eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
357 عکس
70 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹او دیگر وجود ندارد🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی مرحوم آقای حاج آقا رضا همدانی در اواخر عمر رساله اش را جمع کرد و گفت: من حافظه ام را از دست داده ام و نمی توانم فکر کنم و به مراجعه کنندگان می گفت: کسی که از او تقلید می کردید، دیگر وجود ندارد و بدین شکل آنها را رد می کرد. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۴۰۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تربیت اجباری نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بعضی از چیزهاست که اجبار بردار نیست و جز از طریق اختیار و انتخاب امکان ندارد. مثلًا تزکیه نفس و تربیت عالی این چنین است. اگر بخواهیم مردمی را به نحو عالی تربیت کنیم یعنی به نحوی تربیت کنیم که این مردم فضیلت ها را به عنوان اینکه فضیلت است بپذیرند و انتخاب کنند و بدی ها را به عنوان اینکه بد است و نقص در انسانیت است اجتناب کنند، مثلًا از دروغ تنفر داشته باشند و برای راستی احترام و اهمیت قائل باشند، این کار به زور شلاق نمی‌شود. به زور شلاق می‌شود نگذاشت کسی دزدی کند ولی با زور شلاق نمی‌شود روح کسی را امین کرد، والا اگر کسی مثلًا احتیاج داشت به اینکه تهذیب نفس بشود و شخصیت اخلاقی‌اش خیلی عالی بشود، می‌بردندش یک صد شلاق به او می‌زدند، بعد می‌آوردند، تربیتش عالی می‌شد؛ یعنی در مسئله پرورش به جای همه چیز فقط شلاق می‌زدند و می‌گفتند برای اینکه این آقا در عمرش هرگز دروغ نگوید و از دروغ گفتن بدش بیاید یک صد ضربه شلاق به او بزنید که بعد از شلاق خوردن از دروغ گفتن تنفر داشته باشد. همچنین است دوست داشتن. آیا می‌شود کسی را با ضرب شلاق وادار کرد، کس دیگری را دوست داشته باشد؟ مهر با زور قابل تحمیل نیست. اینها را می‌گویند اموری که زور پذیر نیست. اگر تمام نیروهای عالم را جمع کنند و بخواهند محبتی را به زور در دل کسی قرار بدهند یا محبتی را به زور از دل کسی بیرون بکشند ممکن نیست. 📚 جهاد، ص ۷۵ - ۷۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مباحثه ساختن و مجادله تخریب است🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی مجادله این است که یک یا هر دو طرف بحث آن وقتی که با هم حرف می‌زنند در مسیر کاوش مشترک نیستند. نمی‌خواهند به کمک هم به حق نزدیکتر شوند. بلکه هر یک با یک رأی و نظرگاه قبلی در برابر هم قرار گرفته‌اند فقط به این قصد که او بگوید آنچه من قبلاً حق می‌دانم حتماً‌‌ همان درست است، از‌‌ همان اول با جبهه‌گیری و رد کردن در مقابل دیگری ظاهر می‌شود و آن یکی هم همین طور. این هرگز نمی‌تواند انسان را به سیر تکامل انسانی و حق‌پرستانه‌اش برساند. اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم این درست غرق شدن و فرو رفتن هر چه بیشتر در خودپرستی است و نه حق‌پرستی. بنابراین شرط اول بحث مشترک، مباحثه و مناظره باید این باشد که به راستی با هم صحبت کنیم، نظرگاه‌هامان را با هم در میان بگذاریم تا به کمک یکدیگر از روی حق و حقیقت و واقعیت بیشتر پرده برداریم. فرق نمی‌کند، چه در شناخت واقعیت و چه در شناخت حقیقت، بحث سازندۀ بی‌غرض و از روی احساس فطری حق‌پرستی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. عرض کردم هم در شناخت واقعیت، هم در شناخت حقیقت، هم در شناخت آنچه هست، هم در شناخت آنچه باید باشد. با هم که بحث می‌کنیم، به منظور کمک کردن به یکدیگر در راه شناخت بیشتر این دو، مثل هر همکاری و تعاون دیگر می‌تواند مفید واقع شود. پس مباحثه ساختن است و مجادله تخریب. مباحثه جمع شدن است و مجادله پراکنده کردن. 📚 وبسایت تاریخ ایران، مناظره آیت‌الله بهشتی با اعضای انجمن دانشجویان مسلمان،‌ ۱۳۵۸/۱۲/۲۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹این همان شیطان است🔹 📣 امام خمینی اگر همۀ انبیا جمع بشوند در تهران و بخواهند کار بکنند، بخواهند دخالت در امور بکنند، هیچ با هم اختلاف پیدا نمی‌کنند؛ امکان ندارد. برای چه؟ برای اینکه آنها نفْس خودشان را کشته بودند و مبدأ خلاف، نفْس انسان است؛ مبدأ همۀ خلاف‌هایی که پیدا می‌شود. انسان خیال می‌کند که نه، من برای مصلحت این کار را می‌کنم. عمر خودش را انسان نمی‌فهمد، وضع خودش را انسان نمی‌فهمد. شما اگر بخواهید مقایسه کنید ـ شمایی که می‌گویید که من برای مصلحت مسلمین فلان کار را می‌کنم ـ شما فکر این را در خلوت بکنید که اگر یک کسی دیگر به جای شما بود و بهتر هم مصالح مسلمین را انجام می‌داد، شما باز همان‌ طور بودید؟ می‌خواستید خودتان نباشید و او باشد؟ یا نه، می‌خواهید که این مصلحت مسلمین ـ به اصطلاحتان ـ به دست شما انجام بگیرد؟ منم که این مصلحت را دارم ایجاد می‌کنم، این همان شیطان است؛ همان شیطانی که اغوا می‌کند آدم را. اکثر اغوائاتش این است که انسان را بازی می‌دهد، وسوسه می‌کند در انسان؛ وسوسه‌های دامنه‌دار از همه طرف. وسوسه می‌کند که تو حالا صاحب قدرت هستی، تو حالا صاحب کذا هستی، دیگران چکاره‌اند؟ شما حالا وزیر هستید، دیگران باید اطاعت بکنند، چشم بسته باید اطاعت بکنند! شما وکیل هستید، دیگران باید از شما اطاعت بکنند و چشم بسته هم باشند! این همه برای این است که انسان خودش را نساخته. اگر انسان خودش را ساخته بود، هیچ بدش نمی‌آمد که یک رعیتی هم به او انتقاد کند؛ اصلاً بدش نمی‌آمد، از انتقاد بدش نمی‌آمد. 📚 بیانات در دیدار نخست وزیر و تعدادی از وزرا، ۱۳۵۹/۶/۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خود را کامل نکرده ام🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی وقتی آ شیخ محمد حسین مسجد شاهی به اصفهان بر می گردد، خیلی زود مورد توجه عموم قرار می گیرد، زیرا در مباحث علمی نبوغ و بر اقران تفوق داشت و از نظر بیان فوق العاده بود. هم ریاست پیدا کرد و هم مردم را موعظه می کرد. زمانی که مردم را موعظه می کرد، به این موضوع متوجه می شود که هنوز خود را کامل نکرده ام، ولی خود را در جایگاه موعظه قرار داده ام. پس از آن، همه آن ریاست و جایگاه اجتماعی را رها می کند و به عتبات می رود و مشغول تهذیب نفس می شود و انزوا می گزیند. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۴۳۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹سستی از اسلام نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری خشکه مقدس‏ هایی که فقط پلاس مساجد هستند و هزار تایشان را یک سرباز جلو می‌اندازد و صدایشان در نمی آید، مسلمان نیستند. یکی از خاصیت‌های مسلمان و اولین خاصیتی که قرآن کریم ذکر کرده است، شدت، قوّت و استحکام در مقابل دشمن است. اسلام، مسلمان سست را نمی‏ پذیرد: 《وَلا تَهِنوا وَلا تَحْزَنوا وَ انْتُمُ الْاعْلَوْنَ انْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ‏》 سستی در دین اسلام نیست. ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن می‌گوید: هیچ دینی به اندازه اسلام پیروان خود را به قوّت و نیرومندی دعوت نکرده است. گردن را کج کردن، از گوشه لب آب ریختن، یقه باز بودن، یقه چرک بودن، خود را به ننه من غریبم زدن، پا را به زمین کشیدن، عبا را به سر کشیدن، اینها ضد اسلام است. ناله کردن، آه کشیدن ضد اسلام است. امّا بِنِعْمَةِ رَبِّک فَحَدِّثْ‏. خدا به تو سلامت داده، قوّت داده، قدرت و نیرو داده. تو که می‌توانی کمرت را راست بگیری، چرا بی خود کج می‌کنی؟ تو که می‌توانی گردنت را راست نگه داری، چرا بی خود کج می‌کنی؟ چرا بی خود آه می کشی؟ آخر آه کشیدن یعنی یک دردی دارم؛ خدا که به تو دردی نداده، چرا آه می کشی؟ این کفران نعمت خداست. آیا علی همین‌ طور راه می‌رفت که من و تو راه می‌رویم؟ آیا علی این‏ جور عبا را بر سر می‌کشید و این طرف و آن طرف می‌رفت؟! اینها از اسلام نیستند. 📚 آزادی معنوی، ص ۸۳ - ۸۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مقررات اجتماعی🔹 ✍ علامه طباطبائی از آن‌ جايى كه انسان همه كارهاى خود را با اختيار و انتخاب خود انجام مى‌دهد، يك نوع آزادى عمل براى خويش احساس مى‌كند و اين آزادى را «مطلق» يعنى بى قيد و شرط پنداشته و خواهان آزادى كامل گشته و از هر گونه محدوديتى گريزان است و به همين دليل، از هر ممنوعيت و محروميتى كه متوجه او شود رنج برده و بالاخره از هر محدوديتى كه دامن‌گير وى گردد، سنگينى و شكستگى مخصوص در خود حس مى‌نمايد و از اين روى مقررات اجتماعى هر قدر هم كم باشد، چون تا اندازه‌اى انسان را محدود مى‌سازد، مخالف طبع آزادى‌خواه وى خواهد بود. از طرف ديگر، انسان اين مطلب را نيز مى‌فهمد كه اگر براى حفظ اجتماع و نظم آن، حاضر نشود كه مقدارى از آزادى‌هاى خويش را در برابر قوانين از دست بدهد، هرج و مرج به وجود خواهد آمد كه يك باره همه آزادى و آسايش او را نابود خواهد ساخت. چنان‌ كه اگر كسى لقمه‌اى از دست ديگرى بربايد، بدون ترديد ديگران نيز لقمه‌ها از دست او خواهند ربود، و اگر دست ظلم و ستم به سوى كسى دراز كند، نيز به وى ظلم و ستم خواهند كرد. بدين جهت، براى اين كه مقدارى از آزادى براى خود نگهدارد، از مقدارى از آن‌ صرف‌نظر كرده و از روى ناچارى مقررات اجتماعى را محترم مى‌شمارد. 📚 تعالیم اسلام، ص ۴۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ارزش انسان🔹 📣 علامه محمدتقی جعفری عده‌ای از جامعه‌شناسان دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا در باره‌ی موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: ارزش واقعی انسان به چیست؟ معیار ارزش انسان‌ها چیست. هر کدام از جامعه‌شناسان، صحبت‌هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه کردند. بعد، وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چه‌قدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد. کسی که عشق‌اش یک آپارتمان دو طبقه است، در واقع، ارزش‌اش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشق‌اش ماشین‌اش است، ارزش‌اش به همان میزان است. اما کسی که ‌عشق‌اش خدای متعال است، ارزش‌اش به اندازه‌ ی خداست. علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه‌شناسان صحبت‌های مرا شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند. وقتی تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی {ع} است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: 《قِیمَةُ کُلِّ أمْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ》 ارزش هر انسانی به اندازه‌ی چیزی است که دوست می‌دارد. وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه‌ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی {ع} از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند. 📚 باشگاه خبرنگاران جوان ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔸 ضربه ای دیگر 🔻 دکتر علی شریعتی ◾️و تو ای علی! ◽️ای شیر مرد خدا و مردم ◽️ربّ‌النوع عشق و شمشیر! ◽️ما شایستگی شناخت ترا از دست داده‌ایم ◽️شناخت ترا از مغزهای ما برده‌اند ◽️اما عشق ترا، علیرغم روزگار ◽️در عمق وجدان خویش ◽️در پس پرده‌های دل خویش ◽️همچنان مشتعل نگاه داشته‌ایم ◽️چگونه تو عاشقان خویش را در خواری رها می‌کنی!؟ ◽️تو ستمی را بر یک یهودی که در ذمّه حکومتت می‌زیست ◽️تاب نیاوردی ◽️و اکنون، مسلمانان را در ذمه یهود ببین! ◽️و ببین که بر آنان چه می گذرد! ◽️ای صاحب آن بازو ◽️که یک ضربه‌اش از عبادت هر دو جهان برتر است ◽️ضربه‌ای دیگر! 📚 نیایش ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اساس اسلام🔹 ✍ آيت‌الله ابراهیم امینی اسلام نسبت به اخلاق عنایت خاصی داشته است، و به‌ همین جهت در قرآن آیات اخلاقی به مراتب بیشتر از آیات احکام دیده می‌شود. حتی داستان‌های قرآن هم غالبا هدف اخلاقی دارند. شما در کتب حدیث هزاران حدیث اخلاقی می‌یابید که اگر از موضوعات دیگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست. نویدها و ثواب‌هائی که برای اخلاق نیک ذکر شده از ثواب هائی که برای سایر اعمال ذکر شده کمتر نیست، و تحذیرها و کیفرهائی که برای اخلاق زشت بیان شده از سایر اعمال کمتر نیست. بنابراین اخلاقیات اساس اسلام را تشکیل می‌دهند و نباید آنها را در درجه دوم احکام دین، و اسباب آرایش و زیبائی دینداران محسوب بداریم. اگر در احکام، امر و نهی داریم در اخلاق هم امر و نهی داریم. اگر در احکام تشویق و ترغیب و ثواب یا تحذیر و تخویف و کیفر داریم در اخلاقیات نیز همین امور را داریم. چه فرقی با هم دارند؟ پس ما اگر طالب سعادت و کمال هستیم نمی‌توانیم نسبت به اخلاقیات بی‌عنایت باشیم. نمی‌توانیم واجبات اخلاقی را به بهانه اینکه واجبات اخلاقی هستند ترک کنیم و منهیات اخلاقی را به عنوان اینکه محرمات اخلاقی هستند انجام دهیم. اگر نماز واجب است و ترک آن حرام و عقاب دارد، وفای به عهد نیز واجب است و خلف وعده حرام و عقاب دارد. چه فرقی می‌کند؟ دیندار واقعی و سعادتمند کسی است که هم نسبت به احکام و تکالیف تقیّد داشته باشد و هم نسبت به اخلاقیات. بلکه اخلاقیات در سعادت و کمال معنوی و نفسانی از اهمیت بیشتری برخوردارند چنانکه بعدا خواهیم گفت. 📚 وبسایت آيت‌الله ابراهیم امینی، تزکیه نفوس، هدف بزرگ پیامبران ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹او تنها به من فحش داد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری امیرالمؤمنین با خوارج در منتهی‌ درجه آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش؛ هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد می‌نگریست. این مطلب در تاریخ زندگی علی عجیب نیست، اما چیزی است که در دنیا کمتر نمونه دارد. آنها در همه جا در اظهار عقیده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقیده آزاد با آنان روبرو می‌شدند و صحبت می‌کردند، طرفین استدلال می‌کردند، استدلال یکدیگر را جواب می‌گفتند. شاید این مقدار آزادی در دنیا بی‌سابقه باشد که حکومتی با مخالفین خود تا این درجه با دموکراسی رفتار کرده باشد. می‌آمدند در مسجد و در سخنرانی و خطابه علی پارازیت ایجاد می‌کردند. روزی امیرالمؤمنین بر منبر بود. مردی آمد و سؤالی کرد. علی بالبدیهه جواب گفت. یکی از خارجی ها از بین مردم فریاد زد: قاتَلَهُ اللَّهُ ما افْقَهَهُ. خدا بکشد این را، چقدر دانشمند است!. دیگران خواستند متعرضش شوند، اما علی فرمود: رهایش کنید، او به من تنها فحش داد. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۲۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماد گفتگو و تعایش🔹 سخنرانی امام موسی صدر به تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۵۳ در قالب خطبۀ موعظۀ آغاز روزه، در کلیسای کبوشیین بیروت. در این مراسم که بزرگان مسیحیت لبنان در آن شرکت داشتند، در بالا‌ترین سطوح سیاسی و دینی فرقه‌های مسیحی و به عنوان نماد «گفتگو و تعایش» از امام صدر تجلیل شد. شارل حلو، رئیس‌جمهور اسبق لبنان، در این باره می‌گوید: «برای نخستین بار در تاریخ مسیحیت یک روحانی غیرکاتولیک در یک کلیسای کاتولیک و برای جمعی از مؤمنان در جایگاه موعظه سخن می‌راند. این اتفاق نه‌ تنها اعجاب‌انگیز بلکه موجب تأمل و تفکر عمیق و درازمدت است.» 📚 وبسایت امام موسی صدر ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کرسی های آزاد اندیشی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی یک نکته‌ی دیگری که یکی از دانشجویان عزیز گفتند، این بود که کرسی‌های آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه تشکیل بشود. کاملاً درست است؛ من موافقم که کرسی‌های آزاداندیشی تشکیل بشود. ما که گفتیم کرسی آزاداندیشی، از اوّل نظرمان همین بود؛ کسی بیاید و نظر مخالف خودش را هم بگوید؛ منتها شما جوانِ دانشجوی انقلابیِ مسلمانِ ولائی، آن قدرت منطق و قوّت استدلال را پیدا کنید که بتوانید قشنگ بروید با خونسردی در مقابل او قرار بگیرید و استدلال او را باطل کنید؛ این خوب است، این درست است. و این امروز ممکن است؛ شاید ده سال پیش، دوازده سال پیش، پانزده سال پیش این کار ممکن نبود، امروز ممکن است. امروز جوان هایی که در حوزه‌ی دیانت فعّالیّت می کنند و توانایی‌های خوب فکری دارند، فراوانند؛ اشکال ندارد. البتّه یک آداب و ترتیبی دارد؛ یعنی کرسی آزاداندیشی یک ترتیبات و آدابی دارد که باید عقلای مسئولین دستگاه‌ها بنشینند این ترتیب و آداب را - که بتوانند درست هدایت کنند این کرسی‌ها را که کار خودش را انجام بدهد - مشخّص کنند. 📚 بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان، ۱۳۹۴/۴/۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔷️ شیعه بودن 🔻 دکتر علی شریعتی ◾️خدایا مسئولیت‌های شیعه بودن را ◽️که علی‌وار بودن ◽️و علی‌وار زیستن ◽️و علی‌وار مردن است ◽️و علی‌وار پرستیدن ◽️و علی‌وار اندیشیدن ◽️و علی‌وار جهاد کردن ◽️و علی‌وار کار کردن ◽️و علی‌وار سخن گفتن ◽️و علی‌وار سکوت کردن است ◽️تا آنجا که در توان این بنده ناتوان علی است ◽️همواره فرا یادم آر. 📚 نیایش ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علل پیدایش و گسترش تمدن اسلامی‏🔹 ✍️ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری علما راجع به علل پیدایش و گسترش تمدن اسلامی خیلی بحث کرده و دو علت اساسی برایش ذکر نموده ‏اند: اولین علت، تشویق بی حدی است که اسلام به تفکر و تعلیم و تعلّم کرده است و این تشویق در متن قرآن است. علت دومی که برای پیدایش و گسترش تمدن اسلامی ذکر کرده ‏اند که چطور شد اسلام توانست از ملت های مختلف نامتجانس که قبلا از یکدیگر کمال تنفر را داشتند چنین وحدتی به وجود آورد، احترامی است که اسلام به عقاید ملت ها گذاشت، به قول خودشان تسامح و تساهلی که اسلام و مسلمین راجع به عقاید ملت های مختلف قائل بودند. لهذا در ابتدا که این تمدن تشکیل می ‏شد، هسته اولی مسلمان ها را اعراب حجاز تشکیل می‏ دادند که تمدنی نداشتند. کم کم ملت ها آمدند مسلمان شدند. در آغاز عده کمی از آنها مسلمان شدند، بقیه یا یهودی بودند یا زردشتی یا مسیحی و یا صابئی {مخصوصا صابئی ‏ها خیلی زیاد بودند، زردشتی خیلی کم بوده است} مسلمین به قدری با اینها با احترام رفتار کردند و اینها را در میان خودشان وارد کردند که کوچکترین دوگانگی با آنها قائل نبودند، و همین سبب شد که تدریجا خود آنها در اسلام هضم شدند یعنی عقاید اسلامی را پذیرفتند. 📚 آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص: ۳۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نصیحت یا انتقام🔹 📣 امام خمینی وقتی که انسان ـ فرض کنید ـ از یک کسی گله دارد یا می‌ بیند نقیصه‌ ای در کار هست، این نصیحت می‌ تواند بکند و باید بکند، اما لسان نصیحت غیر لسان لجن کردن و ضایع کردن است. من راجع به افراد هم عقیده‌ ام هست ـ یعنی شارع هم همین طور است، ما تابع او هستیم ـ که اگر انسان یک مسلمانی را برای خاطر هوای نفسش لگدمال کند، این در آن دنیا شاید مجازاتش بدترین مجازات باشد و در این دنیا هم موفق نخواهد شد. ما لسانمان باید لسان نصیحت باشد و انسان می‌ بیند که گاهی وقت ها لسان ها لسان نصیحت نیست، قلم ها، قلم های نصیحت نیست. 📚 صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۱۲۷ {۱۳۶۵/۶/۸} ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خصلت متقیان🔹 📣 آیت الله شهید دکتر بهشتی خو بگیرید به اینکه آرام، منطقی و روشن سخن بگویید. منظورم از آرام سخن گفتن این است که انسان همیشه مواظب حق باشد و حرف بزند، یعنی با تقوا سخن بگوید. منظورم از آرام سخن گفتن، سخن گفتن در شمایل و خصلت متقیان، خدا پرستان، حق پرستان و کسانی است که همواره در هر کلمه و در هر رفتار، و حتی در هر ژست، مراقب این هستند حق آسیب نبیند. 📚 شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۳۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انقلابی کیست؟🔹 ✍ شهید دکتر مصطفی چمران انقلابی آن نیست که تفنگ بر دوش بکشد و لباس فدایی بپوشد و هنگام صلح دست به جنگ زند و با شعارات تند خود را از جرگه ملت خارج کند و با شعارات و تبلیغات و زور بخواهد عقاید خود را بر دیگران تحمیل کند. انقلابی آن است که هنگام صلح، به انقلابی‌گری تظاهر نکند، ولی هنگام خطر، در پیشاپیش صفوف ملت با دشمن بجنگد. انقلابی آن نیست که با بی‌انصافی و زرنگی، حق دیگران را بگیرد، و مردمی را که برای خاطر و شنیدن حرف‌های او نیامده‌اند وادار کند که ساعت‌ها به حرف‌های او گوش فرا دهند و کسانی را که ملت خواهان استماع سخنانشان هستند، از سخن گفتن باز دارد. انقلابی آن نیست که غرور و خودخواهی، ‌بر او غلبه کند و حرف کسی را نشنود، ‌انقلابی آنست که در کمال تواضع و فروتنی، ‌ هر حرف حقی را بپذیرد. انقلابی آن نیست که با شعارات تند،‌ بخواهد انقلابی‌گری خود را بر دیگران تحمیل کند. 📚 خدا بود و دیگر هیچ نبود، ص 105 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شیطنت باطنی و تقدس ظاهری🔹 📣 امام خمینی مقصد این است که اسلام جریان پیدا بکند، مقصد این نیست که من اجرایش کنم. از چیزهایی که انسان مبتلا به آن هست این شیطنت‌های باطنی که انسان به آن مبتلا هست این است که، دلش می‌خواهد خودش متصدی امر باشد. جریان امر اگر به دست دیگری بهتر واقع بشود، این ناراحت است، می‌گوید من خوب است باشم. این از شیطنت‌های باطنی انسان است. انسان به صورت مقدس مآبی طرحش می‌کند، من می‌خواهم به این ثواب برسم. اگر حساب کند پیش خودش که همان ثواب را، بالاترش را به شما می‌دهند، و شما کمک کنید به این کسی که متصدی است و از شما بهتر می‌تواند، راضی نمی‌شوید. مسئله این نیست که ثواب می‌خواهم، مسئله این است که دنیا می‌خواهم. 📚 صحیفه امام {ره}، ج 17، ص 529 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جاودانگی مهر علی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری علی از آن نظر محبوب است که پیوند الهی دارد. دل های ما به‌ طور ناخودآگاه در اعماق خویش با حق سر و سرّ و پیوستگی دارد، و چون علی را آیت بزرگ حق و مظهر صفات حق می‌یابند به او عشق می‌ورزند. در حقیقت پشتوانه عشق علی پیوند جان ها با حضرت حق است که برای همیشه در فطرت ها نهاده شده، و چون فطرت ها جاودانی است، مهر علی نیز جاودان است. نقطه‌های روشن در وجود علی بسیار است، اما آنچه برای همیشه او را درخشنده و تابان قرار داده است، ایمان و اخلاص اوست و آن است که به وی جذبه الهی داده است. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌ السلام، ص ۱۹۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹یتیمان مسیحی در یتیم خانه شیعه🔹 📣 عاطف عون اوایل دهه ۷۰ میلادی بود که آیت الله العظمی خوئی با هدف رسیدگی به امور کودکان بی‌سرپرست، موسسه‌ای خیریه‌ در بیروت تأسیس کردند و مسئولیت آن را بر عهده امام موسی صدر گذاشتند. امام موسی صدر هم من را برای سرپرستی آنجا انتخاب کردند. در این موسسه علاوه بر نگهداری از کودکان، امور درسی و آموزشی آن‌ها هم پیگیری می‌شد. همان زمان اطلاع پیدا کردیم، در نزدیکی این خیریه‌ دو کودک مسیحی هستند که پدرشان را در جنگ‌های داخلی از دست داده‌اند. با توصیه امام موسی صدر مسئولیت نگهداری این دو کودک را هم پذیرفتیم. ابتدا کمی تعجب برانگیز بود و بعضی‌ها اعتراض داشتند که چرا در موسسه‌ای که از طریق یک مرجع تقلید و برای کودکان شیعه تاسیس شده، کودک مسیحی پذیرش می‌شود؟ خصوصا که در آن زمان رقابت‌های سیاسی و نزاع‌های طایفه‌ای هم در اوج خود بود. اما امام موسی صدر به عنوان یک فقیه نه تنها این کار را خلاف شرع نمی‌دانست که یک وظیفه به شمار می‌آورد. در حقیقت بر اساس نگاه انسانی امام موسی صدر فرقی بین انسان‌ها نبود و آن‌ها همه کرامت داشتند. به همین دلیل زیر بار مخالفت‌ها نرفتند و از ما خواستند که با جدیت کار خود را ادامه دهیم. نکته جالب توجه این بود که با نظر امام موسی صدر به کلیسا هم اطلاع دادیم و هماهنگ شد تا هفته‌ای یک بار کشیشی برای آموزش دینی آن دو کودک بیاید و ساعتی را با آن‌ها باشد. ما به هیچ وجه فشاری برای یادگیری آموزه‌های دینی و مذهبی خود روی آن‌ها نداشتیم. این دو کودک تا زمانی که در این موسسه بودند، همچون سایر کودکان و بدون هرگونه تبعیضی زندگی کردند و درس خواندند. 📚 وبسایت موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، تاریخ شفاهی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔸️ خداوندا 🔻 دکتر علی شریعتی ◾️ای خداوندا ◽️به علمای ما مسئولیت ◽️و به عوام ما علم ◽️و به مومنان ما روشنایی ◽️و به روشنفکران ما ایمان ◽️و به متعصبین ما فهم ◽️و به فهمیدگان ما تعصب ◽️و به زنان ما شعور ◽️و به مردان ما شرف ◽️و به پیران ما آگاهی ◽️و به جوانان ما اصالت ◽️و به اساتید ما عقیده ◽️و به دانشجویان ما نیز عقیده ◽️و به خفتگان ما بیداری ◽️و به بیداران ما اراده ◽️و به مبلغان ما حقیقت ◽️و به دینداران ما دین ◽️و به نویسندگان ما تعهد ◽️و به هنرمندان ما درد ◽️و به شاعران ما شعور ◽️و به محققان ما هدف ◽️و به نومیدان ما امید ◽️و به ضعیفان ما نیرو ◽️و به محافظه کاران ما گستاخی ◽️و به نشستگان ما قیام ◽️و به راکدان ما تکان ◽️و به مردگان ما حیات ◽️و به کوران ما نگاه ◽️و به خاموشان ما فریاد ◽️و به مسلمانان ما قرآن ◽️و به شیعیان ما علی ◽️و به فرقه های ما وحدت ◽️و به حسودان ما شفا ◽️و به خودبینان ما انصاف ◽️و به فحاشان ما ادب ◽️و به مجاهدان ما صبر ◽️و به مردم ما خودآگاهی ◽️و به همه ملت ما، همت تصمیم و استعداد فداکاری و شایستگی نجات و عزت ببخشا. 📚 فلسفه نیایش ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹غلو می کنند🔹 📣 آیت الله محمدرضا توسلی امام از مداحی خشنود نبودند. اصلا از بحث ستایش و مدح گویی و امثال آن خیلی ناراحت می شدند. یک روز، وقتی که من می خواستم در را باز کنم، شنیدم حاج احمد آقا با یکی از دوستان دفتر که روز قبل منبر رفته بود و از رادیو پخش شده بود و در آن نسبت به امام خیلی غلو کرده بود، صحبت می کند. احمد آقا به او می گفت: فلانی امروز جلوی امام پیدایت نشود. گفت: چرا؟ حاج احمد آقا گفت: کجا سخنرانی کردی؟ گفت: فلان جا. حاج احمد آقا گفت: راجع امام بود؟ گفت: بله، من از امام تعریف کردم. حاج احمد آقا گفت: دیروز امام مرا خواستند و گفتند این چیست که به من نسبت می دهند؟ کی من این جوری هستم که نسبت به من غلو می کنند. اگر امام می فهمیدند که کسی راجع به ایشان غلو می کند، ناراحت می شدند. شما یادتان هست که آقای مشکینی این جا در همین حسینیه یک جمله ای گفت که امام فرمودند: من از آقای مشکینی انتظار نداشتم حرف هایی بزند که کم کم خودم باورم بشود. یا در همین جا به آقای حجازی فرمودند که تعبیر تندی داشت. امام اصلا از این تعریف های بی جا و مدح مداحان خوشش نمی آمد. 📚 همیشه با امام، زیر نظر محمد علی خسروی، ص ۲۳۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتقاد یا انتقام🔹 📣 امام خمینی به همۀ آقایان من می‌‌گویم با هم جنگ نکنید. روزنامه‌ها را پر نکنید دوباره از بدگویی از هم و از انتقاد از هم. انتقاد غیر انتقام‌جویی است. انتقاد، انتقاد صحیح باید بشود. هر کس از هرکس می‌تواند انتقاد صحیح بکند. اما اگر قلم که دستش گرفت انتقاد کند برای انتقام‌جویی، این همان قلم شیطان است. اگر روی مصالح عامه، یک کسی به کسی اشکال می‌کند و همچون است که اگر خودش را بردارند یک کسی دیگر را اینجا بنشانند و همین حرف ها را بزند خودش ناراحت نشود، این میزان دستش باشد که قلم دست شیطان است می‌نویسد یا دست رحمان است؟ زبان، زبان شیطان است یا زبان رحمان است؟ 📚 بیانات در دیدار نخست وزیر و تعدادی از وزرا، ۱۳۵۹/۶/۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹۲۵ سال آینده را نخواهید دید🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها گفتند: فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را می کنیم. بنده در جواب عرض می کنم، اوّلاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیاً در همین مدّت هم روحیّه‌ی اسلامیِ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت؛ این را بدانند. 📚 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، ۱۳۹۴/۶/۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin