📍رهبر معظم انقلاب حفظه الله:
《یکی از نیازهای مهم در شرائط کنونی «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامهریزی بلند مدت، دقیق و زمانبندی بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است》
❇️در همین راستا، کتاب «برنامه راهبردی تحول در نظام آموزشی حوزه» توسط حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحمید واسطی تألیف شدهاست.
🔸البته این نوشتار قبلاً در ضمیمه کتاب «راهنمای تحصیل درحوزههای علمیه» به چاپ رسیده بود، اما حالا به صورت مستقل منتشر شدهاست.
🔹در این کتاب، وضعیّت موجود و وضعیّت مطلوبِ محورهای آموزش، تحقیقات، تبلیغ، مدیریّت، فضای عمومی طلّاب، فضای عمومی جامعه و فرهنگ حاکم بر زندگی طلاب، به صورت کلیدواژه توصیف شدهاند و راهبرد کلانِ ایجاد تحوّل و حرکت از وضعیّت موجود به وضعیّت مطلوب ارائه شدهاست.
💠از نظر مؤلف، نقطه مرکزی در وضعیّت موجود، کاربردی نبودن فعالیّتهای طلاّب و نقطه مرکزی در وضعیّت مطلوب، تولید کیفیّت در فعالیّتهای طلّاب معرفی شدهاست و راهبرد مرکزی برای این تحوّل هم مهارتمحوری در کلّیّه فعالیتهاست.
📗«برنامه راهبردی تحول در نظام آموزشی حوزه»، تألیف عبدالحمید واسطی، در 128 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 28000 تومان، بهتازگی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل روانه بازار شدهاست.
@kashkoolfn
🔺کتاب درسنامه حوزه علمیه تمدنساز🔺
❇️حوزه علمیه و روحانیت و در راس، حوزه قم، شما هستید که میخواهيد بنای شامخ تمدن اسلامی را بالا ببرید و استوار کنید، چراغ هدایت اسلام را در مناره بلند نظام اسلامی به درخشش درآورید و انسانها را هدایت کنید یعنی کاری که همه پیغمبران برای آن آمدند و آنها را به صراط مستقیم الهی و جاده اصلی الهی (سبیل اعظم و صراط اقوم) نزدیک کنید. حوزه با این چالش ها مواجه است، با این هدف حرکت میکند، حال شما ببینید:
🔸حوزه علمیه چگونه باید باشد؟
🔸 و چه کار باید بکند؟
🔸واجبات این حوزه چیست؟
( بیانات مقام معظم رهبری در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه۱۳۷۹/۷/۱۴)
✅فرمول تغییر:
📍۱. در: بررسی هویت حوزه و جایگاه آن در تمدن سازی
📍۲. از: نگاه خرد و منفعل به دین و در نتیجه خروج دین از حیطه مدیریت جامعه و معادلات تمدنی (جایگزینی تمدن سکولار)
📍۳. به: نگاه کلان و تمدن سازانه دین حوزه علمیه
📍۴. با: اثبات ظرفیت تمدنی دین اسلام و توانمندی حوزه در فعال سازی این ظرفیت
📍۵. برای:
💠۱. آگاه سازی طلاب نسبت به ظرفیت تمدنی گزارههای دین
💠۲. ایجاد دغدغه و نیاز در طلاب برای تحصیل و تحقیق در مقیاس تمدنی
💠۳. فعالسازی مطالبه و تولید سیستم ها و مدل های زندگی بر اساس نگرش، قانون و فرهنگ اسلام
💠۴. فعال سازی حوزه علمیه در تحقق تمدن نوین اسلامی
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍توضیحی در رابطه با کتاب درسنامه حوزه علمیه تمدن ساز حجت الاسلام والمسلمین عبد المجید اسماعیلی
@kashkoolfn
🔺تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی (تحول مثبت)🔺
❇️ مولف: استاد علی مومنی
🔸 تنظیم و نگارش: سید مجتبی موسوی محمد امین مومنی
🔰بخشی از کتاب:
📍رمز موفقیت حوزه شیعه نه قدرت حاکمان و سلاطین که اخلاص و خاکساری عالمان پرهیزگاری بوده و هست که قصدی جز نشر افکار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نداشته و ندارند.
💠افزون بر این، روش و منش علم آموزی این بزرگواران بود که مایه چنین برکتی گشته است.
✅ به اعتقاد ما حوزه شیعی اگر بخواهد در بلندای قله افتخارات اعلام سلف صالح برای احسا و نشر افکار اهل بیت، باقی بماند چاره ای جز تبعیت از همان روش ندارد.
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چه قدر با مسئله ی توحید آشنا هستید؟
چه قدر با آن انس دارید؟ آیا اصلا چیزی از #تمدن_توحیدی و توحید در تمدن شنیده اید؟ اصلا تمدن توحیدی چیست و ثمره اش چیست؟🤔
☝️با بنیادی ترین، حساس ترین، علمی ترین، عملیاتی ترین، دشمن تراش ترین و در عین حال کوبنده ترین و البته ضروری ترین مفهوم زندگیتان آشنا شوید.
🔸چیزی که در پرتو آن، همه ی مشکلات زندگی فردی و اجتماعی انسان(ها) حل می شود. یا به عبارتی دقیق تر، تنها راه حل مشکلات و بن بست ها.
🎙رهبر معظم انقلاب
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
❓چه قدر با مسئله ی توحید آشنا هستید؟ چه قدر با آن انس دارید؟ آیا اصلا چیزی از #تمدن_توحیدی و توحید د
📘«سلوک توحیدی» راهنمای کاربردی حرکت به سوی خدا
✍️ اثری بسیار ویژه از استاد وکیلی از مجموعه «سلوک، اخلاق و تربیت»
▫️«راهنمای عملی سلوک توحیدی» کتابی است با زبان روان و مناسب عموم افراد جامعه، برای سفر به سمت خدا یا همان سلوکالیالله که به قلم حضرت استاد وکیلی(نویسنده، پژوهشگر و استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهدمقدس) در ۳۶۸ صفحه به رشته تحریر در آمده است.
▫️در این اثر به بیان دستورات کلی برای حرکت به سمت خدا و عرفان عملی اکتفا نگردیده و محتوای آن بهشکل کاملاً کاربردی ارائه شده است.
▫️ویژگی دیگر این کتاب ارزشمند، محوریت «توحید» در آن است. یعنی همان گوهری که وجه تمایز مکتب عرفان از دیگر مکاتب تربیتی الهی و غیرالهی است. همچنین دقّت زیادی صرف شده تا مطالب کتاب متقن و بر اساس آیات و روایات و کلمات بزرگان اهل معرفت و راه رفتگان وادی توحید تنظیم گردد و از تعالیم بیاساس و مندرآوردی خالی باشد.
🔴این کتاب در زمینه ارائه کاربردی سلوک الی الله با زبان روان نمونه ای ندارد
4_6044212393674803906.pdf
1.14M
📣 باتوجه به درخواست عزیزان همراه، فهرست و مقدمه 📚 کتاب ارزشمند سلوک توحیدی بدین وسیله منتشر گردید
@ostad_vakili
سلوک توحیدی (1). استاد وکیلی.mp3
26.54M
🕯شرحی گذرا بر کتاب سلوک توحیدی
🎙حضرت استاد حاج شیخ محمد حسن وکیلی
@ostad_vakili | towhid.org
VideoLite_1657098579809.mp3
2.24M
📍سخنی بسیار دقیق از شهید حسن باقری رضوان الله علیه
🔸 نحوه رسیدن به قابلیت بالا و اعجاب انگیز در کارها
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍عشق به اسلام و انقلاب
🔸شهید حسن باقری رضوان الله علیه
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیهالسّلام
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
📍السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیهالسّلام @kashkoolfn
🔸تنبیه: البته نگاه عمیقتر این هست که امام حسین علیهالسّلام اصلا دل به دنیا نبسته بوده است که حالا بگوئیم: حسین هم دل از دنیا برید لذا شاید بتوان چند توجیه برای چنین سخنانی داشت:
📍۱. بیان کاملا عامیانه است و معمولا این طور سخن گفته میشود چون عوام بهتر ارتباط میگیرند.
📍۲. اشاره دارد به اینکه کسانی که دل به دنیا بستند وارد وادی عشق نخواهند شد و در این عبارت مذمت دیگران و مدح اباعبدالله علیه السلام وجود دارد.
📍۳. یعنی دل از کلی وعده و وعید و ... که داده بودند برید و آنچه خداوند متعال میخواست را برگزید.
@kashkoolfn
🔻🔻مباحث کتاب:
🔹بررسی دقیق مصادر سماع «قرآن. حدیث. شعر»
🔹بررسی اعتبار یا عدم اعتبار قرائات مختلفة
🔹ادله عدم حجیت قرائات
🔹بیان وجه و ریشه یابی عدم إستشهاد نحات قدامی به حدیث
🔹ادله جوازِ استشهاد به حدیث
🔹معنای قیاس و بیان اقسام قیاس
🔹تطبیق اقسام قیاس بر وجهی بدیع
🔹بیان اصول لفظیه
🔹کیفیت استنباط بر اساس اصول لفظیه
🔹بررسی نظریة عامل و ابداع نوع جدیدی از عامل و تطبیق بدیع آن بر آیات
🔹بیان ادله متعدد بر ردّ تضمین نحوی
🔹بیان ادله متعدد بر منع ترادف
🔹بیان ادله متعدد بر منع جواز نیابت در باب حروف جر
🔹بیان ملاکات بدیع در فهم معنای حروف
🔹بیان اصول وملاکات اسلوبیّة در فهم اسلوب بیانی قرآن
و....
🔻کانال: الایضاح في اصول النحو
تدریس کتاب شریف «الایضاح في اصول النحو»
https://eitaa.com/alizah
فقه ج ۱.m4a
34.63M
❇️ مقدمه (۱) معرفی شهیدین ره و آثار فقهی و اصولی ایشان
✅ اشاره به عظمت فقهی شهیدین ره
✅ موازنه فقهی بین شهید اول و شهید ثانی
✅ معرفی آثار اصولی شهید اول ره
✅ معرفی آثار فقهی شهید اول ره
✅ آثار شهید ثانی ره
📍استاد احمدی شیرازی
@kashkoolfn
فقه ج ۲.m4a
35.42M
❇️ مقدمه (۲) تبیین متد کلی اجتهاد در معاملات
✅ تقسیم ابواب فقه از دیدگاه شهید اول ره در ذکری
✅ چهار اصطلاح برای واژه معاملات
✅ تاسیسی و امضایی بودن احکام و نقش آن در متد استنباط
✅ سامان بخشی شارع به معاملات عرفیه و صورت های مختلف آن
📍استاد احمدی شیرازی
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
❇️ مقدمه (۱) معرفی شهیدین ره و آثار فقهی و اصولی ایشان ✅ اشاره به عظمت فقهی شهیدین ره ✅ موازنه فقهی
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت همراهان عزیز
به تازگی با درخواست یکی از مدارس علمیه قم تدریس درس فقه، شرح لمعه از کتاب الاجاره آغاز شده است که اصوات آن به مرور بارگذاری می شود ان شا الله.👇👇👇
"کانال رسمی بارگزاری دروس استاد احمدی"
چنانچه سوال، نقد یا دیدگاهی پیرامون مطالب در نظر دارید، صمیمانه درخدمتیم@hamidbadi
لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة⚫
#سلامبرمحرم #سلامبرحسین
✍نظام رشتی رو خواب دیدن پرسیدن چی به درد عالم آخرت می خوره ؟؟؟
📍۱. امام حسین
📍۲. تقوا
@kashkoolfn
«وقتی که ماه باجلال و شکوه محرّم رسید، نباید با قصه مجالس اباعبدالله علیه السلام را اداره کرد، بلکه باید راز و رمز نهضت حسینی که حقمدار و حقمحور بود را بیان کرد، باید مسئله امر به معروف، نهی از منکر، حقمداری، حقمحوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از کذب، گرایش به صدق، را تبیین کرد.»
_ آیت الله #جوادی_آملی
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | قربان آن دل...
◾️ رهبر انقلاب:
امام صادق (علیه السّلام) ازراوی سؤال میکنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ مینشینید دُورهم، صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم؛ یعنی همین مجموعهی هیئات. بعد حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ من دوست میدارم این مجالس را.
قربان آن دل! [میفرماید] مجالس شما را دوست میدارم. اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها و اَحیوا اَمرَنا؛ مسئلهی ما را زنده نگه دارید. ۱۴۰۰/۱۱/۳
هدایت شده از ألنکت الأدبیة والٱصولیة
♨️پرس و پاسخ ادبی
💠در تفسیر تبیان و مجمع در ذیل ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکة وقتی احتمال غیر زائده بودن ( یعنی طبیعتا سببیه) را مطرح می کنند و اینکه اصل غیر زائده بودن است ظاهرا با اشکالی مقدر روبرو می شوند:
که لاتلقوا ( القاء) باب افعال است و نیازی به تعدیه با حرف باء را ندارد،آنگاه برای توجیه غیر زايده بودن و دفع خود به خود آن اشکال می گویند:
💠این احتمال با دو وجه قابل تقریر است :
احدهما: ان کان الفعل متعد اذا کنی عنه أو قدر علی المصدر دخلته الباء کقولک ضربته ثم تکنی عنه فتقول فعلت به و الاخر( = ظاهرا مثال برای اذا قدر علی المصدر ):أن تقول أوقعت الضرب به فجاء علی اصل الافعال المتعدیه.
الوجه الاخر :انه لما کان معناه لاتهلکواانفسکم بایدیکم فدخلت الباء لیدل علی هذا المعنی و هو خلاف اهلاک نفسه بید غیره.
💠پرسش من به طور خاص، وجه و حکمت نیاز باب افعال و هر فعل متعدی در آن دو مورد، به باء است؟
@alnokat
هدایت شده از ألنکت الأدبیة والٱصولیة
AUD-20220821-WA0006.mp3
5.25M
پاسخ از جانب استاد شیخ مصطفی سلیمانیان زید عزّه
@alnokat
هدایت شده از اجتهاد
💢مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم!/ این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد
✔️ استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔻ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم! و من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. ما از آقایان خواهش کردیم و گفتیم این طرح را بهصورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنید و ثمرهاش را ملاحظه نمایید. اما نمیدانم نظرشان تغییر کرده یا نه؟
🔸امروز محور فقه و اصول ما این سه کتاب مکاسب و رسائل و کفایه است، اگر ما اینها را تقطیع کنیم؛
🔹اولاً کسی که بخشی از یک کتابی را میخواند بخش دیگر را نخواهد خواند، البته آقایان میگویند ما نگفتیم نخوانند، خودشان بخوانند و ما سؤال امتحانی نمیدهیم!
🔹ثانیاً؛ وقتی تقطیع شد شما چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در میآورید، چطور میتوانید بفهمید روش اجتهادی مرحوم امام و آقای خوئی یا دیگران با شیخ متفاوت است و طلبه تا روش اجتهادی به دستش نیاید نمیتواند فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست میآورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی، شهیدین مقایسه میکند و یکی را انتخاب میکند. اما اگر تقطیع شد نمیشود روش اجتهادی را به دست آورد.
🔹ثالثاً اگر تقطیع شد ارتباط طلبه و استاد با تمام این حواشی که در کنار این کتابها وجود دارد قطع میشود و به تعبیر بعضی از اساتید معظم، موجب قطع ارتباط با تراث میشود.
🔹رابعا اشکال اساسیتر اینکه شما بهعنوان مثال در مکاسب محرمه چهار روایت اول که روایت تحف العقول و بقیه روایات است را حذف کردهاید. طلبه که این را نمیخواند و استاد هم اگر اینها را درس ندهد، جا بجا مرحوم شیخ انصاری در صفحه به صفحه مکاسب به فقرهای از فقرات این روایات استدلال کرده، حالا مرحوم آقای خوئی سندش را قبول ندارند اما بزرگانی مثل خود شیخ انصاری و مرحوم نائینی و مرحوم یزدی در حاشیه مکاسب به این روایات استدلال کردهاند.
🔸مرحوم سیدمحمد کاظم میگوید ۱۲ قاعدهی فقهی از روایت تحف العقول استفاده میشود، بعد ما بیاییم این روایت را حذف کنیم و بگوییم خود طلبه مطالعه کند؟! طلبه که مطالعه نمیکند، استاد هم وقتی میبیند این قسمت را نباید درس بگوید نمیفهمد چطور میتواند در بقیهی مکاسب این بحث و مباحث را ادامه بدهد.
🔺به عنوان یک وظیفه شرعی عرض میکنم که کار بسیار خطرناکی میکنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر میکنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟
👈 ادامه سخنان مهم استاد فاضل لنکرانی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n39900
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅حضرت آیت الله جوادی آملی: طلاب با استعداد نباید جذب مراکز غیر حوزوی شوند
🔹حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند:
طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!