eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💔⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۶ ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ 📝 در مقام‌ پاسخ از سوال مزبور
✋از جمله شناختِ جایگاه و ارزش هر علمی، نمودن به منفعتی است که توسُّط آن علم حاصل می گردد؛ 👏در حقیقت هر اندازه که این منفعت، ارزش و ضرورتِ بیشتری داشته باشد، ارزشمندی آن علمی که تحصیل کننده این منفعت است نیز بیشتر جلوه پیدا می کند. 🤔به طور کلّی علم نحو همانند بسیاری از علوم ادبی دیگر ( ، ، ، و ) رسالتِ تفسیر کلام را برعهده دارد؛ ☝️ که تحت آن، کلام را از زاویه اعراب و بناء و نقش های ترکیبی و یا حتّی فراتر از آن مورد بررسی قرار داده و در مسیر تفسیر سخن و کشف نهایی مراد متکلّم، انجام وظیفه می کند. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
✋از جمله #اسبابِ شناختِ جایگاه و ارزش هر علمی، #نظر نمودن به منفعتی است که توسُّط آن علم حاصل می گرد
👆🔸👈امر فوق، سبب گردیده تا در جهت استنباط احکام شرعی و کشف اراده تشریعی خداوند متعال و علمای تفسیر در جهت تبیین مقاصد الهی در قرآن کریم، به ضرورت علم نحو اذعان کرده و دست یابی به این دو مهمّ را بدون آن غیر ممکن بدانند. 🔺 همین نشان دهنده شرافت و قداست و جایگاه والای آن است. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
👆🔸👈امر فوق، سبب گردیده تا #علمای_فقه در جهت استنباط احکام شرعی و کشف اراده تشریعی خداوند متعال و علم
👆🔍👈از باب نمونه به بیان ضرورتِ تحصیلِ علم‌ نحو از دیدگاه (رضوان الله تعالی علیه) خواهیم پرداخت؛ 🔸مرحوم شهید ثانی که خود از اساطین فقهی جهان اسلام به شمار می رود، به مناسبت های مختلف از ضرورت علوم ادبی خصوصاً علم نحو سخن گفته اند. 👤ایشان در کتاب {منیة المريد} به طور کلّی علوم ادبی (العلومُ العربية) را ابزار فهم متون و اسباب در جهت تحصیل علمِ شرعی می دانند سپس متعلّم را در تحصیل علم نحو به جدّیت و مراقبت در آن توصیه کرده و می فرمایند: ☑️ 《فإنّ له أثرا عظيما في فهم المعاني و مدخلا جليلا في إتقان الكتاب و السنّة، لأنهما عربيّان》؛ ❤️ و جالب آن که ارزش و مرتبه این علم را حتّی بر علم اصول فقه نیز مقدّم دانسته و می فرمایند: ☑️ 《و هذا العلم [اصول الفقه] أولى العلوم بالتحرير و أحقّها بالتحقيق لمن يريد التفقّه في دين الله تعالى》؛ تحصیلِ علم اصول فقه، هم اولی و هم احقّ است؛ البته اولویّتی و احقّیّتی که نسبت به علم اصول بیان گردید، می باشد یعنی علمی که اولویّت و احقّیّت دارد که به صورت تحقیقی تعلیم و تحصیل گردد، نحو است و سپس علم اصول می باشد. 🔍⌛️تاریخ تنظیم تقریر: 👈هجری: ۱۱/رجب/۱۴۴۱ 👈شمسی: ۹۸/۱۲/۱۶ 🕝ساعت اتمام تقریر: ۰۲:۳۲ شب. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
📣📣دوستان: 🔴🔴 :👆🔷👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی آنلاین - بی سر غریب مادر - مهدی اکبری.mp3
4.59M
😔 ...😔: 🙏بی سر غریب مادر...🙏 🎤 مهدی اکبری ✋السَّلَامُ علیکِ 👥رفقا:⚫️ 😭⚫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💘⊰━━━━─ شماره: ۰۷ ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ ❓❔👈 طبق بیانی که در جواب پرسشِ شماره:۰۶، مطرح شد، ممکن است مباحث نحوی بر و نظرات فقهی را در قالب یک مورد، مطرح کنید؟ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💘⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۷ ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ ❓❔👈 طبق بیانی که در جواب پرسشِ شمار
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۰۷ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ 📝 با لحاظ جوابِ پرسش شماره: ۰۶، گفته می شود: 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۷ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ 📝 با لحاظ جوابِ پرسش شماره:
🔸 یک نمونه از منفعتِ در :👇 ✏️ کلمه 《 》 در روایتِی که از «سَعْدِ بْنِ عِبَادَة» نقل شده است که به آن گفته شد: 🔺《 «لَوْ وَجَدْتَ عَلَی بَطْنِ إمْرَأَتِکَ رَجُلَاً مَا کُنْتَ صَانِعَاً بِهِ؟ قَالَ: کُنْتُ أَضْرِبُهُ بِالسَّیْفِ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ (صلّ اللّه علیه و آله و سلّم): فَکَیْفَ بِالأَرْبَعَةِ الشُّهُوْدِ؟» «یَا رَسُوْلَ اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِي و عِلْمِ اللّه بِأنْ قَدْ فَعَلَ قَالَ إیْ و اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِکَ و عِلْمِ اللّهِ أنْ قَدْ فَعَلَ إنَّ اللّه تَعَالَی جَعَلَ لِکُلِّ شَیْءٍ حَدَّاً و جَعَلَ لِمَنْ تَعَدَّی ذَلِکَ الحَدُّ حَدَّاً» 》؛ 📯 از بررسی روایت مذکور، لازم است، کلمه 《 》را از مورد بحث قرار دهیم تا با نگاه روشن تری نسبت به کشف مراد جدّی متکلّم از روایت برآییم؛ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
🔸 #بیان یک نمونه از منفعتِ #علم_نحو در #علم_فقه:👇 ✏️ #بررسی کلمه 《 #إیْ》 در روایتِی که از «سَعْدِ
🏃‍♂با تتبُّع میان کتب نحوی، دو گونه تعبیر دیده می شود که در ادامه ذکر می شوند: 🔍۱) برخی از نحویّون، نشان دهنده آن است که این کلمه نزد اهل لسان عربی، زمانی استعمال می شد که قبل از آن، سوالی ذکر شده است که متکلّم به واسطه این کلمه درصدد اثبات مفاد موجود در این سوال، می باشد ابن حاجب در کتاب می فرماید: {و 《إیْ》للاثبات بعد الاستفهام} و سپس در شرحی به نام که خودِ ایشان بر کتاب کافیه نوشته اند، می فرماید: {و امّا 《 إیْ》فاثبات بعد الاستفهام ... تقول لِمَن قال: (اَ قَامَ زید؟): 《 إیْ و الله》و ... } و همان طور که از این گونه عبارات، واضح است، ابن حاجب نسبت به کلمه 《 》قائل به این است که این کلمه درصدد اثبات مفاد موجود در سوالی که قبل از آن ذکر می شود، است؛ 🔍۲) برخی دیگر از نحویّون، نشان دهنده آن است که استعمال کلمه 《 》منحصر در این نیست که قبل از آن، می بایست کلامی ذکر شود که در قالب استفهام باشد بخلاف ابن حاجب قائل شده اند که این کلمه علاوه بر این که درصدد اثبات کلامی که متضمّن استفهام است، درصدد اثبات کلامی که در قالب خبری ظاهر می شود، هم استعمال می گردد یعنی این عدّه از نحویّون، اعتقاد دارند که کلمه 《 》هم برای اثبات کلامِ خبری، نزد اهل محاوره به کار برده می شد و هم برای اثبات مفادّ کلامی که در ضمن سوال بیان شده است همانند این که گفته می شود: {زید قائم} و متکلّم در مقام اثبات این کلام خبری، می فرماید: 《 و الله》و یا همانند این که گفته می شود: {اَ قامَ زید؟} و متکلّم در مقام اثبات و پاسخ به این سوال می فرماید: 《 و الله》 در بعد از این که فرمودند: {ای بالکسر و السکون حرف للجواب کنعم} می نویسد: {فیکون لتصدیق المخبِر و لاعلام المستخبر و لوعد الطّالب و تقع بعد: قام زید، و هل قام زید و اضرِب زیداً و نحوهنّ کما تقع نعم بَعدَهُنّ}. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f