#با_امیر_مومنان_سی_و_چهار
أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ جَوَازاً عَلَی الصِّرَاطِ وَ أَمَاناً مِنَ الْعَذَابِ وَ لَمْ یُنْشَرْ لَهُ دِیوَانٌ وَ لَمْ یُنْصَبْ لَهُ مِیزَانٌ وَ قِیلَ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ بِلَا حِسَابٍ
(بحارالانوارج۷ص۲۲۲)
نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:
آگاه باشید هرکس علی علیه السلام را دوست بدارد خداوند آزادی از آتش و رهایی از عذاب و عبور از صراط را برای او می نویسدبدون حساب و کتاب اورا وارد بهشت می کند
https://eitaa.com/jorenab
#تلنگر_چهارده
خداوند اگر بخواهد کاری انجام دقیقا همان چیزی که توسط انسان موجب ضرر میشود رابگونه ای می کند که موجب نفع شود مثلا برادران حضرت یوسف اورا در چاه انداختند تا ازبین برود ووقتی عده ای اورا پیدا کردند با بی رغبتی فروختند در حالی که اگر افتادن در چاه وگرفتنش توسط کاروان نبود حضرت یوسف به مصر نمی رسید وحاکم مصر نمیشد
برادران حضرت یوسف پیراهنش را برای حضرت یعقوب آوردند وگفتند اورا گرگ خورد و حضرت یعقوب با دیدن پیراهن آنقدر گریه تا نابینا شد وجالب آنکه آنچیزی که باعث برگشت بینایی حضرت یعقوب شد پیراهن حضرت یوسف بود
وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ (آل عمران ۵۴)
معنای مکر الهی این است آنها کاری انجام میدهند( برای مثال فتنه یاتفرقه) دقیقا همان کار باعث تقویت وحدت میشود
از آنطرف خداوند اگر بخواهد، کاری که انسان فکر می کند موجب نجاتش میشود را باعث نابودی اش قرار میدهد در داستان حضرت موسی وقتی فرعون شنید حضرت موسی با یارانش از شهر بیرون رفت دستور داد به دنبالش بروند گفت اینها عده ای کم هستند مارا به خشم آوردند برویم نابودشان کنیم در حالی که قران می فرماید ماآنهارا از باغ و وجایی که بودند بیرون کردیم فَأَخْرَجْناهُمْ مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ وَ كُنُوزوَ مَقامٍ كَرِيم(شعرا ۵۷_۵۸) یعنی فرعون به خیال خودش به دنبال حضرت موسی رفت تا اورا از بین ببرد در حالی که خداوند اورا از جای امن بیرون برد تا در رود نیل که مظهر قدرت فرعون بود غرق نماید
https://eitaa.com/jorenab
عنقا شکار کس نشود دام بازچین
کان جا همیشه باد به دست است دام را
https://eitaa.com/jorenab
#صلوات_یازده
قال أبو عبدِ الله أو أبو جعفر علیهما السلام:أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یومَ القیامةِ، الصَّلاةُ علی مُحمَّدٍ وَ أهلِ بِیتِه.
(بحارالانوارج۹۱ص۴۹)
حضرت باقر و یا حضرت صادق علیهما السلام میفرمایند:
سنگینترین عملی كه روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده میشود، صلوات بر محمد و اهلبیت بزرگوارشان علیهم السلام است
https://eitaa.com/jorenab
#بر_کرانه_غدیر_یک
#شناخت_امامت
نکته ای که توجه به آن لازم است آنکه آیا لازم است واقعه ایکه هزار و اندی سال ازآن میگذرد بازخوانی و مورد بررسی مجدد قرارگیرد ؟
برای روشن شدن جواب باید توجه داشت آنچه در آن عصرو درآن مکان روی داد، میتواند چند احتمال داشته باشد .
اول – یک مسئله سیاسی بوده و گروهی درآن مکان جمع شدند و فردیرا به عنوان خلیفه انتخاب کردند و گروه دیگر هم آنرا نپذیرفتند .
دوم – عده ای معتقد بودند حضرت رسول ( صلی الله علیه وآله و سلم ) برای خویش جانشینی انتخاب نموده اما این جانشین از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفت و آنان خود برای خویش خلیفه انتخاب کردند.
سوم- گروهی عقیده داشتند برای جانشینی حضر ت ، کسی هست که افضل ازدیگران و به این مقام شایسته تراست و باید زمام امور را بدست گیرد اما درمقابل عده ای ضمن پذیرش افضلیت وی، دیگران را که پایینتربودند مقدم کردند ([1]).
چهارم – حضرت رسول اکرم( صلی الله علیه وآله و سلم ) دین اسلام رابرمردم عرضه کرد واین برای همیشه پابرجاست «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ»([2])و ازآنجاکه دستورات قران کریم محتاج به کسی است که تفسیرو تطبیق و اجرای آنرا برعهده بگیرد بعد از رسول خدا بایدکسانی باشند تا این وظیفه مهم را انجام دهند ازینرو ؛
اولا باید مانند خود پیامبر معصوم باشند تا قول و فعل و تقریر آنها برای مردم حجت باشد
ثانیا به حقایق دینی بطور کامل احاطه داشته باشند تا تحریف و عدم تحریف دین چه لفظی و چه معنوی را بشناسند و حتی جلوی تفسیر ناروا ازدینرا بگیرند.
ثالثا همانگونه که نبی اکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم ) با عنایت خاصه الهی و معیت ویژه خداوندی هدایت شده، تا بتواند رهبری مردم را برعهده بگیرد اینان نیز چنین ویژگی داشته باشند .
رابعا ازآنجا که نبی اکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم ) مجرای فیض الهی است و هم مظهررحمانیت خداوند است ([3]) و هم مظهر رحیمیت خداوند ([4]) چنین انسانی نیز می بایست دارای چنین خصوصیتی باشد زیرا خلیفه باید نشانی ازمستخلف عنه داشته باشد چون باید بجای او تصمیم بگیرد و به جای او عمل کند .
شیعه معتقد است بحث جانشین رسول گرامی اسلام بسیار برتر و بالاتراز یک مسئله سیاسی است هرچند چنین امری میتواند در دل آن گنجانده شود و معتقد است جانشین حضرت ،امامان معصومی هستند که به دین دست نخورده و کامل احاطه تام دارند
د :یا علی تو بمنزله کعبه هستی و باید بسوی تو بیایند نه اینکه تو بسوی آنان بروی « وَ أَنْتَ بِمَنْزِلَةِ الْكَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي»([5])
یعنی اهل بیت عصمت و طهارت بسان علاماتی هستند که بوسیله آنان مردم مؤمن از غیر مؤمن بازشناخته می شوند و میزان ایمان و دین مردم می باشند پس محبت آنها نشانه ایمان و دشمنی با آنان نشانه کفرو نفاق است « يا علىّ لا يحبّك الّا مؤمن و تقىّ و لا يبغضك الّا منافق و شقىّ.» ([6])
ازینرو هرگاه کسی مانع اهل بیت عصمت و طهارت برای شناساندن دین حقیقی به مردم شود ظلم به خلق الهی روا داشته و مستحق لعن خواهد بود.
پس سخن از یک مسئله سیاسی و یک واقعه تاریخی صرف نیست بلکه سخن از چگونگی پیروی از کسانی است که دین حق را می شناسند و انسان را بسوی اوهدایت می کنند و هرگاه انسان ازفرمان آنان سر پیچی کند دچار خسران خواهد شد و هرکس از آنان پیروی کرد نجات خواهد یافت همانطورکه درنص صریح و روشن نبی مکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم ) آمده است و اهل بیت خود را به کشتی نوح تشبیه نموه است که هرکس از آنان پیروی کرد نجات می یابد همانگونه که هرکس برکشتی نوح نشست نجات یافت وهرکس ننشست غرق شد حتی اگر پسر نوح باشد « إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَيْتِي فِي أُمَّتِي كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِهِ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَرَكَهَا غَرِق»([7])
) انعام : 92[2]
)انبیاء : 107[3]
) توبه : 128[4]
) وسایل الشیعه ج 11 ص 32 ح14165[5]
وسائل الشیعه ج 2 ص 319 ح 22 43[6]
احتجاج ج1 ص 157[7]
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_سی_و_پنج
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷
در شجاعت شیر ربانیستی
در مروت خود که داند کیستی
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷
https://eitaa.com/jorenab
#بر_کرانه_غدیر_دو
#لطف
یکی از دلائل بر ضرورت وجود امام قاعده لطف است
1- در لغت به معنای نرمی در کار و رفق میآید (مدارا )
2- در اصطلاح یعنی کاری که از سوی خداوند موجب می شود بنده از گناه دور شود و به طاعت نزدیک شود به گونه ای که به مرحله اجبار نرسد یعنی این لطف الهی بگونه ای نیست که اختیار را از مکلف سلب کند واو چاره ای جز انجام فرامین الهی نداشته باشد
بزرگان علم کلام برای اثبات وجود امام به قاعده لطف تمسک کردند
کیفیت استدلال:
مرحوم علامه حلی قاعده لطف را اینگونه بیان میکند
هنگامی که تکلیف کننده بداند که اطاعت کردن مکلف در گرو لطف است، اگر بدون لطف بر اوتکلیف بکند، غرضِ خود را نقض کرده است. مانند آن که شخصی دیگری را به مهمانی دعوت میکند و میداند تنها در صورت بجا آوردن آدابی خاص دعوت را میپذیرد، حال اگر این آداب را به جا نیاورد، غرض خود را نقض کرده است؛ بنابراین وجوب لطف مستلزم تحصیل غرض است
بنابراین الف. خداوند اگر بداند اطاعت مکلف در گرو لطف است اگر لطف نکند نقض غرض است
ب.لطف برای تحصیل غرض لازم است.
ج. وجود امام برای اطاعت لازم است
د.پس خداوند باید افرادی را برای امامت انتخاب نماید.
خلاصه: اطاعت بدون لطف نقض غرض است.
آیاتی که دلالت بر قاعده لطف می کند
لولا فضل الله علیکم ورحمته لا تبعتم الشیطان الا قلیلا
و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، مسلماً جز شمار اندکی، از شیطان پیروی میکردیدنساء–۸۳
وَ لَوْلَا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَیکمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَکیٰ مِنکم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَـٰکنَّ اللَّـهَ یزَکی مَن یشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود، هرگز هیچ کس از شما پاک نمیشد، ولی این خداست که هر کس را بخواهد پاک میگرداند و خداست که شنوای داناست. نور–۲۱
فرق فضل و رحمت
رحمت به آندسته از نعمتهایی اطلاق میشود که خداوند بر بندگان عرضه میکند خواه استحقاق آنرا داشته باشند یا نداشته باشند
اما فضل به آندسته از نعمتهایی اطلاق میشود که استحقاق آنرا ندارند
این دسته از آیات بیانگر این است که اگر لطف الهی نباشد امکان هدایت بندگان نیست پس خداوند برای هدایت بندگان علاوه بر فرستادن کتاب و نبی، امامانی را میفرستد.
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ
(خداست که معبودی جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است
نه خوابی سبک او را فرو میگیرد و نه خوابی گران)
لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ
(آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست)
مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ
(کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟
آنچه در پیش روی آنان و آنچه در پشت سرشان است میداند.)
وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء
(و به چیزی از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمییابند.)
وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَوُودُهُ حِفْظُهُمَا
(کرسی او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهداری آنها بر او دشوار نیست)
وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
(و اوست بلند مرتبه و بزرگ)
https://eitaa.com/jorenab