🔹فطرت انسانی دلیل می طلبد🔹
📣 امام خمینی
کسی که یک مطلبی بشنود و قبل از اینکه دلیلی بر آن مطلب پیدا بکند قبول کند، این از فطرت انسانی خارج است. فطرت انسانی اینطور است که مطلبی را همین طوری قبول نمیکند تا هر چه گفتند فوراً قبول کند؛ اینطور نیست؛ بلکه اگر مطلبی به او تبلیغ کردند یا مطلبی را گفتند، این دلیل میخواهد که به چه دلیل شما یک همچو مطلبی را ـ مثلاً ـ میگویید... کسی که یک مطلبی را همین طوری قبول کند، این اصلاً از فطرت اسلامی، از فطرت انسانی خارج است. فطرت انسانی برای هر مطلبی که واضح نیست دلیل طلب میکند؛ همین طوری قبول نمیکند.
📚 بیانات در دیدار دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج، ۱۳۵۸/۸/۱۴
#امام_خمینی
#فطرت_انسانی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹شیخ شایسته تر از من است🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
می گویند مرحوم آیت اللّه سید حسین کوه کمری {رضوان اللّه علیه} که از شاگردان صاحب جواهر و مجتهدی مشهور و معروف بود و حوزه درسی معتبر داشت، هر روز طبق معمول در ساعت معین به یکی از مسجدهای نجف می آمد و تدریس می کرد. چنان که می دانیم حوزه تدریس خارج فقه و اصول، زمینه ریاست و مرجعیت است. ریاست و مرجعیت برای یک طلبه به معنی این است که یک مرتبه از صفر به لا نهایت برسد؛ زیرا یک نفر طلبه تا مرجع نشده است هیچ است و به رأی و عقیده او کوچکترین اعتنائی نمی شود و از نظر زندگی غالباً در تنگدستی بسر می برد؛ ولی همین که مرجع شد یک مرتبه رأی او مطاع می گردد و کسی در مقابل رأی او رأی ندارد؛ از نظر مالی نیز بدون حساب و کتاب، اختیار مطلق پیدا می کند. علیهذا طلبه ای که شانس مرجعیت دارد مرحله حساسی را طی می کند؛ مرحوم سید حسین کوه کمری در چنین مرحله ای بود. یک روز آن مرحوم از جایی - مثلًا از دیدن کسی- بر می گشت و نیم ساعت بیشتر به وقت درس باقی نمانده بود، فکر کرد در این وقت کم اگر بخواهد به خانه برود به کاری نمی رسد، بهتر است برود به محل موعود و به انتظار شاگردان بنشیند. رفت و هنوز کسی نیامده بود، ولی دید در یک گوشه مسجد شیخ ژولیدهای با چند شاگرد نشسته و تدریس می کند. مرحوم سید حسین سخنان او را گوش کرد، با کمال تعجب احساس کرد که این شیخ ژولیده بسیار محقّقانه بحث می کند. روز دیگر راغب شد عمداً زودتر بیاید و به سخنان شیخ گوش کند؛ آمد و گوش کرد و بر اعتقاد روز پیشش افزوده گشت. این عمل چند روز تکرار شد؛ برای مرحوم سید حسین یقین حاصل شد که این شیخ از خودش فاضلتر است و او از درس این شیخ استفاده می کند و اگر شاگردان خودش به جای درس او به درس این شیخ حاضر شوند بهره بیشتری خواهند برد. اینجا بود که خود را میان تسلیم و عناد، میان ایمان و کفر، میان آخرت و دنیا مخیر دید. روز دیگر که شاگردان آمدند و جمع شدند گفت: رفقا امروز می خواهم مطلب تازه ای به شما بگویم، این شیخ که در آن کنار با چند شاگرد نشسته از من برای تدریس شایسته تر است و خود من هم از او استفاده می کنم؛ همه با هم می رویم به درس او.
از آن روز در حلقه شاگردان شیخ ژولیده که چشم هایش اندکی تراخم داشت و آثار فقر در او دیده می شد درآمد. این شیخ ژولیده پوش همان است که بعدها به نام حاج شیخ مرتضی انصاری معروف شد؛ اهل شوشتر است و استاد المتأخرین لقب یافت. شیخ در آن وقت تازه از سفر چند ساله خود به مشهد و اصفهان و کاشان برگشته بود و از این سفر توشه فراوانی برگرفته بود، مخصوصاً از محضر مرحوم حاج ملّا احمد نراقی در کاشان. چنین حالتی در هر کس موجود باشد مصداق اسلم وجهه للّه است.
📚 عدل اسلامی، ص ۲۹۲ - ۲۹۳
#شهید_مطهری
#سید_حسین_کوه_کمری
#شیخ_مرتضی_انصاری
#داستانک
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تولید نظریه و فکر🔹
✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی
باید تولید نظریه و فکر، تبدیل به یک ارزش عمومی در حوزه و دانشگاه شود و در قلمروهای گوناگون عقل نظری و عملی، از نظریهسازان، تقدیر به عمل آید و به نوآوران، جایزه داده شود و سخنانشان شنیده شود تا دیگران نیز به خلاقیت و اجتهاد، تشویق شوند. باید ایدهها در چارچوب منطق و اخلاق و در جهت رشد اسلامی با یکدیگر رقابت کنند و مصاف دهند تا جهان اسلام، اعاده هویت و عزت کند و ملت ایران به رتبهای جهانی که استحقاق آن را دارد بار دیگر دست یابد.
📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسیهای نظریهپردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶
#رهبر_انقلاب
#آزادی_اندیشه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹جوانمرد باش🔹
📣 حجتالاسلام سید مهدی طباطبائی
در سفر به نجف برای یک مساله شرعی خدمت آیت الله العظمی سید عبدالهادی شیرازی بودم. بحثی مطرح شد. یک پیر مرد روحانی که آن جا بود در باره آن مساله گفت: این عبارت، مال گذشته است.
با او وارد بحث شدم و حسابی شکستش داده و محکومش کردم! وقتی حرف هایم تمام شد، حضرت آقا با من قهر کردند و با ناراحتی فرمودند: شما با این رفتار و گفتارت، این پیر مرد را خوار و خفیف کردی، این گونه رفتارها نه به درد اسلام می خورد و نه به درد مسلمین، فقط غرور این پیر مرد را شکستی، از این کارهایت بترس و جوانمرد باش!
از آن تاریخ به بعد در مسائل علمی، هر جا که بحث کردم زود کوتاه آمدم. وقتی میدیدم طرفِ مقابل دارد کوچک و خفیف میشود، خود را کوچک میکردم ولی سعی می کردم حریف را به خفّت نیاندازم!
📚 اخلاق و مبارزه، ص ۱۸۷-۱۸۶
#حجت_الاسلام_سید_مهدی_طباطبایی
#آیت_الله_سید_عبدالهادی_شیرازی
#تحقیر
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹ریش شیخ🔹
گویند روزی در اصفهان، شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء وجهی را بین فقراء تقسیم نمود و پس از اتمام آن به نماز ایستاد.
یکی از فقرا خبردار شد و بین دو نماز وارد شد و به شیخ گفت: سهم مرا هم بده.
شیخ فرمود: تو دیر آمدی، وجه تمام شده است.
فقیر در غضب شد و آب دهان خود را به محاسن شریف شیخ انداخت.
شیخ از محراب برخاست و دامن خود را گرفت و در میان صفوف گردش کرد و فرمود: هر کس ریش شیخ را دوست دارد به فقیر اعانت نماید.
پس مردم دامن شیخ را از پول سرخ و سفید پر کردند و شیخ آنها را به فقیر داد.
ای شیخ چه دل نهی به دستار
گر مرد دلی دلی به دست آر
🔸شیخ در ماه رجب سنه ۱۲۲۸ هجری قمری وفات نمود و قبرش در نجف اشرف با قبّه عالیه در محله عماره مشهور است و مزار کافّه مردم است و اولاد و احفاد و منسوبین او، از علماء و فقهاء میباشند.
📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت
#کاشف_الغطا
#ریش_شیخ
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹آسيب شناسی جوامع مذهبی🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
جامعه هايى كه بر محور ايمان تشكيل مى شـود و اداره مى شود دچار يك نقطه آسيب پذيرى خاصى است و آن ايـن اسـت كه در اين جامعه ها، چون گرما و شور ايمان به فكر و انديشه و بـه عمل و رفتارشان آهنگ خاصى مى دهد؛ چون براى آن چيزى كه به آن ايمان و اعتقاد، يعنى دلبستگى و عقد القلب دارند، ارزش خاصى قائلند، تا آنجا كه حاضرند در راهش جان ببازند، فداكارى و از خود گذشتگى كنند؛ به دليل ارزش فوق العاده اى كه براى آن چيـزى كـه به آن ايمان دارند قائلند، گه گاهى دشـمنان رنـد زيـرك، دنياطلبـان صفوف داخلى و ستون پـنجم دشـمن خـارجى مـى آينـد انگشـت مى گذارند بر جاى حساس؛ يك چيزى را بهانه مى كننـد و داد و فريـاد راه مى اندازند: آى امـت مـؤمن بـه ايـن مكتـب و بـه ايـن ديـن، چـه نشسته اى كه دينت و مكتبت بر باد رفت! اسلام بر باد رفت! اين مـردم به دليل وجود آن گرما و شور ايمان و عشق ـ عشـق مـذهبى، عشـق مكتبى ـ آسان تحريك مى شوند، تا آنجا كه معاويه مى تواند ايـن مـردم را عليه على، مجسمه اسلام، تحريك كند؛ تا آنجا كه در همين عصر ما مردمى به عنوان حمايت از على و ولايت او، هيزم كـش آتـش نفـاق و چند دستگى و پراكنـدگى در داخـل امـت اسـلامى و حتـى در داخـل صفوف شيعه و هواداران على شدند و جاده صاف كـن دشـمن بـراى پيروزى بر امت اسلام. اين يك واقعيت است. مـا در طـول تـاريخ، در جامعه هاى مذهبى و مسلكى مى بينيم اين آسيب پذيرى تقريباً عموميـت دارد.
📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۳۷ - ۱۳۸
#شهید_بهشتی
#تحریک_احساسات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹جلوی خودمان را بگیریم🔹
📣 امام خمینی
ما تا اصلاح نکنیم خودمان را، نمیتوانیم کشور خودمان را اصلاح کنیم. من نمیگویم که این طور باشید که خیر، از همۀ هواهای نفس بیرون بروید. این نه برای من و نه برای شما و نه برای اِلاّ مَنْ عَصَمَهُ اللّه میسور نیست. لکن ما قدرت داریم که جلوی زبانمان را بگیریم، نمیتوانیم بگوییم زبانمان اختیار ندارد. ما قدرت داریم که جلوی قلممان را بگیریم، نمیتوانیم بگوییم قلم من اختیار ندارد. ما جلوی زبانمان را، جلوی بیانمان را، جلوی قلممان را، جلوی عملمان را، همه را میتوانیم بگیریم، قدرت داریم. این معنایی که میتوانیم و قدرت داریم و به واسطۀ او همۀ مؤاخذهها و همۀ گرفتاریها هست هرچه هم انسان حُبِّ به یک کسی داشته باشد، یا بُغض به یک کسی داشته باشد، قلمش را نگه دارد، لااقل این قدر قدرت داشته باشد که در نوشتههایش دنبال این نباشد که بد از هر جا هست پیدا بشود و او بنویسد، ضعف از هرجا هست پیدا شود و او بنویسد.
📚 هیأت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۳۵۹/۱۱/۰۴
#امام_خمینی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مجهول غامض🔹
✍ دکتر علی شریعتی
و آخرین وصیتم به نسل جوانی که وابسته آنم، و از آن میان به خصوص روشنفکران و از این میان بالاخص شاگردانم که هیچ وقت جوانان روشنفکر همچون امروز نمیتوانستهاند به سادگی، مقامات حساس و موفقیت های سنگین به دست آورند، اما آنچه را در این معامله از دست میدهند، بسیار گرانبهاتر از آن چیزی است که به دست می آورند.
و دیگر این سخن یک لاادری فرنگی که در ماندن من سخت سهیم بوده است که «شرافت مرد همچون بکارت یک زن است. اگر یک بار لکهدار شد دیگر هیچ چیز جبرانش را نمی تواند».
و دیگر اینکه نخستین رسالت ما کشف بزرگترین مجهول غامضی است که از آن کمترین خبری نداریم و آن «متن مردم» است و پیش از آن که به هر مکتبی بگرویم باید زبانی برای حرف زدن با مردم بیاموزیم و اکنون گـُنگیم. ما از آغاز پیدایشمان زبان آنها را از یاد بردهایم و این بیگانگی، قبرستان همه آرزوهایمان و عبث کننده همه تلاش های ماست.
و آخرین سخنم به آنها که به نام روشنفکری، گرایش مذهبی مرا ناشناخته و قالبی میکوبیدند اینکه:
دین چو منی گزاف و آسان نبود
روشنتر از ایمان من ایمان نبود
در دهر چو من یکی و آن هم مؤمن
پس در همه دهر یک بی ایمان نبود
📚 وصیت نامه دکتر علی شریعتی
#دکتر_علی_شریعتی
#زبان_مردم
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹ضرورت تزکیه و تهذیب نفس🔹
✍️ آیت الله ابراهیم امینی
نفس اماره با صدها حیله و تزویر ما را فریب میدهد و از شناخت واقعیت باز میدارد. ممکن است آنچنان ما را به درس و بحث و ایراد سخنرانی و تألیف و تصنیف و مردمداری و انجام کارهای زندگی مشغول بدارد که فرصت آن را نداشته باشیم تا به امور نفسانی خودمان برسیم.
ممکن است علم را به جای عمل برایمان جلوه دهد و بگوید: چون عالم هستید و به دین خدمت میکنید، گناهان شما آمرزیده میشود و نیاز چندانی به عمل صالح ندارید.
ممکن است بگوید: شما حجت الاسلام هستید، خطیب توانا و واعظ محترم هستید، استاد گرامی هستید، امام جمعه محترم هستید، مؤلف دانشمند هستید، فقیه و مجتهد هستید و خدمات شما به اسلام و مسلمین خیلی زیاد است. با تبلیغات و ارشادات شما مردم به بهشت میروند و از دوزخ نجات مییابند و مردم به شما ارادت و امید شفاعت دارند و شما مداح و مرثیهخوان اهل بیت هستید، بنابراین اگر هم گناهکار باشید گناهانتان آمرزیده میشود و جایگاه شما در اعلی درجات بهشت خواهد بود. مگر امام حسین علیه السّلام اجازه میدهد که ذاکر و مرثیهخوانش به جهنم برود؟!
نفس اماره و شیطان با این قبیل تسویلات ما را فریب میدهند و از خودسازی و تزکیه و تهذیب نفس و عمل صالح باز میدارند، لیکن باید هوشیار و مواظب باشیم و با فریبکاریهای نفس، قاطعانه برخورد کنیم.
اولا نیت و قصدمان را دقیقا مورد توجه و تحلیل قرار دهیم، خوب بیندیشیم که کارهای علمی و خدمات دینی را برای خدا انجام میدهیم یا به منظور کسب جاه و مقام و شهرت و جلب توجه مردم و تهیه پول و امرار معاش؟ اگر به قصد تحصیل دنیا باشد برای آخرتمان سودی نخواهد داشت و بیجهت نباید به آنها مغرور شویم. اما اگر قصد اخلاص داریم گرچه خود اینها از بهترین عبادتها محسوب میشوند و میتوانند ما را در مسیر سعادت و تکامل قرار دهند، لیکن جای سایر عبادت ها را نمیگیرند و ما را از ضرورت تزکیه و تهذیب نفس بینیاز نمیگردانند.
ثانیا توجه داشته باشیم که خوشبینی و اظهار ارادت مردم و ملقب شدن به دانشمند محترم، حجت الاسلام و دیگر القاب، در سعادت و کمال اخروی ما تأثیری ندارد اگر با اخلاق و اعمالمان حجت الاسلام باشیم برایمان مفید است، نه با علم فقط.
ثالثا به این نکته توجه داشته باشیم که ممکن است در اثر درسها، و سخنرانیها و نوشتهها و منبرها و مداحیها و مرثیهخوانیهای ما، صدها و هزارها نفر هدایت یابند و به سعادت و کمال نائل گردند، لیکن سعادت و کمال آنان مستلزم نجات و رستگاری ما نخواهد بود. ما به آنان گفتهایم و عمل کردهاند تا به سعادت و کمال رسیدهاند، اگر خودمان اهل عمل نباشیم ارشاد و هدایت آنان برایمان سودی نخواهد داشت. وقتی در قیامت مشاهده کنیم که مردم از گفتار ما استفاده کرده و در اثر عمل، به مقامات عالی نائل گشتهاند ولی خودمان محروم هستیم، در حسرت و ندامت و خجالت خواهیم بود.
البته ما منکر نیستیم که اشتغالات علمی و خدمات روحانی و ارشاد و هدایت مردم، خود از بهترین عبادت ها محسوب میشود و در صورتی که با قصد قربت انجام بگیرد میتواند در مسیر تکامل و تقرب واقع شود، لیکن نه پاسخگوی گناهان و رذائل اخلاقی است و نه وظائف و تکالیف را ساقط میسازد.
📚 خودسازی {تزکیه و خودسازی}، فصل بزرگترین مشکل ما
#آیت_الله_ابراهیم_امینی
#روحانیت
#خودسازی
#تهذیب_نفس
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹دگرگونی اندیشه ها🔹
گفتند حالا که مرگ بر شاه همه گیر شده؛ شعار جدید بدیم. شاه زنازاده است، خمینی آزاده است.
آیت الله بهشتی آشفته شده بود. گفت: رضاخان ازدواج کرده، این شعار حرام است. از پلکان حرام که نمیشود به بام سعادت حلال رسید.
گفتند: الآن بهترین موقعیته، برای کمک به پیروزی انقلاب هم هست! نیت بدی هم که نداریم. آمار شهدای ١۵ خرداد رو بالا میگیم، خیلی بالا، این ننگ به رژیم هم میچسبه!
بهشتی بدون تعلل گفت: با دروغ میخواهید از اسلام دفاع کنید؟ اسلام با صداقت رشد میکنه نه دروغ!
فردی با بیادبی بلند شد به توهین کردن به شریعتی. بهشتی سرخ شد و گفت: حق نداری راجع به یک مسلمان اینطور حرف بزنی.
هول شدند و چند نفر حرف تو حرف آوردند که یعنی بگذریم. گفت: شریعتی که جای خود! غیرمسلمان را هم نباید با بیادبی مورد انتقاد قرار بدیم.
همه نشسته بودند پای تلویزیون. رئیس جمهوری بنی صدر داشت سخنرانی میکرد. بد میگفت از بهشتی. هر چه دوست داشت گفت. یکی پای تلویزیون متلکی به بنیصدر پراند. بهشتی عصبانی شد، گفت: حق ندارید اینطور حرف بزنید. مسلمان است.
بهشتی با وجود اینکه در دوران حیاتش، بارها با تیرهای زهرآگینِ توهین، تهمت و دروغ، ترور شده بود اما با گفتار و کردارش ثابت کرد که حتی برای پیشبرد اهداف جریان انقلاب یا حفظ اسلام، بیاخلاقی جایز نیست. او بر این مبنا چهرهای از مسلمان حقیقی را ترسیم کرد و آنگاه توانست اسلام را بهعنوان کاملترین و بهترین دین به همگان معرفی کند و از این افق، انقلابیگری را نوعی دگرگونی در فکرها و عقیدهها و نه صرفاً انقلابِ سیاسی میدانست.
📚 روزنامه همشهری، واکنش شهید بهشتی به شعار شاه زنازاده است، ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
#شهید_بهشتی
#تهذیب_نفس
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خطوط اصلی خط امام🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
یکی از چیزهائی که در همین زمینه {مسئله ی محاسبات معنوی و الهی در خط امام} وجود داشت، رعایت تقوای عجیب امام در همهی امور بود. تقوا در مسائل شخصی یک حرف است؛ تقوا در مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی و عمومی خیلی مشکلتر است، خیلی مهمتر است، خیلی اثرگذارتر است. ما نسبت به دوستانمان، نسبت به دشمنانمان چه می گوئیم؟ اینجا تقوا اثر می گذارد. ممکن است ما با یکی مخالف باشیم، دشمن باشیم؛ دربارهی او چگونه قضاوت می کنید؟ اگر قضاوت شما دربارهی آن کسی که با او مخالفید و با او دشمنید، غیر از آن چیزی باشد که در واقع وجود دارد، این تعدی از جادهی تقواست. آیهی شریفهای که اول عرض کردم، تکرار می کنم:
《یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا》
قول سدید، یعنی استوار و درست؛ اینجوری حرف بزنیم. من می خواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوان های انقلابی و مؤمن و عاشق امام، که حرف می زنند، می نویسند، اقدام می کنند؛ کاملاً رعایت کنید. اینجور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جادهی حق تعدی کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد.
... در بارهی زیدی که شما او را قبول ندارید، دو جور می شود حرف زد: یک جور آنچنانی که درست منطبق با حق است، یک جور هم آنچنانی که در آن آمیزهای از ظلم وجود دارد. این دومی بد است، باید از آن پرهیز کرد. درست همانی که حق است، صدق است و شما در دادگاه عدل الهی می توانید راجع به آن توضیح دهید، بگوئید، نه بیشتر. این یکی از خطوط اصلی حرکت امام و خط امام است که ماها باید به یاد داشته باشیم.
📚 خطبههای نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام راحل، ۱۳۸۹/۳/۱۴
#رهبر_انقلاب
#امام_خمینی
#تقوا
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹استقلال حوزه🔹
📣 آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی
آیتالله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی در مورد حوزه عملیه قم، دغدغه زیادی داشتند و لحظهای از آن فارغ نبودند و همچون فرزندی عزیز، بدان عشق میورزیدند. یادم هست که یک هفته قبل از رحلتشان، خدمتشان رفتم. ایشان فرمودند: دیگر از من گذشته، ولی شما کارهای حوزه را انجام بدهید.
عرض کردم: طلاب در امر تحصیل جدی شدهاند و ما هم، مقررات خاصی را برای آنان وضع کردهایم.
فرمودند: برای مسائل اخلاقیشان چه تدبیری اندیشیدهاید؟ طلاب باید از نظر اخلاقی، روز به روز قویتر بشوند.
عرض کردم: برای این مطلب برنامههایی داریم و انشاءالله به آنها عمل خواهیم کرد.
سپس از محضرشان خارج شدم که آقا زادهشان آمدند و گفتند: برگردید، آقا با شما کار دارند!
ظاهرا حرف ناگفتهای باقی مانده بود. برگشتم و ایشان فرمودند: روی استقلال حوزه، بسیار حساس و متمرکز باشید. مراقب باشید که حوزه، همیشه آباد و مستقل باقی بماند. مهمترین خطر این است که حوزه، استقلال خود را از دست بدهد و بخواهد به عنوان زیر مجموعه فعالیت کند.
سپس سخت گریستند، طوری که محاسن و گونههایشان خیس شد! من بسیار منقلب شدم و عرض کردم: به شما قول میدهم تا جان در بدن دارم، در راستای اعتلای حوزه و استقلال آن تلاش کنم.
📚 مصاحبه با موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
#آیت_الله_العظمی_مکارم_شیرازی
#آیت_الله_العظمی_سید_محمدرضا_گلپایگانی
#استقلال_حوزه
#روحانیت
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin