#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
#ابزار_جناس
📘یکی از ابزارهای تحلیل و فهم آیات و روایات
👨🏫یکی از ابزارهای مهم جذاب سازی سخن
📖اگر جناس ابزار فهم قرآن و روایات است
🎙اگر جناس ابزار جذاب سازی سخن است
پس بر
1⃣هر مبلغ
2⃣هر مجتهد
3⃣هر مدرس
4⃣هر سخنور و سخنگو 🔊
داشتن این کلید ضروری است.🎁
📣۳۰ صفحه جواهر البلاغه در یک نگاه
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_فقهی
#مهارت_دلیل_شناسی
🤲پاسخ سئوال عوامل دخیل در اجتهاد👆👆👆🤝
🎁کسی که بخواهد مجتهد بشود بصورت عملیاتی چه برنامه ای را باید دنبال کند؟⁉️ (در بعد علمی نه عملی، در عرصه حکمشناسی نه موضوعشناسی)
✅سیر مطالعاتی اجتهادپژوهی در سازههای ذیل
📚1. قواعد کاربردی ادبیات را (لغت،صرف، نحو، بلاغت) جهت فهم معانی ظاهری و باطنی قرآن و حدیث تحصیل کند
📘2. آیات الاحکام آشنا باشد (فقه القرآن و ..)
📗3. در تفسیر قرآن مهارت داشته باشد (قواعد کاربردی علم تفسیر =40 قاعده)
📔4. راوی شناسی بداند تشخیص راویان ثقه از غیر آن(قواعد کاربردی رجال =40 قاعده)
🔎5. در تفسیر حدیث مهارت داشته باشد (فقه الحدیث) نگاه جامع و رویکردتحقیقاتی و ضرب بعض روایت به بعض داشته باشد (یک دور مطالعه تحقیقی وسائل الشیعه)
📘6.در استخدام قواعد کاربردی اصول مهارت داشته باشد (قواعد کاربردی علم اصول =30 قاعده)
📘7. در استخدام قواعد الفقهیه کاربردی مهارت داشته باشد.(مهمترین قواعد فقهی=۳۰ قاعده)
📚8.مصداقشناسی تطبیقی: در رد الفرع الی الاصل مهارت داشته باشد
📓9.مهارت قولشناسی: اقوال فقها در مسئله را از کتب مانند مفتاح الکرامه و جواهر الکلام استقصاء کنیم.
📙10. تاریخ(روندشناسی) تاریخ فقه عامه و سیره اهل بیت علیهم السلام (سبک زندگی پیشوایان) بداند
📒۱۱.فهرست قواعد عقلی قطعی: دلیل عقل قواعد کاربردی منطق و فلسفه
۱۲.مقاصد الشریعه و بحث ملاکات احکام تسلط داشته باشد
۱۳.عرف شناسی (مکلف شناسی)
📝این برنامه بعنوان یک سیر مباحثاتی یا سیر تحقیقاتی نیز قابل تعریف است.
📣از رفقای که عوامل و مولفه های دیگر به ذهن شان میرسد و ما را از ارشادات خود بهره مند میسازند کمال تشکر را دارم🤝🤝
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از طه
.
در وصیت نامه آیت الله شیخ ابوالحسن شعرانی ، سفارش به طلاب علم آمده است :
" طالب علم ، اوقاتی را که در راه علم صرف نمی کند ، به عبادات مستحبی و نوافل اختصاص دهد ،
و واجب است که قرائت قرآن کریم را در طول شبانه روز ، ترک نگوید ".
📚 کتاب افلاکیان خاک نشین ، صفحه ۵۹ .
╭┅─────────┅╮
🌹@jawaher_kalam
╰┅─────────┅╯
تند خوانی.pdf
154.5K
🎁طبق درخواست برخی از احبه اساتید یکی از اعزه اساتید زحمت کشیدند
فایل تایپ شده 🌷هنر تندخوانی🌷
را ارسال کردند.
توضیحات در مطلب بالا آمده است.👆
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
جناس.pdf
605.2K
🎁ابزار جناس پی دی اف
خدمت علاقمندان عزیز با ذکر نام منبع انتشار بلامانع است.
توضیحات در مطلب بالا آمده است.👆
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از تعجیل ظهور
••••🍃•••کانال فراست••••🍃•••
📚 کتاب الگوریتم دانش اصولفقه
🔰آموزش روش استنباط فقهی
💹ترسیم نقشه راه اجتهاد از نقطه آغاز تا فرجام کار
❇️یک دوره دانش اصولفقه با نگاهی آموزشی و فرایندی در دوره عمومی
🌹
🍃🌹
🌹🍃🌹
🕊•••🍃»🌹«🍃••••🕊•••🍃»
🆔https://eitaa.com/joinchat/2974941640Cf9be34874d
🆔@algoritmosol
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه شانزدهم6⃣1️⃣
💐مهارت پانزدهم5⃣1⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
🎁مژده بخش۳:
🌺 بسته مهارتهای نحوی اجتهاد🌺
بحمدلله آغاز گردید.🙏🙏
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از طه
📢 تنوع علمی مرحوم علامه طباطبائی کمنظیر است
✏️ رهبر انقلاب: مرحوم علامه طباطبائی... در تنوّع دانشی انصافاً کمنظیر است... ایشان فقیه است، اصولی است، فیلسوف است، دارای غُور شدید در عرفان نظری است، عالِم به هیئت و ریاضیات است، عالِم برجستهی تفسیر و علوم قرآنی است، شاعر است، ادیب است، در علم انساب، علم نسب، ایشان یک فرد ماهر و فعّال است... یعنی انسان یک تنوّع علمی عجیبی در ایشان مشاهده میکند. حالا مثلاً گفتم ریاضیات و هیئت؛ میدانید ــ یعنی شاید معروف است ــ که نقشهی مدرسه حجّتیّهی فعلی را ایشان کشیده؛ یعنی یک معمار به تمام معنا و یک معمار کامل است.
✏️ بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷
🖼 #سخن_نگاشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه هفدهم7⃣1️⃣
💐مهارت شانزدهم6⃣1⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_فقهی
#مهارت_حکم_شناسی
🎁یکی از مباحث حکم شناسی در بحث دلالت نهی بر فساد، اینست که
آیا بین حکم تکلیفی (حرمت طبق نظر میرزایی نایینی و حرمت و کراهت طبق نظر آخوند خراسانی) و بین حکم وضعی (بطلان) ملازمه است؟
برخی از اساتید درس خارج قائل به تلازم نیستند
اما نظر مقام معظم رهبری را در این زمینه بعنوان یک فقیه تمدنی ببینید
👇👇👇👇
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اصولی
💠 تلازم حکم تکلیفی و وضعی از نگاه مقام معظم رهبری:
🔹 حاصل و مجمل استدلال بزرگان علم اصول این است، که میگویند: نهی تکلیفی در معاملات یک اعتبار و یک جعل از قِبَل مولاست، نهی وضعی هم یک اعتبار و جعل دیگر است. این دو به هم ربطی ندارند. وقتی که مولی میگوید: این کار را نکن، به معنای اینکه این امر حرام است، این، یک نوع نگاه به این امر و معامله است. وقتی که میگوید: این معامله باطل است! این، یک نوع اعتبار دیگر و یک حرف دیگری است. این دو گفتار ربطی به هم ندارند.
🔸 آنچه به نظر ما میرسد، این است که:
تفکیک این دو اعتبار از یکدیگر و احتمال این معنا که در یک معاملهای نهی تکلیفی یعنی مبغوضیت برای مقنّن و شارع باشد و در عین حال این معامله صحیح و ممضی و نافذ باشد، گرایش به این فکر اساساً ناشی از عدم التفات به حکم فقهی اسلامی به عنوان یک قانون جامعه و نگاه به فقه به عنوان یک دستور حکومتی است.
🔹 بله، اگر فقه برکنار از جریانات زندگی دانسته شود و گفته شود که فقه برکنار از مسائل حکومتی میباشد، آن وقت نگاه به فقه، نگاه غیر حکومتی است. لذا به ملزومات قانونگذاری فقهی، آن وقتی که میخواهد جامعه را اداره کند توجّه نمیشود.
🔸 اين دقّتهای باریک بینانه، این تفکیک اعتبارات از یکدیگر، اینها هم طبعاً به ذهن مبارکشان میرسد. در حالی که وقتی ما فقه را قاعده و مبنای قانونگذاری در جامعه میدانیم، دیگر این حرف معنی ندارد.
🔹 وقتی قانونگذار به یک معاملهای که میخواهد انجام بگیرد، نگاه میکند و میبیند وقتی اثر این معامله که همان نقل و انتقال است، تحقّق پیدا بکند، زیانهایی متوجه جامعه میشود و جامعه ضربه میخورد، در اینجا میگوید: این معامله ممنوعٌ (مثل همۀ ممنوعات و محرّمات)، میگوید: این کار ممنوع است.
🔸 اينكه ما بگوئیم: معامله ممنوع و حرام است و مجازات دارد، لکن در عین حال همان اثری که مفسده ناشی از آن میشد، آن اثر هم در خارج تحقّق دارد! این قانونگذاری عقلائی نیست. این، مطلقاً قابل قبول نیست.
🔹 علّت حکم تحریمی، وجود مفسدهای است که در این معامله است، بما لها من الأثر، بما لها من المحتوی. از این جهت این معامله را تحریم کردهاند.
🔺 بنابراین، تفکیک بین تحریم معامله و در عین حال مجاز بودن محتوای این معامله و اثر این معامله، معقول نیست.
📚 برگرفته از درس خارج فقه مقام معظم #رهبری (تنظیم توسط آقای محمودپور از طلاب محترم پایه هفتم شهیدین)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ استاد جواد #مروی: با #روششناسی اجتهاد، طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو میافتد
🔹اگر طلبه #شش_ماه از وقتش را صرف #منهجشناسی کند و تطبیقاتی در کنارش داشته باشد، ادعا میکنم #هشت_سال از نظر فقهی از دیگران جلوتر است.
🔹 #تنها_راه رسیدن به رشد تفکر فقهی، منهجشناسی و مدلسازی روش فکری فقیهان بزرگ است.
🔹بنده نسبت به چند نفر از فقهای شیعه که به اعتقاد من سرسلسله تحولات فکری و فقهی بودند، #منهجشناسی فقهی کردم و #نتایجـبسیارـعظیمی از این کار به دست آمده است.
🔹 نسبت به دیدگاههای فقیهانی از جمله شیخ طوسی، ابن ادریس، علامه حلی، شهید اول، آیتالله #خویی، حضرت #امامـخمینی، مرحوم #بروجردی و شهید #صدر، مدلشناسی و منهجشناسی شده و مشخص گردیده که روش تفکر فقهی این اندیشمندان بر چه اساسی استوار است.
متن کامل:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/7/marvi
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
تحلیل روشمند خیارات 4.pdf
211.2K
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
کفایه2. اجتماع امر و نهی.pdf
1.14M
📌 یادداشتهایی بر کفایه
🔹 کفایه ۲، مبحث اجتماع امر و نهی
➕ شرح مطالب
➕ اشاره به مراحل و روشهای حل مساله در کفایه
➕ ارجاع به منابع برای تکمیل بحث
➕ تحلیل متن با ارجاع ضمائر
#شرح_کفایه
@y_talabegi
#مهارتهای_اجتهاد
بسماللهالرحمنالرحیم
🎁یک سئوال
تا حالا به این فکر کردید که 🤔
تعبیر «رد الفرع الی الاصل»
که بعضی اجتهاد را به آن تعریف کردهاند به چه مهارتهایی از مهارتهای اجتهاد اشاره دارد؟⁉️
رد الفرع الی الاصل یعنی
1⃣مهارت فرض پردازی(تفریع فروع) که از طریق تحلیل موضوع و با در نظر گرفتن قیود مختلف در شرایط متعدد بدست میآید مانند فرض پردازی امام جواد علیه السلام در جواب یحیی ابن اکثم در سئوال حج
از کلمه «فرع» استفاده میشود
و بالوجدان می دانیم مسائل بحسب شرایط و افراد مختلف میشود.
2⃣مهارت قاعده شناسی
۱۲ مولفه دارد
نمونه آن در کانال بارگذاری شده است.👇
https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/256
از کلمه «الاصل» استفاده میشود.
3⃣مهارت مجری شناسی
اگر مجرای هر اصل و قاعدهای را بصورت دقیق بدانیم میتوانیم دربارهی این که مورد مصداق چه قاعدهای است نظر بدهیم
4⃣مهارت مصداق شناسی
هر یک از مصادیق و مسائل مستحدثه را به قواعد پایه بتواند برگرداند و در حقیقت بگوید این مورد تحت چه عنوان فقهی مندرج میشود.
5⃣مهارت موضوع شناسی
موضوع باید با روش تحلیل مفهومی و تعریف، جنس و فصلی برای آن کشف شود تا به سمت استخراج حکم قضیه حرکت کنیم.
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_فقهی
✅🎁💎فهرست کامل مهارتهای فقهی💎
✅همه مهارتهای فقهی در یک نگاه (دقت کنید منظور مهارتهای فقهی است نه مهارتهای اجتهاد)
0⃣4⃣مهارت از 0⃣3⃣1⃣ مهارت اجتهاد جواهری
📚🧮شاید برای اولین بار😳
🧐🔎اما نه برای آخرین بار 😊
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه هجدهم8⃣1️⃣
💐مهارت هفدهم7⃣1⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
🎁یکی از مهمترین مهارتهای ادبی👇👇
مهارتی که برای
مجتهد، مبلغ، محصل، مولف و مدرس
از نان شب واجب تر است.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_فقهی
#مهارت_مصداق_شناسی
اهمیت و تأثیرگذاری
مهارت مصداق شناسی
را در قالب یک نمونه ببینیم👇
سئوال:
اموال غصبی که غاصب بدون رضایت از مالک گرفته است، جزو دیون میت حساب می شود یا خیر؟
مرحوم شیخ اعظم:
مقتضای قاعده، اینست که جزو دیون محسوب شود.
کاشف الغطا:
محسوب نمیشود و حقوق مالی ورثه مقدم است.
هرچند اسم دین بر آن اطلاق شود ولی انصراف به این نوع دیون ندارد.
📘مکاسب ج ۲ ص ۱۹۸
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
201210_003.mp3
19.83M
#صوت_نشست_علمی
🔊 #بشنوید
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
⇦• #روش_شناسی_فقه_مضاف
⇦• #روش_حل_مسئله_فقهی
🌀 موضوع: روش حل مسئله فقهی
🎙 ارائه: استاد مهدی زمانی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)
🕌 محل ارائه بحث: حوزه علمیه سلیمانیه مشهد
#فقه_مضاف
#روش_حل_مسئله
#نشست_علمی
#استاد_زمانی
#صوت
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#معرفی_کتاب
⇦• #روش_شناسی_اجتهاد
⇦• #فقه_مقاصدی
📚 عنوان کتاب: رهیافتی نو به مقاصد شریعت در استنباط فقهی
📝 نویسنده: حامد فلاحتی
📌 ناشر : انتشارات حوزه علمیه خراسان
🗓 تاریخ نشر: 1401
🔖 توضیحات: ...
#فقه_مضاف
#فقه_مقاصدی
#معرفی_کتاب
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از اجتهاد
🔖بسته ویژه «اجتهاد» به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی
🔻فرآیند تصویب قانون اساسی به روایت آیتالله مکارم شیرازی
🔻میشود قانون اساسی بر اساس فقه اسلامی را نوشت/ جواد حبیبیتبار
🔻ضرورتی برای بازنگری قانون اساسی وجود ندارد/ محمدمهدی شبزندهدار
🔻نیازمند بازنگری اقتصادی در قانون اساسی هستیم/ محسن اسماعیلی
🔻شهید بهشتی و حقوق ملت در قانون اساسی/ سید جواد ورعی
🔻اصل ولایت فقیه در قانون اساسی یک مطالبه عمومی بود/ سید جواد ورعی
🔻برخی جملات شهید صدر بدون تغییر در قانون اساسی آمده است/ سید محمدمهدی غمامی
🔻با گذشت چهل سال، هنوز اسناد پشتیبان قانون اساسی تدوین نشده است/ علیاکبر نوایی
🔻تأملی در بازخوانی قانون اساسی/ حسین جوان آراسته
🔻ظرفیتهای قانون اساسی در تحقق نظارت عمومی/ حسین جوان آراسته
🔻نگاه حقوقی یا فقهی صرف داشتن به قانون اساسی موجب خطا میشود/ حسین جوان آراسته
🔻شرح فقهی اصول اول تا هشتم قانون اساسی/ عباس کعبی
🔻مبانی آرمانگرایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ محمد فلاح
🔻حاکمیت قانون و احکام حکومتی در قانون اساسی/ مسعود راعی
🔻ماجرای گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی؛ افسانهزدایی از یک باور رایج/ محسن طاهری
🔻پیام اصلی نامه امام خمینی به اعضای شورای بازنگری قانون اساسی چه بود؟/ محمدکاظم تقوی
🔻ضرورتها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی/ سید احسان رفیعی علوی، ابوالحسن حسنی ، محمدجواد تاکی، مجید رجبی، محمد متقیان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_فقهی
#مهارت_حکمشناسی
✅ اقسام حقوق از نظر فقهی
در بحث مرزشناسی بین مفاهیم مشابه حکم، فرق بین سه اصطلاح حق و ملک و حکم بیان میشود و اقسام حقوق
مطلب کاربردی خواهد بود
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی چه می گوید؟!
👌 نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی با غرض کمک فکری گسترده به انقلاب اسلامی تشکیل شده است. این نمایشگاه تخصصی، مجموعه ای از نظریات فقهی مسئله محور را در مقایسه با مفاهیم پوزیتویستی معرفی نموده و آنها در قالب نه دسته بزرگ طبقه بندی نموده است. گزارشی اجمالی از شبکه مفاهیم پایه این نظریات کاربردی را در ادامه می خوانیم:
۱- فقه المکاسب چه می گوید؟!
https://eitaa.com/olgou4/5934
۲- فقه التزکیه چه می گوید؟!
https://eitaa.com/olgou4/5946
۳- فقه البیان چه می گوید؟!
https://eitaa.com/olgou4/5936
۴- فقه العبرة چه می گوید؟!
https://eitaa.com/olgou4/5935
۵- فقه النظم چه می گوید؟!
https://eitaa.com/olgou4/5944
۶- فقه الفرقان چه می گوید؟!
https://eitaa.com/olgou4/5945
۷- فقه الامام چه می گوید؟!
https://eitaa.com/olgou4/5953
۸- فقه العلم چه می گوید؟!
https://eitaa.com/olgou4/5948
۹- فقه نفی سبیل چه می گوید؟!
https://eitaa.com/olgou4/5956
نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت - یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲
#توسعه_محرومیت_زاست
#معرفی_نمایشگاه_الگوی_پیشرفت
#کمک_فکری_گسترده_به_جمهوری_اسلامی
https://eitaa.com/olgou4
بحث مفاهیم در اصول فقه یکی از مباحث کاربردی اصول موجود است حال جایگاه طرح این بحث کجاست؟
آیا مفاهیم جزو دلالت لفظیه است یا عقلیه؟
از آنجایی که مفاهیم جزو دلالت التزامی الفاظ هست و دلالت التزامی جزو دلالت لفظیه محسوب میشود
جایگاه بحث مفاهیم، مباحث الفاظ یا قواعد لفظیه است نه مباحث عقلی
بنابراین آنچه در تمهید القواعد آمده است که وصایا وقف نذور ایمان جزو مصادیق مفهوم شمرده می شود نادرست خواهد بود.
چرا که در این عقود و ایقاعات به دلیل عقلی فهمیده میشود که وقتی باغ برای گروهی وقف شد دیگر گویا چیزی نیست که برای دیگران بخواهد وقف شود.
ص ۱۰۷ کفایه سه جلدی
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه نوزدهم9⃣1️⃣
💐مهارت هجدهم8⃣1⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad