eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
357 عکس
70 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹انتقاد، حریت، تبعیت🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی این را به شما می گویم: انتقاد بر امام، تذکر به امام، نصیحت به ائمه المسلمين، که اصلا واجب است. تذکر به امام دادن، تذکر دلسوزانه به امام دادن، انتقاد کردن از یک تصمیم امام، که اصلا تربیت اسلامی است. در آن خطبه حقوق راعی بر رعیت و حقوق رعیت بر راعی که در نهج‌البلاغه است، از علی علیه‌السلام نقل می کند که آن حضرت از مردم می خواهد که از او انتقاد کنند و به او تذکر بدهند، اما همان وقت که انسان تذکر می دهد، می داند که تذکر می دهد، ولی تصمیم گیری با کیست؟ انسان تذکر را می دهد، حرفش را می زند، استدلال هم می کند، ولی تصمیم گیری با کیست؟ با رهبر است. ما طلبه ها که دیگر اصلا از او یاد گرفته ایم. وقتی پای درس آقای بروجردی بودیم که همان موقع مرجع تقلید عام بود، یا وقتی پای درس امام بودیم، چه می کردیم؟ مسائل علمی که امام می گفت و حرفی می زد، ما شروع می کردیم به اشکال گرفتن و انتقاد کردن. ما اصلا یاد گرفته بودیم، ولی بالاخره ما اشکال می گرفتیم، اما موقع فتوا که می شد، فتوا با که بود؟ با مرجع بود و حالا در مقام رهبری یک چنین چیزی است. حالا آنجا بحث فقهی بود، مورد راجع فتوا بود و به جوش و خروش دین. رعیتی شروع می کردیم. ان قلت قلت های ما جور در نمی آمد. ما این دو تا را با هم یاد گرفته بودیم، هم حریت، هم انتقاد، هم ان قلت قلت، هم تعهد به فتوا! در زمینه رهبری هم چیزی از این قبیل است، هر حریت، هم تذکر، هم نصیحت، هم انتقاد و هم آخر کار این که آقا حالا تصمیم با ... بالاخره چه شد؟! این شد. بسیار خوب ما همین را عمل می کنیم، ولو بر خلاف نظر خودمان باشد. 📚 تشکیلات بهشتی، ص ۱۹۵ - ۱۹۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹سخنرانی برای مسیحیان🔹 📣 آیت الله شیخ محمود خلیلی امام موسی صدر تا جایی که وقتشان اجازه می‌داد به دعوت‌هایی که برای سخنرانی از ایشان می‌شد پاسخ مثبت می‌دادند، چه مسلمان و چه مسیحی. جوانان مسیحی که در کلیساها و یا مراکز دیگر برنامه‌هایی داشتند برای سخنرانی از ایشان دعوت می‌کردند و آقای صدر هم اجابت می‌کردند. معمولاً در این جلسات با موضوع ادیان آسمانی صحبت می‌کردند و با ذوق و اطلاعات خیلی زیادی که داشتند از مزایای ادیان آسمانی و نیز از مفاهیمی که از این ادیان و از حضرت مسیح در قرآن کریم آمده است می‌گفتند. به طور خاص ذکر می‌کردند که در فلان آیه این گونه از مسیحیت آمده است و یا از سخنان حضرت مسیح و سخنان امیرالمؤمنین در کنار هم استفاده می‌کردند و به همین علت بود که می‌شنوید سخنرانی‌هایشان در مناطق مسیحی جلوهٔ بسیاری داشت. 📚 وبسایت موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، تاریخ شفاهی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹صورت و محتوا🔹 📣 امام خمینی تا حالا جمهوری اسلامی‌ جز یک الفاظی بیشتر نبوده. البته کارهایی کرده‌اند اما آنی که ما می‌خواهیم تا حالا نشده است. یک رأیی دادیم به جمهوری اسلامی. آن رژیم رفت و یک رژیم دیگری است، لکن باید همه چیز اسلامی بشود. آن روزی ما به آخر مقصد رسیدیم که همه چیزمان اسلامی باشد. بازار یک بازار اسلامی باشد. بازاری که یک متاعی را یک تومان می‌خرد و سی تومان به این فقرا و ضعفا می‌دهد، این بازار اسلامی نیست. بازاری که قاچاق وارد می‌کند و به قیمت های گزاف می‌دهد و اقتصاد اسلام را می‌خواهد به هم بزند، این اسلامی نیست؛ این بازارْ اسلامی نیست. اینها باید اسلامی بشود؛ خودشان اسلامی‌اش کنند. بازاری که به فکر ضعفا و فقرا نباشد، بازاری که پهلویش ضعیف باشد و به فکر نباشد، این بازارْ اسلامی نیست. ملتی که اینجا قصرهای روی هم روی هم درست کنند، و آنجا زاغه نشین ها باشند. شما همه زاغه نشین را دیدید چه طورند؛ لابد شماها دیدید، من هم صورتش را دیدم. یک مملکتی که زاغه نشین ها آن طور باشند و مردم به فکر اینها نباشد، این مملکتْ، مملکت اسلامی نیست. این صورت است، محتوا ندارد. 📚 بیانات در دیدار هیأت قائمیۀ تهران، ۱۳۵۸/۳/۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آقا شیخ دنده عقب🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را در میان گذاشته بودم و می‌گفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفته‌ایم؛ به هر کاری که می‌رسیم می‌گوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کرده‌ایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد. همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا کار دیگر مثلاً چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم. یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم. 📚 ده گفتار، ص ۲۶۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔷️ درد علی 🔻 دکتر علی شریعتی ◾️‫دردِ علی دو گونه است ◽️یک درد، دردی است که از زخم شمشیرِ ابن مُلْجم در فَرق سرش احساس می‌کند ◽️و دردِ دیگر دردی است که او را تنها در‬ ‫نیمه شب‌های خاموش به دل نخلستان‌های اطراف مدینه کشانده و به ناله در آورده است ◽️ما تنها بر دردی می گرییم که از شمشیرِ ابن مُلْجم در فرقش‬ ‫احساس می کند ◽️‫اما، این دردِ علی نیست ◽️دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است ◽️تنهایی است ◽️که ما آن را نمی شناسیم!‬ ◽️باید این درد را بشناسیم ◽️نه آن درد را ◽️که علی دردِ شمشیر را احساس نمی کند ◽️و ما ‫دردِ علی را احساس نمی‌کنیم! 📚 علی تنهاست. ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شیعه🔹 ✍ علامه طباطبایی نبايد شيعه را در اسلام، اقليتى فرض كرد كه با اكثريتى كه در مقابل خود داشته در اصول و مبادى دين مقدس اسلام كه محتويات كتاب {قرآن كريم} و سنت قطعيه بوده باشد، اختلاف نظر داشته و پاره‌اى از آنها را نمى‌پذيرفته‌اند، لذا با اكثريت به مقام مخاصمه و مشاجره درآمده و مذهب نوبنيادى تأسيس نموده است. و يا به عللى سياسى يا تعصبات قومى يا ملى يا انتقام‌هاى دينى، دست‌خوشِ اميال ديگران و بازيچه دست بيگانگان قرار گرفته و در نتيجه، گروه قابل توجهى را از جماعت مسلمين جدا كرده و وحدت‌ اسلامى را به هم زده و اختلاف كلمه به وجود آورده است. بلكه شيعه طايفه‌اى است از مسلمين كه به‌ واسطه مخالفت‌هايى كه از اكثريت نسبت به مُسلمات كتاب و سنت مشاهده كرده، در مقام اعتراض و انتقاد بر آمده و به ملازمت مسلمات كتاب و سنت برخاسته و دعوت كرده است. و البته طايفه‌اى را كه در راه چنين منظور مقدسى در طول تاريخ و قرن‌هاى متمادى، هر بلا و مصيبت و هر آزار و شكنجه قابل تصور را از دست مخالفين خود كشيده است. نبايد مخالف اصول مسلمه ديانت و هدم كننده سنت و جماعت مسلمين ناميد. 📚 شیعه، ترجمه استاد سید هادی خسروشاهی، ص ۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انقلابی نماهای افراطی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی دشمنان دین، که امیرالمؤمنین قبل از زمان خلافت و در زمان خلافتش، دست از آنها بر نداشت، مگر قدرت نداشتند!؟ قدرت های سیاسی داشتند، قدرت های نظامی داشتند. بعضی، قدرت های مردمی داشتند، نفوذ داشتند، ادّعای معنویت می کردند، مقدّس مآب بودند. بعضی مثل خوارج شبیه یک عدّه از انقلابی نماهای افراطی ما بودند که هیچ کس را هم قبول نداشتند. فقط خودشان را قبول داشتند و طرفدار دین می دانستند؛ هیچ کس دیگر را هم قبول نداشتند. مثل کسانی که اوّل انقلاب، امام را هم به انقلابیگری قبول نداشتند. امیرالمؤمنین، با اینها روبه‌رو شد؛ تار و مارشان کرد و فرمود: اگر من با اینها در نمی افتادم، هیچ کس جرأت نمی کرد با اینها در بیفتد. 📚 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، ۱۳۷۲/۱۰/۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مملکت اسلامی را طاغوتی نکنید🔹 📣 امام خمینی اینها خیال نکنند که ما رئیس حکومت هستیم، و ما رأس هستیم و ما وزیر هستیم و ما نخست‌ وزیر هستیم و ما رئیس‌جمهور هستیم و ما باید هر کاری دلمان بخواهد بکنیم. نه، مملکت اسلامی است، نه طاغوتی. مملکت اسلامی را به طاغوت نکشید. من خوف این را دارم که ـ خدای نخواسته ـ اگر این امور زیاد انباشته بشود، یک وقت همان مسائلی پیش بیاید که مردم با طاغوت عمل کردند. طاغوت برای خاطر اینکه پسر کی بود و نوۀ کی بود که نبود؛ برای اعمالش بود. اگر اعمال ما هم یک اعمال طاغوتی باشد، برای خود باشد، نه برای ملت، دعوا بکنیم سر خودمان، نه برای مصالح ملت، این همان طاغوت است. منتها به یک صورت دیگری درآمده، اما طاغوت است. طاغوت هم مراتب دارد. یک طاغوت مثل رضاخان و محمدرضا خانمان و یک طاغوت هم مثل کارتر و امثال آنهاست. یک طاغوت هم مثل ماهاست. همه از جند ابلیس می‌شویم. شما فکر این ملت، فکر این زاغه‌نشین‌ها، فکر این مردمی که همه چیزشان را دادند و شما را به مسند نشاندند، فکر آنها را بکنید. شب وقتی خلوت می‌کنید، فکر بکنید که من امروز که کار کردم برای خودم کردم یا برای مردم. امروز که صحبت می‌کنم برای خودم صحبت می‌کنم یا برای مصالح کشور. 📚 بیانات در دیدار نخست وزیر و تعدادی از وزرا، ۱۳۵۹/۶/۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف ممدوح و اختلاف مذموم🔹 ✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‌‌توان اختلاف ممدوح و مذموم را به اختلاف علمای فنون که تابع و پیرو یک منطق و اصول معین هستند و همه آن اصول و مبانی را محترم می‌شمارند و در عین حال با یکدیگر اختلاف و رد و ایراد دارند {فان حیاة العلم بالنقد و الرد} مثال زد و این اختلاف موجب پیشرفت علم است، زیرا هر کسی گوشه‌‌ای را گرفته و دیگری نقص کار او را اصلاح می‌‌کند، و حتی یک مسلمان و کافر و یک آمریکایی و روسی ناچارند در عین اختلاف سلیقه و مسلک از یک منطق معین پیروی کنند و آن منطق واحد علمی، آنها را با همه اختلاف مسلکی و مرامی در یک جاده انداخته. در اسلام مثلًا حکمای اسلامی با گروهی از غیر مسلمان های صدر اول همکاری و همفکری کرده‌اند و اما اصحاب جدل و کسانی که دلیلشان تعصباتشان است و فقط آنچه در سینه‌‌های آنها به شکل عصبیتْ سفت و محکم شده می‌بینند و به تعبیر قرآن «کلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیهِمْ فَرِحُونَ» اینها چون در یک جاده اصلی و یک صراط مستقیم و یک شاهراه حرکت نمی‌‌کنند، از اختلاف اینها بدبختی و نزاع و تأخر و شقاوت بر می‌‌خیزد. آیات قرآن هر جا اختلاف را نهی می‌‌کند و تقبیح می‌‌کند همان اختلاف اهل ادیان یعنی اهل تعصبات است که از جاده عقل و فطرت منحرف‌‌اند. 📚 یادداشت‏ های استاد مطهری، ج ۱۴، ص ۱۹۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روح زندگی🔹 📢 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹 دوستی حقیقی 🔻دکتر علی شریعتی ◾️خدایا بر محمد و آل محمد رحمت فرست ◽️و شدت کینه‌ی کینه‌توزان را در باره‌ی من به محبت ◽️و حسد متعدّیان را به مودت ◽️و بدگمانی اهل صلاح را به اعتماد ◽️و دشمنی نزدیکان را به دوستی ◽️و بدرفتاری خویشان را به نیکویی ◽️و بی‌اعتنایی اقربا را به نصرت ◽️و دوستی مجامله کاران را به دوستی حقیقی ◽️و اهانت مصاحبان را به حسن عشرت ◽️و تلخی ترس از ستمکاران را به شیرینی امنیت مبدّل ساز. 📚 نیایش، ترجمه دعای بیستم صحیفه سجادیه ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از خوشه چین
🔹زاد و ولد فرهنگی🔹 ✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی من‌ عمیقا متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌»، طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو، باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد. حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌، «آزادی‌ بیان‌»، مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری‌، تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد و حریت‌ و تعادل‌ و عقلانیت‌ و انصاف‌، سکه‌ رائج‌ شود تا همه‌ اندیشه‌ها در همه‌ حوزه‌ها فعال‌ و برانگیخته‌ گردند و «زاد و ولد فرهنگی‌» که‌ به‌ تعبیر روایات‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و اهلبیت‌ ایشان‌ (علیهم‌ السلام‌)، محصول‌ «تضارب‌ آراء و عقول‌» است‌، عادت‌ ثانوی‌ نخبگان‌ و اندیشه‌وران‌ گردد. به ویژه‌ که‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ و تمدن‌ اسلامی‌ همواره‌ در مصاف‌ با معضلات‌ جدید و نیز در چالش‌ با مکاتب‌ و تمدن های‌ دیگر، شکفته‌ است‌ و پاسخ‌ به‌ شبهه‌ نیز بدون‌ شناخت‌ شبهه‌، ناممکن‌ است‌. 📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از خوشه چین
🔹انگ🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از خوشه چین
🔹خفه شو نداریم🔹 ✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری امیرالمؤمنین علی علیه السلام در زمان خلافتشان مکرر این جمله را می‏ فرمود که تا من زنده هستم هر سؤالی دارید از من بپرسید که اگر بمیرم و در میان شما نباشم دیگر کسی را پیدا نخواهید کرد که این گونه از شما بخواهد که از او سؤال کنید: سَلونی قَبْلَ انْ تَفْقِدونی. نوشته‏ اند یک مرتبه شخصی از پای منبر بلند شد و با یک تجاسر و بیان جسارت‏ آمیزی گفت: «ایهَا الْمُدَّعی ما لا یعْلَمُ وَ الْمُقَلِّدُ ما لایفْهَمُ، انَا السّائِلُ فَاجِبْ» ای مدعی- العیاذ باللَّه- جاهل و ای کسی که نفهمیده حرف می‏ زنی! من سؤال می‏ کنم تو جواب بده. وقتی به قیافه‏ اش نگاه کردند دیدند به مسلمین نمی‏ خورد. فقط قیافه‏ اش را توضیح داده‏ اند که آدم لاغر اندامی بود و موی مجعّد و درازی داشت، کتابی را هم به گردنش آویخته بود «کأنَّهُ مِنْ مُهَوَّدَةِ الْعَرَب» یعنی قیافه‏ اش شبیه بود به عرب هایی که یهودی شدند. تا این گونه جسارت کرد، اصحاب امیرالمؤمنین با ناراحتی بپا خاستند و خواستند اذیتش کنند: این کیست که جسارت می‏ کند؟! علی علیه السلام جمله‏ ای دارد، فرمود بنشینید: انَّ الطَّیشَ لایقومُ بِهِ حُجَجُ اللَّهِ وَ لاتَظْهَرُ بِهِ بَراهینُ اللَّهِ. فرمود: این شخص سؤال دارد، از من جواب می‏ خواهد، شما خشم گرفتید، می‏ خواهید خشونت به خرج بدهید، غضب کردید، عصبانیت به خرج می‏ دهید، با عصبانیت نمی‏ شود دین خدا را قائم و راست کرد، با عصبانیت برهان خدا ظاهر نمی‏ شود، بنشینید سر جایتان! بعد رو کرد به آن مرد و فرمود: 《اسْئَلْ بِکلِّ لِسانِک وَ ما فی جَوانِحِک‏》 بپرس با تمام زبانت، یعنی هرچه می‏ خواهد دل تنگت بگو، هرچه در درون دل داری بگو. همین یک جمله کافی بود که این آدم را از ابتدا نرم کند. شروع کرد به سؤال کردن. چندین سؤال کرد و حضرت جواب دادند. متأسفانه در نقل، متن سؤال و جواب‏ ها ذکر نشده است. همین قدر نوشته‏ اند که در آخر یک مرتبه دیدند آن شخص گفت: اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ انَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّه. اسلام اساسا در این گونه مسائل، خفه شو و این حرف ها ندارد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۲۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زهد یک مفهوم اخلاقی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کفیل دختران🔹 📣 لوی شرف الدین عضو هیات علمی موسسات صدر در لبنان سال ۱۹۶۲ امام موسی صدر تصمیم گرفتند مرکزی را در شهر صور لبنان برای بانوان تأسیس کنند. جایی که زن‌ها بتوانند آنجا درس بخوانند و مهارت‌های مختلف یاد بگیرند. سال‌ها بود ایشان در لبنان و به‌ خصوص مناطق جنوبی لبنان که فقر بیشتر به آنجا رخنه کرده بود مشغول فعالیت‌های فرهنگی بودند. فعالیت‌هایی که بنا داشتند با آن ریشه فقر و بی‌سوادی را بکنند و جایگاه اجتماعی مردم را ارتقاء ببخشند. اتفاقی که امروز می‌بینیم افتاده و دیگر خبری از شرایط 60سال قبل در این مناطق نیست. ابتدا بعضی خانواده‌های سنتی جنوب لبنان با تحصیل دختران‌شان مخالفت می‌کردند، اما امام موسی صدر چنان در این تصمیم مصمم بودند که شخصا وارد عمل می‌شدند و یکی‌یکی در خانه‌های مردم را می‌زدند و آنها را راضی می‌کردند دخترشان را به مدرسه بفرستند. یادم هست پدری که چند دختر داشت به هیچ‌وجه راضی نمی‌شد دخترانش در این مدرسه شرکت کنند و امام صدر اصطلاحا کفیل آن دختران شدند و خودشان را نزد پدر آنها ضامن قرار دادند که مراقب این دختران باشند و بالاخره پدر رضایت داد. الان که با شما صحبت می‌کنم، دو تا از آن دخترها فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا هستند. اگر آن روز امام صدر کفیل نمی‌شد، آینده‌شان به کجا می‌کشید؟ 📚 روزنامه جام جم، ش ۵۹۲۶، ص ۱۴، مصاحبه ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عایشه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹 عزیزم گردان 🔻 دکتر علی شریعتی ▪️خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست ◽️و ایمان مرا به کاملترین مراتب ایمان برسان ◽️و یقینم را فاضلترین درجات یقین ساز ◽️و نیّتم را به بهترین نیت‌ها ◽️و عملم را به بهترین اعمال ترفیع ده ◽️خدایا به لطف خود نیّتم را کامل و خالص ساز ◽️و یقینم را ثابت و پا بر جای دار ◽️و به قدرت خود آنچه را که از من تباه شده اصلاح فرمای ◽️بارالها، بر محمد و آلش رحمت فرست ◽️و مُهمّاتم را که باعث دل‌ مشغولیِ من است، کفایت کن ◽️و مرا به کاری که فردا، از آن مورد سئوال قرار می‌دهی بگمار ◽️و روزگارم را در آنچه برای آنم آفریده‌ای مصروف دار ◽️از غیر خود بی‌نیاز ساز ◽️و روزیت را بر من بگستر ◽️و به نگاه کردن به حسرت در مال و منال و جاه و جلالِ توانگرانم دچار مکن ◽️و عزیزم گردان ◽️و گرفتار کبرم مساز ◽️و بر بندگی خود رامم کن ◽️و عبادتم را به سبب خودپسندی تباه منمای ◽️و خیر را برای مردم به دستم روا کن ◽️و کار نیکم را به منّت نهادن باطل مگردان ◽️و اخلاق عالیه را به من مرحمت فرمای ◽️و مرا از تفاخر و مباهات نگاه‌دار. 📚 نیایش، ترجمه دعای بیستم صحیفه سجادیه ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آتش بس کنید🔹 📣 امام خمینی بیدار بشویم ما! دولت مردان بیدار بشوند! استاندارها بیدار بشوند! دادگاه‌ها بیدار بشوند! ما دعوی شیعه‌گری را می‌کنیم. ادعا هست که ما شیعه و تابع هستیم. در مقام امتحان، باز شیعه هستیم؟ تَبَع هستیم آن طوری که او هست؟ به اندازه‌ای که وسعت وجودی ما هست تبعیت می‌کنیم؟ با دوستانمان، با رفقایمان، با هم کیشانمان، با بشر آن طور رفتار می‌کنیم؟ آن شخصی بود که وقتی یک خلخال را از پای یک ذِمّیه یا یهودی یا نصارا بوده است بیرون آورده بودند اشرار ـ قریب به این معنا ـ فرموده است که اگر انسان بمیرد برای این ننگی که واقع شده و این چیزی که واقع شده است، خیلی بعید نیست. ما هم مدّعی هستیم که شیعه هستیم. رؤسا و دولتمردان بیدار بشوند! مخاصمه را ترک کنند! این منظره‌ها را ببینند. این جوان‌هایی که خون خودشان را در راه اسلام داده‌اند ببینند. این جوان‌هایی که شما را به این مقام رسانده‌اند ببینند، و دست از مخاصمات بردارند، آتش بس کنند. در محضر خداست، همۀ ما در محضر خدا هستیم و همۀ ما خواهیم مرد، و همۀ ما خواهیم حساب پس داد. بیدار بشوید ملت! بیدار بشوید دولت! همه بیدار باشید! همه‌تان در محضر خدا هستید. فردا همه باید حساب پس بدهید. از روی خون شهدای ما نگذرید بدون نظر! و برای مقام دعوا نکنید باهم. ما همه که به صدام این طور نفرین می‌کنیم و ننگ نثارش می‌کنیم، مبادا خودمان آن طور باشیم. در حال خودمان مطالعه کنیم، وقتی که خلوت هست خودمان را آزمایش کنیم که ما اگر به مقام رسیدیم آیا همان طوری که صدام می‌کند، ما هم همان طور خواهیم کرد، یا شبیه به او؟ یا ما شبیه به خلیفۀ رسول اللّه‌ عمل می‌کنیم؟ 📚 بیانات در دیدار با خانواده‌های شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشتِ‌ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مبارزه با نفاق🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مشکل ترین مبارزه‌ها مبارزه با نفاق است که مبارزه با زیرک هایی است که احمق ها را وسیله قرار می‌دهند. این پیکار از پیکار با کفر به مراتب مشکل تر است زیرا در جنگ با کفر، مبارزه با یک جریان مکشوف و ظاهر و بی‌پرده است و اما مبارزه با نفاق، در حقیقت مبارزه با کفر مستور است. نفاق دو رو دارد: یک رو ظاهر که اسلام است و مسلمانی و یک رو باطن که کفر است و شیطنت، و درک آن برای توده‌ها و مردم عادی بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است و لذا مبارزه با نفاق ها غالباً به شکست برخورده است زیرا توده‌ها شعاع درکشان از سرحد ظاهر نمی‌گذرد و نهفته را روشن نمی‌سازد و آنقدر بُرد ندارد که تا اعماق باطن ها نفوذ کند. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام، ص ۱۵۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مباحثه یا مجادله🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی تشکیل جلسات بحث و گفت‌وگو برای خودسازی جامعۀ ما می‌تواند بسیار مفید واقع شود. شرط اصلی‌اش هم این است که به راستی آهنگ مباحثه داشته باشد. مباحثه، این واژۀ عربی که در زبان ما پارسیان سابقه طولانی دارد و همه با آن آشناییم، معنی دقیقش این است که دو یا چند نفر با کمک یکدیگر به بحث و کاوش بپردازند؛ کاوش مشترک. یا مناظره یعنی نظرگاه‌ها را در برابر یکدیگر قرار دادن و دیگران را به انتخاب یک دیدگاه برانگیختن. به شرط اینکه آهنگ مجادله و جدال و ستیز و غلبه‌جویی در بحث پیدا نکند. چون به‌‌ همان اندازه که مباحثه به رشد و تعالی انسانیت انسان کمک می‌کند، مجادله کمک می‌کند به دوری انسان از مسیر تکامل انسانی و افتادنش به مسیر انحرافی زورمداری و غلبه‌جویی. ... من کلمۀ مناظره را اینجا در این تقارن و مقابله به‌کار نمی‌برم چون آن قدر گویا نیست که مباحثه و مجادله گویاست. می‌توانیم با هم کوشش کنیم تا دیدار‌ها و بحث‌هامان به راستی آهنگ سازنده، مثبت، نزدیک کننده و جمع کنندۀ مباحثه را داشته باشد و نه آهنگ تخریبی و ویرانگر، دور کننده، جداکننده و تفرقه‌آور مجادله را. 📚 وبسایت تاریخ ایران، مناظره آیت‌الله بهشتی با اعضای انجمن دانشجویان مسلمان،‌ ۱۳۵۸/۱۲/۲۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تجرد و غیر مادی بودن روح🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹وقتی همه دیواریم 🔻حسین منزوی ▫️از زمزمه دلتنگيم، از همهمه بيزاريم ▪️نه طاقت خاموشی، نه ميل سخن داريم ▫️آوار پريشانی‌ست، رو سوی چه بگريزيم؟ ▪️هنگامه حيرانی‌ست، خود را به که بسپاريم؟ ▫️تشويش هزار آيا، وسواس هزار اما ▪️کوريم و نمی‌بينيم، ورنه همه بيماريم ▫️دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته‌ست ▪️امروز که صف در صف خشکيده و بی‌باريم ▫️دردا که هدر داديم آن ذات گرامی را ▪️تيغيم و نمی‌بريم، ابريم و نمی‌باريم ▫️ما خويش ندانستيم بيداريمان از خواب ▪️گفتند که بيداريد؟ گفتيم که بيداريم ▫️من راه تو را بسته، تو راه مرا بسته ▪️اميد رهايی نيست، وقتی همه ديواريم ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin