eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹درگیری های سیاسی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی عزیزان من! یک ملت هرچه قدرتمند باشد، هرچه ثروتمند باشد، اگر اختلافات در بین آحادش ریشه گرفت و آتش اختلافات مشتعل شد، بدبخت و بیچاره خواهد شد. اختلافات که گفته می شود، مقصود اختلاف سلیقه نیست. اختلاف سلیقه هست. اگر اختلاف خط، اختلاف جهت، اختلاف مذاق باشد، اشکالی ندارد. اختلافات، یعنی در گیری های سیاسی ای که فضا را متشنّج می کند. این که من گاهی از بعضی از روزنامه‌ها گله می کنم، به این خاطر است. فوراً بعضی ها فریادشان بلند نشود که «آزادی» محدود شد؛ نه. برای شعار آزادی ما بارها جان خودمان را در معرض مرگ قرار داده‌ایم! کسانی که اهل دینند، بیشتر از همه از آزادی دفاع می کنند. بنابراین، بحث «آزادی» نیست؛ بحث این است که از این آزادی که وجود دارد و از اوّل انقلاب هم وجود داشته است، کسانی برای متشنّج کردن فضا استفاده نکنند. انسان وقتی بعضی از روزنامه‌ها را نگاه می کند، می بیند کأنّه این عنوان های درشت را طوری انتخاب کرده‌اند، برای این که یک گروه را به جان یک گروه دیگر بیندازند! این نقشِ همان بوق های تبلیغاتی است؛ این بد است. روزنامه‌ها باید کاری کنند که دل ها را به هم نزدیک نمایند؛ جناح ها را به هم نزدیک نمایند. اگر جناح های سیاسی و گروه های سیاسی واقعاً معتقد به یک مبنا و اصلی هستند، باید سعی کنند که هرچه ممکن است، در عمل، خودشان را به گروه های رقیبشان نزدیک کنند، با هم مهربانی کنند، قضایای گوناگون را با هم حل کنند؛ نه این که اختلافات را همین‌ طور دائم موج بدهند، اوج بدهند، بزرگنمایی کنند، بنویسند و بگویند. این فضا را متشنّج خواهد کرد. 📚 بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌، ۱۳۷۷/۱۰/۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انسان و اختیار🔹 ✍ آیت الله العظمی جعفر سبحانی اختيار و آزادى انسان، واقعيّتى مسلّم و آشكار است، و انسان از راه هاى گوناگون مى تواند آن را درك كند، كه ذيلاً بدان ها اشاره مى كنيم. 《الف》 وجدان هر انسانى گواهى مى دهد كه او در تصميم گيری هاى خود مى تواند يكى از دو طرف فعل يا ترك را برگزيند، و اگر كسى در اين درك بديهى ترديد كند، هيچ حقيقت بديهى را نبايد پذيرا شود. 《ب》 ستايش ها و نكوهش هايى كه در جوامع بشرى ـ اعم از دينى و غير دينى ـ نسبت به اشخاص مختلف انجام مى گيرد، نشانه آن است كه فرد ستايشگر يا نكوهشگر، شخص فاعل را، در كارهاى خويش مختار تلقى مى كند. 《ج》 چنانچه اختيار و آزادى انسان ناديده گرفته شود دستگاه شريعت نيز لغو و بى ثمر خواهد بود. زيرا اگر هر انسانى ناگزير است همان راهى را بپيمايد كه قبلاً براى او مقرر گرديده و نمى تواند سر سوزنى از آن تخطى نمايد، در آن صورت، امر و نهى، وعد و وعيد، و پاداش و كيفر هيچگونه معنى نخواهد داشت. 《د》 در طول تاريخ پيوسته انسان هايى را مى بينيم كه در صدد اصلاح فرد و جامعه بشرى بوده اند، و در اين راه برنامه ريزی هايى كرده و نتايجى گرفته اند. بديهى است اين امر با مجبور بودن انسان سازگار نيست، زيرا با فرض جبرْ همه اين تلاش ها بيهوده و عقيم خواهد بود. اين شواهد چهارگانه، اصل اختيار را حقيقتى مستحكم و غير قابل ترديد مى سازد. البته از اصل آزادى و اختيار بشر نبايد نتيجه بگيريم كه انسان، مطلقاً به حال خود رها شده، و خداوند هيچگونه تأثيرى در فعل او ندارد. زيرا چنين عقيده اى، كه همان تفويض است، با اصل نيازمندى دائمى انسان به خدا منافات دارد، و نيز دايره قدرت و خالقيت خداوند را محدود مى كند. بلكه حقيقت امر به گونه ديگرى است كه در اصل بعد بيان خواهد شد. 📚 منشور عقاید امامیه، ص ۹۰ - ۹۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فاضل تر🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی عابدی را حکایت کنند که شبی ده من طعام بخوردی و تا سحر ختمی در نماز بکردی. صاحبدلی شنید و گفت: اگر نیم نانی بخوردی و بخفتی بسیار از این فاضل‌تر بودی. ◽️اندرون از طعام خالی دار ◾️تا در او نور معرفت بینی ◽️تهی از حکمتی به علت آن ◾️که پری از طعام تا بینی 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خود خواهی🔹 📣 امام خمینی خودخواهی همیشه اسباب این است که انسان را به فساد بکشد. تمام فسادهایی که در عالم پیدا می‌شود، از خودخواهی پیدا می‌شود، از حب جاه، از حب قدرت، از حب مال، از امثال اینهاست و همه اش برمی‌گردد به حب نفس و این «بُت» از همه بزرگتر است و شکستنش هم از همه مشکل تر است. تعقیب کنید که اگر نمی‌ توانید به تمام معنا بشکنید ـ که می‌توانید ان‌شاءاللّه‌ ـ مشغول باشید به شکستن دست و پای یک همچو بتی. اگر رهایش کنید شما را به هلاکت می‌کشاند. این طور نیست که ما را رها کند، ما یک معصیتی بکنیم ما را رها کند، یک کار دیگری بکنیم زیادتر ما را رها کند. درجه به درجه پیش می‌برد تا آن جایی که دین انسان را از دست انسان می‌گیرد. این یک مسئلۀ طبیعی است که شغل شیطان هم همین است، هم شیطان باطنی انسان، هم آن شیطانی که اینها هم به او بستگی دارند. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نیرومندترین انسان ها🔹 ✍️ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری جوانان مسلمان سرگرم زورآزمایی و مسابقه وزنه برداری بودند. سنگ بزرگی آنجا بود که مقیاس قوّت و مردانگی جوانان به شمار می‏ رفت و هرکس آن را به قدر توانایی خود حرکت می‏ داد. در این هنگام رسول اکرم رسید و پرسید: چه می‏ کنید؟ - داریم زورآزمایی می‏ کنیم. می‏ خواهیم ببینیم کدام یک از ما قویتر و زورمندتر است. - میل دارید که من بگویم چه کسی از همه قویتر و نیرومندتر است؟. - البته، چه از این بهتر که رسول خدا داور مسابقه باشد و نشان افتخار را او بدهد. افراد جمعیت همه منتظر و نگران بودند که رسول اکرم کدام یک را به عنوان قهرمان معرفی خواهد کرد؟ عده‏ ای بودند که هر یک پیش خود فکر می‏ کردند الآن رسول خدا دست او را خواهد گرفت و به عنوان قهرمان مسابقه معرفی خواهد کرد. رسول اکرم فرمود: از همه قویتر و نیرومندتر آن کس است که اگر از یک چیزی خوشش آمد و مجذوب آن شد، علاقه به آن چیز او را از مدار حق و انسانیت خارج نسازد و به زشتی آلوده نکند؛ و اگر در موردی عصبانی شد و موجی از خشم در روحش پیدا شد، تسلط بر خویشتن را حفظ کند، جز حقیقت نگوید و کلمه‏ ای دروغ یا دشنام بر زبان نیاورد؛ و اگر صاحب قدرت و نفوذ گشت و مانع ها و رادع ها از جلویش برداشته شد، زیاده از میزانی که استحقاق دارد دست درازی نکند. 📚 داستان راستان، ج ۱، ص ۱۲۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خدایا اول جانم را بگیر🔹 ✍ استاد مصطفی ملکیان حضرت علی علیه‌السلام یک دعایی که مربوط به احوال آدمی است و اینکه روح آدمی می‌تواند چه استعلاهایی پیدا کند، دعایی دارند که من آن را همیشه در قنوت می‌خوانم: 《اللهم اجعل نفسی اول کریمه تنتزعها من کرائمی》 خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی، جانم اولین چیزی باشد، که از من می‌گیری؛ نکند قبل از این که جانم را می‌گیری، انصافم گرفته شده باشد، شرفم، عدالتم، راستگویی و ادب و دیگر مکرمت های اخلاقی ام گرفته شده باشد و تفاله‌ای شده باشم که تو جانم را می‌گیری. خدایا از میان چیزهای شریف، اولین چیزی را که می‌گیری، جانم باشد و وقتی می‌میریم شرفم، صداقتم، عدالتم، شفقت و عشق‌ورزی به انسان‌ها در من سر جایش باشد. تواضعم، انسان‌ دوستی‌ام سر جایش باشد. نه اینکه تا جانم به لبم برسد و بمیرم عدالتم، انصافم و مروت و جوانمردی و صداقت و تواضعم را از دست داده باشم. این یکی از تکان دهنده‌ترین جملاتی است که در فرهنگ بشری گفته شده است. یعنی کریمه‌های وجود من زیاد است اما جان من اولین کریمه‌ای باشد که از من می‌گیری. این جمله، شبیه به جمله حضرت عیسی است که می‌فرمایند: نمی‌ ارزد جهان را بگیری و در مقابلش روح خودت را بفروشی، ولو جهان را در مقابل روحت به تو بدهند.  📚 تحلیل فلسفی، ص ۱۴۶ - ۱۴۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تفکر مسلمانان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اقبال لاهوری متوجه این نکته شده که اسلام، هم در میان مسلمین وجود دارد و هم وجود ندارد. اسلام وجود دارد به صورت اینکه ما می‏ بینیم شعائر اسلام در میان مسلمین هست، بانگ اذان در میان مردم شنیده می‏ شود، موقع نماز که می‏ شود رو به مساجد می‏ آورند، مرده‏ هاشان را به رسم اسلام دفن می‏ کنند، برای نوزادهایشان به رسم اسلام تشریفاتی قائل می‏ شوند، اسم هایشان غالباً اسم های اسلامی است، محمّد است، حسن است، حسین است، عبدالرّحیم و عبدالرّحمن است؛ ولی آنچه که روح اسلام است در این مردم وجود ندارد، روح اسلام در جامعه اسلامی مرده است. این است که معتقد می‏ شود به تجدید حیات اسلامی که حیات اسلامی را باید تجدید کرد و امکان تجدیدش هست چون اسلام نمرده است، مسلمین مرده‏ اند. اسلام نمرده است، چرا؟ چون کتاب آسمانی‏ اش هست، سنت پیغمبرش هست و اینها به صورت‏ زنده‏ ای هستند، یعنی دنیا نتوانسته بهتر از آنها بیاورد. آنچه قرآن آورده هیئت بطلمیوس نیست که بگوییم نظریه دیگری آمد و آن نظریه را نسخ کرد، نظریه طبیعیات مبتنی بر عناصر چهارگانه نیست که بگوییم علم امروز آمد و گفت آن عناصر چهارگانه شما همه مرکبند و عنصر نیستند و عناصر بیش از این حرف هاست. خود اسلام زنده است با تکیه‏ گاه و مبنای زنده، پس نقص کار در کجاست؟ نقص کار در تفکر مسلمین است. یعنی فکر مسلمین، طرز تلقی مسلمین از اسلام به صورت زنده‏ ای نیست، به صورت مرده است. مثل این است که شما بذر زنده‏ ای را به شکلی بر خلاف اصول کشاورزی زیر خاک کنید که این بذر در زیر خاک بماند ولی جوانه نزند، ریشه‏ هایش در زیر زمین ندود و عصاره خاک را نمکد. 📚 احیای تفکر دینی، ص ۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹صبر جمیل🔹 📣 عبدالحسن بزرگمهرنیا برخی افراد با اخلاق، هنگام عصبانیّت، مالک زبانِ خود هستند و فقط صورت‌شان سرخ می‌شود. برخی که صبورتراند، صورت‌شان هم سرخ نمی‌شود و به راحتی از کنار مسأله عبور می‌کنند. خدا مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا مهدوی دامغانی را رحمت کند. من از خودشان شنیدم که می‌فرمودند: با پدرم مرحوم آیت‌الله حاج شیخ کاظم دامغانی به تهران آمده بودیم. به منزل مرحوم آیت‌الله‌ العظمی حاج سید احمد خوانساری - رضوان الله تعالی علیه - در بازار رفتیم. خدمت ایشان نشسته بودیم که در زدند و جمعی وارد شدند. نُه مرد و یک خانم، خدمت آقای خوانساری آمدند و کاغذی را مقابل ایشان گذاشتند. معلوم شد که این کاغذ وصیّت ‌نامه‌ای است که در فهم آن دچار اختلاف نظر شده‌اند. آن خانم از عبارتِ وصیّت‌نامه برداشت متفاوتی داشت. همه راضی شده بودند که آقای خوانساری حَکَم باشد. آقای خوانساری برگه را مطالعه کردند و پرسیدند: آقایان چه می‌گویند؟ آقایان برداشت خود را گفتند. حضرت آقا نظر آن خانم را نیز پرسیدند. سپس وصیّت‌نامه را دوباره مطالعه کردند و فرمودند: ظاهراً فرمایشِ آقایان، مطابق با متن وصیّت‌نامه است! آقای مهدوی دامغانی می‌گفتند: تا آقای خوانساری این جمله را فرمودند، آن خانم عصبانی شد و به آقای خوانساری پرخاش کرد و حرف‌های رکیکی زد! مجلس متشنّج شد. اصلاً آقای خوانساری در آن دعوا نقشی نداشتند که آن خانم، به ایشان توهین کند! رعایتِ سیادت و تقوا و فقاهتِ ایشان را نیز نمی‌کرد و به توهین خود ادامه می‌داد! مجلس به هم ریخته بود و همه از جسارت آن زن، ملتهب بودند. آقای مهدوی می‌فرمودند: من به چهره‌ آقای خوانساری نگاه کردم تا ببینم واکنش ایشان چیست. انگار نه انگار! ایشان صبر کردند تا آن خانم هر چه می‌خواهد بگوید، سپس دوباره وصیّت‌نامه را نگاه کردند و فرمودند: به هر حال باز فکر می‌کنم حرف آقایان مطابق با وصیّت‌نامه باشد! 📚صاحب نفسِ قدسیّه، خاطراتی از آیت الله العظمی سید احمد خوانساری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حسادت🔹 📣 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی اميرالمؤمنين علیه السلام فرمود: چند گروهند كه در قيامت قبل از آنكه به حساب و كتابشان برسند، وارد جهنم می‌شوند؛ يعنی اينها را حساب و كتاب نمی كنند و وارد جهنم می كنند؛ یکی از آن گروه، علما هستند، به خاطر حسادتی كه داشتند. منظور از علما، فقط روحانيون نيستند، هر كسي كه در سلك علم است. نزد يك طبيب می‌روی و می گویی من پيش فلان دكتر رفتم، اين داروها را داده. می گويد آنها را بريز دور. اين معنايش اين است كه می خواهد بگويد او سواد ندارد. در حالي كه گاهی اوقات او به منزله‌ استاد اين هم هست. یا عالم ديگری در رشته ديگر همين طور. در رشته ما هم همين طور، متأسفانه وجود دارد و هست. و عجيب اين است و آنچه كه خيلی بايد تأسف خورد؛ هر چه مرتبه‌ علمي آدم بالاتر می رود؛ حسادت بيشتر می شود، هم خودش نسبت به ديگران و هم ديگران نسبت به او، و اين خيلی چيز عجيی است. هر چه مرتبه علمي انسان بالاتر می رود و می بيند ديگری هم در حال زحمت كشيدن است، می گويد او هنوز پائين است، سوادی ندارد، جاهل است. نمی تواند تحمل كند و بپذيرد كه او هم در همين مرتبه و شايد هم بالاتر باشد. ديگری كه خودش متوقف است و می بيند اين روز به روز از جهت علمی بالا می رود ناراحت است. 📚 بحث اخلاقی: حسد و آثار آن، ج 24، ۱۳۸۸/۷/۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تکلیف الهی🔹 📣 امام خمینی این یک تکلیف الهی است برای همه، برای همۀ گویندگان، برای همۀ نویسندگان، برای همۀ شماها که در جبهه‌ها جوانمردانه به پیش می‌روید و فداکاری می‌کنید. یک تکلیف الهی است برای همه که دعوت به وحدت بکنند. دعوت به اجتماع بکنند. این جوان های ما از هر طایفه‌‌ای و از هر گروهی که هستند، و در جبهه‌ها برای اسلام جنگ می‌کنند، اینها نور چشم‌های اسلام هستند، اینها کسانی هستند که اسلام و مسلمین به اینها باید ارج بگذارد، به اینها باید افتخار کند. کسانی که اهل قلم هستند، اهل بیان هستند، کوشش کنند که مردم را دعوت به وحدت بکنند، مردم را دعوت به جهاد بکنند. اگر خدای نخواسته از قلمی، از زبانی چیزی بیرون بیاید که موجب تشتت بشود، جرمی است نابخشودنی پیش خدای تبارک و تعالی. همه اهل این کشور هستید، و می‌خواهید کشورتان را حفظ کنید، اختلاف نباشد بین شما. گوش به اشخاصی که ایجاد اختلاف می‌کنند ندهید. و همه همصدا با هم توجه کنید به خدای تبارک و تعالی. قدرت های بزرگ که مأیوس شدند از اینکه با جنگ و با حملۀ نظامی بتوانند کاری بکنند، دست به شیطنت زده‌اند و می‌خواهند شماها را از هم جدا کنند و اختلاف بین شما بیندازند. 📚 بیانات در دیدار با پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پادگان امام حسین و ولی‌عصر، ۱۳۵۹/۹/۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اعلام خلقت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بچه پس از دوران شیرخوارگی، فی الجمله که قوای مغزی و شعوری‏ اش رشد می‏ کند حالت سؤال پیدا می‏ کند، درباره چیزهایی که دور و برش هستند سؤالاتی می‏ کند. باید به سؤالاتش طبق فهم خودش جواب داد، نباید گفت فضولی نکن، به تو چه؟ خود این سؤال علامت سلامتی مغز و فکر است، معلوم می‏ شود قوای معنوی‏ اش رشد کرده و قوّت گرفته است. این سؤالات اعلام طبیعت است، اعلام خلقت است، دستگاه خلقت احتیاج جدیدی را اعلام می‏ کند که باید به آن رسید. همین طور است حالت جامعه. اگر در جامعه یک احساس نو و ادراک نو پیدا شد، علامت یک نوع رشد است. این هم اعلام خلقت است که احتیاج جدیدی را نشان می‏ دهد. اینها را باید با هوا و هوس و شهوت‏ پرستی فرق گذاشت. نباید اشتباه کرد و اینها را هوا و هوس دانست و فوراً آیات مربوط به این موضوع را خواند که: «انْ تُطِعْ اکثَرَ مَنْ فِی الْارْضِ یضِلّوک عَنْ سَبیلِ اللَّهِ‏ یا: وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ اهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ‏ السَّمواتُ وَ الْارْضُ» 📚ده گفتار، ص 255 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin