کانال محمدرضا کرمرضایی
#عروجالطلاب #حوزه_علمیه #ادامه 🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه 🔸 فصل اول: بایستگیهای
#عروجالطلاب
#حوزه_علمیه
#ادامه
🟠 بخش اول: الزامات عروج تربیتی از طرف حوزه
🔸 فصل اول: بایستگیهای آموزشی
🔻 چهارم: از نیرویها و امکانات موجود بهره کافی و وافی را برده و از تلف شدن بیرویه آنها جلوگیری نماید. سابق عالمانی بودند والا مقام، بدون داشتن امکانات فعلی #حوزۀ_علمیه به آن مقامات رسیدند، قطعاً استفاده صحیح از این امکانات باعث تسریع در رسیدن به #هدف-مطلوب خواهد شد.
🔻 پنجم: حوزه باید با توجه به گذشته و تجربه چند صد سالۀ خویش، #نقاط_ضعف را اصلاح، کمبودها را رفع و نقصانها را جبران نماید.
🔻 ششم: باید حوزه در برنامههای خود عامل به نظم باشد، بدون نظم نمیتوان کاری را از پیش برد، با صرف نظر از دلایل عقلی و عقلایی میتوان اهمیت نظم را از آخرین سخنان حضرت علی به خوبی دریافت.
با این مقدّمه به بیان تفصیل کمّی و کیفی ویژگیهای برنامه لازم آموزشی حوزه میپردازیم.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#سال_نو
#بهار_جان
🔸 آیت الله #جوادی_آملی: در روایات ما آمده است که وقتی بهار را دیدید به #یاد_معاد باشید. چون در قرآن کریم یکی از نمونه های معاد را جریان بهار ذکر می کند.
🔹 در بهار خدای سبحان دو کار انجام می دهد:
🔻 یکی اینکه #خوابیده_ها_را_بیدار می کند.
🔻 یکی اینکه #مرده_ها_را_زنده می کند.
▫️ این درخت ها در زمستان خواب اند ولی بهار که شد بیدار می شوند، وقتی بیدار شدند این درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب می کند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و میوه در می آورد، این مرده ها را زنده می کند.
🔸 جریان #مقلب_القلوب_و_الأبصار در قرآن دو جا ذکر شده و هر دو جا مربوط به مسئله #معاد_و_قیامت است:
🔻 یکی اینکه فرمود افراد کافری که دل هایشان را تطهیر نکردند آلوده است ما در قیامت دل های اینها را زیر و رو می کنیم ﴿وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ کَمَا لَمْ یؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ﴾.
🔻 در جای دیگر در سوره مبارکه نور که از رجال الهی سخن به میان می آید می فرماید #رجال_الهی کسانی اند که ﴿ لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَیعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ ﴾ اینها کسانی اند که ﴿ یخَافُونَ یوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ﴾ اینها از روزی می ترسند که دل ها زیر و رو می شود، چشم ها برگردانده و زیر و رو می شود که این هم باز مربوط به مسئله قیامت است.
🔸 نتیجه بحث اینکه بهار انسان را به یاد قیامت می اندازد، در تحویل سال که بهار است به خدا عرض می کنیم:
ای خدایی که دل ها را زیر و رو می کنی، ای خدایی که چشم ها را زیر و رو می کنی، ای خدایی که شب و روز را مدیریت می کنی، ای خدایی که سال را به سال دیگر و حال را به حال دیگر تبدیل می کنی، حال ما را به بهترین وجه تبدیل کن تا ما گرفتار تقلیب قلوب نشویم، گرفتار تقلیب ابصار نشویم!
بلکه از #احسن_الأحوال بهره بگیریم، این عصاره دعاست بر اساس تناسبی که بین بهار و معاد و حوادث تلخ معاد است. پس اگر در روایات دارد وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید و یکی از راه های تذکره معاد همین است که ما از تقلیب قلوب نجات و از تقلیب ابصار نجات پیدا کنیم.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یحْلُمُ عَنِّی حَتَّى كَأَنِّی لَا ذَنْبَ لِی
#مشک_عشق
#امام_کاظم
✅ مدیریت #زمان در زندگی، از دیدگاه امام _موسی_کاظم(ع)
🌺 «اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَات»؛ سعی کنید در زندگی، زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنید:
1⃣ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ
🖊 بخشی را به مناجات و گفتوگو با خداوند متعالی اختصاص دهید.
2⃣ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ
🖊 بخشی را برای گذران زندگی دنیوی قرار دهید.
3⃣ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَكُمْ عُیُوبَكُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَكُمْ فِی الْبَاطِنِ
🖊 بخشی از زمان را به نشست و برخواست با برادران و اشخاص مورد اعتمادی بپردازید كه شما را از عیب هایتان آگاه می کنند و از صمیم قلب با شما یک رو هستند.
4⃣ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ
🖊 زمانی را برای لذت بردن و تفریح کردن با امور حلال بگذرانید.
🔻 وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات
▫️ به کمک بخش چهارم است که شما توان انجام دادن سه بخش اول را خواهید داشت.
📚 تحف العقول، ص 409.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#معارف #آیت_الله_کاشانی 🌀 مصاحبه قدیمی با آیت الله #سیدابوالقاسم_کاشانی پس از کودتای ۲۸ مرداد و حکم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#امام_خمینی
🎥 امام خمینی(ره): اینکه انسان را معذب خواهد کرد این است که کمال را عوضی گرفته است
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#معارف #امام_خمینی 🎥 امام خمینی(ره): اینکه انسان را معذب خواهد کرد این است که کمال را عوضی گرفته اس
#معارف
#امام_خمینی
#فاجعه_بیمارستان_شفا
💢اسرائیل یک غده سرطانی است
◾️من از سالهای طولانی راجع به اسرائیل و راجع به جنایات او همیشه در خطبه ها، در نوشته ها، گوشزد کرده ام به مسلمین که این یک غده سرطانی است در یک گوشه ممالک اسلامی، و اینطور نیست که اکتفا بکند به همان «قدس» و اینها، اینها بنایشان بر این است که پیش بروند؛ یعنی اینها تابع سیاست امریکا هستند. امریکا هم آمالش فقط یکجا نیست، چنانچه همه ابرقدرتها می خواهند همه ممالک را تحت سیطره قرار بدهند.
📚صحیفه امام، ج 12، ص 319.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
#فاجعه_بیمارستان_شفا
🏴 فقط به این امید دارم
که ما صاحب داریم
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#خودآگاهی_خدا
#فصل_اول_امورمقدماتی
#تعریف_علم
🔰 به خاطر عدم تمرکز حکما و متکلمین بر #خودآگاهی_خدا، تشتّت و پراکندگی مطالب و عدم تبیین منظّم استدلالها و ردّ شبهات مربوط به آن، می کوشیم تا مباحث و مطالب مربوط را جمع آوری کرده، به صورت کامل و واضح تنظیم و تشریح نموده و استدلالهای مربوط به آن را به شکل قیاس منطقی به صورت منظّم و مبیّن تقریر نماییم.
🔹 قبل از ورود به اصل بحث، مباحثی را جهت تسهیل امر به عنوان مقدمه ذکر می کنیم، من جمله؛
❇️ #تعریف_علم: در مورد بداهت یا عدم بداهت مفهوم علم بین حکما و متکلمین اختلاف است:
🔻 برخی آن را بدیهی و نه تنها بینیاز از تعریف میدانند بلکه اساساً معتقد به #محال_بودن_تعریف_علم بوده و میگویند: «مفهوم علم يكى از روشن ترين و بديهىترين مفاهيم است، و نه تنها نيازمند به تعريف نيست، كه اساسا تعريف آن امكان ندارد، زيرا مفهوم واضحترى از آن وجود ندارد، كه معرِّف آن واقع شود، و عباراتى كه به عنوان تعريف علم و معرفت، در كتابهاى منطقى يا فلسفى به كار مىرود، تعريف حقيقى نيست و منظور از ذكر آنها، يا تعيين مصداق مورد نظر در علم يا در مبحث خاصى است، چنانكه منطقيين علم را، به حصول صورت چيزى در ذهن تعريف كردهاند، و فايده آن تعيين مصداق مورد نظر ايشان، يعنى علم حصولى است، و يا اشاره به نظريه تعريف كننده، درباره بعضى از مسائل هستى شناختى مربوط به آن است، چنانكه بعضى از فلاسفه مىگويند، علم عبارت است از حضور مجردى نزد مجرد ديگر، يا حضور شيئى نزد موجود مجرد، تا بدين وسيله نظر خود را درباره تجرد علم و عالم، بيان كنند.»۱
📚۱. آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۱۳۶.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#خودآگاهی_خدا #فصل_اول_امورمقدماتی #تعریف_علم 🔰 به خاطر عدم تمرکز حکما و متکلمین بر #خودآگاهی_خدا،
#خودآگاهی_خدا
#فصل_اول_امورمقدماتی
#تعریف_علم
#ادامه
🔻 برخی دیگر قائل به #بدیهی_نبودن_تعریف_علم میباشند زیرا بر فرض «كه تعريف علم ممتنع باشد، از امتناع تعريف علم بداهت علم لازم نشود. زيرا كه از امتناع تعريف چيزى، لازم نيست كه آن چيز غنىّ از تعريف بود.»۱
🔻 عدهای نیز قائل به #اکتسابی_بودن_تعرف_علم و نیازمند به تعریف کردنش میباشند۲؛
▫️ جهت روشنتر شدن معنای آن میتوان به معانی لغوی و جعل اصطلاحات قوم اشاره نمود؛
🟢 علم در لغت به معناهای؛ بدست آوردن و ادراک حقیقت چیزی، معرفت و یقین، نقیض جهل، شناختن، فهمیدن، خبردادن، دانستن، استوار کردن، اتقان، دریافتن، مطلق ادراک، دانش، آگاهی، یافت نفس منطقی اشیاء با حقائقی که دارند، «تصديق مطلق، تصديق يقينى، آنچه شامل يقين و تصوّر شود، صورت حاصلۀ از اشياء در ذهن، يقين تنها، توهم و تعقل و تخيل، ادراك كلى، ادراك مركب اعم از تصوّر و تصديق، ادراك مسائل از روى دليل و ملكهاى كه حاصل شود از ادراك مسائل» آمده است.۳
📚 ۱. قاموس البحرین، ص ۱۰۵.
📚 ۲. موسوعة کشاف إصطلاحات الفنون و العلوم، ج ۲، ص ۱۲۲۰.
📚 ۳. فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، ص ۵۲۴؛ فرهنگ ابجدی، ص ۶۲۲؛ المنجد فی اللغة، ص ۵۲۷؛ لسان اللسان، ج۲، ص ۲۱۹؛ لغت نامه، چ ۲، ص ۲۰۰۸؛ موسوعة مصطلحات الفلسفة عند العرب، ص ۵۱۶؛ الموسوعة الجامعة لمصطلحات الفکر العربي و الإسلامي (تحلیل و نقد)،ج ۱، ص ۱۸۸۶؛ المقابسات، ج1، ص 312.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#مشک_عشق #ابوحمزه_ثمالی 🔘 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یحْلُمُ عَنِّی حَتَّى كَأَنِّی لَا ذَنْبَ لِی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#ابوحمزه_ثمالی
🔘 وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ إِلَیْکَ لِلصَّارِخِینَ مَفْتُوحَةً
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei
کانال محمدرضا کرمرضایی
#خودآگاهی_خدا #فصل_اول_امورمقدماتی #تعریف_علم #ادامه 🔻 برخی دیگر قائل به #بدیهی_نبودن_تعریف_علم می
#خودآگاهی_خدا
#فصل_اول_امورمقدماتی
#تعریف_علم
#ادامه
🟢 #علم_در_اصطلاح معانی متعددی دارد من جمله:
«🔸 اعتقاد يقينى مطابق با واقع، در برابر جهل بسيط و مركب، هر چند در قضيه واحدى باشد.
🔸 مجموعه قضايايى كه مناسبتى بين آنها در نظر گرفته شده، هر چند قضاياى شخصى و خاص باشد، و به اين معنى است كه علم تاريخ، دانستن حوادث خاص تاريخى، و علم جغرافيا دانستن احوال خاص مناطق مختلف كره زمين، و علم رجال و بيوگرافى شخصيتها هم علم ناميده مىشود.
🔸 مجموعه قضاياى كلى، كه محور خاصى براى آنها لحاظ شده، و هر كدام از آنها قابل صدق، و انطباق بر موارد و مصاديق متعدد مىباشد، هر چند قضاياى اعتبارى و قراردادى باشد، و به اين معنى است كه علوم غير حقيقى و قراردادى، مانند لغت و دستور زبان هم علم خوانده مىشود، ولى قضاياى شخصى و خاص، مانند قضاياى فوق الذكر علم بشمار نمىرود.
🔸 مجموعه قضايايى كلى حقيقى، غير قراردادى كه داراى محور خاصى باشد، اين اصطلاح همه علوم نظرى و عملى، و از جمله الهيات و ما بعد الطبيعه را در بر مىگيرد، ولى شامل قضاياى شخصى و اعتبارى نمىشود.
🔸 مجموعه قضاياى حقيقى، كه از راه تجربه حسى قابل اثبات باشد، و اين همان اصطلاحى است، كه پوزيتويستها به كار مىبرند، و بر اساس آن علوم و معارف غير تجربى را، علم نمىشمارند.»۱
🔸 معنای استعمال شده در کلام و فلسفه؛
▫️ در تفسیر و تبیین این معنا بین حکما و متکلمین اختلاف وجود دارد که بعداً آن ها را توضیح خواهیم داد.
📚 ۱. آموزش فلسفه، ج ۱، ص ۶۱.
✍ محمدرضا کرمرضایی
💠@m_r_k_rezaei