🔹دروغ بنویسم؟🔹
یکی از فرزندان حاج آقا حسین قمی می خواست شناسنامه بگیرد. در کربلای معلی به کنسولگری مراجعه نموده بود و سه سالی هم شاید از بلوغش گذشته بود. برای فرار از نظام وظیفه می خواست سنش را کمتر از حد بلوغ بگیرد. کنسول گفته بود چون شما بالغ نیستید باید ولی شما بنویسند تا ما شناسنامه برای شما صادر کنیم. به مرحوم آقا اظهار کرد: چون من سن خود را کمتر گفته ام به کنسولگری دستور دهید برای من شناسنامه صادر نمایند.
آقا خیلی عصبانی شد و فرمود: من دروغ بنویسم تا تو کاغذ را برای آن کنسول ببری؟ خاک بر سرت آقا حسین که تو خودت را مرجع مردم می دانی و مردم هم تو را نایب امام می دانند، دروغ می گویی!
فرمودند: اگر من صد پسر داشته باشم و آنها را دم توپ بگذارند، یک دروغ نخواهم گفت، چون دروغ گفتن من ضرر به اسلام می زند، ولی از بین رفتن آنها ضرری به اسلام نمی زند.
📚 عنصر فضیلت و تقوی، عباس حاجیانی دشتی، ج ۱، ص ۸۵ - ۸۶
#حاج_آقا_حسین_قمی
#دروغ
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اجتهاد و تقليد🔹
📣 علامه طباطبایی
نيازمندىهايى كه انسان در محيط زندگى خود دارد و فعاليت هايى كه براى رفع آنها بايد انجام دهد، به قدرى زياد است كه يك انسان معمولى به شمردن نام آنها قادر نيست، تا چه رسد به اين كه در همه آنها تخصص پيدا كرده و اطلاع كافى به دست آورد.
از طرف ديگر، چون انسان كارهاى خود را از روى فكر و اراده انجام مىدهد و در جايى كه مىخواهد تصميم بگيرد بايد اطلاع كافى داشته باشد و اگر اطلاع كافى نداشته باشد، نمىتواند تصميم بگيرد. بايد يا خود در كارهايى كه مىخواهد انجام دهد خبره باشد يا از اهل خبره بپرسد و با دستور او وارد مرحله عمل شود چنان كه به اقتضاى غريزه، در معالجه امراض به پزشك مراجعه مىنماييم، و در تهيه نقشه ساختمان به مهندس ساختمان و در بنايى، به بنّا و در تهيه در و پنجره، به نجّار اعتماد مىكنيم!
پس ما پيوسته جز در مورد بسيار ناچيزى، زندگى خود را با مراجعه به ديگران و تقليد مىگذرانيم.
كسى كه مىگويد: من در زندگى خود زير بار تقليد نمىروم! يا معناى سخن خود را نمىفهمد، يا گرفتار يك آفت فكرى است. اسلام نيز كه شريعت خود را بر اساس فطرت انسانى بنا نهاده همين روش را پيش گرفته است. اسلام به پيروان خود دستور داده كه معارف و احكام دينى را ياد بگيرند و منبع اين معارف جز كتاب خدا و سنت پيغمبر و ائمه هدى نيست.
بديهى است كه به دست آوردن همه معارف دينى از كتاب و سنت، كار هر كس نيست و براى افراد مسلمان ميسّر نمىباشد، بلكه جز براى گروهى معدود امكان ندارد.
بنابراين، طبعاً اين دستور دينى به اين صورت در مىآيد كه عدهاى از مسلمانان كه توانايى به دست آوردن معارف و احكام را از راه استدلال ندارند، به كسانى كه دستورهاى دينى را با دليل به دست آوردهاند، مراجعه نموده وظايف خود را انجام دهند.
دانشمندى كه احكام دينى را از راه استدلال به دست مىآورد، مجتهد و عملش را اجتهاد مىگويند و كسى را كه به مجتهد مراجعه مىكند مقلد و مراجعه او را تقليد مىنامند.
البته اين نكته را بايد دانست كه تقليد در عبادات و معاملات و ساير دستورهاى عملى دين است، اما در اصول دين كه امورى اعتقادى است، هرگز نمىشود به نظر ديگران اعتماد نمود و به تقليد اكتفا كرد، زيرا در مورد اصول دين، ايمان و عقيده مطلوب است نه عمل و هرگز نمىتوان ايمان ديگران را ايمان خود فرض كرد.
نمىتوان گفت: خدا يكى است، به دليل اين كه پدران يا دانشمندان ما چنين مىگويند! يا زندگى پس از مرگ حق است، زيرا همه مسلمانان به آن اعتقاد دارند.
از اين روى، بر هر فرد مسلمان واجب است كه اصول دين خود را از راه دليل بداند اگر چه به طورى سادهاى هم باشد.
📚 تعالیم اسلام، ص ۲۹۴ - ۲۹۵
#علامه_طباطبایی
#اجتهاد_تقلید
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹دانشمند ناپرهیزگار🔹
✍ شیخ اجل سعدی شیرازی
معصیت از هر که صادر شود ناپسندیده است و از علما ناخوبتر که علم سلاح جنگ شیطان است و خداوند سلاح را چون به اسیری برند شرمساری بیش برد.
◽️عام نادان پریشان روزگار
◾️به ز دانشمند ناپرهیزگار
◽️کآن به نابینایی از راه اوفتاد
◾️وین دو چشمش بود و در چاه اوفتاد
📚 گلستان سعدی
#سعدی_شیرازی
#گلستان_سعدی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از خوشه چین
🔹محدوده انتقام🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
دعاهای اسلامی یکی از بهترین و آموزنده ترین تعلیمات اخلاقی و معنوی است. چه نکته ها و لطایف روحی و اجتماعی بزرگ که با زبان دعا گفته می شود! جمله ای در همین دعا هست که: وَ اجْعَلْ ثارَنا عَلی مَنْ ظَلَمَنا یعنی خدایا، انتقام ما را نسبت به آن کسان قرار بده که به ما ظلم کردند. این جمله نکته لطیفی دارد. رسول اکرم نفرمود خدایا از ستمگران ما انتقام بکش، فرمود: خدایا انتقام جویی ما را نسبت به آن کسان قرار بده که بر ما ظلم کردند.
«ثأر» یا «ثار» به معنی میل به مکافات دادن است و به اصطلاح حس انتقام جویی. می خواهد بفرماید در اثر اینکه ظلمی بر ما مردم می شود، قهرآ روح ما فشرده و آزرده و انتقام جو و ثائر میشود. همینکه این حالت در روح ما پیدا شد، هر وقت باشد و هرجا باشد و به هر راه باشد اثر خودش را خواهد کرد، مثل یک آتش زبانه خواهد کشید. امروز علمای معرفة الروح ثابت کرده اند که کینه ها و عداوت هایی که در روح پیدا می شود ممکن است موقتآ به اعماق روح فرو برود و انسان به حسب شعور ظاهر خود، آنها را فراموش کند و از یاد ببرد اما واقعآ محو نمی شود؛ در همان اعماق روح، بی خبر از شعور ظاهر و عقل ظاهر مشغول فعالیت است که راهی پیدا کند و بیرون بیاید. رسول اکرم می گوید: خدایا این آتش که در دل ما هست و روزی زبانه خواهد کشید، دیگری را نسوزد، اگر می خواهد بسوزد همان کس را بسوزد که به ما ظلم کرده و سبب این آتش شده است. اگر بنا بشود انسان با عقل و اراده و شعور ظاهر خود انتقام بگیرد، انتقام شخصی را از شخصی دیگر نمی گیرد، اگر در بلخ آهنگری گناه کرده باشد در شوشتر سر مسگری را نمیبرد. اما وقتی که انسان نه به فرمان عقل آزاد بلکه به فرمان آن عقده ها و کینه های ته نشین شده در اعماق روح بخواهد انتقام بگیرد، دیگر این ملاحظات در کار نیست.
رسول خدا میفرماید: خدایا ما را طوری کن که انتقام ها و کینه های ما همان قدر باشد که دشمن را سرکوب کنیم؛ در اعماق روح ما در اثر بی عدالتی ها و مظلومیت ها و ناتوانی ها عقده ها و ثأرها پیدا نشود که روح ما طبعآ فشرده و آزرده و عاصی و سرکش و بدخواه و ظالم بشود، از ظلم لذت ببرد، از لگدمال کردن مردم لذت ببرد.
📚 بیست گفتار، ص 79
#شهید_مطهری
#انتقام
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹بی فرهنگ🔹
📣 حجتالاسلام استاد قرائتی
سال هاى اوّل طلبگىام به خانه عالمى رفتم، پرسید: چه مىخوانى؟
گفتم: ادبیات عرب.
گفت: بگو ببینم اُشترتُنّ چه صیغهاى است؟
یك كلمه قلمبه سلمبه از من پرسید كه نفهمیدم چیست، بعد پرسید: اگر خواهر زن كسى پسر دائى خواهرش را شیر بدهد آیا به او محرم مىشود یا نه؟!
پیش خود گفتم: آدم باید فرهنگ داشته باشد. این استاد علم دارد، امّا فرهنگ نه.
📚 خاطرات استاد قرائتی، ج 1، ص 14
#استاد_قرائتی
#عقل
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حوریه بهشتی🔹
📣 علامه آیه الله حسینی تهرانی
مرحوم قاضى شاگردان خود را هر يك طبق موازين شرعيّه با رعايت آداب باطنيّه اعمال و حضور قلب در نمازها و اخلاص در افعال به طريق خاصّى دستورات اخلاقى مىدادند؛ و دلهاى آنان را آماده براى پذيرش الهامات عالم غيب مىنمودند.
خود ايشان در مسجد كوفه و مسجد سهله حجره داشتند؛ و بعضى از شبها را به تنهائى در آن حجرات بيتوته مىكردند؛ و شاگردان خود را نيز توصيه مىكردند؛ بعض از شبها را به عبادت در مسجد كوفه و يا سهله بيتوته كنند؛ و دستور داده بودند كه چنانچه در بين نماز و يا قرائت قرآن و يا در حال ذكر و فكر براى شما پيش آمدى كرد؛ و صورت زيبائى را ديديد؛ و يا بعضى از جهات ديگر عالم غيب را مشاهده كرديد؛ توجّه ننمائيد؛ و دنبال عمل خود باشيد!
استاد علّامه طباطبایی فرمودند: روزى من در مسجد كوفه نشسته و مشغول ذكر بودم؛ در آن بين يك حوريّه بهشتى از طرف راست من آمد و يك جام شراب بهشتى در دست داشت؛ و براى من آورده بود؛ و خود را به من ارائه مىنمود؛ همينكه خواستم به او توجّهى كنم ناگهان ياد حرف استاد افتادم؛ و لذا چشم پوشيده و توجّهى نكردم؛ آن حوريّه برخاست؛ و از طرف چپ من آمد؛ و آن جام را به من تعارف كرد؛ من نيز توجّهى ننمودم و روى خود را برگرداندم؛ آن حوريّه رنجيده شد و رفت؛ و من تا به حال هر وقت آن منظره به يادم مىافتد از رنجش آن حوريّه متأثّر مىشوم.
📚 مهر تابان، علامه آیه الله حسینی تهرانی، ص ۲۰
#علامه_تهرانی
#علامه_طباطبایی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اهل ایمان🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
رسول خدا فرمود: مثَل اهل ایمان در دوستی متبادل و عاطفه مشترک همانا مثَل یک پیکر است که چون عضوی درد میگیرد، سایر اعضای جسد بی قراری و همدردی میکنند؛ درجه حرارت بدن بالا میرود و تب عارض میگردد، استراحت و آسایش از تمام بدن رخت بر میبندد، بی خوابی پیدا میشود.
خاصیت موجود زنده این است که بین اعضا و اجزای آن همکاری و همدردی و هماهنگی هست و آن جماد و مرده است که از خراب شدن یک جزء، اثری در سایر اجزاء دیده نمیشود. جامعه نیز به نوبه خود حیات و ممات دارد. روح اجتماعی نیز به نوبه خود حقیقتی است از حقایق این جهان. اگر روح اجتماعی وجود داشته باشد و جامعه زنده و جاندار باشد بدون شک همدردی و همکاری در آن جامعه وجود دارد، دیگر در آن جامعه جنس تقلّبی برای یکدیگر تهیه نمیکنند، به یکدیگر کم نمیفروشند، رعایت انصاف و عدالت را مینمایند، در خوشی و ناخوشی دیگران شریک میباشند.
📚 حکمت ها و اندرزها، ج ۱، ص ۲۰۴
#شهید_مطهری
#اهل_ایمان
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin