eitaa logo
متنا‌‌؛ مدرسه تمدن نوین اسلامی
872 دنبال‌کننده
342 عکس
66 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: @matna1397
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ شکل‌گیری تمدن اسلامی در پرتو اخلاص و صدق مسلمین 🔷طبق نقل در نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین فرمود: 🔸«و لقد کنّا مع رسول‌اللَّه(صلّی‌اللَّه علیه‌واله) نقتل ابائنا و ابنائنا و اخواننا و اعمامنا لایزیدنا ذلک الّا ایمانا و تسلیما و مضیّا علی اللّقم و صبرا علی مضض الألم»؛ 🔹خالصانه و مخلصانه با کسان و نزدیکان خود میایستادیم و برای خدا مبارزه میکردیم. 🔸«فلمّا رأی اللَّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر»؛ 🔹وقتی در راه خدا با اخلاص و صادقانه عمل کردیم و خدای متعال این را از ما دید، دشمن ما را سرکوب کرد و ما را پیروز نمود. بعد میفرماید: اگر این‌طور نبود، این کارها انجام نمیشد: 🔸«ما قام للدّین عمود و لا اخضرّ للایمان عود»؛ 🔹یک شاخه‌ی ایمان سبز نمیشد و یک پایه‌ی دین بر سر پا نمی‌ماند. 💢به برکت اخلاص و صدق آن مسلمین، این پیشرفتها انجام شد و جامعه‌ی اسلامی پدید آمد. تمدن اسلامی و این حرکت عظیم تاریخی امروز هم همان است. 📆 بیانات امام خامنه ای در خطبه‌های نماز جمعه 1370/1/16 📌 @m_matna 🌐 Www.matna.org/تمدن-نوین-اسلامی-از-منظر-امامین-انقلاب
🔰امام خامنه‌ای ؛ «جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ @m_matna
💢کتاب «تمدن و تجدد در اندیشه معاصر عرب» 🔹به كوشش حبيب ‏الله بابايی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹تاریخ نشر: 1390 🔸کتاب حاضر، درآمدی است بر تفکرات معاصر عرب که در مواجهه با پیشامدهای فکری و فرهنگی غرب مدرن و در راستای پاسخ به پرسش زیست و هویت اسلامی در وضعیت معاصر صورت یافته است. 🔸در این مجموعه گفتارها، نویسنده، درباره جریان اصلاح تمدن گرای عربی پژوهشی انجام داده و حاصل آن را در فصل اول آورده است. در این مقاله تلاش بر آن بوده است که مختصات اندیشه دینی و تمدنی در فکر حسن حنفی و مالک بن نبی مورد بررسی قرار گیرد. فصل دوم به جریان بنیادگرای عربی با تاکید بر دو گرایش افراطی(وهابیت) و معتدل(اخوان المسلمین) پرداخته است. در فصل سوم، جریان فکری سکولار و نمایندگان فکری آن با ذکر ویژگی ها و زمینه ها مورد بحث قرار گرفته است. فصل چهارم اندیشه انتقادی و جایگاه آن در میان جریان های فکری سیاسی جهان عرب توصیف می شود و ضمن اشاره به زمینه های شکل گیری این جریان، به بنیادهای نظری، روش ها و رویکردهای فکری موجود پرداخته می شود. در فصل پنجم، جریان سنت گرای عرفانی در جهان عرب به اختصار معرفی و با تاکید بر گرایش های مطرح در حوزه علم و معرفت به جایگاه و دیدگاه سنت گرایان معاصر عرب در این باره اشاره می شود. 🔸پنج بخش‏ عنوان شده، به ترتیب توسط آقایان: حبیب‏ الله بابایی، رضا حبیبی، رضا خراسانی، ذبیح‏ الله نعیمیان و سعید خلیلویچ به نگارش در آمده است. 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org/
💢تاثیر ذهنیت فقهی جامعه، بر تحولات اجتماعی 🔹در زمان امام صادق علیه السلام، مناظره ای بین یکی از شاگردان حضرت و یکی از ائمه فقهی اهل سنت پیش آمد. در آن مناظره، شاگرد امام صادق علیه السلام غلبه پیدا می‌کند اما این غلبه اتفاقی را به لحاظ اجتماعی ایجاد نکرد. 🔹حدود شش هفت قرن بعد چند جلسه مناظره بین مرحوم علامه حلّی و تعدادی از کبار فقهای اهل سنت در زمان سلطان «اولجایتو» برگزار شد، در آن مناظرات هم علامه حلی غلبه پیدا می‌کند اما تفاوتش با مناظره زمان امام صادق علیه السلام این بود که یک تاثیر اجتماعی گسترده ای در جامعه ایجاد شد و به تبع این غلبه، سلطان اولجایتو تشیع می‌آورد، خدم و حشمش شیعه می‌شوند در سراسر کشور ایران تعداد قابل توجهی از مردم سنی، شیعه می‌شوند. 🔸علت این تاثیر و تغییر در زمان علامه حلی این است که ذهنیت اجتماع فقهی شده بود. یعنی باید ذهنیت اجتماع فقهی بشود تا تحولات فقهی بتواند تأثیرات اجتماعی بگذارد. 🔸در زمان امام صادق علیه السلام ذهنیت اجتماع اندازه ذهنیت مردم در دوره علامه حلی اجتماعی نشده بود، فقهی نشده بود. به همین علت هم غلبه فقهی تأثیر اجتماعی ندارد. 🔸در طول تاریخ انقلاب اسلامی نیز به گمانم یکی از دلایل توفیق حضرت امام خمینی (ره) این بود که، حضرت امام اعتبار اجتماعی فقه را اول در ذهن‌ها بالا برد، بعداً وقتی به عنوان یک فقیه فتوا می‌داد که تقیه حرام است «ولو بلغ ما بلغ»، همه می‌آمدند به میدان و سخن امام را می پذیرفتند. حجت الاسلام والمسلمین رهدار، 1397/5/17 نشست متنا (جایگاه و شأن طلاب) #پنجشنبه_با_اندیشمندان #ذهنیت_فقهی_جامعه 📌 @m_matna 🌐 www.matna.org
💢حوزه علمیه و روحانیّت معمار اصلی تمدّن اسلامی 🔷 شما {حوزه ها‌ی علمیه و روحانیت} هستید که می‌خواهید بنای شامخ تمدّن اسلامی را بالا ببرید و استوار کنید؛ چراغ هدایت اسلام را در مناره‌ی بلند نظام اسلامی به درخشش درآورید و انسانها را هدایت کنید - یعنی کاری که همه‌ی پیغمبران برای آن آمدند - و آنها را به صراط مستقیم الهی و جاده‌ی اصلی الهی - سبیل اعظم و صراط اقوم - نزدیک کنید. 🔶 حوزه با این چالشها مواجه است؛ با این هدف حرکت می‌کند. حال شما ببینید حوزه‌ی علمیه چگونه باید باشد و چه کار باید بکند؟ واجبات این حوزه چیست؟ 📆 بیانات امام خامنه ای خطاب به حوزه‌های علمیه و روحانیت 1370/07/14 #حوزه_علمیه #تمدن_نوین_اسلامی #یکشنبه_های_ولایی 📌 @m_matna 🌐 Www.matna.org/تمدن-نوین-اسلامی-از-منظر-امامین-انقلاب
🏴 همه در سوگ شهادت مادرمان، زیر پرچم حضرت امّ ابیها سلام الله علیها، جمع میشویم ... 🔹هیئت جمعی و خانوادگی «خادمان امّ ابیها سلام الله علیها»🔹 ادبستان صدرا ⛓ مسجد مدرسۀ یاوران ولایت ⛓ کانون فرهنگی تربیتی چهارده معصوم(ع) ⛓ مدرسۀ تمدّن نوین اسلامی (متنا) ⛓ 🔺دوشنبه 98/11/7 ساعت 19:30 🔺خیابان عطاران (از سمت فلکۀ زنبیل آباد) نرسیده به چهارراه اول (خیابان شهیدان زینلی) ادبستان صدرا (ورودی خواهران) داخل خیابان شهیدان زینلی، کوچۀ 26، بن بست اول سمت راست (ورودی آقایان)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 گزیده‌ای از خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها): «...شما اى بندگان خدا پرچمداران امر و نهى او، و حاملان دین و وحى او، و امین‌هاى خدا بر یکدیگر، و مبلّغان او بسوى امّت‌هایید، زمامدار حق در میان شما بوده، و پیمانى است که از پیشاپیش بسوى‌تان فرستاده، و باقیمانده‏‌اى است که براى شما باقى گذارده، و آن کتاب گویاى الهى و قرآن راستگو و نور فروزان و شعاع درخشان است، که بیان و حجّت‌هاى آن روشن، اسرار باطنى آن آشکار، ظواهر آن جلوه‏‌گر می‌‏باشد، پیروان آن مورد غبطه جهانیان بوده، و تبعیّت از او خشنودى الهى را باعث مى‏‌گردد، و شنیدن آن راه نجات است. بوسیله آن مى‏‌توان به حجّت‌هاى نورانى الهى، و واجباتى که تفسیر شده، و محرّماتى که از ارتکاب آن منع گردیده، و نیز به گواهی‌هاى جلوه‏‌گرش و برهان‌هاى کافیش و فضائل پسندیده‏‌اش، و رخصت‌هاى بخشیده شده‏‌اش و قوانین واجبش دست یافت. پس خداى بزرگ ایمان را براى پاک کردن شما از شرک، و نماز را براى پاک نمودن شما از تکبّر، و زکات را براى تزکیه نفس و افزایش روزى، و روزه را براى تثبیت اخلاص، و حج را براى استحکام دین، و عدالت‏‌ورزى را براى التیام قلب‌ها، و اطاعت ما خاندان را براى نظم یافتن ملت‌ها، و امامت‌مان را براى رهایى از تفرقه، و جهاد را براى عزت اسلام، و صبر را براى کمک در بدست آوردن پاداش قرار داد...»
💢نتایج ایجاد تمدن بدون معنویت و اخلاق 🔷 اگر شما اوضاع و احوال قرن هجدهم و قرن نوزدهم و قرن بیستم میلادی را مطالعه کرده باشید - همانی که خود غربیها تدوین کردند و گفتند، نه آنچه که مخالفان آنها و دشمنان آنها تدوین کردند - می‌بینید که اینها چه کردند در شرق آسیا، در هند، در چین، در آفریقا، در آمریکا؛ چه بلائی بر سر بشریت آوردند؛ چه جهنمی برای ملتها و انسانها به وجود آوردند و آنها را سوزاندند؛ فقط برای بهره‌کشی، برای استثمار. 🔷 در علم پیشرفت کردند، در فناوری پیشرفت کردند، صنعت خودشان را به اوج رساندند، اما این را در خدمت بدبخت کردن ملتها به کار بردند؛ چرا؟ چون آن تمدن پایهی معنوی نداشت، معنویت در آن نبود. 🔹وقتی معنویت نبود، اخلاق هم نخواهد بود. ادعای آنها نسبت به اخلاق، ادعای دروغین است؛ هیچ واقعیتی ندارد. 📆بیانات امام خامنه ای در جمع قاریان قرآن -1391/04/31 📌 @m_matna 🌐 Www.matna.org/تمدن-نوین-اسلامی-از-منظر-امامین-انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا