#بیان_استاد_جوادی_در_دیدن_آتش_در_دنیا
استاد جوادی – دام ظله – د ر درس تفسیر سوره طه آیا ت 50 تا 60 می فرمود: در مسجد النبی نشسته بودم جوانی حدود 30 -40 ساله آمد گفت حاج آقا « لَتَرَوُنَّ الْجَحِيم»(تکاثر:۶ )یعنی چه ؟ من مقداری توضیح دادم و جوان گفت من دیدم ؛ آنگاه توضیح داد من آبمیوه فروش هستم برای اینکه آبمیوه خنک باشد ،درونش یخ می ریختم روزی آمدم دیدم یخها آتش گرفته اند اما آب نمی شوند ترسیدم رفتم پیش عالم شهر و ماجرا را گفتم .گفت چکاره اید منهم توضیح دادم . گفت شما مال حرام می خورید زیرا آب یخ را به قیمت آبمیوه می فروشید ( ۱)ازآن به بعد دو لیوان تهیه کردیم یکی به هماناندازه که آبمیوه باید بریزیم و دیگری بزرگتر تا درونش یخ بریزیم و آبمیوه را درونش بریزیم که یخ را به قیمت آبمیوه نفروشیم
(۱)قرآن تصریح می کند مال حرام آتش است « إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نارا»-نساء :۱۰
@jorenab
#زندگی_اصلی_و_فرعی_انسان
۱ـ از منظر قرآن کریم، انسان دارای زندگی اصلی وفرعی است ؛وزندگی اصلی در پرتو پیروی از خداوند متعال ورسول گرامیش ،حاصل می شود ؛لذا می فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید از خداورسول اطاعت کنیدچرا که موجب زنده شدن شماست
« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ»( انفال :24)
۲ـ واین زنده شدن در پرتو پیروی از رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) حاصل می شود؛زیرا در این صورت علاوه برآنکه محب خداست ،محبوب خدا نیز خواهد شد
« قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُم»( آل عمران :31)
۳ـ و چنین انسانی مسیر درست زندگی را پیدا نموده وعاقبت به خیر خواهد شد « الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب»( )رعد :29
۴ـ ازآ نجا که زندگی در عالم ماده ، شرایط خاص خودش را دارد ؛نمی توان بدان بی توجه بود ،وباید برای آن نیز تلاش کرد؛ واساسا ًتلاش در این عرصه ،خود جنبه امتحان الهی دارد
؛«إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلا» (کهف :7 )
۵ـ تمام تلاش در این عرصه، باید معطوف به زندگی اصلی وحقیقی باشد؛وهر چه در این عالم اتفاق می افتد ،در حقیقت برای ابتلا وآزمایش است
« إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيرا»(انسان :2)
۶ـ و حد اقل سالی یک یادو بار امتحان مهم در پیش روی ماست « أَ وَ لا يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْن»(توبه :126)
@jorenab
ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست
بر عارفان جز خدا هیچ نیست
توان گفتن این با حقایق شناس
ولی خرده گیرند اهل قیاس
که پس آسمان و زمین چیستند؟
بنی آدم و دام و دد کیستند؟
پسندیده پرسیدی ای هوشمند
بگویم گر آید جوابت پسند
که هامون و دریا و کوه و فلک
پری و آدمیزاد و دیو و ملک
همه هرچه هستند از آن کمترند
که با هستیش نام هستی برند
عظیم است پیش تو دریا به موج
بلند است خورشید تابان به اوج
ولی اهل صورت کجا پی برند
که ارباب معنی به ملکی درند
که گر آفتاب است یک ذره نیست
وگر هفت دریاست یک قطره نیست
چو سلطان عزت علم بر کشد
جهان سر به جیب عدم در کشد
#سعدی بوستان باب سوم
@jorenab
برای آنکه ،انسان بتواند علاوه بر آنکه خودش را از مهالک نجات داد ناجی دیگران باشد می بایست خود شناگر ماهری باشد ؛وبرای آنکه بتواند دیگران را نجات دهد ،به تلاش بیشتری نیاز است ؛همانطورکه، قرآن کریم به نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)می فرماید ؛برای نیل به مقام محمود
(که بنا نقل مفسرین ،مراد مقام شفاعت است یعنی دستگیری از دیگران )باید تلاش بیشتر نموده و نماز شب را بصورت الزامی انجام دهی .
در قرآن کریم، جمله «باشد که خداوند ترا مقام محمود عطا کند»بعد از سفارش به نماز شب آمده است «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى
أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُود»(اسراء:79 )
در سوره مبارکه «مزمل» نیز، حضرت را بنماز شب توصیه می کند ،و می فرماید ؛ازآنجا که قول ثقیلی برتو عرضه خواهد شد «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ
قَوْلًا ثَقِيلا»( مزمل :5)
پس بیشتر شب را به عبادت وخواندن قرآن مشغول باش « قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَلِيلاً؛ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيل»
ودلیل برپایی شب را وجود حضور قلب درنتیجه راسخ بودن عبادت وتلاوت ؛درفرد می داند « إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ
وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً »( مزمل :2-6)
پس کسی که از خداوند درخواست مقام محمود می کند ، علاوه برانجام اعمال معمولی که همه انجام می دهند ،باید تلاش بیشتری نموده وسعی بلیغ در بدست آوردن این مقام نمایند؛زیرا چنین مقامی با زحمت فراوان بدست خواهد آمد؛
یعنی انسان در ابتداء مبانی دین واحکام آنرا بداند ، آنگاه بدان ملتزم شده وبرآن مواظبت نماید،تا چنان مرحله ای برسد که ،جز خداوند متعال هیج چیزی و هیچ کسی ملاک عمل وی نباشد،چنین کسی علاوه برآنکه گلیم خویش از طوفان نجات می دهد، بلکه غریق را نیز می تواند نجات دهد
البته روشن است عبادت تنها کافی نیست بلکه نیازمند علم به حقایق دینی است تا بتواند از دیگران دستگیری نماید
صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
بشکست عهدِ صحبتِ اهلِ طریق را
گفتم میانِ عالم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را؟
گفت: آن گلیمِ خویش به درمیبرد زموج
وین جهد میکند که بگیرد غَریق را
#سعدی
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
📩 رهبر انقلاب: ۱۳ آبان ۵۸ ضربه ملت ایران به آمریکا بود
✏️ رهبر انقلاب اسلامی:
در میان این سه مناسبتی که در سیزده آبان اتفاق افتاده، در دو مناسبت آمریکاییها ضربه زدند به ملت ایران، در یک مناسبت ملت ایران ضربه زد به آمریکاییها.
🔹 آن دو مناسبتی که ضربهی آمریکا بود به ملت ایران،
یکی تبعید امام بود در سیزدهم آبان سال ۴۳، به علت مخالفت او با کاپیتولاسیون.
ضربهی دوم کشتار دانشآموزان بود. در روزهای اوج حرکت انقلابی ملت ایران پلیس شاه دانشآموزان را در همین جلو دانشگاه قتلعام کردند. رگبار گرفتند عدهای دانشآموز را به خاک و خون کشیدند.
🔹 ده ماه بعد از پیروزی انقلاب، سیزده آبان سال ۵۸ بود که دانشجوها رفتند وارد سفارت شدند، سفارت آمریکا و آن سفارت را تسخیر کردند و اسرار و اسناد پنهانی آن سفارت را افشا کردند. آبروی آمریکا رفت. این ضربهی ملت ایران بود به آمریکا. ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
@jorenab
بیان ابن ابی الحدید در توضیح کلام حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
قال ع فإنا صنائع ربنا و الناس بعد صنائع لنا هذا کلام عظیم عال علی الکلام و معناه عال علی المعانی و صنیعة الملک من یصطنعه الملک و یرفع قدره.
یقول لیس لأحد من البشر علینا نعمة بل الله تعالی هو الذی أنعم علینا فلیس بیننا و بینه واسطة و الناس بأسرهم صنائعنا فنحن الواسطة بینهم و بین الله تعالی و هذا مقام جلیل ظاهره ما سمعت و باطنه أنهم عبید الله و أن الناس عبیدهم.
(شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ص۱۹۳)
فرمود ما دست پرورده خداییم و مردم دست پروده ماهستند
آنگاه ابن ابی الحدید اضافه می کند
اين، كلام بزرگي است كه بر همه كلمات برتري دارد و معنايش از جميع معاني عاليتر است. صنيعه پادشاه، كسي يا چيزي است كه پادشاه آن را برميگزيند و قدر و اندازه او را بالا ميبرد و به او رفعتِ مقام ميبخشد. علي (علیه السلام) در اين كلام ميگويد: ما به هيچ كس از افراد بشر بدهكار نيستيم، بلكه مستقيماً بر سر سفره الهي نشستهايم. پس بين ما و خدا واسطهاي وجودندارد اما مردم دست پرورده ما هستند و ما واسطه بين آنها و خدا هستيم
اين، مقام بزرگي است كه ظاهرش همان است كه شنيدي اما باطن اين كلام اين است كه آنها بنده خدا و مردم بنده آنها هستند
@jorenab
هله نومید نباشی که تو را یار براند
گرت امروز براند نه که فردات بخواند؟
در اگر بر تو ببندد مرو و صبر کن آن جا
ز پس صبر، تو را او به سر صدر نشاند
و اگر بر تو ببندد همه رهها و گذرها
ره پنهان بنماید که کس آن راه نداند
نه که قصّاب به خنجر چو سر میش ببُرّد
نهلد کشتهٔ خود را، کُشد آن گاه کشاند
چو دم میش نمانَد ز دم خود کُنَدش پُر
تو ببینی دم یزدان به کجاهات رساند
به مثَل گفتهام این را و اگر نه کرَم او
نکُشد هیچ کسی را و ز کشتن برهاند
همگی ملک سلیمان به یکی مور ببخشد
بدهد هر دو جهان را و دلی را نرماند
دل من گرد جهان گشت و نیابید مثالش
به که ماند؟ به که ماند؟ به که ماند؟ به که ماند؟
هله خاموش که بیگفت از این می همگان را
بچشاند بچشاند بچشاند بچشاند
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_سوم
#درس_دوم_بخش_اول
دیدگاه شیعه درباره امامت
1- از دیدگاه شیعه امامت منصبی است که از طرف خداوند متعال به عدهای از افراد خاص اعطا شده است که بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جانشین آن حضرت محسوب میشوند
2-وظیفه امام آن است که تطبیق شرع و احکام با مسائل و موضوعات را بیان کند
3- وظیفه دیگر امام آن است احکامی که از طرف شارع و لسان نبوی ذکر شد تفسیر نماید
4-وظیفه اجرای احکام نیز بر عهده امام و جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است
5- امام از نظر علمی، اعلم و افقه زمان است و هیچ کس بر پایه علمی او نیست و به حقایق شرع اطلاع کامل دارد
6- با توجه به اعلم و افقه بودن امام در مسائل دینی با کمک قرآن کریم و سنت نبوی توان رهبری جامعه را در تمام ابعاد، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... دارد
7-امام از تمام گناهان عصمت دارد
گناه قبل از بلوغ و بعد از بلوغ
گناه کبیره و صغیره
گناه عمدی یا سهوی
گناه قبل از امامت و بعد از امامت
8-هر آنچه امام علیه السلام میگوید بر مردم حجت است
9- هر آنچه در محضر او انجام میشود در صورتی که منع نکرده باشد و یا تقیه نکرده باشد بر مردم حجت است
. 10- هر فعلی که امام انجام می دهد در صورتی که تقیه نباشد نشانه جواز است
11-اگرچه حکومت شأنی از شئون امامت است اما لازم نیست که امام همیشه حکومت را بر عهده داشته باشد
الف: گاهی ممکن است حکومت را برعهده بگیرد مانند حضرت علی علیه السلام، امام حسن مجتبی علیه السلام ب: گاهی ممکن است بین مردم باشد اما حکومت نکند مانند امام حسین ، امام زین العابدین و امام باقر و امام صادق علیهم السلام
ج: گاهی ممکن است در انظار عمومی نباشد
1- برای آنکه در زندان به سر میبرد مانند امام کاظم علیه السلام
2- تحت نظارت شدید می باشد و در حقیقت در محاصره قرار می گیرد مانند امام جواد و امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام
د. گاهی ممکن است برای تقیه با حکومت ظالم وقت همراهی نمایند مانند امام رضا علیه السلام
ه. گاهی ممکن است غائب از همه باشد مانند امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
12-وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به جانشین بعد از خودش لذا اسامی اوصیا حضرت طبق نقل شیعه و سنی مشخص است که به آنها اشاره خواهد شد
13-اگر امام حکومت را برعهده نداشته باشد و یا در انظار عمومی نباشد رهبری جامعه را بر عهده دارد و آن ها را به سوی هدایت سوق میدهد از آنجا که امام از طرف خداوند متعال منصوب می شود بر دلها حکومت می کند و از درون انسانها آگاه است و دلها را به سوی حق سوق می دهد به دیگر سخن توان تصرف در قلوب را دارد
@jorenab
#کلام_معصوم_یک
ارزش صلوات
قالَ النبی صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ:
أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
بر من بسیار صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر، و نوری است بر صراط، و نوری است در بهشت.
بحارالانوار ج79ص63
میگویم:از آنجا که معصومین علیهمالسلام واسطه و مجرای فیض الهی هستند و به سبب آنهاست که خداوند متعال الطاف خویش را برهستی نازل میکند پس درود فرستادن بر آنها در حقیقت درخواست فیض از دات حق تبارک و تعالی است
بنابراین نفع فرستادن صلوات بر معصومین علیهمالسلام به خود انسان بر میگردد و موجب میشود تا انسان بیشتر از فیض الهی بهره ببرد
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_چهارم
#درس_دوم_بخش_دوم
اثبات عصمت امام با استدلا ل به آیه شریفه« انی جاعلک للناس اماما»
هر گاه افراد را با انجام گناه وعدم انجام آن مقایسه می کنیم چند صورت دارد
1-کسی تمام عمر گناه کار است
2-ابتدا خوب و آخرش بد میشود
3-کسی ابتدا بد و آخرش خوب میشود
4-کسی تمام عمر خوب است
کسی که تمام عمر بد باشد یا آخر عمر بد باشد نمیتواند جانشین باشد و حضرت ابراهیم هرگز برای چنین افرادی درخواست نمیکند
آنکه اول عمر بد بود را آیه شریفه نفی میکند (لاینال عهدی الظالمین)پس کسی که همه عمر خوب باشد و گناه نکند امام است
اقسام ولایت :
1-سرپرستی نسبت به صغیر و دیوانه وکسی که وارثی ندارد
2- نسبت به عاقل
3- جانشینی
ومراداز ولایت امام جانشینی است اما قسم چهارم هم وجود دارد
4-تصرف در قلوب = نسبت به مومن که بسیار مهم هست
بر خداوند واجب است کسانی را به عنوان وصی بفرستد که تفسیر تبیین واجرای احکام را بر عهده بگیرند
البته تصرف کردن امام در شوون حکومت لطف دیگر خواهد بود
اگر امام حاضر نیست و حکومت در دست او نیست مشکل از ما است و ما مقصریم
وظیفه خلیفه:
خلیفه یعنی جانشین
مستخلف عنه یعنی کسی که خلیفه به جای او مینشیند
حال جانشین که انتخاب میشود
الف-گاهی برای تمام وظایف
ب- گاهی برای برخی وظایف
نکته : به هر اندازه دایره کار مستخلف عنه می باشد دایره کارخلیفه نسبت به جانشین بودن مستخلف عنه هم هست
ائمه علیهم السلام به عنوان جانشینان رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم می باشند ورسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم که رسول الهی است واسظ فیض ذات اقدس الهی در عالم هستی است لذا دائره این وظیفه وجانشنینی بسیار گسترده تر از حکومت ظاهری می باشد ازینروامام فقط برای مسلمان یا شیعه نیست بلکه برای کل هستی است لذا اگر حجت الهی نباشد زمین هرچه است را فرو میبردو چیزی نمی ماند و همه چیز نابود میشود
قرآن می فرماید «کل یوم هو فی شأن» اگر اهل بیت که مجاری فیض الهی هستند نباشندکل هستی از فیض الهی محروم میشود و اگر هستی از فیض الهی محروم شود نابود می شود
امام جانشین نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم است و خلیفه رسول خدا در حقیقت خلیفه خداست لذا هرچه مستخلف عنه یعنی خداوند متعال برای هدایت بشر نیاز است را در اختیار نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم قرارداد وآن حضرت نیز دراختیار ائمه علیهم السلام قرار داده است و آنها مردم را هدایت میکنند لذا حکومت شأنی از شئون امام محسوب می شود
@jorenab
#کلام_معصوم_دو
دعای خروج از منزل
«إِذَا أَرَدْتَ الْخُرُوجَ مِنْ مَنْزِلِكَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّكَ إِذَا قُلْتَ هَذَا نَادَى مَلَكٌ فِي قَوْلِكَ بِسْمِ اللَّهِ هُدِيْتَ أَيُّهَا الْعَبْدُ وَ فِي قَوْلِكَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وُقِيتَ وَ فِي قَوْلِكَ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ كُفِيتَ فَيَقُولُ الشَّيْطَانُ حِينَئِذٍ كَيْفَ لِي بِعَبْدٍ هُدِيَ وَ وُقِيَ وَ كُفِيَ وَ اقْرَأْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مَرَّةً عَنْ يَمِينِكَ وَ مَرَّةً عَنْ يَسَارِكَ وَ مَرَّةً مِنْ خَلْفِكَ وَ مَرَّةً مِنْ بَيْنِ يَدَيْكَ وَ مَرَّةً مِنْ فَوْقِكَ وَ مَرَّةً مِنْ تَحْتِكَ فَإِنَّكَ تَكُونُ فِي يَوْمِكَ كُلِّهِ فِي أَمَانِ اللَّهِ تَعَالَى
هرگاه خواستی از منزلت خارج شوی بگو
بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ
وقتی این را بگویی
وقتی گفتی بسم الله ملکی ندا دهدهدایت شدی ای بنده خدا
وقتی گفتی لاحول و لا قوه الا بالله در امان خواهید بود
وقتی گفتی توکلت علی الله کفایت خواهی شد (خداوند مهمات ترا کفایت میکند)
آنگاه شیطان میگوید من با بنده ای که هدایت شده در پناه و کفایت خدا قرار گرفته چه کنم
وسوره «قل هو الله احد» را
یک بار از سمت راست
ویک بار از سمت چپ
ویکبار به سمت پشت
ویکبار از سمت جلو
ویک بار به بالا
ویک بار به پایین
بخوان در این صورت در تمام روز در امان خداوند خواهی بود
فقه منسوب به امام رضا علیه السلام
نشر موسسه ال آلبیت ۱۴۰۶ ص۳۹۸
@jorenab
ابن حجاج گويد: از امام صادق (عليه السّلام) راجع بقول خداى تعالى «رحمان برعرش استوا دارد» پرسيدم فرمود:
او در همه چيز استوا دارد، چيزى باو نزديكتر از چيز ديگر نيست، هيچ دورى از او دور نيست و هيچ نزديكى باو نزديك نيست، او نسبت به همه چيز برابر است.(مخلوقست كه چون مكان معينى دارد بعضى از چيزها باو نزديك و برخى از او دور مىشود.)
عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: «اَلرَّحْمٰنُ عَلَى اَلْعَرْشِ اِسْتَوىٰ » فَقَالَ اِسْتَوَى فِي كُلِّ شَيْءٍ فَلَيْسَ شَيْءٌ أَقْرَبَ إِلَيْهِ مِنْ شَيْءٍ لَمْ يَبْعُدْ مِنْهُ بَعِيدٌ وَ لَمْ يَقْرُبْ مِنْهُ قَرِيبٌ اِسْتَوَى فِي كُلِّ شَيْءٍ .
الکافي ج ۱، ص ۱۲۸
@jorenab
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم میفرمایند: هيچ رنج و درد و اندوه و حتى نگرانى خاطرى به مؤمن نرسد جز اين كه خداوند بدان گناهانش را بزدايد.
ما أصابَ المؤمنَ مِن نَصَبٍ ولا وَصَبٍ ولا حَزَنٍ حتّى الهَمُّ يُهِمُّهُ إلّا كَفَّرَ اللّه ُ بهِ عَنهُ مِن سيّئاتِهِ.
( تحف العقول : ج ۱، ص۳۸)
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_پنجم
#درس_سوم_بخش_اول
قاعده لطف:
کلمه لطف
1- در لغت به معنای نرمی در کار و رفق میآید (مدارا )
2- در اصطلاح یعنی کاری که از سوی خداوند موجب می شود بنده از گناه دور شود و به طاعت نزدیک شود به گونه ای که به مرحله اجبار نرسد یعنی این لطف الهی بگونه ای نیست که اختیار را از مکلف سلب کند واو چاره ای جز انجام فرامین الهی نداشته باشد
بزرگان علم کلام برای اثبات وجود امام به قاعده لطف تمسک کردند
کیفیت استدلال:
مرحوم علامه حلی قاعده لطف را اینگونه بیان میکند
هنگامی که تکلیف کننده بداند که اطاعت کردن مکلف در گرو لطف است، اگر بدون لطف بر اوتکلیف بکند، غرضِ خود را نقض کرده است. مانند آن که شخصی دیگری را به مهمانی دعوت میکند و میداند تنها در صورت بجا آوردن آدابی خاص دعوت را میپذیرد، حال اگر این آداب را به جا نیاورد، غرض خود را نقض کرده است؛ بنابراین وجوب لطف مستلزم تحصیل غرض است
بنابراین الف. خداوند اگر بداند اطاعت مکلف در گرو لطف است اگر لطف نکند نقض غرض است
ب.لطف برای تحصیل غرض لازم است.
ج. وجود امام برای اطاعت لازم است
د.پس خداوند باید افرادی را برای امامت انتخاب نماید.
خلاصه: اطاعت بدون لطف نقض غرض است.
آیاتی که دلالت بر قاعده لطف می کند
لولا فضل الله علیکم ورحمته لا تبعتم الشیطان الا قلیلا
و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، مسلماً جز شمار اندکی، از شیطان پیروی میکردیدنساء–۸۳
وَ لَوْلَا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَیکمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَکیٰ مِنکم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَـٰکنَّ اللَّـهَ یزَکی مَن یشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود، هرگز هیچ کس از شما پاک نمیشد، ولی این خداست که هر کس را بخواهد پاک میگرداند و خداست که شنوای داناست. نور–۲۱
فرق فضل و رحمت
رحمت به آندسته از نعمتهایی اطلاق میشود که خداوند بر بندگان عرضه میکند خواه استحقاق آنرا داشته باشند یا نداشته باشند
اما فضل به آندسته از نعمتهایی اطلاق میشود که استحقاق آنرا ندارند
این دسته از آیات بیانگر این است که اگر لطف الهی نباشد امکان هدایت بندگان نیست پس خداوند برای هدایت بندگان علاوه بر فرستادن کتاب و نبی، امامانی را میفرستد
@jorenab
﷽؛
#کلام_معصوم_سه
#نماز_شب
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: صَلاةُ اللَّيْلِ مَرْضاةُ الرّبِّ، وَحُبُّ الْمَلائِكَةِ، وَسُنَّةُ اْلاَنْبِياء، وَنُورُ الْمَعْرِفَةِ، وَ اَصْلُ الاِْيْمانِ، وَر احَةُ اْلاَبْدانِ، وَكِراهِيَةُ الشَّيْطانِ، وَسِلاحٌ عَلَى الاَْعْداءِ، وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ، وَقَبُولُ اْلاَعْمالِ، وَبَرَكَةٌ فى الرِّزْقِ، وَشفيعٌ بَيْنَ صاحِبِها وَبَيْنَ مَلَكِ الْمَوْتِ، وَ سِر اجٌ فى قَبْرِهِ وَ فِر اشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ، وَجَوابٌ مَعَ مُنْكَرٍ و َ نَكيرٍ، وَمُونِسٌ وَزائِرٌ فِى قَبْرِهِ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ.
(بحارالأنوار، ج۸۷، ص۱۶۱ )
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
نمـاز شب :
۱- مايه خوشنودى پروردگار
۲- و دوستى فرشتگان
۳- و روش پـيامبران
۴-و نور معـرفت
۵- و ريشه ايـمان
۶- و موجـب آرامـش بـدن
۷- و نـفرت شيطان
۸- و سلاح در مقابل دشمن
۹- و مستجاب شدن دعا
۱۰- و پذيرش اعمال
۱۱-و بركت روزى است.
۱۲- و نماز شب بين نـمازگزار و مـلك المـوت واسـطه مـى شود
۱۳-و چـراغ قـبر
۱۴-و فـرش زير او در قـبر
۱۵- و پـاسخ نـكير و منكر
۱۶-و مـونس انسان در قبر
۱۷-و زيارت كننده او در قبر تا روز قيامت خـواهد بود.
@jorenab
#مراد_از_قربی
مراد از کلمه «قربی» در آیه شریفه
قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَیٰ(شوری:۲۳)
۱_کلمه قربی ۱۵بار در قرآن کریم آمده است
سه بار با کلمه «اولوا»
یازده بار باکلمه«ذو»
یک بار با کلمه «فی»
۲_کلمه «قربی»در عربی دو گونه استعمال میشود
مصدری.به معنای خویشاوندی
افعل وصفی به معنای زن خویش و نزدیک (اقرب قربی مثل اکبر کبری)
در آنجا که با اولو و ذو آمده است میتوان معنای مصدری کرد یعنی گفت صاحب خویشاوندی
اما آنجا که کلمه «فی» برسر«قربی»درآید معنای مصدری صحیح نیست لذا باید چیزی مثل «اهل»تقدیر گرفت
تحقیق در معنای آیه شریفه:
از آنجا طبق بیان علمای لغت اصل این است که در کلام تقدیری گرفته نشود و اینکه هرچه متکلم میگوید همان مراد متکلم است در اینجا نیز اگر کلمه «قربی»به معنای مصدری باشد نیاز به تقدیر است در حالی که اگر افعل وصفی(زن خویش)باشد نیازی به تقدیر نیست
ومعنی درست میشود پس معنای آیه شریفه چنین میشود
بگو من مزدی برای رسالت نمیخواهم مگر محبت زنی که خویش من است
ازطرف دیگر روشن است نزدیکترین زن به رسول اکرم صلیالله علیه و آله و سلم حضرت زهرا سلام الله علیهاست
بنابراین محبت حضرت زهرا سلام الله علیها طبق بیان قرآن کریم واجب است زیرا بدون این محبت امکان نجات نیست زیرا حضرت حلقه اتصال نبوت و امامت است
لذا می فرماید آنچه به عنوان پاداش درخواست کردم به نفع شماست
مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ(سبا:۴۷)«هر اجر و پاداشی از شما خواسته ام برای خود شماست.»
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_ششم
#درس_سوم_بخش_دوم
نکته ای که توجه به آن لازم است آنکه آیا لازم است واقعه ایکه هزار و اندی سال ازآن میگذرد بازخوانی و مورد بررسی مجدد قرارگیرد ؟
برای روشن شدن جواب باید توجه داشت آنچه در آن عصرو درآن مکان روی داد، میتواند چند احتمال داشته باشد .
اول – یک مسئله سیاسی بوده و گروهی درآن مکان جمع شدند و فردیرا به عنوان خلیفه انتخاب کردند و گروه دیگر هم آنرا نپذیرفتند .
دوم – عده ای معتقد بودند حضرت رسول ( صلی الله علیه وآله و سلم ) برای خویش جانشینی انتخاب نموده اما این جانشین از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفت و آنان خود برای خویش خلیفه انتخاب کردند.
سوم- گروهی عقیده داشتند برای جانشینی حضر ت ، کسی هست که افضل ازدیگران و به این مقام شایسته تراست و باید زمام امور را بدست گیرد اما درمقابل عده ای ضمن پذیرش افضلیت وی، دیگران را که پایینتربودند مقدم کردند (ابن ابی الحدیدج۱ص۳ ).
چهارم – حضرت رسول اکرم( صلی الله علیه وآله و سلم ) دین اسلام رابرمردم عرضه کرد واین برای همیشه پابرجاست «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ»( انعام :۹۲)و ازآنجاکه دستورات قران کریم محتاج به کسی است که تفسیرو تطبیق و اجرای آنرا برعهده بگیرد بعد از رسول خدا بایدکسانی باشند تا این وظیفه مهم را انجام دهند ازینرو ؛
اولا باید مانند خود پیامبر معصوم باشند تا قول و فعل و تقریر آنها برای مردم حجت باشد
ثانیا به حقایق دینی بطور کامل احاطه داشته باشند تا تحریف و عدم تحریف دین چه لفظی و چه معنوی را بشناسند و حتی جلوی تفسیر ناروا ازدینرا بگیرند.
ثالثا همانگونه که نبی اکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم ) با عنایت خاصه الهی و معیت ویژه خداوندی هدایت شده، تا بتواند رهبری مردم را برعهده بگیرد اینان نیز چنین ویژگی داشته باشند .
رابعا ازآنجا که نبی اکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم ) مجرای فیض الهی است و هم مظهررحمانیت خداوند است (انبیا:۱۰۷ ) و هم مظهر رحیمیت خداوند (توبه:۱۲۸ ) چنین انسانی نیز می بایست دارای چنین خصوصیتی باشد زیرا خلیفه باید نشانی ازمستخلف عنه داشته باشد چون باید بجای او تصمیم بگیرد و به جای او عمل کند .
شیعه معتقد است بحث جانشین رسول گرامی اسلام بسیار برتر و بالاتراز یک مسئله سیاسی است هرچند چنین امری میتواند در دل آن گنجانده شود و معتقد است جانشین حضرت ،امامان معصومی هستند که به دین دست نخورده و کامل احاطه تام دارند لذا باید از طرف خداوند انتخاب شود زیرا عصمت و اینکه این فرد تا آخر می تواند این وظیفه مهم را بدوش بکشد تنها توسط خداوند قابل شناخت است .
لذا وقتی از علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) سؤا ل می شود ؛اگر وصی رسول خدا بودی چرا برای احقاق حق خویش نرفتی؟ فرمود چون نبی اکرم فرمود :یا علی تو بمنزله کعبه هستی و باید بسوی تو بیایند نه اینکه تو بسوی آنان بروی « وَ أَنْتَ بِمَنْزِلَةِ الْكَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي»(وسایل الشیعه ج۱۱ص۳۲ )
یعنی اهل بیت عصمت و طهارت بسان علاماتی هستند که بوسیله آنان مردم مؤمن از غیر مؤمن بازشناخته می شوند و میزان ایمان و دین مردم می باشند پس محبت آنها نشانه ایمان و دشمنی با آنان نشانه کفرو نفاق است « يا علىّ لا يحبّك الّا مؤمن و تقىّ و لا يبغضك الّا منافق و شقىّ.» ( وسایل الشیعه ج ۲ص۳۱۹)
ازینرو هرگاه کسی مانع اهل بیت عصمت و طهارت برای شناساندن دین حقیقی به مردم شود ظلم به خلق الهی روا داشته و مستحق لعن خواهد بود.
پس سخن از یک مسئله سیاسی و یک واقعه تاریخی صرف نیست بلکه سخن از چگونگی پیروی از کسانی است که دین حق را می شناسند و انسان را بسوی اوهدایت می کنند و هرگاه انسان ازفرمان آنان سر پیچی کند دچار خسران خواهد شد و هرکس از آنان پیروی کرد نجات خواهد یافت همانطورکه درنص صریح و روشن نبی مکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم ) آمده است و اهل بیت خود را به کشتی نوح تشبیه نموه است که هرکس از آنان پیروی کرد نجات می یابد همانگونه که هرکس برکشتی نوح نشست نجات یافت وهرکس ننشست غرق شد حتی اگر پسر نوح باشد « إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَيْتِي فِي أُمَّتِي كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِهِ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَرَكَهَا غَرِق»(احتجاج ج۱ص۱۵۷ )
@jorenab