eitaa logo
جرعه ناب
645 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
199 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم حاج شیخ علی نقی فیض الاسلام در مقدمه کتاب خاتون دو سرا، انگیزه خود از نگارش زندگی حضرت زینب علیهاالسلام را چنین شرح می دهد: بیش از دوازده سال پیش به درد شکم گرفتار شدم و معالجه اطبا سودی نبخشید، برای استشفا به اتفاق و همراهی اهل بیت و خانواده به کربلای معلا مشرف شدیم، در آن جا هم سخت مبتلا گشتم. روزی دوستی از زائرین، در نجف اشرف، من و گروهی را به منزلش دعوت نموده با این که رنجور بوده، رفتم، در بین گفتگوهای گوناگون، یکی از علما که در آن مجلس بود، فرمود پدرم می گفت هرگاه حاجت و خواسته ای داری، خدای تعالی را سه بار به نام علیا حضرت زینب کبری علیهاالسلام بخوان، بی شک و دودلی خدای عزوجل خواسته ات را روا می‌سازد، از این رو من همچنین کرده شفا و بهبودی بیماریم را از خدای تعالی خواستم، و علاوه بر آن، نذر نموده و با پروردگارم عهد و پیمان بسته که اگر از این بیماری بهبودی یافته، کتابی در احوال سیده معظمه علیهماالسلام بنویسم و از بسیاری اشتغال و کارها و نوشتن و چاپ و نشر کتاب ترجمه و خلاصه تفسیرقرآن عظیم، به نذر خود وفا ننمودم؛ تا این که چند روز پیش یکی از دخترانم وفقها الله تعالی مرا آگاه ساخت که به نذرم وفاء ننموده، من هم از خدای عزاسمه توفیق و کمک خواسته به نوشتن آن شروع نمودم و آن را کتاب ترجمه خاتون دو سرا؛ سیدتنا المعصومه، زینب الکبری ارواحنا لتراب اقدامها الفداء نامیدم. @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن: رُوِيَ أَنَّ صَاحِباً لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يُقَالُ لَهُ هَمَّامٌ‏ كَانَ رَجُلًا عَابِداً فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صِفْ لِيَ الْمُتَّقِينَ حَتَّى كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ فَتَثَاقَلَ ع عَنْ جَوَابِهِ ثُمَّ قَالَ يَا هَمَّامُ‏ اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسِنْ فَ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ روایت شد یکی  از یاران امیرالمومنین علیه السلام به نام همام که عابد وزاهد بود  به حضرت عرض کرد یا امیرالمومنین  ویژگی پرهیزگاران را  - به گونه ای گویا آنهارا می بینم -  برایم وصف کن حضرت  در جواب دادن به او درنگ کرد سپس فرمود ای همام تقوای الهی پیشه کن وکار نیک انجام ده که خداوند اهل تقوا ونیکان را دوست دارد ابن ابی الحدید گوید او هَمّام بن شریح بن یزیدبن مره بن عمروبن جابربن عوف از اصحاب واز شعیان حضرت علی ( علیه السلام) وفردی عابد بود واز حضرت علی ( علیه السلام) خواست تا متقین را توصیف کند بگونه ایکه گویا آنهارا می بیند وحضرت از جواب دادن طفره رفت وتعلل می کرد اما همام بوی چندبار قسم داد ([1])[2] اما مرحوم کراچکی در «کنزالفوائد» معتقد است او همام بن خیثم برادر ربیع بن خیثم(خواجه ربیع مدفون در مشهدالرضا) می باشد ومی گوید این فردی که ابن ابی الحدید از وی نام می برد معلوم نیست از کجا آورده است([3]) علت تامل حضرت این بود که موعظه بهتر در وی اثر بگذارد واز طرف دیگر نگران بود همام نتواند تحمل کند  اینکه یقین داشت که همام فوت می کند بعید به نظر می رسد لذا حضرت از جواب استنکاف می کرد حضرت در جوابش فرمود اولا تقوا پیشه کن ثانیا نیکی کن یعنی نشانه تقوا این است که جز نیکو کاران باشی وآنرا در عمل نشان دهی سپس حضرت استناد  می کند به آیه شریفه« إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ »([4]) بدرستی که خداوند با کسانی است که تقوا پیشه می کنند ونیکو کردارند گر چه خد او ند متعال با همه است در هرکجا باشند « وَ هُوَ  مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُم‏ ْ وَ اللَّهُ  بِما تَعْمَلُونَ بَصِير»([5]) خداوند باشماست هرکجا که باشید وخداوند به آنچه عمل می کنید آگاه است اما این همراهی و«معییت» همراهی ویژه است . توضیح آنکه طبق بیان قرآن کریم دو نوع همراهی وجود یکی ازین جهت که  هرچه بنده انجام میدهد را نظارت می کند وچیزی از اوپنهان نیست  وهر عمل حتی اثر آن عمل ثبت وضبط می شود تا در قیامت مورد محاسبه قرار گیرد ودیگری همراهی به معنای یاری رساندن وکمک کردن به بنده تا در گرفتاری ها ومشکلات یاری گر بنده خویش باشد دراینجا نیز صحبت از معییت ویژه است که اگر کسی اهل تقوا باشد ودر عمل نیز آنرا اجرا کند وکارنیک انجام دهد  یعنی  مستمر باشد تا نیکوکار به حساب آید – زیرا کسی را با یک بار یا چند بار عمل نیک انجام دادن نیکوکار نمی گویند بلکه .قتی این کار استمرارداشت متصف به محسن ونیکوکار می شود- خداوند متعال اورا همراهی می کند تا اگر به سوی خطائی می رود ویا راه نتواست تشخیص دهد اورا نجات دهد لذا حضرت فرموئد اگر اهل تقوا باشی ونیکوکار باشی همراهی ویژه الهی را خواهی داشت ومتقی خواهی شد وروشن است کسی که متقی باشد عاقبت به خیر خواهد شد زیرا عاقبت ازآنِ تقواست « َ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏ »([6]) ازینرو اگر کسی اهل تقوا بود عاقبت به خیر می شود لذا قران کریم افراد متقی را کسانی میداند که عاقبت به خیر می شوند« وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين‏ [7]»  این جواب اجمالی در حقیقت جواب تام وکاملی بود اما همام بدنبال تعیین مصادیق وجزئیات صفات متقین بود تا بتواند بهتر آنرا ترسیم کند وببیند چه مقدار ازین اوصاف در وی وجود دارد وآیا اوصاف متقین  برای او دست یافتنی است یاخیر شرح ابن ابی الحدید ج 10 ص134[1]   کراچکی کنزافوائد ج   ص  [3] -نحل:128[4] -حدید:4[5] -طه:132[6] -اعراف:128[7] https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ ص ثُمَّ قَالَ ع أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى خَلَقَ الْخَلْقَ حِينَ خَلَقَهُمْ غَنِيّاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِيَتِهِمْ لِأَنَّهُ لَا تَضُرُّهُ مَعْصِيَةُ مَنْ عَصَاهُ وَ لَا تَنْفَعُهُ طَاعَةُ مَنْ أَطَاعَهُ فَقَسَمَ بَيْنَهُمْ مَعَايِشَهُمْ وَ وَضَعَهُمْ مِنَ الدُّنْيَا مَوَاضِعَهُمْ (بعداز آنکه همام از جواب مختصر حضرت قانع نشد و حضرت را قسم داد )بعداز حمد خداوند وصلوات بر نبی مکرم صلی الله علیه وآله فرمود:  همانا خداوند متعال بندگان را آفرید در حالی که از طاعت بندگان بی نیاز بود وگناه گناهکاران ایمن بود زیرا گناه گناهکاران اورا ضرر نمی زند و اطاعت طاعت کنندگان اورا نفع نمی رساند پس روزی را بین آنها تقسیم نمود وهرکس را در جائی که سزاوارنشان بود قراردادو حضرت ابتدا مقدمه ای بیان می کند مبنی بر اینکه خداوند بخاطر جود وبخشش هستی را آفرید ونه نیازی به اطاعت آنها دارد ونه کسی با گناه می تواند خداوند را به عجز در آورد ومسئله اطاعت وعصیان  الهی برای این است اگر انسان بخواهد رستگار شود باید مسیر اطاعت الهی را در پیش بگیرد یعنی راه نجات از ظلمات و تاریکی تبعیت از اوامر الهی است وگرنه اثر وضعی عصیان افتادن در تاریکی وآتش است مانند سم که اثر وضعی آن مردن است لذا حضرت در ابتدا ویژگی الهی را بیان می کند 1-خداوند آسمان وزمین را آفرید « اللَّهُ‏ الَّذِي‏ خَلَقَ‏ السَّماواتِ‏ وَ الْأَرْض‏»([1]) 2-وهیچ جنبنده ای نیست مگر اینکه خداوند روزی اش را بر عهده گرفته است« وَ ما مِنْ‏ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها»([2]) 3-وخداوند روزی را بین بندگان تقسیم نمود « نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا»([3]) 4- اما بندگان عده ای به خداوند متعال ایمان آوردند وعده ای کافر شدند« هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِن‏»([4]) 5- هرکس   در راه ایمان تلاش وکوشش نماید به نفع خودش می کند وخداوند از همه عالم بی نیاز است « وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِين‏»([5])واگر همه کافر شوند خداوند از همه بی نیاز است « إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيد»([6]) 6- هرکس کار خوبی انجام دهد عاقبت خوشی خواهد داشت « الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب‏»([7]) وهرکس نافرمانی خداوند متعال انجام دهد دچار عذاب شده وجایگاهش جهنم است که بد جایگاهی است « وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ خالِدِينَ فِيها وَ بِئْسَ الْمَصِير»([8])   7-وهر انسان رادر دنیا دارای جایگاه خاصی قرارداد عده ای را غنی وعده ای فقیر وبرخی قوی وگروهی را ضعیف آفریده  است « وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا»([9]) -سجده:4[1] -هود:6[2] -زخرف:32[3] -تغابن :2[4] -عنکبوت:6[5] -ابراهیم:8[6] -رعد:29[7] -تغابن:29[8] -زخرف:32[9] https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
بعضی تجربه های تلخ در زندگی مانند رفتن بالای کوه را می ماند درست است که توان انسان را می گیرد و موجب رنجش وخستگی انسان می شود اما افق دید انسان را وسیع تر می کند https://eitaa.com/jorenab
خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست ۱-و مرا از آنچه اهتمام به آن مشغولم مى‌سازد كفايت كن ۲-.و مرا به كارى كه فردا از آن بازپرسى مى‌نمايى وادار. ۳-و سراسر روزهايم را در آنچه مرا براى آن آفريدى صرف نما ۴-.و مرا بى‌نياز گردان و روزى‌ات را بر من بگستر ۵- و مرا به چشم به راه بودن گرفتار نكن. ۶-و مرا گرامى دار و به خود بزرگ‌بينى مرا مبتلا(آزمايش)نكن. ۷-و مرا به عبادت خود وادار ولى بندگى‌ام را با خودپسندى تباه نگردان ۸-.و نيكى كردن به مردم را به دست من جارى ساز ولى آن را با منّت گذاردن باطل نفرما. ۹-و به من بزرگوارى‌هاى اخلاقى عطا كن و مرا از فخرفروشى حفظ فرما اَللَّهُمَّ‌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ اِكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي اَلاِهْتِمَامُ بِهِ‌، وَ اِسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ‌ ، وَ اِسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ‌ ، وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ‌ فِي رِزْقِكَ‌، وَ لاَ تَفْتِنِّي بِالنَّظَرِ ، وَ أَعِزَّنِي وَ لاَ تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ، وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لاَ تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ‌، وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ‌ عَلَى يَدِيَ اَلْخَيْرَ وَ لاَ تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ‌، وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ اَلْأَخْلاَقِ‌ ، وَ اِعْصِمْنِي مِنَ اَلْفَخْرِ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱-لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ (حجر۷۲) (ای پیامبر! ) به جان تو سوگند، اینها در مستی خود سرگردانند (و عقل و شعور خود را از دست داده اند ۲-نبی اکرم صلی الله علیه و اله و سلم می فرماید: ای پسر مسعود از مستی گناه برحذر باش چون مستی گناه از مستی شراب بدتر است (مستی که موجب زوال عقل و عدم شعور انسان می شود اگر برای شراب باشد بعداز مدتی زایل می شود اما مستی گناه زائل نمی شودوبرای همیشه شعور و عقل را از کار می اندازد لذا حضرت می فرماید مستی گناه بدتر است چون) خداوند متعال می فرید آنها کر و لال و کورند. لذا (از راه خطا) باز نمی گردند یَا ابْنَ مَسْعُودٍ احْذَرْ سُکْرَ الْخَطِیئَةِ فَإِنَّ لِلْخَطِیئَةِ سُکْراً کَسُکْرِ الشَّرَابِ بَلْ هِیَ أَشَدُّ سُکْراً مِنْهُ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ [۱] (بحارالانوار ج۷۴ص۱۰۳) ---------- [۱]: ۱. البقرة: ۱۷ @jorenab
☀️نبی اعظم صلى الله عليه و آله وسلم: هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد به او روزى مى دهد. مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّه ِ كَفاهُ مَؤنَتَهُ وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ 📕كنزالعمال، ح ۵۶۹۳ ✅نکته: موکل زمانی به سراغ وکیل می رود که خودش نتواند کار را پیش ببرد زیرا وکیل از راهکارهایی مطلع است که موکل بدرستی نمی داند لذا می فرماید در صورتی که انسان خدارا وکیل خودش کند از جایی که نمی داند به اوروزی می رساند به نادانان چنان روزی رساند که صد عاقل دران حیران بماند https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهتزاز پرچم عزای حضرت زهرا (س) در حرم امیرالمومنین(ع) @TasnimNews
فَالْمُتَّقُونَ فِيهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ متقون  در دنیا دارای فضائل هستند گفتارشان از روی راستی ولباسشان میانه روی روش آنها تواضع وفروتنی است از آنچه خداوند برآنها حرام کرده چشم پوشی می کنند  وگوشهای خویش را به دانشی که مفید است قرار می دهند. از منظر حضرت امیرالمومنین علیه السلام متقین  کسانی هستند که جامع فضائل می باشند یعنی هم از نظر علمی وهم از نظر عملی دارای فضیلت هستند       اول-« مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ » سخن یا کذب است یا صادق وسخن صادق یا صواب است یا غیر صواب مراداز سخن صادق آن است که مطابق با واقع  ودرست باشد ومنظور از سخن صواب آن است که آنجا که نیاز به سخن گفتن است سخن بگوید لذا حضرت در جای دیگر می فرماید خوشا به حال کسی که زیادی مال خویش را انفاق می کند وزیادی کلامش را نگه میدارد وامساک می کند« طُوبَى لِمَنْ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ كَلَامِه‏»([1]) یعنی سخن در این نیست که دروغ نگوید بلکه حرف حتی اگر صادق است اگر ضرورتی برای بیان آن نیست نگوید زیرا هرگاه سخن زیاد شود انسان را به سوی آتش سوق میدهد لذا فرمود هرکس سخنش زیاد شود خطایش زیاد می شود وهرکس خطایش زیاد شود حیائش کم می شود وهر کس حیائش کم شود ورع او کم می شود وهرکس ورع او کم شود قلبش می میرد وهرکس قلبش بمیرد داخل آتش می شود« َ مَنْ كَثُرَ كَلَامُهُ كَثُرَ خَطَاؤُهُ وَ مَنْ كَثُرَ خَطَاؤُهُ قَلَّ حَيَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّار»([2]) حقیقت آن است که زبان دشمن خانه زاد انسان است واگر مهار نشود وی را به نابودی می کشاند لذا برخی از حکماء گفتند زبان تو حیوان درنده است واگر آنرا رها کنی وحفظ نکنی ترا خواهد خورد ([3]) -بحار الانوار ج71ص283[1] -نهج البلاغه حکمت:349[2] -عبدالصمدهمدانی بحر المعارف نشر بیدار ص 27[3] https://eitaa.com/jorenab
حضرت زهرا در خطبه فدکیه به چند عامل مهم کودتا اشاره می کند ۱-براى اجابت نداى شیطان، ۲-براى خاموش کردن انوار دین روشن خدا، ۳-از بین بردن سنن پیامبر برگزیده آماده بودید (تَسْتَجیبُونَ لِهِتافِ الشَّیْطانِ الْغَوِىِّ، وَ اِطْفاءِ اَنْوارِالدّینِ الْجَلِیِّ، وَ اِهْمالِ سُنَنِ النَّبِیِّ الصَّفِیِّ) ۳-در ادامه حضرت به یک ضرب المثل اشاره دارد (تُسرُّون حَسْواً فِی ارْتِغاءٍ) کلمه (حَسْو)به معنای نوشیدن است کلمه ( ارْتِغاءٍ)از ( رَغْوَة)یعنی کف روی شیر یا دوغ توضیح آنکه در عرب بادیه نشین که دوغ یا شیر را می دوشیدند روی آن کف می کرد کسی می آمد به صاحب شیر می گفت آیا اجازه است که اندکی از کف روی شیر را بخورم صاحب شیر اجازه میداد اما آن مرد نی را داخل ظرف می گذاشت و شیر را میخورد وصاحب شیر می دید هنوز کف هست از نیرنگ خورنده غافل میشد این ضرب المثل کنایه است از کسی که به ظاهر کار خوب انجام می دهد اما در حقیقت در حال حیله و نیرنگ است ۴-حضرت زهرا سلام الله علیها بعداز آنکه علت کودتای کودتا گران را خاموش کردن نور الهی و اهمال در سنت نبوی اعلام می کند به سوال مقدری پاسخ می دهد که چرا آنها که قصد خاموش کردن نور الهی داشتتد خود را به عنوان خلیفه رسول خدا جا زدند؟ حضرت در جواب می فرماید به بهانه خوردن کف شیر، خود شیر را زیر لب پنهان می‌خورید یعنی برای اینکه کار خویش را موجه جلوه دهید به ظاهربه عنوان خلیفه رسول خدا خود را جا زدید اما در حقیقت به دنبال نابودی نور الهی و احیای جاهلیت بودید https://eitaa.com/jorenab
يا فاطِمَةُ الزَّهْراءُ، يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يَا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يَا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ إِلَى اللَّهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهَةً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعِي لَنا عِنْدَ اللَّهِ. https://eitaa.com/jorenab
۱-درجزیره العرب وجود زن یک ننگ و عار محسوب میشد بگونه ای که اگر به کسی خبر می‌دادند صاحب دختر شده است چنان عصبانی میشد که چهره اش بشدت بر افروخته میشد وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَیٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ یَتَوَارَیٰ مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَیُمْسِکُهُ عَلَیٰ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرَابِ ۗ أَلَا سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ نحل(۵۸-۵۹) و هنگامی که به یکی از آنها بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش (از فرط ناراحتی) سیاه می شود. و بشدّت خشمگین می گردد. بخاطر بشارت بدی که به او داده شده، از قوم و قبیله خود پنهان می شود. (و نمی داند) آیا آن (دختر) را با قبول ننگ نگهدارد، یا (زنده) در خاک پنهانش کند؟! آگاه باشید که بد حکم می کنند! ۲-امیرالمومنین علیه السلام کسی است که بهشت با او شناخته میشود و حتی ندای بهشت یا علی است عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَ: إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَی صَفَائِحِ الذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَی الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ یَا عَلِیُ پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمود حلقه در بهشت از یاقوت قرمز است که صفحه آن از طلاست وقتی کوبه به صفحه طلا می خورد ندا میدهد یاعلی بحارالانوار ج ۳۹ص۲۳ ۳-در چنین شرایط خفقان جزیره العرب یک زن چنان رشد میکند که صاحب بهشت به او افتخار میکند حضرت در روز شورافرمود هل فيكم أحدٌ له زوجةٌ مثلُ‏ زوجتي‏ فاطمةَ بنت محمد سيّدة نساء أهل الجنّة، غيري؟ قالوا: اللّهمّ لا. الغدير ج1 ص‏328 حضرت که خود صاحب بهشت است وقتی با مهاجر و انصار مواجه میشود و برتری و فضیلت خودش را بیان میکند می فرماید آیا کسی دربین شما هست که همسرش فاطمه دختر گرامی پیامبر و سرور زنان اهل بهشت باشد گفتند خدا شاهد است نه یعنی حضرت زهرا آنقدر عظمت دارد که امیرالمومنین جزافتخارات خویش. داشتن همسری مثل حضرت را بیان می کند @jorenab
💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚 🌷 اللهم 🌷 🌷 صل علیٰ 🌷 🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷 🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷ِ 🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷 🌷 عَلی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷 🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷 🌷 الصِّديقِ 🌷 🌷الشهید🌷 🌷صَلاةً 🌷 🌷كَثيرةً تامَّةً 🌷 🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷 🌷 مُتَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷 🌷 كَأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷 🌷 أَحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷 🌷صلوات الله علیک🌷 🌷و علی آبائك🌷 @jorenab
      دوم-« وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ » از منظر قرآن کریم لباس برای آن است که زشتی انسان را بپوشاند « يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُم‏ »([1])واز طرف دیگر انسان را از سرما وگرما حفظ نماید« ً وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرابِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ وَ سَرابِيلَ تَقِيكُمْ بَأْسَكُم‏»([2]) در روایات وارد شده است خداوند لباس شهرت را مغبوض میدارد« َإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ شُهْرَةَ الْعِبَادَةِ وَ شُهْرَةَ اللِّبَاس‏»([3]) متقین لباسی که می پوشند نه آنچنان گران است که ثروتمندان به تن می کنند ونه آنچنان فرومایه است که اهل دنائت می پوشند بلکه در حد معمول ومتعارف می پوشند لباسی که بدور از شهرت بوده وضمن پوشش ظاهری آنهارا از گرما وسرما حفظ می کند .      سوم-« وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ » تواضع ملکه اخلاقی است که بین مهانه وکبر واقع است([4]) یعنی انسان متقی خودرا حقیر نمی کند تا دیگران اورا به سخریه بگیرند واز آنطرف به دیگران فخر نمی فروشد در حدیثی از امام رضا علسه السلام آمده است حد تواضع چیست ؟ حضرت در جواب فرمود تواضع درجاتی دارد از جمله آن اینکه انسان قدر ومزلت خودرا بشناسد ووخودش را به قلبی سلیم وپذیرش درونی همان جایگاه قرار بدهد ودوست نداشته باشد کاری نسبت به کسی انجام دهد مگر آنگونه که دوست دارد درباره خودش انجام دهند اگر بدی از کسی دید با نیکی پاسخ گوید وخشم خود فرونشاند ومردم را ببخشد همانا خداوند نیکوکاران را دوست دارد« مَا حَدُّ التَّوَاضُعِ الَّذِي إِذَا فَعَلَهُ الْعَبْدُ كَانَ مُتَوَاضِعاً- فَقَالَ التَّوَاضُعُ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ يَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ- فَيُنْزِلَهَا مَنْزِلَتَهَا بِقَلْبٍ سَلِيمٍ- لَا يُحِبُّ أَنْ يَأْتِيَ إِلَى أَحَدٍ إِلَّا مِثْلَ مَا يُؤْتَى إِلَيْهِ- إِنْ رَأَى سَيِّئَةً دَرَأَهَا بِالْحَسَنَةِ- كَاظِمُ الْغَيْظِ عَافٍ عَنِ النَّاسِ- وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين‏ »([5]) نواضع در مشی وراه رفتن آن است که با سکون ووقار حرکت کند ومتکبرانه گام بر ندارد زیرا هرچه پا بر زمین بکوبد توان سوراخ کردن زمین را ندارد وهرچه گردن فرازی کند قدش به کوه نمی رسد « إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولا »([6]) افتادگی آموز اگر طالب فیضی      هرگز نخورد آب زمینی که بلند است لذا بندگان الهی هرگاه راه می روند با راحتی وطمانینه راه می روند« وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنا »([7]) آری انسان اگر تواضع کند نه تنها خودش آرامش خواهد داشت ومورد لطف وعنایت خداوند متعال قرار می گیرد بلکه تواضع نعمتی است که کسی به آن حسودی نمی کند کما اینکه امام حسن عسکری علیه السلام فرمود تواضع نعمتی است که مورد حسادت واقع نمی شود « التَّوَاضُعُ نِعْمَةٌ لَا يُحْسَدُ عَلَيْهَا»([8]) -اعراف:26[1] -نحل:81[2] -بحارالانوار ج67ص252[3] -شرح ابن میثم ج3 ص 514[4] -بحارالانوار ج72ص135[5] -اسراء:37[6] -فرقان :63[7] [8]بحارالانوارج۷۵ص۳۷۴ https://eitaa.com/jorenab
مورخين گفته اند: حضرت فاطمه عليهاالسلام پس از پيامبر صلي الله عليه و آله پيوسته سرى بسته از شدت درد و جسمى نحيف و در خود فرو شكسته و چشمى گريان و قلبى سوخته داشت كه ساعت به ساعت از خود مى رفت و بى هوش مى شد رُوِىَ اَنَّها عليهاالسلام ما زالَتْ بَعْدَ اَبيها صلي الله عليه و آله مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ ناحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ باكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرَقَهَ الْقَلْبِ يُغْشى عَلَيْها ساعَةً بَعْدَ ساعَةٍ (مناقب ج۳ ص۳۶۲) https://eitaa.com/jorenab
۱۶ آذر روز دانشجو یاد آور مبارزه با استکبار آمریکا مبارک باد https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در حدیث معراج آمده است که حضرت نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود خداوند متعال به من فرمود درباره دخترت ۱- بعد از تو مظلوم و محروم واقع می‌شود، ۲- حقّ او را غصب می‌کنند (یعنی باغ فدک را از او می‌گیرند) ۳- و درحال بارداری او را مورد ضرب قرار می‌دهند ۴- و بدون اجازه به خانه‌ی او داخل می‌شوند و بعد هم به وی اهانت می‌کنند و بد می‌گویند ۵-، بعد هم آنچه را که در شکمش بوده سقط می‌کند ۵-و عاقبت هم از همین ضرب می‌میرد. ◾️سپس فرمود اینگونه نیست این ظلم بی پاسخ بماند در مورد دخترت، ۱- او را نزد عرش قرار می‌دهم، ۲- پس به او (حضرت زهرا (سلام الله علیها)) گفته می‌شود: خداوند تو را در میان خلقش حاکم قرار داد، پس کسی که به تو و به فرزندانت ظلم نموده در مورد او هر حکمی می‌خواهی بکن و من حکم تو را بر ایشان اجراء خواهم نمود، ۳- آن حضرت در عرصه‌ی قیامت حاضر شده و وقتی اشخاصی که به او ظلم و ستم کرده‌اند. در آنجا ایستادند امر می‌کنم که ایشان را در آتش بیاندازند». ۴- پس ظالم می‌گوید: فریاد وا حسرتا بر آورده و گوید: ای وای بر من که جانب خدا را فروگذارده و در حق خود ظلم و تفریط کردم. ۶- و به‌دنبال آن آرزوی بازگشت به دنیا را می‌کند؛ ای کاش من در دنیا با رسول حقّ راه دوستی و طاعت پیش می‌گرفتم. وای بر من کاش فلان کافر و فلان فاسق را دوست خود قرار نمی‌دادم.    أَمَّا ابْنَتُکَ فَتُظْلَمُ وَ تُحْرَمُ وَ یُؤْخَذُ حَقُّهَا غَصْباً الَّذِی تَجْعَلُهُ لَهَا وَ تُضْرَبُ وَ هِیَ حَامِلٌ وَ یُدْخَلُ عَلَی حَرِیمِهَا وَ مَنْزِلِهَا بِغَیْرِ إِذْنٍ ثُمَّ یَمَسُّهَا هَوَانٌ وَ ذُلٌّ ثُمَّ لَا تَجِدُ مَانِعاً وَ تَطْرَحُ مَا فِی بَطْنِهَا مِنَ الضَّرْبِ وَ تَمُوتُ مِنْ ذَلِکَ الضَّرْبِ.....أَمَّا ابْنَتُکَ فَجَزَاؤُها عِنْدِی فَإِنِّی أُوْقِفُهَا عِنْدَ عَرْشِی فَیُقَالُ لَهَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَکَّمَکِ فِی خَلْقِهِ فَمَنْ ظَلَمَکِ وَ ظَلَمَ وُلْدَکِ فَاحْکُمِی فِیهِ بِمَا أَحْبَبْتِ فَإِنِّی أُجِیزُ حُکُومَتَکِ فِیهِمْ فَتَشْهَدُ الْعَرْصَهًَْ فَإِذَا أُوقِفَ مَنْ ظَلَمَهَا أَمَرَتْ بِهِ إِلَی النَّارِ فَیَقُولُ الظَّالِمُ وَا حَسْرَتَاهْ عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ وَ یَتَمَنَّی الْکَرَّهًَْ وَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلی یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا (زمر/۵۶)یا وَیْلَتی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلًا (فرقان/۲۸) (بحارالانوار ج۲۸ص۶۴) https://eitaa.com/jorenab
۱-فَاطِمَةُ خَیْرُ نِسَاءِ الْبَشَرِ وَ مَنْ لَهَا وَجْهٌ کَوَجْهِ الْقَمَرِ ۲-فَضَّلَکِ اللَّهُ عَلَی کُلِّ الْوَرَی بِفَضْلِ مَنْ خَصَّ بِآیِ الزُّمَرِ ۳-زَوَّجَکِ اللَّهُ فَتًی فَاضِلًا أَعْنِی عَلِیّاً خَیْرَ مَنْ فِی الْحَضَرِ ۱-فاطمه بهترین زنان بشر است و صورتى همچون ماه دارد. ۲-خدا تو را بر تمام خلق برترى داده، به فضیلتى مخصوص ) داشته (که در آیات سوره زمر بیان کرده است. ۳-خداوند تو را به همسرى جوانى با فضیلت درآورد، یعنى على بهترین مردان جهان. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
       چهارم-« غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ » چشمهایشان را برآنچه خداوند حرام کرده است بسته اند عامل دیگری که متقین را به سوی خداوند متعال رهنمون می شود حفظ چشم از نگاه به نامحرم است یعنی چشم به عنوان یک نعمت الهی باید در مسیر درست آن استفاده گردد برای دیدن وعبرت گرفتن وبه حقایق هستی دست یافتن واگر در مسیر حقیقی آن استفاده نشود نه تنها انسان از مسیر اصلی باز می ماند بلکه به قهقرا سوق پیدا می کند لذا قرآن کریم به مردان وزنان سفارش می کند که مواظب چشم ونگاه خود باشند لذا به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله سلم می فرماید هم به مردان بگو چشم خویش فرو گیرند « قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِم‏ »([1]) وهم به زنان سفارش کن چشم خویش دربرابر نامحرم فرو بندند « وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن‏ »([2]) بنابراین اگر کسی چشم خویش از حرام پر کرد روز قیامت از آتش پر خواهد شد مگرآنکه توبه کند « مَنْ مَلَأَ عَيْنَهُ مِنْ حَرَامٍ مَلَأَ اللَّهُ عَيْنَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ النَّارِ إِلَّا أَنْ يَتُوبَ وَ يَرْجِع‏ »([3]) زیرا باطن نگاه حرام آتش است واگر کسی خود را از نگاه حرام باز داشت از فزع ونارحتی قیامت در امان خواهد بود لذا در روایت آمده است هر چشمی روز قیامت گریان است مگر سه چشم جشمی که در راه خدا  بیداری بکشد وچشمی که از ترس الهی بگرید وچشمی که از حرام الهی فروبسته شود« َ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غَيْرَ ثَلَاثٍ عَيْنٌ سَهِرَتْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَيْنٌ فَاضَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ عَيْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّه‏ »([4]) سرآنکه در روایات اصراربر چشم فروبستن است این است که اگر انسان به نامحرم نگاه کند چون امکان دسترسی به آن نیست قوه واهمه به کار می افتد وآنگونه که خودش می خواهد فرد را ترسیم می کند وهرچه زمان می گذرد بیشتر با قوای واهمه خویش همراه است تا واقعیت خارجی وهمین امر موجب می شود تا مرتکب حرامی دیگر گردد وهمیشه فکرش مشغول چنین امری است در حالی که امر واقعی در خارج دارای زمان ومکان خاصی است لذا چشم فرو بستن صرف نظر از حرمت آن موجب ارامش نفس می شود واینکه انسان در واهمه خویش گرفتار نشود وشاید یکی علتهای حرام بودن نگاه به نامحرم همین مسئله باشد -نور:30[1] -نور:31[2] -بحاراللانوار ج73 ص 334[3] -بحارالانوار  ج7ص195[4] https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يـا صـاحبَ الـعصرِ أدرِكْـنا فليس لنا وِرْدٌ هـنـيٌّ ولا عـيـشٌ لـنـا رَغَـدُ طـالت عـلينا لـيالي الإنـتظارِ، فـهل يـا آبـنَ الـزكيِّ لِـلَيلِ الإنتظارِ غَدُ ؟ فـاكْـحُلْ بـطـلعتِك الـغَرّا لـنا مُـقَلاً يـكاد يـأتي عـلى إنـسانِها الـرَّمَدُ ای صاحب زمان مارا دریاب که برای ما نه زندگی خوشی است ونه اب خوشی از گلوی ما پایین می رود شبهای انتظار برما طولانی شد ای پسر امام حسن عسکری آیا انتظار پایان می پذیرد چشمان دردمند مارا به جمال زیبای خود نورانی کن که مردمک چشم را بدون تو درد فرا گرفته است. https://eitaa.com/jorenab
امام على عليه السلام: از زياده گويى بپرهيز،كه آن ۱-عيبهاى پنهان تو را آشكار مى سازد ۲-و كينه هاى آرام گرفته دشمنانت را بر ضد تو تحريك مى كند إيّاكَ و فضولَ الكلامِ فإنّهُ يُظهِرُ مِن عُيوبِكَ ما بَطَنَ، و يُحَرِّكُ علَيكَ مِن أعدائكَ ما سَكَنَ غرر الحكم : ج۱ص۲۶۹ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا