا پیشه کنید و همواره با صادقان همراه باشید.» ۲-آنچه درخطاب آیه شریفه آمده است عام ومطلق است .و خداوند در این آیه از مؤمنان میخواهد که تقوا پیشه کنندو همراه با صادقین باشند و از آنها جدا نشوند. ۳-از مفهوم آیه برمی آید که همان گونه که رعایت تقوا برای همه مسلمین در همه زمان ها لازم است، همراهی با صادقین نیز چنین است. ۴-این دستور عام وهمیشگی، دلالت دارد که باید در هر عصر، مصداق وفردی از صادقین باشد تا برای مردمان، امتثال وانجام این دستور عام، ممکن شود واگر چنین نباشد، تکلیف به ما لا یطاق ویا تکلیف بی موضوع خواهد شد وهر دو قسم، قبیح وصدور آن از خداوند، محال می باشد. ۵-بُرَید بن عِجلی می گوید: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍعلیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی:« یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» قَالَ: إِیانَا عَنَی([2]) از امام باقرعلیه السلام درباره سخن خدا وندکه فرمود: اي مؤمنان! پرهیزکار باشید و با صادقان همراه باشیدسوال شد حضرت فرمود: منظور از آیه، ما خاندان نبوت هستیم. ۶-در روایت دیگر، ابن ابی نصر گوید: از حضرت رضاعلیه السلام راجع به آیه« یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» پرسیدم؛ حضرت در پاسخ فرمود: الصَّادِقُونَ الْأَئِمَّهُ الصِّدِّیقُونَ بِطَاعَتِهِمْ راستگویان، امامان اهل بیت اند و تصدیق کنندگان، باورمندان به اطاعت ایشان اند.([3]) ۷-همراهی با صادقین یعنی الف-همراهی با آنها در فعل و قولشان، آنچه آنها انجام میدهند مؤمنین نیز انجام دهند، و آنچه را آنان ترک میکنند مؤمنین نیز از انجام آن خودداری میکنند ب- از آنان نباید پیش افتند همچنان که نباید عقب بمانند..زیرا اعمال و گفتار صادقین به طور تمام و کمال مورد تأیید و امضاء خداوند است،زیرا خداوند پیروی از آنان را بطور مطلق ذکر کرده است پس صادقین لحظه ای نیز برخلاف رضایت او قدم برنمیدارند. و این همان عصمت امام علیه السلام است. [1] -توبه:119 [2] الكافي، ج 1، ص 20، [3] -بصائر الدرجات، ج 1، ص 31، https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرابادی در سال 1314 ه.ش در شهر نجف اشرف متولد شد. پدرش آیت الله نجفعلی فاضل استرابادی که از فضلای حوزه علمیه نجف به شمار می رفت، بود. سپس به ایران آمد و در شهر بابل اقامت گزید. حاج شیخ محمد، دروس مقدماتی علوم اسلامی را درمازندران، نزد پدر ونیز نزد آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی(پدرهمسرش) فرا گرفت ودر ادامه به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت نمودو درسهای سطوح عالی را نزد اساتید برجسته آن حوزه از قبیل حاج شیخ مجتبی لنکرانی وحاج شیخ صدرا بادکوبه ای تلمذ نمود.سپس در درسهای فقهی واصولی فقهای عظام آن عصر، حضرات آیات حاج سید محمود شاهرودی، سید خویی، حاج آقا روح الله خمینی، شیخ حرحلّی وحاج میرزاباقر زنجانی شرکت نمود.وی در سال 1354 ه.ش بر اثرفشار رژیم بعثی مجبور به ترک عراق گردید. و پس از ورود به ایران در شهر بابل اقامت گزید.در سال 1359 با احراز اکثریت قاطع آراءبه عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و سپس در سال 1363 اقدام به تأسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران در همان شهر نمود که پرورش هزاران طلبه حاصل تلاش شبانه روزی وی می باشد.. ◼️بمناسبت ششمین سالگرد ملکوتی حضرت آیت الله شیخ محمد فاضل استرابادی (ره) کانال رسمی مدرسه علمیه فیضیه مازندران @faiz432
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️امام على عليه السلام 💧هرگاه از سختى كارى ترسيدى در برابر آن سرسختى نشان ده، رامت مى شود، 💧 و در برابر حوادث روزگار چاره انديشى كن، بر تو آسان مى شوند ❄️إذا خِفْتَ صُعوبَةَ أمْرٍ فاصْعُبْ لَهُ يَذِلَّ لكَ، و خادِعِ الزَّمانَ عَن أحْداثِهِ تَهُنْ علَيكَ 📕غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۲۸۸ 🆔https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان در زندگی همیشه باید به­ گونه­ ای عملکند که بتواند تحت فرمان الهی باشد . به دیگر سخن، برای خدا باش تا خداوند متعال هم برای تو باشد؛ «من‏ کان‏ لله‏ کان الله له‏.»۱ و هرگاه انسان برای خدا باشد، هرگز در زندگی دچار بن­ بست نخواهد شد و هرگاه گرفتار شود و یا مشکلی پیش آید راه خروج را خداوند فراهم خواهد کرد؛ لذا می‌فرماید: «مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً.»۲ سرّش آن است که انسان هرچه محاسبه­ گر دقیقی باشد، به همه­ ی جوانب کار احاطه ندارد، برای همین ممکن است نتواند راه خروج از بن­ بست را پیدا کند؛ امّا خداوند متعال چون بر همه­ ی امور احاطه دارد برای هر کاری راه خروجی می‌داند. ازاین­رو حتّی از جایی که انسان فکرش را نمی­کند و آن را محاسبه نکرده باشد خداوند روزی او را می‌رساند «وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِب.»۳ پس باید تمام تلاش را معطوف به این کرد که به دستورات الهی عمل کرد و به دنبال این بود که وظیفه­ ی خویش را انجام داد، بقیّه­ ی امور را به ذات حق تبارک و تعالی باید سپرد و روشن است کسی که بر خداوند تکیه کند خداوند او را کفایت می‌کند «وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ.»۴ با یاد خداوند متعال دل را باید آباد کرد زیرا اگر قلب آباد نباشد، نمی‌تواند از دستورات الهی پیروی نماید و گناهان ابتدا موجب زنگار گرفتن قلب می‌شوند «بَلْ رانَ عَلی‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یکسِبُون.‏»۵  اگر با استغفار و تضرّع و آه ­و زاری شسته نشود موجب مریضی قلب می‌شود «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَض‏»۶ و اگر ادامه پیدا ‌کند می‌میرد و دیگر نفس نبیّ اکرم صلی الله علیه واله وسلم که زنده کننده­ است؛ «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکمْ لِما یحْییکم.‏»۷ نمی‌تواند چنین قلبی را زنده کند؛ «ا ِنَّک لا تُسْمِعُ الْمَوْتی.‏»۸ در حالی­که قرآن کریم با قلب کار دارد و یادآوری برای قلب است «إِنَّ فِی ذلِک لَذِکری‏ لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْب‏»۹؛ پس باید قلب را زنده نگه داشت تا از کلام الهی بهره جست و راه زنده نگه داشتن قلب، یاد خداست؛ لذا قرآن کریم می‌فرماید فراوان خدا را یاد کنید؛ «وَ اذْکرُوا اللَّهَ کثِیراً لَعَلَّکمْ تُفْلِحُون ۱. بحارالانوار، ج ۷۹، ص ۱۹۷ ۲. طلاق:۲ ۳. طلاق: ۳ ۴. طلاق ۳ ۵. مطففین: ۱۴ ۶. بقره:۱۰ ۷. انفال۲۴ ۸. نمل:۸۰ ۹. ق۳۶ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان زندگی می کند تا دنیای خودش را بسازد نه اینکه آجر دنیای دیگران باشد @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ ، وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ . خدایا! به عطا و احسانت، ما را از عطا و احسان دیگران بی‌نیاز ساز و از ما غم و اندوه بریده شدن احسان دیگران را به احسان و جایزه‌ات کفایت کن تا با بذل و بخشش تو، به دنبال بذل و بخشش احدی رغبت نکنیم و با فضل و احسان تو از احدی نهراسیم. https://eitaa.com/jorenab
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار گرامی باد https://eitaa.com/jorenab