کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۱۶
─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─
❓❔👈 ملاک در علومِ نقلی #علم_نحو چیست؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۶ ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ ❓❔👈 ملاک در علوم
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۱۶
─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─
📝 در این باره بیان می شود:
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۶ ─━━━━⊱👏عید مبارک👏⊰━━━━─ 📝 در این
👈 #ملاک و محورِ اصلی در علوم نقلی#علم_نحو، #قواعدی است که برگرفته از #استعمالات_اهل_لسانِ عربیِ فصیح و با لحاظ فهم عرفی، باشد و لذا #هیچ_گونه اعتمادی بر وجوهِ استحسانی و واهی ای که برخی از علمای علم نحو و به طور کلّی علمای علومِ نقلی، مطرح می کنند، #نیست مثلاً در بیشتر مباحث، #متمسّک به #شباهت های غیر عرفی ای می شوند که از اساس، باطل می باشند زیرا دلیلِ استحسانی به حساب می آید و بُطلَانُهُ وَاضِح؛
👌کما این که #مرحوم آیت الله خوئی(ره) در بیان این که، #مرجع و ملاکِ اصلی در علوم ادبی، چه می باشد، می فرماید:
📝《إنّ المتبع فى الكلام العربي هو القواعد المتخذة من استعمالات العرب الفصحى و لا اعتماد على الوجوه الاستحسانية الواهية التي يذكرها النّحويُّون》؛
👆👈#یعنی بزرگان نیز به خوبی به این نکته توجّه داشتند که #ملاک اصلیِ در علوم نقلی #علم_نحو، #عرف و #سماع و فهم اهل محاوره عربی است نه وجوه و دلائلِ استحسانی ای که برخی از نحویّون ذکر می کنند؛
📚رجوع کنید: البیان فی تفسیر القرآن، سید ابوالقاسم خویی، ص:۴۵۵ و ۴۵۶، نشر: موسسه احیاء آثار الامام الخوئی، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: اوّل.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👈 #ملاک و محورِ اصلی در علوم نقلی#علم_نحو، #قواعدی است که برگرفته از #استعمالات_اهل_لسانِ عربیِ فصیح
👆👈با توجُّه به بیان فوق، شاید مطلبی به ذهن خطور نماید و آن این که همه مباحثِ موجود در علوم نقلی که عرفی نمی باشد بلکه وضع واضعین، استدلال، قیاس هم در مباحث نقلی مطرح می شوند که البته حجّت آن ها به اثبات رسیده است؛
☑️نسبت به این بیان☝️ گفته می شود:
🔺وضعِ واضعین، استدلال و قیاس در مباحث علومِ نقلی زمانی حجّیّت دارند که ریشه و منشاءِ عرفی داشته باشند زیرا همان طور که گفته شد، ملاک در علوم نقلی، #عرف بوده است کما این که مرحوم خویی(ره) به چنین مطلبی اذعان دارند لذا اگر وضع واضعین، استدلال و قیاسی در اینگونه مباحث، خارج از فهم عرفی باشد، حجّت نخواهند بود؛
✅بله نحو داریم و در کنار آن نیز اصولِ نحو هم داریم #لکن نباید این نکته را فراموش کرد که زیربنایِ نحو و اصول نحو، می بایست ریشه عرفی داشته باشد نه استحساناتی که ریشه آن ها خارج از عرف است؛
👤جناب تفتازانی در شرح تصریف بعد از این که وجوه متعدّدی برای چگونگی ساخته شدن صیغ ماضی و مضارع ذکر می کنند مثل این که چرا مونّث با نون می آید، این مطلب را ذکر می کنند: 《و هذه مناسبات ذکروها بعد الوقوع و الّا فالحاکم بذلک الواضع لا غیره》؛ و یا این که:
👤عباس حسن در النحو الوافی بارها به مناسبت های مختلف بر استدلال های نحویُّون، چنین پاسخ می دهد: {لا اثر لهذا الخلاف النظری ... فالخیر فی اغفاله}.
📚رجوع کنید:
۱) جامع المقدّمات، ص:۱۸۵، نشر: جامعه المدرّسین، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: ۴.
۲)النحو الوافی، ج۰۲، ص:۳۰۴، نشر: ناصر خسرو، مکان چاپ: تهران، نوبت چاپ: ۲.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👆👈با توجُّه به بیان فوق، شاید مطلبی به ذهن خطور نماید و آن این که همه مباحثِ موجود در علوم نقلی که ع
🚶♂گذشته از دو بیان فوق، برخی دیگر از نحویُّون نیز به بطلان استحسان تصریح کرده اند به عنوان نمونه سیوطی در الاقتراح به نقل از ابن جنّی در خصائص در مورد #استحسان می فرماید: {دلالته ضعیفة غیر مستحکمة...}؛
🔵 اوّلین نکته در امور لسانی، این است که سنخ شناسی شوند تا معلوم گردد که هر استدلالی با چه صورت و مادّه ای و تا چه میزان، می تواند در نظام سازی ادبی سهیم باشد؛ 👇
👥اصولیُّون و فُقهایی که به تعبیر بعضی از حضرات، اجتهادی در ادبیات ندارند، ابتداء مسائل را سنخ شناسی کردند سپس درصدد نقد آن ها برآمدند مثلاً گفته اند: {اینچنین امور لغوی، از سنخ امور توقیفی بوده فلذا مجالی برای ورود عقل و ادراکات عقلی و عقلایی در آن وجود ندارد}.
🔸وقتی که قیاس و استحسانِ غیر عرفی، از جهت منطقی، مفید علم نیستند و ارزش علمی ندارند، چه اصراری است بر این که امور توقیفی که ملاکات و معیار های آن ها برای ما معلوم نیست را بخواهیم با آن ها محاسبه کنیم که نه اثبات کننده هستند و نه در مقابل نقض های وارد شده توان مقابله دارند.
📚رجوع کنید: الاقتراح فی علم اصو النحو، ص:۱۸۰، نشر: ادب الحوزه، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: ۱.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
📝البته دقّت شود که با توجُّه به آن چه که گفته شد، چنین برداشت #نشود که: {قیاس، استدلال و ...، به صورت مطلق در علوم ادبی مطرح نمی شوند} بلکه درصدد بیان این مطلب می باشیم که استدلال و قیاس در مباحث نقلی، زمانی که ریشه عرفی داشت، موردِ اعتناء خواهد بود یعنی محور و ملاکِ اصلی در مباحث ادبی، باید فهم اهل لسان عربیِ فصیح باشد نه مباحثِ فلسفی مانند لذا لازم است که این ملاک در تمامِ مطالبِ نحوی و به صورت کلّی علوم نقلی پیش برده شود؛👇
🔸 #مشاهده شده است که در هر بحثی که نحویّون از فهم عرفی خارج شدند، مباحثِ لاطائلی را بیان کردند و عناوین به دور از فهم عرفی تاسیس کردند همانند عنوانِ {افعل تعیین} که هیچ ریشه عرفی ندارد؛
🔍نسبت به بیانِ فوق نیز مطالبِ مستندی وجود دارد که این سخن را تایید می کنند همانند بحث {افعل تعیین} که تعریف و #نقد و کاربرد آن از دیدگاه مفسّرین را سابقاً در گروه بحث جنجالی طلبگی مورد بحث قرار داده شد و سپس جمع بندی آن در کانال کانون ادبیات عرب بارگذاری شده است؛👇
🔺☝️👈رجوع بفرمایید:👇
⚫️━━─⊱یا الله⊰─━━⚫️
❤️) تلنگّر شماره چهارم:
🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/498
👆👈 فَــــــــــریــــــــــــدة
🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/555
⚫️━━─⊱یا الله⊰─━━⚫️
👈) فهرست #تلنگّر ها:👇
🔺 https://eitaa.com/Contents786/237
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۱۷
─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─
❓❔👈 گفته شد، علم نحو از جمله علوم نقلی می باشد؛ از طرفی بیان گردید که ملاک در علوم نقلی، فهمِ عرف اهل محاوره است لذا بر این اساس، تنظیم قواعدِ نحوی بر پایه استعمالات و فهمِ اهل محاوره ثابت میگردد.
✍با توجُّه به این بیان، سوال می شود:
🔸مراد از این که در ادلّه گفته می شود: 《فلان دلیلی عرف پسند نیست》، چیست؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۷ ─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─ ❓❔👈 گفته شد، علم نحو
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۱۷
─━━━━⊱🔍یا علی🔍⊰━━━━─
📝 در پاسخ از سوالِ مذکور، گفته می شود:
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯