eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸چهارمین انتخابات 🔻اولین دوره ریاست جمهوری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۱۱/۵ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۶۴۳ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۴ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۰۷ نفر ◾️درصد مشارکت: ۶۷/۴۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادى بيان🔹 ✍ آيت‌الله العظمی جعفر سبحانی هر موقع سخن از آزادى بيان و گفتار به ميان مى آيد، تصور مى شود كه لازمه ى آزادى بيان اين است كه از هر قيد و شرطى پيراسته باشد، زيرا در غير اين صورت، موضوع آزادى منتفى خواهد شد. اين انديشه ى افراط گرايانه ى برخى از نويسندگان است كه تصور مى كنند كه هر نوع قيد و شرط، در مورد انواع آزادى ها ضدّ آزادى است و در اين مورد مى نويسد: «بحث به طور مطلق، بر سر خواستن و نخواستن است، و ديگر شرط و شروطى وجود ندارد بدين معنى شايد بتوان گفت آزادى از مقوله «همه يا هيچ است» به نظر مى رسد يا آزادى هست كه هست و ديگر خط قرمز در ميان نخواهد بود. گويا آزادى لغوى با آزادى اصطلاحى يا به تعبير ديگر آزادى جنگلى با آزادى عقلانى به هم آميخته شده است، در قسم نخست، هر نوع قيد و شرط، نافى آزادى است، در حالى كه در آزادى هاى عقلانى و مدنى، آزادى بى قيد و شرط، ضدّ مدنيت تلقّى مى شود و نام قانون شكن به خود مى گيرد. در آزادترين نقاط جهان، آزادى مدنى، رها از قيد و شرط نيست، و اصولاً لازمه ى دمكراسى و حكومت مردم بر مردم، محدودسازى آزادى ها است كه بتواند، سعادت بشر را تأمين كند. لذا «منتسكيو» آزادى را به «انجام هر چيزى كه قانون اجازه داده است»، تعريف مى كند. اينك ما در اين جا به برخى از حدود آزادى بيان و رفتار اشاره مى كنيم كه در جوامع عقلانى و مدنى كاملاً پذيرفته شده است. ۱/ مايه تجاوز به حقوق ديگران نباشد: در يك نظام مدنى، آزادى در همه مقوله ها و در بيان خصوصاً ، تا آنجا محترم است كه بر معنويت و آبروى افراد ديگر لطمه اى وارد نسازد، مسلّماً «خدشه دار ساختن حيثيت و آبروى افراد» نوعى جرم تلقّى مى شود {هر چند آبرو و حيثيت در دو فرهنگِ شرقى و غربى تفاوت هايى دارند مثلاً ستودن زيبايى زنان و دختران مردم در قالب ادبيات، در غرب مشكل ايجاد نمى كند، در حالى كه ميان مردم مشرق زمين بالأخص مسلمانان، نوعى تجاوز به حيثيت افراد به شمار مى رود، و لذا يكى از محرّمات در اسلام «تشبيب» است.} ۲/ امنيت ملّى را تهديد نكند: امنيت ملّى واژه اى است كه همه ى شؤون مربوط به يك نظام سياسى را دربرمى گيرد، مانند نظام ادارى، تماميت ارضى، حاكميت ملّى و غيره، و چون نظام سياسى برخاسته از اراده و حاكميت مردم است، هر نوع تهديد امنيت ملّى، نوعى تجاوز به حقوق جامعه است كه اين نظام را با اراده ى خود پديد آورده، و در راه آن جان و مال داده است. در اين قسمت فرقى ميان نظام هاى دينى و غيره نيست. خطوط قرمز در نظام هاى مبتنى بر عقلانيت ليبرالى، ممنوعيت هايى است كه قانون آن را تعيين مى كند ولى در نظام هاى دينى آنگاه كه اكثريت قاطع مردم نظام الهى را پذيرفته اند، الزامات و تعهّدات دينى خط قرمز است و با آزادى منافاتى ندارد. ۳/ بانظام مقبول جامعه همسو باشد: آزادى در بيان و رفتار بايد با دمكراسى همگام و همسو باشند، هرگاه در پرتو يك انتخابات آزاد، نظامى تشكيل گرديد، و اكثريت قاطع رأى به آن نظام و قانون اساسى آن دادند كليه مصوبات دولت و مجلس، تحت عنوان «ميثاق ملى» محترم مى باشند، در اين صورت هرگاه آزادى در بيان و رفتار با اصول مصوبه دولت و مجلس در جدال باشد، يك چنين آزادى عملاً ناقض اصول دمكراسى بوده و ضد ارزش خواهد بود. از اين جهت حكومت هاى مردمى مى توانند، هر نوع اجتماعات، نشريات، و سخنرانى كه امنيت و حكومت قانون را ـ كه تجلّى گاه افكار عمومى است ـ به خطر افكند ممنوع سازند. نكته ى قابل توجه اين است كه سرچشمه قانون در حكومت هاى ليبرال، خواست مردم است، و در حكومت الهى و دينى، اراده ى خداست كه مردم نيز، به آن تن داده اند. اگر خط قرمزى در اين مورد مطرح مى شود، مقصود از آن خط قرمز شخص و اشخاص نيست بلكه امورى است كه حاكميت ملّى، يا حكومت قانون بر قداست آن اصرار می ورزد. 📚 آزادی و دین سالاری، ص ۴۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بدزبانی، ممنوع!🔹 📣 امام صادق عليه‌السلام سماعة بن مهران گويد: محضر حضرت صادق عليه‌السلام رفتم، حضرت بدون مقدمه به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شترداربانت اتفاق افتاد؟ مبادا دشنام‌گو و بد زبان و لعنت‌كننده باشى‌؟ گفتم: به‌‌ خدا سوگند چنين بود كه فرمودى، ولى او به من ستم كرد؟ فرمود: اگر او به تو ستم كرده، ولی تو به او افزودی و از او پیش افتادى! هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين سفارشی نمی‌کنم. از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن رفتار باز نگرد. گفتم: از خدا آمرزش مى‌خواهم و ديگر هرگز به اين كار باز نمى‌گردم. 🔹🔸🔹 دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ‏ لِي‏ مُبْتَدِئاً يَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِي كَانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ جَمَّالِكَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ أَنَّهُ ظَلَمَنِي فَقَالَ إِنْ كَانَ ظَلَمَكَ لَقَدْ أَرْبَيْتَ عَلَيْهِ‏ إِنَّ هَذَا لَيْسَ مِنْ فِعَالِي وَ لَا آمُرُ بِهِ شِيعَتِي اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ 📚کافی، ج ۲، ص ۳۲۶، ح ۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹امتحان می کنند🔹 📣 امام خمینی شما گمان می‌‌کنید، مردم گمان می‌کنند که همین که گفتند من مؤمنم رهایشان می‌کنند؟ امتحانشان نمی‌کنند؟ همین که گفتید ما آزادی‌خواهیم رهایتان می‌کنند؟ بر مسند می‌نشانند تا بفهمند که راست می‌گویید یا نه و بفهمانند. به مجرد اینکه ادعا کردید که من برای این ملت و برای این کشور خدمتگزارم، رها می‌شوید؟ امتحان خواهید شد و در امتحان هستید. از من طلبه تا تمام افراد این مملکت و تمام افراد بشر و تمام انبیا و اولیا، همه در معرض امتحان‌اند، به ادعا و گفتار رها نمی‌شوند. فرموده است که: «سابقین را ما امتحان کردیم تا اینکه معلوم بشود کی مؤمن است و کی منافق». همۀ گروه ها، همۀ مردمی که در این مملکت یا در رأس امور هستند، یا در بازار هستند، یا در کشاورزی هستند، یا در کارخانه‌‌ها هستند، یا گروهک‌های مفسد هستند، همه بدانند که در محضر خدا هستند و در معرض امتحان. در گفتار، بسیار آسان است که انسان ادعا کند که من چه هستم و چه هستم، لکن همان معنایی را که ادعا می‌کند در همان امتحان می‌شود. همان شخصی که می‌گوید من بشر دوستم در همان معنا امتحان می‌شود. همان شخصی که می‌گوید که من طرفدار حقوق بشر هستم در همان معنا امتحان می‌شود. اگر در آن مقامی که رسید، با آن وقتی که قبل از آن مقام بود هر دو مساوی است و نفسش یک طور است و ریاست برای او سنگینی نمی‌کند؛ این شیعۀ علی‌بن ابیطالب است و پیروِ او، و از امتحان روسفید بیرون آمده. 📚 بیانات در دیدار با خانواده‌های شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشتِ‌ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اجباری نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یک سلسله مسائل دیگر است که در آنها می‏ شود مردم را اجبار کرد ولی آن کمالی که در آن کار می‏ خواهند، به اجبار پیدا نمی‏ شود. مثلا در اخلاقیات، مردم موظفند راستگو باشند، امین باشند، به یکدیگر خیانت نکنند، عادل باشند. می‏ شود مردم را مجبور کرد که دروغ نگویند، امین باشند؛ اگر خیانت کردند، دزدی کردند دستشان هم بریده شود. ولی این از نظر مقررات اجتماعی است. در این گونه مسائل یک جنبه دیگری هم وجود دارد که جنبه اخلاقی مطلب است و آن این است که اخلاق از انسان می‏ خواهد که راستگو باشد، امین باشد. آنچه که اخلاق می‏ خواهد این نیست که انسان راست بگوید بلکه این است که انسان راستگو باشد، یعنی راستگویی ملکه روحی او باشد، تربیت او باشد، تقوا در روح او وجود داشته باشد که راستی و درستی و امانت و آن چیزهایی که فضایل اخلاقی گفته می‏ شود به طبع ثانوی از روح او صادر شود؛ یعنی وقتی که راست می‏ گوید نه به خاطر ترس از قانون باشد که اگر دروغ بگوید قانون مجازاتش می‏ کند، یا امانت داشته باشد نه به خاطر این که اگر خیانت کند قانون مجازاتش می‏ کند، بلکه امانت داشته باشد به دلیل این که امانت را برای خودش فضیلت و انسانیت می‏ شمارد، راستگو باشد برای این که راستی را برای خودش شرف و کمال می‏ داند و از دروغ تنفر دارد و آن را زشت می‏ داند. پس راستی، درستی، امانت، آن وقت برای بشر فضیلت و کمال است که به صورت یک تربیت در آید نه صرف این که فقط عمل و اجرا شود. این گونه مسائل هم به این شکل قابل اجبار نیست. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۴ - ۳۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸پنجمین انتخابات 🔻اولین دوره مجلس شورای اسلامی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۱۲/۲۴ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۹۶۹ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۲/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حق محوری🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸ششمین انتخابات 🔻دومین دوره ریاست جمهوری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۰/۵/۲ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۷ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۴ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۴۹۳ نفر ◾️درصد مشارکت: ۶۴/۲۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلافات داخلی🔹 📣 امام خمینی بعضی اختلافاتی است که بین گروه‌های متعهد است، گروه‌هایی که متعهد به اسلام هستند، خدمتگزار به اسلام هستند. در بعضی از بلاد، همین گروه‌ها با بعض گروه‌های دیگری که آنها هم متعهد به اسلام و خدمتگزار هستند، ایجاد اختلاف دارند می‌کنند. من به این گروه ها، هر جا هر کس هست، تمام گروه ها، این تنبه را می‌دهم که توجه داشته باشید که دست جنایتکار خارجی ها از هر راهی می‌خواهند اختلاف ایجاد کنند. اگر شما برای اسلام می‌خواهید خدمت بکنید، همه با هم یک صدا باشید تا بتوانید خدمت بکنید. اگر هر کدام بخواهید یک صدای علی‌ حده داشته باشید و یک بساط علی‌ حده‌ای داشته باشید، آن هم با هم به خلاف برخیزید، اختلاف با هم بکنید، مطمئن باشید که این اختلاف بین گروه‌های متعهد با اینکه حسن نیت دارند، به جایی می‌رسد که یک وقت - خدای نخواسته - بین دو گروه متعهد در سرتاسر کشور مخالفت بیفتد و یک وقت منتهی بشود به جنگ مسلحانه و دشمن های شما از خدا می‌خواهند که بین شما یک همچو چیزهایی واقع بشود. و من البته اطمینان دارم که شما هوشیارتر از این هستید که یک همچو مسائلی پیدا بشود، لکن من‌ تذکر را لازم می‌دانم که بدهم. تمام اموری که از او بوی نفاق و بوی اختلاف می‌آید باید کنار گذاشت. شما الآن از تمام اطراف دنیا هدف هستید؛ یعنی، این انقلاب اسلامی ایران همچو در دنیا چهره پیدا کرده است که همه قدرت های بزرگ را به وحشت انداخته است که مبادا این انقلاب به آن چهره واقعی که دارد، همه جا توجه به آن بکنند و یک وقت ابرقدرت ها ببینند که ممالک اسلامی و ممالک دیگر هم از دست آنها رفت. از این جهت، کوشش می‌کنند، به همه قوا کوشش می‌کنند که اینجا، که هسته مرکزی این انقلاب و نهضت اسلامی است، اینجا را بکوبند. کوبیدن، بهترین کوبیدن ها آن است که از داخل، این مسئله واقع بشود: اختلاف داخلی، خودمان توی سر خودمان بزنیم. 📚 بیانات در دیدار مسئولان بنیاد شهید سراسر کشور، مجروحان و معلولان، ۱۳۶۰/۸/۲۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فکر مسخ‏ شده‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری به فکر امروز خودمان که نگاه می‏ کنیم می‏ بینیم عمل به عناوین و اسامی مختلف تحقیر می‏ شود؛ می‏ بینیم ملت ما به چیزی که اعتنا ندارد عمل است. مثلًا پیش خودش خیال می‏ کند که اگر بتوانم در حرم حضرت رضا علیه السلام یا در حرم امام حسین علیه السلام یک جا قبری پیدا کنم، این جانشین همه چیز حساب می‏ شود. این کجا و فکر اسلام کجا! آیا مردمی که فکر می‏ کنند که اگر در عمرشان هر کار کردند، کردند ولی بعد از فوتشان در پایین پای حضرت رضا علیه السلام دفن شدند، همه کارها یک جا نادیده گرفته خواهد شد، روی سعادت را می‏ بینند؟ فکر نمی‏ کند که اگر تو در پایین پای حضرت رضا علیه السلام می‏ خواهی دفن شوی هارون‏ الرشید هم در پایین پای حضرت رضا علیه السلام مدفون است؛ پس یکی از کسانی که باید از مجازات الهی مصون بماند هارون‏ الرشید است، پس چرا وقتی که از بالای سر حضرت می‏ خواهی رد شوی می‏ گویی بر هارون و مأمون لعنت؟ این را می‏ گویند یک فکر مسخ‏ شده و مرده. اینکه می‏ گوییم احیای تفکر اسلامی، یکی از مواردش این است که در مسئله عمل، فکر ما باید زنده بشود، باید بفهمیم اسلام دین عمل است، دین وابستگی های خیالی نیست. 📚 احیای تفکر اسلامی، ص ۴۵ - ۴۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بهترین و بدترین مردم🔹 📣 امام حسن مجتبى عليه‌السلام 🔻مردم چهار دسته‌اند: ◻️ دسته‌اى از آنها اخلاق دارند، امّا بهره‌اى {از دنيا} ندارند. ◻️ دسته‌اى بهره‌مندند، اما اخلاق ندارند. ◻️ دسته‌اى نه بهره‌اى {از دنيا} و نه اخلاق دارند كه اينها بدترين مردم‌اند. ◻️ و دسته‌اى كه هم اخلاق دارند و هم {از دنيا} بهره‌مندند كه اينان، بهترين مردم‌اند. 《اَلنّاسُ اَرْبَعَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ لا خَلاقَ لَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُخَلاقٌ وَ لا خُلقَ لَهُ، قَدْ ذَهَبَ الرّابِـعُ وَ هُوَ الَّذى لا خَلاقَ وَ لا خُلقَ لَهُ وَ ذلِكَ شَرُّ النّاسِوَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ خَلاقٌ فَذلِكَ خَيْرُ النّاسِ》 📚 بحارالأنوار، ج ۷۰، ص ۱۰، ح ۸ ‌ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin