May 11
🌀 نمونه گواهی تحصیلی در سال ۱۳۳۰ شمسی
📝 برای کتب مطول، معالم و شرح شمسیه
🖋 با امضای آیات: سید احمد حسینی شبیری زنجانی و شیخ عبدالحسین صاحب الداری بروجردی
📌 مناهج:
🔹 در گذشته شهادت (تصدیقی) شبیه آنچه به پیوست آمده است، برای تحصیلات حوزوی مرسوم بوده و بالاترین تصدیق هم اجازه اجتهاد بوده است.
🔹 بعدها با شکلگیری نظام اسلامی و قرار گرفتن حوزه در معرض انجام وظایف و مناصب اجتماعی، لازم بود ارزیابی مدون و مشخصی از دانشآموختگان حوزوی وجود داشته باشد؛ منتها به معادل عناوین مدارج دانشگاهی اکتفا شد!
و از همین جا، متأسفانه هویت مستقل حوزوی و اعتبار آن تا حد زیادی از قلم افتاد و مغفول واقع شد.
🔹 در صورتی که حوزه علمیه میتوانست -هنوز هم میتواند- مدرکی مستقل و با ارزش برای دانشآموختههای خود تعریف کند. و در مرحله بعد با تصویب آن مدارج در شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای عرضه به مناصب مختلف اجتماعی، تطبیقات آن را هم تعیین نماید؛ نه اینکه از ابتدا ذیل معادل عناوین دانشگاهی تعریف شود؛ که نه حوزویان آن را قبول داشته باشند و نه دانشگاهیان!
#شورای_عالی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 در راستای تحول اجتهادی حوزههای علمیه
🔹 ۱۵ درس رسمی خارج فقه معاصر:
۱. فقه سرمایهگذاری جسورانه (استارت آپ ها)
۲. بیت کوین و رمز ارزها
۳. ارز بین المللی SDR
۴. ماهیت و احکام پول
۵. بورس و بازار سرمایه
۶. عقود مستحدثه
۷. نظام اقتصادی اسلام
۸. ماهیت شخص حقوقی و احکام آن
۹. نظریات حقوقی در شرایط معاملات
۱۰. قانون و قوه مقننه
۱۱. نظام سیاسی و رهبری
۱۲. حقوق عامه و شهروندی
۱۳. پزشکی و روشهای تعیین جرم
۱۴. شبکههای اجتماعی و پیام رسانها
۱۵. حقوق کودک
🔔 ثبتنام دروس خارج فقه معاصر تا ۲۰ مهرماه تمدید شد
#فقه_معاصر
@Manahejj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نمایی از کتاب #روش_شناسی_اجتهاد
👈 معرفی و توضیحاتی پیرامون محتوای کتاب، توسط حجت الاسلام رحیمی نویسنده این اثر که بزودی در چند شماره کلیپ در کانال فقاهت و تمدن اسلامی، منتشر خواهد شد.
🆔@tahavol_howze
💢 پاسخ مصباحیمقدم به شبهه جنجالی علویبروجردی درباره اقتصاد اسلامی/ هفت حوزه مطالعه اقتصاد اسلامی
🔹 اقتصاد اسلامی به عنوان فلسفه اقتصاد اسلامی و فقهالاقتصاد داریم و وقتی میتوانیم این مکتب را با تبیین مبانی، ارکان، اهداف و سازوکار مشخص کنیم و ارائه کنیم، میشود بگوییم مکتب اقتصاد اسلامی داریم.
🔹 اسلام در آیات و روایات به صورت یکپارچه به ما ارائه نکرده است اما این کار علمای اسلام است و شهید صدر این کار را انجام داده است. درست مثل این است که بگوییم اسلام فلسفه ندارد. فلسفه مال یونان است.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/930114
#اقتصاد_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) تسلیت باد...
🎖 @FOTROSEMALAK
📢 کپی یا انتشار مطالب کانال #فطرس آزاد است و نوعی #صدقه_جاریه میباشد
✅ ضرورت #روششناسی #فقه_تخصصی از منظر استاد مبلغی
🔹آنچه که میتواند فلسفه وجودی فقههای تخصصی را محقق بکند، روششناسی در هر رشته تخصصی است. اگر اسم رشتههای تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایدهای دارد؟ یا اینکه ما فقط دل خوش کنیم رشتههای تخصصی ایجاد کردهایم! وقتی رشتههای تخصصی ایجاد میشود باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم.
🔹البته این به آن معنا نیست که ما مشترکات نداریم. طبعاً فقه عام یک مشترکاتی دارد که بسیار زیاد هستند ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی میشویم، اختصاصات روشی آن رشته هم مهم است و آن است که میتواند یک رشته را رشته علمی بکند. آنی که میتواند فلسفه وجودی یک رشته را محقق بکند و آن را در مسیر کارآمدی و پاسخگویی قرار بدهد و گرنه اگر رشتههای زیادی هم تأسیس کنیم، چهبسا اینها از فقه عام هم عقب میافتد. یعنی همان فقه عام بهتر است. چون فقه عام یک اجتهاد مجرَّب (تجربهشده) خوبی دارد و رشتههای تخصصی وقتی فاقد اجتهاد باشد، تنزل و عقبگرد است و این تجربه چندساله ما هم این را میرساند.
▫️متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44
#روششناسی_فقه_تخصصی
#روششناسی_فقه_اجتماعی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
#آفات_تحصیل_در_حوزه_علمیه
#روش_تحصیل_مطلوب
#چگونگی_تحول_در_حوزه
#عمیق_خوانی_یا_سریع_خوانی
کدام یک مطلوب است؟
آیا عمیق خوانی در همه مطالب علوم پایه اجتهاد لازم است؟
آیا با فراوانی نیازهای روز و فرصت اندک طلاب حوزه علمیه این نوع روش تحصیل پاسخگو هست؟
✅مباحث علوم باید ضریب گذاری شده
و اولویت بندی شوند
تا مشخص شود کدام مطالب در سطح گذرا کفایت می کند و کدام مباحث باید عمیق خوانده شود.🙏
✅همانگونه که سطحی نگری و سطحی زدگی در آموزش آفت است
عمق زدگی در آموزش نیز آفت است.
📒طبق اظهارات برخی اساتید برخی از مطالب علوم، زوائد هستند و برخی دیگر نقائص (کم بحث شده است باید بیشتر مطلب داشته باشد)
✅علوم پایه نیاز به پالایش دارد 👇
حذف زوائد و فربه سازی نقائص 👉💪
🎁چند نمونه از مباحث کاربردی که باید فربه شود:
در علم اصول فقه مباحث مانند:
• مجمل و مبین
• دلیل عقلی (مستقلات عقلیه)
• اصول لفظیه
انصرافمانع از تمسک به اطلاق 🤣چند نمونه از مباحث زوائد که کاربردی نیست و باید یا تقلیل داده شود و یا حذف شود: مثلا در رسائل استاد علیدوست قائل اند: "به راحتی ثلث رسائل را میتوان حذف نمود" 🔍اگر رویکرد کاربردی داشته باشیم سخن دور از انصاف نیست چون مثلا در بحث برائت حدود ۹۰ صفحه از ادله اثبات برائت و پاسخ به احتیاطی ها سخن می رود (هر چند در لابلای مطالب و نقد و بررسی ها نکات کاربردی مانند مورد اصاله البرائه و برخی موانع (مثلا جایی که اصل موضوعی باشد نوبت به اصل حکمی نمی رسد) و آسیبها بدست می آید. ایشان در آخر ج ۲ به شرط اجرای اصاله البرائه می پردازند.) در حالیکه آنچه مهم است چگونگی بکارگیری این اصل کاربردی است⁉️👇 مباحثی از قبیل : 1⃣ شرایط بصورت کامل 2⃣ موانع اجرای آن بصورت کامل 3⃣ آسیبهای اجرا و تطبیقات اشتباه 4⃣ مورد و مجری 🌏✅@karvarzi_eghtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله مباحثی پیرامون «کتاب روش شناسی اجتهاد» توسط نویسنده کتاب، حجت الاسلام رحیمی
🌐 در کانال فقاهت و تمدن اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/2515599408Cf94803bd44
🆔 @tahavol_howze
آیین رونمایی از کتاب
«نقل به معنا»
🗓 چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹
🕰 ساعت۱۵
📌 به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی، از طریق لایو اینستاگرام همراه ما باشید.
🆔 @tahavol_howze
کارورزی اجتهاد تمدنی
#آفات_تحصیل_در_حوزه_علمیه #روش_تحصیل_مطلوب #چگونگی_تحول_در_حوزه #عمیق_خوانی_یا_سریع_خوانی کدام یک
🌷طلاب پژوهشگران اساتید محترم مخالفا و موافقا
میتوانند نظرات ارزشمند خود را درباره موضوع سریع خوانی یا عمیق خوانی
به شخصی بنده بفرستند
در صورت تمامیت در کانال ارائه خواهد شد.🎁💐🙏
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلیترین اهرم برای شکلگیری تمدن نوین اسلامی/ مرکز ثقل اجتهاد تمدنی، احکام وضعی است
✔️ استاد عبدالحمید واسطی، در دوازدهمین نشست هماندیشی فقه حکومتی مطرح کرد🔻
🔹 ما ۵۰ کلان سیستم داریم که اینها حداقلهای لازم برای شکلگیری یک تمدن است. نمیتوانید چیزی از اینها را حذف کنید. کلمه «حداقل» مهم است.
🔹 مهمترین و اصلیترین اهرم برای شکلگیری علوم انسانی-اسلامی و تمدن نوین اسلامی این است که دید فرایندی، درک از مقیاس کلان و لمس مقیاس کلان ایجاد شود.
🔹 آنچه در بحث فقه تمدنی بیان میشود ابداً ساختارشکنی ندارد. فقاهت موجود را اشدّ لزوماً میداند. بدون این ممکن نیست. حرفش این است که نیاز به بستههای تکمیلی داریم. این هم بدین معنا نیست که فقاهت کنونی ناقص است.
تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/831199
#فقه_تمدنی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کارورزی اجتهاد تمدنی
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلیترین اهرم برای شکلگیری تمدن نوین اس
🎁👆دقت کنید 👆
اجتهاد تمدنی بدون اجتهاد موجود ممکن نیست👇
اجتهاد موجود بدون مهارت ورزی در قواعد علوم پایه ممکن نیست
⬇️نتیجه⬇️
کتابها و درسهای پایه را بخصوص در سطح یک حوزه دقیق و کاربردی بخوانید👌
درس خواندن بدون رویکرد کاربردی عمر ضایع کردن است😭
🌏📣@karvarzi_eghtehad
#هفته_تحول #متد_اجتهاد
🔔 ضروری است در مقدمات اجتهاد به همان هایی اکتفا کرد که مقدمه واقعی استنباط است به گونه ای که اگر آن مقدمه نباشد، نظام استنباط مختل می شود.
🔻 اما اشتغال به چیزی که دخالتی در استنباط ندارد ضایع کردن عمر و انحراف از هدف است.
⬅️ اگر خوف اطاله کلام نبود مسائلی را برمی شمردم که اصولیون قدیما و جدیدا حول آن بحث کرده اند در حالی که جریان استنباط به هیچ کدام از آنها متوقف نبوده است.
📚تهذیب الاصول، ج3، ص571
🆔@tahavol_howze
کارورزی اجتهاد تمدنی
#هفته_تحول #متد_اجتهاد 🔔 ضروری است در مقدمات اجتهاد به همان هایی اکتفا کرد که مقدمه واقعی استنبا
✅پاکسازی و تهذیب قواعد اصول لازمه اجتهاد در این دوران است.
🔆لینک دروس
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_انصاری ره
جلسه ۱
https://s16.picofile.com/file/8414386142/MAKTAB1.mp3.html
جلسه ۲
https://s17.picofile.com/file/8414386176/MAKTAB2.mp3.html
جلسه ۳
https://s16.picofile.com/file/8414386200/MAKTAB3.mp3.html
جلسه ۴
https://s16.picofile.com/file/8414386226/MAKTAB4.mp3.html
جلسه ۵
https://s16.picofile.com/file/8414386268/MAKTAB5.mp3.html
جلسه ۶
https://s17.picofile.com/file/8414386292/MAKTAB6.mp3.html
جلسه ۷
https://s17.picofile.com/file/8414386334/MAKTAB7.mp3.html
جلسه ۸
https://s17.picofile.com/file/8414386368/MAKTAB8.mp3.html
جلسه ۹
https://s17.picofile.com/file/8414386376/MAKTAB9.mp3.html
جلسه ۱۰
https://s16.picofile.com/file/8414386400/MAKTAB10.mp3.html
جلسه ۱۱
https://s17.picofile.com/file/8414386418/MAKTAB11.mp3.html
جلسه ۱۲
https://s17.picofile.com/file/8414386434/MAKTAB12.mp3.html
جلسه ۱۳
https://s17.picofile.com/file/8414386450/MAKTAB13.mp3.html
جلسه ۱۴
https://s16.picofile.com/file/8414386468/MAKTAB14.mp3.html
جلسه ۱۵
https://s16.picofile.com/file/8414386476/MAKTAB15.mp3.html
جلسه ۱۶
https://s16.picofile.com/file/8414386500/MAKTAB16.mp3.html
جلسه ۱۷
https://s17.picofile.com/file/8414386518/MAKTAB17.mp3.html
جلسه ۱۸
https://s17.picofile.com/file/8414386526/MAKTAB18.mp3.html
جلسه ۱۹
https://s16.picofile.com/file/8414386534/MAKTAB19.mp3.html
جلسه ۲۰
https://s16.picofile.com/file/8414386550/MAKTAB20.mp3.html
جلسه ۲۱
https://s17.picofile.com/file/8414386918/MAKTAB21.mp3.html
جلسه ۲۲
https://s17.picofile.com/file/8414386934/MAKTAB22.mp3.html
جلسه ۲۳
https://s17.picofile.com/file/8414386942/MAKTAB23.mp3.html
جلسه ۲۴
https://s17.picofile.com/file/8414386950/MAKTAB24.mp3.html
جلسه ۲۵
https://s16.picofile.com/file/8414386976/MAKTAB25.mp3.html
جلسه ۲۶
https://s17.picofile.com/file/8414386992/MAKTAB26.mp3.html
جلسه ۲۷
https://s16.picofile.com/file/8414387000/MAKTAB27.mp3.html
جلسه ۲۸
https://s16.picofile.com/file/8414387026/MAKTAB28.mp3.html
جلسه 29
https://s16.picofile.com/file/8414387826/MAKTAB29.mp3.html
جلسه ۲۹ (1)
https://s16.picofile.com/file/8414387068/MAKTAB29_1_.mp3.html
جلسه ۳۰
https://s16.picofile.com/file/8414387084/MAKTAB30.mp3.html
جلسه ۳۱
https://s17.picofile.com/file/8414387100/MAKTAB31.mp3.html
جلسه ۳۲
https://s17.picofile.com/file/8414387118/MAKTAB32.mp3.html
جلسه ۳۳
https://s17.picofile.com/file/8414387142/MAKTAB33.mp3.html
جلسه ۳۴
https://s16.picofile.com/file/8414387150/MAKTAB34.mp3.html
جلسه ۳۵
https://s16.picofile.com/file/8414387184/MAKTAB35.mp3.html
جلسه ۳۶
https://s17.picofile.com/file/8414387192/MAKTAB36.mp3.html
جلسه ۳۷
https://s16.picofile.com/file/8414387226/MAKTAB37.mp3.html
جلسه ۳۸
https://s16.picofile.com/file/8414387234/MAKTAB38.mp3.html
جلسه ۳۹
https://s16.picofile.com/file/8414387242/MAKTAB39.mp3.html
@salmanraoofi
✅ استاد #مبلغی: همه #امیدها و #نگاهها باید معطوف به #روششناسی اجتهاد باشد
🔹اگر #روششناسی اجتهاد شکل بگیرد، به دنبال آن مکتبشناسی هم شکل بگیرد و #جامعهشناسی و مسائل مستحدثه و موضوعات جدیدشناسی هم پا بگیرد، فقهی #بسیار_توانمند، قوی، دارای قدرت هماوردی با حقوق و فضادهنده به ابتکارات و #ابداعات ایجاد خواهد شد و راهی که باید صد سال طی شود تا پژوهشگری همانند #شیخ_انصاری بیاید، این راه #سریعتر و پویاتر و جوابگوتر طی خواهد شد.
🔹بنابراین همه #امیدها و #نگاهها باید معطوف به #روششناسی اجتهاد باشد که کاری بسیار مهم است ... روششناسی دفاع از اصالتهای فقهی و انتزاع و استخراج گوهرهای این فقه اصیل متناسب با عصر است.
🔹بر خلاف غیرنوابغ که به صورت #فلهای اجتهاد میکنند، #نوابغ طبق #روش کار میکنند که اگر علم معطوف به روش و روششناسی شکل بگیرد، همان نوابغ #دوچندان میشوند و فعالیت اجتهادی و خروجیهای اجتهادی آنها درصد بالاتر و کیفیت بیشتری پیدا میکند، #روششناسی امروز #ضرورت_حوزههای ما است.
▫️متن کامل در وب روشنا:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/71
🔸یادداشت مرتبط:
➕استاد #علیدوست: باید روششناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/519
➕استاد سید منذر #حکیم: با روششناسی اجتهاد اکثر طلاب مجتهد میشوند
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/317
➕استاد #مروی: با روش شناسی اجتهاد, طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو میافتد
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/239
#دانش_استراتژیک
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#وبینار
#کارگاه
🖇سلسله وبینارهای
✅( تاثیرگذاری علوم ادبی در فقاهت و فرآیند اجتهاد)
⏱به مناسبت #هفته_پژوهش
🎙با ارائه ی حجةالاسلام سیدحسن رفعتی زاده ( پژوهشگر و استاد حوزه ) برگزار می شود.
📱شرکت برای عموم طلاب محترم بلامانع است.
1️⃣جلسه اول:
سه شنبه ۹۹/۹/۲۵
2️⃣جلسه دوم:
چهار شنبه ۹۹/۹/۲۶
⏱ساعت شروع :12
مدت زمان هر وبینار 30دقیقه
یک ربع قبل شروع وبینار امکان حضور در وبینار می باشد.
🌐به صورت آنلاین در سامانه LMS2 به آدرس زیر 👇👇👇
https://abolfazl.lms2.hozehkh.com/ws/pajuhesh
📚#با_ما_همراه_باشید
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
💻پژوهش مدرسه مجتمع حضرت ابی الفضل علیه السلام
@pajuheshmojtama
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
✅ #فهرست بخشی از مباحث کانال روشنا (در حال تکمیل)
📗#چیستی روش شناسی اجتهاد
➕روش شناسی اجتهاد چیست؟ https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/84
➕تفاوت روش شناسی اجتهاد و اصول فقه https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/332
➕- انواع روش شناسی اجتهاد: تعلیمی و تحقیقی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/276
➕ محورهای مهم روش شناسی اجتهاد از منظر استاد علیدوست https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/161
➕ محورهای مهم روش شناسی اجتهاد از منظر استاد مبلغی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/163
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•
📗 #ضرورت روش شناسی اجتهاد
➕استاد علیدوست: باید روششناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/519
➕استاد سید منذر حکیم: با روششناسی اجتهاد اکثر طلاب مجتهد میشوند https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/317
➕استاد مروی: با روش شناسی اجتهاد, طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو میافتد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/239
➕ استاد مبلغی: بدون روششناسی اجتهاد، حوزه دچار خسارت خواهد شد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/366
➕استاد شبزندهدار: فواید روششناسی اجتهاد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/271
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•
📗روش شناسی #مکاسب و شیخ انصاری
➕مکاسب را چگونه باید بخوانیم؟ https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/101
➕ گلایه استاد علیدوست از بیتوجهی برخی مدرسان مکاسب به روش شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/247
➕ روش شناسی شیخ انصاری؛ استاد الهی خراسانی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/404
➕ تدریس روششناختی مکاسب؛ استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/313
➕مکتب شناسی شیخ انصاری؛ استاد رئوفی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/88
➕روش بررسی دلالی شیخ انصاری، مجتبی گلیزاده https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/253
➕ فرایند کلان اجتهاد شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/287
➕ خردهفرایند بررسی لغوی شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/288
➕ملاحظات انتقادی استاد علیدوست بر روش شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/291
➕روش افتراض شیخ انصاری، استاد مبلغی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/312
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•
📗 #فرایند_کلان اجتهاد
➕الگوریتم اجتهاد؛ استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/255
➕فرایند کلان اجتهاد؛ پیشنهادی روشنا https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/158
➕جایگاه اقوال در فرایند کلان اجتهاد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/75
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•
📗#خردهفرایندها ی اجتهاد
➕روش شناسی کاربردی اجتهاد، استاد واعظی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/236
➕روش بررسی دلالی، استاد درایتی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/265
➕روش نرمافزاری کشف اقوال، استاد و اسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/485
➕روش کشف اسباب صدور حدیث، استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/520
➕روش کشف اسباب نزول آیات، استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/550
➕روش بررسی سندی، علی سراج https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/383
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•
📗 روش شناسی #فقه_تخصصی، فقه مسائل مستحدثه، فقه نظام
➕ضرورت روششناسی فقه تخصصی، استاد مبلغی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/416
➕روش شناسی فقه اقتصاد، استاد علیدوست https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/406
➕روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا، استاد علیدوست https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/266
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•
📗روش شناسی #فقیهان
➕تفاوت روش کلان اجتهاد امام خمینی(ره) در عبادات و معاملات https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/338
➕جایگاه بررسی اقوال در روش اجتهاد امام خمینی(ره) https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/344
➕روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنهای، استاد مبلغی (۸ جلسه) https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/256
➕روششناسی اجتهاد استاد شبزندهدار https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/308
➕روششناسی آیت الله بروجردی، استاد مروی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/246
➕خردهفرایند بررسی روایات از منظر آیت الله بروجردی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/316
➕روششناسی صاحبجواهر، استاد عندلیب https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/497
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•
📗 #مکتبشناسی فقهی
➕جدول مقایسه دو مکتب بنیادین فقهی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/326
➕استاد علیدوست: دو مکتب فقهی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/279
➕استاد عشایری: اشتراکات و افتراقات دو مکتب فقهی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/295
➕استاد حکیم: اصطلاح مکتب قم و مکتب نجف باعث سوءفهم میشود https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/321
... (در دست تکمیل)
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅نمونه ای از تاثیرگذاری
قواعد نحوی در فقاهت و فتاوی👇👇
دانشمندان نحو عربی معتقدند:
موصول همراه صله اش
مؤوّل به مشتق است و از این جهت می تواند نعت هم باشد. 👇👇👇
الضعيف #الذي_يحترس من عدوه، أقرب إلى السلامة من القويّ #الذي_ينخدع، أو يستهين. والتأويل: الضعيف #المحترس من عدوه، أقرب إلى السلامة من القوي #المنخدع ... فمعناها معنى المشتق ...
[ النحو الوافي ؛ نویسنده : عباس حسن ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 459]
🤔⁉️✅
اما آیا واقعا در عرف عرب تفاوتی میان موصول و صله اش که فعل باشد (مثل : الذین اشرکوا) با "ال موصوله+وصف" (مثل : المشرکین) نیست؟
اگر بگوییم تفاوتی نیست
از این جهت مشکلی پیش نمی آید که مسیحیان نجس باشند چرا که مسیحیان جزء (الذین یشرکون) هستند 👈 {اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿31﴾ سورة التوبة} و (مشرکون) هم نجس هستند 👈 {إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴿28﴾ سورة التوبة}
و اما اگر تفاوتی باشد
آنگاه از این جهت نمی توانیم مسیحیان را نجس بدانیم.
دوست و پژوهشگر عزیز اقای ملک
با اقتباس از فلسفه لغت آیت الله علیدوست
📣📣@karvarzi_eghtehad
سلام علیکم
🌷قابل توجه عموم طلاب اساتید پژوهشگران عزیز
رفقایی که مطالب مرتبط با تاثیرگذاری
قواعد لغوی صرفی نحوی بلاغی
در فقاهت و فرآیند اجتهاد
دارند
در صورت تمایل به همکاری
امکان بارگذاری مطالب ارزنده شما در کانال بنام نویسنده فراهم است.🙏🎁
فقط نکات ادبی که بیان می شود
✅کاربردی
✅ و مصداقی
✅ و مستدل باشد
✅همراه با ذکر منبع و مثال
✅و با عبارت روان بیان شده باشد.
💢 گزارشی از کرسی نظریهپردازی «محوریه النص القرآنی فی البحث الفقهی»
🔻خالد غفوری الحسنی:
🔸در مقالهای که منتشرشده ثابت کردم مجموع تألیفات امامیه سه برابر مجموع سایر مذاهب است، در بحث مستندی نیز با عدد، میزان عنایت فقهای امامیه به قرآن در مقایسه با سایر مذاهب را نشان دادیم.
🔸نمیخواهیم چیزی از اصول حذف کنیم بلکه قصد است مرجعیت قرآن در حد موعظه و نصیحت نشود و به عنوان چند بند در علم اصول نسبت به مرجعیت قرآن اضافه شود بنابراین باید در نظر گرفت چگونه از این ظرفیت و منبعیت استفاده کنیم.
🔸اگر فرایند تفسیر بر پایه روشهای اصولی بنیان نهاده شود، تغییر بزرگی در مسیر این فرآیند و نتایج آن ایجاد خواهد کرد و انعطاف نوعی در آثار تفسیری ایجاد خواهد کرد.
👈 گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/059719
🆔https://eitaa.com/ijtihad
📚واکاوی ۳۹ اثر شیخ انصاری برای تدوین مبانی اصولی شیخ اعظم
✔️چاپ دوم کتاب «مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری» با تصحیح و اضافات که مشتمل بر ۱۵ فصل و ۲۵۹ عنوان و با مطالعه خط به خط همه کتب شیخ انصاری تدوین شده است، توسط انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به زیور طبع آراسته شد.
🔸روشن شدن زوایای مختلف تکتک مسائل اصولی؛ کشف تناقضهای محتمل در کلمات شیخ انصاری که در برخی از این موارد، انسان را برای درک وجه جمع بین کلمات ایشان به تکاپو میاندازد و روشن شدن مبانی شیخ که مقصود و مراد وی را در بسیاری از موارد در مکاسب و غیر آن تبیین میکند؛ برخی از فواید این پژوهش است.
🔸کتاب در پانزده فصل به نگارش درآمده است؛ «فصل اول: ظواهر»، «فصل دوم: عرف»، «فصل سوم: مفاهیم»، «فصل چهارم: عام و خاص»، «فصل پنجم: مطلق و مقید»، «فصل ششم: اجماع و شهرت»، «فصل هفتم: علت و حکمت»، «فصل هشتم: عقل»، «فصل نهم: سیره»، «فصل دهم: سنت»، «فصل یازدهم: جبر و وهن»، «فصل دوازدهم: انسداد»، «فصل سیزدهم: اصول عملیه»، «فصل چهاردهم: تعارض»، «فصل پانزدهم» ملاکات و خاتمه در معنای و الانصاف».
👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/453293
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا آیاتالاحکام به ۵۰۰ آیه محدود میشود؟
✔️حجتالاسلام محسن قمرزاده، مدیر گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)🔻
🔹اکثریت علما، آیاتالاحکام و فقه القرآن را یک عنوان گرفتهاند، در حالی که این دو با هم تفاوت دارند و نیازمند اصطلاحشناسی است. آیات احکام آیاتی قسیم آیات عقاید، قصص و اخلاق هستند، آیات الاحکام آیاتی هستند که به هر نحوی حکم شرعی داشته باشند ولو اینکه سیاق یاری نکند. الان بحث بر سر این است که آیا آیات قصص و اخلاقی و … قرآن هم میتواند حکم فقهی به ما بدهد یا خیر؟
🔸برخی بیش از ۱۳۰۰ آیه علمی شمارش کردهاند و این جای سؤال است که چگونه آیات فقهی را منحصر به ۵۰۰ آیه میکنیم؟ اگر دایره فقهالقرآن را فقط به احکام عملی منحصر نکرده، بلکه به سمت احکام اعتقادی قلبی و جوانحی ببریم، آیات زیادی خواهیم داشت که احکام شرعی مانند حرمت شرک و حرمت سوء ظن به خداوند را به ما میدهد یا در مورد موضوعاتی مانند وجوب توبه، حرمت دروغ و غیبت و سایر احکام اخلاقی، کار کمتری صورت گرفته است.
🔹در بحثهای فقهالقرآن تنها یک تخصص لازم نیست، بلکه محقق فقهالقرآن باید تمام شرایط یک فقیه را داشته باشد. محقق فقهالقرآنی هم باید با حیطه فقهی و هم تفسیری آشنایی تخصصی داشته باشد تا به سمت یکی غش نکند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/998920
🆔https://eitaa.com/ijtihad
مطالبه از حوزه .mp3
12.82M
🎧 قطعۀ صوتی | مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای 《استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیتهای جدید و چالشهای جدید》۱۳۹۹/۱۲/۴
💥 مفاهیم معرفتی اسلام باید جنبهی عملیّاتی و ترجمهی عملیّاتی پیدا کند.
💥 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بینالمللی مواجه خواهد شد، با #چالشهای_جدید مواجه خواهد شد، با #وضعیّتهای_جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه #عقبهی_فکریِ تغذیهکنندهی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبهی فکریای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید #مفاهیم_جدید مطرح بشود.
این مفاهیم جدید از بیرون نمیآید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود.
البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث کردن دربارهی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند.
🔗 متن کامل:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47396
🔗 گزیده:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3642
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
📱 http://instagram.com/khabarehowzeh
#بلاغت و #اجتهاد
✅🌷📒علم بلاغت از علومى است که گفته مى شود دانستن آن در استنباط احکام فقهى لازم است.
علاّمه وحید بهبهانى در الفوائد الحائریة گفته است که: «سیّد مرتضى، شهید ثانى و شیخ احمد بن متوّج بحرانى، علم معانى و بیان را از شرایط اجتهاد شمرده اند، بلکه شیخ احمد و شهید ثانى علم بدیع را نیز از شرایط اجتهاد مى دانند
این گروه استدلال مى کنند که یکى از مرجّحات در باب تعارض بین دو خبر، بلاغت و فصاحت است؛ یعنى اگر دو خبر متعارض از همه جهات با هم متساوى بودند، آن خبرى که بلیغ تر و فصیح تر باشد مقّدم است، و بدیهى است که دانش این مطلب متوقّف است بر آگاهى از علم معانى و بیان و بدیع
💎مراحل بلیغ سازی کلام
طبق مدل ۴ بعدی پیشنهادی مدیر کانال
(که با ساختار متون درسی حوزه در بلاغت متفاوت است)
از ۴ مرحله تشکیل شده است.📕
📣🌷ناگفته نماند گروه پیشگامان مدینه فاضله تا کنون الگوریتمی برای تجزیه و تحلیل روایات با ابزارهای بلاغی تهیه نموده است.
(این ابزارها مربوط به مرحله چهارم از مراحل فوق الذکر است)
👌قابل توجه علاقمندان به این رویکرد تخصصی
تا کنون
✅حدود ۱۸۵ ابزار پردازش لفظ و معنی در علم معانی
✅۵۴ ابزار جذاب سازی سخن (آرایه های ادبی بدیع)
✅۵ ابزار شفاف سازی سخن (علم بیان)
مجموعا حدود ۲۴۵ ابزار پردازش لفظ و معنی شناسایی شده است.🙏💐
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
استاد علیدوست.mp3
418.8K
✅ استاد #علیدوست:
🔹نکات روشی را #خیلی #قدر بدانید فضلا
چون خاصیتش این است که متد و #منهج میدهد به فقیه
دیگر نیاز نیست #چهل_سال آدم برود درس و آخرش هم #فقیه نشود، #مجتهد نشود
نکات روشی تربیت میکند
و لذا خیلی جاها به درد میخورد، خیلی جاها، حتی غیر فقه.
▫️(درس خارج اصول، ۱۳۹۹/۱۲/۱۷)
▫️با سپاس از: حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر حسنزاده
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad