30.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سخنرانی استاد طاهرزاده
🔸 جدال تاريخي خير و شرّ در #آخرالزمان
سخنی با جوانان :
سلام بر علی اکبر حسین«علیهالسلام» که فهمید جوانیِ خود را در چه مسیری قرار دهد، وقتی که خداوند زیباترین مسیر را که ارادت به امام زمانش بود، برای خود انتخاب کرد حتی اگر به شهادتش ختم شود و این قصّهی زیبایِ هر جوانی است که میخواهد صفای زندگی را در جوانی تجربه کند. سلام بر جوانانِی که جایگاه خود را در انقلاب اسلام و در کتار شهدا انتخاب کرده اند ، آن رعناهای با صفایی که از جمال با صفایشان با تفاوتهایی که دارند؛ ایمان و صداقت میدرخشد. عزیزان! آنچه اصل است آن تصمیمهای اصیلی است که شما در زندگی میگیرید، حال تقدیرتان چه میشود، مهم نیست. مهم آن تصمیمِ الهی است که در زیر سایهی آن میتوان هر تقدیری را تحمل کرد و برای خود بهشتی ساخت. این است که اراده کردهاید در زیر سایهی نایب الامام، خود را شکل دهید، هرگز از آیندهی خود نگران نباشید، آیندهی کسانی در خطر است که در مسیری غیر این مسیر قدم میزنند. شکست اصلی آنجاست هرچند که به ظاهر زندگی دنیایی آنها با عیش و نوش همراه باشد.
ارادتمند همهی جوانان. طاهرزاده
99.1.19(ج۱۲)فصل۱، تفاوت امکان ماهوی وفقری تفاوت۴و۵.mp3
15.83M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
الفصل الاول
تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری
_ تفاوت چهارم و پنجم
جلسه دوازدهم
99.1.19(ج۴)فصل۳، متن خوانی،معنای حدوث و تطورآن واقسام حدوث.mp3
10.32M
#بدایه الحکمه
#المرحله_التاسعه_في_السبق_و_اللحوق_والقدم_والحدوث
الفصل الثالث: حدوث و قدم
_ متن خوانی
_معنای حدوث و تطور آن و اقسام حدوث
جلسه چهارم
💠خلاصه جلسه ۳۳:تحقق توحیدعبادی
•🔹 اگر انسان بخواهد در زندگی اش توحید عبادی محقق شود نیازمند عون و نصرت الهی است چرا که انسان فقیر است"یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله" و ضعیف خلق شده است"خلق الانسان ضعیفا" انسان باید به مبدا قدرت "ان القوه لله جمیعا" متصل شود تا زندگی عبودی و توحید عبودی محقق شود.
• 🔹راه مشمول عون الهی شدن اطاعت الهی و محبوب حق شدن است، "ان کنتم تحبون الله و اتبعونی یحببکم الله" . دو اطاعت هست که راه استعانت است: صبر و صلاه.
•🔹 صبر در سه موضع مطرح است :صبر در اطاعت، صبر در معصیت و صبر در مصیبت.
• 🔹صبردر اطاعت: وقتی خداوند امر بر انجام عملی کرده است صبر کن و آن عمل را انجام بده. صبر یعنی نگاه داشتن نفس از آن چه که کراهت دارد بعضی از مواقع اطاعت الهی سخت می شود، برای مثال امر دائر می شود بین پز دادن و اطاعت امر مولا گر چه پز دادن در مرحله ی اول لذیذ است ولی انسان باید صبر کرده و امر مولا را انجام دهد.
•🔹 صبر در معصیت: انسان جایی که می خواهد گناه کند، خود را حفظ کند و اجازه ندهد معصیت محقق شود.
•🔹 صبر در مصیبت: زمانی که به انسان مصیبتی می رسد و نمی تواند آن را تغییر دهد صبر کند، بی تابی و جزع و فزع نکند تا خداوند آن را تغییر دهد "ان مع العسر یسرا، فان مع العسر یسرا" .
•🔹 اگر انسان صبر پیشه کند خدای معین و خدای ناصر به صحنه می آید و نصرتش را شامل حال او می کند. امدادهای غیبی شامل حالش می شود، دستش را گرفته و بزرگش می کند.
•🔹 راه دوم کسب عون الهی آن است که انسان از طریق صلاه که ارتباط با حق است خود را به او نزدیک کند. "ان الصلاه قربان کل تقی" راه تقرب هر انسان با تقوایی به خداوند صلاه است، صلاه هویت ذکری دارد. در دعای کمیل آمده است که "خدایا با ذکر تو به تو نزدیک می شوم". نماز که هویت ذکری دارد شفا دهنده و درمان بسیاری از مشکلات است.
•🔹 اختصاص پنج زمان در شبانه روز به نماز برای آن است که انسان یاد بگیرد اهل ذکر شود و کل زندگی او مشمول ذکر شود. باید اهل ذکر شد تا مدد الهی به زندگی راه یابد.
•🔹 انسان طبیعی انسانی است که اجازه ندهد حرف اول را در مملکت وجودش قوای طبیعی و خواسته های طبیعی اش بزند.
•🔹 ۳۹فصلت:"وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبت..."زمین ها متفاوتند یک زمین وقتی بر آن آب نازل می شود نشاط و سرسبزی پیدا می کند، این یک زمین خاشع است ولی آن زمینی که با نزول آب سرسبز نمی شود سخت است، قسی است، نرم و خاشع نیست. برای اهل صبر و صلاه شدن شرایطی لازم است؛ دل خاشع، دل بی تاب، دل نرم، دل هراسناک می خواهد، دلی می خواهد که اهل طرب و مستی نباشد، قلبی می خواهد که قسی نباشد.
•🔹 انسان به دنبال زندگی عبودی است و زندگی عبودی نیازمند عون الهی است لذا می گوید ایاک نستعین و برای این که مشمول عون الهی شود باید مطیع حق شود و راه اطاعت اهل صبر و صلاه شدن است و شرط آن دل خاشع،دل منکسر، دل بی تعصب، دل بی ادعا،دل منکسر داشتن است.
• 🔹کسانی دل خاشع پیدا می کنند که:به وجود آخرت یقین دارند، می دانند که به سوی حق برمی گردند، به ملاقات با خداوند معتقدند، می دانند که لا یمکن الفرار من حکومتک، می دانند که در آغوش حق نفس می کشند.
•🔹 "و اعتصموا بحبل الله جمیعا"به ریسمان الهی چنگ بزنید و خود را از غرق شدن نجات دهید و راه آن صبر است، در مشکلات زندگی جزع و فزع نکردن و اعتقاد به وجود خداوند است.
• 🔹عاقبت بخیری انسان تا لحظه ی مرگ مشخص نیست و او از مکر خداوند در امان نیست لذا باید دائماً عبادت کند و دائماً مشمول عون الهی شود.
•🔹 این که انسان خداوند را با چهره ای رحمانی ملاقات کند یا چهره ای غضبناک بستگی به خود او دارد.
• 🔹اگر انسان بخواهد مشمول عون الهی شود باید مطیع و محبوب شود و راه محبوبیت اهل صبر و صلاه شدن است.
•🔹 با صبر می توان استعانت را تبدیل به استقامت کرد:
🍃"إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُواوَأَبْشِرُوابِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ" 🍃(۳۰فصلت)
، اگر انسان اهل استقامت شد ملائکه بر او نازل می شوند و مهبط و منزل وحی و ملائکه می شود و خوف و حزن به دلش راه نمی یابد.
•🔹 قلبی که متعلق به دنیا باشد، قلبی که اهل معصیت باشد قسی القلب می شود.
•🔹 اگر قلب انسان نرم شود ارزش را از ضد ارزش تشخیص می دهد.
•🔹 یکی از راه های جلب عون الهی صلاه است زیرا "ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر" ، نماز بستر نهی از منکر و فحشاء را فراهم می کند.
• 🔹اگر انسان اهل صبر شود خبث باطنی اش از بین می رود. اگر اهل ارتباط با خدا شد خدای طاهر در کنار او قرار می گیرد و طهارت طاهر و طهارت مطهِر او را پاک می کند و اجازه نمی دهد به خبث باطن گرفتار شود. قلبش نرم می شود
و اگر قلب نرم شد محبت مقدم می شود و دیگر بدخواه نمی شود و کینه به دلش راه ندارد.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
سلسه مباحث #انس_با_دعا (۱۵)
💠اگر انسان اهل دعا شود ...
🔹انسانی که می خواهد خیلی از امور را از یاد نبرد و مهمات در زندگی را فراموش نکند و بتواند قدسی و در عالَم قدس و تنّزه و پاکی قدم بگذارد و در آن عالَم نَفَس بکشد، باید #اهل_دعا شود. در ماه رجب که هستیم دعاهای آن ماه را به طور مستمر بخواند و سعی کند که روزی نباشد که آن را ترک کند.
🔹هر روز دعاها راخواندن، تکرار نیست و بلکه تغذیه هر روزی است که انسان از قوۀ هاضمه ای برخوردار است که آنها را هضم می کند و در نتیجه تقویت روح را رقم می زند و شخصیت و صمدیت انسان را می سازد و تکیه گاه و پشتیبان محکمی را در زندگی برای اش می سازد و خودش را مقتدر می کند.
🔹دعای کمیل را ببینید و تمرین کنید و اگر کسی آنطور که لقمه لقمه غذا در دهان می گذارد، مطلب مطلب غذا در قلب بگذارد و به قلب القاء کند و به سخن خودش تبدیل کند می بیند که این دعا جولانگاه و نمایشی از سخن های حقیقی و مهم و حیاتی و زیبا است که به زیبائی در محضر حق تعالی مطرح می شود.
#حجتالاسلام_مهدی_منصوری
🆔 @mtabeen
@kanoon_tafakor
▫️حضرت آیت الله جوادی آملی : نبش قبر علم، توليد علم نيست!حوزه و دانشگاه وظيفهاش توليد علم است.
🔹ملكه نقّال بودن، نبش قبر كردن، حرفها را از كتابي به كتاب آوردن، چاپي را خطّي كردن، اينها توليد علم نيست، اينها مصرف علم است.
🔹علوم ناگفته و نانوشته فراوان است. وظيفه حوزوي و دانشگاهي توليد علم يعني ايجاد مسائل نو است.
🔹آن طور مسائل نو كه احدي نگفته باشد نه از ما متوقّع است نه مقدور ماست؛ اما نمونه مسائلي كه بسيار كم مطرح شده و گوشهاي از آنها مطرح شده، قابل تكثير است، قابل استخراج است، به عنوان اصل مطرح است و استنباط فروع فراوان از آنها مقدور است.
#علم_دینی
#تمدن_اسلامی
🔸با ما باشید با نقد و بررسی و تبیین نظریهای علم دینی ......
برای دنبال نمودن این مباحث به کانال زیر رجوع نمایید 👇👇👇
🆔 @elmedeeni
@Kanoon_tafakor
99.1.20(ج۱۳) فصل۱،تفاوت های امکان ماهوی و فقری تفاوت ششم.mp3
9.88M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
الفصل الاول
تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری
_ تفاوت ششم
جلسه سیزدهم
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی...
میلاد 🌹با سعادت 🍃
قطب دایره امکان ،واسطه بین ارض و سما حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف 🍃
را خدمت همه ی عاشقان آن حضرت تبریک و تحنیت عرض میکنم.🌹
@kanoon_tafakor
99.1.21(ج۵۷)فراز الذی بطن من خفیات الامور.mp3
11.53M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
فراز: الذّی بطن من خفیات الامور
جلسه پنجاه و هفتم
99.1.21(ج۵)حدوث و قدم ، تطبیق با چند روایت.mp3
7.38M
#بدایه الحکمه
#المرحله_التاسعه_في_السبق_و_اللحوق_والقدم_والحدوث
الفصل الثالث: حدوث و قدم
_ تطبیق با روایات
جلسه پنجم
تطبیق بحث حدوث و قدم با روایات.docx
21.3K
#بدایه الحکمه
#المرحله_التاسعه_في_السبق_و_اللحوق_والقدم_والحدوث
تطبیق بحث حدوث و قدم و بحث سبق و لحوق با روایات
متن جلسه پنجم
98.1.23(ج۱۴) تفاوت های امکان ماهوی وفقری،تفاوت هشتم.mp3
9.56M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
الفصل الاول
تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری
_ تفاوت هفتم و هشتم
جلسه چهاردهم
🍃چکیده جلسه ۳۴ تفسیر المیزان سوره حمد
💠موضوع جلسه:کسب عون الهی از راه صبر ...
👇👇👇👇
• اگر انسان بخواهد مشمول عون الهی شود باید محبوب حق شود و راه محبوب حق شدن مطیع حق شدن است و برای مطیع حق شدن صبر و صلاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
• راه رسیدن به صبر و صلاه خشوع است و خشوع زمانی حاصل می شود که انسان یقین داشته باشد به سمت خداوند رهسپار است و او را ملاقات می کند.
• زمانی که صبر به زندگی انسان وارد می شود او را بزرگ می کند، وسعت می دهد، به او شرح صدر می دهد، قوه ی هاضمه اش را بالا می برد در نتیجه انسان بزرگتر از رنج می شود نه این که رنج بزرگتر از انسان باشد، بزرگتر از مال می شود نه این که مال بزرگتر از انسان باشد، انسان بزرگتر از نعمت می شود نه آن که نعمت بزرگ تر از انسان باشد، لذاست که در خوشی و ناخوشی صبر می کند و از ابتلا سربلند بیرون می آید و خوب نتیجه می بیند.
• "فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ"(۱۵فجر).
"وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ"(۱۶فجر)
زمانی که انسان را مبتلا می کنیم و به او نعمت می دهیم و او را اکرام می کنیم می گوید خداوند مرا بزرگ کرد و زمانی که کمی رزقش را تنگ می گیریم می گوید خداوند به من اهانت کرد در حالی که چنین نیست و خداوند می گوید می خواستم تو را امتحان کنم.
• صبر اکسیری نیست که به راحتی حاصل شود بلکه لقمان به فرزندش فرمود:" واصبر علی ما اصابک ان ذلک من عزم الامور"؛ صبر از عزم امور است و از انسان های عادی بر نمی آید.
• صبر از عزم امور است و صرفا با یک اراده محقق نمی شود، نیازمند تامل است، نیازمند تفکر است، نیازمند یک اراده ی محکم است، معونه می خواهد، سختی به همراه دارد.
• حضرت رسول(ص): "نعم السلاح المومن الصبر و الدعا" بهترین سلاح مومن صبر و دعاست و با این دو می تواند جلو برود.تعابیری نظیر این روایت یا سلاحه البکاء که در آن سلاح مطرح شده یعنی باید بجنگد.
• اراده ی هر شخص به معنای تصمیم گیری او نیست، تصمیم گیری امری خطیر است و از صمم به معنای تو پر گرفته شده است؛ زمانی که اراده ای تو پر باشد به آن تصمیم گفته می شود.
• "وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ"(۴۷یس) به آن ها گفته می شود از آن چه که خدا روزی شما کرده است انفاق کنید، می گویند آیا ما به کسی انفاق کنیم که اگر خداوند می خواست به او می داد، خطای آن ها این است که صابر و شاکر نیستند اگر صابر و شاکر بودند آن مقدار که سهم خودشان است را برمی داشتند و سهم دیگران را می دادند، این شخص که سهم دیگری را نمی دهد خرج مال شده است آن قدر خود را کوچک کرده است که اقتضائات مال را می بیند.
• انسان باید به قدر الهی مطمئن شود "فاجعل نفسی مطمئنه بقدرک" و در هر موقعیتی هست دیگران را به قدر مطمئن کند حتی در حد یک هندوانه باز کردن.
• اگر انسان صبر کند و بزرگ شود مشمول عون الهی می شود.
• "وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ. الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ"
(۱۵۵ و ۱۵۶ بقره)
بدان که زندگی انسان خالی از رنج نیست چرا که خاصیت عالم ماده این است. ابتلاء دو گونه است ابتلاء به خوشی و ابتلاء به ناخوشی، کل زندگی انسان صحنه ی ابتلاست.
• چون عالم ماده، عالم تزاحم و محدودیت است قطعا انسان دچار بلا می شود؛ بیماری، خسارت ها و کمبودهای مالی، فقر اقتصادی،تصادف، مشکلات جسمی،شهادت و... . کسانی که با این مسائل مواجه می شوند یا صابر هستند یا اهل جزع و فزع. و بشر الصابرین رنج ها آمده تا انسان را بزرگ کند و او را وسعت دهد. صابر اگر بخواهد خودش را در امواج دریا بیندازد گرفتار می شود پس خودش را بالاتر از اماج دریا می آورد " الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون" صابر مثل شخصی است که در حال راه رفتن است ولی نگاهش به بالاست لذا اگر جایی پایش با مانعی مواجه شد پا را جا به جا کرده و از آن رد می شود این و بشر الصابرین است، به میزان صبر انسان بزرگ می شود.
• یک انسانی که ولی الله است صبر می کند یک انسان عادی هم صبر می کند، صبر انسان عادی او را سر سفره ی صبر ولی الله می نشاند و از سفره ی ولی الله بهره مند می شود و لازمه ی این بهره مندی صبر است.
• صبر هم می تواند بزرگ باشد هم کوچک؛ صبر کوچک ها باید انسان را به صبر بزرگ ها وصل کند جریان عاشورا همین است همه بر سر سفره ی بلا و صبر سیدالشهداء علیه السلام نشسته اند. لازمه ی ورود بر این سفره صبر است. انسان با صبر خود پل می زند و با این دریا ارتباط برقرار می کند.
و یکی از صبرهای انسان گریه است گریه او را بر سر سفره می نشاند.
• تا زمانی که انسان خضری نشود نمی تواند در عالم نفس بکشد، با نگاه موسوی نفس کشیدن در عالم سخت است، با نگاه خضری گام برداشتن مهم است. خضر جهت باطنی را می بیند و اهل صبر است. انسان اگر در زندگی صبر کند و جزع و فزع نکند نتیجه اش را هم می بیند.
• زمانی که انسان صبر می کند خدایی که نورالسموات و الارض است با او همراه شده " ان الله مع الصابرین" و به او بهره ی نوری می دهد. خداوند نور المستوحشین فی الظلم است، برای کسانی که در تاریکی وحشت کرده اند نور است، خوف و حزن آن ها کم می شود و جزع و فزع نمی کنند، حقایقی را درک می کنند که دیگران درک نمی کنند و مشمول عون الهی شده و خداوند به آن ها مدد می رساند و بالا می روند.
• صبر یعنی جزع و فزع نکن، ارزش ها را نادیده نگیر . صبر به معنای سکون و اقدام نکردن نیست بلکه مدیریت خاص خود را می طلبد و وجود خداوند را نباید نادیده گرفت.
• زمانی که انسان صبر می کند همه چیز برایش آسان می شود و اگر با مشکلی مواجه شود مدیریتش را هم به او می دهند.
• در دل صبر دعا هم باید کرد.
• صبر کردن بر روی کمیت و کیفیت کار اثر می گذارد.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
#انس_با_دعا (۱۶)
💠آن که نیازهایش حداقلی است دعا بخواند تا ....
💠آن که بی آرمان است ، اهل دعا شود تا ....
💠آنکه آینده ندارد ، انس با دعا پیدا کند تا ....
🔹انسان ها به وسعت #نیاز و آرمان است که شخصیت های متفاوت پیدا می کنند.
🔹عده ای از آدم ها نیازشان در حدّ خورد و خوراک و خانه دار شدن و چند میلیون حقوق ثابت ماهیانه و شهرت و .... است و اینها را هم در حدّ حیوانی اش طلب می کنند و اگر به آنها همین ها داده شود به آنچه که در زندگی می خواهند رسیده اند و سعی می کنند که به این زندگی قانع شوند و خود را راضی کنند و راضی نگه دارند؛
میزان تلاش آنها به همان اندازۀ نیازی است که تشخیص داده اند و بیش از خورد و خوراک با کیفیت تلاش نمی کنند چون نیازی نمی بینند؛ اینها انسان های موفقی نیستند و نخواهند بود و جانشان با جرأت ها آشنا نیست و ترسو هستند چرا که سقف کوتاهی را برای خود در زندگی در نظر گرفته اند.
🔹 زندگی آنها وسعت ندارد و به عبارتی زندگی کردن آنها کم و کوتاه است چون نیازهایشان کم و کوتاه و حداقلی است ؛
🔹موفق آن کسی است که بتواند سرمایه های خود را به صحنه آورد و ظرفیت های خود را آزاد نماید و هر کسی در کمتر از ظرفیت های خود به نتیجه برسد، در واقع هنوز تلاشی برای نیازهای اصلی خود نکرده است و پیش از اینکه به حوزۀ نیاز خود وارد شوند و با سعی و تلاش به نیازهای اصلی خود لبیک بگویند، در زندگی با آن نیازها خداحافظی کرده اند و به عبارتی سلامی به آن زندگی نکرده اند که بخواهند آشنا شوند تا موقع خداحافظی برسد؛ اینها در زندگی خیلی زود از زندگی قانع می شوند در حالی که اینجا جای قانع شدن نیست و زود راضی می شوند در حالی این کمتر از آن حداقلی است که انسان باید راضی شود.
🔹حال دعا چه کار می کند و چه وسعتی و چه آرمانی و در نتیجه چه شخصیتی را در پیش روی انسان قرار می دهد؟
ادعیه دست به توسعۀ نیاز و اضطرار می باشد و نیازها و اضطرارهایی را برای انسان مطرح می کند که در حدّ نان و آب و مسکن و ... نیست و بلکه برای انسان نیاز به عفو می سازد؛ نیاز به هدایت می سازد.......
ادامه دارد... .
#استاد_مهدی_منصوری
🆔 @mtabeen
@kanoon_tafakor
99.1.24(۱۵)تفاوت امکان ماهوی و فقری ۸،۹،۱۰.mp3
10.35M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
الفصل الاول
تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری
_ تفاوت هشتم ، نهم و دهم
جلسه پانزدهم
99.1.24(ج۵۸)فراز الذی بطن من خفیات الامور .mp3
13.09M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
فراز: الذّی بطن من خفیات الامور
جلسه پنجاه و هشتم
فقه و اصول خیلی مهم است، در این شکی نیست؛ قبلا هم ما گفتیم ستون فقرات حوزه های ما فقه است؛ اما این معنایش این نیست که ما به فلسفه احتیاج نداریم. امروز بیش از گذشته به فلسفه احتیاج داریم.
روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه «شدّ رحال» می کردند - مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند - یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند. امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم. آن روزی که مرحوم علامه طباطبایی در نجف پیش مرحوم آسیدحسین بادکوبهای فلسفه می خواند، آن روز نیاز به فلسفه اسلامی به مراتب کمتر از امروز بود که این همه مکاتب گوناگون، این همه افکار جدید، این همه شبهه، این همه پیشنهاد فکری در دنیا مطرح است؛ آن هم با این روابط و ارتباطات آسان و سریع؛ با اینترنت و با بقیه وسائل، کتاب و مجله و چه و چه. بنابراین به فلسفه احتیاج است. نه فقط به فلسفه، به علوم دیگر هم در حوزه قم نیاز هست.
بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم_مدرسه فیضیه ۸۹/۸/۰۲
@kanoon_tafakor