eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
441 ویدیو
144 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
۵ 💠ادامه تذکر اول : سطح ما باید سطح علم و دانش شود. ♦️اجازۀ سوال و پرسش نه نقد تا پیش از دستیابی سطح علم: 🔹تا دانش پژوه به سطح علم نرسیده است ، برای او این اجازه نیست که اشکال و ایرادی را به علم وارد کند چرا که به فهم مناسب دست نیافته است ؛ هر چند مجوّز سوال و پرسش برای او باقی است . 🔹مرحوم سید جلال الدین آشتیانی مطرح می کنند که : « بنده از باب امتثال امر کسی که اطاعت از او را واجب می‌دانم [امام خمینی] در نامه‌ای.. از آقایان [تفکیکی] خواهش کردم که شما الهیات و اسفار و شرح فصوص قیصری را مطالعه و برای ما درس بدهید و افاضات شما را ضبط خواهیم کرد. اگر شما از عهده تدریس این دو کتاب برآمدید آنگاه حق دارید اشکال کنید. و اگر نتوانستید از عهده تدریس الهیات اسفار و فصوص برآیید عقلاً و شرعاً حق مخالفت و اعتراض ندارید.. حامل نامه به آقای ملائی گفته بود: «نامه را به آقایان رساندم سکوت اختیار کردند!»بعدا آقای ملائی به استاد فرمودند عجب کار حساب شده‌ای انجام دادید! استاد آشتیانی فرمودند: شخص امام به من گفتند که این کار را انجام دهم.ایشان در ادامه میفرمایند:پس از سکوت آقایان تفکیکی [و اظهار عجز از تدریس اسفار و فصوص] حامل نامه [آقای سیدان] پیغام داد که من حاضرم در موضوع معاد با نویسنده این نامه بحث کنم! بنده عرض کردم: حاضرم در معاد بحث کنم ولی نه پا در هوا! بلکه باید از اول سِفْر نفس اسفار که در نحوۀ ظهور نفس و تحقق آن از عالم غیب به عالم شهادت و ماده است بحث کرده، و به دلایل تجرّد نفس پرداخت، و بعد در نحوه وجود آن بعد از مرگ و عود آن به بدن در قیامت و آخرت گفتگو کرد..کسی حق اعتراض به ملاصدرا - که خود از متصلبان در معاد جسمانی است - را دارد که حاضر شود از اول سفر نفس تا آخرت مبحث معاد جسمانی را تقریر نماید. ولی اگر در همان صفحه اول سفر نفس متوقف شد و نتوانست مطلب کتاب را درک نماید شرعاً در این باب محکوم به سکوت است. این گوی و این میدان! » 🔹عده ای به درستی علمی را تلقّی ننموده اند ولی پایین تر از سطح علم هستند و در عین حال به خود اجازه می دهند که نقد و اشکال کنند که درواقع اینها به توهمی که از علم دارند ، ایراد دارند نه خود آن علم و اگر هم عبور از آن علم می کنند ، در واقع از توهم خودشان عبور کرده اند . 🔹 عده ای در ابتدای فراگیری فلسفه هستند و به خود اجازه می دهند که بگویند فلسفۀ صدرالمتالهین ، فلسفه ای است که برای چهارصد سال پیش است و در حال حاضر مفید نیست ؛ باید از آن ها سوال کرد چقدر خوانده اید ؟ و به چه اندازه می دانید ؟ و چقدر متوجه تمامی جوانب هستید ؟ که حقّ این را پیدا کرده اید که چنین نقدی بکنید . 🔹با دست نیافتن به سطح علم ، توهمات بسیار است و انسان به جهت جهل و حالات روحی و روانی ممکن است به نفی و انکار چیزی برسد که دسترسی به آن را ندارد ؛ از اینرو دانش پژوه در علمی ، اگر برای اش چنین حالتی روی داد باید به آن بی توجه باشد و برای چنین اشکالات و نقدهایی حریم باز نکند و با همسخنی با متخصص آن علم ، سعی در پیدایی پاسخ برای سوال خود باشد . @kanoon_tafakor
(۲۱) ادامه قبلی... 🔹خدایی که واسع و موسِع است در ادعیه جلوه گر می شود و وسعت خود را به رخ می کشاند و هر انسانی که با او مواجه می شود را وسعت می بخشد چون که با خدایی که وسعتی بی نهایت دارد و در فعل و جلوات خودش به کرانۀ هستی است ، مواجه شده است. 🔹این انسان دریایی می شود و در زبان، وسعت خودش را نشان می دهد ؛ 🔹تقاضاهایش از خدا اینگونه می شود: -اللهم اغنِ کلّ فقیر؛ -اللهم اشبِع کلَّ جائع؛ -اللهم اکس کلَّ عریان ؛ ...... -اللهم اشفِ کلَّ مریض ...... انک علی کلَّ شیء قدیر » 🔹 این انسانی که خود را مواجه قدرت بی نهایت حق کرده است، نمی تواند دریایی نباشد و خود را در حدّ حوض کوچکی ببیند و تقاضاهایش را کوچک و حقیر ترتیب دهد و این جفای به این وسعت و بی نهایتی است از این رو به وسعت جهان آدمیان دعا می کند و تقاضا می کند که گرسنه ای روی زمین نباشد ، فقیری نباشد ، مریضی نباشد و .... 🔹این انسان با این وسعتی که مواجه شده است، دغدغه هایش عوض می شود؛ هدف اش تغییر می کند ؛ نیّت اش متعالی می شود؛ اهل ادب می شود؛ چون عظمت را می بیند به خشوع و خضوع وادار می شود؛ اهل ناز می شود و خود را در پناه این وسعت قرار می دهد؛ خود را و زندگی اش را با او وفق می دهد و می سنجد؛ او برای اش مهم می شود ؛ خود را حقیر و بیچاره می بیند و او را می بیند و لا غیر؛ لطف او را می بیند؛ لطف او را می خواهد. 🔹همۀ اینها را در 🍃مناجات شعبانیه 🍃می بینید پس بدانیم با ادعیه می توان تعادلی ایجاد کرد که این گونه تعادل را جای دیگری نمی توان پیدا کرد. ادامه دارد... . @kanon_tafakor
1_347669449.mp3
32.73M
جلسه بیست و پنجم موضوع : ادعیه انسان را از ورطه طغیان و ذلت نجات می بخشد و انسان با ادعیه ، نه خودش را بیش از آنچه که هست می بیند و نه کمتر از آنچه که هست
💠 امروز یکم خرداد مصادف است با روز بزرگداشت حکیم الهی صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا و  صدرالمتألهین 💠و بیست هفتم ماه مبارک رمضان مصادف با رحلت محدث بزرگ، باب الائمه ،مرحوم علامه محمد باقر مجلسی ره میباشد. @kanoon_tafakor
💠رهبر فرزانه انقلاب حضرت ایت الله العظمی خامنه ای حفظه الله: «ما میگوییم مبارزات همه‌جانبه‌ی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب فلسطین هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همه‌ی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعید‌شده‌ی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد.»  ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ @kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_348906284.mp3
37.67M
جلسه بیست و ششم موضوع : ادعیه درمانگاهی برای از بین بردن رذائل است و نمایشگاه اخلاق الهی است و انسان با ادعیه به نظاره اخلاق الهی می پردازد
990302_سخنرانی تلوزیونی به‌مناسبت روزجهانی قدس.mp3
9.04M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس. ۹۹/۳/۲ @Khamenei_ir @kanoon_tafakor