eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
326 ویدیو
587 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 دو؛ در این که اهل بیت (ع) شوخی و مزاح را پسندیده و حتی آن را برای تلطیف خاطر جمع دین داران مورد تاکید قرار دادند؛ مشروط به آن که از یک سو محدود و از سویی دیگر از مرز شرع، ادب و اخلاق خارج نشود، جای تردید وجود ندارد. دو نمونه آشکار مدعا دو روایت ذیل است: 1. «عنْ يُونُسَ الشَّيْبَانِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه ع كَيْفَ مُدَاعَبَةُ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قُلْتُ قَلِيلٌ قَالَ فَلَا تَفْعَلُوا فَإِنَّ الْمُدَاعَبَةَ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ وإِنَّكَ لَتُدْخِلُ بِهَا السُّرُورَ عَلَى أَخِيكَ ولَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّه ص يُدَاعِبُ الرَّجُلَ يُرِيدُ أَنْ يَسُرَّه» (الکافی، ج 2، ص 663) «باب الدعابة و الضحک» 2. صَالِحُ بْنُ عُقْبَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّه بْنِ مُحَمَّدٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ اللَّه عَزَّ وجَلَّ يُحِبُّ الْمُدَاعِبَ فِي الْجَمَاعَةِ بِلَا رَفَثٍ (همان) رفث را این گونه معنا کرده اند: «به معناي تصريح به هر سخن زشتي است که تنها در بستر زناشوئي به زبان مي آيد و در غير آن مورد گفتنش نفرت آور و قبيح است.» مفهوم این روایت آن است که حتی در موارد شوخیِ مجاز، باید از سخنان زشت، قبیح و ناروا پرهیز کرد. نیز در همین کتاب در باره نکوهش بدزبانی و کاربست کلمات زشت و قبیح بر زبان چنین آمده است: «عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه ص إِنَّ اللَّه حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَى كُلِّ فَحَّاشٍ بَذِيءٍ قَلِيلِ الْحَيَاءِ - لَا يُبَالِي مَا قَالَ ولَا مَا قِيلَ لَه فَإِنَّكَ إِنْ فَتَّشْتَه لَمْ تَجِدْه إِلَّا لِغَيَّةٍ أَوْ شِرْكِ شَيْطَانٍ» (همان، ص 333) «باب البذاء» آیا معنا دارد که اهل بیت (ع) این چنین از راندن سخنان زشت و ناروا بر زبان نهی کنند، آن گاه العیاذ بالله خود مطالب زشت جنسی آن چنانی بر زبان جاری کنند که ما حتی نتوانیم آنها را برای پیرمردان نودساله بیان کنیم؟! حاشا و کلا از جایگاه رفیع و نزیه اهل بیت (ع)!! 🔹 سه؛ ما اهل بیت (ع) را آیینه تمام نمای خداوند و تجلی اسمای جمال و جلال او می دانیم. یکی از صفات ستودنی خداوند که بارها در قرآن تجلی یافته، رعایت ادب و آزرم در عرصه مسایل و اندام جنسی است. بر همین اساس، قرآن به مناسبت‌هاي مختلف از مسأله همبستري با زنان سخن به ميان آورده و بي‌آن به آن تصريح کند، در تمام آنها از تعابير کنايي همچون: مسّ، لمس، اتيان، مباشرت، رفَث، طَمث و غشيان بهره جسته است. روایت ذیل گواه مدعا است: «مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ الْعَيَّاشِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: (اللَّمْسُ) هُوَ الْجِمَاعُ وَ لَكِنَّ اللَّهَ سَتِيرٌ يُحِبُّ السَّتْرَ فَلَمْ يُسَمِّ كَمَا تُسَمُّونَ.» طبق این روایت مراد خداوند از واژه «لامستم» در آیه شریفه «أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ» (نساء، 43) همبستری با زنان است که در پی آن غسل جنابت واجب می شود، اما خداوند از روی ادب و پوشیده سخنی، از تعبیر «لمس» که خود مقدمه همبستری است، بهره گرفته است؛ چنان که در ترسیم جنسی ترین صحنه تلاقی یوسف و با زلیخا از تعبیرِ غیر صریح «هیت لک» استفاده کرده است. خداوند متعال که هیچ کس در ادب و اخلاق به پایه او نمی رسد، پیامبر و اهل بیت (ع) را بر اساس همین ادب و اخلاق تربیت کرده است: «إِنَّ اللَّه عَزَّ وجَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّه فَأَحْسَنَ أَدَبَه فَلَمَّا أَكْمَلَ لَه الأَدَبَ قَالَ: إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْه أَمْرَ الدِّينِ والأُمَّةِ لِيَسُوسَ عِبَادَه ..» (الکافی، ج 1، ص 266) «باب التفويض إلى رسول الله و إلى الأئمة (ع) في أمر الدين» با این حال چگونه شنیدنی است که شاگردان مکتب ادب و اخلاق خداوندی در مقام شوخی رکیک ترین مطالب جنسی را بر زبان جاری کنند؟! 👇👇👇
🔹 چهار؛ با بررسی مواردی از روایات اهل بیت (ع) بدست می آید که آنان نیز هر جا که لازم بوده در باره مسایل یا اندام جنسی سخن بگویند، با نهایت ادب و آزرم آن را بیان می کردند. دو نمونه را مورد اشاره قرار می دهیم: یک؛ «عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع‏ أَنَّ النَّبِيَّ (ص) قَالَ لِبَعْضِ نِسَائِهِ مُرِي نِسَاءَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْ يَسْتَنْجِينَ بِالْمَاءِ وَ يُبَالِغْنَ فَإِنَّهُ مَطْهَرَةٌ لِلْحَوَاشِي وَ مَذْهَبَةٌ لِلْبَوَاسِيرِ.» (الکافی، ج 3، ص 18) «باب القول عند دخول الخلاء» بر اساس این روایت رسول اکرم (ص) از طریق همسران خود به زنان پیام داد که به زنان مسلمان ابلاغ کند تا آنان در شستن اندام جنسی خود به هنگام استنجاء دقت و مراقبت بیشتر داشته باشند. آن حضرت به عنوان پیامبر امت و پدر معنوی جامعه دین داران، می توانست خود مستقیماً با زنان در این باره سخن بگوید، اما ترجیح داد که این پیام از طریق یکی از همسران ایشان به زنان مسلمان ابلاغ گردد تا بدین طریق نهایت ادب و آزرم رعایت گردد. دو؛ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَذْيِ فَقَالَ إِنَّ عَلِيّاً ع كَانَ رَجُلًا مَذَّاءً فَاسْتَحْيَا أَنْ يَسْأَلَ رَسُولَ اللَّهِ ص لِمَكَانِ فَاطِمَةَ ع- فَأَمَرَ الْمِقْدَادَ أَنْ يَسْأَلَهُ وَ هُوَ جَالِسٌ فَسَأَلَهُ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ص لَيْسَ بِشَيْ‏ءٍ.» (تهذیب الاحکام، ج 1، ص 17) به استناد این روایت حضرت امیر (ع)، به رغم ابتلاء به «مذی» که مربوط به خروج آب شبیه منی قبل از جنابت و به نوعی ناظر به مساله جنسی است، از روی شرم و ادب مستقیماً با پیامبر اکرم (ص) وارد سخن نشد و پرسش خود را در باره حکم آن از طریق دوست خود؛ مقداد پیجویی کرد. 🔹 حال باید پرسید: وقتی خداوند در مقام بیان احکام شرعی (جنابت در پی همبستری) یا در مقام تبیین داستان برخورد جنسی زلیخا با یوسف (ع)، آن چنان با اشاره و کنایه سخن می گوید، و رسول اکرم (ص) در مقام ابلاغ یکی از رهنمون های دینیِ نسبت به مساله استنجای زنان و نیز حضرت امیر (ع) برای دریافت حکم شرعی مذی از طریق دوست خود؛ یعنی مقداد کمک می گیرد تا مرزهای ادب، شرم و اخلاقِ نزیه به صورت شایسته رعایت گردد، چگونه می توان پذیرفت که اهل بیت (ع) در مقام مزاح در زمینه مسایل جنسی مطالبی بس زشت و زننده را بر زبان جاری کنند که نتوان آنها را حتی برای کهنسالان بازگو کرد؟! از این جهت باید تاکید کرد که ابراز مطالب ناصواب هر چند از روی خیرخواهی باشد، مصداق این روایت نبوی است: «من أفتى الناس بغير علم كان ما يفسده أكثر مما يصلحه» 🔹 در پایان به عنوان یک برادر خیرخواه دینی به فاضل محترم جناب آقای رائفی پور توصیه می کنم که در موسسه خود به ویژه در طرح مباحث دینی از شماری از فاضلان متضلع حوزه بهره گیرد تا این دست از اشتباهات به کمترین نصاب خود منتهی گردد. پیداست که تنها خداوند و اولیای او هستند که از گونه خبط و خطا به طور کامل دوراند! از خداوند مهر گستر می طلبیم که به توفیقات روز افزون امثال ایشان و همه کسانی که در مسیر تبلیغ دین و فرهنگ دینی تلاش می کنند، بیافزاید! بمنه و کرمه علی نصیری قم، موسسه معارف وحی و خرد سه شنبه بیست و هشتم دی ماه 1401
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معارف فراهم شده است کانال نشریه معارف در نظر دارد کانال های فعال اساتید محترم گروه معارف اسلامی را در فضای مجازی معرفی کند. استادان فرهیخته می توانند کانال‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، معارفی، فرهنگی، تربیتی، و... خود را که در فضای مجازی به فعالیت و خدمت‌رسانی مشغولند، برای مشاهده و استفاده دیگر اساتید و فرهیختگان حاضر معرفی نمایند. به این منظور مستدعی لینک کانال خود را به ادمین ما ارسال فرمایند. @aminalla_ir با تشکر
3 حجاب و حیا.pdf
1.31M
🧕حجاب و حیا🧕 ♻️تأملی مبتنی بر مطالعه میدانی♻️ ✍️ حجت‌الاسلام و المسلمین یوسف غلامی 🔸درآمد پیوسته باید این اصل روان شناختی را در نظر داشت که آسیب‌رسانی به عقیده یا پدیده‌ای اجتماعی و دفاع نادرست همانند مبارزه سنجیده، تأثیرگذار است. مشکل امروز حجاب دختران و زنان، نبود کتاب راهنما نیست. وجود برخی گفتارها یا کتاب‌های بی محتوا نیز در این بحران نقش داشته است. نویسنده ای پیرامون حجاب، در ده‌ها صفحه، با نقل اخباری، بدون ارائه دلایل منطقی و قانع کننده، نوشته است: «هر مردی که زنش آرایش کرده از خانه بیرون رود، بی غیرت است. هر زنی که عطرآگین از خانه خارج شود تا مردان بوی او را دریابند، بدکاره و آلوده است. هر زنی که خود را برای غیرشوهرش خوشبو کند مایه ننگ است». دوست داشتم از آن نویسنده بپرسم: با نوشتن این کتاب به واقع از مردان انتظار داشته‌ای که برای مطالعه همسرشان همین کتاب تو را به خانه ببرند تا ثابت شود که همسر آنان آلوده و خودشان هم بی غیرت اند؟! آیا برای انضباط اخلاقی دختران و زنان راهی باقی نمانده است مگر آن که به زنان هشدار دهیم که با برهنگی، ران آن‌ها چاق می شود و دچار سرماخوردگی و سنگ کیسه صفرا می گردد؟! آیا این همان «بهترین شیوه» راهنمایی است که خداوند پیامبرش را به آن سفارش کرده آنجا که می فرماید: «وَ جادِلْهُمْ‏ بِالَّتي‏ هِيَ‏ أَحْسَن با آنان به برترین شیوه به گفت‌وگو بپرداز»؟! 🔸آگاهی مقدمه امر و نهی در گفتار پیشوایان معصوم(ع) از هر زنی که خود را برای غیرهمسر خوشبو کند نکوهش شده است، ... ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه الکترونیکی شماره 10، پرونده داستان حجاب.
⚛️الآن سده نوزدهم نیست؛ اينجا ايران است! ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) ۱. میهمانی دربرنامه تلويزيون بی بی سی "فارسی" اظهار کردند زبان فارسی در يک رقابت سالم به عنوان زبان ملی انتخاب نشده! وقتی هم که میهمان دیگر گفت که ما ملت ایرانیم و ملتی به نام "ملت فارس" نداريم ايشان فرمودند اين حرف ها مباحث تئوريک است و قطعا می توانيم درباره اش حرف بزنيم و من هم حرف هایی برای گفتن درباره اش دارم! خير، عزيز! دنيا اينقدر بی حساب و کتاب هم نيست که شما بدون هيچ گونه تخصصی درباره ادبيات و تاريخ و فرهنگ حرفی حسابی برای گفتن در این زمینه ها داشته باشيد. اينقدر متخصص درباره زبان و فرهنگ و تاریخ ايران داريم که تا صد سال دیگر هم نوبت به شما نخواهد رسيد. ايرادی البته به شما وارد نيست. از شما هم بيش از اين انتظاری نيست. به بی بی سی "فارسی" بايد گفت که اشتباه می کنيد. راهی که می روید خطاست. الآن سده نوزدهم نیست. اينجا ايران است... . ۲. کافی است نسل نوجوان و جوان ما با تاريخ کهن ايران و تمدن ايرانی و اسلامی، با تاريخ ايرانشهر، با تاريخ هويت ايرانی و تاریخ زبان ملی، با تاريخ شکلگيری دولت ملی در دوران صفويه و عناصر تشکيل دهنده دولت ملی صفويه در ايران، با تاريخ دويست سال اخير ايران، از دوران جنگ های ايران و روس گرفته تا دو جنگ جهانی و نقش اشغالگرانه روسيه (/شوروی) و انگليس، با کودتای 28 مرداد و با تاريخ تجاوز صدام به ايران و تاريخ دفاع ايرانيان از خاک و ميهن و هويت ملی و دينی شان آشنا باشند و در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها به دور از تبليغات به شيوه درست علمی تاريخ ايران را فرا بگيرند تا به تبليغات و "تحليل" های تلويزيون هایی مانند بی بی سی فارسی، تلویزیون من و تو، و بوق رسانه ای سعودی ها در موضوعات مرتبط با ايران مطلقا اعتماد نکنند. در يک کلمه ضرورت امروز ما تقويت آگاهی تاريخی ملی است. https://t.me/azbarresihayetarikhi
با درخواست گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) برای اخذ مجوز نشریه موافقت شد. متن پیام هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: با کمال مسرت به اطلاع می رساند با درخواست شما برای انتشار دو فصلنامه / چاپی "جستارهایی در معارف اسلامی و علوم انسانی" در جلسه امروز هیأت نظارت بر مطبوعات موافقت شد. لازم به ذکر است این نشریه به صاحب امتیازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) و مدیر مسئولی حجت الاسلام دکتر حسن خداوردیان مدیر گروه معارف و علوم انسانی این دانشگاه منتشر خواهد شد. ⬅️ کانال گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه امیرکبیر را در فضای مجازی دنبال کنید: 🆔 پیام رسان بله: ble.ir/maarefaut 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/maarefaut
همایش بین المللی «انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به اهتمام مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود. دبیرخانه همایش از مقالات اساتید، محققان، طلاب و دانشجویان فرهیخته در چارچوب محورهای همایش استقبال می‌کند. مقالات پس از داوری در مجموعه مقالات همایش چاپ خواهد شد و مقالات منتخب در فصلنامه علمی پژوهشی انگلیسی زبان مرکز Journal of Contemporary Research on Islamic Revolution (پژوهشهای معاصر انقلاب اسلامی) و فصلنامه علمی پژوهشی «جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی» منتشر خواهد شد. برای دریافت شیوه نامه نگارش و ارسال چکیده و مقاله به سایت همایش مراجعه نمایید. مهلت ارسال چکیده مقاله: 15 بهمن 1401 مهلت ارسال مقاله: 30 اسفند 1401 تاریخ اعلام نتایج داوری مقالات: 20 روز پس از دریافت مقاله تاریخ برگزار همایش: 3 خرداد 1402 سایت همایش: http://icircs.ut.ac.ir پست الکترونیکی: jcrir@ut.ac.ir تلفن دبیرخانه: 021- 66461577 آدرس دبیرخانه: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان 16 آذر، کوچه استاد فروزانفر، پلاک 16 دبیرخانه همایش-مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی
مبنای معرفت‌شناختی «آموزش شناختی»دروس معارف.pdf
641.8K
❇️ اشاره‌ای به مبنای معرفت‌شناختی «آموزش شناختی» 📚 معطوف به دروس معارف اسلامی ✍️دکتر حسن پناهی آزاد 🔸درآمد ارائه و تبیین معارف وحیانی اسلام به نسل دانشجو، رسالتی ارجمند بر دوش استادان معارف اسلامی در دانشگاه‌ها است. به باور نگارنده، حضور در کلاس معارف اسلامی، نه تنها فرایندی تعلیمی، بلکه تبلوری از جهاد علمی و معنوی است؛ زیرا معارف اسلامی نه تنها مجموعه‌ای از معلومات منسوب به دین، بلکه اشاراتی به حقایق والای انسانی و الهی است. موطن استقرار این آموزه‌ها، فراتر از مرز حواس و ذهن، در مرتبه قلب فراگیر است. اسلام، انسان را نه تنها جسم و ذهن، بلکه موجودی برتر از ماده، متعلق به ملکوت و بالقوه برتر از ملائکه و همسایه دیوار به ‌دیوار خدای‌تعالی می‌داند. با این وجود، آموزش معارف اسلامی، باید مسیر عادی و مادی تعلیم و تعلّم را نیز طی کند. بدون استفاده دقیق و به‌جا از جسم و حواس و ذهن، توقع آگاهی یافتن جوان از حقایق و معارف والای دین، نابجاست. حق‌تعالی و انبیای الهی در ابلاغ معارف والای دینی، از همین فرایند و ابزارها، به عنوان بخشی از دستگاه ادراکی انسان در کسب آگاهی‌ها و آموزه‌ها یاد کرده است. فراگیر، در فرایند آموزش، در موقعیتی است که ذاتاً توقع دارد به شناخت‌های نوینی دست یابد. او در فرایند آموزش، گاه با القاء و اشاره آموزگار و گاه با کوششی کوتاه، دانسته‌ای جدید کسب می‌کند و به گفته شیخ اشراق، وجداناً می‌یابد که حالت اکنونش با حالت گذشته‌اش متفاوت است؛ ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه الکترونیکی .10.
دروس اندیشه‌‌ای و هویت‌سازِ معارف.pdf
751K
🤔 تأملی در دروس اندیشه‌‌ای و هویت‌سازِ معارف اسلامی ✍️در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر محمود قیوم‌زاده 🔹 متن و محتوا به نظر من اگر بخواهیم در دروس معارف اسلامی دانشگاه، موفق عمل کنیم، باید به روش و زبان دانشگاهی وارد شویم. یک‌بار مرادمان تنها این است که دروس معارف اسلامی و اساتید آن در رفتار و اخلاق و فرهنگ و دین دانشجویان تأثیرگذار باشند بدون نگاه اندیشه‌سازی، هویت‌بخشی و دانش‌محوری، این مطلب خوب است امّا تمام هدف ما این نیست! و یک‌بار می‌گوییم دروس معارف در دانشگاه چگونه می‌تواند توفیق کامل حاصل کند؟! اینجا بحث در حوزه و قلمرو علم و جنبه علمی بودن دروس معارف به میان می‌آید که نباید از آن فاصله گرفت؛ بلکه به عنوان درسی علمی باید به آن نگاه کرد. ما نمی‌خواهیم دروس معارف جنبه عمومی و اجتماعی و توصیه‌ای و اخلاقی صرف داشته باشد، صرفاً نمی‌خواهیم با رفتار و اخلاق و منش و برخورد خود فعلاً مقطعی دانشجویانی را جذب کنیم و...، این‌ها خوب و ضروری است و از بیرون و گاه از درون چنین چیزی تبلیغ می‌شود و برای دانشجو هم چه بسا این‌گونه جا افتاده باشد که درس معارف درسی منبری و روضه‌ای است! اما به نظر می‌رسد دروس معارف باید درس‌هایی علمی و اندیشه‌‌ای و اندیشه‌پرور باشند و هویت‌سازی کنند. مطالب و تبیین و ضرورت موضوع و مبنایی بودن این اطلاعات باید چنین چیزی را برساند، نه فقط گپ و گفتی مثلاً دوستانه که خیلی هم ارزش علمی ندارد باشد. در غیر این صورت طبیعتاً دانشجو ضرورتی برای حضور در کلاس‌های معارف اسلامی نمی‌بیند و... ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
✅ نشست تخصصی" نقد کتاب جدید دانش خانواده و جمعیت" 🖋با حضور نویسندگان کتاب: سرکارخانم آیت اللهی،شیماسادات حسینی 🎤ناقدین: حجت الاسلام دکتر محمود رضا قاسمی عضو هیات‌ علمی دانشگاه علم و صنعت سرکارخانم دکتر فاطمه وجدانی هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی سرکار خانم دکتر ساعده مصباحی مقدم استاد مدعو دانشگاه خواجه نصیر سرکار خانم جهازی استادمدعو دانشگاه تهران دبیر علمی:دکتر مهدیه لواف استاد مدعو دانشگاه علامه طباطبایی 🗓 زمان: سه شنبه ۴بهمن ماه 🕐ساعت: ۱۳ الی ۱۶ 📍مکان حضور: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال و خیابان قدس، کوچه اسکو، پلاک 15، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، سالن اجتماعات ✅ 📌لینک ورود: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
rajab 1444 Final.pdf
328.6K
🌀 جدول مراقبه‌ رجبیه 📝 اعمال و اذکار ماه رجب 📿 اعمال مندرج در جدول، مخصوص کل ماه رجب است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است. می‌توان با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانه‌ مربوط را علامت زد. 📚 منابع: 1️⃣ اقبال الاعمال 2️⃣ مفاتیح الجنان ✏️https://eitaa.com/safiramin
111.pdf
727.5K
🌙مراقبات ماه رجب🌙 🔖 اشاره: «... و از علماي معاصر كتب شيخ جليل‌القدر، عارف بالله حاج ميرزا جواد ملكي تبريزي(قدس سره) را مطالعه كن» (امام خميني(ره)). «اين كتاب [المراقبات] درياي لبريزي است كه در سنگ و پيمانه نگنجد و مؤلف آن پيشواي والامقامي است كه بلنداي شخصيت او با هيچ مقياسي قابل اندازه‌گيري نيست.» (علامه طباطبايي(ره)) پس، تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل. معارف ✅ يكي از مراقبتهاي مهم در اين ماه [رجب] به ياد داشتن حديث «ملك داعي» مي‏باشد كه از پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده كه فرمود: «خداي متعال در آسمان هفتم فرشته‏اي را قرار داده است كه «داعي» گفته مي‏شود. هنگامي كه ماه رجب آمد، اين فرشته در هر شب اين ماه تا صبح مي‏گويد: خوشا به حال تسبيح‌كنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا. خداي متعال مي‏فرمايد: همنشين كسي هستم كه با من همنشيني كند، فرمانبردار كسي هستم كه فرمانبردارم باشد و بخشنده خواهان بخشايش هستم. ماه ماه من، بنده بندة من و رحمت رحمت من است. هر كسي در اين ماه مرا بخواند او را اجابت مي‏كنم و هر كس از من بخواهد به او مي‏دهم و هر كس از من هدايت بخواهد او را هدايت مي‏كنم. اين ماه را رشته‏اي بين خود و بندگانم قرار دادم كه هر كس آن را بگيرد به من مي‏رسد». افسوس از كوتاهي ما در طاعت خدا كجايند شكرگزاران كجايند تلاشگران آيا عاقلان توان فهم حق اين نداي آسماني را دارند چرا جوابي نمي‏شنوم كجايند عارفاني كه مي‏دانند كسي توان شكر اين نعمت را ندارد ... ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📗 منبع: نشریه معارف، شماره 57، لطایف و معارف
سیاست عفاف حجاب دانشگاه.pdf
2.73M
✍️ فایل پاورپوینت سخنراني دكتر سید عبدالرسول علم الهدی(عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین ع) با موضوع: "راهبردهای حجاب در دانشگاه امروز ایران" برگزار شده در تاریخ چهارشنبه ۲۸ دی ماه توسط مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد
📣📣کرسی علمی ترویجی 📌حدیث پژوهی مقارن؛ عرصه ها و دریچه ها ✅ ارائه: استاد عبد الهادی مسعودی 📝 ناقد: استاد سید محمد کاظم طباطبایی 🔶 مدیر جلسه: دکتر احمد غلامعلی زمان: سه شنبه ۴ بهمن ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ مکان: قم، دانشگاه قرآن و حدیث، سالن شیخ صدوق 📎 حضور مجازی شما https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
پاسخ تاریخ به جمال عبدالناصر و اتباع او پاسخ محکم ِابن حَوقل‌، ابوالقاسم‌ محمد بن‌ حوقل‌ نصيبينی‌ (د پس‌ از ۳۶۷ ق‌/ ۹۷۸ م‌)، بازرگان‌، سياح‌ معروف‌ و جغرافی‌دان‌ عرب‌ در قرن‌ دهم میلادی به جمال عبد الناصر (قرن بيستم ميلادی) درباره اينکه چرا بايد خليج هميشه فارس را خليج فارس ناميد و نه چيز ديگر. ابن حوقل در کتاب صورة الأرض خود که از مهمترين کتاب های جغرافيایی است که اعراب نوشته اند (تأليف حدود هزار و صد سال پيش) درباره اينکه چرا بايد خليج فارس را خليج فارس خواند و نه چيز ديگر، چنين می نويسد: "دريای‌ فارس‌ خليجی‌ از بحر محيط در حدّ چين‌ و شهر واق‌ است‌ و اين‌ دريا از حدود بلاد سند و كرمان‌ تا فارس‌ امتداد دارد و از ميان‌ همۀ سرزمينهای‌ مجاور آن‌ به‌ نام‌ فارس‌ ناميده‌ شده‌ است‌، زيرا فارس‌ از همۀ اين‌ كشورها آبادتر است‌ و پادشاهان‌ آنجا در روزگاران‌ قديم‌ سلطۀ بيشتر داشتند و هم‌ اكنون‌ به‌ همۀ كرانه‌های‌ دور و نزديك‌ اين‌ دريا مسلطند" (ترجمه دکتر جعفر شعار). نقل عبارت عربی: وقد تكرّر القول بأنّ بحر فارس خليج من البحر المحيط فى حدّ الصين وبلد الواق وهو بحر يجرى على حدود بلدان السند وكرمان الى فارس فينسب من بين سائر الممالك التى عليه الى فارس لأنّه ليس عليه مملكة أعمر منها ولأنّ ملوك فارس كانوا على قديم الأيّام أقوى سلطانا وهم المستولون الى يومنا هذا على ما بعُد وقرب من شطوط هذا البحر ولأنّا لا نعلم فى جميع بلد فارس وغيرها سفنا تجرى فى بحر فارس فتخرج عن حدّ مملكتها وترجع بجلالتها وصيانتها إلّا لفارس". (ص 244. ونعم ما قال والآن کما کان). نشریه معارف: https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزیده خوانی نشست‌های معارفی.pdf
651.9K
✅گزیده خوانی نشست‌های معارفی✅ ❇️ ظرفیت دروس اندیشه اسلامی در ارتقای عقلانیت اجتماعی نشست علمی «ظرفیت درس اندیشه اسلامی ۱ و۲ در ارتقاء عقلانیت اجتماعی» ۱۹ آذرماه1401 از سوی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب محمدنژاد چاوشی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این نشست به سخنرانی پرداخت؛ که گزیده آن تقدیم می گردد: در روایتی از امام صادق(ع) داریم که عقل، رکن رکین انسان است و در اشعار هم داریم که «تو همه اندیشه‌ای»؛ امام(ع) چهار کاربرد عقل را مطرح کرده و فرموده است: عقل هم هوش را شامل می‌شود، هم فهم، هم حفظ و هم علم. در حقیقت عقل نرم‌افزاری است که می‌تواند از سخت‌افزار بدن و مغز انسان استفاده کند و ادراک و دانش را به دست آورد. عقلانیت با کسب مهارت، تجربه و تمرین حاصل می‌شود و چون رفتارها عموماً وابسته و تابع پیش‌فرض هستند، ماکس وبر آن را به چند دسته تقسیم کرده است: نگاه ابزاری به عقل یعنی منفعت‌گرایی، ارزش‌گرایی، اعتقادگرایی ـ که در این عرصه ممکن است فردی ضرر را بپذیرد ولی ارزش‌ها را حفظ کند و متاسفانه این نوع عقلانیت امروزه در دنیا کم شده است ـ و دسته دیگر هم عقلانیت عاطفی است ـ که ماکس وبر گفته است: اگر ما به احساسات و هیجانات خود پاسخ درستی بدهیم رفتارمان عقلانی است ـ و در نهایت هم عقلانیت سنتی و مرسوم است که ریشه در آداب و سنن دارد. وبر عقلانیت سنتی و عاطفی را در زمره عقلانیت‌های بالا می‌داند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
📚 «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» نوشته استاد دکتر حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ ای، کتاب شماره چهارم از مجموعه کتاب‌های جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان از سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین و چاپ و منتشر می‌شود. کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن را برای آشنایی روزانه جوانان( هر روز یک قطعه به مدت یک سال) با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب کرده و کوشش نموده که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی را برای مخاطب جوان و خوش‌ذوق ترسیم نماید. این کتاب، تفسیر قرآن در معنی اصطلاحی آن مانند تفاسیری چون مجمع البیان و کشاف و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی ادبی، زیباشناسی، اخلاقی، اجتماعی و عرفانی به قرآن دارد. این کتاب روان و خوشخوان برای معرفی به دانشجویان علاقمند، مناسب است.
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
روزگاران 🌸📚✍️ احسان نراقی، الگوی سه‌وجهی، حکومت پهلوی احسان نراقی، نویسنده و اندیشمند معاصر، در کتاب «آنچه خود داشت ...» الگویی سه‌وجهی را برای فهم و تحلیل مسائل جامعه‌ی ایران پیشنهاد کرده و آن را چنین شرح داده است: «من در پروژه‌ی روشنفکری‌ام به سه لایه‌ی تمدنی: ایرانیت، اسلامیت و مدرنیته قائل بوده و هستم. یعنی من در اصل معتقدم که ایران مانند سه‌پایه‌ای است که تعادلش به مفهوم واقعی زمانی برقرار می‌شود که این سه پایه متناسب با هم باشد.»(ص ۳۱) نراقی در ادامه تلاش کرده بر پایه‌ی همین الگو، عملکرد و تغییر و جابجایی برخی حکومت‌ها را توضیح دهد و مشخصاً حکومت پهلوی را در دو دوره‌ی رضاشاه و محمدرضاشاه به‌عنوان مصداقی برای تحلیل خود برگزیده و گفته است: «هر سیستم حکومتی‌ای که بخواهد هر کدام از این سه لایه‌ی تمدنی ما را نادیده بگیرد، به شکست منجر می‌شود. رضاخان چرا شکست خورد؟ چون‌که می‌خواست اسلامیت را انکار کند و پروژه‌ی حکومتش را مبتنی بر ایرانیت و لایه‌هایی از مدرنیسم گذاشته بود. محمدرضاشاه هم همین‌گونه بود که به شکل افراطی‌تری این کار را صورت داد.»(ص ۳۱) چند نکته درباره‌ی الگوی سه‌وجهی و تحلیل نراقی از عملکرد پهلوی قابل اشاره است: یک) نراقی ارتباط فرهنگ و تمدن غرب و جامعه‌ی ایران را به مدرنیته فروکاسته و محدود کرده است. در حالی‌که می‌توان و باید با نگاهی گسترده‌تر، پیشینه‌ی تاریخی موثر و غیرقابل انکار روابط ایران و غرب از جمله تأثیر و تأثر متقابل ایران و یونان را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفت. چنان‌که پژوهش‌گر برجسته، مهرداد بهار، در کتاب «جستاری در فرهنگ ایران» نمونه‌های روشنی از تأثیر یونان بر زبان و ادبیات و فرهنگ ایران را برشمرده است. دو) چنین برداشت می‌شود که نراقی دچار نوعی کلی‌گوییِ کم‌دقت شده است. برای نمونه زمانی که می‌گوید رضاشاه حکومتش را بر «ایرانیت و مدرنیسم» پایه‌گذاری کرد، توضیح نمی‌دهد که «ایرانیت» مورد نظر حکومت رضاشاه چه ویژگی‌ها و تعریفی داشته و نسبت آن با تاریخ و فرهنگ ایران چه بوده است؟ چنین توضیحی می‌تواند تناقض‌های درونی این رویکرد را آشکار کند. از جمله این‌که مطابق ایران‌گرایی دوره‌ی رضاشاه همه‌ی زبان‌ها و لهجه‌های رایج در جامعه و کشور ایران، غیر از فارسی رسمی، محدود و ممنوع شد. حال آن‌که چنین رویکردی با تاریخ و پیشینه و فرهنگ هزاران ساله‌ی ایران همخوانی نداشته و در تضاد است. مشابه همین تناقض‌ها را نیز می‌توان برای دوره‌ی محمدرضاشاه برشمرد و نشان داد که آنچه به نام ایران‌گرایی مطرح و دنبال می‌شد، اغلب صورتی کم‌مایه از ایران و تاریخ و فرهنگ ایران بود. چنان‌که تصویب کاپیتولاسیون، جدایی بحرین و برپایی جشن‌های دوهزاروپانصد ساله بدون توجه به توان، امکان، تولید و نیروی ایرانی در تناقض آشکار با شعار ایران‌گرایی‌ست. سه) نراقی می‌توانست با توجه به الگوی سه‌وجهی، فقدان تعریف روشن مفاهیم سه‌گانه‌ی ایران، غرب و اسلام را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها و نقاط ضعف حکومت پهلوی برشمرد. https://eitaa.com/roozgaran
نشریه معارف
روزگاران 🌸📚✍️ احسان نراقی، الگوی سه‌وجهی، حکومت پهلوی احسان نراقی، نویسنده و اندیشمند معاصر، در کتا
کانال «روزگاران» کانال «روزگاران» یادداشت های کورش هادیان، دکترای تاریخ، مدرس تاریخ فرهنگ و تمدن. لینک پیوستن👇: https://eitaa.com/roozgaran
تبیین و تقییدات ولایت.pdf
976.9K
🇮🇷تبیین و تقییدات ولایت 🇮🇷 ✍️ دکتر اصغر خلیلی 🔸 درآمد ولایت مقیّده از گستره ولایت مطلقه برخوردار نیست؛ عناوینی که برای تقیید ولایت در کلمات به‌چشم می‌خورد عبارت است از: امور حسبی، احکام فرعی، قانون اساسی، مجاری إعمال ولایت و صفات حاکم که به اجمال به آن‌ها خواهیم پرداخت و سپس فرجام و نتیجه این بحث و بحث ولایت مطلقه را بیان خواهیم کرد: 🔹تبیین اول: ولایت مقیّده یا ولایت حسبه ولایت مقیّده یا حسبه؛ با فرض ولایت بودن حسبه، اصطلاحاً در مقابل ولایت مطلقه قرار دارد. مصادیق حسبه، امور ضروری همانند سرپرستی سفیه و صغیر و مانند آن است، البته این واژگان مضیق حسبه بوده، واژگان موسع هم دارد که دایره شمولش خیلی از مصالح عمومی همانند حکومت را خواهد گرفت. 🔹تبیین دوم: ولایت مقیّد به احکام فرعیه امام خمینی(ره) در نفی تقیید ولایت به احکام فرعی در پاسخ به آیت‌الله خامنه‌ای دام‌ظله فرمود: اگر اختیارات حکومت در چارچوب احکام فرعیه الهیه است باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلق مفوضه به نبی اسلام(ص) یک پدیده بی‌معنا و محتوا باشد ... ». ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
⚛️ما اصلا احساس نمی‌کنیم که ماه رجب آمده! ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه می‌آمد احساس می‌كردیم؛ چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب می‌آمد همه اوضاع و عباداتش فرق می‌كرد. ایشان و والده ما در ماه رجب، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روزه می‌گرفتند و گاهی پدر ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه می‌گرفت. ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلا خود ما احساس نمی‌كنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم! 📚آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۹۴،مرتضی مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفان در ادعیه.pdf
280.5K
🌴عرفان در ادعیه🌴 ✍️ سیَد علی احمدی امیری* 🔸درآمد ادعیه وارده از پیامبر اسلام و ائمه(ع) یکی از منابع غنی در متون دینی خصوصاً مذهب شیعه است؛ که سرشار از معارف بلند توحیدی است و در حقیقت این ادعیه شارح قرآن و قرآن نازلند. برخی از این دعاها از چنان عمق و عظمتی برخوردارند که تفسیر آن‌ها بدون آگاهی از مبانی عرفانی امکان‌پذیر نیست؛ مگر به مجرد ترجمه و یا حمل بر مجاز. برخی ظاهر اندیشان نیز ممکن است این‌گونه ادعیه را حمل بر غلوّ کرده و بر سند آن خدشه کنند. چنین دعاهایی که فراوان هم هست، فوق فهم اهل کلام و اخلاق است؛ برای مثال فقراتی مانند: «لَا فَرْقَ‏ بَيْنَكَ‏ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ» در زیارت ماه رجب و: «ذِكْرُكُمْ‏ فِي‏ الذَّاكِرِينَ‏ وَ أَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ» که در زیارت جامعه کبیره است. برخی از این فقرات اگر صد صفحه شرح هم داده شوند، جای تعجب نیست؛ ولی متأسفانه بر بسیاری از این ادعیه یا شرحی نگاشته نشده و یا شروح نوشته شده به بطن ادعیه راه نیافته است. البته شرح‌های اندکی مانند شرح اسماءالحسنی (شرح دعای جوشن کبیر) و شرح دعای سمات مرحوم ملاهادی سبزواری و شرح دعای سحر امام خمینی(ره) را می‌توان یافت که به تفسیر عرفانی ادعیه پرداخته‌اند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه معارف، شماره 114.
جریان شناسی سیاسی فکری عصر امام هادی (علیه السلام).pdf
598.5K
جریان شناسی سیاسی و فکری امام هادی علیه السلام ✍️سمیه شریفی چاپ در مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی ،علوم تربیتی و آموزش وپرورش ✏️https://eitaa.com/safiramin
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
آرامش زندگی ❇️ لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها! حضرت آیت الله جوادی آملی، ليلةالرغائب را شب رغبت برشمردند و بیان داشتند: 🔹 اميدواريم در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو؛ 🔹ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست. 🔹خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است. 🔹 در قرآن کریم آمده که مردان باتقوا یک بهشتي دارند (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ که جنت جسم و بدن است، و يك بهشت ديگري هست كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده، ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح و جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم! 🔹اوساط اهل ايمان، رغبتشان در ليلةالرغائب به [جنت جسمانی] است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه آن بهشت را طالب هستند [جنت روحانی] را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار مي‌دهند. 🔹 درباره چنين گروهي گفته مي‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ ان‌شاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار ‌يابيم. ✔️ برگرفته شده از آرشیو درس اخلاق حضرت استاد آیت الله العظمی جوادی آملی https://eitaa.com/aramzendgi