جلسه40(التَّنَازُعِ فِي العَمَلِ-سیوطی)-استادلیاقت پور.pdf
433.2K
💻لینک دانلود:👇✍👇✍👇
💽 https://drive.google.com/file/d/18ahOhCTqyrfK-APklTLVhug7WvncRiup/view?usp=drivesdk
💻لینک دانلود:☝️✍☝️✍☝️
🔵✏️ تقریر: #جلسه_40
🔵📝 موضوع:
علم نحو #سیوطی-باب التَّنَازُعِ فِی العَمَلِ
🔵👤 استاد:
حجّة الاسلام و المسلمین:
#حسین_لیاقت_پور
⭕️💯 کپی #بدون_ذکر منبع، مجاز نمی باشد.
❌ #اهداف کانال:
📡 https://eitaa.com/kanon_adabi/1262
📲پل ارتباطی: (نظرات و انتقادات)
👤 @Lakhair
┄┅✿🔰🌹🔰✿┅┄
👌 #اشکالات_درسی خود را در #گروه بـَـحث جَنجالے طَلبگے بیان نمایید:
🆔 eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
┄┅✿🔰🌹🔰✿┅┄
کانون ادبیات عرب
✋ بیان #اهمیّت ادبیات عرب 🔍یکی از مباحثی که نسبت به #علومِ_ادبی به شدّت در عصر حاضر، مورد توجُّه طل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کانون ادبیات عرب
✋ بیان #اهمیّت ادبیات عرب
🔍یکی از مباحثی که نسبت به #علومِ_ادبی به شدّت در عصر حاضر، مورد توجُّه طلّاب واقع شده است، بحث #عدم_فایده داشتن علوم ادبی در موضوعاتی همچون #تفسیر، #فقه و #دفاع_از_عقائد_حقّه_اسلام و روایات اهل بیت (علیهم السّلام) می باشد یعنی می گویند: 《تحصیل ادبیات عرب، جز قیل و قال، متضمّن امر دیگری نیست》 #لکن:👇
👌یکی از مهمّ ترین علومی که می بایست متعلِّم آن را به صورت تمام و کمال تحصیل و تعلیم نماید، علوم ادبی می باشد تا جایی که حضرت آیت الله نوری همدانی در این باره فرموده اند؛
🔺در ادامه به بیان ارزش علوم ادبی نسبت به سایر علوم و به بیان منفعت علوم ادبی، در موضوعِ #تفسیر، #فقه و #دفاع از عقائده حقّه اسلام و #روایات اهل بیت(علیهم السّلام) می پردازیم تا شاید نگاه های خشکی که به این علم شریف شده است، تغییر نماید؛
✅بیان جایگاه و ارزش علم نحو نسبت به دیگر علوم:
👆👈رجوع کنید به:👇
🖤 https://eitaa.com/kanon_adabi/954
🏴 یَا حسین🏴
👈1⃣) #انعکاس منفعت علوم ادبی-علم نحو بر #تفسیر:
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/932
🏴 یَا حسین🏴
👈2⃣) #انعکاس منفعت علوم ادبی-علم نحو بر #فقه:
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/970
🏴 یَا حسین🏴
👈3⃣) #انعکاس منفعت علوم ادبی-علم نحو بر #دفاع_از_عقائد حقّه اسلام از نظر علّامه طباطبایی(ره).
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/993
🏴 یَا حسین🏴
👈4⃣) #انعکاس کاربرد ادبیات عرب در #روایت امام رضا (علیه السّلام)
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/1472
🏴 یَا حسین🏴
👈5⃣) #فرازی از خطبه غدیر خم در #بوته نقدِ ادبی (لُغَوی، صرفی، نحوی و بلاغی)
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/1657
🏴 یَا حسین🏴
👈6⃣) #اولین نشریه #تخصّصی کانون ادبیات عرب مدرسه علمیّه امام مهدی موعود (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) استان قم؛
💯پیشنهاد مطالعه:👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/1842
🔴 لینک #گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
☝️پیشنهاد عضویّت:☝️
📲پل ارتباطی:
🔍 @Lakhair
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد دانلود:☝️
🔊ناله جبرئیل هنگام #ضربت خوردن امیر المومنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام):
📝《تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء》؛
👆👈 #یعنی سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و ستاره های دانش نبوّت تاریک و نشانه هاى تقوا محو و بی فروغ شدهاند و دستآویز محکمى که میان خالق و مخلوق بود گسیخته شد. پسر عموی رسول خدا {صلّی الله علیه و آله و سلّم} شهید شد، سیّد الاوصیاء و علی مرتضی به شهادت رسید. وی را شقی ترین اشقیاء (ابن ملجم مرادی) به شهادت رسانید.
📚منتهی الآمال جلد 1.
💻برنامه اندروید: «جوشن کبیر» جهت دانلود:👇
🔵 http://cafebazaar.ir/app/?id=com.Arp.Atashjam.JoshanKabir&ref=share
✅کپی بدون ذکر منبع آزاد می باشد.
📲پل ارتباطی:
🔍 @Lakhair
⚫️⚫️ تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى⚫️⚫️
کانون ادبیات عرب
🏴) بیانِ پرسش شماره: ۲۲
کانون ادبیات عرب
⚫️ #پرسش شماره: ۲۳ ❓⬛️👈 آیا در باب علوم ادبی، می توان تحوّلی ایجاد کرد؟ چگونه؟ 🏴 #جواب پرسش شماره
🔵 گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی
📝 #قسمت_اوّل
♦️ اخیراً گفتگویی میان چند تن از اساتید حوزه با حضرت استاد شب زنده دار (مدّ ظلّه العالی) در زمینه تحوّل در کتب آموزشی حوزه صورت گرفته و فایل تصویری آن نیز از طرف کانال های مرتبط با مباحث حوزوی انتشار یافته است.
💢 اگرچه این گفتگو بیشتر بر محور کتب مربوط به اصول فقه و فقه به انجام رسیده امّا پیداست که یکی از موضوعات خاصّ این گفتگو و دغدغه حاضرین در آن پرداختن به کتب آموزشی حوزه در زمینه ادبیات خصوصاً علم نحو و ضرورت تحوّل در این زمینه نیز بوده است هرچند که این امر - شاید به دلیل کمبود زمان- به صورت کمرنگ مورد گفتگو قرار گرفته امّا در بیانات موجود، چند جمله کلیدی وجود دارد که ظاهراً بیان کننده برخی از علل ایجابی حرکت به سمت تحوّل در کتب آموزشی علم نحو می باشد.
🔰 معظم له در مجموع سخنان خود درباره ضرورت تحوّل در کتب ادبی بر دو مطلب تکیه کرده اند: یکی این که مهمّ در ادبیات، تطبیق کردن است که در بخشی دیگر از سخنان خود از آن به تطبیق و تمرین یاد می کنند.
☝️👈و دوم این که پیچیدگی و تعقید کتابی مثل شرح سیوطی بر الفیه و تخصّصی بودن کتابی مثل مغنی اقتضاء دارد که به سمت تحوّل حرکت کنیم.
💯طرح دو مطلب اخیر به عنوان اسبابی که ضرورت تحوّل در کتب نحوی حوزه را ایجاب می کنند ما را بر آن داشت تا مطالبی را در این زمینه ارائه کنیم امّا قبل از هر چیز تذکّر این نکته لازم است که طرح این مطالب هیچ گاه به معنای مطلق انگاری و نفی افکار و سلایق گوناگون نمی باشد بلکه صرفاً به انگیزه گشودن باب گفتگو در جهت آسیب شناسی و زدودن نواقص در سایه ارائه نقد ها و پیشنهادات خواهد بود.
✅ #ادامه_دارد ...
🔹 یادداشتی از طلبه حسین لیاقت پور
❌💯کپی #فقط با ذکر منبع مجاز است
⚫️ لینک کانال #کانون_ادبیات_عرب
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔵 گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی 📝 #قسمت_اوّل ♦️ اخیراً گفتگویی میان چند تن از ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
🔵 گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی 📝 #قسمت_اوّل ♦️ اخیراً گفتگویی میان چند تن از ا
🔴 گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی
✍برای مطالعه قسمت اوّل کلیک نمایید:👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/2440
📝 #قسمت_دوّم
♦️ تحوّل در لغت به معانی گوناگونی وارد شده امّا در یکی از این معانی که تناسب بیشتری با بحث حاضر دارد، به معنای انتقال از مکانی به مکان دیگر است و ظاهراً به تناسب همین معنا به انسانی که یک انقلاب درونی در او رخ می دهد، می گویند: {متحوّل شده است} لذا به انسان کافری که به آیین اسلام درآمده، می گویند: «تحوّل من الکفر إلی الإسلام» بنابراین در معنای تحوّل، حرکت و تغییر وجود دارد. بر این اساس هنگامی که سخن از تحوّل در حوزه می شود باید به دنبال یک حرکت و تغییری در جهتی از جهات مربوط به آن باشیم و طبیعتاً این حرکت و تغییر باید از نقص به کمال باشد.
🔰 بنابراین ضروری است که در وهله اوّل نواقص و آسیبها شناخته شود و در وهله دوّم، درک درستی از کمالات بدست آورد و در مرحله سوّم، برنامه متناسب برای حرکت از این نواقص به سمت تحصیل آن کمالات ارائه نمود.
▪️ باید توجّه داشت که عنوان تحوّل در هر زمینه ای از زوایای مربوط به حوزه بار خاصّ خود را پیدا میکند مثلاً یک وقت گفته می شود تحوّل در کتب آموزشی حوزه که دایره محدودی را صرفاً ناظر به کتب موجود در بر می گیرد و نظری به روش های تدریس یا نحوه جذب اساتید ندارد؛
☝️👈یک وقت گفته می شود تحوّل در نظام تدریس حوزه که بیشتر به اساتید و روش های آموزش مربوط می شود و گاهی هم گفته میشود تحوّل در نظام آموزشی حوزه که بسیار فراگیرتر از دو عنوان قبلی بوده و بلکه تمامی آن چه را که به امر آموزش در حوزه مربوط می شود در بر میگیرد.
💢امّا آن چه که بیشتر در اذهان و السنه رایج است و موضوع گفتار حاضر، همان مورد اوّل یعنی تحوّل در کتب آموزشی حوزه است که سال های متعدّد مورد بحث و مشاجرات مختلف قرار گرفته و گفتوگوی یاد شده نیز به دلیل نوع گزاره هایی که در آن بیان می شود، حول همین محور است؛ بنابراین لازم است حرکت و تغییر از نقص به کمال را در زمینه کتب آموزشی حوزه در خصوص علوم ادبی و بالأخص علم نحو با نظر به گفتگوی مذکور پیگیری نماییم.
♦️ همانطور که در قسمت اوّل این گفتارها بیان گردید در گفتگوی یاد شده بر دو مطلب کلیدی در باب ضرورت تحوّل در کتب آموزشی نحوی تکیه شده است: #یکی تطبیق و تمرین و #دیگری پیچیدگی و تعقید و تخصّصی بودن کتب مربوط به این علم.
🔺در قسمت های بعد، این دو محور را بر اساس سیر حرکت از نقص به کمال بررسی خواهیم کرد.
✅ #ادامه_دارد ...
🔹 یادداشتی از طلبه حسین لیاقت پور
❌💯کپی #فقط با ذکر منبع مجاز است
⚫️ لینک کانال #کانون_ادبیات_عرب
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔴 گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی ✍برای مطالعه قسمت اوّل کلیک نمایید:👇 https://ei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
🔴 گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی ✍برای مطالعه قسمت اوّل کلیک نمایید:👇 https://ei
🔰 گفتارهایی در باب #تحوّل_حوزه در زمینه #علوم_ادبی
📝برای مطالعه قسمت دوّم کلیک نمایید:👇
💢https://eitaa.com/kanon_adabi/2445
📝 #قسمت_سوّم
♦️ در قسمت قبل گفته شد که سیر حرکت از نقص به کمال را باید در دو محور تطبیق و تمرین و همچنین پیچیدگی و تخصّصی بودن کتب مربوط به علم نحو بررسی نمود.
🔰 امّا #محور_اوّل یعنی تطبیق و تمرین:
همانطور که روشن است مقصود از تطبیق و تمرین همان تجزیه و ترکیب می باشد که عدم تحقّق و یا کم رنگ بودن آن به عنوان یک نقص، مدّ نظر قرار گرفته لذا پرداختن به مسأله تطبیقات نحوی و ارائه تمارین در جهت تحصیل و نهادینه کردن قدرت تطبیق ادبی، کمال محسوب شده است و حتّی از گفتگوی مربوطه نیز پیداست که این امر یک کمال ابتدایی نمی باشد بلکه غایت و هدف اساسی از این علم در نظر گرفته شده است.
♦️نتیجه آن که نقصی که در زمینه تطبیقات ادبی وجود دارد متولیان امر را وادار به حرکت به سمت تغییر کتب نحوی نموده است. در این جا باید تصدیق کرد که خروجی های ناکارآمدی که پس از سه سال تحصیل در زمینه ادبیات حاصل می شود و توان مواجهه با عبارات فقهی و اصولی را در پایه های بالاتر ندارند، گواه روشنی بر وجود این نقص بوده و قطعا نیازمند طرح و برنامه ریزی های لازم می باشد.
♦️امّا ناگفته پیداست که قبل از هر حرکت تحوّلی و برنامه ای که در این زمینه پیشنهاد می شود ابتداء باید تصویر شفافی از منشأ به وجود آمدن نواقص ارائه نمود زیرا تا زمانی که علل و عوامل پیدایش این نواقص به خوبی شناخته نشود، هر حرکتی محکوم به شکست و خسارت خواهد بود.
در رابطه با نقصی که در زمینه تطبیق و تمرین وجود دارد شاید بتوان سه امر را به عنوان عوامل پیدایش آن بر شمرد:
۱. عدم آموزش صحیح
۲. عدم وجود برنامه تمرینی لازم در سیستم آموزشی برای نهادینه کردن قدرت تطبیق
۳. عدم کارایی و تناسب کتب آموزشی
♦️ نتیجه آن که تنها در صورتی می توان به سمت تغییر کتب آموزشی حرکت کرد که امر سوّم یعنی عدم کارایی کتبی چون هدایه، صمدیه، سیوطی و مغنی نقش عمده را در پیدایش نقص مذکور ایفا نمایند.
حال از #متولیان امر سؤال می کنیم:
❓آیا منشأ خروجی های ناکارآمد حوزه در زمینه اهدافی که از علوم ادبی دنبال می شود، عدم کارایی کتب موجود نسبت به این امر بوده یا خیر؟
❓آیا اساساً سهمی برای عدم آموزش صحیح یا عدم تدوین برنامه ای برای تمرین در این سیستم آموزشی قائل هستید یا خیر؟
ما در این گفتارها به دنبال آنیم تا باب گفتگو درباره چرایی حرکت به سمت تحول در کتب آموزشی را باز کنیم و ببینیم آن چه متولیان امر را به سمت تحوّل کشانده تا چه اندازه قابل قبول می باشد.
بدیهی است که تحوّل، یک امر ضروری و از لوازم قطعی مقام آموزش می باشد اما نکته مهم اینجاست: تحول از کدامین نقص و به سمت کدامین کمال؟
👌در قسمت های بعدی در این زمینه بیشتر سخن خواهیم گفت.
✅ #ادامه_دارد ...
🔹 یادداشتی از طلبه حسین لیاقت پور
❌💯کپی #فقط با ذکر منبع مجاز است
⚫️ لینک کانال #کانون_ادبیات_عرب
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯