سوال
آیا یزید مستحق لعن است؟
جواب
در آیه شریفه ۲۲و۲۳ سوره مبارکه محمد صلی الله علیه وآله وسلم آمده است
فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَکُمْ (۲۲)
أُولَئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَی أَبْصَارَهُمْ
اگر حکومت را بدست گیرید، آیا جز این انتظار می رود که در زمین فساد نمایید و پیوند خویشاوندی را قطع کنید؟!
آنها کسانی هستند که خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته، گوشهایشان را کر و چشمهایشان را کور کرده است
محمود بن عبدالله آلوسی معروف به علامه آلوسی ازعلمای شافعی اهل سنت قرن سیزدهم تفسیری دارد به نام روح المعانی درذیل این آیات به مناسبت ازیزید بن معاویه یاد می کند و چندین صفحه بحث می کند که او کافر است و نظرات برخی ازعلمای اهل سنت را ذکر می کند
آنوقت می گوید غزالی معتقد است نباید یزید را لعن کرد زیرا ممکن است یزید توبه کرده باشد
می گوید شخص غزالی که می گوید یزید را لعن نکنید خودعزالی مستحق لعن است
چگونه توبه کسی که چنین جنایتهایی مرتکب شده است مورد قبول واقع می شود
(تفسیر روح المعانی ج۲۶ص۷۲)
@jorenab
برخی خیلی اظهار محبت و دوستی می کنند اما وقتی در بزنگاه به آنها احتیاج داشته باشی و یا از آنها کمک بخواهی خبری از آنان نیست
لذابه ادعا نباید نگاه کردو نباید فریب چنین افرادی را خورد
این روزگاراست که عیارهرکس را
مشخص می کند
عِندَ الامتِحانِ يُكرَمُ الرّجُلُ أو يُهانُ
(غررالحکم ۶۲۰۶)
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
۱-يا دَهرُ اُفٍّ لَكَ مِن خَليلِ
كَم لَكَ بِالإِشراقِ وَالأَصيلِ
۲-مِن صاحِبٍ أو طالِبٍ قَتيلِ
وَالدَّهرُ لا يَقنَعُ بِالبَديلِ
۳-وإنَّمَا الأَمرُ إلَى الجَليلِ
وكُلُّ حَيٍّ سالِكُ السَّبيلِ
۱-ای دنیا! اف بر دوستی تو که بسیار از سپیده دمان و شامگاهان
۲- خواستارانت و دوستانت را به کشتن می دهی و هرگز به بدیل آنان قناعت نمیورزی
۳-همانا کارها به خدای بزرگ واگذارده و هر زندهای رهروی ناگزیر این راه است
@jorenab
هدایت شده از پنجره🇮🇷
لا یوم کیومک یا با عبد الله
نقل کرده اند که امام صادق علیه السلام از پدران خویش روایت کرده است :
روزی #حسین بن علی علیهما السلام به منزل برادرش حسن علیه السلام وارد شد و چون نگاهش به برادر افتاد اشک از دیدگانش سرازیر گردید ، حسن علیه السلام پرسید چرا گریه می کنی ؟
گفت : گریه ام از ظلم و ستمهایی است که بر شما وارد می شود .
حسن علیه السلام فرمود : ظلمی که بر من وارد خواهد شد زهری است که در خفا و پنهانی به من می نوشانند و بدان وسیله مرا مسموم می گردانند و به قتل می رسانند ولی « لایوم کیومک یا ابا عبد الله » هیچ روزی را در عالم مانند روز شهادت تو نمی توان یافت ، زیرا سی هزار نفر که همه آنان ادعای اسلام و پیروی از امت جد ما محمد صلی الله علیه و آله را می نمایند دورت را می گیرند و برای کشتن تو و هتک حرمت و اسیر کردن زن و فزندان و غارت کردن متاع تو آماده می شوند
آیت الله محمد فاضل استرآبادی ، عاشورا انگیزه ، شیوه و بازتاب ص 457 و 458 به نقل از لهوف
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیین ۳۰۰ ساله شاهرودیها
🔹روزی که مردم یکصدا عباس (ع) را صدا میزنند.
tn.ai/2930407
@TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️تو زمین خوردی و خوردند زمین اهل حرم
▪️شانه خالی مکن از بارِ سفر، همسفرم
▪️مقتل حضرت ابالفضل العباس(ع)
@Farsna
#از_مهمترین_درسهای_محرم
۱-امام علیه السلام پای اصول خویش ایستاد
اول اصل عدم ذلت پذیری
-مهمترین اصل که در عاشورا نمود ویژه ای داشت این بود که انسان آزاده ذلت پذیر نیست حتی اگر تنها شود و تمام هستی خود را از دست بدهد
امام علیه السلام پرورش یافته دامان رسول اکرم صلی الله علیه واله و سلم است که فرمود
هركس با ميل و اختيار تن به ذلّت دهد، از ما اهل بيت نيست.
مَن أقَرَّ بِالذُّلِّ طائِعًا فَلَيسَ مِنّا أهلَ البَيتِ
تحف العقول ص۵۸
۲-اصل دوم بی ارزشی دنیا بود اینکه انسان در اختیار بین خدا و دنیا نباید بسوی دنیا برود چون هرکس دنیا را گرفت و حق را رها کرد ذلیل شد
تعبیر بسیار زیبایی حضرت علی علیه السلام در نهح البلاغه دارد می فرماید
(رسول خدا(ص) و نزديكانش در دنيا گرسنه بودند، و با اينكه او [نزد خدا] مقامي بس عظيم داشت، زينت هاى دنيا از او دريغ داشته شد، )بنابراين هر كس بايد با عقل خويش بنگرد كه آيا خدا با اين كار، پيامبرش را گرامى داشت يا به او اهانت كرد؟ اگر كسى بگويد: خداوند با اين كار به او اهانت نموده، دروغ گفته؛ دروغى بزرگ و اگر بگويد: او را گرامى داشته پس بايد بداند كه ديگران را گرامى نداشته است؛ چرا كه دنيا را براى آنها گسترده و از مقرّب ترين افراد به خودش دريغ داشته است
فَلْيَنْظُرْ نَاظِرٌ بِعَقْلِهِ: أَكْرَمَ اللهُ مُحَمَّداً بِذَلِكَ أَمْ أَهَانَهُ فَإِنْ قَالَ: أَهَانَهُ فَقَدْ كَذَبَ وَ اللهِ الْعَظِيمِ بِالْإِفْكِ الْعَظِيمِ، وَ إِنْ قَالَ: أَكْرَمَهُ، فَلْيَعْلَمْ أَنَّ اللهَ قَدْ أَهَانَ غَيْرَهُ حَيْثُ بَسَطَ الدُّنْيَا لَهُ، وَ زَوَاهَا عَنْ أَقْرَبِ النَّاسِ مِنْهُ».
(نهج البلاغه خطبه ۱۶۰)
-حضرت امام حسین علیه السلام می فرماید:
از علایم بی ارزشی و پستی دنیا نزد خدا این است که سر یحیی بن زکریا'، به سوی فرد زناکاری از زناکاران بنی اسرائیل هدیه برده شد
وَ مِنْ هَوَانِ الدُّنْيَا عَلَى اللَّهِ أَنَّ رَأْسَ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا' أُهْدِيَ إِلَى بَغِيٍّ مِنْ بَغَايَا بَنِي إِسْرَائِيل
(بحار الانوار، ج۱۴، ص۱۷۵)
۳-اصل سوم حیات جاودانه انسان
امام معتقد بود انسان برای همیشه است و مرگ تنها یک پل هست برای گذر از عالم ماده به عالم اخرت
لذا می فرمو د ای بزرگان زادگان شکیبایی کنیدمرگ نیست مگر پلی که شما را از بینوایی و سختی به بهشت های فراخ و نعمت های جاودان می رسانَد. کدام یک از شما خوش نمی دارد که از زندان به قصر درآید؟! چنان که مرگ برای دشمنان شما نیست، مگر در آمدن از کاخ به زندان و شکنجه
صَبرًا بَنِی الکِرامِ، فَمَا المَوتُ إلاّ قَنطَرَةٌ تَعبُرُ بِکُم عَنِ البُؤسِ والضَّرّاءِ إلَی الجِنانِ الواسِعَةِ
(بحارالانوار ج۶ش۱۵۴ )
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
#زیارت_عاشورا
سیف بن عمیری می گوید صفوان گفت به خدمت حضرت امام صادق ( علیه السلام ) رسیدم به من فر مود : با این زیارت( زیارت عاشورا) مأنوس شو و به این دعا، دعا کن و زیارت نما من ضمانت می کنم برای هرکس که این زیارت را ازدور و نزدیک انجام دهدزیارتش مقبول و تلاشش مورد پذیرش و سلامش به حضرت می رسد و محجوب نمیماند و حاجتش از طرف خداوند برآورده می شود و اورا نا امید نمی کند .
ای صفوان این زیارت را به این ضمانت از پدرم و پدرم از پدرش امام سجاد و آن حضرت از امام حسین و آن حضرت از برادرش امام حسن وآن حضرت از پدرش اما م امیرالمومنین ( علیهم السلام ) و آن حضرت از پیامبر اکرم ( صلی الله علیه واله و سلم ) و آن حضرت از حضرت جبریل و جبریل از خداوندیافتم و خداوند سوگند یاد کرده است
هر کس امام حسین را به این زیارت – از دور یا نزدیک – زیارت کند زیارتش را قبول می کنم و درخواستش را می پذیرم و....
آنگاه صفوان می گوید حضرت به من فرمودای صفوان اگر حاجتی داری پس این زیارت را بخوان و از خدا درخواست کن حاجت خود را خداوند اجابت خواهد کرد خداوند با لطف خویش نسبت به پیامبر ( صلی الله علیه وآله و سلم ) خلف وعده نمی کند.
«قَالَ لِي صَفْوَانُ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تَعَاهَدْ هَذِهِ الزِّيَارَةَ وَ ادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ وَ زُرْ بِهِ فَإِنِّي ضَامِنٌ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى لِكُلِّ مَنْ زَارَ بِهَذِهِ الزِّيَارَةِ وَ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ مِنْ قُرْبٍ أَوْ بُعْدٍ أَنَّ زِيَارَتَهُ مَقْبُولَةٌ وَ سَعْيَهُ مَشْكُورٌ وَ سَلَامَهُ وَاصِلٌ غَيْرُ مَحْجُوبٍ وَ حَاجَتَهُ مَقْضِيَّةٌ مِنَ اللَّهِ بَالِغاً مَا بَلَغَتْ وَ لَا يُخَيِّبُهُ
يَا صَفْوَانُ وَجَدْتُ هَذِهِ الزِّيَارَةَ مَضْمُونَةً بِهَذَا الضَّمَانِ عَنْ أَبِي وَ أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ الْحُسَيْنِ عَنْ أَخِيهِ الْحَسَنِ مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ رَسُولِ اللَّهِ ص عَنْ جَبْرَئِيلَ ع مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ وَ جَبْرَئِيلَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَضْمُوناً بِهَذَا الضَّمَانِ
قَدْ آلَى اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ ع بِهَذِهِ الزِّيَارَةِ مِنْ قُرْبٍ أَوْ بُعْدٍ وَ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ قَبِلْتُ مِنْهُ زِيَارَتَهُ وَ شَفَّعْتُهُ فِي مَسْأَلَتِهِ بَالِغاً مَا بَلَغَ وَ أَعْطَيْتُهُ سُؤْلَهُ......
ثُمَّ قَالَ صَفْوَانُ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا صَفْوَانُ إِذَا حَدَثَ لَكَ إِلَى اللَّهِ حَاجَةٌ فَزُرْ بِهَذِهِ الزِّيَارَةِ مِنْ حَيْثُ كُنْتَ وَ ادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ وَ سَلْ رَبَّكَ حَاجَتَكَ تَأْتِكَ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَيْرُ مُخْلِفٍ وَعْدَهُ وَ رَسُولُهُ ص بِمَنِّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ»([1])
782 مصباح المتهجد([1
@jorenab
#اربعین_کلیمی_اربعین_حسینی
۱-در روایات آمده است هرکس چهل روز اعمال و رفتار خود را برای خداوند خالص کند خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می کند
مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ یَنَابِیعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ.
(بحارالانوار ج۶۷ص۲۴۹)
۲-طبق بیان قرآن کریم خداوند حضرت موسی علیه السلام را برای گرفتن الواح تورات به کوه طور دعوت کرد که مدت یک ماه ماند و خداوند می فرماید ده روز هم به آن افزوده شد که مجموعا چهل روز شد
و ما با موسی، سی شب وعده گذاشتیم. سپس آن را با ده شب (دیگر) تکمیل نمودیم. به این ترتیب، میعاد پروردگارش (با او)، چهل شبِ تمام شد.
وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ۚ
(اعراف ۱۴۲)
مفسرین معتقدند این چهل روز از اول ذی القعده شروع می شود وتا دهم ذی الحجه تمام می شود
(مجمع البیان ج۱ ص۱۴۶)
۳-معمولا اهل سیر و سلوک معتقدند این ایام یعنی ذی القعده و دهه اول ذی الحجه برای چله گرفتن مناسب است
۴-می گویم اگر چهل روز عبادت حضرت موسی برای گرفتن الواح تورات ارزشمند است
چهل روز قران ناطق بر سر نیزه بودن و بنات رسول الله آواره کوچه و شهر ها بودند چقدر نزد خداوند ارزش دارد
آیا روا نیست انسان مومن برای همراهی با اهل بیت این چهل روز را یعنی از یازدهم محرم تا بیستم صفر سعی کند اعمال و رفتارش را برای خدااوند خالص کند و گرد گناه نگردد چرا که این مصیبت برای احیا دین خدا اتفاق افتاد
@jorenab
۱-علم زمانی مفید است که موجب شکر خداوند متعال شود
و خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج نمود در حالی که هیچ چیز نمی دانستید. و برای شما، گوش و چشم و عقل قرار داد، تا شکر به جا آورید.
وَاللَّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (نحل:۷۸)
یعنی نشانه آنکه علم مارا به واقع رسانده است این است که چشم مارا به نعمت های الهی باز کند و مارا به این مطلب مهم رهنمون شود که نعمت الهی منحصر در عالم ماده نیست بلکه امتداد دارد و به آخرت منتهی می شود و نعمت اخروی بسیار بیشتر و بهتر از نعمت های مادی است
اگر چنین نباشد فرقی با جهل ندارد
۲-يعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ جمله «يعلمون» به طورى كه در كشاف گفته - بدل است از جمله «لا يعلمون» (که در آیه قبل آمده است) وبا در نظر گرفتن اينكه هر جا بدل در كلام آيد «مبدل منه» آن در حكم سقوط است، از اين به دست مى آيد كه فرقى بين ندانستن يعنى جهل وبين دانستنى كه از امور مادى تجاوز نمى كند نيست، يعنى كسى كه علمش تنها در امور مادى است، در حقيقت با جاهل هيچ فرقى ندارد.
(المیزان ج۱۶ ص ۲۳۵، كشاف ج ۳ ص ۴۶۸)
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
یکی بر سر شاخ، بن میبرید
خداوند بستان نگه کرد و دید
بگفتا گر این مرد بد میکند
نه با من که با نفس خود میکند
#بوستان_سعدی_باب_اول_داستان_۱۶
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
#وجود_جانداران_در_زمین_و_آسمان
" وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فِیهِما مِنْ دابَّةٍ... "( شوری:۲۹)
و از آیات اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه از جنبندگان در آنها منتشر نمود
کلمه" بث" به معنای منتشر کردن است، میگویند: " بث الریح التراب- باد خاک را متفرق کرد"، و کلمه" دابة" به معنای هر جنبده ای است که روی زمین حرکت کند. پس این کلمه شامل تمامی حیوانات یعنی جانداران میشود.
و از ظاهر آن برمی آید که در آسمانها نیز جنبندگانی هست، و اینکه بعضی [۱] جنبندگان آسمان را به ملائکه تفسیر کرده اند، صحیح نیست، زیرا
اولا آیه شریفه مطلق است، و نمی شود بدون دلیل آن را مقید به یک نوع جاندار کرد،
و ثانیا اصولا اطلاق کلمه" دابة" بر فرشتگان معهود نیست.
----------
[۱]: روح المعانی، ج ۲۵، ص ۳۹.
(المیزان ج۱۸ص۸۳)
@jorenab
اعْلَمُواأَنَّمَاالْحَیاةُالدُّنْیالَعِبٌ وَلَهْوٌوَزِینَةٌوَتَفاخُرٌبَینَکمْ وَتَکاثُرٌفِی الْأَمْوالِوَالْأَوْلادِکمَثَلِ غَیثٍأَعْجَبَ الْکفَّارَنَباتُهُ ثُمَّ یهِیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّاثُمَّ یکونُ حُطاماًوَفِی الْآخِرَةِعَذابٌ شَدِیدٌوَمَغْفِرَةٌمِنَ اللَّهِ وَرِضْوانٌ وَمَاالْحَیاةُالدُّنْیاإِلَّامَتاعُ الْغُرُور[1]؛
آگاه باشید زندگی دنیوی چیزی جز
بازی
و سرگرمی
وتجمّل پرستی
و فخرفروشی بین شما
و افزون طلبی در مال واولاد نیست،
مانند بارانی که سرسبزی (که بر اثر بارش پدید آمد) کشاورزان(یا دنیاپرستان) را به تعجّب وادارد، آنگاه ببینی که به زردی گراید سپس خشک شود و در آخرت گروهی (دنیاپرستان) دچار عذاب دردناک الهی شده وعدهای (مؤمنان) به آمرزش وخشنودی خداوند دست مییابند وهمانا زندگی دنیوی چیزی جز متاع فریب نیست.»
⬅️مرحوم علامه طباطبایی از مرحوم شیخ بهایی نقل میکند که این پنج صفت به پنج دوره عمر انسانی قابل تطبیق است:
🔹الف- در دوره کودکی به لعب وبازی مشغول است.
🔹ب- دردوره نوجوانی به لهو ومشغول شدن به اموری که اورا از مسائل اصلی باز میدارد سرگرم است.
🔹ج- در دوره جوانی به دنبال جذب وبه دست آوردن زینت وبه دنبال زیبایی است.
🔹د- در دوره میانسالی به دنبال فخرفروشی به وسیله مالی که به دست آورد وموقعیتی که کسب نمود است.
🔹ه- در دورهی کهنسالی دنبال افزونطلبی وتکاثر در مال وفرزند است.[2]
⬅️این امور خیالات نفسانی است که بر انسان عارض شده واورا از هدفی که برای آن خلق شده است منحرف میسازد؛
لذا مثلی که در ادامه ی آیه بدان اشاره شدهاست به خوبی سراب بودن این تفکّر را نشان میدهد؛ زیرا رویش گیاه توسط باران موجب تعجّب برزگران (یا کافران)میشود؛ امّا این سرسبزی چندان ادامه نمییابد، به زردی گراییده ونابود میشود
وچون نگاه کافران به دنیا نگاه غایت انگارانه بود کاری برای آخرت انجام نداده دچار بی نعمتی یا همان عذاب دردناک الهی میشوند؛
امّا اگرنگاه به دنیانگاه وسیله انگارانه باشد وبدانددنیاچیزی جز مزرعهای برای آخرت نیست،برای آخرت تلاش میکندوبه رضوان وخشنودی الهی بار مییابد؛
پس دنیا یک متاعی است که موجب فریب میشود کسی به ظاهرآن بنگرد خاسر است وکسی به باطنآن نگاه کرد فالج یاسر؛
کَالْیَاسِرِ الْفَالِجِ یَنْتَظِرُ أَوَّلَ فَوْزَةٍ مِنْ قِدَاحِهِ.
(غرایب حکمت ۸)
لذا قرآن کریم آخرت را باطن دنیا میداند؛
«یَعْلَمُونَ ظاهِراًمِنَ الْحَیاةِالدُّنْیاوَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِهُمْ غافِلُون.»[3]
بنابراین، سیر این دنیا به سوی فنا وهلاکت است؛ امّا انسان زیرک وعاقل آناست که فریفته نشود
. حدید: 20 [1]
. المیزان فی تفسیر القرآن، علامه طباطبایی، نشر دارالکتب،چاپ هفتم، ج 19، ص 188.[2]
. روم: 7[3]
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
از پروردگار خود آمرزش بخواهید
۱- که او بسیار آمرزنده است؛
۲- تا باران های مفید و پر برکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد
۳- و شما را با مال بسیار و فرزندان متعدّد یاری رساند
۴- و باغ های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید
اِستَغفروا ربَّکم اِنَّه کانَ غَفّاراً یرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً ویمدِدکُم بِاَموال وبنین وَیجعَل لَکُم جَنّاتٍ ویجعَل لکم اَنهاراً
(نوح:۱۰-۱۱).
@jorenab
امام صادق عليه السلام : دو مرد وارد مسجد مى شوند يكى از آن دو عابد است و ديگرى فاسق،
اما هنگامى كه از مسجد بيرون مى روند آن فاسق به صدّيق (مؤمن راستين) تبديل شده است و آن عابد به فاسق.
علّتش اين است كه وقتى آن عابد وارد مسجد مى شود، به عبادت خود مى نازد و همه فكرش در اين باره است.
اما فاسق در انديشه پشيمانى از بد كردارى خويش است و از اين رو ، براى گناهان خود از خداوند طلب آمرزش مى كند
يَدخُلُ رَجُلانِ المَسجِدَ أحَدُهُما عابِدٌ و الآخَرُ فاسِقٌ، فيَخرُجانِ مِنَ المَسجِدِ و الفاسِقُ صِدِّيقٌ و العابِدُ فاسِقٌ؛ و ذلِكَ أنَّهُ يَدخُلُ العابِدُ المَسجِدَ و هُوَ مُدِلٌّ بِعِبادتِهِ و فِكرَتُهُ في ذلِكَ، و يَكونُ فِكرَةُ الفاسِقِ في التَّنَدُّمِ عَلى فِسقِهِ، فيَستَغفِرُ اللّه َ مِن ذُنو بِهِ
(علل الشرایع ج۱ص۳۵۴)
@jorenab