eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
357 عکس
71 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آزادى بيان🔹 ✍ آيت‌الله العظمی جعفر سبحانی هر موقع سخن از آزادى بيان و گفتار به ميان مى آيد، تصور مى شود كه لازمه ى آزادى بيان اين است كه از هر قيد و شرطى پيراسته باشد، زيرا در غير اين صورت، موضوع آزادى منتفى خواهد شد. اين انديشه ى افراط گرايانه ى برخى از نويسندگان است كه تصور مى كنند كه هر نوع قيد و شرط، در مورد انواع آزادى ها ضدّ آزادى است و در اين مورد مى نويسد: «بحث به طور مطلق، بر سر خواستن و نخواستن است، و ديگر شرط و شروطى وجود ندارد بدين معنى شايد بتوان گفت آزادى از مقوله «همه يا هيچ است» به نظر مى رسد يا آزادى هست كه هست و ديگر خط قرمز در ميان نخواهد بود. گويا آزادى لغوى با آزادى اصطلاحى يا به تعبير ديگر آزادى جنگلى با آزادى عقلانى به هم آميخته شده است، در قسم نخست، هر نوع قيد و شرط، نافى آزادى است، در حالى كه در آزادى هاى عقلانى و مدنى، آزادى بى قيد و شرط، ضدّ مدنيت تلقّى مى شود و نام قانون شكن به خود مى گيرد. در آزادترين نقاط جهان، آزادى مدنى، رها از قيد و شرط نيست، و اصولاً لازمه ى دمكراسى و حكومت مردم بر مردم، محدودسازى آزادى ها است كه بتواند، سعادت بشر را تأمين كند. لذا «منتسكيو» آزادى را به «انجام هر چيزى كه قانون اجازه داده است»، تعريف مى كند. اينك ما در اين جا به برخى از حدود آزادى بيان و رفتار اشاره مى كنيم كه در جوامع عقلانى و مدنى كاملاً پذيرفته شده است. ۱/ مايه تجاوز به حقوق ديگران نباشد: در يك نظام مدنى، آزادى در همه مقوله ها و در بيان خصوصاً ، تا آنجا محترم است كه بر معنويت و آبروى افراد ديگر لطمه اى وارد نسازد، مسلّماً «خدشه دار ساختن حيثيت و آبروى افراد» نوعى جرم تلقّى مى شود {هر چند آبرو و حيثيت در دو فرهنگِ شرقى و غربى تفاوت هايى دارند مثلاً ستودن زيبايى زنان و دختران مردم در قالب ادبيات، در غرب مشكل ايجاد نمى كند، در حالى كه ميان مردم مشرق زمين بالأخص مسلمانان، نوعى تجاوز به حيثيت افراد به شمار مى رود، و لذا يكى از محرّمات در اسلام «تشبيب» است.} ۲/ امنيت ملّى را تهديد نكند: امنيت ملّى واژه اى است كه همه ى شؤون مربوط به يك نظام سياسى را دربرمى گيرد، مانند نظام ادارى، تماميت ارضى، حاكميت ملّى و غيره، و چون نظام سياسى برخاسته از اراده و حاكميت مردم است، هر نوع تهديد امنيت ملّى، نوعى تجاوز به حقوق جامعه است كه اين نظام را با اراده ى خود پديد آورده، و در راه آن جان و مال داده است. در اين قسمت فرقى ميان نظام هاى دينى و غيره نيست. خطوط قرمز در نظام هاى مبتنى بر عقلانيت ليبرالى، ممنوعيت هايى است كه قانون آن را تعيين مى كند ولى در نظام هاى دينى آنگاه كه اكثريت قاطع مردم نظام الهى را پذيرفته اند، الزامات و تعهّدات دينى خط قرمز است و با آزادى منافاتى ندارد. ۳/ بانظام مقبول جامعه همسو باشد: آزادى در بيان و رفتار بايد با دمكراسى همگام و همسو باشند، هرگاه در پرتو يك انتخابات آزاد، نظامى تشكيل گرديد، و اكثريت قاطع رأى به آن نظام و قانون اساسى آن دادند كليه مصوبات دولت و مجلس، تحت عنوان «ميثاق ملى» محترم مى باشند، در اين صورت هرگاه آزادى در بيان و رفتار با اصول مصوبه دولت و مجلس در جدال باشد، يك چنين آزادى عملاً ناقض اصول دمكراسى بوده و ضد ارزش خواهد بود. از اين جهت حكومت هاى مردمى مى توانند، هر نوع اجتماعات، نشريات، و سخنرانى كه امنيت و حكومت قانون را ـ كه تجلّى گاه افكار عمومى است ـ به خطر افكند ممنوع سازند. نكته ى قابل توجه اين است كه سرچشمه قانون در حكومت هاى ليبرال، خواست مردم است، و در حكومت الهى و دينى، اراده ى خداست كه مردم نيز، به آن تن داده اند. اگر خط قرمزى در اين مورد مطرح مى شود، مقصود از آن خط قرمز شخص و اشخاص نيست بلكه امورى است كه حاكميت ملّى، يا حكومت قانون بر قداست آن اصرار می ورزد. 📚 آزادی و دین سالاری، ص ۴۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بدزبانی، ممنوع!🔹 📣 امام صادق عليه‌السلام سماعة بن مهران گويد: محضر حضرت صادق عليه‌السلام رفتم، حضرت بدون مقدمه به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شترداربانت اتفاق افتاد؟ مبادا دشنام‌گو و بد زبان و لعنت‌كننده باشى‌؟ گفتم: به‌‌ خدا سوگند چنين بود كه فرمودى، ولى او به من ستم كرد؟ فرمود: اگر او به تو ستم كرده، ولی تو به او افزودی و از او پیش افتادى! هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين سفارشی نمی‌کنم. از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن رفتار باز نگرد. گفتم: از خدا آمرزش مى‌خواهم و ديگر هرگز به اين كار باز نمى‌گردم. 🔹🔸🔹 دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ‏ لِي‏ مُبْتَدِئاً يَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِي كَانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ جَمَّالِكَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ أَنَّهُ ظَلَمَنِي فَقَالَ إِنْ كَانَ ظَلَمَكَ لَقَدْ أَرْبَيْتَ عَلَيْهِ‏ إِنَّ هَذَا لَيْسَ مِنْ فِعَالِي وَ لَا آمُرُ بِهِ شِيعَتِي اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ 📚کافی، ج ۲، ص ۳۲۶، ح ۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹امتحان می کنند🔹 📣 امام خمینی شما گمان می‌‌کنید، مردم گمان می‌کنند که همین که گفتند من مؤمنم رهایشان می‌کنند؟ امتحانشان نمی‌کنند؟ همین که گفتید ما آزادی‌خواهیم رهایتان می‌کنند؟ بر مسند می‌نشانند تا بفهمند که راست می‌گویید یا نه و بفهمانند. به مجرد اینکه ادعا کردید که من برای این ملت و برای این کشور خدمتگزارم، رها می‌شوید؟ امتحان خواهید شد و در امتحان هستید. از من طلبه تا تمام افراد این مملکت و تمام افراد بشر و تمام انبیا و اولیا، همه در معرض امتحان‌اند، به ادعا و گفتار رها نمی‌شوند. فرموده است که: «سابقین را ما امتحان کردیم تا اینکه معلوم بشود کی مؤمن است و کی منافق». همۀ گروه ها، همۀ مردمی که در این مملکت یا در رأس امور هستند، یا در بازار هستند، یا در کشاورزی هستند، یا در کارخانه‌‌ها هستند، یا گروهک‌های مفسد هستند، همه بدانند که در محضر خدا هستند و در معرض امتحان. در گفتار، بسیار آسان است که انسان ادعا کند که من چه هستم و چه هستم، لکن همان معنایی را که ادعا می‌کند در همان امتحان می‌شود. همان شخصی که می‌گوید من بشر دوستم در همان معنا امتحان می‌شود. همان شخصی که می‌گوید که من طرفدار حقوق بشر هستم در همان معنا امتحان می‌شود. اگر در آن مقامی که رسید، با آن وقتی که قبل از آن مقام بود هر دو مساوی است و نفسش یک طور است و ریاست برای او سنگینی نمی‌کند؛ این شیعۀ علی‌بن ابیطالب است و پیروِ او، و از امتحان روسفید بیرون آمده. 📚 بیانات در دیدار با خانواده‌های شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشتِ‌ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اجباری نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یک سلسله مسائل دیگر است که در آنها می‏ شود مردم را اجبار کرد ولی آن کمالی که در آن کار می‏ خواهند، به اجبار پیدا نمی‏ شود. مثلا در اخلاقیات، مردم موظفند راستگو باشند، امین باشند، به یکدیگر خیانت نکنند، عادل باشند. می‏ شود مردم را مجبور کرد که دروغ نگویند، امین باشند؛ اگر خیانت کردند، دزدی کردند دستشان هم بریده شود. ولی این از نظر مقررات اجتماعی است. در این گونه مسائل یک جنبه دیگری هم وجود دارد که جنبه اخلاقی مطلب است و آن این است که اخلاق از انسان می‏ خواهد که راستگو باشد، امین باشد. آنچه که اخلاق می‏ خواهد این نیست که انسان راست بگوید بلکه این است که انسان راستگو باشد، یعنی راستگویی ملکه روحی او باشد، تربیت او باشد، تقوا در روح او وجود داشته باشد که راستی و درستی و امانت و آن چیزهایی که فضایل اخلاقی گفته می‏ شود به طبع ثانوی از روح او صادر شود؛ یعنی وقتی که راست می‏ گوید نه به خاطر ترس از قانون باشد که اگر دروغ بگوید قانون مجازاتش می‏ کند، یا امانت داشته باشد نه به خاطر این که اگر خیانت کند قانون مجازاتش می‏ کند، بلکه امانت داشته باشد به دلیل این که امانت را برای خودش فضیلت و انسانیت می‏ شمارد، راستگو باشد برای این که راستی را برای خودش شرف و کمال می‏ داند و از دروغ تنفر دارد و آن را زشت می‏ داند. پس راستی، درستی، امانت، آن وقت برای بشر فضیلت و کمال است که به صورت یک تربیت در آید نه صرف این که فقط عمل و اجرا شود. این گونه مسائل هم به این شکل قابل اجبار نیست. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۴ - ۳۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸پنجمین انتخابات 🔻اولین دوره مجلس شورای اسلامی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۵۸/۱۲/۲۴ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۰ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۹۶۹ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۲/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حق محوری🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸ششمین انتخابات 🔻دومین دوره ریاست جمهوری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۰/۵/۲ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۷ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۴ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۴۹۳ نفر ◾️درصد مشارکت: ۶۴/۲۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلافات داخلی🔹 📣 امام خمینی بعضی اختلافاتی است که بین گروه‌های متعهد است، گروه‌هایی که متعهد به اسلام هستند، خدمتگزار به اسلام هستند. در بعضی از بلاد، همین گروه‌ها با بعض گروه‌های دیگری که آنها هم متعهد به اسلام و خدمتگزار هستند، ایجاد اختلاف دارند می‌کنند. من به این گروه ها، هر جا هر کس هست، تمام گروه ها، این تنبه را می‌دهم که توجه داشته باشید که دست جنایتکار خارجی ها از هر راهی می‌خواهند اختلاف ایجاد کنند. اگر شما برای اسلام می‌خواهید خدمت بکنید، همه با هم یک صدا باشید تا بتوانید خدمت بکنید. اگر هر کدام بخواهید یک صدای علی‌ حده داشته باشید و یک بساط علی‌ حده‌ای داشته باشید، آن هم با هم به خلاف برخیزید، اختلاف با هم بکنید، مطمئن باشید که این اختلاف بین گروه‌های متعهد با اینکه حسن نیت دارند، به جایی می‌رسد که یک وقت - خدای نخواسته - بین دو گروه متعهد در سرتاسر کشور مخالفت بیفتد و یک وقت منتهی بشود به جنگ مسلحانه و دشمن های شما از خدا می‌خواهند که بین شما یک همچو چیزهایی واقع بشود. و من البته اطمینان دارم که شما هوشیارتر از این هستید که یک همچو مسائلی پیدا بشود، لکن من‌ تذکر را لازم می‌دانم که بدهم. تمام اموری که از او بوی نفاق و بوی اختلاف می‌آید باید کنار گذاشت. شما الآن از تمام اطراف دنیا هدف هستید؛ یعنی، این انقلاب اسلامی ایران همچو در دنیا چهره پیدا کرده است که همه قدرت های بزرگ را به وحشت انداخته است که مبادا این انقلاب به آن چهره واقعی که دارد، همه جا توجه به آن بکنند و یک وقت ابرقدرت ها ببینند که ممالک اسلامی و ممالک دیگر هم از دست آنها رفت. از این جهت، کوشش می‌کنند، به همه قوا کوشش می‌کنند که اینجا، که هسته مرکزی این انقلاب و نهضت اسلامی است، اینجا را بکوبند. کوبیدن، بهترین کوبیدن ها آن است که از داخل، این مسئله واقع بشود: اختلاف داخلی، خودمان توی سر خودمان بزنیم. 📚 بیانات در دیدار مسئولان بنیاد شهید سراسر کشور، مجروحان و معلولان، ۱۳۶۰/۸/۲۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فکر مسخ‏ شده‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری به فکر امروز خودمان که نگاه می‏ کنیم می‏ بینیم عمل به عناوین و اسامی مختلف تحقیر می‏ شود؛ می‏ بینیم ملت ما به چیزی که اعتنا ندارد عمل است. مثلًا پیش خودش خیال می‏ کند که اگر بتوانم در حرم حضرت رضا علیه السلام یا در حرم امام حسین علیه السلام یک جا قبری پیدا کنم، این جانشین همه چیز حساب می‏ شود. این کجا و فکر اسلام کجا! آیا مردمی که فکر می‏ کنند که اگر در عمرشان هر کار کردند، کردند ولی بعد از فوتشان در پایین پای حضرت رضا علیه السلام دفن شدند، همه کارها یک جا نادیده گرفته خواهد شد، روی سعادت را می‏ بینند؟ فکر نمی‏ کند که اگر تو در پایین پای حضرت رضا علیه السلام می‏ خواهی دفن شوی هارون‏ الرشید هم در پایین پای حضرت رضا علیه السلام مدفون است؛ پس یکی از کسانی که باید از مجازات الهی مصون بماند هارون‏ الرشید است، پس چرا وقتی که از بالای سر حضرت می‏ خواهی رد شوی می‏ گویی بر هارون و مأمون لعنت؟ این را می‏ گویند یک فکر مسخ‏ شده و مرده. اینکه می‏ گوییم احیای تفکر اسلامی، یکی از مواردش این است که در مسئله عمل، فکر ما باید زنده بشود، باید بفهمیم اسلام دین عمل است، دین وابستگی های خیالی نیست. 📚 احیای تفکر اسلامی، ص ۴۵ - ۴۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بهترین و بدترین مردم🔹 📣 امام حسن مجتبى عليه‌السلام 🔻مردم چهار دسته‌اند: ◻️ دسته‌اى از آنها اخلاق دارند، امّا بهره‌اى {از دنيا} ندارند. ◻️ دسته‌اى بهره‌مندند، اما اخلاق ندارند. ◻️ دسته‌اى نه بهره‌اى {از دنيا} و نه اخلاق دارند كه اينها بدترين مردم‌اند. ◻️ و دسته‌اى كه هم اخلاق دارند و هم {از دنيا} بهره‌مندند كه اينان، بهترين مردم‌اند. 《اَلنّاسُ اَرْبَعَةٌ فَمِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ لا خَلاقَ لَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُخَلاقٌ وَ لا خُلقَ لَهُ، قَدْ ذَهَبَ الرّابِـعُ وَ هُوَ الَّذى لا خَلاقَ وَ لا خُلقَ لَهُ وَ ذلِكَ شَرُّ النّاسِوَ مِنْهُمْ مَنْ لَهُ خُلقٌ وَ خَلاقٌ فَذلِكَ خَيْرُ النّاسِ》 📚 بحارالأنوار، ج ۷۰، ص ۱۰، ح ۸ ‌ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸هفتمین انتخابات 🔻سومین دوره ریاست جمهوری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۰/۷/۱۰ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۷ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۱۵ نفر ◾️درصد مشارکت: ۷۴/۲۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تولد علم فقه🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ولایت مطلقه‌ی فقیه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی بعضی ها خیال می کنند که این «ولایت مطلقه‌ی فقیه» که در قانون اساسی آمده، معنایش این است که رهبری مطلق‌العنان است و هر کار که دلش بخواهد، می تواند بکند! معنای ولایت مطلقه این نیست. رهبری بایستی موبه‌مو قوانین را اجرا کند و به آنها احترام بگذارد. منتها در مواردی اگر مسؤولان و دست‌اندرکاران امور بخواهند قانونی را که معتبر است موبه‌مو عمل کنند، دچار مشکل می شوند. قانون بشری همین‌طور است. قانون اساسی راه چاره‌ای را باز کرده و گفته آن‌جایی که مسؤولان امور در اجرای فلان قانون مالیاتی یا سیاست خارجی، بازرگانی، صنعتی و دانشگاهی دچار مضیقه می شوند و هیچ‌کار نمی توانند بکنند - مجلس هم این‌طور نیست که امروز شما چیزی را ببرید و فردا تصویب کنند و به شما جواب دهند - رهبری مرجع است. زمان امام هم همین‌طور بود. بنده خودم آن‌وقت رئیس جمهور بودم و جایی که مضیقه‌هایی داشتیم، به امام نامه می نوشتیم و ایشان اجازه می دادند. بعد از امام، دولت قبلی و دولت فعلی گاهی راجع به مسائل گوناگون نامه می نویسند که در این‌جا مضیقه وجود دارد، شما اجازه بدهید که این بخش از قانون نقض شود. رهبری بررسی و دقّت می کند و اگر احساس کرد که بناگزیر باید این‌کار را بکند، آن را انجام می دهد. جاهایی هم که به‌صورت معضل مهمّ کشوری است، به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می شود. این معنای ولایت مطلقه است، والّا رهبر، رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان، همه در مقابل قانون تسلیمند و باید تسلیم باشند. 📚 بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین، ۱۳۸۲/۹/۲۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مال و مقام، راهی به سوی آخرت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری شما اگر بپرسید که در اسلام مال و ثروت دنیا خوب است یا بد؟ جواب این است که مال و ثروت دنیا برای چه هدفی؟ ثروت خودش قدرت است، پست و مقام هم قدرت است، این قدرت را شما برای چه هدف و منظوری می‏ خواهید؟ یک وقت جنابعالی آدمی هستید بنده و اسیر شهوات خودتان، می‏ خواهید به وسیله این مال و ثروت که قدرت است هوس های فردی و شخصی خودتان را اشباع کنید. اگر شما بنده هوای نفس باشید، هرچه را در راه هوای نفس مصرف کنید، خواه مال و ثروت باشد، خواه جاه و مقام و خواه علم و یا عبادت و دین، هر چیزی که در خدمت هوا و هوس قرار بگیرد، بد می‏ شود. اما شما اگر اول خودتان را اصلاح کردید، اگر هواپرست نبودید و خودی را از خودتان دور کردید، اگر کسی بودید که در اجتماع هدف داشتید، هدف اجتماعی، خدایی و الهی داشتید، آن وقت مال و ثروت را که قدرت است در طریق هدف مقدس خودتان به کار بردید، این عبادت است. جاه و مقام را هم اگر شما برای هدف های معنوی خودتان بخواهید، عبادت است. این را از خودم نمی‏ گویم، تعبیر امام صادق علیه السلام است. عده‏ ای از همین زاهدهای احمقی که در همان زمان تازه پیدا شده بودند، در مسئله زهد با امام مباحثه می‏ کردند. حضرت به آنها فرمود: اگر مطلب این جوری است که شما می‏ گویید، پس چرا یوسف پیغمبر که قرآن او را پیغمبر می‏ داند و بنده صالح خداست وقتی که معلوم می‏ شود گنهکار نیست و تبرئه می‏ شود و از زندان بیرون می‏ آید فوراً به عزیز مصر می‏ گوید: 《اجْعَلْنی عَلی‏ خَزائِنِ الْارْضِ انّی حَفیظٌ عَلیمٌ‏》 یوسف بزرگترین پست ها را می‏ خواهد، می‏ گوید: تمام وزارت دارایی را، هرچه هست، در اختیار من بگذار. چرا قرآن این را از یوسف نقل کرده و بر او عیب نگرفته و یوسف را دنیاپرست معرفی نکرده است؟ چون یوسف دنیاپرست نبود و از اول زندگی نشان داد که خداپرست است نه دنیاپرست. یوسف آن پست و مقام و هرچه را که می‏ خواست، برای هدف های معنوی و الهی می‏ خواست و چون برای هدف های معنوی و الهی می‏ خواست، این دیگر دنیا نیست، عین آخرت است. 📚 احیای تفکر اسلامی، ص ۵۹ - ۶۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸هشتمین انتخابات 🔻اولین دوره مجلس خبرگان رهبری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۱/۹/۱۹ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۸۷۱ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۶۱ نفر ◾️درصد مشارکت: ۷۷/۳۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حظی از اسلام نبرده اند🔹 📣 امام خمینی اختلافات ما باید کمتر بشود. من متأسفم که در بعضی از بلاد می‌شنوم اختلاف شده است. اختلاف سرِ چه؟ برای چه اختلاف؟ آنهایی که اختلاف می‌اندازند، اینها معلوم شد از اسلام اصلاً حظی ندارند. این اختلاف معنایش این است: شکست اسلام. اگر ما با هم مختلف بشویم، اسلام شکست می‌خورد. اگر در قشر روحانی خدای نخواسته مردم احساس کنند که این اختلافات برای دنیاست ـ برای دین که اختلافی در کار نیست، همۀ ما، همۀ ما یک دین داریم، یک قرآن داریم، اگر اختلافی پیدا بشود اختلاف روی اساس دنیاست، شیطان است که اختلاف می‌اندازد ـ اگر سایر مردم توجه کنند که ملاّها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، طلبه‌ها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، مردم از شما رو برمی‌گردانند. اگر از شما رو برگرداندند، اسباب شکست شماست؛ شکست شما شکست اسلام است. وظیفۀ شما سنگین است آقا! شما باید با اخلاق خودتان، با اعمال خودتان مردم را دعوت کنید. شما هادی مردم هستید. شما باید چراغ باشید. شما باید نور باشید. تهذیب کنید نفوس خودتان را. حب دنیا را از نَفْسِتان بیرون کنید، رأس کل خطیئه است. همۀ خطاها از حب دنیاست، از حب شهرت است. این حب را از دل خودتان بیرون کنید، بمیرانید این حب را؛ زنده بشوید به زندگانی اسلام: زندگانی الهی. شما الهی بشوید. وحدت پیدا بکنید. صفتان را واحد کنید. 📚 نمایندگان علما و طلاب، و اقشار مختلف مردم، ۱۳۵۷/۱۲/۱۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹سواد نداریم، فکر می کنیم🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‌گویند: یک وقت یک خارجی آمده بود کرج. با یک دهاتی روبرو شد. این دهاتی خیلی جواب های نغز و پخته‌ای به او می‌داد. هر سؤالی که می‌کرد، خیلی عالی جواب می‌داد. بعد او گفت که تو اینها را از کجا می‌دانی؟ گفت: «ما چون سواد نداریم فکر می‌کنیم.» این خیلی حرف پرمعنایی است: آن که سواد دارد معلوماتش را می‌گوید ولی من فکر می‌کنم. و فکر خیلی از سواد بهتر است. این مسئله‌ که باید در افراد و در جامعه رشد شخصیت فکری و عقلانی پیدا بشود یعنی قوّه تجزیه و تحلیل در مسائل پیدا بشود. یک مطلب اساسی است؛ یعنی در همین آموزش ها و تعلیم و تربیت‌ها در مدرسه‌ها وظیفه معلم بالاتر از اینکه به بچه یاد می‌دهد این است که کاری بکند که قوّه تجزیه و تحلیل او قدرت بگیرد نه اینکه فقط در مغز وی معلومات بریزد، که اگر معلومات خیلی فشار بیاورد ذهن بچه راکد می‌شود. در میان علما افرادی که خیلی استاد دیده‌اند، من به اینها هیچ اعتقاد ندارم. به همین دلیل اعتقاد ندارم که خیلی استاد دیده‌اند، همان که برایشان باعث افتخار است. مثلًا می‌گویند فلان کس سی سال به درس مرحوم نائینی رفته یا بیست و پنج سال متوالی درس آقا ضیاء را دیده. عالمی که سی سال یا بیست و پنج سال عمر یکسره درس این استاد و آن استاد را دیده، او دیگر مجال فکر کردن برای خودش باقی نگذاشته؛ دائماً می‌گرفته، تمام نیرویش صرف گرفتن شده، دیگر چیزی نمانده برای آنکه با نیروی خودش به مطلبی برسد. مغز انسان، درست حالت معده انسان را دارد. معده انسان باید غذا را از بیرون به اندازه بگیرد و با ترشحاتی که خودش روی غذا می‌کند آن را بسازد. و باید معده اینقدر آزادی و جای خالی داشته باشد که به آسانی بتواند غذا را زیر و رو کند، اسیدها و شیره‌هایی را که باید، ترشح نماید و بسازد. ولی معده‌ای که مرتب بر آن غذا تحمیل می‌کنند و تا آنجا که جا دارد به آن غذا می‌دهند، دیگر فراغت، فرصت و امکان برایش پیدا نمی‌شود که این غذا را درست حرکت بدهد و بسازد. آن وقت می‌بینید اعمال گوارشی اختلال پیدا می‌کند و عمل جذب هم در روده‌ها درست انجام نمی‌گیرد. مغز انسان هم قطعاً همین جور است. در تعلیم و تربیت باید مجال فکر کردن به دانش آموز داده بشود و او به فکر کردن ترغیب گردد. 📚 تعلیم و تربیت در اسلام، ص ۱۸ - ۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹از سخن بیهوده بپرهیزیم🔹 ✍ آيت‌الله العظمی مکارم شیرازی از یکى از زاهدان نقل شده که: در بادیه زنى را تنها دیدم گفتم: کیستی؟ جواب داد: «وَقُلْ سَلاَمٌ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ» بگو سلام بزودى مى دانید. از قرائت این آیه فهمیدم، که مى گوید: اول سلام کن، سپس سؤال کن، که سلام علامت ادب و وظیفه وارد بر مورود است. به او سلام کردم و گفتم: در این بیابان آن هم با تن تنها چه مى کنى؟ پاسخ داد: «مَنْ یَهْدِ اللهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُّضِلّ» کسى را که خدا هدایت کند، گمراه کننده اى براى او نیست. از این آیه شریفه دانستم راه را گم کرده ولى براى یافتن مقصد به حضرت حق جلّ و علا امیدوار است. گفتم: جنّى یا آدم؟ جواب داد: «یَا بَنِى آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد» اى فرزندان آدم زینت هاى خود را نزد هر مسجد برگیرید. از قرائت این آیه درک کردم که از آدمیان است. گفتم: از کجا مى آئى؟ پاسخ داد: «یُنَادَوْنَ مِنْ مَّکَان بَعِید» از مکان بعیدى ندا داده مى شوند. فهمیدم از راه دور مى آید. گفتم: کجا مى روى؟ جواب داد: «وَللهِِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلا» براى خداوند است بر گردن مردم حج خانه خدا براى کسى که استطاعت به سوى آن را پیدا کرد. فهمیدم قصد خانه خدا دارد. گفتم: چند روز است حرکت کرده اى؟ گفت: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّماوَاتِ وَالاَْرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِى سِتَّةِ أَیَّام» ما آسمان ها و زمین هر چه بین این دو است را در شش روز خلق کردیم. فهمیدم شش روز است از شهرش حرکت کرده و به سوى مکه مى رود. پرسیدم: غذا خورده اى؟ جواب داد: «وَمَا جَعَلْنَاهُمْ جَسَداً لاَّ یَأْکُلُونَ الطَّعَامَ» ما پیامبران را مثل فرشتگان بدون بدن قرار ندادیم تا غذا نخورند. فهمیدم چند روزى است غذا نخورده. گفتم: عجله کن تا تو را به قافله رسانم. جواب داد: «لاَ یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا» خداوند هیچ نَفْسى را بیشتر از طاقتش تکلیف نمى کند. فهمیدم که مثل من در حرکت تندرو نیست و طاقت ندارد. به او گفتم: بر مرکب من در ردیف من سوار شو تا به مقصد رویم. پاسخ داد: «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلاَّ اللهُ لَفَسَدَتَا» اگر در این آسمان و زمین چند خدا غیر از خداى یگانه بود فاسد مى شدند. آگاه شدم که تماس بدن زن و مرد در یک مرکب یا یک خانه و یک محل موجب فساد است، به همین خاطر از مرکب پیاده شدم. به او گفتم: شما به تنهائى سوار شوید. وقتى سوار شد گفت: «سُبْحانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» منزّه است خداوندى که براى ما این {کشتی ها و چهارپایان} را مسخر گردانید و ما هرگز قادر بر آن نبودیم. وقتى به قافله رسیدیم گفتم: در این قافله آشنائى دارى؟ جواب داد: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ» محمد نیست مگر رسولى و قبل از او رسولانى دیگر بوده اند. «یَا یَحْیَى خُذْ الْکِتَابَ بِقُوَّة» اى یحیى کتاب را با قوت بگیر. «یَا مُوسَى إِنِّى أَنَا اللهُ» اى موسى من خداوند هستم. «یا داود انّا جعلناک خلیفَةً فى الارض» اى داود ما تو را در زمین جانشین و خلیفه قرار دادیم. از قرائت این چهار آیه دانستم، چهار آشنا به نام محمد و یحیى و موسى و داود در قافله دارد. چون آن چهار نفر نزدیک آمدند، این آیه را خواند: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا» مال و فرزندان زینت حیات دنیوى هستند. فهمیدم این چهار نفر فرزندان او هستند. به آنها گفت: «یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنْ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِىُّ الاَْمِینُ» دختر شعیب به پدرش گفت: اى پدر، موسى را اجیر کن بهترین کسى که باید به خدمت برگزید، کسى است که امین و توانا باشد. فهمیدم به آنها گفت به این مرد امین که زحمت کشید و مرا تا اینجا آورد، مزد بدهید. آنها به من مقدارى درهم و دینار دادند و او حسّ کرد کم است گفت: «وَاللهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ» خداوند براى کسى که بخواهد مضاعف مى کند. فهمیدم مى گوید به مزد او اضافه کنید. از وضع آن زن سخت به تعجب آمده بودم و به فرزندانش گفتم: این زن با کمال که نمونه او را ندیده بودم، کیست جواب دادند: اى مرد این زن حضرت فضّه، خادمه حضرت زهرا علیها السلام است که بیست سال است خارج از قرآن سخن نگفته است. اى عزیز! اگر قدرت متابعت از همچون فضّه را نداریم، سعى کنیم لااقل از کلام بیهوده بپرهیزیم، که: سخنِ بیش از حدّ موجب هلاکت انسان است، چه رسد حرف زیادى بیهوده! 📚 اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، ج 2، ص 82 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آبرو🔹 📣 امام صادق علیه‌السلام 《مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ》 هر كه بر علیه مؤمنی سخنی بگويد و قصدش عيب‌جویی از او و ريختن آبرويش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى‌کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى‌دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى‌پذیرد! 📚 كافى، ج ۲، ح ۱، ص ۳۵۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸نهمین انتخابات 🔻دومین دوره مجلس شورای اسلامی ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۳/۱/۲۶ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۴ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۹۸ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۵ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۰۶ نفر ◾️درصد مشارکت: ۶۴/۶۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خللِ شیطانی🔹 📣 امام خمینی روحانیون با هم باید باشند؛ اینها همه لشکر امام زمان هستند، همه با هم. اگر خدای نخواسته در صفوف شما یک خللی پیدا بشود، این خللْ خللِ شیطانی است، برای هواهای نفس است؛ و اگر این خلل پیدا بشود، در ملت خلل واقع می‌شود. در ملت اگر خلل واقع شد، آنهایی که در کمین هستند حمله خواهند کرد و شما را از بُن خواهند کنْد. این دفعه اگر خدای نخواسته اینها غلبه بکنند، نه از روحانی چیزی باقی می‌گذارند و نه از متنورالفکر، منورالفکر؛ نه از قشر جدید چیزی باقی می‌گذارند و نه از قشر قدیم. اینها فهمیدند که با این وحدت ما قدم برداشتیم استعمار را شکست دادیم؛ اما شکستی که اولش است. اگر چنانچه خدای نخواسته یک خللی واقع بشود، خدای تبارک و تعالی از شما ناراضی است، از قشر روحانی ناراضی است. روحانی مبدأ امور است. اگر خللی واقع بشود: اِذا فَسَدَ الْعالِمُ فَسَدَ الْعالَم؛ عالِم فاسد عالَم را متعفن می‌کند؛ تعفن عالِم، عالَم را متعفن می‌کند. در جهنم از تعفن عالِم پناه می‌برند به آتش! و این تعفنْ تعفنِ توجه به دنیاست، توجه به مقام است، توجه به ریاست است. از این چیزها اجتناب کنید. 📚 نمایندگان علما و طلاب، و اقشار مختلف مردم، ۱۳۵۷/۱۲/۱۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹 🔸دهمین انتخابات 🔻چهارمین دوره ریاست جمهوری ◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۴/۵/۲۵ ◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۵ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۰۲ نفر ◽️تعداد رای دهندگان: ۱۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۸۷ نفر ◾️درصد مشارکت: ۵۴/۷۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رهبری‏ واقعی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بعضی‏ ها این جورند که حرف همه را گوش می‏ کنند و چون حرف ها ضد و نقیض است، طبعاً اینها از خودشان تصمیمی ندارند، یعنی رأی و فکرشان به دست دیگران است. درباره بعضی افراد، گاهی مضمون می‏ گویند که فلان کس عقیده‏ اش عقیده آخرین کسی است که با او ملاقات کرده، یعنی آخرین کسی که با او ملاقات کرده و حرف هایی به او تلقین کرده عقیده او فعلًا همان عقیده آن شخص است، و اگر کسی دیگر رفت یک حرف دیگر زد باز عقیده او را پیدا می‏ کند. این جور اشخاص اشخاص ضعیفی هستند و این روش روش بسیار بدی است. چنین کسی نمی‏ تواند رهبر باشد، ملعبه‏ ای است در دست افراد. یک عده نقطه مقابل هستند که شخصیت افراد را به هیچ نحو به حساب نمی‏ آورند و برای هیچ کسی هیچ‏ گونه احترامی قائل نیستند، حرف هیچ کس را به هیچ شکل گوش نمی‏ کنند؛ اصلًا افراد کوچکترند از اینکه حرفی بزنند و اینها به حرف آنها گوش کنند. این روش هم روش بسیار بدی است و برای یک رهبر عیب بزرگی است و اگر رهبری چنین باشد نمی‏ تواند رهبر باشد؛ رهبری که مردم، تابع های او، افرادی که تحت نظر او هستند اصلًا امید ندارند که او به حرفشان گوش کند و او از افراد فقط اطاعت می‏ خواهد و بس. رهبر واقعی آن کسی است که به حرف ها گوش می‏ کند ولی در تصمیم خودش آنچنان تصمیم می‏ گیرد که باید بگیرد، یعنی در تصمیم خودش دیگر تابع نظر و میل و تلقینات این و آن نیست، تابع واقعیت امر است. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۳، ص ۲۴۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹با شما چه کنیم؟🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش، مرحوم شیخ هادی نقل می کرد: در نجف در زمان حیات میرزای رشتی، شخصی به نام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت. در آب فرو می رفت، ولی می گفت غسل محقق نشد. سرانجام نیز میرزای رشتی می رود و می گوید که موقع غسل نیتم نمی آید. میرزای رشتی می گوید: احتیاج به نیت ندارد. تو بدون نیت غسل کن، گناهش به گردن من. آن شخص اوقاتش تلخ می شود که این چه حرفی است که بدون نیت غسل کن! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت می کند. مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت. وقتی قضیه را برای آخوند بیان می کند، ایشان می فرماید: پیش خداوند گردنی کلفت تر از گردن میرزا نیست. اگر ایشان به گردن گرفته، تو بدون هیچ دغدغه ای بی نیت به جا بیاور. آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کرده اند. بعد از آن برای غسل داخل آب می شد و پیوسته در آب فرو می رفت و بیرون می آمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد. آن شخص گفته بود، در حال غشوه دیدم حضرت امیر سلام الله علیه بالای گنبد است. به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مُردم. آن حضرت اشاره ای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم. از وضع خودم به آن حضرت شکایت کردم. حضرت فرمود: ما با شما چه کنیم؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع می کنیم، ولی شما از اینها قبول نمی کنید! از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۴۳۶ - ۴۳۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin