هدایت شده از مدرسه مهارتهای اجتهاد تمدنی
بسم الله الرحمن الرحیم
📋فهرست مهارتهای ادبی اجتهاد
که بصورت فشرده ارایه شده است
📚بخش مهارتهای لغوی
بحث مقدمات
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/5
1⃣مهارت وضع شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/8
2⃣مهارت اصطلاح شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/12
3⃣مهارت پدیده شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/20
4⃣مهارت استعمال شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/22
5⃣مهارت توسعه معنایی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/24
6⃣مهارت تطور معنایی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/26
7⃣مهارت مرادشناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/28
8⃣مهارت فرق شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/31
📚بخش مهارتهای صرفی
9⃣مهارت ریشه یابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/35
0⃣1⃣مهارت معنایابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/39
1⃣1⃣مهارت وزن یابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/42
2⃣1⃣مهارت کلمه شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/44
3⃣1⃣مهارت تغییر شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/46
4⃣1⃣مهارت صیغه شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/49
📚بخش مهارتهای نحوی
5⃣1⃣مهارت تفکیک متن
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/56
6⃣1⃣مهارت نقش یابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/57
7⃣1⃣مهارت معنایابی نحوی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/59
8⃣1⃣مهارت عمل شناسی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/62
9⃣1⃣مهارت محذوف یابی
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/64
🌏🌏✅https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#مهارت_لفظ_شناسی
برای بدست آوردن قواعد عامه شریعت و قوانین بالادستی چه باید کرد؟
قواعد کلی دین را میتوان از
کلیدواژه های و الفاظ عموم بدست آورد.(یکی از روشهای کشف قواعد عامه)
در قرآن ۲۴۷ واژه (کل) فراوانی دارد مشخص است که هرکدام بعنوان یک قاعده کلی در عرصه مربوطه شمرده خواهد شد.
📗فهرست کامل این کلیدواژه ها کدام است؟
۱.کل ۲.جمیع و (اجمع اکتع ابصع) ۳.قاطبه ۴.حذف متعلق ۵.اداه استثنا ۶.مفرد محلی به لام جنس ۷.جمع محلی به لام جنس ۸.من موصوله ۹.ما موصوله ۱۰.ای شرطیه ۱۱.ای استفهام ۱۲.ای موصوله ۱۳.نکره در سیاق نفی و نهی
لازم به ذکر است این فهرست از تتبع در شروح کفایه مانند عنایه الاصول و کتب ادبی بدست میآید.
مانند نمونه ذیل
كُلُّ نَفۡسِۭ بِمَا كَسَبَتۡ رَهِينَةٌ (مدثر ۳۸) یک اصل اساسی در زندگی را بیان می کند و آن اصل مهم اجتماعی مسئولیت پذیری است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
روش بررسی سند 7.pdf
313.2K
📝 متن سلسله مباحث "روش شناسی بررسی سند"
🔹 جلسه هفتم (بررسی اسناد و ارسال سند + بررسی وثاقت راویان)
#رجال
#روش_شناسی_رجال
#روش_شناسی_اجتهاد
@y_talabegi
هدایت شده از 🇵🇸سنصلی فی القدس🇮🇷
استاد واسطی.mp3
7.65M
﷽
⚪️ فقه آرمانشهر و تفاوت نگاه خرد و کلان
▫️ فقه آرمانشهر برای ما طلبهها از نان شب واجبتر است!
▫️ سخنرانی استاد واسطی در همایش دستاوردهای پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
سیره_امام_هادی_ع_استاد_واسطی_99_11_26.mp3
22.31M
﷽
⚪️ شهادت حضرت امام هادی علیهالسّلام
▫️ استاد واسطی
🔹 زیارت جامعه کبیره اصلی ترین مطلب حیاتی رسیده به ما از امام هادی علیهالسّلام است
🔹 زیارت جامعه درسنامه توحید و ولایت است که تحلیل آن جز از اهل معرفت و عرفان برنمیآید.
🔹 زیارت جامعه بیان شاخصههای امام بهعنوان رابط بین خلق و خالق است.
🔻 ما در این عالم در سه بعد حیاتی بیحیاتیم:
۱. علم حیاتبخش است و ما مبتلا به جهلیم
۲. قدرت حیاتبخش است و ما مبتلا به عجزیم
۳. زنده بودن حیاتبخش است و ما مبتلا به مرگیم
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه بیست و یکم 1⃣2⃣
💐مهارت بیستم0⃣2⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚اجتهاد سه سطح دارد
آیا چنین ادعایی درست است؟
آیا مجتهد باید اعلم باشد و تنها کسی مجتهد است که شیخ حسین حلی باشد
پاسخ را در این صوت بشنوید.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
سلام علیکم
دوستان علاقمند به امر مهم تبلیغ
اگر در جستجوی فهرست ریز و کامل روشها و مهارتهای تبلیغی هستند
میتوانند به لینک زیر مراجعه نمایند👇
📚۱۱۰ روش تبلیغ هنرمندانه و موفقیت آمیز
https://eitaa.com/tablighonarmandaneh/1332
🌷🌷🌷
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_صرفی
#مهارت_ریشه_یابی
#تمدن_سازی
معنای واژه انسان چیست؟
انسان از ماده انس مشتق شده است یا از ماده نسیان؟
نکته ای جالب و سئوالی که ذهن خیلی از طلاب پیگیر را به خود مشغول ساخته است
جواب را از شرح نظام ببینید👇
(و «إنسان»: «فعلان» من «الأنس» ) بأصالة الهمزة و زيادة الألف و النّون (و قيل): إنّه (إفعان) منقوص «إفعلان» (من «نسي») بزيادة الهمزة و أصالة الياء و حذفها (لمجيء «أنيسيان»)- في تصغيره- على وزن «أفيعلان»، و استدلّوا عليه أيضا بقول ابن عبّاس: إنّما سمّي إنسانا؟ لأنّه عهد عليه فنسي كما قال- عزّ من قائل-: وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً .
و الأوّل أرجح
1. لمجيء «الإنس»- بكسر الهمزة و سكون النون- و «الأنس»- بفتحتين- في معنى «الإنسان»
2. و لأنّ اشتقاقه من «الأنس» أقرب من اشتقاقه من «النسيان» إذ الاستيناس فيهم أكثر منه في سائر الحيوانات،
3. و لأنّ ما قالوه يقتضي الإعلال بحذف اللّام في «الإفراد» و هو ظاهر، و في «الجمع» أيضا إذا قلت «أناسيّ» لأنّ يائه الأخيرة مبدلة من النّون إذ أصله: «أناسين» و الياء المتقدّمة عليها زائدة و ليس بلام الفعل، إذ لا يقع بعد ألف الجمع ثلاثة أحرف بغير هاء إلّا و أوسطها حرف مدّ زائد ك «مصابيح».
4. و أيضا يلزم منه وجوب ردّ لام في التّصغير من غير حاجة إليه لحصول بناء التّصغير دونها،
5. و حديث ابن عبّاس غير محقّق.
شرح النظام على الشافية، ص: 431
📚 بنابراین واژه «انسان» بمعنای انس گرفتن و نیاز به ارتباط با دیگران است نه فراموشکار
از اینجا به اهمیت مهارت ارتباط کلامی و تأثیرگذاری آن در زندگی پی می بریم.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یک نمونه کاربردی
✅مهارت مرادشناسی
✅مهارت معناشناسی
📖فرازی از زیارت جامعه کبیره
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مکاسب
✅مسیر بحث بیع تا بحث اجازه بیع فضولی
✅مهارت آدرس دهی به مباحث
✅نگاه کلان و نموداری به مباحث
✅مکاسب /بیع/مبحث بیع فضولی
✅مهارت خلاصه نویسی
توجه: این مطلب خلاصه بحث بیع فضولی نیست.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad