eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹مسئولیت بزرگ است🔹 📣 امام خمینی اگر یک روحانی پایش را کج بگذارد می‌گویند «روحانیین این طورند»، نمی‌گویند فلان آدم، اگر یک بقالی کم فروشی کند می‌گویند «آن بقال کم فروشی کرده» نمی‌گویند «بقال ها کم فروش‌اند»؛ این از تبلیغاتی است که شده است. اگر یک روحانی خدای نخواسته، یک خطایی بکند، این طور الآن وضع شده است که می‌گویند روحانیون این جوری‌اند، مسئولیت، یک مسئولیت بزرگی است که یکی اگر پایش را غلط بگذارد این طور نیست که پای خودش حساب بشود، پای روحانیت اسلام حساب می‌شود، شکست روحانیت اسلام است. این فرق دارد با آن که اگر خطایی بکند می‌گویند که این آدم خطا کرده است، نمی‌گویند که این صنف خطاکار است. از این جهت هر خطایی که از ما و شما آقایان خدای نخواسته، تحقق پیدا بکند علاوه بر آن مسئولیت شخصی که دارید، یک مسئولیت انسانی، مسئولیت اجتماعی، مسئولیت صنفی این را هم برای اینکه پای همه حساب می‌شود؛ بنابراین، حساب نکنید خودتان را یک آدم عادی. حتی طلبه در مدرسه، خودش را حساب نکند که «خوب، من مثل سایر مردم یک طلبۀ عادی هستم، اگر یک خلافی بکنم پای خودم حساب می‌شود». حتی آن طلبه ای که در مدرسه دارد درس می‌خواند، آن هم وقتی که یک خطایی بکند پای خودش حساب نمی‌شود، پای دیگران هم حساب می‌کنند. مسئولیت بسیار بزرگ است، و این نمی‌شود الاّ این که تهذیب در خود انسان و وحدت با همۀ رفقا، با همۀ دوستان با همۀ اشخاص، همۀ قشرها. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کرامت اخلاقی🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای آ سید محمد علی سبط - ساکن تهران - در باره آ شیخ محمدرضا دزفولی خیلی اعجاب می کرد و می گفت: ایشان خیلی فوق العاده بود. مرحوم آقای سبط سرعت انتقال و ذکاء ممتازی داشت. من از نزدیک ایشان را دیده بودم. ایشان خیلی اهل بحث بود. می گفت: جوان بودم - حدود ۲۰ سالگی - خدمت آ شیخ محمدرضا دزفولی رفتم. شخصی غیر روحانی در مجلس حضور داشت. من با آ شیخ محمدرضا بحثی مطرح کردم و بر خلاف نظر ایشان گفتم: سید هم در عروه همین مطلب را می گوید. آ شیخ محمدرضا چیزی نگفت. من فورا پریدم و عروه را برداشتم و باز کردم، ولی دیدم در آنجا به طور قطعی و جزمی مطلب آ شیخ محمدرضا ذکر شده است. آ شیخ محمدرضا که از اشتباه من آگاه بود، نه تنها اظهار نکرد، بلکه فورا خطاب به آن شخص کلاهی از من تمجید کرد و فرمود: این آقا، پسر فلانی، خیلی زحمت کشیده است. آن شخص هم چنین برداشت کرد که حق با من است. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آرامش🔹 ✍️ حسن کمالیان سال ۵۸ آیت‌الله بهشتی به مشهد سفر کرد. من هم عکاسی می‌کردم. او نسبت به بقیۀ روحانیون، خیلی مردمی بود و به راحتی با ایشان احساس صمیمیت می‌کردیم… بهشتی در حرم امام رضا علیه السلام سخنرانی داشت. من درگیر کار خودم بودم و مشغول عکاسی از جمعیتی که پای سخنرانی ایشان نشسته بودند. ناگهان یک نفر از میان جمعیت بلند شد و حرف‌های رکیکی به آیت‌الله بهشتی نسبت داد. تعدادی از جمعیت هم به سمت این فرد هجوم بردند تا صحبت‌هایش را قطع و تنبیه‌اش کنند. در کمال تعجب، بهشتی از مردم خواست او را آزاد بگذارند تا حرفش را بزند. این شخص هم حدود پنج دقیقه هرچه در دلش بود گفت و بعد در بین جمعیت نشست. بهشتی با سعۀ صدر صحبت‌هایش را گوش کرد و بعد هم به صحبت‌های این فرد جواب داد. آرامش و متانت او در جواب‌هایش آن قدر زیاد بود که آن شخص بعد از دقایقی، ناخودآگاه از بین جمعیت بلند شد و از روی خجالت، سخنرانی را ترک کرد. 📚 آقای کاف میم، خاطرات شفاهی حسن کمالیان ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شنیده بودیم🔹 📣 حجت‌الاسلام ناطق نوری به قاتل شهید مفتح گفتم: چرا مفتح را شهید کردید.؟ گفت: شنیده بودیم این آقا آمریکایی است و بر اساس شنیده های خود عمل کردیم و خودمان از نزدیک نرفتیم زندگی اش را بررسی کنیم. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، ج ۱، ص ۱۸۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخاب آزاد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست های اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه می‏ شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت - تا چه رسد به این که سوء نیت داشته باشند - به بهانه این که مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی‏ فهمند و لیاقت ندارند آزادی را از آنها بگیرند این مردم تا ابد بی‏ لیاقت باقی می‏ مانند. مثلا انتخابی مانند انتخاب وکیل مجلس می‏ خواهد صورت بگیرد. ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‏ اید حسن نیت هم داشته باشید و واقعا تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب کند، و فرض می‏ کنیم واقعا هم آن فرد شایسته‏ تر است. اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل کنید و بگویید شما نمی‏ فهمید و باید حتما فلان شخص را انتخاب کنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می‏ خواهد وکیل شود تبلیغات کند، آن کسی هم که می‏ خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی‏ در بیاید که رشد اجتماعی دارد. والّا اگر به بهانه این که این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‏ ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند باز باید آزاد باشد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماز شب🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی استاد علاّمه‌ طباطبایی ‌فرمودند: چون‌ به‌ نجف‌ اشرف‌ برای تحصيل‌ مشرّف‌ شدم‌، از نقطۀ نظر قَرابت‌ و خويشاوندی و رَحِميّت‌ گاه گاهی به محضر مرحوم‌ قاضی شرفياب‌ می شدم‌؛ تا يك‌ روز درِ مدرسه‌ای ايستاده‌ بودم‌ كه‌ مرحوم‌ قاضی از آنجا عبور می كردند، چون‌ به من‌ رسيدند دست‌ خود را روی شانۀ من‌ گذاردند و گفتند: «ای فرزند! دنيا می خواهی نماز شب‌ بخوان‌؛ و آخرت‌ می خواهی نماز شب‌ بخوان‌!» اين‌ سخن‌ آنقدر در من‌ اثر كرد كه‌ از آن‌ به بعد تا زماني كه‌ به‌ ايران‌ مراجعت‌ كردم‌ پنج‌ سال‌ تمام‌ در محضر مرحوم‌ قاضی روز و شب‌ به سر می بردم‌؛ و آنی از ادراك‌ فيض‌ ايشان‌ دريغ‌ نمی كردم‌. و از آن‌ وقتی كه‌ به وطن‌ مألوف‌ باز گشتم‌، تا وقت‌ رحلت‌ استاد پيوسته‌ روابط‌ ما برقرار بود و مرحوم‌ قاضی طبق‌ روابط‌ استاد و شاگردی دستوراتی می دادند و مكاتبات‌ از طرفين‌ بر قرار بود. ايشان‌ می فرمودند: «ما هر چه‌ داريم‌ از مرحوم‌ قاضی داريم‌.» 📚 مهر تابان، ص ۲۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زاد و ولد فرهنگی🔹 ✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی من‌ عمیقا متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌»، طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو، باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد. حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌، «آزادی‌ بیان‌»، مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری‌، تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد و حریت‌ و تعادل‌ و عقلانیت‌ و انصاف‌، سکه‌ رائج‌ شود تا همه‌ اندیشه‌ها در همه‌ حوزه‌ها فعال‌ و برانگیخته‌ گردند و «زاد و ولد فرهنگی‌» که‌ به‌ تعبیر روایات‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و اهلبیت‌ ایشان‌ (علیهم‌ السلام‌)، محصول‌ «تضارب‌ آراء و عقول‌» است‌، عادت‌ ثانوی‌ نخبگان‌ و اندیشه‌وران‌ گردد. به ویژه‌ که‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ و تمدن‌ اسلامی‌ همواره‌ در مصاف‌ با معضلات‌ جدید و نیز در چالش‌ با مکاتب‌ و تمدن های‌ دیگر، شکفته‌ است‌ و پاسخ‌ به‌ شبهه‌ نیز بدون‌ شناخت‌ شبهه‌، ناممکن‌ است‌. 📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹گذشت بزرگوارانه🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی حاج شیخ مرتضی آشتیانی شخص اول تهران بود. به نظرم از آ سید فرج الله فقیهی اصفهانی شنیدم، نماز حاج شیخ مرتضی به قدری شلوغ می شد که برای مامومینی که دیر می آمدند، جا پیدا نمی شد. یکی از اشراف برای اینکه در نماز حاج شیخ مرتضی شرکت کند، به یکی از مامومین پنج تومان داد تا جایش را به او بدهد، این قضیه مربوط به صد سال پیش است و در آن وقت پنج تومان مبلغ زیادی بود. حاج شیخ مرتضی مخالفی داشت که سید بود. آن سید برای اینکه مرحوم آشتیانی را از میدان به در کند، با مقدماتی در بین مردم شایع کرد که وی با روس ها در به توپ بستن حرم حضرت رضا علیه السلام همکاری و تبانی کرده است! این شایعه و تهمت بزرگ وقتی در میان مردم منتشر شد، کار را به جایی رساند که حتی یک نفر هم در نماز وی شرکت نمی کرد و فقط کسی که سجاده را می انداخت، همراه او می آمد. شرایط به گونه ای شد که مرحوم آشتیانی نتوانست در تهران بماند و به مشهد رفت. وقتی آن سید موفق شد به این شکل مرحوم آشتیانی را کنار بزند و میدان برای او خالی شد، متوجه شد که چه گناه بزرگی کرده و چه ضربه ای به مرحوم آشتیانی زده است. لذا برای استحلال نزد او رفت. آ شیخ مرتضی بزرگوارانه گفت: اگر به من وعده بدهی که نزد جدت از من شفاعت کنی، حاضرم تو را ببخشم! 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۳۳ - ۴۳۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قدرت طلبی🔹 📣 امام خمینی قدرت طلبی در هر که باشد، این اسباب این می‌شود که زمین بخورد. قدرت طلبی از هر که باشد از شیطان است؛ می‌خواهد رئیس جمهور امریکا قدرت طلبی کند یا یک طلبه‌ای در مدرسه بخواهد قدرت طلبی بکند یا یک امام جمعه ای در مرکزی که دارد. اگر وضع این باشد که قدرت طلبی در کار بیاید و کار این که من این طور باید باشم، بشود، بداند که این از شیطان است. شیطان این تزریق را از ابتدا کرده است و ما را هم از این راه، بیشتر از جاهای دیگر می‌تواند بازی بدهد، که تو فلانی هستی، تو چه هستی، دیگران چی‌اند، از این معانی. هیچ فرقی مابین آن آدمی‌که به حسب ظاهر قدرتمند دنیاست و دارد باز هم دنبال قدرت می‌گردد، با آن آدم زاهدی که توی یک صومعه نشسته است، در این جهت فرق نیست که اگر هر دوشان بگویند: من این طور، این زاهد بگوید: من این زاهد هستم، من چه، یا آن بگوید، من قدرتمند هستم، هر دویش از شیطان است، بلکه این فسادش بیشتر از آن است. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احمق🔹 📣 دکتر علی شریعتی یک نفر در هواپیما پهلوی من نشسته بود، به او گفتم روزنامه‌ ات را بده، دیدم لهجه‌ اش به قدری فرنگی است که اصلا نمی ‌تواند با من حرف بزند، با خودم گفتم حتماً از بس در خارج بوده فارسی یادش رفته است، ولی بعد یک نفر فرنگی از او چیزی می ‌خواست که دیدم زبان خارجی هم بلد نیست، تظاهر را نگاه کنید. چقدر آدم‌ هایی را دیده‌ ایم که سه سال یا دو سال به اروپا رفته‌ اند، ولی با چه افتخاری می ‌گویند که فارسی یادشان رفته است و من می‌ گویم ‌ای احمق، تو که اینقدر استعدادت زیاد است که زبانی را که در ۲۵ سال یاد گرفته ‌ای در سه سال فراموش می ‌کنی، پس چطور زبان خارجی را در سه سال یاد گرفتی؟ 📚 بازگشت به خویشتن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اخلاص🔹 📣 حجت‌الاسلام سید منیرالدین حسینی شیرازی قدری که بنده با مرحوم شهید بهشتی صحبت کردم، ناگهان ایشان با لحن قاطعشان گفتند: آقای حسینی! شما اخلاص را چگونه تعریف می کنید؟ من پاسخ را اخلاص انقلابی دانستم و گفتم: مرگ با بدنامی. وقتی این تعبیر را به کار بردم، قاطعیت ایشان به نرمی تبديل شد و گفتند: بله! این بالاترین حد است. و احتمالا افزودم: با مرگ، هم هویت اجتماعی و تاریخی شخص و هم آرمانش احیا می شود. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید منیرالدین حسینی شیرازی، ص ۲۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تاوان نیست🔹 ✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی مردکی را چشم درد خاست، پیش بیطار رفت که دوا کن. بیطار از آنچه در چشم چارپای می کند در دیده او کشید و کور شد. حکومت به داور بردند گفت: بر او هیچ تاوان نیست. اگر این خر نبودی، پیش بیطار نرفتی. مقصود از این سخن آن است تا بدانی که هر آن که ناآزموده را کار بزرگ فرماید با آن که ندامت برد به نزدیک خردمندان به خفت رای منسوب گردد. ◽️ندهد هوشمند روشن رای ◾️به فرومایه کارهای خطیر ◽️بوریا باف اگر چه بافنده‌ست ◾️نبرندش به کارگاه حریر 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin