eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
427 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسه مباحث (۱۵) 💠اگر انسان اهل دعا شود ... 🔹انسانی که می خواهد خیلی از امور را از یاد نبرد و مهمات در زندگی را فراموش نکند و بتواند قدسی و در عالَم قدس و تنّزه و پاکی قدم بگذارد و در آن عالَم نَفَس بکشد، باید شود. در ماه رجب که هستیم دعاهای آن ماه را به طور مستمر بخواند و سعی کند که روزی نباشد که آن را ترک کند. 🔹هر روز دعاها راخواندن، تکرار نیست و بلکه تغذیه هر روزی است که انسان از قوۀ هاضمه ای برخوردار است که آنها را هضم می کند و در نتیجه تقویت روح را رقم می زند و شخصیت و صمدیت انسان را می سازد و تکیه گاه و پشتیبان محکمی را در زندگی برای اش می سازد و خودش را مقتدر می کند. 🔹دعای کمیل را ببینید و تمرین کنید و اگر کسی آنطور که لقمه لقمه غذا در دهان می گذارد، مطلب مطلب غذا در قلب بگذارد و به قلب القاء کند و به سخن خودش تبدیل کند می بیند که این دعا جولانگاه و نمایشی از سخن های حقیقی و مهم و حیاتی و زیبا است که به زیبائی در محضر حق تعالی مطرح می شود. 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
▫️حضرت آیت الله جوادی آملی : نبش قبر علم، توليد علم نيست!حوزه و دانشگاه وظيفه‌اش توليد علم است. 🔹ملكه نقّال بودن، نبش قبر كردن، حرف‌ها را از كتابي به كتاب آوردن، چاپي را خطّي كردن، اينها توليد علم نيست، اينها مصرف علم است. 🔹علوم ناگفته و نانوشته فراوان است. وظيفه حوزوي و دانشگاهي توليد علم يعني ايجاد مسائل نو است. 🔹آن طور مسائل نو كه احدي نگفته باشد نه از ما متوقّع است نه مقدور ماست؛ اما نمونه مسائلي كه بسيار كم مطرح شده و گوشه‌اي از آنها مطرح شده، قابل تكثير است، قابل استخراج است، به عنوان اصل مطرح است و استنباط فروع فراوان از آنها مقدور است. 🔸با ما باشید با نقد و بررسی و تبیین نظریهای علم دینی ...... برای دنبال نمودن این مباحث به کانال زیر رجوع نمایید 👇👇👇 🆔 @elmedeeni @Kanoon_tafakor
99.1.20(ج۱۳) فصل۱،تفاوت های امکان ماهوی و فقری تفاوت ششم.mp3
9.88M
الفصل الاول تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری _ تفاوت ششم جلسه سیزدهم
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی...   میلاد 🌹با سعادت 🍃 قطب دایره امکان ،واسطه بین ارض و سما حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف 🍃 را خدمت همه ی عاشقان آن حضرت تبریک و تحنیت عرض میکنم.🌹 @kanoon_tafakor
99.1.21(ج۵۷)فراز الذی بطن من خفیات الامور.mp3
11.53M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم فراز: الذّی بطن من خفیات الامور جلسه پنجاه و هفتم
تطبیق بحث حدوث و قدم با روایات.docx
21.3K
الحکمه تطبیق بحث حدوث و قدم و بحث سبق و لحوق با روایات متن جلسه پنجم
98.1.23(ج۱۴) تفاوت های امکان ماهوی وفقری،تفاوت هشتم.mp3
9.56M
الفصل الاول تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری _ تفاوت هفتم و هشتم جلسه چهاردهم
🍃چکیده جلسه ۳۴ تفسیر المیزان سوره حمد 💠موضوع جلسه:کسب عون الهی از راه صبر ... 👇👇👇👇
• اگر انسان بخواهد مشمول عون الهی شود باید محبوب حق شود و راه محبوب حق شدن مطیع حق شدن است و برای مطیع حق شدن صبر و صلاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. • راه رسیدن به صبر و صلاه خشوع است و خشوع زمانی حاصل می شود که انسان یقین داشته باشد به سمت خداوند رهسپار است و او را ملاقات می کند. • زمانی که صبر به زندگی انسان وارد می شود او را بزرگ می کند، وسعت می دهد، به او شرح صدر می دهد، قوه ی هاضمه اش را بالا می برد در نتیجه انسان بزرگتر از رنج می شود نه این که رنج بزرگتر از انسان باشد، بزرگتر از مال می شود نه این که مال بزرگتر از انسان باشد، انسان بزرگتر از نعمت می شود نه آن که نعمت بزرگ تر از انسان باشد، لذاست که در خوشی و ناخوشی صبر می کند و از ابتلا سربلند بیرون می آید و خوب نتیجه می بیند. • "فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ"(۱۵فجر). "وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ"(۱۶فجر) زمانی که انسان را مبتلا می کنیم و به او نعمت می دهیم و او را اکرام می کنیم می گوید خداوند مرا بزرگ کرد و زمانی که کمی رزقش را تنگ می گیریم می گوید خداوند به من اهانت کرد در حالی که چنین نیست و خداوند می گوید می خواستم تو را امتحان کنم. • صبر اکسیری نیست که به راحتی حاصل شود بلکه لقمان به فرزندش فرمود:" واصبر علی ما اصابک ان ذلک من عزم الامور"؛ صبر از عزم امور است و از انسان های عادی بر نمی آید. • صبر از عزم امور است و صرفا با یک اراده محقق نمی شود، نیازمند تامل است، نیازمند تفکر است، نیازمند یک اراده ی محکم است، معونه می خواهد، سختی به همراه دارد. • حضرت رسول(ص): "نعم السلاح المومن الصبر و الدعا" بهترین سلاح مومن صبر و دعاست و با این دو می تواند جلو برود.تعابیری نظیر این روایت یا سلاحه البکاء که در آن سلاح مطرح شده یعنی باید بجنگد. • اراده ی هر شخص به معنای تصمیم گیری او نیست، تصمیم گیری امری خطیر است و از صمم به معنای تو پر گرفته شده است؛ زمانی که اراده ای تو پر باشد به آن تصمیم گفته می شود. • "وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ"(۴۷یس) به آن ها گفته می شود از آن چه که خدا روزی شما کرده است انفاق کنید، می گویند آیا ما به کسی انفاق کنیم که اگر خداوند می خواست به او می داد، خطای آن ها این است که صابر و شاکر نیستند اگر صابر و شاکر بودند آن مقدار که سهم خودشان است را برمی داشتند و سهم دیگران را می دادند، این شخص که سهم دیگری را نمی دهد خرج مال شده است آن قدر خود را کوچک کرده است که اقتضائات مال را می بیند. • انسان باید به قدر الهی مطمئن شود "فاجعل نفسی مطمئنه بقدرک" و در هر موقعیتی هست دیگران را به قدر مطمئن کند حتی در حد یک هندوانه باز کردن. • اگر انسان صبر کند و بزرگ شود مشمول عون الهی می شود. • "وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ. الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ" (۱۵۵ و ۱۵۶ بقره) بدان که زندگی انسان خالی از رنج نیست چرا که خاصیت عالم ماده این است. ابتلاء دو گونه است ابتلاء به خوشی و ابتلاء به ناخوشی، کل زندگی انسان صحنه ی ابتلاست. • چون عالم ماده، عالم تزاحم و محدودیت است قطعا انسان دچار بلا می شود؛ بیماری، خسارت ها و کمبودهای مالی، فقر اقتصادی،تصادف، مشکلات جسمی،شهادت و... . کسانی که با این مسائل مواجه می شوند یا صابر هستند یا اهل جزع و فزع. و بشر الصابرین‌ رنج ها آمده تا انسان را بزرگ کند و او را وسعت دهد. صابر اگر بخواهد خودش را در امواج دریا بیندازد گرفتار می شود پس خودش را بالاتر از اماج دریا می آورد " الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون" صابر مثل شخصی است که در حال راه رفتن است ولی نگاهش به بالاست لذا اگر جایی پایش با مانعی مواجه شد پا را جا به جا کرده و از آن رد می شود این و بشر الصابرین است، به میزان صبر انسان بزرگ می شود. • یک انسانی که ولی الله است صبر می کند یک انسان عادی هم صبر می کند، صبر انسان عادی او را سر سفره ی صبر ولی الله می نشاند و از سفره ی ولی الله بهره مند می شود و لازمه ی این بهره مندی صبر است. • صبر هم می تواند بزرگ باشد هم کوچک؛ صبر کوچک ها باید انسان را به صبر بزرگ ها وصل کند جریان عاشورا همین است همه بر سر سفره ی بلا و صبر سیدالشهداء علیه السلام نشسته اند. لازمه ی ورود بر این سفره صبر است. انسان با صبر خود پل می زند و با این دریا ارتباط برقرار می کند.
و یکی از صبرهای انسان گریه است گریه او را بر سر سفره می نشاند. • تا زمانی که انسان خضری نشود نمی تواند در عالم نفس بکشد، با نگاه موسوی نفس کشیدن در عالم سخت است، با نگاه خضری گام برداشتن مهم است. خضر جهت باطنی را می بیند و اهل صبر است. انسان اگر در زندگی صبر کند و جزع و فزع نکند نتیجه اش را هم می بیند. • زمانی که انسان صبر می کند خدایی که نورالسموات و الارض است با او همراه شده " ان الله مع الصابرین" و به او بهره ی نوری می دهد. خداوند نور المستوحشین فی الظلم است، برای کسانی که در تاریکی وحشت کرده اند نور است، خوف و حزن آن ها کم می شود و جزع و فزع نمی کنند، حقایقی را درک می کنند که دیگران درک نمی کنند و مشمول عون الهی شده و خداوند به آن ها مدد می رساند و بالا می روند. • صبر یعنی جزع و فزع نکن، ارزش ها را نادیده نگیر . صبر به معنای سکون و اقدام نکردن نیست بلکه مدیریت خاص خود را می طلبد و وجود خداوند را نباید نادیده گرفت. • زمانی که انسان صبر می کند همه چیز برایش آسان می شود و اگر با مشکلی مواجه شود مدیریتش را هم به او می دهند. • در دل صبر دعا هم باید کرد. • صبر کردن بر روی کمیت و کیفیت کار اثر می گذارد. @kanoon_tafakor
(۱۶) 💠آن که نیازهایش حداقلی است دعا بخواند تا .... 💠آن که بی آرمان است ، اهل دعا شود تا .... 💠آنکه آینده ندارد ، انس با دعا پیدا کند تا .... 🔹انسان ها به وسعت و آرمان است که شخصیت های متفاوت پیدا می کنند. 🔹عده ای از آدم ها نیازشان در حدّ خورد و خوراک و خانه دار شدن و چند میلیون حقوق ثابت ماهیانه و شهرت و .... است و اینها را هم در حدّ حیوانی اش طلب می کنند و اگر به آنها همین ها داده شود به آنچه که در زندگی می خواهند رسیده اند و سعی می کنند که به این زندگی قانع شوند و خود را راضی کنند و راضی نگه دارند؛ میزان تلاش آنها به همان اندازۀ نیازی است که تشخیص داده اند و بیش از خورد و خوراک با کیفیت تلاش نمی کنند چون نیازی نمی بینند؛ اینها انسان های موفقی نیستند و نخواهند بود و جانشان با جرأت ها آشنا نیست و ترسو هستند چرا که سقف کوتاهی را برای خود در زندگی در نظر گرفته اند. 🔹 زندگی آنها وسعت ندارد و به عبارتی زندگی کردن آنها کم و کوتاه است چون نیازهایشان کم و کوتاه و حداقلی است ؛ 🔹موفق آن کسی است که بتواند سرمایه های خود را به صحنه آورد و ظرفیت های خود را آزاد نماید و هر کسی در کمتر از ظرفیت های خود به نتیجه برسد، در واقع هنوز تلاشی برای نیازهای اصلی خود نکرده است و پیش از اینکه به حوزۀ نیاز خود وارد شوند و با سعی و تلاش به نیازهای اصلی خود لبیک بگویند، در زندگی با آن نیازها خداحافظی کرده اند و به عبارتی سلامی به آن زندگی نکرده اند که بخواهند آشنا شوند تا موقع خداحافظی برسد؛ اینها در زندگی خیلی زود از زندگی قانع می شوند در حالی که اینجا جای قانع شدن نیست و زود راضی می شوند در حالی این کمتر از آن حداقلی است که انسان باید راضی شود. 🔹حال دعا چه کار می کند و چه وسعتی و چه آرمانی و در نتیجه چه شخصیتی را در پیش روی انسان قرار می دهد؟ ادعیه دست به توسعۀ نیاز و اضطرار می باشد و نیازها و اضطرارهایی را برای انسان مطرح می کند که در حدّ نان و آب و مسکن و ... نیست و بلکه برای انسان نیاز به عفو می سازد؛ نیاز به هدایت می سازد....... ادامه دارد... . 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
99.1.24(۱۵)تفاوت امکان ماهوی و فقری ۸،۹،۱۰.mp3
10.35M
الفصل الاول تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری _ تفاوت هشتم ، نهم و دهم جلسه پانزدهم
99.1.24(ج۵۸)فراز الذی بطن من خفیات الامور .mp3
13.09M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم فراز: الذّی بطن من خفیات الامور جلسه پنجاه و هشتم
فقه و اصول خیلی مهم است، در این شکی نیست؛ قبلا هم ما گفتیم ستون فقرات حوزه های ما فقه است؛ اما این معنایش این نیست که ما به فلسفه احتیاج نداریم. امروز بیش از گذشته به فلسفه احتیاج داریم. روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه «شدّ رحال» می کردند - مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند - یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند. امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم. آن روزی که مرحوم علامه طباطبایی در نجف پیش مرحوم آسیدحسین بادکوبه‌ای فلسفه می خواند، آن روز نیاز به فلسفه اسلامی به مراتب کمتر از امروز بود که این همه مکاتب گوناگون، این همه افکار جدید، این همه شبهه، این همه پیشنهاد فکری در دنیا مطرح است؛ آن هم با این روابط و ارتباطات آسان و سریع؛ با اینترنت و با بقیه وسائل، کتاب و مجله و چه و چه. بنابراین به فلسفه احتیاج است. نه فقط به فلسفه، به علوم دیگر هم در حوزه قم نیاز هست. بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم_مدرسه فیضیه ۸۹/۸/۰۲ @kanoon_tafakor
دست پروده خدا باشیم .mp3
4.99M
🎙حجت الاسلام و المسلمین منصوری ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 《دست پرورده خدا باشیم 》 "تو با همین قابلیت ها میتوانی بهترین باشی اگر ...."
99.1.25(ج۱۶)تفاوت امکان ماهوی وفقری، تفاوت ۱۰.mp3
9.9M
الفصل الاول تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری _ تفاوت دهم جلسه شانزدهم
99.1.26(ج۵۹)الذی بطن من خفیات الامور.mp3
12.43M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم فراز: الذّی بطن من خفیات الامور جلسه پنجاه ونهم
1_118291530.wav
17.82M
🎙حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا منصوری ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 《می شود لحظه لحظه ی زندگی را صحنه ی بندگی کرد》 💐💐💐💐💐💐💐 برای بندگی کردن منتظر شرایط خاص نباشید! "مومن زرنگ است" جلسات شرح تفسیر المیزان @AmuzesheTakhasosiTalimOTarbiat @TafsereAlmizanBaghare @kanoon_tafakor