eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
357 عکس
70 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹دانایی و توانایی‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری زندگی یعنی چه؟ زندگی یعنی بینایی و توانایی. تفاوت زنده با مرده در همین جهات است. به هر درجه که بینایی و توانایی بیشتر شود حیات بیشتر است. ما چرا به خداوند کلمه «حی» را اطلاق می‏ کنیم. 《اللَّهُ لا الهَ الّا هُوَ الْحَی الْقَیومُ‏ وَ تَوَکلْ عَلَی الْحَی‏ الَّذی لایموتُ‏》 چرا به خدا می‏ گوییم زنده؟ آیا معنی زندگی این است که قلب و خونی وجود داشته باشد و قلب حرکت بکند؟ به این معنی که خدا زنده نیست. خدا که قلب ندارد، رگ و خون و بدن ندارد. خود زندگی غیر از شرایط زندگی است‏ آیا زندگی یعنی نفس کشیدن و هوا را فرو بردن و بیرون دادن؟ نه، این معنی زندگی نیست، اینها برای ما شرایط زندگی است نه خود زندگی. خود زندگی بینایی {به معنی دانایی} و توانایی است. ما از آن جهت به خدا حی مطلق می‏ گوییم که دانا و توانای مطلق است، از آن جهت به خداوند تبارک و تعالی حی می‏ گوییم که آثار حیات بر وجود مقدس او بار می‏ شود. رأفت و رحمت است، رحیم و رحمن است. پس زندگی یعنی دانایی و توانایی؛ و برنامه اسلام برنامه دانایی و توانایی است، همان برنامه‏ ای که قرن ها اسلام آن را در عمل پیاده کرد. پس آن طرز تفکری که نتیجه‏ اش دانایی یا توانایی نباشد و نیز طرز تفکری که نتیجه‏ اش سکون و عدم تحرّک و بی‏ خبری و بی‏ اطلاعی باشد، از اسلام نیست. اسلام دین حیات است. دین حیات با بی‏ خبری و با ناتوانی و عجز ناسازگار است. 📚 احیای اندیشه اسلامی، ص ۱۰۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پرهیز از من گفتن🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای حاج سید احمد خوانساری خیلی از من گفتن پرهیز داشت و وقتی مطلبی از وی می پرسیدند، رای و نظر خودش را با عبارتی از بزرگان بیان می کرد. مثلًا می فرمود: شیخ مرتضی انصاری چنین می فرماید، صاحب جواهر چنين عقیده ای دارد و ... و از تعبیری که من در آن بود، مجتنب بود. حتی از معارف معاصر خودش نقل قول می کرد، مثلا آقای بروجردی چنین نظری دارد، یعنی من هم همین عقیده را دارم. شنیدم در درس خودش از کتاب مصباح الهدای تالیف حاج شیخ محمد تقی آملی استفاده می کرد با این که خودش از آقای آملی ادق نظرا بود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۶۲۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کار جمعی و انتخاب مدیر🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی در كار جمعى بايد مشخص شود كه اتخاذ تصميم در مواردى كه اتفاق نظـر وجود ندارد بر عهده كيست. اين حداقلِ مطلب اسـت. در كـار جمعـى، ولو دو نفر، مقام مسؤول لازم است؛ امام و رهبر لازم است. تا يك نفريد مى توانيد به تنهايى به نمـاز بايسـتيد؛ همـين قـدر كـه دو نفـر شـديد و خواستيد با هم نماز بخوانيد بايد يكى امام شود و ديگرى مأموم. نماز دو نفرى بدون امامت و رهبرى نمى شود. پيغمبر بزرگوار اسـلام وقتـى كـه براى انجام مأموريتى دو نفر را مى فرستاد فوراً معين مى كرد كه كدامشـان امير باشد. در تاريخ اسلام مى خوانيم كه پيغمبر براى فلان كار پنج نفـر را فرستاد و به آنها فرمود فلانى امير شماست. اگـر غيـر از ايـن باشـد كـار پيش نمى رود. پس اصـل مسـأله ضـرورت رهبـرى، امامـت، پيشـوايى، زمامـــدارى، مســـؤوليت درجـــه اول، در هـــر كـــار دو نفـــرى بـــه بالا مسأله اى بسيار روشن است. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۸۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رشد اخلاقی جامعه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز ما محتاج نصیحتیم. برای رشد اخلاق در جامعه، برای گسترش خلقیات خوب، برای اعتلای روحیه‌ی همدلی و برادری و صفا و اخوتی که در جامعه‌ی دینی مطلوب است، احتیاج داریم به نصیحت. اینها را از کی یاد بگیریم؟ پایه‌های اخلاق در کلمات ائمه {علیهم‌ السّلام} است، در رفتار ائمه {علیهم‌ السّلام} است. ما اخلاق را در جامعه رشد بدهیم؛ مردم را به خیرخواهی، به امید، به تعاون، به اخوت، به صبر، به حلم، به شکر، به احسان، به ایثار، به گذشت دعوت کنیم؛ از اخلاق بد، از تنگ‌نظری، از ناامیدی، از بدبینی، از بدخواهی برای این و آن، از حسد، از بخل و بقیه‌ی سیئات اخلاقی، مردم را پرهیز بدهیم... اخلاقیات باید تکرار شود. گفتن اثر دارد، شنیدن اثر دارد؛ اما این اثر، دائمی و ابدی نیست؛ مؤثرات دیگری هم در جامعه هست که در جهت عکس آن کار می کند. لذا بایستی اخلاقیات هی گفته بشود، باز گفته بشود، باز تکرار بشود. 📚 بیانات در دیدار جمعی از شاعران و ذاکرین اهل بیت {ع}، ۱۳۹۰/۳/۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹غارت سومالی🔹 سومالی یک کشور ساحلی است که در منطقه شاخ آفریقا در شرق آفریقا واقع شده است. استعمارگران پرتقالی در مسیر رفت و آمد به هند، از جنایت و تحدی در آفریقای شرقی از جمله سومالی دریغ نکردند. به گفته داویدسون آفریقا شناس مشهور غربی، پرتقالی ها بی درنگ شروع به غارت و آتش زدن آبادی ها و شهرها کردند. آنها شهرهای آباد و شکوفای سومالی را یکی پس از دیگری غارت کردند و به آتش کشیدند و عده زیادی را کشتند و بسیاری را به اسارت گرفتند. در سال ۱۵۱۸ پرتقالی ها به شهر براوا در سومالی حمله کردند. خانه ها را ویران کردند، مردم را کشتند و عده زیادی را به اسارت گرفتند و طلا و نقره و کالایشان را به غارت بردند. آنها برای سرعت بخشیدن به چپاول خود، گوش و دست های مردم را همراه با جواهرات می بریدند. 📚 جنایات غرب، مهدی سعیدی، ص ۲۲۱ - ۲۲۲ به نقل از شناخت ماهیت و عملکرد امپریالیسم، همایون الهی، ص ۱۷۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مسایل مبتلابه مردم و حکومت🔹 ✍ امام خمینی امروز با کمال خوشحالی به مناسبت انقلاب اسلامی حرف های فقها و صاحب نظران به رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها کشیده شده است، چرا که نیاز عملی به این بحث ها و مسائل است؛ مثلاً در مسئلۀ مالکیت و محدودۀ آن، در مسئلۀ زمین و تقسیم‌بندی آن، در انفال و ثروت های عمومی، در مسائل پیچیدۀ پول و ارز و بانکداری، در مالیات، در تجارت داخلی و خارجی در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنی، در مسائل فرهنگی و برخورد با هنر به معنای اعم؛ چون عکاسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی، تئاتر، سینما، خوشنویسی و غیره. در حفظ محیط زیست و سالم‌سازی طبیعت و جلوگیری از قطع درخت ها حتی در منازل و املاک اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگیری از موالید در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالید، در حل معضلات طبی همچون پیوند اعضای بدن انسان و غیر به انسان های دیگر، در مسئلۀ معادن زیرزمینی و روزمینی و ملی، تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق بعضی از احکام در ازمنه و امکنۀ مختلف، در مسائل حقوقی و حقوق بین‌المللی و تطبیق آن با احکام اسلام، نقش سازندۀ زن در جامعۀ اسلامی و نقش تخریبی آن در جوامع فاسد و غیر اسلامی، حدود آزادی فردی و اجتماعی، برخورد با کفر و شرک و التقاط و بلوک تابع کفر و شرک، چگونگی انجام فرایض در سِیر هوایی و فضایی و حرکت بر خلاف جهت حرکت زمین یا موافق آن با سرعتی بیش از سرعت آن و یا در صعود مستقیم و خنثی کردن جاذبۀ زمین و مهمتر از همۀ اینها، ترسیم و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همۀ اینها گوشه‌ای از هزاران مسئلۀ مورد ابتلای مردم و حکومت است که فقهای بزرگ در مورد آنها بحث کرده‌اند و نظراتشان با یکدیگر مختلف است و اگر بعضی از مسائل در زمان های گذشته مطرح نبوده است و یا موضوع نداشته است، فقها امروز باید برای آن فکری بنمایند. 📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رشد فکری‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری از جمله اموری که باید بشر را در آنها آزاد گذاشت رشد فکری است. همین طور که برای شناگری باید مردم را آزاد گذاشت، از نظر رشد فکری هم باید آنها را آزاد گذاشت. اگر به مردم در مسائلی که باید در آنها فکر کنند از ترس این که مبادا اشتباه کنند، به هر طریقی آزادی فکری ندهیم یا روحشان را بترسانیم که در فلان موضوع دینی و مذهبی مبادا فکر کنی که اگر فکر کنی و یک وسوسه کوچک به ذهن تو بیاید به سر در آتش جهنم فرو می‏ روی، این مردم هرگز فکرشان در مسائل دینی رشد نمی‏ کند و پیش نمی‏ رود. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق می‏ خواهد {و تحقیق یعنی به دست آوردن مطلب از راه تفکر و تعقل} خواه ناخواه برای مردم آزادی‏ فکری قائل است. می‏ گوید اصلا من از تو «لا الهَ الَّا اللَّه‏» ی را که در آن فکر نکرده‏ ای و منطقت را به کار نینداخته‏ ای نمی‏ پذیرم، نبوت و معادی را که تو از راه رشد فکری انتخاب نکرده‏ ای و به آن نرسیده‏ ای من از تو نمی‏ پذیرم. پس ناچار به مردم آزادی تفکر می‏ دهد. مردم را از راه روحشان هرگز نمی‏ ترساند، نمی‏ گوید مبادا در فلان مسئله فکر کنی که این، وسوسه شیطان است و اگر وسوسه شیطان در تو پیدا شد به سر در آتش جهنم می‏ روی. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۷ - ۳۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ادب و احترام🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی مرحوم حاج آقای والد می فرمود: من از آقای بروجردی هرچه خواهش کردم که برای من بلند نشود، قبول نمی کرد. آقای بروجردی مقید بود در هنگام آمدن یا برای بدرقه لااقل یک بار برایم بلند شود. ایشان خیلی مودب بود. فقط یک بار قبول کرد که هیچ بلند نشود و آن در سال آخر عمرشان بود که خیلی ناتوان شده بود. من ایشان را قسم دادم که بلند نشود و ایشان هم پذیرفت، چون واقعا نمی توانست بلند شود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۹۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احترام به حقیقت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‌گفتند: شخصیت ها تا آن وقت پیش ما احترام دارند که به حقیقت احترام بگزارند اما آنجا که می‌بینیم اصول اسلامی به دست همین سابقه دارها پایمال می‌شود، دیگر احترامی ندارند؛ ما طرفدار اصولیم نه طرفدار شخصیت ها. تشیع با این روح به وجود آمده است. ما وقتی در تاریخ اسلام به سراغ سلمان فارسی و ابوذر غِفاری و مقداد کنْدی و عمار یاسر و امثال آنان می‌رویم و می‌خواهیم ببینیم چه چیز آنها را وادار کرد که دور علی را بگیرند و اکثریت را رها کنند، می‌بینیم آنها مردمی بودند اصولی و اصول شناس، هم دیندار و هم دین شناس. می‌گفتند: ما نباید درک و فکر خویش را به دست دیگران بسپریم و وقتی آنها اشتباه کردند ما نیز اشتباه کنیم. و در حقیقت روح آنان روحی بود که اصول و حقایق بر آن حکومت می‌کرد نه اشخاص و شخصیت ها. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قدرت طلبی🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹افراط در عزاداری🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آن‌جا که جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد. همین‌ طور پشت سر هم دهه درست‌کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. عقیده ما درباره این‌ که آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می‌شود یا خیر، حجت نیست، بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است. جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. امروزه برخی از منبری‌ها و بعضی از مداح‌های بی‌تقوا حرف‌های بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می‌کنند، نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به این‌ که هر گونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد، تغییر کند، البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند، ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آن‌ قدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح  کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ 📚 بیانات در دیدار تعدادی از روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه قم، ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی در تفکر🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری پیغمبر اکرم فرمود: از امت من نُه چیز برداشته شده است؛ یکی از آنها این است: 《الْوَسْوَسَةُ فِی التَّفَکرِ فِی الْخَلْق‏ یا التَّفَکرُ فِی الْوَسْوَسَةِ فِی الْخَلْق‏》 یعنی یکی از چیزهایی که امت مرا هرگز به خاطر آن معذب نخواهند کرد این است که انسان درباره خلقت، خدا و جهان فکر کند و وساوسی در دلش پیدا شود. مادام که او در حال تحقیق و جست و جوست، هرچه از این شک ها در دلش پیدا شود، خدا او را معذب نمی‏ کند و آن را گناه نمی‏ شمارد. در حدیث معروفی است‏ که یک عرب بدوی آمد خدمت رسول خدا و عرض کرد: «یا رَسولَ اللَّه! هَلَکتُ» تباه شدم. پیغمبر اکرم فورا مقصود او را درک کرد، فرمود: فهمیدم چه می‏ خواهی بگویی، لابد می‏ گویی شیطان آمد به تو گفت: مَنْ خَلَقَک؟ تو هم در جوابش گفتی که مرا خدا آفریده است. شیطان گفت: مَنْ خَلَقَهُ؟ خدا را کی آفریده است؟ تو دیگر نتوانستی جواب بدهی. گفت: یا رسولَ اللَّه! همین است. پیغمبر فرمود: ذلِک مَحْضُ الْایمانِ‏. {عجبا!} فرمود: چرا تو فکر کردی که هلاک شدی؟! این عین ایمان است؛ یعنی همین تو را به ایمان واقعی می‏ رساند، این تازه اول مطلب است. چنین فکری که در روح تو پیدا شد، این شک که پیدا شد {باید برای رفع آن تلاش کنی.} شک منزل بدی است ولی معبر خوب و لازمی است. زمانی بد است که تو در همین منزل بمانی. شیطان به تو گفت: تو را چه کسی خلق کرده است؟ گفتی: خدا. گفت: خدا را چه کسی خلق کرده؟ گفتی: دیگر نمی‏ دانم، بعد هم سر جایت نشستی. این، شک تنبل هاست، هلاکت است. اما تو که چنین آدمی هستی که وقتی چنین شک و وسوسه‏ ای در تو پیدا شد در خانه ننشستی، از مردم هم رودربایستی‏ نکردی و نگفتی که اگر من به مردم بگویم چنین شکی کرده‏ ام می‏ گویند پس تو ایمانت کامل نیست، معلوم می‏ شود که یک حس و طلبی در تو هست که فورا آمدی نزد پیغمبرت سؤال کنی که اگر من چنین شکی پیدا کردم چه کنم؟ آیا این شک را با یک عمل رد کنم یا با یک فکر؟ ذلِک مَحْضُ الْایمانِ‏ این عین ایمان است؛ چرا از چنین چیزهایی می‏ ترسی؟! این است آزادی در تفکر. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۸ - ۳۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تحول انسانی🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی اين مطلب را گوركى از لنين نقل مى كند. در اواخر عمر لنين، در موقعى كه لنين توانسته بـود زمامـدار شوروى باشد. اين نقل خيلى جالب است. گوركى مى گويد: «بـه يـاد دارم كه وقتى سخنان مـاركف را جـايى خوانـد، مـدتى بـا سـرور و بشاشت خاطر خنديد. ماركف نوشـته بـود در روسـيه فقـط دو نفـر كمونيست وجود دارد: لنين و كالانتاى. پس از آن خنده آهى كشيد و گفت: راستى عجب مرد خردمندى است! از اين چه مى فهميد؟ اينها قصه نيست، خبر روزنامه هم نيست. سند قطعى متقن از تـاريخ يـك جامعه در عصر تـاريخ اسـت و بـازده يـك انقـلابِ زيـر و رو كـنِ عقيدتى و اقتصادى و اجتماعى را در قرن ما نشان مى دهد و مى گويد در اين انقلاب، با همه كوشش ها، آدم ها به اين آسانى عوض نشده اند. حالا مى فهميد پيغمبر اسلام، صلوات اللَّه و سـلامه عليـه، نگـران چيست. پيغمبر احساس مى كند، مى يابد، مى داند و به عنوان رهبرى الهى، دانا، تيزبين و ژرفنگر مـى بينـد كـه بـا انقـلاب اسـلام عـده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيـه هـم بـه اسـلام و جامعه اسلامى آمده اند، نماز مسلمانى را مى خوانند، ماه رمضان هـم روزه مى گيرند، حتى زكات هم مى دهند، حتـى بـه ميـدان جنـگ و جهاد هم مى روند و براى اسلام شمشير هم مى زنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها ساختمان خالص سره اسلامى است؟ نه! 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۸۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ضدیت با رهبری نیست🔹 📣 رهبر معظم انقلاب آسلامی مطالبه کردن با دشمنی کردن فرق دارد. اینکه ما گفتیم گاهی اوقات معارضه‌ی با مسئولان کشور نشود - که الان هم همین را تأکید می کنیم؛ معارضه نباید بشود - این به معنای انتقاد نکردن نیست؛ به معنای مطالبه نکردن نیست؛ در باره رهبری هم همین جور است. این برادر عزیزمان می گوید «ضد ولایت فقیه» را معرفی کنید. خوب، «ضد» معلوم است معنایش چیست؛ ضدیت، یعنی پنجه در افکندن، دشمنی کردن؛ نه معتقد نبودن. اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نیستم؛ ممکن است کسی معتقد به کسی نیست. البته این ضد ولایت فقیه که در کلمات هست، آیه‌ی مُنزل از آسمان نیست که بگوئیم باید حدود این کلمه را درست معین کرد؛ به هر حال یک عرفی است. اعتراض به سیاست های اصل ۴۴، ضدیت با ولایت فقیه نیست؛ اعتراض به نظرات خاص رهبری، ضدیت با رهبری نیست. دشمنی، نباید کرد. دو نفر طلبه کنار همدیگر می نشینند؛ خیلی هم با هم رفیقند، خیلی هم با هم با صفایند، همدرس هستند، مباحثه می کنند، حرف همدیگر را رد می کنند؛ این حرف او را رد می کند، آن حرف این را رد می کند. ردکردن حرف، به معنای مخالفت کردن، به معنای ضدیت کردن نیست؛ این مفاهیم را باید از هم جدا کرد. 📚 بیانات در دیدار دانشجویان نخبه و نفرات برتر کنکور و فعالان تشکل‌های سیاسی فرهنگی دانشگاه‌ها‌، ۱۳۸۶/۰۷/۱۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ارث شیطان🔹 📣 امام خمینی قضیۀ خودبینی، ارث شیطان است، از صدر عالم این قضیه بوده است. وقتی هم که وسوسه می‌کند به آدم، باز آدم را اغوا می‌کند به این که تو را می‌خواهند این جا کَاَنَّهُ حبس کنند. تو اگر حرف من را بشنوی، بیشتر از اینها داری. آدم هم به آن جنبۀ دیگری از او قبول می‌کند. این یک تعلیم عمومی‌ است که از قبل از خلقت آدم تا حالا باید برای ما عبرت باشد؛ بدانیم که ارث شیطان، خودبینی است. تمام فسادهایی که در عالم واقع می‌شود، چه فسادها از افراد و چه فسادها از حکومت‌ها و چه در اجتماع، تمام فسادها زیر سر همین ارث شیطان است. و تمام مفسده‌هایی که در عالم پیدا می‌شود، از این بیماری خودبینی است. چه در کنج خانه کسی نشسته باشد و به عبادت مشغول باشد، اگر خودبینی بکند، ارث شیطان را دارد، و چه در جامعه باشد و با مردم تماس داشته باشد، این هم اگر فسادی از آن حاصل بشود، از خودخواهی و خودبینی خودش است، و چه حکومت‌هایی که در عالم حکومت می‌کنند؛ از اولی که حکومت در دنیا تأسیس شده است تا حالا، هر فسادی واقع شده از این خصیصه است. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور، اعضای مجلس خبرگان و ائمۀ جمعۀ سراسر کشور، ۱۳۶۳/۱۱/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حرف منصفانه🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اسلام علیه اسلام🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر وقت جاهل ها و نادان ها و بی‌خبرها مظهر قدس و تقوا شناخته شوند و مردم آنها را سمبل مسلمان عملی بدانند، وسیله خوبی به دست زیرک های منفعت پرست می‌افتد. این زیرک ها همواره آنها را آلت مقاصد خویش قرار می‌دهند و از وجود آنها سدی محکم جلو افکار مصلحان واقعی می‌سازند. بسیار دیده شده است که عناصر ضد اسلامی رسماً از این وسیله استفاده کرده‌اند، یعنی نیروی خود اسلام را علیه اسلام به کار انداخته‌اند. استعمار غرب تجربه فراوانی در استفاده از این وسیله دارد و در موقع خود از تحریک کاذب احساسات مسلمین خصوصاً در زمینه ایجاد تفرقه میان مسلمین بهره گیری می‌نماید. چقدر شرم‌آور است که مثلًا مسلمان دلسوخته‌ای درصدد بیرون راندن نفوذ خارجی برآید و همان مردمی که او می‌خواهد آنها را نجات دهد با نام و عنوان دین و مذهب، سدی در مقابل او گردند. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۵۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شناخت با شعار🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی با چهار تا شعار نمـى شـود دوسـت و دشـمن را شناخت. با چهار تا جمله زيبا هم نمى شود ميـزان آگـاهى و هشـيارى اشخاص را تشخيص داد. من هرگز در عمرم طرفدار اين گونه سطحى بودن در اين مسائل نبوده ام. تربيـت اسـلامى بـه يـك مسـلمان اجـازه نمى دهد كه سطحى عمل كند، سطحى بنگرد، سـطحى بينديشـد. خـدا بنده اى را دوست دارد كه وقتى به كارى دست مى زند، متقن و محكـم و استوار و ريشه دار كار بكند. اين از كلماتى است كه از رسـول خـدا، صلوات اللّه و سلامه عليه، نقل شده است. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۴۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹من نیازی به این پول ندارم🔹 📣 آقای داوود آهنگران از استاد جعفری برای ايراد سخنرانی در يك جلسه دعوت شده بود. پس از پايان سخنرانی، شخصيت مهمی كه در آن جلسه حضور داشت، به جهت قدردانی از ایشان، با احترام تمام خواست مبلغ يك ميليون تومان به ايشان اهدا نمايد، اما استاد در قبال تقاضای او فرمودند: من نیازی به این پول ندارم. این مبلغ نزد شما باشد و اگر احیاناً افرادی به جهت گرفتاری مالی به من مراجعه نمودند، نامه می دهم و شما مبلغ تعيين شده را به آنها بپردازيد. بعد از آن، افرادی با يادداشت هايی از استاد جعفری، به محلی كه پول در آن جا سپرده شده بود، مراجعه نموده، مبالغی را دريافت می كردند. فردی كه مبلغ يك ميليون تومان را به اين كار اختصاص داده بود، با مشاهده اين عمل استاد، مبلغ پنج ميليون تومان ديگر نيز به پول اضافه كرد. بدين ترتيب، تمام مبالغ مزبور، طی مدتی با يادداشت های ایشان به افراد نيازمند پرداخت شد. 📚 وبسایت انتشارات علامه محمدتقی جعفری، بخش خاطرات ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تعدی از حدود الهی ظلم است🔹 ✍ امام خمینی مؤکداً تذکر داده می‌‌شود که اگر برای کشف خانه‌های تیمی و مراکز جاسوسی و افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی وارد شدند و در آنجا با آلت لهو یا آلات قمار و فحشا و سایر جهات انحرافی مثل مواد مخدره برخورد کردند، حق ندارند آن را پیش دیگران افشا کنند، چرا که اشاعۀ فحشا از بزرگترین گناهان کبیره است و هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید. فقط باید به وظیفۀ نهی از منکر به نحوی که در اسلام مقرر است عمل نمایند و حق جلب یا بازداشت یا ضرب و شتم صاحبان خانه و ساکنان آن را ندارند، و تعدی از حدود الهی ظلم است و موجب تعزیر و گاهی تقاص می‌باشد. و اما کسانی که معلوم شود شغل آنان جمع مواد مخدره و پخش بین مردم است، در حکم مفسد فی الأرض و مصداق ساعی در ارض برای فساد و هلاک حرث و نسل است و باید علاوه بر ضبط آنچه از این قبیل موجود است آنان را به مقامات قضایی معرفی کنند. و همچنین هیچ یک از قضات حق ندارند ابتدائاً حکمی صادر نمایند که به وسیله آن مأموران اجرا اجازه داشته باشند به منازل یا محل‌های کار افراد وارد شوند که نه خانۀ امن و تیمی است و نه محل توطئه‌های دیگر علیه نظام جمهوری اسلامی، که صادر کننده و اجرا کنندۀ چنین حکمی مورد تعقیب قانونی و شرعی است. 📚 فرمان هشت ماده‌ای دربارۀ حقوق مردم، قانون، قوۀ قضاییه و لزوم اسلامی شدن روابط و قوانین، ۱۳۶۱/۹/۲۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹الزامات حوزه های علمیه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب آسلامی اساس حوزه برای علم است؛ حوزه علمیه است. ما می‌گوییم کام حوزه علمیه با علم برداشته شده است. پس علم، بافت حقیقی و پایه حقیقی و هویت حقیقی این حوزه را تشکیل می دهد - حوزه های علمیه همه جا این جورند؛ مخصوص حوزه علمیه قم که نیست - یعنی حوزه علم محور است. علم محور بودن لوازمی دارد؛ باید به این لوازم ملتزم شد. یکی از چیزهایی که لازمه‌ی علم محور بودن است، این است که مجموعه علم محور پرسش زاست، پرسش آفرین است. وقتی بحث علمی مطرح است، سوال مطرح است، با سوال باید با روی باز مواجه شد؛ همچنان که در سنت علمی سلف ارجمند ما هم این وجود داشته. شما ملاحظه می کنید؛ در فقه معارضات فقهی زیاد است؛ گاهی با لحن های تند هم همراه هست. فرض بفرمایید مرحوم صاحب حدائق نسبت به صاحب مدارک، گاهی لحن تندی به کار می‌برد؛ باز متقابلا مرحوم صاحب جواهر نسبت به صاحب حدائق در مواردی لحن بسیار تندی به کار می‌برد. قبلا هم همین جور بوده است. مرحوم علامه در مختلف، در موارد متعددی به ابن ادریس به شکل عجیبی می‌تازد و عکس‌العمل خیلی شدیدی نشان می دهد. البته باز ابن ادریس {رضوان الله علیه} به نوبه خود با همان بیان، با شیخ طوسی برخورد کرده است. این کار رایج است، اشکالی هم ندارد؛ اما در میدان علم. اگر ابن ادریس زنده می شد، می‌ایستاد، علامه پشت سرش نماز می‌خواند، دستش را هم می‌بوسید. اگر سید صاحب مدارک زنده می‌شد، صاحب حدائق و دیگران پشت سرش نماز می‌خواندند، دستش را هم می بوسیدند - در این شکی نیست - اما در میدان علم با هم برخورد می کنند؛ مانعی هم ندارد. این برخوردها معنایش این است که طرح سوال، طرح اشکال، طرح شبهه، طرح مسئله جدید، طرح شیوه جدید، ایرادی ندارد. اگر آنچه که مطرح شده است، غلط است، آن وقت باید با شیوه علمی با آن غلط برخورد کرد؛ یعنی اغماض در مواجهه ی با غلط علمی جایز نیست. کسی اشتباه علمی کرده است، اغماض کردن و اینکه بگوییم احترامش را حفظ کنیم، ملاحظه کنیم و نگوییم، جایز نیست؛ نه، در باب علمیات، این مسئله وجود ندارد. باید از لحاظ علمی برخورد کرد، اما جلوی سوال را نباید گرفت. حوزه باید قطع سوال نکند. قطع سوال به قطع دانش می انجامد. راه سوال را نباید بست. 📚 بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۸/۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کشتار با دست خود🔹 حضور استعمارگران متعدد در آمریکای شمالی، هر چند با رقابت بین آنها همراه بود، اما سیاست استعمارگرانه ایجاب می کرد که این رقبا برای گسترش سیطره خود متحد شده و با سیاست اختلاف بیانداز و حکومت کن، قبایل سرخ پوست را به جان هم بیاندازند. به عنوان نمونه در کانادا در اواخر قرن هفدهم، فرانسوی ها به یک قبیله و هلندی ها به قبیله دیگر کمک کرده و آنها را به جان هم انداختند. در نهایت قبیله اولی، قبیله دومی را نابود کرد و از بیست و دو روستای آنها، پانزده تا را ویران کرد و از هجده هزار نفر افرادشان، ده هزار نفر را کشت. بعد هم قشون فرانسه قبیله فاتح را قلع و قمع کرد. 📚 جنایات غرب، مهدی سعیدی، ص ۴۹۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خدمت ناخواسته کسروی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر وقت دوره‌ای پیش آمده که فکر مخالف و ضدی وجود نداشته، آن فکر حق درست مثل آبی که راکد باشد و سر جای خودش بماند بعد تدریجاً عفونت پیدا کند و خزه‌ها و چیزهای دیگری در آن پیدا شود که ماهیتش را به کلی عوض کند، عیناً همین حالت را پیدا کرده. ما مکرر در قم همین حرف را می‌زدیم و در تهران هم که قهراً این حرف را زیاد می‌زدیم. کسروی یک آدمی بود که مسلّماً دشمن شیعه بود، با تشیع دشمن بود و رسماً ائمه شیعه را سبّ می‌کرد، به امام صادق {ع} رسماً دشنام می‌داد. طبعاً این آدم زیان‌هایی هم بر عالم تشیع وارد کرد، به این معنا که عده قلیلی را از شیعه جدا کرد، ولی به نظر من اگر پای حساب در میان باشد و سود و زیان‌های کتاب‌های کسروی را مجموعاً در نظر بگیریم، سودش بیشتر بوده، به این معنا که همین کتاب‌های کسروی سبب شد، مسائلی که در طول چهار صد سال و بیشتر اصلا کسی روی آنها فکر و بحث و استدلال نمی‌کرد و حالت آب راکدی پیدا کرده بود و عقاید عوامی جزء عقاید اصلی شده بود و یک چیز شلم شوربایی درآمده بود مطرح شود و یک عده افراد محقق برای این که جواب به کسروی بدهند، کتاب‌های بسیار عالی نوشتند و این عقاید را تنقیح کردند. البته این به معنی تجویز عمل کسروی نیست، بلکه مثل همان بلا و مصیبت است. بلا و مصیبت و شداید به حال شخص مفید است، اما این نه به معنای این است که ما بلا و شداید را تجویز می‌کنیم، پس بر فردی مصائب وارد کنیم و بگوییم به دلیل این که به حال تو مفید است من حق دارم مصیبت بر تو وارد کنم؛ بلکه می‌خواهم بگویم این اثر مفید بر آن بار است. 📚 جهاد اسلامی و آزادی عقیده، ص ۹۷ - ۱۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادانديشی علمی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی خاصیت علمی بودن آزاداندیشی است. تحجر در میدان علم معنی ندارد. یعنی اگر عالم هستیم، حوزه علمیه هستیم، دنبال علم هستیم، باید فکر را آزاد گذاشت؛ البته برای اهل فکر. معلوم است که در یک مجموعه علمی کسی که صلاحیت فکری ندارد، جرأت اظهار نظر هم پیدا نمی کند؛ اگر اظهار نظر کرد، مچ او را می‌گیرند، غلط او آشکار می‌شود. آن کسی که صلاحیت اظهار نظر دارد، بایستی اظهار نظر کند؛ چه در فقه، چه در اصول، چه در فلسفه، چه در کلام، چه در بقیه مباحث و علوم حوزوی و رایج در حوزه؛ یعنی باید آزاداندیشی باشد. البته این آزاداندیشی هست؛ این را همه باید قبول کنیم. من یک جایی خواندم که نوشته شده بود امروز در حوزه علمیه قم، آزاد اندیشی علمی نیست؛ دیروز بود، امروز نیست. این درست نیست؛ دیروز هم بود، امروز هم هست؛ امروز بیشتر از دیروز هم هست. آراء فقهی و اصولی از برترین فقها مورد نقد قرار می‌گیرد. آدم ملاحظه می‌کند که بعضی از نظرات برجسته و فوق‌العاده‌ی فقهی و اصولی امام در مقالات علمی مورد نقد قرار می‌گیرد؛ ایرادی هم ندارد. مبنای خطابات قانونیه امام که به نظر ما یکی از مستحکم‌ترین، بدیع‌ترین و کارسازترین مبانی اصولی امام است، مورد نقد قرار می گیرد؛ هم در درس ها مورد نقد قرار می‌گیرد، هم در مقالات. من مقالاتی را هم خواندم، دیدم مورد نقد قرار داده‌اند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نیست، اما بالاخره مورد نقد قرار می گیرد؛ کسی هم نمی‌گوید چرا. نمی‌شود حوزه را متهم کرد به اینکه در آن، نقد و انتقاد و آزادی نیست. متأسفانه یک جایی ما خواندیم که نوشته‌اند این حرف ها نیست؛ در حالی که این خلاف است، این متهم کردن حوزه است. ما می‌خواهیم عرض کنیم که این آزاداندیشی باید دامنه‌اش گسترده باشد. همان طور که فرمودند، در فلسفه، فرمایشات آخوند، ملاصدرا وحی منزل نیست. در فقه، فتاوای صاحب جواهر و شخصیتی مثل شیخ اعظم - که با وجود همه‌ی بزرگان و فقها، ما نظیر شیخ اعظم را از بعد از شیخ تا امروز دیگر نداریم - وحی منزل نیست؛ نه در فقه، نه در اصول. لذا رد کردند، ایراد کردند، اشکال کردند، جواب دادند. بایستی این سنت در حوزه باشد. 📚 بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۸/۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اشخاص جانشین ارزش ها🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی آن تحزبی که می گوید من و غیر من هیچ، بله! این ضد وحدت و عامل تفرقه است، اما اگر تحزب و تجمع، تحزب و تجمع پاسداران ارزش های اصیل شد، از این ارزش ها نگهبانی می کند، نه از خود! یکی از مصیبت های زمان ما این است که اشخاص دارند کم کم جانشین ارزش ها می شوند. در صورتی که عکس مسئله صحیح است. تو ارزش ها را بشناس و اشخاص را با ارزش ها بسنج. 《اعرف الحق تعرف اهله》 《اعرفوا منازل الرجال بالحق》 📚 تشکیلات بهشتی، محسن ذوالفقاری، ص ۲۲۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin