eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
357 عکس
70 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹بدترین مردم🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله یک وقت در حضور اصحاب فرمود: الاخْبِرُکمْ بِشَرِّ النّاس‏؟ آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟ گفتند: بَلی‏ یا رَسولَ اللَّهِ فرمود: بدترین مردم آن کسی است که خیر خودش را از دیگران منع می‏ کند و هرچه دارد تنها برای خودش می‏ خواهد. آنهایی که حاضر بودند گفتند: با این مقدمه ما فکر کردیم دیگر بدتر از این افراد کسی نیست. بعد فرمود: آیا می‏ خواهید به شما بگویم از این بدتر کیست؟ صنف دیگری را ذکر فرمود. اصحاب گفتند: خیال کردیم بدتر از این گروه دوم دیگر کسی نیست. بعد فرمود: آیا می‏ خواهید از آن بدتر را به شما بگویم کیست؟ گفتند: از این بدتر هم مگر هست؟! آنگاه صنف سوم را فرمود: بدتر از این افراد، مردمان بد زبانِ فحّاشِ تهمت‏ زن و آبرو برند. اینجا دیگر حضرت توقف کرد، یعنی بدتر از اینها دیگر وجود ندارد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۵۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دفع شر نفس 🔻مولوی ◽️صد هزاران دام و دانه ست ای خدا ◾️ما چو مرغان حریص بی نوا ◽️دم به دم ما بسته دام نویم ◾️هر یکی گر باز و سیمرغی شویم ◽️می رهانی هر دمی ما را و باز ◾️سوی دامی می رویم ای بی نیاز ◽️ما درین انبار گندم می کنیم ◾️گندم جمع آمده گم می کنیم ◽️می نیندیشیم آخر ما به هوش ◾️کین خلل در گندمست از مکر موش ◽️موش تا انبار ما حفره زدست ◾️وز فنش انبار ما ویران شدست ◽️اول ای جان دفع شر موش کن ◾️وآنگهان در جمع گندم جوش کن 📚 مثنوی معنوی، دفتر اول ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹واسطه های بدبینی🔹 ✍ امام خمینی اگر آقایان از این دیدگاه که همه می‌خواهند نظام و اسلام را پشتیبانی کنند به مسائل بنگرند، بسیاری از معضلات و حیرت ها بر طرف می‌گردد ولی این بدان معنا نیست که همۀ افراد تابع محض یک جریان باشند. با این دید گفته‌ام که انتقاد سازنده معنایش مخالفت نبوده و تشکل جدید مفهومش اختلاف نیست. انتقاد به جا و سازنده باعث رشد جامعه می‌شود. انتقاد اگر به حق باشد، موجب هدایت دو جریان می‌شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّای از انتقاد ببیند. البته انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است. اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‌جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران بر آید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال یکی از کارهایی که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورت ها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است. باید از واسطه‌هایی که فقط کارشان القای بدبینی نسبت به جناح مقابل است، پرهیز نمود. شما آنقدر دشمنان مشترک دارید که باید با همۀ توان در برابر آنان بایستید، لکن اگر دیدید کسی از اصول تخطی می‌کند، در برابرش قاطعانه بایستید. 📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احترام پدر🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای منتظری می گفت: یک وقت با پدرم به منزل آقای بروجردی رفتیم. من همیشه پشت سر پدرم حرکت می کردم و احترام ایشان را رعايت می کردم. منتهی پدرم چون خجالت می کشید، وقتی وارد اتاق شدیم، حاضر نشد بالای مجلس بنشیند، لذا من جایی نشستم و ایشان هم پایین تر از من نشست. من پدرم را به آقای بروجردی معرفی کردم. ایشان خیلی ناراحت شد و فرمود: ایشان پدر شماست و زیر دست شما نشسته است؟ گفتم: من که هیچ وقت این کار را نمی کنم، هر چه اصرار کردم ایشان قبول نکرد بالا بنشیند. آقای بروجردی فرمود: نه، نه، تو چگونه حاضر شدی چنین کاری بکنی؟ با این که پدر آقای منتظری در سلک روحانیت و معمم نبود، ولی آقای بروجردی خیلی به آداب مقید بود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۹۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تنازع نکنید🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری وَ لاتَنازَعوا کوشش کنید خودتان با همدیگر اختلاف نداشته باشید که خیلی خطرناک است. تنازع نکنید که اگر تنازع بکنید تَفْشَلوا سست می‏ شوید. جنگ و اختلاف داخلی سستی می‏ آورد، یعنی شما باید در مقابل دشمن یک مشتِ گره کرده باشید. آن وقتی که خودتان با یکدیگر نزاع و اختلاف می‏ کنید، آن نیرویی که باید علیه دشمن مصرف بشود علیه خودتان مصرف می‏ شود. ببینید این اختلافات داخلی که میان مسلمان ها هست چه بر سر مسلمین آورده؟ فلسطینی اردنی را می‏ کشد و اردنی فلسطینی را. من تجربه دارم؛ خدا می‏ داند به آن اندازه که نیروی ما صرف خدمت به اسلام و مبارزه با دشمن اسلام می‏ خواهد بشود، چند برابر این نیرو صرف خراب کردن خودمان می‏ شود. قرآن می‏ گوید: 《وَ لاتَنازَعوا نزاع نکنید فَتَفْشَلوا》 نتیجه‏ اش این است که سست می‏ شوید، استحکامتان را از دست می‏ دهید. وَ تَذْهَبَ ریحُکمْ‏ یعنی آن بادِ عزت و غلبه و دولت که برایتان می‏ وزید از بین می‏ رود. نسیم دولت و قدرت و غلبه، بعد از تنازع از بین می‏ رود چون تنازع سستی می‏ آورد و سستی نسیم عزت و دولت و غلبه را از شما می‏ گیرد. این هم یک دستور که تنازع نکنید. وَ اصْبِروا خویشتندار باشید، امید به آینده داشته باشید، بدانید صبر ظفر می‏ زاید. انَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرینَ‏ خدا با صبر کنندگان است؛ یعنی اگر انسان صبر و خویشتنداری و مقاومت کند خدای تبارک و تعالی او را مدد می‏ دهد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۳، ص ۱۹۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فضای سوءظن🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی به اخلاق خودمان هم برسیم. اخلاق اهمیتش از عمل هم بیشتر است. فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسن ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم. این عادات را از خودمان باید دور کنیم. اینکه متأسفانه باب شده که روزنامه و رسانه و دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گوناگون ارتباطی - که امروز روزبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز هم بیشتر و گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر می شود - روشی را در پیش گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست؛ این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک می کند، فضای زندگی ما را ظلمانی می کند. هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، اما فضا، فضای اشاعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی گناه نباشد؛ تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات. همین جا من این را هم بگویم: اینکه در دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها - که در تلویزیون هم پخش می شد - از قول یک متهمی چیزی راجع به یک کس دیگری گفته می شود، من این را بگویم که این، شرعاً حجیت ندارد. بله، متهم هرچه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خود در دادگاه بگوید، این حجت است. اینکه بگویند در دادگاه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خودش اگر اعترافی کرد، حجت نیست، این حرف مهملی است، حرف بی ارزشی است؛ نه، هر اقراری، هر اعترافی، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در یک دادگاه در مقابل دوربین، در مقابل بینندگان میلیونی که متهم علیه خود بکند، این اعتراف مسموع است، مقبول است، نافذ است؛ اما علیه دیگری بخواهد اعترافی کند، نه، مسموع نیست. فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد. قرآن کریم می فرماید: 《لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا》 وقتی می شنوید که یکی را متهم می کنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟ تکلیف دستگاه اجرائی و قضائی به جای خود محفوظ است. دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجرائی باید مجرم را تعقیب کنند، دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قضائی باید مجرم را محکوم و مجازات کنند؛ با همان روشی که ثابت می شود و در قوانین اسلامی و قوانین عرفی ما هست و هیچ هم در این زمینه نباید کوتاه بیایند؛ اما مجازات مجرم که از طرق قانونی جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکی را متهم کنیم، بدنام کنیم، توی جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمی شود. این فضا، فضای درستی نیست. یا دیگران - خارجی ها، بیگانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تلویزیون های مغرض - علیه کسی یا کسانی حرفی بزنند، ادعا کنند که اینها فلان جا خیانت کردند، فلان جا خطا کردند؛ ما هم عین همان را پخش کنیم. این، ظلم است؛ این، مورد قبول نیست. رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیگانه کِی دلشان برای ما سوخته است؟ کِی خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند حقائق در مورد ما روشن بشود، که در این مورد بیایند حقیقت را گفته باشند؟ می گویند، حرف هائی می زنند، ادعاهائی می کنند. نباید گفت اینها شفافیت است. این، شفافیت نیست؛ این، کدر کردن فضاست. شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد؛ این معنای شفافیت است، باید هم بکنند؛ اما اینکه ما بیائیم این و آن را بدون اینکه اثبات شده باشد، بگیریم زیر بار فشار تهمت و چیزهائی را به آنها نسبت بدهیم که ممکن است در واقع راست باشد، اما تا مادامی که ثابت نشده است، ما حق نداریم آن را بیان کنیم؛ این آن را متهم کند، آن این را متهم کند؛ از رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بیگانه - رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مغرض انگلیس - شاهد برایش بیاوریم، بعد هم یک نفر از آن طرف پیدا بشود و کل نظام را به اموری که شایسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نظام اسلامی نیست و نظام اسلامی شأنش بسیار بالاتر است از این چیزهائی که بعضی به نظام اسلامی نسبت می دهند، متهم بکند، این اشکال بر آنها بیشتر هم وارد است. تهمت زدن به یک شخص گناه است، تهمت زدن به یک نظام اسلامی، به یک مجموعه، گناه بسیار بزرگتری است. پروردگارا! با تقوای خود ما را از این گناهان دور کن. 📚 خطبه‌های نماز عید سعید فطر، ۱۳۸۸/۶/۲۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آقا زاده🔹 📣 علامه عسگری زمان حاج شیخ عبدالکریم من این جا {ایران} بودم و با آقازاده ایشان هم بحث بودم، گاهی منزل ایشان می رفتم. من، آقای سجادی و ایشان، سه نفری هم بحث بودیم، یعنی آقازادگی به کلی نداشت؛ گویی حاج شیخ عبدالکریم آقازاده نداشت، بسیار متواضع بودند. فرش خانه ایشان با فرش خانه من که یک طلبه بودم یکی بود؛ به عبارت دیگر فرق زندگی شیخ عبدالکریم با یک طلبه، داشتن یک خادم بود؛ به کلی ساده زیست بودند. 📚 مصاحبه با هفته نامه افق حوزه، ۱۳۹۲/۶/۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بدترين مردم🔹 اشاره: این خطبه را امام قبل از جنگ نهروان در سال ۳۷ هجرى در ردّ اعتقادات خوارج ايراد كرد، خوارج عقيده داشتند: كسى كه گناه كبيره انجام دهد كافر و از اسلام خارج شده است، مگر توبه كند و دوباره مسلمان گردد. 📣 امام علی علیه السلام پس اگر چنين مى پنداريد كه من خطا كرده و گمراه شدم، پس چرا همه امّت محمّد {ص} را به گمراهى من گمراه مى دانيد و خطاى مرا به حساب آنان مى گذاريد و آنان را براى خطاى من كافر مى شماريد شمشيرها را بر گردن نهاده، كور كورانه فرود مى آوريد و گناهكار و بى گناه را به هم مخلوط كرده همه را يكى مى پنداريد در حالى كه شما مى دانيد، همانا رسول خدا {ص} زناكارى را كه همسر داشت سنگسار كرد، سپس بر او نماز گزارد، و ميراثش را به خانواده اش سپرد، و قاتل را كشت و ميراث او را به خانواده اش بازگرداند، دست دزد را بريد و زناكارى را كه همسر نداشت تازيانه زد، و سهم آنان را از غنائم مى داد تا با زنان مسلمان ازدواج كنند. پس پيامبر {ص} آنها را براى گناهانشان كيفر مى داد، و حدود الهى را بر آنان جارى مى ساخت، امّا سهم اسلامى آنها را از بين نمى برد، و نام آنها را از دفتر مسلمين خارج نمى ساخت. {پس با انجام گناهان كبيره كافر نشدند} شما خوارج، بدترين مردم و آلت دست شيطان، و عامل گمراهى اين و آن مى باشيد. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹استقبال، ترویج، شکر خدا🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی بعد از فوت مرحوم آيت اللّه بروجردى، صحبتى با برخى از آقايان علماى برجسته بود در مورد تربيت طلاب. يكى از آنها گفت كه در عصر مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى، رحمة اللّه عليه، كه در زمان آن حضرت مرحوم حاج شيخ ابوالقاسم قمـى، رحمـة اللّـه عليه، در قم شخصيت علمى و فضيلت برجسته اى بـود، مـا طـلاب حوزه از رفتار اين دو عالم برجسته درس عملى اخـلاق و فضـيلت مـى گـرفتيم و هـر قـدر بـه آنـان نزديكتـر مـى شـديم فضـيلت مـا بيشتر مى شد. در آن زمان وضعيت بـدين قـرار بـود: مرحـوم حـاج ابوالقاسم قمى، رحمة اللّه عليه، آقايى برجسته و تقريبـاً فـرد درجـه اول حوزه كوچك قم بود. مرحوم حاج شيخ عبدالكريم يزدى قـرار بود از اراك به قم بيايد و در آنجا اقامت و تـدريس كننـد و رقيـب رياست حوزه اى و روحانى مرحوم حاج ابوالقاسـم باشـند. عكـس العمل آن مرحوم چه بود؟ استقبال، ترويج، شكر خدا كه دو تا شديم و حالا بيشتر و بهتر مى توانيم وظيفـه خـود را انجـام دهـيم! رفتـار مرحوم حاج شيخ نسبت به مرحوم حاج ابوالقاسم هم مشـابه بـود، معلوم است كه هر عامى يا هر طلبه اى وقتى به اينها نزديكتر بشـود مى بيند ميان آنها برادرى است. نتيجه اش از خودخـواهى در آمـدن و در پرتو ايمان و فضيلت زندگى كردن است. به جاى اينكـه بـرايش تعريف كنيم خودش مى بيند و لذا به اين راه مى آيد. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۲۷ - ۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تشکر کرد🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی زمانی که در نجف بودم، آقا بزرگ تهرانی کتاب ریاض العلماء اثر میرزا عبدلله افندی اصفهانی را با خط خودشان بازنویسی کرده بودند. این کتاب را از ایشان امانت گرفتم. باران روی کتاب ریخت و آن را خراب کرد. وقتی کتاب را برای او بردم، اصلا به روی خودش نیاورد و فقط گفت: یادم نبود که نزد چه کسی است و از اینکه کتاب را برگردانده‌ام تشکر کرد. 📚 بیانات در دیدار جمعی از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم، ۱۳۹۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حربه های احساسی🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی من شخصـاً در همـين عصـر خودمـان، در مسـايل گونـاگون، استفاده ناجوانمردانه اغفالگرانـه دكانـدارهاى عصـرمان را از ايـن نـوع حربه هاى احساسى، در مسايلى كه به راحتى مى شود احساسات مـردم را در آن مسايل تحريك كرد، مكرر ديده ام. قصه مار و مار هنوز هـم زنده است؛ به خصوص در مسايلى كه كار از نظر تحريك احساسـات آسان است. واقعاً در ميان توده هاى وسيعى كه اجمالاً قلبشان مالامال از مهر على {ع} است، قلبشان در گرو مهر صـديقه طـاهره سـلام اللّـه عليها است، قلبشان از آغاز زندگى تحت تـأثير محبـت فـوق العـاده نسبت به ساحت مقدس امام حسـين {ع} اسـت، از ايـن احساسـات پاك، ولو جاهلانه اما پاك، - پاك بـه ايـن معنـا كـه واقعـاً حسـين را دوست دارد، واقعاً فاطمه را دوست دارد، واقعاً على را دوست دارد - از اين احساسات پاك به عنوان زمينـه اى بـراى تحريـك و بـرانگيختن همين مردم عليه هدف هاى على، هدف هاى فاطمه، و هدف هاى حسين بن على چه سوء استفاده ها كه نمى شود. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۵۸ - ۵۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فطرت انسانی دلیل می طلبد🔹 📣 امام خمینی کسی که یک مطلبی بشنود و قبل از اینکه دلیلی بر آن مطلب پیدا بکند قبول کند، این از فطرت انسانی خارج است. فطرت انسانی اینطور است که مطلبی را همین طوری قبول نمی‌کند تا هر چه گفتند فوراً قبول کند؛ اینطور نیست؛ بلکه اگر مطلبی به او تبلیغ کردند یا مطلبی را گفتند، این دلیل می‌خواهد که به چه دلیل شما یک همچو مطلبی را ـ مثلاً ـ می‌گویید... کسی که یک مطلبی را همین طوری قبول کند، این اصلاً از فطرت اسلامی، از فطرت انسانی خارج است. فطرت انسانی برای هر مطلبی که واضح نیست دلیل طلب می‌کند؛ همین طوری قبول نمی‌کند. 📚 بیانات در دیدار دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج، ۱۳۵۸/۸/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شیخ شایسته تر از من است🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‏ گویند مرحوم آیت اللّه سید حسین کوه کمری {رضوان اللّه علیه} که از شاگردان صاحب جواهر و مجتهدی مشهور و معروف بود و حوزه درسی معتبر داشت، هر روز طبق معمول در ساعت معین به یکی از مسجدهای نجف می‏ آمد و تدریس می‏ کرد. چنان که می‏ دانیم حوزه تدریس خارج فقه و اصول، زمینه ریاست و مرجعیت است. ریاست و مرجعیت برای یک طلبه به معنی این است که یک مرتبه از صفر به لا نهایت برسد؛ زیرا یک نفر طلبه تا مرجع نشده است هیچ است و به رأی و عقیده او کوچک‏ترین اعتنائی نمی‏ شود و از نظر زندگی غالباً در تنگدستی بسر می‏ برد؛ ولی همین که مرجع شد یک مرتبه رأی او مطاع می‏ گردد و کسی در مقابل رأی او رأی ندارد؛ از نظر مالی نیز بدون حساب و کتاب، اختیار مطلق پیدا می‏ کند. علیهذا طلبه‏ ای که شانس مرجعیت دارد مرحله حساسی را طی می‏ کند؛ مرحوم سید حسین کوه کمری در چنین مرحله‏ ای بود. یک روز آن مرحوم از جایی - مثلًا از دیدن کسی- بر می‏ گشت و نیم ساعت بیشتر به وقت درس باقی نمانده بود، فکر کرد در این وقت کم اگر بخواهد به خانه برود به کاری نمی‏ رسد، بهتر است برود به محل موعود و به انتظار شاگردان بنشیند. رفت و هنوز کسی نیامده بود، ولی دید در یک گوشه مسجد شیخ ژولیده‏ای با چند شاگرد نشسته و تدریس می‏ کند. مرحوم سید حسین سخنان او را گوش کرد، با کمال تعجب احساس کرد که این شیخ ژولیده بسیار محقّقانه بحث می‏ کند. روز دیگر راغب شد عمداً زودتر بیاید و به سخنان شیخ گوش کند؛ آمد و گوش کرد و بر اعتقاد روز پیشش افزوده گشت. این عمل چند روز تکرار شد؛ برای مرحوم سید حسین یقین حاصل شد که این شیخ از خودش فاضل‏تر است و او از درس این شیخ استفاده می‏ کند و اگر شاگردان خودش به جای درس او به درس این شیخ حاضر شوند بهره بیشتری خواهند برد. اینجا بود که خود را میان تسلیم و عناد، میان ایمان و کفر، میان آخرت و دنیا مخیر دید. روز دیگر که شاگردان آمدند و جمع شدند گفت: رفقا امروز می‏ خواهم مطلب تازه‏ ای به شما بگویم، این شیخ که در آن کنار با چند شاگرد نشسته از من برای تدریس شایسته‏ تر است و خود من هم از او استفاده می‏ کنم؛ همه با هم می‏ رویم به درس او. از آن روز در حلقه شاگردان شیخ ژولیده که چشم هایش اندکی تراخم داشت و آثار فقر در او دیده می‏ شد درآمد. این شیخ ژولیده پوش همان است که بعدها به نام حاج شیخ مرتضی انصاری‏ معروف شد؛ اهل شوشتر است و استاد المتأخرین لقب یافت. شیخ در آن وقت تازه از سفر چند ساله خود به مشهد و اصفهان و کاشان برگشته بود و از این سفر توشه فراوانی برگرفته بود، مخصوصاً از محضر مرحوم حاج ملّا احمد نراقی در کاشان. چنین حالتی در هر کس موجود باشد مصداق‏ اسلم وجهه للّه‏ است. 📚 عدل اسلامی، ص ۲۹۲ - ۲۹۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تولید نظریه‌ و فکر🔹 ✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی باید تولید نظریه‌ و فکر، تبدیل‌ به‌ یک‌ ارزش‌ عمومی‌ در حوزه‌ و دانشگاه‌ شود و در قلمروهای‌ گوناگون‌ عقل‌ نظری‌ و عملی‌، از نظریه‌سازان‌، تقدیر به عمل‌ آید و به‌ نوآوران‌، جایزه‌ داده‌ شود و سخنانشان‌ شنیده‌ شود تا دیگران‌ نیز به‌ خلاقیت‌ و اجتهاد، تشویق‌ شوند. باید ایده‌ها در چارچوب‌ منطق‌ و اخلاق‌ و در جهت‌ رشد اسلامی‌ با یکدیگر رقابت‌ کنند و مصاف‌ دهند تا جهان‌ اسلام‌، اعاده‌ هویت‌ و عزت‌ کند و ملت‌ ایران‌ به‌ رتبه‌ای‌ جهانی‌ که‌ استحقاق‌ آن‌ را دارد بار دیگر دست‌ یابد. 📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جوانمرد باش🔹 📣 حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبائی در سفر به نجف برای یک مساله شرعی خدمت آیت الله العظمی سید عبدالهادی شیرازی بودم. بحثی مطرح شد. یک پیر مرد روحانی که آن جا بود در باره آن مساله گفت: این عبارت، مال گذشته است. با او وارد بحث شدم و حسابی شکستش داده و محکومش کردم! وقتی حرف هایم تمام شد، حضرت آقا با من قهر کردند و با ناراحتی فرمودند: شما با این رفتار و گفتارت، این پیر مرد را خوار و خفیف کردی، این گونه رفتارها نه به درد اسلام می خورد و نه به درد مسلمین، فقط غرور این پیر مرد را شکستی، از این کارهایت بترس و جوانمرد باش! از آن تاریخ به بعد در مسائل علمی، هر جا که بحث کردم زود کوتاه آمدم. وقتی می‌دیدم طرفِ مقابل دارد کوچک و خفیف می‌شود، خود را کوچک می‌کردم ولی سعی می کردم حریف را به خفّت نیاندازم! 📚 اخلاق و مبارزه، ص ۱۸۷-۱۸۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ریش شیخ🔹 گویند روزی در اصفهان، شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء وجهی را بین فقراء تقسیم نمود و پس از اتمام آن به نماز ایستاد. یکی از فقرا خبردار شد و بین دو نماز وارد شد و به شیخ گفت: سهم مرا هم بده. شیخ فرمود: تو دیر آمدی، وجه تمام شده است. فقیر در غضب شد و آب دهان خود را به محاسن شریف شیخ انداخت. شیخ از محراب برخاست و دامن خود را گرفت و در میان صفوف گردش کرد و فرمود: هر کس ریش شیخ را دوست دارد به فقیر اعانت نماید. پس مردم دامن شیخ را از پول سرخ و سفید پر کردند و شیخ آنها را به فقیر داد. ای شیخ چه دل نهی به دستار گر مرد دلی دلی به دست آر 🔸شیخ در ماه رجب سنه ۱۲۲۸ هجری قمری وفات نمود و قبرش در نجف اشرف با قبّه عالیه در محله عماره مشهور است و مزار کافّه مردم است و اولاد و احفاد و منسوبین او، از علماء و فقهاء می‌باشند. 📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آسيب شناسی جوامع مذهبی🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی جامعه هايى كه بر محور ايمان تشكيل مى شـود و اداره مى شود دچار يك نقطه آسيب پذيرى خاصى است و آن ايـن اسـت كه در اين جامعه ها، چون گرما و شور ايمان به فكر و انديشه و بـه عمل و رفتارشان آهنگ خاصى مى دهد؛ چون براى آن چيزى كه به آن ايمان و اعتقاد، يعنى دلبستگى و عقد القلب دارند، ارزش خاصى قائلند، تا آنجا كه حاضرند در راهش جان ببازند، فداكارى و از خود گذشتگى كنند؛ به دليل ارزش فوق العاده اى كه براى آن چيـزى كـه به آن ايمان دارند قائلند، گه گاهى دشـمنان رنـد زيـرك، دنياطلبـان صفوف داخلى و ستون پـنجم دشـمن خـارجى مـى آينـد انگشـت مى گذارند بر جاى حساس؛ يك چيزى را بهانه مى كننـد و داد و فريـاد راه مى اندازند: آى امـت مـؤمن بـه ايـن مكتـب و بـه ايـن ديـن، چـه نشسته اى كه دينت و مكتبت بر باد رفت! اسلام بر باد رفت! اين مـردم به دليل وجود آن گرما و شور ايمان و عشق ـ عشـق مـذهبى، عشـق مكتبى ـ آسان تحريك مى شوند، تا آنجا كه معاويه مى تواند ايـن مـردم را عليه على، مجسمه اسلام، تحريك كند؛ تا آنجا كه در همين عصر ما مردمى به عنوان حمايت از على و ولايت او، هيزم كـش آتـش نفـاق و چند دستگى و پراكنـدگى در داخـل امـت اسـلامى و حتـى در داخـل صفوف شيعه و هواداران على شدند و جاده صاف كـن دشـمن بـراى پيروزى بر امت اسلام. اين يك واقعيت است. مـا در طـول تـاريخ، در جامعه هاى مذهبى و مسلكى مى بينيم اين آسيب پذيرى تقريباً عموميـت دارد. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۳۷ - ۱۳۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جلوی خودمان را بگیریم🔹 📣 امام خمینی ما تا اصلاح نکنیم خودمان را، نمی‌توانیم کشور خودمان را اصلاح کنیم. من نمی‌گویم که این طور باشید که خیر، از همۀ هواهای نفس بیرون بروید. این نه برای من و نه برای شما و نه برای اِلاّ مَنْ عَصَمَهُ اللّه‌ میسور نیست. لکن ما قدرت داریم که جلوی زبانمان را بگیریم، نمی‌‌توانیم بگوییم زبانمان اختیار ندارد. ما قدرت داریم که جلوی قلم‌مان را بگیریم، نمی‌توانیم بگوییم قلم من اختیار ندارد. ما جلوی زبانمان را، جلوی بیان‌مان را، جلوی قلم‌مان را، جلوی عمل‌مان را، همه را می‌توانیم بگیریم، قدرت داریم. این معنایی که می‌توانیم و قدرت داریم و به واسطۀ او همۀ مؤاخذه‌ها و همۀ گرفتاری‌ها هست هرچه هم انسان حُبِّ به یک کسی داشته باشد، یا بُغض به یک کسی داشته باشد، قلمش را نگه دارد، لااقل این قدر قدرت داشته باشد که در نوشته‌هایش دنبال این نباشد که بد از هر جا هست پیدا بشود و او بنویسد، ضعف از هرجا هست پیدا شود و او بنویسد. 📚 هیأت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۳۵۹/۱۱/۰۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مجهول غامض🔹 ✍ دکتر علی شریعتی و آخرین وصیتم به نسل جوانی که وابسته آنم، و از آن میان به خصوص روشنفکران و از این میان بالاخص شاگردانم که هیچ وقت جوانان روشنفکر همچون امروز نمی‌توانسته‌اند به سادگی، مقامات حساس و موفقیت های سنگین به دست آورند، اما آنچه را در این معامله از دست می‌دهند، بسیار گرانبهاتر از آن چیزی است که به دست می آورند. و دیگر این سخن یک لاادری فرنگی که در ماندن من سخت سهیم بوده است که «شرافت مرد همچون بکارت یک زن است. اگر یک بار لکه‌دار شد دیگر هیچ چیز جبرانش را نمی تواند». و دیگر اینکه نخستین رسالت ما کشف بزرگترین مجهول غامضی است که از آن کمترین خبری نداریم و آن «متن مردم» است و پیش از آن که به هر مکتبی بگرویم باید زبانی برای حرف زدن با مردم بیاموزیم و اکنون گـُنگیم. ما از آغاز پیدایش‌مان زبان آنها را از یاد برده‌ایم و این بیگانگی، قبرستان همه آرزوهای‌مان و عبث کننده همه تلاش های ماست. و آخرین سخنم به آنها که به نام روشنفکری، گرایش مذهبی مرا ناشناخته و قالبی می‌کوبیدند اینکه: دین چو منی گزاف و آسان نبود روشنتر از ایمان من ایمان نبود در دهر چو من یکی و آن هم مؤمن پس در همه دهر یک بی ایمان نبود 📚 وصیت نامه دکتر علی شریعتی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ضرورت تزکیه و تهذیب نفس🔹 ✍️ آیت الله ابراهیم امینی نفس اماره با صدها حیله و تزویر ما را فریب می‌دهد و از شناخت واقعیت باز می‌دارد. ممکن است آنچنان ما را به درس و بحث و ایراد سخنرانی و تألیف و تصنیف و مردم‌داری و انجام کارهای زندگی مشغول بدارد که فرصت آن را نداشته باشیم تا به امور نفسانی خودمان برسیم. ممکن است علم را به جای عمل برایمان جلوه دهد و بگوید: چون عالم هستید و به دین خدمت می‌کنید، گناهان شما آمرزیده می‌شود و نیاز چندانی به عمل صالح ندارید. ممکن است بگوید: شما حجت الاسلام هستید، خطیب توانا و واعظ محترم هستید، استاد گرامی هستید، امام جمعه محترم هستید، مؤلف دانشمند هستید، فقیه و مجتهد هستید و خدمات شما به اسلام و مسلمین خیلی زیاد است. با تبلیغات و ارشادات شما مردم به بهشت می‌روند و از دوزخ نجات می‌یابند و مردم به شما ارادت و امید شفاعت دارند و شما مداح و مرثیه‌خوان اهل بیت هستید، بنابراین اگر هم گناهکار باشید گناهانتان آمرزیده می‌شود و جایگاه شما در اعلی درجات بهشت خواهد بود. مگر امام حسین علیه السّلام اجازه می‌دهد که ذاکر و مرثیه‌خوانش به جهنم برود؟! نفس اماره و شیطان با این قبیل تسویلات ما را فریب می‌دهند و از خودسازی و تزکیه و تهذیب نفس و عمل صالح باز می‌دارند، لیکن باید هوشیار و مواظب باشیم و با فریبکاری‌های نفس، قاطعانه برخورد کنیم. اولا نیت و قصدمان را دقیقا مورد توجه و تحلیل قرار دهیم، خوب بیندیشیم که کارهای علمی و خدمات دینی را برای خدا انجام می‌دهیم یا به منظور کسب جاه و مقام و شهرت و جلب توجه مردم و تهیه پول و امرار معاش؟ اگر به قصد تحصیل دنیا باشد برای آخرتمان سودی نخواهد داشت و بی‌جهت نباید به آنها مغرور شویم. اما اگر قصد اخلاص داریم گرچه خود اینها از بهترین عبادت‌ها محسوب می‌شوند و می‌توانند ما را در مسیر سعادت و تکامل قرار دهند، لیکن جای سایر عبادت ها را نمی‌گیرند و ما را از ضرورت تزکیه و تهذیب نفس بی‌نیاز نمی‌گردانند. ثانیا توجه داشته باشیم که خوشبینی و اظهار ارادت مردم و ملقب شدن به دانشمند محترم، حجت الاسلام و دیگر القاب، در سعادت و کمال اخروی ما تأثیری ندارد اگر با اخلاق و اعمالمان حجت الاسلام باشیم برایمان مفید است، نه با علم فقط. ثالثا به این نکته توجه داشته باشیم که ممکن است در اثر درس‌ها، و سخنرانی‌ها و نوشته‌ها و منبرها و مداحی‌ها و مرثیه‌خوانی‌های ما، صدها و هزارها نفر هدایت یابند و به سعادت و کمال نائل گردند، لیکن سعادت و کمال آنان مستلزم نجات و رستگاری ما نخواهد بود. ما به آنان گفته‌ایم و عمل کرده‌اند تا به سعادت و کمال رسیده‌اند، اگر خودمان اهل عمل نباشیم ارشاد و هدایت آنان برایمان سودی نخواهد داشت. وقتی در قیامت مشاهده کنیم که مردم از گفتار ما استفاده کرده و در اثر عمل، به مقامات عالی نائل گشته‌اند ولی خودمان محروم هستیم، در حسرت و ندامت و خجالت خواهیم بود. البته ما منکر نیستیم که اشتغالات علمی و خدمات روحانی و ارشاد و هدایت مردم، خود از بهترین عبادت ها محسوب می‌شود و در صورتی که با قصد قربت انجام بگیرد می‌تواند در مسیر تکامل و تقرب واقع شود، لیکن نه پاسخگوی گناهان و رذائل اخلاقی است و نه وظائف و تکالیف را ساقط می‌سازد. 📚 خودسازی {تزکیه و خودسازی}، فصل بزرگترین مشکل ما ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دگرگونی اندیشه ها🔹 گفتند حالا که مرگ بر شاه همه‌ گیر شده؛ شعار جدید بدیم. شاه زنازاده است، خمینی آزاده است. آیت الله بهشتی آشفته شده بود. گفت: رضاخان ازدواج کرده، این شعار حرام است. از پلکان حرام که نمی‌شود به بام سعادت حلال رسید. گفتند: الآن بهترین موقعیته، برای کمک به پیروزی انقلاب هم هست! نیت بدی هم که نداریم. آمار شهدای ١۵ خرداد رو بالا می‌گیم، خیلی بالا، این ننگ به رژیم هم می‌چسبه! بهشتی بدون تعلل گفت: با دروغ می‌خواهید از اسلام دفاع کنید؟ اسلام با صداقت رشد می‌کنه نه دروغ! فردی با بی‌ادبی بلند شد به توهین کردن به شریعتی. بهشتی سرخ شد و گفت: حق نداری راجع به یک مسلمان این‌طور حرف بزنی. هول شدند و چند نفر حرف تو حرف آوردند که یعنی بگذریم. گفت: شریعتی که جای خود! غیرمسلمان را هم نباید با بی‌ادبی مورد انتقاد قرار بدیم. همه نشسته بودند پای تلویزیون. رئیس جمهوری بنی صدر داشت سخنرانی می‌کرد. بد می‌گفت از بهشتی. هر چه دوست داشت گفت. یکی پای تلویزیون متلکی به بنی‌صدر پراند. بهشتی عصبانی شد، گفت: حق ندارید این‌طور حرف بزنید. مسلمان است. بهشتی با وجود اینکه در دوران حیاتش، بارها با تیرهای زهرآگینِ توهین، تهمت و دروغ، ترور شده بود اما با گفتار و کردارش ثابت کرد که حتی برای پیشبرد اهداف جریان انقلاب یا حفظ اسلام، بی‌اخلاقی جایز نیست. او بر این مبنا چهره‌ای از مسلمان حقیقی را ترسیم کرد و آنگاه توانست اسلام را به‌عنوان کامل‌ترین و بهترین دین به همگان معرفی کند و از این افق، انقلابی‌گری را نوعی دگرگونی در فکرها و عقیده‌ها و نه صرفاً انقلابِ سیاسی می‌دانست. 📚 روزنامه همشهری، واکنش شهید بهشتی به شعار شاه زنازاده است، ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خطوط اصلی خط امام🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از چیزهائی که در همین زمینه {مسئله ی محاسبات معنوی و الهی در خط امام} وجود داشت، رعایت تقوای عجیب امام در همه‌ی امور بود. تقوا در مسائل شخصی یک حرف است؛ تقوا در مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی و عمومی خیلی مشکلتر است، خیلی مهمتر است، خیلی اثرگذارتر است. ما نسبت به دوستانمان، نسبت به دشمنانمان چه می گوئیم؟ اینجا تقوا اثر می گذارد. ممکن است ما با یکی مخالف باشیم، دشمن باشیم؛ درباره‌ی او چگونه قضاوت می کنید؟ اگر قضاوت شما درباره‌ی آن کسی که با او مخالفید و با او دشمنید، غیر از آن چیزی باشد که در واقع وجود دارد، این تعدی از جاده‌ی تقواست. آیه‌ی شریفه‌ای که اول عرض کردم، تکرار می کنم: 《یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا》 قول سدید، یعنی استوار و درست؛ اینجوری حرف بزنیم. من می خواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوان های انقلابی و مؤمن و عاشق امام، که حرف می زنند، می نویسند، اقدام می کنند؛ کاملاً رعایت کنید. اینجور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ی حق تعدی کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد. ... در باره‌ی زیدی که شما او را قبول ندارید، دو جور می شود حرف زد: یک جور آنچنانی که درست منطبق با حق است، یک جور هم آنچنانی که در آن آمیزه‌ای از ظلم وجود دارد. این دومی بد است، باید از آن پرهیز کرد. درست همانی که حق است، صدق است و شما در دادگاه عدل الهی می توانید راجع به آن توضیح دهید، بگوئید، نه بیشتر. این یکی از خطوط اصلی حرکت امام و خط امام است که ماها باید به یاد داشته باشیم. 📚 خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام راحل، ۱۳۸۹/۳/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹استقلال حوزه🔹 📣 آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی در مورد حوزه عملیه قم، دغدغه زیادی داشتند و لحظه‌ای از آن فارغ نبودند و همچون فرزندی عزیز، بدان عشق می‌ورزیدند. یادم هست که یک هفته قبل از رحلتشان، خدمتشان رفتم. ایشان فرمودند: دیگر از من گذشته، ولی شما کارهای حوزه را انجام بدهید. عرض کردم: طلاب در امر تحصیل جدی شده‌اند و ما هم، مقررات خاصی را برای آنان وضع کرده‌ایم. فرمودند: برای مسائل اخلاقی‌شان چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ طلاب باید از نظر اخلاقی، روز به‌ روز قوی‌تر بشوند. عرض کردم: برای این مطلب برنامه‌هایی داریم و انشاءالله به آنها عمل خواهیم کرد. سپس از محضرشان خارج شدم که آقا زاده‌شان آمدند و گفتند: برگردید، آقا با شما کار دارند! ظاهرا حرف ناگفته‌ای باقی مانده بود. برگشتم و ایشان فرمودند: روی استقلال حوزه، بسیار حساس و متمرکز باشید. مراقب باشید که حوزه، همیشه آباد و مستقل باقی بماند. مهم‌ترین خطر این است که حوزه، استقلال خود را از دست بدهد و بخواهد به عنوان زیر مجموعه فعالیت کند. سپس سخت گریستند، طوری که محاسن و گونه‌هایشان خیس شد! من بسیار منقلب شدم و عرض کردم: به شما قول می‌دهم تا جان در بدن دارم، در راستای اعتلای حوزه و استقلال آن تلاش کنم. 📚 مصاحبه با موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خصیصه های خوارج🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری {خوارج} مردمی تنگ نظر و کوته دید بودند. در افقی بسیار پست فکر می‌کردند. اسلام و مسلمانی را در چهار دیواری اندیشه‌های محدود خود محصور کرده بودند. مانند همه کوته نظران دیگر مدعی بودند که همه بد می‌فهمند و یا اصلًا نمی‌فهمند و همگان راه خطا می‌روند و همه جهنمی هستند. این گونه کوته نظران اول کاری که می‌کنند این است که تنگ نظری خود را به صورت یک عقیده دینی در می‌آورند، رحمت خدا را محدود می‌کنند، خداوند را همواره بر کرسی غضب می‌نشانند و منتظر اینکه از بنده‌اش لغزشی پیدا شود و به عذاب ابد کشیده شود. یکی از اصول عقاید خوارج این بود که مرتکب گناه کبیره {مثلًا دروغ یا غیبت یا شرب خمر} کافر است و از اسلام بیرون است و مستحق خلود در آتش است. علیهذا جز عده بسیار معدودی از بشر، همه مخلّد در آتش جهنم‌اند. تنگ نظری مذهبی از خصیصه‌های خوارج است اما امروز آن را باز در جامعه اسلامی می‌بینیم. این همان است که گفتیم خوارج شعارشان از بین رفته و مرده است اما روح مذهبشان کم و بیش در میان بعضی افراد و طبقات همچنان زنده و باقی است. بعضی از خشک مغزان را می‌بینیم که جز خود و عده‌ای بسیار معدود مانند خود، همه مردم جهان را با دید کفر و الحاد می‌نگرند و دایره اسلام و مسلمانی را بسیار محدود خیال می‌کنند. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌ السلام، ص ۱۳۹ - ۱۴۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عیب جویی هنر نیست🔹 📣 استاد حبیب الله عسگر اولادی در روز ۲۷ یا ۲۸ بهمن و چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از برادران نیروی هوایی آمد و درخواست ملاقات کرد. برایش وقت گرفتم و او رفت و به امام خمینی سلام نظامی داد و عرض کرد: شما هر کسی را که به فرماندهی ما انتخاب می‌کنید، اطاعت از او را بر خود فرض می‌دانیم، اما فرمانده فعلی لایق انقلاب اسلامی نیست! امام فرمودند: چه کسی لایق است؟ عرض کرد: تا به حال فکرش را نکرده‌ام! امام فرمودند: زمانی که چیزی یا کسی را رد می‌کنید، باید جایگزین او را معرفی کنید، وگرنه متهم به عیب‌ جویی می‌شوید! او با احترام نظامی عرض کرد: مرا ببخشید که جسارت کردم! امام فرمودند: ادای وظیفه را جسارت ننامید. هر اهل ایمانی در یک کشور اسلامی، باید راجع به مسائل کشور احساس مسئولیت و اظهار نظر کند، منتها اظهار نظر و انتقاد باید با قصد اصلاح باشد، عیب‌ جویی به تنهایی هنر نیست، باید راه حل ارائه کرد. شما هم انجام وظیفه کردید؛ نام آن را جسارت نگذارید! 📚 مصاحبه با موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin