eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
357 عکس
67 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کوزه تن🔹 ✍ مولوی جسم ها چون کوزه‌ های بسته‌ سر تا که در هر کوزه چه بود آن نگر کوزهٔ آن تن پر از آب حیات کوزهٔ این تن پر از زهر ممات گر به مظروفش نظر داری شهی ور به ظرفش بنگری تو گمرهی 📚 مثنوی معنوی، دفتر ششم ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احترام برادر بزرگتر🔹 📣 حجت الاسلام سید حسن خمینی مرحوم آقای پسندیده تنها کسی بوده که از داخل - البته آقای مطهری هم بودند - دو نفر بودند که از داخل ایران وارد هواپیما شدند. اگر آن بالا آقای مطهری را می بینید آقای مطهری با پرواز نیامدند از داخل ایران رفتند بالا. آقای پسندیده و آقای مطهری رفتند بالا. خب حالا حال و احوال و خوش و بش و اون پایین چه خبره. گفتند: آقا بفرمایید برویم. امام گفتند: من جلوتر از آقای پسندیده نمی روم، ایشان برادر بزرگتر است، شما بفرمایید. خود آقای پسندیده قبل از همه گفته: خب معنا نداره من بیفتم جلو شما پشت سرمان، بالاخره این صحنه، صحنه ای است که جزو آن عکس های قرن است در ایران، عکس قرن بیستم است. امام گفتند: نه. امام نیامدند جلو. ابوی ما گفته اند: پس راه حل این است که من آقای پسندیده را می برم پایین توی ماشین می نشانم بر می گردم بالا، در محضر شما می رویم پایین. امام قبول می کند. 📚 مصاحبه مورخ 1393/11/13 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹سوءظن به خود🔹 📣 امام خمینی اگر از اختلاف ماها، آن هم اختلافی که من شک ندارم در سر دنیاست، نه برای خدا، اگر این اختلافات موجب اختلاف بین مردم بشود و موجب این بشود که شکست بخورد جمهوری اسلامی ‌و تا قرن‌ها نتواند سرش را بلند کند، این جرمی ‌است که خدا می ‌بخشد بر ما؟ باید توجه بکنیم ما. نباید ما هی به خودمان مغرور بشویم و حسن ظن به خودمان داشته باشیم که این ماییم که چه هستیم و دیگران نیستند. باید به دیگران ما حسن ظن داشته باشیم و اعمالشان را حمل به صحت بکنیم و نسبت به خودمان سوءظن داشته باشیم و اعمالمان را تفتیش بکنیم. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان، رئیس مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس خبرگان، ۱۳۶۲/۴/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پرسش های منطقی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری آیا اگر کسی واقعا به فکرش از نظر منطقی یک چیزی می‏ رسد در باب خدا، در باب قیامت، در باب نبوت، فکر می‏ کند و یک اشکال به ذهنش می‏ رسد، حق دارد این اشکال را به دیگران بگوید که برای من در این مسئله شبهه‏ ای پیدا شده است، بیایید این شبهه را برای من حل کنید؟ البته آزاد است. اشکالش باید حل شود. سؤال کردن در مسائل اصول دین، امر واجب و لازمی است. از پیغمبر اکرم سؤال می‏ کردند، از علی علیه السلام سؤال می‏ کردند، از سایر ائمه اطهار سؤال می‏ کردند، زیاد هم سؤال می‏ کردند و آنها هم جواب می‏ دادند. این کتاب های احتجاجاتی که ما داریم - و غیر آنها - نشان می‏ دهد در زمینه اصول دین در اسلام چقدر حق آزادی بیان و حق آزادی سؤال داده شده است. تا وقتی که انسان روحش روح تحقیق و کاوش است و انگیزه‏ اش واقعا تحقیق و کاوش و فکر کردن است، اسلام می‏ گوید بیا فکر کن، هر چه بیشتر فکر و سؤال کنی، هر چه بیشتر برایت شک پیدا شود، در نهایت امر بیشتر به حقیقت می‏ رسی، بیشتر به واقعیت می‏ رسی. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۹۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹وظیفه شرعی🔹 📣 آيت‌الله العظمی موسوی اردبیلی برادران و خواهران گرامی! شما که صدای من و این دفاع مرا از دادگاه ها و قاضیان شرع که اکثرشان فقط برای خدا کار می کنند، می شنوید، بدانید وقتی که دیروز از یکی از برادران پرسیدم: فلان قاضی که می گویی سطح کارش این قدر بالا است، آیا حقوق می گیرد؟ گفت: نه گفتم: اگر به عنوان حقوق نمی گیرد، برای کمک به هزینه زندگی، مبلغی به عنوان هدیه به ایشان بدهید. گفت: ما دو سه بار این کار را کردیم، اما آن حاکم شرع گفت: من زندگی مختصری دارم و زندگی ام می گذرد و قضاوت را به عنوان یک وظیفه شرعی انجام می دهم. هر وقت برای خواندن نماز از مردم پول گرفتم، برای قضاوت هم پول می گیرم. 📚 همپای انقلاب، خطبه های نماز جمعه تهران (۱۳۶۰/۸/۲۳)، ص 26 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹به خود بپردازیم🔹 📣 آيت‌الله مصباح یزدی اگر كسى به ما بگويد: «‌تو عيب دارى‌» آيا واقعاً مى نشينيم و به دنبال عيب خود مى گرديم يا بدون درنگ، پاسخ مى دهيم كه «‌خير، تو بى خود مى گويى، چرا اهانت مى كنى؟‌» بيشتر به خود بپردازيم و اين آيه شريفه را جدّى بگيريم: 《يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيكُم أَنفُسَكُم‌》 بايد در صدد شناخت عيوب خود باشيم. اگر خود نفهميديم و نفس حيله گر عيوب ما را بر ما مخفى كرد از دوستان كمك بگيريم، از آنها بخواهيم كه عيب هاى ما را بگويند. امام صادق عليه السلام در حديثى مى فرمايد: 《أَحَبُّ اِخواني اِلَىَّ مَن أَهدى اِلَىَّ عُيُوبي‌》 آن حضرت در باره كسى كه عيوبش را به او بازگو نمايد دعا مى كند و از اين عمل به «‌اهداء‌» تعبير مى كند؛ يعنى، كسى كه عيب او را بگويد، بزرگترين هديه را به او داده است. ما نيز بايد اينگونه باشيم و چنين آمادگى را داشته باشيم كه اگر شخصى عيوبمان را به ما تذكر داد، نه تنها ناراحت نشويم، بلكه خوشحال شويم و از او تشكر كنيم، مثل آينه. آيا اگر آينه اى ژوليدگى ظاهر ما را نشان داد آن را مى شكنيم يا آن را تميز نگه مى داريم تا مجدداً ظاهر ما را نشان دهد؟ گاهى هدف انتقاد كننده تبرئه خود است و به قول طلبه ها جنبه اصل مثبِت دارد. برخى افراد از ديگران انتقاد مى كنند تا وانمود كنند كه خود مشمول آن انتقاد نيستند. اين كار سودى ندارد. ما، به جاى اينكه تقصير را به گردن ديگران بيندازيم و از اين و آن انتقاد كنيم، بايد سعى نماييم خودمان نواقص خود را درك كنيم. در آن صورت، مى توانيم با روش صحيح ديگران را نيز به اين مسير سوق دهيم و كمك كنيم تا آنها نيز كمبودهاى خود را رفع كنند. 📚 مباحثی در باره حوزه، ص ۲۰۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی بیان🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی از اختلافات باید توبه و استغفار کنیم. اختلاف به ما ضربه می‌زند. اختلاف گاهی با برانگیختن احساسات قومی و مذهبی و محلی و سیاسی است؛ گاهی با به کشمکش رساندن اختلافات فکری است. اختلاف فکری ممکن است وجود داشته باشد، ایرادی هم ندارد؛ اما نباید به کشمکش برسد. این‌ که ما به بعضی از کسانی که بر ضد اعتقادات مردم، بر ضد حقایق موجود جامعه و بر ضد تاریخ صحیح قلم‌ فرسایی‌های اغواگر می‌کنند، اعتراض می‌کنیم، به خاطر همین است؛ والا ما با بیان آزاد، مسأله و مشکلی نداریم. بنده به معنای حقیقی و وسیع کلمه معتقد به آزادی بیانم؛ منتها برخی از حرف ها جایش در منبرهای عمومی نیست؛ جایش در مباحث تخصصی است. بله، چند نفر فقیه بنشینند، چند نفر حقوقدان بنشینند، چند نفر فیلسوف بنشینند، چند نفر جامعه‌ شناس بنشینند درباره‌ی اساسی‌ترین مسائل و درباره‌ی اصل توحید با هم بحث کنند؛ یکی رد کند، یکی قبول کند، یکی استدلال کند؛ بعد هم پخش بشود و جلوی چشم مردم قرار بگیرد؛ اما در محافل تخصصی این کار باید انجام بگیرد. در باره‌ی بینات انقلاب هم همین‌ طور است؛ در باره‌ی مسائل اساسی نظام جمهوری اسلامی هم همین‌ طور است؛ در مجالس تخصصی بحث انجام بگیرد. این نهضت آزاد فکری که ما مطرح کردیم، برای همین است. 📚 بیانات در دیدار کارگزاران نظام اسلامی، ۱۳۸۴/۸/۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کور مشعله دار🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی عالم ناپرهیزگار کور مشعله‌دار است. ◽️بی فایده هر که عمر در باخت ◾️چیزی نخرید و زر بینداخت 📚 گلستان سعدی 📚 به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مسئولیت بزرگ است🔹 📣 امام خمینی اگر یک روحانی پایش را کج بگذارد می‌گویند «روحانیین این طورند»، نمی‌گویند فلان آدم، اگر یک بقالی کم فروشی کند می‌گویند «آن بقال کم فروشی کرده» نمی‌گویند «بقال ها کم فروش‌اند»؛ این از تبلیغاتی است که شده است. اگر یک روحانی خدای نخواسته، یک خطایی بکند، این طور الآن وضع شده است که می‌گویند روحانیون این جوری‌اند، مسئولیت، یک مسئولیت بزرگی است که یکی اگر پایش را غلط بگذارد این طور نیست که پای خودش حساب بشود، پای روحانیت اسلام حساب می‌شود، شکست روحانیت اسلام است. این فرق دارد با آن که اگر خطایی بکند می‌گویند که این آدم خطا کرده است، نمی‌گویند که این صنف خطاکار است. از این جهت هر خطایی که از ما و شما آقایان خدای نخواسته، تحقق پیدا بکند علاوه بر آن مسئولیت شخصی که دارید، یک مسئولیت انسانی، مسئولیت اجتماعی، مسئولیت صنفی این را هم برای اینکه پای همه حساب می‌شود؛ بنابراین، حساب نکنید خودتان را یک آدم عادی. حتی طلبه در مدرسه، خودش را حساب نکند که «خوب، من مثل سایر مردم یک طلبۀ عادی هستم، اگر یک خلافی بکنم پای خودم حساب می‌شود». حتی آن طلبه ای که در مدرسه دارد درس می‌خواند، آن هم وقتی که یک خطایی بکند پای خودش حساب نمی‌شود، پای دیگران هم حساب می‌کنند. مسئولیت بسیار بزرگ است، و این نمی‌شود الاّ این که تهذیب در خود انسان و وحدت با همۀ رفقا، با همۀ دوستان با همۀ اشخاص، همۀ قشرها. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کرامت اخلاقی🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای آ سید محمد علی سبط - ساکن تهران - در باره آ شیخ محمدرضا دزفولی خیلی اعجاب می کرد و می گفت: ایشان خیلی فوق العاده بود. مرحوم آقای سبط سرعت انتقال و ذکاء ممتازی داشت. من از نزدیک ایشان را دیده بودم. ایشان خیلی اهل بحث بود. می گفت: جوان بودم - حدود ۲۰ سالگی - خدمت آ شیخ محمدرضا دزفولی رفتم. شخصی غیر روحانی در مجلس حضور داشت. من با آ شیخ محمدرضا بحثی مطرح کردم و بر خلاف نظر ایشان گفتم: سید هم در عروه همین مطلب را می گوید. آ شیخ محمدرضا چیزی نگفت. من فورا پریدم و عروه را برداشتم و باز کردم، ولی دیدم در آنجا به طور قطعی و جزمی مطلب آ شیخ محمدرضا ذکر شده است. آ شیخ محمدرضا که از اشتباه من آگاه بود، نه تنها اظهار نکرد، بلکه فورا خطاب به آن شخص کلاهی از من تمجید کرد و فرمود: این آقا، پسر فلانی، خیلی زحمت کشیده است. آن شخص هم چنین برداشت کرد که حق با من است. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آرامش🔹 ✍️ حسن کمالیان سال ۵۸ آیت‌الله بهشتی به مشهد سفر کرد. من هم عکاسی می‌کردم. او نسبت به بقیۀ روحانیون، خیلی مردمی بود و به راحتی با ایشان احساس صمیمیت می‌کردیم… بهشتی در حرم امام رضا علیه السلام سخنرانی داشت. من درگیر کار خودم بودم و مشغول عکاسی از جمعیتی که پای سخنرانی ایشان نشسته بودند. ناگهان یک نفر از میان جمعیت بلند شد و حرف‌های رکیکی به آیت‌الله بهشتی نسبت داد. تعدادی از جمعیت هم به سمت این فرد هجوم بردند تا صحبت‌هایش را قطع و تنبیه‌اش کنند. در کمال تعجب، بهشتی از مردم خواست او را آزاد بگذارند تا حرفش را بزند. این شخص هم حدود پنج دقیقه هرچه در دلش بود گفت و بعد در بین جمعیت نشست. بهشتی با سعۀ صدر صحبت‌هایش را گوش کرد و بعد هم به صحبت‌های این فرد جواب داد. آرامش و متانت او در جواب‌هایش آن قدر زیاد بود که آن شخص بعد از دقایقی، ناخودآگاه از بین جمعیت بلند شد و از روی خجالت، سخنرانی را ترک کرد. 📚 آقای کاف میم، خاطرات شفاهی حسن کمالیان ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شنیده بودیم🔹 📣 حجت‌الاسلام ناطق نوری به قاتل شهید مفتح گفتم: چرا مفتح را شهید کردید.؟ گفت: شنیده بودیم این آقا آمریکایی است و بر اساس شنیده های خود عمل کردیم و خودمان از نزدیک نرفتیم زندگی اش را بررسی کنیم. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، ج ۱، ص ۱۸۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخاب آزاد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست های اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه می‏ شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت - تا چه رسد به این که سوء نیت داشته باشند - به بهانه این که مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی‏ فهمند و لیاقت ندارند آزادی را از آنها بگیرند این مردم تا ابد بی‏ لیاقت باقی می‏ مانند. مثلا انتخابی مانند انتخاب وکیل مجلس می‏ خواهد صورت بگیرد. ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‏ اید حسن نیت هم داشته باشید و واقعا تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب کند، و فرض می‏ کنیم واقعا هم آن فرد شایسته‏ تر است. اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل کنید و بگویید شما نمی‏ فهمید و باید حتما فلان شخص را انتخاب کنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می‏ خواهد وکیل شود تبلیغات کند، آن کسی هم که می‏ خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی‏ در بیاید که رشد اجتماعی دارد. والّا اگر به بهانه این که این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‏ ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند باز باید آزاد باشد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماز شب🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی استاد علاّمه‌ طباطبایی ‌فرمودند: چون‌ به‌ نجف‌ اشرف‌ برای تحصيل‌ مشرّف‌ شدم‌، از نقطۀ نظر قَرابت‌ و خويشاوندی و رَحِميّت‌ گاه گاهی به محضر مرحوم‌ قاضی شرفياب‌ می شدم‌؛ تا يك‌ روز درِ مدرسه‌ای ايستاده‌ بودم‌ كه‌ مرحوم‌ قاضی از آنجا عبور می كردند، چون‌ به من‌ رسيدند دست‌ خود را روی شانۀ من‌ گذاردند و گفتند: «ای فرزند! دنيا می خواهی نماز شب‌ بخوان‌؛ و آخرت‌ می خواهی نماز شب‌ بخوان‌!» اين‌ سخن‌ آنقدر در من‌ اثر كرد كه‌ از آن‌ به بعد تا زماني كه‌ به‌ ايران‌ مراجعت‌ كردم‌ پنج‌ سال‌ تمام‌ در محضر مرحوم‌ قاضی روز و شب‌ به سر می بردم‌؛ و آنی از ادراك‌ فيض‌ ايشان‌ دريغ‌ نمی كردم‌. و از آن‌ وقتی كه‌ به وطن‌ مألوف‌ باز گشتم‌، تا وقت‌ رحلت‌ استاد پيوسته‌ روابط‌ ما برقرار بود و مرحوم‌ قاضی طبق‌ روابط‌ استاد و شاگردی دستوراتی می دادند و مكاتبات‌ از طرفين‌ بر قرار بود. ايشان‌ می فرمودند: «ما هر چه‌ داريم‌ از مرحوم‌ قاضی داريم‌.» 📚 مهر تابان، ص ۲۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زاد و ولد فرهنگی🔹 ✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی من‌ عمیقا متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌»، طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو، باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد. حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌، «آزادی‌ بیان‌»، مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری‌، تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد و حریت‌ و تعادل‌ و عقلانیت‌ و انصاف‌، سکه‌ رائج‌ شود تا همه‌ اندیشه‌ها در همه‌ حوزه‌ها فعال‌ و برانگیخته‌ گردند و «زاد و ولد فرهنگی‌» که‌ به‌ تعبیر روایات‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و اهلبیت‌ ایشان‌ (علیهم‌ السلام‌)، محصول‌ «تضارب‌ آراء و عقول‌» است‌، عادت‌ ثانوی‌ نخبگان‌ و اندیشه‌وران‌ گردد. به ویژه‌ که‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ و تمدن‌ اسلامی‌ همواره‌ در مصاف‌ با معضلات‌ جدید و نیز در چالش‌ با مکاتب‌ و تمدن های‌ دیگر، شکفته‌ است‌ و پاسخ‌ به‌ شبهه‌ نیز بدون‌ شناخت‌ شبهه‌، ناممکن‌ است‌. 📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹گذشت بزرگوارانه🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی حاج شیخ مرتضی آشتیانی شخص اول تهران بود. به نظرم از آ سید فرج الله فقیهی اصفهانی شنیدم، نماز حاج شیخ مرتضی به قدری شلوغ می شد که برای مامومینی که دیر می آمدند، جا پیدا نمی شد. یکی از اشراف برای اینکه در نماز حاج شیخ مرتضی شرکت کند، به یکی از مامومین پنج تومان داد تا جایش را به او بدهد، این قضیه مربوط به صد سال پیش است و در آن وقت پنج تومان مبلغ زیادی بود. حاج شیخ مرتضی مخالفی داشت که سید بود. آن سید برای اینکه مرحوم آشتیانی را از میدان به در کند، با مقدماتی در بین مردم شایع کرد که وی با روس ها در به توپ بستن حرم حضرت رضا علیه السلام همکاری و تبانی کرده است! این شایعه و تهمت بزرگ وقتی در میان مردم منتشر شد، کار را به جایی رساند که حتی یک نفر هم در نماز وی شرکت نمی کرد و فقط کسی که سجاده را می انداخت، همراه او می آمد. شرایط به گونه ای شد که مرحوم آشتیانی نتوانست در تهران بماند و به مشهد رفت. وقتی آن سید موفق شد به این شکل مرحوم آشتیانی را کنار بزند و میدان برای او خالی شد، متوجه شد که چه گناه بزرگی کرده و چه ضربه ای به مرحوم آشتیانی زده است. لذا برای استحلال نزد او رفت. آ شیخ مرتضی بزرگوارانه گفت: اگر به من وعده بدهی که نزد جدت از من شفاعت کنی، حاضرم تو را ببخشم! 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۳۳ - ۴۳۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قدرت طلبی🔹 📣 امام خمینی قدرت طلبی در هر که باشد، این اسباب این می‌شود که زمین بخورد. قدرت طلبی از هر که باشد از شیطان است؛ می‌خواهد رئیس جمهور امریکا قدرت طلبی کند یا یک طلبه‌ای در مدرسه بخواهد قدرت طلبی بکند یا یک امام جمعه ای در مرکزی که دارد. اگر وضع این باشد که قدرت طلبی در کار بیاید و کار این که من این طور باید باشم، بشود، بداند که این از شیطان است. شیطان این تزریق را از ابتدا کرده است و ما را هم از این راه، بیشتر از جاهای دیگر می‌تواند بازی بدهد، که تو فلانی هستی، تو چه هستی، دیگران چی‌اند، از این معانی. هیچ فرقی مابین آن آدمی‌که به حسب ظاهر قدرتمند دنیاست و دارد باز هم دنبال قدرت می‌گردد، با آن آدم زاهدی که توی یک صومعه نشسته است، در این جهت فرق نیست که اگر هر دوشان بگویند: من این طور، این زاهد بگوید: من این زاهد هستم، من چه، یا آن بگوید، من قدرتمند هستم، هر دویش از شیطان است، بلکه این فسادش بیشتر از آن است. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احمق🔹 📣 دکتر علی شریعتی یک نفر در هواپیما پهلوی من نشسته بود، به او گفتم روزنامه‌ ات را بده، دیدم لهجه‌ اش به قدری فرنگی است که اصلا نمی ‌تواند با من حرف بزند، با خودم گفتم حتماً از بس در خارج بوده فارسی یادش رفته است، ولی بعد یک نفر فرنگی از او چیزی می ‌خواست که دیدم زبان خارجی هم بلد نیست، تظاهر را نگاه کنید. چقدر آدم‌ هایی را دیده‌ ایم که سه سال یا دو سال به اروپا رفته‌ اند، ولی با چه افتخاری می ‌گویند که فارسی یادشان رفته است و من می‌ گویم ‌ای احمق، تو که اینقدر استعدادت زیاد است که زبانی را که در ۲۵ سال یاد گرفته ‌ای در سه سال فراموش می ‌کنی، پس چطور زبان خارجی را در سه سال یاد گرفتی؟ 📚 بازگشت به خویشتن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اخلاص🔹 📣 حجت‌الاسلام سید منیرالدین حسینی شیرازی قدری که بنده با مرحوم شهید بهشتی صحبت کردم، ناگهان ایشان با لحن قاطعشان گفتند: آقای حسینی! شما اخلاص را چگونه تعریف می کنید؟ من پاسخ را اخلاص انقلابی دانستم و گفتم: مرگ با بدنامی. وقتی این تعبیر را به کار بردم، قاطعیت ایشان به نرمی تبديل شد و گفتند: بله! این بالاترین حد است. و احتمالا افزودم: با مرگ، هم هویت اجتماعی و تاریخی شخص و هم آرمانش احیا می شود. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید منیرالدین حسینی شیرازی، ص ۲۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تاوان نیست🔹 ✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی مردکی را چشم درد خاست، پیش بیطار رفت که دوا کن. بیطار از آنچه در چشم چارپای می کند در دیده او کشید و کور شد. حکومت به داور بردند گفت: بر او هیچ تاوان نیست. اگر این خر نبودی، پیش بیطار نرفتی. مقصود از این سخن آن است تا بدانی که هر آن که ناآزموده را کار بزرگ فرماید با آن که ندامت برد به نزدیک خردمندان به خفت رای منسوب گردد. ◽️ندهد هوشمند روشن رای ◾️به فرومایه کارهای خطیر ◽️بوریا باف اگر چه بافنده‌ست ◾️نبرندش به کارگاه حریر 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹توفیق ادب🔹 ✍ مولوی ◽️از خدا جوییم توفیق ادب ◾️بی‌ادب محروم گشت از لطف رب ◽️بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد ◾️بلک آتش در همه آفاق زد ◽️مائده از آسمان در می‌رسید ◾️بی‌شری و بیع و بی‌گفت و شنید ◽️در میان قوم موسی چند کس ◾️بی‌ادب گفتند کو سیر و عدس ◽️منقطع شد خوان و نان از آسمان ◾️ماند رنج زرع و بیل و داس‌مان ◽️باز عیسی چون شفاعت کرد حق ◾️خوان فرستاد و غنیمت بر طبق ◽️مائده از آسمان شد عائده ◾️چون که گفت انزل علینا مائده ◽️باز گستاخان ادب بگذاشتند ◾️چون گدایان زله‌ها برداشتند ◽️لابه کرده عیسی ایشان را که این ◾️دایمست و کم نگردد از زمین ◽️بدگمانی کردن و حرص‌آوری ◾️کفر باشد پیش خوان مهتری ◽️زان گدا رویان نادیده ز آز ◾️آن در رحمت بریشان شد فراز ◽️ابر بر ناید پی منع زکات ◾️وز زنا افتد وبا اندر جهات ◽️هر چه بر تو آید از ظلمات و غم ◾️آن ز بی‌باکی و گستاخیست هم ◽️هر که بی‌باکی کند در راه دوست ◾️ره‌زن مردان شد و نامرد اوست ◽️از ادب پر نور گشته‌ست این فلک ◾️وز ادب معصوم و پاک آمد ملک 📚 مثنوی معنوی، دفتر اول ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹برخورد سالم انديشه ها🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی معتقدم كه جامعه اسلامى جامعه اى است كه به برخورد سالم و سازنده انديشه ها ميدان مى دهد و اين باعث بارورى اين پويش ها و جستجوها مى شود. البته، اگر يك جا ديديم در پويشى رسوبات بيگانه از اسلام آنقدر هست كه ممكن است ذهنيت نسل جوان ما را براى مدت ها ناخالص بكند، اشكالى ندارد كه در آنجا صريح بگوييم؛ حيف كه اين صراحت را هم خيلى ها نمى پسندند. يعنى گاهى هواداران يك فكر، يك پويش، يك پوينده، آنقدر سخت مى گيرند كه حتى راه نقد سالم را هم بر او مى بندند. در نتيجه وقتى اين راه بسته شد از آن سو حركت هاى شديد و تنش هاى پر آسيب به وجود مى آيد. بايد سعى كنيم در جامعه مان كيفيت سالم و سازنده برخورد آرا و عقايد روز به روز بهتر بشود. 📚 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص 119 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تنها راه پاسداری از اسلام🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می‏ دهم که یک وقت خیال نکنند که حفظ و نگهداری اسلام با سلب آزادی بیان تحقق می‏ یابد.، برخی جوانان خیال نکنند که راه حفظ معتقَدات اسلامی و جهان‏ بینی اسلامی این است که نگذاریم دیگران حرف هایشان را بزنند. نه، بگذارید بزنند؛ نگذارید خیانت کنند. اگر دیدید یک فرد مارکسیست مثلا آمد گفت «به نام امام خمینی»، مانع شوید، به او بگویید: تو بگو به نام لنین، به نام استالین، به نام مارکس، انگلس؛ دروغ نگو. اگر می‏ گویی «مبارزه» باید برای من روشن کنی تو با چه می‏ خواهی مبارزه کنی؟ اگر می‏ گویی «آزادی» برای من روشن کن آزادی از چه؟ تو چه را فرض کرده‏ ای که از او باید آزاد شد؟ اینها را برای من روشن کن. هدفت را بگو، راهت را هم بگو تا من ببینم راه من و هدف من با تو یکی است یا دو تا. پس چنین تصور نشود که با جلوگیری از ابراز افکار و عقاید می‏ شود از اسلام پاسداری کرد. از اسلام فقط با یک نیرو می‏ شود پاسداری کرد و آن منطق و آزادی دادن و مواجهه صریح و رُک و روشن با افکار مخالف است. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلافات مذهبی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی چه چیزی می تواند دل‌های دنیای اسلام را از جمهوری اسلامی و از ملت ایران جدا کند؟ همین اختلاف‌ها و تعصب‌های مذهبی است. این‌ها می تواند دل‌ها را از هم جدا کند. از این باید ترسید؛ از این باید ترسید. همه مسئولند که مراقبت کنند. اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعه‌ای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنی ای را شیعه خواهد کرد. آن کسانی که مایلند همه‌ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل‌بیت و ولایت اهل‌بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمی توان شیعه کرد و به ولایت اهل‌ بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء‌ و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا می خواهد، صهیونیست‌ها می خواهند و دارند برای آن تلاش می کنند. 📚 بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید، ۱۳۸۸/۹/۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اهل ولایت نیست🔹 📣 حجت‌الاسلام ناطق نوری وضع ظاهری شهید بهشتی بسیار مرتب بود و در خانه اش از مبل استفاده می کرد و گاهی هم لباده می پوشید. همه این عوامل جمع شده بود که یک جوی بر ضد ایشان به راه اندازند که مثلا ایشان "اشهد ان محمد رسول الله و ان علیا ولی الله" را در اقامه نماز نمی گوید، پس اهل ولایت نیست. در حالی که ایشان می گفتند: "اشهد ان محمد رسول الله و ان علیا ولی الله" اما آنها این را بهانه ای برای کوبیدن شهید بهشتی قرار داده بودند. از خصوصیات آقای بهشتی قبل و بعد از انقلاب این بود که هیچ موقع، در صدد این نبود که به این حرف ها پاسخ بدهد. در جلسه ای که روزهای چهارشنبه عصر در منزل ایشان برگزار می‌شد، بنده به طور متناوب شرکت می کردم. مباحث مختلف فقهی را با تکیه بر فقه سنتی، منتهی با واژه‌های مدرن طرح می کرد و معتقد بود که اطلاعات و دانش ما باید به روز باشد. منتهی عده ای مقدس نما بودند و می گفتند: ایشان چون در خانه اش مبل استفاده می کند و به زبان انگلیسی حرف می زند و به خارج از ایران رفته است، آدم انقلابی نمی تواند باشد. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، ج ۱، ص ۱۰۱ - ۱۰۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin