eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ضربه ای دیگر 🔻 دکتر علی شریعتی ◾️و تو ای علی! ◽️ای شیر مرد خدا و مردم ◽️ربّ‌النوع عشق و شمشیر! ◽️ما شایستگی شناخت ترا از دست داده‌ایم ◽️شناخت ترا از مغزهای ما برده‌اند ◽️اما عشق ترا، علیرغم روزگار ◽️در عمق وجدان خویش ◽️در پس پرده‌های دل خویش ◽️همچنان مشتعل نگاه داشته‌ایم ◽️چگونه تو عاشقان خویش را در خواری رها می‌کنی!؟ ◽️تو ستمی را بر یک یهودی که در ذمّه حکومتت می‌زیست ◽️تاب نیاوردی ◽️و اکنون، مسلمانان را در ذمه یهود ببین! ◽️و ببین که بر آنان چه می گذرد! ◽️ای صاحب آن بازو ◽️که یک ضربه‌اش از عبادت هر دو جهان برتر است ◽️ضربه‌ای دیگر! 📚 نیایش ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اساس اسلام🔹 ✍ آيت‌الله ابراهیم امینی اسلام نسبت به اخلاق عنایت خاصی داشته است، و به‌ همین جهت در قرآن آیات اخلاقی به مراتب بیشتر از آیات احکام دیده می‌شود. حتی داستان‌های قرآن هم غالبا هدف اخلاقی دارند. شما در کتب حدیث هزاران حدیث اخلاقی می‌یابید که اگر از موضوعات دیگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست. نویدها و ثواب‌هائی که برای اخلاق نیک ذکر شده از ثواب هائی که برای سایر اعمال ذکر شده کمتر نیست، و تحذیرها و کیفرهائی که برای اخلاق زشت بیان شده از سایر اعمال کمتر نیست. بنابراین اخلاقیات اساس اسلام را تشکیل می‌دهند و نباید آنها را در درجه دوم احکام دین، و اسباب آرایش و زیبائی دینداران محسوب بداریم. اگر در احکام، امر و نهی داریم در اخلاق هم امر و نهی داریم. اگر در احکام تشویق و ترغیب و ثواب یا تحذیر و تخویف و کیفر داریم در اخلاقیات نیز همین امور را داریم. چه فرقی با هم دارند؟ پس ما اگر طالب سعادت و کمال هستیم نمی‌توانیم نسبت به اخلاقیات بی‌عنایت باشیم. نمی‌توانیم واجبات اخلاقی را به بهانه اینکه واجبات اخلاقی هستند ترک کنیم و منهیات اخلاقی را به عنوان اینکه محرمات اخلاقی هستند انجام دهیم. اگر نماز واجب است و ترک آن حرام و عقاب دارد، وفای به عهد نیز واجب است و خلف وعده حرام و عقاب دارد. چه فرقی می‌کند؟ دیندار واقعی و سعادتمند کسی است که هم نسبت به احکام و تکالیف تقیّد داشته باشد و هم نسبت به اخلاقیات. بلکه اخلاقیات در سعادت و کمال معنوی و نفسانی از اهمیت بیشتری برخوردارند چنانکه بعدا خواهیم گفت. 📚 وبسایت آيت‌الله ابراهیم امینی، تزکیه نفوس، هدف بزرگ پیامبران ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹او تنها به من فحش داد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری امیرالمؤمنین با خوارج در منتهی‌ درجه آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش؛ هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد می‌نگریست. این مطلب در تاریخ زندگی علی عجیب نیست، اما چیزی است که در دنیا کمتر نمونه دارد. آنها در همه جا در اظهار عقیده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقیده آزاد با آنان روبرو می‌شدند و صحبت می‌کردند، طرفین استدلال می‌کردند، استدلال یکدیگر را جواب می‌گفتند. شاید این مقدار آزادی در دنیا بی‌سابقه باشد که حکومتی با مخالفین خود تا این درجه با دموکراسی رفتار کرده باشد. می‌آمدند در مسجد و در سخنرانی و خطابه علی پارازیت ایجاد می‌کردند. روزی امیرالمؤمنین بر منبر بود. مردی آمد و سؤالی کرد. علی بالبدیهه جواب گفت. یکی از خارجی ها از بین مردم فریاد زد: قاتَلَهُ اللَّهُ ما افْقَهَهُ. خدا بکشد این را، چقدر دانشمند است!. دیگران خواستند متعرضش شوند، اما علی فرمود: رهایش کنید، او به من تنها فحش داد. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۲۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماد گفتگو و تعایش🔹 سخنرانی امام موسی صدر به تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۵۳ در قالب خطبۀ موعظۀ آغاز روزه، در کلیسای کبوشیین بیروت. در این مراسم که بزرگان مسیحیت لبنان در آن شرکت داشتند، در بالا‌ترین سطوح سیاسی و دینی فرقه‌های مسیحی و به عنوان نماد «گفتگو و تعایش» از امام صدر تجلیل شد. شارل حلو، رئیس‌جمهور اسبق لبنان، در این باره می‌گوید: «برای نخستین بار در تاریخ مسیحیت یک روحانی غیرکاتولیک در یک کلیسای کاتولیک و برای جمعی از مؤمنان در جایگاه موعظه سخن می‌راند. این اتفاق نه‌ تنها اعجاب‌انگیز بلکه موجب تأمل و تفکر عمیق و درازمدت است.» 📚 وبسایت امام موسی صدر ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کرسی های آزاد اندیشی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی یک نکته‌ی دیگری که یکی از دانشجویان عزیز گفتند، این بود که کرسی‌های آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه تشکیل بشود. کاملاً درست است؛ من موافقم که کرسی‌های آزاداندیشی تشکیل بشود. ما که گفتیم کرسی آزاداندیشی، از اوّل نظرمان همین بود؛ کسی بیاید و نظر مخالف خودش را هم بگوید؛ منتها شما جوانِ دانشجوی انقلابیِ مسلمانِ ولائی، آن قدرت منطق و قوّت استدلال را پیدا کنید که بتوانید قشنگ بروید با خونسردی در مقابل او قرار بگیرید و استدلال او را باطل کنید؛ این خوب است، این درست است. و این امروز ممکن است؛ شاید ده سال پیش، دوازده سال پیش، پانزده سال پیش این کار ممکن نبود، امروز ممکن است. امروز جوان هایی که در حوزه‌ی دیانت فعّالیّت می کنند و توانایی‌های خوب فکری دارند، فراوانند؛ اشکال ندارد. البتّه یک آداب و ترتیبی دارد؛ یعنی کرسی آزاداندیشی یک ترتیبات و آدابی دارد که باید عقلای مسئولین دستگاه‌ها بنشینند این ترتیب و آداب را - که بتوانند درست هدایت کنند این کرسی‌ها را که کار خودش را انجام بدهد - مشخّص کنند. 📚 بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان، ۱۳۹۴/۴/۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔷️ شیعه بودن 🔻 دکتر علی شریعتی ◾️خدایا مسئولیت‌های شیعه بودن را ◽️که علی‌وار بودن ◽️و علی‌وار زیستن ◽️و علی‌وار مردن است ◽️و علی‌وار پرستیدن ◽️و علی‌وار اندیشیدن ◽️و علی‌وار جهاد کردن ◽️و علی‌وار کار کردن ◽️و علی‌وار سخن گفتن ◽️و علی‌وار سکوت کردن است ◽️تا آنجا که در توان این بنده ناتوان علی است ◽️همواره فرا یادم آر. 📚 نیایش ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علل پیدایش و گسترش تمدن اسلامی‏🔹 ✍️ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری علما راجع به علل پیدایش و گسترش تمدن اسلامی خیلی بحث کرده و دو علت اساسی برایش ذکر نموده ‏اند: اولین علت، تشویق بی حدی است که اسلام به تفکر و تعلیم و تعلّم کرده است و این تشویق در متن قرآن است. علت دومی که برای پیدایش و گسترش تمدن اسلامی ذکر کرده ‏اند که چطور شد اسلام توانست از ملت های مختلف نامتجانس که قبلا از یکدیگر کمال تنفر را داشتند چنین وحدتی به وجود آورد، احترامی است که اسلام به عقاید ملت ها گذاشت، به قول خودشان تسامح و تساهلی که اسلام و مسلمین راجع به عقاید ملت های مختلف قائل بودند. لهذا در ابتدا که این تمدن تشکیل می ‏شد، هسته اولی مسلمان ها را اعراب حجاز تشکیل می‏ دادند که تمدنی نداشتند. کم کم ملت ها آمدند مسلمان شدند. در آغاز عده کمی از آنها مسلمان شدند، بقیه یا یهودی بودند یا زردشتی یا مسیحی و یا صابئی {مخصوصا صابئی ‏ها خیلی زیاد بودند، زردشتی خیلی کم بوده است} مسلمین به قدری با اینها با احترام رفتار کردند و اینها را در میان خودشان وارد کردند که کوچکترین دوگانگی با آنها قائل نبودند، و همین سبب شد که تدریجا خود آنها در اسلام هضم شدند یعنی عقاید اسلامی را پذیرفتند. 📚 آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص: ۳۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نصیحت یا انتقام🔹 📣 امام خمینی وقتی که انسان ـ فرض کنید ـ از یک کسی گله دارد یا می‌ بیند نقیصه‌ ای در کار هست، این نصیحت می‌ تواند بکند و باید بکند، اما لسان نصیحت غیر لسان لجن کردن و ضایع کردن است. من راجع به افراد هم عقیده‌ ام هست ـ یعنی شارع هم همین طور است، ما تابع او هستیم ـ که اگر انسان یک مسلمانی را برای خاطر هوای نفسش لگدمال کند، این در آن دنیا شاید مجازاتش بدترین مجازات باشد و در این دنیا هم موفق نخواهد شد. ما لسانمان باید لسان نصیحت باشد و انسان می‌ بیند که گاهی وقت ها لسان ها لسان نصیحت نیست، قلم ها، قلم های نصیحت نیست. 📚 صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۱۲۷ {۱۳۶۵/۶/۸} ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خصلت متقیان🔹 📣 آیت الله شهید دکتر بهشتی خو بگیرید به اینکه آرام، منطقی و روشن سخن بگویید. منظورم از آرام سخن گفتن این است که انسان همیشه مواظب حق باشد و حرف بزند، یعنی با تقوا سخن بگوید. منظورم از آرام سخن گفتن، سخن گفتن در شمایل و خصلت متقیان، خدا پرستان، حق پرستان و کسانی است که همواره در هر کلمه و در هر رفتار، و حتی در هر ژست، مراقب این هستند حق آسیب نبیند. 📚 شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۳۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انقلابی کیست؟🔹 ✍ شهید دکتر مصطفی چمران انقلابی آن نیست که تفنگ بر دوش بکشد و لباس فدایی بپوشد و هنگام صلح دست به جنگ زند و با شعارات تند خود را از جرگه ملت خارج کند و با شعارات و تبلیغات و زور بخواهد عقاید خود را بر دیگران تحمیل کند. انقلابی آن است که هنگام صلح، به انقلابی‌گری تظاهر نکند، ولی هنگام خطر، در پیشاپیش صفوف ملت با دشمن بجنگد. انقلابی آن نیست که با بی‌انصافی و زرنگی، حق دیگران را بگیرد، و مردمی را که برای خاطر و شنیدن حرف‌های او نیامده‌اند وادار کند که ساعت‌ها به حرف‌های او گوش فرا دهند و کسانی را که ملت خواهان استماع سخنانشان هستند، از سخن گفتن باز دارد. انقلابی آن نیست که غرور و خودخواهی، ‌بر او غلبه کند و حرف کسی را نشنود، ‌انقلابی آنست که در کمال تواضع و فروتنی، ‌ هر حرف حقی را بپذیرد. انقلابی آن نیست که با شعارات تند،‌ بخواهد انقلابی‌گری خود را بر دیگران تحمیل کند. 📚 خدا بود و دیگر هیچ نبود، ص 105 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شیطنت باطنی و تقدس ظاهری🔹 📣 امام خمینی مقصد این است که اسلام جریان پیدا بکند، مقصد این نیست که من اجرایش کنم. از چیزهایی که انسان مبتلا به آن هست این شیطنت‌های باطنی که انسان به آن مبتلا هست این است که، دلش می‌خواهد خودش متصدی امر باشد. جریان امر اگر به دست دیگری بهتر واقع بشود، این ناراحت است، می‌گوید من خوب است باشم. این از شیطنت‌های باطنی انسان است. انسان به صورت مقدس مآبی طرحش می‌کند، من می‌خواهم به این ثواب برسم. اگر حساب کند پیش خودش که همان ثواب را، بالاترش را به شما می‌دهند، و شما کمک کنید به این کسی که متصدی است و از شما بهتر می‌تواند، راضی نمی‌شوید. مسئله این نیست که ثواب می‌خواهم، مسئله این است که دنیا می‌خواهم. 📚 صحیفه امام {ره}، ج 17، ص 529 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جاودانگی مهر علی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری علی از آن نظر محبوب است که پیوند الهی دارد. دل های ما به‌ طور ناخودآگاه در اعماق خویش با حق سر و سرّ و پیوستگی دارد، و چون علی را آیت بزرگ حق و مظهر صفات حق می‌یابند به او عشق می‌ورزند. در حقیقت پشتوانه عشق علی پیوند جان ها با حضرت حق است که برای همیشه در فطرت ها نهاده شده، و چون فطرت ها جاودانی است، مهر علی نیز جاودان است. نقطه‌های روشن در وجود علی بسیار است، اما آنچه برای همیشه او را درخشنده و تابان قرار داده است، ایمان و اخلاص اوست و آن است که به وی جذبه الهی داده است. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌ السلام، ص ۱۹۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin