eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
3هزار دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
〽️ چند اتفاق که من را تکان داد! ⚠️ چند چیز در زندگی مرا تکان داده است. از جمله اینکه شنیدم طلبه ای از استادش نقل می کرد که: یک بار در داشتم از جلوی نماز یک نفر رد می شدم که دستش را جلو آورد و محکم مانع من شد! نکته اینکه عبور از جلوی نمازگزار را گرچه مبطل نماز نمی دانند ولی تنقیص در آن می دانند. 😳 آن استاد هم در نماز بعد با چند نفر هماهنگ کرده بود بنحوی که راه را طوری ببندند که عبور آن شخص الزاما از جلوی نماز ایشان باشد. بعد هم چنان با دست به سینه آن فرد زده بود که جبران شود!! 😥 یکبار ایام نهم ربیع با دوستان از خیابانی می گذشتیم که یک دوست مشترک ما را با اصرار به داخل خانه برد. در خانه جشنی بر پا بود و مداحی بی ادب در حال خواندن! 😔 اشعاری را درباره حضرت زهرا سلام الله علیها و امام علی علیه السلام می خواند و لابلای آنها هم فحش های رکیکی را می آورد که حضار هم باید تکرار می کردند! حالم بد شد! ❌ واقعا تکان خوردم! که چطور می شود از سیره اخلاقی ائمه اطهار علیهم السلام چنین فهمی و چنان رفتارهایی بیرون بیاید؟ آیا تامل در ریشه های رسیدن به چنین خروجی هایی ضروری نیست!؟ 📍 @komeilialireza
⛔️ آیا گروه طالبان تروریست تکفیری است؟ ✅ اهل فن می دانند که آنچه سال های سال در رسانه ها درباره مطرح بوده، برساخت رسانه ای غرب و ترجمه نوشته های امپراطوری رسانه ای آنان بوده است. این حرف بمعنای تطهیر گذشته طالبان نیست ولی حتما بمعنای ضرورت داشتن فهم بومی است که این جریان را نخواهد یافت. ⚠️ آن که طالبان افغانستان و و نیز طالبان دیروز و امروز را یکی می کند خود را از درک واقعیت دور می نماید. مباد که ما جهاد با اشغالگران آمریکایی را نیز به پیروی از خود آنان برچسب بزنیم! ❇️ تعامل با جریانات مختلف خصوصا آنکه می تواند یک تهدید باشد یک ضرورت عقلی است. آنچه امروز طالبان در مصاحبه سخنگوی خود آورده را از مدتها پیش می شد در مواضع بخش مهمی از جریان افغانستانی این گروه نیز رصد کرد و روی آن اینده ای بهتر را بنا کرد. (http://yon.ir/niSVD) ⭕️ گاهی احساس می کنم برادران و بعضا سنی افغانستانی ما به واقعیت آینده افغانستان بدون حضور اشغالگران به درستی نمی اندیشند والا اولین پيشگامان ارتباط با طالبان و کاهش خطاهای آنان باید خودشان باشند چرا که بدون همزیستی، داشتن یک کشور قوی ممکن نیست. 📍 @komeilialireza
فقدان نظام 'ارزیابی' و لزوم 'پاسخگویی' شبه دولتی ها 1⃣ چند روز قبل که چند ساعتی، توفیق حضور میان فعالان فرهنگی کشور - أصحاب عشق - را داشتم سوالم این بود که آیا الزاما برای - چنانچه رهبری در حدیث هفته قبل خواندند - فقط باید کسانی که حکم رسمی دارند را مورد سؤال قرار داد یا کسانی که چه بسا میلیاردها تومان بیش از برخی مدیران گرفته اند ولی نیروی حساب نمی شوند را نیز شامل میشود؟ 2⃣ وقتی می دانیم که برخی از این آقایان در دوره مدیریت های قبلی شان چند اقدام داشته اند حالا مدیران ناظر با چه حجتی کارهای بعدی را نیز می سپارند!؟ یا چرا تداوم حضور وجود دارد؟ آیا بدون وجود ساز و کار واقعی و موثر می توان حکمی درباره کسی داشت یا جز مشهورات رسانه ای چیزی عامل ناقص خواهد بود؟ 📍 @komeilialireza
☑️ آن سنی لبنانی گفت از وقتی بجای پدر، برادر شدید کار خراب شد! 🔻 در یکی از سفرها به به سراغ برخی جریانات اهل سنت این کشور رفتیم. از جماعت اسلامی تا حزب التحرير و... و به برخی موسسات هم سر زدیم. ▪️ از یکی از دیدارها نکات جالبی در ذهن دارم. آن فرد می گفت ما اول انقلاب به ایران آمدیم و فکرمان را گفتیم که فرمودند حرف ما هم همین هاست و شما خیال نکنید ما هدف مان ایران است بلکه احیای اسلامی را هدف داریم. 🔺 او در تحلیل خودش که بنظرم صحیح نبود به این نتیجه رسیده بود که ما بخاطر فتوای مبنی بر لزوم صدور حکم توسط امام معصوم به فتح سایر کشورها دست نزدیم و محدود به جغرافیای شدیم! می گفت ما توقع داشتیم برای نجات بقیه کشورها هم بیایید ولی نیامدید! 🔷 تحلیل بعدش جالب تر بود. می گفت شما از وقتی شدید کار خراب شد در حالی که ائمه اطهار امت بودند و با کسی در امت رقابت نمی کردند ولی شما این رسالت را فراموش کردید و الا ما از همان ابتدا به انقلاب شما امید بستیم... دلم را غم گرفت از آن که می شد باشیم و اینجا که هستیم! 📍 @komeilialireza
😔 چرا ایرانی ها غرب ذلیل و شرق تحقیرند!؟ ⭕️ مشاهده ای محدود درباره رفتار ایرانیان در قبال دیگران، ما را به این نتیجه می رساند که ما در قبال غرب و غربی ها بشدت احساس می کنیم و در مقابل همه ملت های شرقی إحساس برتری و نگاه تحقیر آمیز داریم! ⚜ آیا این پدیده صرفا بخاطر غربزدگی ناشی از پنجاه سال حاکمیت و نیز گسترش تصویر هژمونیک غرب و آن از طریق رسانه های جدید است؟ 💎 فکر می کنم عامل دیگری که در شکل دهی این نگاه موثر بوده، تبلیغ گرایی و تاریخ و تمدن پادشاهی 2500 ساله در دوره پهلوی است. از همان زمان است که نوعی احساس برتری نسبت به سایر ملل شکل گرفته است. 🏺 در حقیقت این حس، میراث دوره پهلوی است و صرفا تابع میزان بودن کشورها نیست! از طرفی نگاه مثبت به مستضعفان و گرایی که پس از انقلاب ترویج شد نیز نتوانسته هنوز به رایج در جامعه ایرانی بدل شود. 📍 @komeilialireza
📜 چند کتاب خوب درباره انقلاب اسلامی 💠 در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، برخی ها که سالهای گذشته پیرامون خوانده ام را لیست می کنم. شاید به کار علاقمندان آمد! 🔹 تیرگی درخشان، اثر خواندنی سید جواد طاهایی، نشر سوره مهر 🔸 حرکت أمام و تجدید حیات اسلام، راشد الغنوشي 🔹 نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، مرحوم دکتر کلیم صدیقی 🔸 گنجینه آسمانی، شهید سید مرتضی آوینی 🔹 آغازی بر یک پایان، شهید سید مرتضی آوینی 🔸 عصر امام خمینی، میر احمد رضا حاجتی 🔹 رنسانسی دیگر، دکتر عماد افروغ 🔸 انقلاب اسلامی و نظریه پایان تاریخ، مرحوم دکتر محمد مددپور 🔹 تأثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای اسلامی، دکتر محمد باقر حشمت زاده 🔸 انقلاب اسلامی بازگشت به عهد قدسی، استاد اصغر طاهرزاده 🔹 انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن، جان ال اسپوزیتو (که البته دنبال نفی آثار انقلاب است که سالها قبل نقدی بر آن نوشته ام) 📍 @komeilialireza
⭕️ افتخار ما تغییر عنوان زائر است! 😢 چندی قبل در جلسه ای مرتبط با شهرداری بودم. برخی از موثرین تیم جدید هم حضور داشتند. خانمی هم بود که بنده نمی شناختم شان. وقتی نوبت به ایشان رسید بدون توجه به موضوع جلسه شروع کرد از این افتخار خود سخن گفتن که ما در حال تغییر رویکرد هستیم و نام را به گردشگر تغییر می دهیم!! 👈 به دوستی که مربوط به همین جریان بود گفتم بنده توی جریانات سیاسی نیستم ولی انصافا با چه تحلیلی برای قطب منطقه به ایشان رسیده اید!؟ گفت تحلیل چیه برادر! فلان عضو شورا آورد و سهم خواست و ایشان آمد! ⛔️ گفتم اینجاست که آدم میگه مرده شور هر دو جریان را ببرند که در هر دو رویه های ثابتی چون رفیق بازی و هست! ولی از شما که مدعی عقلانیت و اعتدال و مردم محوری هستید زشت تر است! 📍 @komeilialireza
😔 شعور معماری و فهم عناصر فرهنگی شهر، در مشهد نیست! 💠 چند روز قبل توفیق داشتم از مجتمعی اقتصادی که استاد خوش ذوق و فهیم معماری مشهد، دکتر خدایی آن را طراحی کرده بود بازدید کنم و بار دیگر به عمیق این مرد احسنت بگویم. 👈 اینکه بخاطر نزدیکی به بعنوان یکی از نمادهای شهر، ارتفاع مجتمع را بالاتر از آن نبری و به زیر زمین بروی و برای عدم تغییر بافت، از آجرهایی که در تخریب خانه ها و مراکز قدیمی مشهد بدست آمده استفاده کنی، به عمق فهم طراح و حامی خصوصی آنجا ربط دارد. ⭕️ این نگاه را مقایسه کنید با نگاه تکنیکال و اتفاقا کاملا مندرس و قدیمی که حتی فهم اقتصادی ندارد که مشهد را باید با حاکم بر آن معرفی کرد نه با مزیت های شهرهای دیگر! 🏬 مشهد در این سالها و خصوصا در دوره چندین ساله شورای شهر حراف چنان بی قواره خصوصا بافت اطراف حرم را خراب کرد که حتی دید مطهر را از دور محدود ساخت، فقط بخاطر دو قران سود شخصی ! 📍 @komeilialireza
↔️ روایت کدام طرف از تاریخ صحیح است؟ 🔹 دوران دبیرستان بود و گاهی برای تحقیق به کتابخانه مطهر رضوی می رفتم. کتاب فضائل الخمسة عن الصحاح الستة را که دیدم کلی ذوق کردم. یادم نیست در همان کتاب یا میان صحاح، روایتی را دیدم که فکر کردم حجتی است برای غلبه بر همه کسانی که دم از لزوم مراعات حرمت می زنند! 🔸 روایت نبوی بود با این متن که : اذا رایتم المعاوية على منبري فاقتلوه! آنرا به یاد سپردم تا اینکه یک روز عالمی از را دیدم. به خیال خود که او روایات کتب خود را ندیده یا توجیه می کند روایت را خواندم و نظر او را جویا شدم! وقتی گفت: ضعیف عندنا! انگار آب سردی بر من ریختند! 🔹 آری! واضح است که ما یک واقع داریم نه چند تا. ولی مگر می شود همه را به یک فهم رساند؟ اگر می شد چرا بین فقهای یک مذهب نشود این نظر را ایجاد کرد که خلق الله احساس تضاد نکنند!؟ 🔸 اختلاف روایت در تاریخ هم از همین جنس است. نمی شود یعنی نمی شود با بلند تر کردن صدای بلندگو یا پیدا کردن کدهای موهوم از کتب طرف مقابل، از او درباره چیزی که بدان معتقد نیست گرفت. 🔹 حتی نظریات رجالی علما گاها در خروجی فتوی یا جمعبندی نظر تاریخی موثر است. مگر نه اینکه آیت الله بر روایات کتاب شریف نیز نقد داشتند؟ اینکه بخواهیم یک نظر را پیش فرض بگیریم برای تعاملات گسترده نشدنی است. 🔸 پس چاره چیست؟ هر کس حق دارد خود را بین طرفداران خود بگوید با این شرط که اگر قرار است غیر پیروانش بشنوند باید آنها را بنماید والا هر روز دعواست! رفع اختلاف فهم یا تنقیح اسناد هم بعهده علما و در محیط علمی... 📍 @komeilialireza
🌹 یکسان سازی گلزار یا حذف هویت نمایانگر تنوع شهدا 👈 اولین بار حوالی سال 82 به سفارش مجله سوره یا راه گزارشی از تخریب گلزار شهدای مشهد تهیه کردم. بعد از آن با بچه های جنبش به این مساله اعتراض کردیم و در زمان افتتاح این طرح در بهشت زهرای تهران با قالیباف شهردار و دهقان بنیاد شهید بحث کردیم. بعد هم در جاهای مختلف از جمله مجله در این رابطه کارهایی انجام دادیم. 😞 هر چند این طرح به پشتوانه چند کارخانه سنگ جلو رفت و در بسیاری از شهرها و روستاها اجرا شد ولی حالا که انقلاب هم متعرض این مساله شده اند جا دارد که مقاله قدیمی و خواندنی استاد علیرضا کمره ای با عنوان را مطالعه کنید. مستندی هم با همین نام وجود دارد. همچنین پژوهش خانم فرانک جمشیدی در این رابطه خواندنی است. کتاب راز جعبه ایینه نیز در این جهت خوب است. 📍 @komeilialireza
🌐 راهبردهای کنونی ما در عرصه بین الملل چه باید باشد!؟ 💠 ایران بتدریج از ورطه جنگ های منطقه خارج شده و مساله هم بزودی حل خواهد شد و روند بازسازی و احیای قدرت مساله روز است. دشمن از این جنگ ها به خوبی برای تخریب چهره بهره برد و خصوصا در جهان اسلام و باز بویژه در میان جریان ما را متهم به منفعت طلبی، عدول از آرمانها، طایفی گری و.. کرد! 🔹 هر چند کودتای و تحریم قطر و نقش حمایتی ما از اسلامگرا فضای فتنه را مقداری شفاف تر کرد و همزمان، روی کار آمدن بن سلمان و محفوف به مخاطر و فرصت های جدیدی برای ما گردید. 🚩 در آن سو، تحولات اجتماعی سیاسی در و آمریکا و دست و پا زدن های اسراییلی ها نیز نشانگر وجود ظرفیت های مختلف میدانی و فکری در مخالفت با روندهای موجود آنجا می باشد. 🔹 با این تصویر مختصر به نظر می رسد چند اولویت باید مد نظر فعالان ایرانی عرصه باشد: 1⃣ تشکیل جبهه ضد استکباری، ضد صهیونیستی و ضد تحجر در کشورهای مختلف جهان 2⃣ پشتیبانی فکری و عملی از جبهه مقاومت در منطقه 3⃣ اصلاح چهره ایران در جهان اسلام و توسعه ارتباطات با آنان 📍 @komeilialireza
⭕️ می گفتند امام بخاطر فلسفه منحرف است! 📚 در کتابخانه ای که سال اول دانشگاه در آنجا درس می خواندم یک روحانی نماز می خواند که بین دو نماز سخن می گفت. جمع جوان بود و کسی از مسلک ایشان مطلع نبود. من البته بدلیل کدهای دایمی اش از تفسیر و رد امکان فهم قرآن بدون استعانت از روایت، متوجه حال او شده بودم و گاهی بحث می کردیم! 🙄 یک روز روایتی را منتسب به امام حسن عسکری علیه السلام کرد که و عرفان حرام است و بعد هم رفت سراغ بزرگانی چون علامه و امام و حسابی کیسه کشید! بلند شدم اجازه خواستم و نقدی جوانانه کردم! 🤔 چندی بعد با دو تا از بسیجی های مسجد محله مان که طلبه شده بودند درباره همین ماجرا بحث شد! هنوز منطق نخوانده دم از نقد شهید مطهری و می زدند که این بزرگان البته اشتباهات بزرگ داشتند و غیر قابل بخشش! انحراف داشتند و سخن عقل را بر وحی ترجیح دادند!! ☹️ فقط حسرت می خوردم که چطور قبل از امکان مساله شستشوی ذهنی صورت می گیرد که مباد احیانا به سمت شنیدن سخن بروند و منحرف شوند! با این توجیه که بچه اند و نمی فهمند و ما هم راهی نداریم جز تخریب! 💠 خب مگر ما مخیر بین انحراف و تخریب هستیم؟ نمی شود این فرهنگ مترقی علیهم السلام را بياموزیم که اولا ابناء الدلیل باشید و ثانیا به دلیل بنگر نه به شخص! انظر الى ما قال و لا تنظر إلى من قال!؟ واقعا نمی شود؟ 📍 @komeilialireza